Kiira kiteytti asian hyvin

Anonyymi-ap

Päivän lehdissä on otsikoita, että Kiira Korpi on bi-/panseksuaali. Luin aamulla IS olleen lyhennelmän Me Naiset lehden jutusta. Minusta hän kiteytti hyvin sen tunteen,joka minullakin oli, kun vähitellen tunnustin itselleni olevani bi:

Vaikka Kiira nyt juttelee vapautuneesti, hän myöntää, ettei seksuaalisen identiteetin tunnistaminen ja tunnustaminen ollut itsestään selvää.

– Se on vaatinut hyväksymistä myös itseltä.

Vaikeus on tuntunut yllättävältäkin – hän sanoo olleensa salliva muita kohtaan ja aina vähemmistöjen puolella. Miksi sinne on niin vaikea sijoittaa itsensä?

– Emme taida edes tajuta, miten paljon meissä on hienovaraista piilossa olevaa, sisäistettyä homofobiaa. Sen takia olen käynyt läpi ajatuksia, että en saa tuntea näin.

Itsekin olen jo 80-luvulla ollut suvaitsevainen ja vähemmistöjen puolella, mutta silti itselleni oli kriisi tajuta, että olen ihastunut naiseen. En vieläkään ole ikinä ollut suhteessa enkä seksisuhteessa naisen kanssa, mutta vähitellen olen hyväksynyt itsessäni tämän puolen ja tämän mahdollisuuden. Olen itse hyväksynyt itseni. Ja en ole ketään huijannut, olen tämän kipuilun ajan pysynyt vakaasti sinkkuna.

9

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sama se mitä on, kunhan on rehellinen kumppaneilleen seksuaalisuudestaan. Lesbolle bi/panseksuaali on yhtä epäkiinnostavaa seuraa kuin heterot. Veikkaan, että hän tulee "kokeilevan vaiheen" jälkeen tajuamaan heteronormatiivisen suhteen edut, mikäli on fiksua tyyppiä ja ottaa jälleen miehen. Näinhän enemmistö bisseistä toimii kun kasvaa aikuiseks. Silti monilla hirveä tarve korostaa omaa queeriutta, samalla nauttien heteroliiton eduista ja kunnolliset suhteet/sitoutumiset järjestäen miesten kanssa. Hyvin tyypillistä. Jään seuraamaan miten Kiira tulee puhumaan asiasta jatkossa.

      • Anonyymi

        En kiistä, etteikö heteroliitossa olisi etuja sen suhteen, miten vaivatonta se on tuoda esille vaikkapa työpaikalla tai muuten yhteiskunnassa. Mutta muut edut saattavat sitten olla kyseenalaisia, ei ne heteroliitotkaan mitään helppoja ole. Ja sitten on vielä ne tunteet, niitä kun ei voi muuttaa. Minulla on perheenperustamisen aika ohi, joten sekään ei paina vaakakupissa, joten itse sitoudun siihen suhteeseen, jossa on rakkautta ja hyvä olla. Ja jotta olisi hyvä olla, niin tottahan sen kumppaninkin pitää haluta olla minun kanssa. Eli ehkä sitten kumppanini ei tule olemaan oikea lesbo, vaikka mistä sen tietää, jos se rakkaus yllättää..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kiistä, etteikö heteroliitossa olisi etuja sen suhteen, miten vaivatonta se on tuoda esille vaikkapa työpaikalla tai muuten yhteiskunnassa. Mutta muut edut saattavat sitten olla kyseenalaisia, ei ne heteroliitotkaan mitään helppoja ole. Ja sitten on vielä ne tunteet, niitä kun ei voi muuttaa. Minulla on perheenperustamisen aika ohi, joten sekään ei paina vaakakupissa, joten itse sitoudun siihen suhteeseen, jossa on rakkautta ja hyvä olla. Ja jotta olisi hyvä olla, niin tottahan sen kumppaninkin pitää haluta olla minun kanssa. Eli ehkä sitten kumppanini ei tule olemaan oikea lesbo, vaikka mistä sen tietää, jos se rakkaus yllättää..

        Jokainen tekee omat valintansa. Kumppanilla on silti oikeus tietää mihin on päänsä työntämässä. BI/PAN naisissa kun on näitä joille mies preferenssi, se kuuluu jo puheissa jne. Hierarkkisuutta sukupuolisuhteissaan sekä arvostuksissaan. Kukaan naisia rakastava nainen ei halua vain kevytsuhteilua tai osalliseksi itseään etsivän tai sekoilevan "queernaisen" seksuaalisen itsetunnon pönkitystä. Ko. naisia on valitettavasti queer/pan/bi vähemmistössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen tekee omat valintansa. Kumppanilla on silti oikeus tietää mihin on päänsä työntämässä. BI/PAN naisissa kun on näitä joille mies preferenssi, se kuuluu jo puheissa jne. Hierarkkisuutta sukupuolisuhteissaan sekä arvostuksissaan. Kukaan naisia rakastava nainen ei halua vain kevytsuhteilua tai osalliseksi itseään etsivän tai sekoilevan "queernaisen" seksuaalisen itsetunnon pönkitystä. Ko. naisia on valitettavasti queer/pan/bi vähemmistössä.

        Jospa ei tehtäis yleistyksiä ja lokeroitaisi ihmisiä? Eikä myöskään ylläpidetä stereotypiaa että "oikeille" lesboille bi:t ei kelpaa. Mulle on ihan sama onko nainen bi- tai /pan/queer, jokainen määrittelee itse itsensä kuitenkin tuntee parhaiten mitä se määritelmä tarkoittaa omalla kohdallaan.
        Ihanaa että Kiiralle alkaa asiat selvitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jospa ei tehtäis yleistyksiä ja lokeroitaisi ihmisiä? Eikä myöskään ylläpidetä stereotypiaa että "oikeille" lesboille bi:t ei kelpaa. Mulle on ihan sama onko nainen bi- tai /pan/queer, jokainen määrittelee itse itsensä kuitenkin tuntee parhaiten mitä se määritelmä tarkoittaa omalla kohdallaan.
        Ihanaa että Kiiralle alkaa asiat selvitä.

        Oikeasti en lokeroi, mutta tuon saa näillä anonyymipalstoilla kuulla niin usein, ettei bi kelpaa. Joillekin se toisen biseksuaalisuus on ongelma, sekä heterosuhteessa, että samaa sukupuolta olevan kumppanin kanssa. Se on asia, joka minun on hyväksyttävä ja toiselle kerrottava. En siis ryhdy nykyisin suhteeseen miehen enkä naisen kanssa kertomatta, että olen bi, mutta hyvinkin kykenevä sitoutumaan yhteen suhteeseen.
        Mutta sen tunnistan itsestäni, että tämän asian tunnistaminen ja tunnustaminen itselle oli pitkä prosessi.
        Rakkauden etsintä jatkuu, ehkä se sopiva tulee vastaan, ehkä jo piankin. Mukavaa kevättä kaikille!


    • Anonyymi

      Kiira tajusi ettei tykkää miehistä jo 34 vuotiaana....

      • Anonyymi

        Tajusi tai hyväksyi itse että tykkää myös naisista.


    • Anonyymi

      Mielestäni voi itsensä löytää myöhemminkin ja tällöin on rohkeampi olemaan,se joka todellisuudessa on. Itsekin hyväksyin olevani biseksuaali hyvinkin myöhään. Tällä hetkellä tunnen itseni paljon vapaammaksi ,kuin aikaisemmin yrittäessäni olla väkisin suhteessa miehen kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1747
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1746
    7. 121
      1712
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe