Kela laski asumistuen väärin

Anonyymi-ap

Minulla ollut 3kk määräaikainen vuokrasopimus. Sopimusta jatkettiin ja hain asumistukea uudestaan (piti hakea uusi asumistuki, ei siis jatkoa). Vuokra myös nousi vuoden alusta 15e joten laitoin myös siitä tiedon kelalle. Kelalta tuli nyt päätös, että hakemus jatkettu edellisin perustein eli laskettu pienemmän vuokran mukaan (-15e). Eikö uusi asumistukihakemus pidä laskea aina sen hetken vuokran mukaan? laskin, että saisin noin 40e enemmän asumistukea jos tuki laskettaisiin oikein.

24

488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No myös eläkkeet ovat nousseet vuoden vaihteessa, onko asumismenoissasi ja tuloissasi tapahtunut huomattavaa muutosta vuodenvaihteessa. Jos muutosta ei ole tapahtunut, asumistuen määrä ei nouse, vaikka vuokra nousisikin.. Mikä oli päätöksen perustelu? Minulla nimittäin tapahtui samanlainen tilanne. hain tarkistusta vuokran noustua, eikä tuen määrä muuttunut, koska myös tulot olivat nousseet.Tuki tarkistetaan vasta seur. vuositarkistuksessa.

      • Anonyymi

        Kyse ei ole asumistuen tarkistuksesta vaan uudesta asumistuesta ja kun kyseessä uusi asumistukihakemus se pitää laskea sen hetken vuokran mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei ole asumistuen tarkistuksesta vaan uudesta asumistuesta ja kun kyseessä uusi asumistukihakemus se pitää laskea sen hetken vuokran mukaan.

        Miksi sinulla olisi uusi hakemus, jos olet jo saanut asumistukea samaan asuntoon, jossa olet aiemmin jo asunut? Jos asut edelleen samassa asunnossa kyseessä on tarkistushakemus samaan asuntoon, jossa olet aiemmin asunut. Uskoisin että tuki on laskettu vuokran korotuksen ajankohdasta lukien.. " myös eläkkeet ovat nousseet vuoden vaihteessa, onko asumismenoissasi ja tuloissasi tapahtunut huomattavaa muutosta vuodenvaihteessa. Jos muutosta ei ole tapahtunut, asumistuen määrä ei nouse, vaikka vuokra nousisikin" Mikä oli päätöksen perustelu? Et kuitenkaan kertonut tuon saamasi tuen perusteluita..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinulla olisi uusi hakemus, jos olet jo saanut asumistukea samaan asuntoon, jossa olet aiemmin jo asunut? Jos asut edelleen samassa asunnossa kyseessä on tarkistushakemus samaan asuntoon, jossa olet aiemmin asunut. Uskoisin että tuki on laskettu vuokran korotuksen ajankohdasta lukien.. " myös eläkkeet ovat nousseet vuoden vaihteessa, onko asumismenoissasi ja tuloissasi tapahtunut huomattavaa muutosta vuodenvaihteessa. Jos muutosta ei ole tapahtunut, asumistuen määrä ei nouse, vaikka vuokra nousisikin" Mikä oli päätöksen perustelu? Et kuitenkaan kertonut tuon saamasi tuen perusteluita..

        Asia on juuri noin. Jos asunto on pysynyt samana, vuokranantaja on pysynyt samana, ja välissä ei ole tuettomia kuukausiakaan, kyse ei ole uudesta asumistukihakemuksesta. Asumistuen tarkastustilanteet on säädetty laissa, ja lain sisältö siltä osin on yleistajuisesti selitetty tässä:
        https://www.kela.fi/yleinen-asumistuki-ilmoita-muutoksista

        Eli asumistuen määrä tarkistetaan, JOS

        "Tulot muuttuvat
        Ruokakunnan tulot nousevat vähintään 400 e/kk.
        Ruokakunnan tulot pienenevät vähintään 200 e/kk.

        Muutat tai asumismenot muuttuvat
        Ruokakunta muuttaa uuteen asuntoon.
        Ruokakunnan vuokran tai vastikkeen määrä muuttuu vähintään 50 e/kk.
        Ruokakuntaan kuuluva henkilö muuttaa ulkomaille tai oleskelee ulkomailla.
        Asunnon hallintamuoto muuttuu, esimerkiksi ostat vuokraamasi asunnon.

        Asunnon asukkaat vaihtuvat"


    • Anonyymi

      Valita päätöksestä. Ei tuohon sen hygieenisempää keinoa ole. Sianpaskaämpäreilläkään ei ole vaikutusta Kelan perseilyä vastaan.

      • Anonyymi

        Voi pötkis pötkis... Aina voi valittaa päätöksestä ja kaikki saa siihen ohjeet, miten toimia, kun saa päätöksen. Kyl mä ainakin valittaisin, jos en ymmärrä päätöksestä, miks tuki ei ole noussut..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi pötkis pötkis... Aina voi valittaa päätöksestä ja kaikki saa siihen ohjeet, miten toimia, kun saa päätöksen. Kyl mä ainakin valittaisin, jos en ymmärrä päätöksestä, miks tuki ei ole noussut..

        Tuki ei ole noussut, koska vuokra ei ole noussut vähintään 50 €/kk, joka on asumistukilain mukaan minimi sille, että vuokrankorotuksen takia asumistukea tarkistettaisiin. Vuokranantaja on ennallaan, samoin asunto ja vuokra tai vastike on 50 €/kk sisällä aiemmasta päätöksestä. Joten asumistuki pysyy ennallaan.


