Oppisopimuksen keskeyttäminen ?

Anonyymi-ap

Onko mahdollista keskeyttää oppisopimus ? Siis opiskelijan itse, ja onko jonkinlainen irtisanomisaika?
Pitääkö syy sanoa?

13

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Elämässä tapahtuu kaikenlaista. Myös oppisopimuksia keskeytetään, joko oppijan omasta aloitteesta tai työnantajan aloitteesta. Asiasta on viisainta sopia hyvässä hengessä, tähän liittyen pitäisin syyn ilmoittamista kohtuullisena.

    • Anonyymi

      Entä tuo koeaika ? Ja irtisanomisaika ? Vai onko tapaus kohtainen juttu ?

    • Anonyymi

      Mulla ainakin koeaika on 6 kk, mutta irtisanomisaikaa ei ole ollenkaan tuona aikana!
      Eli jos alkaa tuntua, ettei ole oma paikka - ei muuta kun ilmoitus työnantajalle ja nostat kytkintä!

    • Anonyymi

      Jos on määräaikainen työsopimus kyseessä, sitä ei voi periaatteessa päättää ennen määräaikaa tai joutuu korvaamaan aiheuttamansa kustannukset.

      Tietenkin kannattaa keskustella asiasta ja miettiä, mitä vaihtoehtoja on ja löytyykö sopuratkaisua.

      • Anonyymi

        Kyllä se vaan niin on, ettei täälläpäin ainakaan ole irtisanomisaikaa oppisopimuksen koe ajalla. Yllättyi tuo pomokin, kun alkoi asiaa tutkia.
        Ei muuta kuin kytkintä nostamaan, kun ei kerran tunnu omalta paikalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin on, ettei täälläpäin ainakaan ole irtisanomisaikaa oppisopimuksen koe ajalla. Yllättyi tuo pomokin, kun alkoi asiaa tutkia.
        Ei muuta kuin kytkintä nostamaan, kun ei kerran tunnu omalta paikalta.

        Kannattaa kuitenkin tarkistaa asia, ettet joudu esim. karenssiin koska jos itse irtisanoudut pitää olla kuitenkin painava syy, jos haluat työttömyyspäivärahaa työttömyyden ajalta


    • Anonyymi

      Onko oppisopimus opiskelijalla oikeus kesälomaan ? Siis jos sinulle on kertynyt samalla työnantajalla kesälomaa ja siirryt oppisopimuksen kautta toiseen työhön onko sinulla oikeus pitää kesälomaa ? Vai voiko työantaja vaan ilmoittaa, että opiskelujen aikana niitä ei voi pitää ?

      • Anonyymi

        Totta kai on! Oppisopimus perustuu työsopimukseen ja eroaa vain siinä, että työntekemisen ohessa hankkii tutkinnon, kaikki muu on tiettenkin niin kuin missä tahansa työsuhteessa.

        Oppisopimus on yleensä määräaikainen työsopimus, johon ei irtisanomisaikaa mainita koska määräaikaista työsopimusta ei voi irtisanoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai on! Oppisopimus perustuu työsopimukseen ja eroaa vain siinä, että työntekemisen ohessa hankkii tutkinnon, kaikki muu on tiettenkin niin kuin missä tahansa työsuhteessa.

        Oppisopimus on yleensä määräaikainen työsopimus, johon ei irtisanomisaikaa mainita koska määräaikaista työsopimusta ei voi irtisanoa.

        Ai jaa, mulle sanottiin ettei kesälomaa voi pitää oppisopimuksen aikana!
        Ja irtisanomisaikaa ei ole täällä todellakaan koe ajan kuluessa. Eli kyllä pystyin lähtemään kesken pois, minulla toinen työ eli ei vaikuta minuun kun ei tule karenssia. Varmistin vaan että sain palata lähtöpaikalle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai jaa, mulle sanottiin ettei kesälomaa voi pitää oppisopimuksen aikana!
        Ja irtisanomisaikaa ei ole täällä todellakaan koe ajan kuluessa. Eli kyllä pystyin lähtemään kesken pois, minulla toinen työ eli ei vaikuta minuun kun ei tule karenssia. Varmistin vaan että sain palata lähtöpaikalle!

        Niin, kysymyshän oli "Onko oppisopimus opiskelijalla oikeus kesälomaan " ja kun oppisopimusjakso on työsuhteinen, niin vastaus on kyllä. Se, milloin loman voi pitää, on sitten toinen juttu ja sovittavissa työpaikalla


    • Anonyymi

      Kuule kato siirretään noita sähköjäkin pois ym muita velkoja. Mutta se onkin vastuun kannottomuutta.

    • Anonyymi

      Itse en ymmärrä noita oppisopimus koulutuksia, miksi niissä pitää olla yleissivistäviä aineita niin helvetin paljon?! Äidinkieli, ruotsi, englanti, fysiikka&kemia,matikka,luovat toiminnot jne jne
      Kyllä työpaikalle varmasti riittäisi vaan ne ammattiin liittyvät ja siellä tarvittavat ammattiaineet!
      Karsii paljon porukkaa pois, me jotka emme halua kuluttaa pientä vapaa aikaamme töiden jälkeen kaiken maailman liirumlaarumiin, tentteihin turhista aineista yms…
      Ei tartte valittaa, että on pulaa työvoimasta. Kaiken voisi tehdä niin paljon helpommin!

      • Anonyymi

        Oppisopimuksellakin hankittu tutkinto antaa mahdollisuuden hakea ammattikorkeakouluun ja yliopistoon. Sitä varten tarvitaan tietty sivistystaso. Etenkin kielet on välttämätön kaikissa korkeakoulutason opinnoissa, äidinkieltä tarvitsee jokainen muutenkin sekä työssä että yksityiselämässä.
        Toisaalta yksinkertaisia töitä voi tehdä ilman mitään tutkintoakin. Nykyään, ikävä kyllä, peruskoulun jälkeen on pakko yrittää opiskella vielä jotakin. Osalle nuorista se on täysin turhaa, ei johda mihinkään. Yhteiskunnan resursseja vain tuhlataan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6139
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      521
      3719
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      186
      3560
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2774
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2489
    6. 284
      2194
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1583
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      108
      1480
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1429
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1210
    Aihe