Allan Palm on tehnyt vapaaehtoistyötä Latvian romanivähemmistön auttamiseksi viimeiset 16 vuotta.
”Olin nuorempana huonekalukaupassa töissä. Pääsin työelämään valmentavaan koulutukseen, johon kuului harjoittelujakso. Kysyin tutulta huonekalukaupan omistajalta, ottaisiko hän minut ilmaiseksi kahden viikon harjoitteluun. Sanoin, että mustalainenhan minä olen, mutta otatko. Kaveri kysyi, että onko sulla kuorma-autokortti. Se oli sillä selvä.
Hain autolla huonekaluja tehtailta, myin niitä, kuljetin asiakkaiden koteihin ja vielä kokosin. Olimme paikkakunnan ainoa huonekalukauppa, ja siinä tuli koko kaupungille tutuksi, että siellä on mustalaispoika töissä. Se oli muurinmurtaja. Ihmiset suhtautuivat hyvin, ja olen itsekin ulospäinsuuntautunut. Ihmiset alkoivat moikkailla kadulla. Olin ansiotyössä kolme vuotta ennen kuin yritys kaatui taloudellisiin vaikeuksiin.
Työnhausta kokemukseni ovat huonoja. Tänä päivänä on vaikeaa olla yli 50-vuotias ilman ammatillista koulutusta, jos ei ole omaa firmaa. Nykyisin teen palkatonta vapaaehtoista romanityötä Tampereella toimivassa Tamroma ry:ssä ja Helluntaikirkon Latvian romanilähetyksessä.
Minua on työllistetty Tampereen Helluntaiseurakuntaan 6–12 kuukauden jaksoiksi pitkäaikaistyöttömien tuella. Muita ihmisiä seurakunnalla on kyllä varaa palkata töihin. Tässä näkyy selvä ero, miten eriarvoisesti yhteiskunta kohtelee romaneja.
Rasismiakin on, mutta ei sellaista, että tultaisiin suoraan sanomaan. Jos menen kaupungille hoitamaan asioitani ihmiset katsovat kaksi kertaa, oli tilanne mikä hyvänsä. Venäläiset, somalit tai ulkomaalaiset ovat aivan eri juttu – mustalaiset ovat edelleen Suomessa aliarvostetuin kansanryhmä.
Valtaväestö on unohtanut romanien aseman, ja me olemme väsyneet sylkykuppina olemiseen.”
Allan Palm, 62, työtön, Tampere
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/romani-kohtaa-tyoelamassa-edelleen-piilorasismia/
Valtaväestö on unohtanut romanien aseman
Anonyymi-ap
1
198
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1345632
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL2464138- 91745
Nainen, älä tee aloitetta, jos
Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak1541008- 90923
Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla
Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj64923Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta
>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii135917- 82821
Trump laittomien siirtolaisten kauhu.
Trump toimii ihan oikein, kun karkoittaa maassa laittomasti oleskelevat rikolliset siirtolaiset takaisin kotimaihinsa ei110792- 40786