    • Anonyymi

      Mulla on as.tuki tarkastus aina muutaman viikon ennen kuin saa seuraavan vuoden vastikkeet , millään ei pysty ajankohtaa kuulemma muuttamaan , ihan järjetöntä , vuosikausia siis ottanut muutamia satasia takkiin joka vuosi , onkohan tuo todellakin niin järjenvastaista touhua vai antavatko väärää tietoa tietoisesti , onnistuisikohan jos jättäisi sen kk tuen saamatta ja hakisi uudestaan myöhemmin , menisikö enään tarkastuksena , eikö jokin aika pitäisi takautuvastikin saada ?

      • Anonyymi

        shit happens


      • Anonyymi

        Kyllä se tarkistetaan takautuen, jos tulosi ja asumismenosi ovat muuttuneet niin paljon, että se oikeuttaa tuen tarkistamiseen... Jos haet takautuvasti ei asia ole sen kummempi..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se tarkistetaan takautuen, jos tulosi ja asumismenosi ovat muuttuneet niin paljon, että se oikeuttaa tuen tarkistamiseen... Jos haet takautuvasti ei asia ole sen kummempi..

        Eli se vajaa 600e/vuosi tulee jatkuvasti takkiin kun ei muutaman viikon tarkastusajan siirto onnistu millään , ei oo mun mielestä asiallista toimintaa , toteutuuko tasavertaisuus edes ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli se vajaa 600e/vuosi tulee jatkuvasti takkiin kun ei muutaman viikon tarkastusajan siirto onnistu millään , ei oo mun mielestä asiallista toimintaa , toteutuuko tasavertaisuus edes ?

        Jos jättää sen kuukauden asumistuet hakematta jonain vuonna, niin tarkastusajankohta siirtyy myöskin kuukaudella eteenpäin. Vuositarkistus tulee 12 kuukauden välein. Tarkastusajankohta riippuu siitä, milloin asumistuki on viimeksi laskettu.


    • Anonyymi

      Aloituksen perusteella aasiakas ei ole ymmärtänyt täysin kelan päätöstä.

    • Anonyymi

      Miksi aloittaja ei mene duuniin ja maksa itse elämistään.

      • Anonyymi

        Kymmeniä tuhansia, ehkä jo jopa yli sata tuhatta, työssä käyvää joutuu hakemaan asumis- ja jopa toimeentulotukea koska palkka ei riitä elämiseen. Joten duuniin meno ei välttämättä auta siihen että pystyisi itse maksamaan elämisen. Jotkut poliitikot ovat pitäneet jopa vaarallisena sellaista puhetta että työtä saadulla palkalla pitäisi voida maksaa itse elämisestään.


      • Laiska ihminen


    • Anonyymi

      Sama asunto, joten tietysti sama tuki. Tarkistus kun olet asunut vuoden asunnossa

    • Anonyymi

      Eläkeläisten asumistuki tarkistetaan vain 2 vuoden välein vaikka vuokraa nousisi sinä välissä: Ei vaikuta asumistukeen mitenkään! En tiedä opiskelijoiden tai työttömien asumistuet?

      • Anonyymi

        Sama juttu noillakin..


      • Anonyymi

        Sekä eläkeläisen- että yleisessä asumistuessa o välitarkistus jota voi hakea silloin kun tulot tai asumismenot muuttuvat paljon. Kun tuo välitarkistus tehdään niin samalla muuttuu vuositarkistuksen ajankohta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekä eläkeläisen- että yleisessä asumistuessa o välitarkistus jota voi hakea silloin kun tulot tai asumismenot muuttuvat paljon. Kun tuo välitarkistus tehdään niin samalla muuttuu vuositarkistuksen ajankohta.

        Mulla oli aikoinaan pari kertaa vuodessa ylimääräinen yhtiövastike, kesä- ja lokakuussa, normaalisti yhtiövastike muuttui toukokuun alusta. Kela teki yhden asumistukipäätöksen siten että ensin oli toukokuulle, sitten kesäkuulle, sitten heinä-, elo- ja syyskuulle, sitten lokakuulle ja lopuksi vielä marraskuusta seuraavan vuoden huhtikuulle. Onnistui tuollainenkin ja kerran päätös tehtiin 3 päivässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli aikoinaan pari kertaa vuodessa ylimääräinen yhtiövastike, kesä- ja lokakuussa, normaalisti yhtiövastike muuttui toukokuun alusta. Kela teki yhden asumistukipäätöksen siten että ensin oli toukokuulle, sitten kesäkuulle, sitten heinä-, elo- ja syyskuulle, sitten lokakuulle ja lopuksi vielä marraskuusta seuraavan vuoden huhtikuulle. Onnistui tuollainenkin ja kerran päätös tehtiin 3 päivässä.

        Juuri näin, se menee, Mutta kun joidenkin ääliöiden jakeluun tämäkään ei mene.


    • Anonyymi

      Lyöntivikaa arvatenkin. Kuten laitoksilla on totuttu maan tapaan aina tekemään. Väärää ei enää suoraksi saa kukaan.

      • Anonyymi

        Ota selvää asioista ennenkuin lässytät paskaa. Lue vaikka aluksksi nuo aikaisemmat kommentit ja lässytä sitten omia luulojasi. Voit tehdä tarkistuskakemuksen aina, kun vuokrasi nousee. Kyllä se tarkistetaan. Jos ei ole perustetta korotukseen, asumistuki ei nouse.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe