G.hn on ITU:n standardoima tekniikka, joka toimii minkä tahansa kaapelin yli. Siirtotieksi käyvät koaksiaalikaapelit, puhelinlinjat, CAT5-luokan ethernet tai vanha sähkölinja. Nyt tekniikan maksimikaista on kasvamassa nykyisestä 2 gigabitistä 10 gigabittiin sekunnissa.
G.hn-tekniikkaa tukevia laitteita on jo markkinoilla paljon. Osa mahdollistaa ethernet-yhteydet ja sitä kautta esimerkiksi 4K-videoiden jakamisen kaikkiin huoneisiin, osa jatkaa nettiä Wi-Fin välityksellä. Laitteiden sertifioinnista vastaa HomeGrid Forum.
Uudessa teknisessä paperissa esitellään tapoja käyttää G.hn-tekniikkaan teollisuuden IoT-verkkojen pohjana. Jos tarvitaan maltillisia nopeuksia, kuten alle 100 megabitin linkkejä ja verkossa pitää olla maksimissaan 14 laitetta, G.hn sopii tarkoitukseen hyvin.
Töpseli netin vauhti kiihtyy.
6
220
Vastaukset
- Anonyymi
Se on hyvä uutinen.
Näiden parisuojaamattomien yms tiedonsiirtokaapeleiden suurin ongelma on linjan vaimennus / häiriöt. Saattaa toimia luvatulla nopeudella vain muutamien senttien päähän ja jo kymmenen metrin päästä nopeudesta jäljellä vain murto-osa. Tekniikka on kyllä kehittynyt vuosien saatossa, mutta en itse suosittelisi missään tapauksessa jo valmiin järjestelmän pienessä laajennuksessa. Siinä ei menetä kauheasti, jos joutuu toteamaan kikkareet turhiksi.
- Anonyymi
Eihän puhelinkuparikaapeleita kohta enää ole missään kun operaattorit vetää kuparit pois! Kuitua tulee tilalle, JOS tulee.
- Anonyymi
Mihin siinä mitää Guggenhein kaapelia sitten tarvitaan jos siirto tapahtuu kaapelin yli?
- Anonyymi
Tämän vapusen ideana on että voi laittaa useita kaapeleita rinnakkai modeemin eteen poikittain niin siitä töpselivapunen hyppää kevyesti yli! Onnistuuhan se keneltä hyvänsä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S607004- 1193611
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262940- 212638
- 272253
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3631889- 251840
- 131791
- 321738
- 511616