vinkkejä esseen tekoon

avuton

Mä oon nyt joutunut ekaa kertaa tekeen pari min. 15 sivuista esseetä.

Mulla on ongelmana se, että kun luen tekstejä, joihin esseeni pohjautuu, en osaa yhdistellä asioita päässäni. Esseet on sellassii ihan peruskurssien juttuja (psyka, avoin) ja oon käyttänyt kirjastosta löytyviä aiheeseen liittyviä kirjoja. Kirjoissa on aina siellä sun täällä ne mun esseeseen sopivat kohdat. Mä en jotenkin hahmota niitä kunnolla ja oon päätynyt kirjoittamaan kaiken wordille. Sit kun koko matsku eri kirjoista on kirjoitettu, niin alan tekee varsinaista esseetäni ja on paljon helpompi selailla niitä tietoja, kun ne on samassa paikassa tietokoneella. Ja silloin on helpompi laittaa lähteet, että mistä kirjasta mikäkin ajatus on.

Ongelma on vaan siinä, että tuskin pystyn kauheen pitkään samaa tekniikkaa käyttämään, kun kestää tosi pitkään eka näpytellä kaikki teksti suoraan kirjasta ja sitten vasta alkaa tekeen omaa tekstiä eli sitä esseetä.

Mä yritin tehdä toista esseetä silleen, et vaan luin kirjoista tietoa, mutta mä en vaan jotenkin osaa yhdistellä asioita pelkästään päässäni.

Ymmärtääkö kukaan mun ongelmaa? Onko vinkkejä?

5

2393

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sikl

..kyllä, mutta auttaa ei kai oikein voi. Kyllähän ne kurssit pystyi (-ainakin silloin kun itse luin psykaa avoimessa) suorittamaan tentillä ja luennoilla käymisellä? Mulla ei olis käynyt edes vaihtoehtona toi esseen kirjottaminen, se kun ei ole mikään referaatti! 15 sivua? Puhutkos nyt ihan psykologiaan johdattavasta kurssista? En ole varma, oliko se niin että 15 sivua vastaa 1 ov:ta? ei kai 5 sivua voi vastata 1ov:ta? :)

Älä ihmeessä kirjota suoraan wordille xI menee elämän verran aikaa..(Minä hullu joskus kirjotin koko sisäänpääsykirjan lyhennettynä koneelle! 8O ) hullu, enkö? ;)
      Esseen tarkoitushan on, että pohdit tiettyä aihetta ja käytät lähteitä ym. apuna ns. fakta-apuna! Suorat lainaukset on tietysti parempia, kuin että selität saman asian vähän muunneltuna "omana" päätelmänäsi.. MUTTA kyllä minö uskon, että kun valitset mieleisen aiheen (jos siis voit) kirjoittaminen alkaa luistamaan, tsemiä!

• kirjoittaja

En tiedä ymmärsinkö ongelmasi. Mutta kerron kuinka itse rakennan esseeni, ehkä siitä on sinulle apua.
      Ensinnäkin analysoin aiheen, olkoon aiheena nyt vaikka ESSEEN KIRJOITTAMINEN
      Teen itselleni kysymyksiä jotka kirjaan koneelle.
      Tällä tyylillä:
      Mikä on essee?
      Mitä esseen tulee sisältää?
      Millainen tekstityyli on esseessä sopivaa?
      Miksi esseen kirjoittaminen on vaikeaa?
      Miten esseen kirjoittamista voi opetella?
      yms. yms..

Lopuksi järjestelen kysymykset loogiseen järjestykseen otsikoiksi. Sen jälkeen alan etsiä kirjallisuudesta vastauksia kysymyksiini, lukemisen ohella syntyy uusia kysymyksiä joita voi tarvittaessa lisäillä listaan tai jo olemassa olevia tarvitsee muutella.
      Lisään tekstiin omaa pohdintaani sekä lainauksia eri teoksista.

Usein lopputuloksesta on tullut kiitettävä.

Tsemppiä sinulle kirjoittamiseen.

Toivottavasti tämä auttoi edes hiukan.

• sikl

Toihan oli älyttömän yksinkertainen vinkki. Mutta varmasti tehokas :D Kiitos vaan, vaikken sitä kysynytkään..
        Ehkä minäkin voisin hyödyntää tätä.. Yleensä en esseistä pahemmin perusta, tolla laillahan siitä voi saada ihan toimivan, muttei liian hankalaa. :)

• avuton

Juu, kiitos vinkeistä. Eka essee oli liian lyhyt, mutta kun parantelin sitä kokonaisuudessaan, niin sain melkein kiitettävän. Kysymysten asettelu oli hyvä idea!

• minimies5749

turpa kii ku tää niinku menee niinku niinku ihan lonkalta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      309
      7062
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2106
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1317
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1267
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1186
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1106
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1051
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      992
    Aihe