Tontillani on vanha vuonna 32 tehty hirsisauna joka on joskus otettu pois käytöstä ja muutettu varastoksi.Katto on vuotanut monta vuotta ja osa ylimmistä hirsistä on mädäntynyt.Mökki on jotenkin kyllä pystyssä vielä.Mikähän olisi järkevintä?Haluaisin korjata hirret ja tehdä siitä varasto/puuvajan.Purkaminen ei onnistu sillä uutta tilalle en saa tehdä(ei ole enää rakennusoikeutta,ja alla on kunnon betonivalu.Eli mitä kannattaisi tehdä palkata joku ammattilainen??(mistä sellaisen löydän)vai pystyykö tuon tekemään itse????Ja mistä hirsiä????
Vanha hirsisauna
4
2358
Vastaukset
- vexi
Itse tein vanhan hirsisaunan uudelleen mutta nyt savusaunaksi. Välipohjasta oli kaksi hirsikertaa sökö. Ne koteloimme kolmella kuusilaudalla piiloon. Mun kehikko on v 1926 tehty ja muuten siis ihan kova. Ainoastaan kaksi ylintä oli kosteuden takia huonossa kunnossa. Koko mun saunalla oli 4 x4 m ja korkeus 2,2...2,8m.
Betoni lattia oli mullakin ja valettiin uusi laatta ihan siistiksi tuli...- hopelo
Siis mulla on ylemmät hirret mätiä ja ihan oikeita sieniä kasvaa ylähirsistä.En tiedä mitä pitäs tehdä kun haluaisin säilytystilaa...
No eihän tuo pahalle tapaukselle kuulosta.
Mikäs tuossa - Purat katon ja mädät hirsivarvit pois, veistätät paikallisella hirsimiehellä uudet hirret tilalle, asennutat ne samalla miehellä ja katto taas päälle. Sitten mietit mitä tehdä eholle hirsimökille.- vexi
Nykyään ei oikein tajuta että puurakennetta voi korjaTA!
Minunkin sauna, josta tein hirsisaunan oli tehty 1926 tienoilla vanhoista hirsistä.
Jos yläpohjakosteus on vaurioittanut ylimpiä hirsi, niin voihan yläpohjahirret uusia tai koteloida, muutoin on varmaan niin kovaa että.
Vaikeaa oli mulla sahata savureikää siihen kehikkoon, kovaa on. Elikkä hirsirunko palvelee nyt jo kolmatta rakennusta; I oli varmaan pieni mökki, 1926 tehtiin uloslämmitettävä sauna, ja nyt siis savusauna. Silleen tehdään ja maailma pelastuu;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855