BORDERCOLLIE

Anonyymi-ap

Minua kiinostaisi rotu yleisesti ottaen:)

- Millaisiin koteihin Bordercolliet sopivat?

- Mitä ne vaativat/millaisia aktivointi tapoja rodun omistajat ovat käyttäneet?

- Miten pitkiä lenkkejä rotu vaatii aikuisena?

- Miten rotu suhtautuu muihin koiriin tai onko koirapuistokoira?

- Fiksuja koiria kun ovat, onko rotu helppo motivoida leluilla?

Jos sinulla on tai on ollut bordercollie, olisi kiva kuulla mitä olette koiran kanssa harrastaneet, millainen terveys rodulla on?

Rodun kasvattajia on aika vähän ja kysyntöjä on paljon, meneekö urokset vai nartut nopeiten pentueesta?

Kiitos jo nyt kaikista vastauksista :)

4

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      - Bordercollie sopii aktiiviseen kotiin jossa sille tarjotaan aktivointia ja liikuntaa. Minulla se on sopinut hyvin kaupunkiin. Omani ei juuri hauku
      - Olen itse käyttänyt bordercollietani mm. harrastuksissa ja lisäksi arjessa kun vaan käyttää mielikuvitusta voi keksiä kaikenlaista aktivointia (aktivointilelut, hajutreenit, temppukoulutus jne. Mielikuvitusta kehiin. Itse esim vasta opetin laittamaan oven kiinni, siivoamaan lelunsa lattialta jne. Youtube ja koirakirjat ja netti on täynnä ideoita koiran aktivointiin)

      - jossain oli että aikuinen bortsu tarvii min. 90 min liikuntaa päivässä ollakseen onnellinen. En tiedä mikä tässä on totuus sitten loppupeleissä
      - kannattaa antaa lenkkien sijaan myös liikuntaa vapaana jossain
      - omani pärjää hyvin koirapuistossa en tiedä miten rotu yleisesti pärjää koirapuistossa, hyvin kai, kun on sosiaalistettu
      - omani on hyvin motivoitavissa herkuilla ja leluilla
      - Bordercollien terveys on yleisesti ottaen ihan hyvä, on bc.lläkin toki jotain perinnöllisiä sairauksia.
      - viimeiseen kysymykseesi en osaa vastata.

      Rodun plussat ja miinukset
      + Fiksu
      + Omani ihmisläheinen halinalle, toki kaikki ei ole
      + Hyvä fysiikka mielestäni koiraksi juoksu on upeaa hyvä esim agilitykoira. Koirien ykkösluokkaa ;)
      + Hyvä harrastuskoira siis
      + Hyvän kokoinen
      + miellyttämishalu, kontakti koiraan omaa luokkaansa se on jalostettu työskentelemään ihmisen kanssa
      + parhaimmillaan rauhallinen kotona, aktiivinen ulkona ja harrastuksissa (pahimmillaan turhautunut ja vilkas kotona joka rikkoo kämppääsi)

      - älystä juontuvat ongelmat, osa saattaa olla ns. vähän ADHD luonteisia ylivilkkaita, tai niillä on pakkomielteistä käytöstä ns.pallohulluus. osa voi olla reaktiivisia ja koko rotu on jalostettu niin että se on todella aktiivinen, reagoi herkästi mitä tarvitaan lammaslauman paimentamiseen, osa voi olla ääniarkoja. Bordercolliet voi olla vähän hullu rotu toisinaan :D Enkä aina sano sitä hyvälläkään :D
      - aktivoinnin vähyys voi ilmetä ongelmakäytöksenä esim kohteiden paimennus mitä ei pidä paimentaa
      - haastavampi rotu kuin moni muu koska tarvii paljon aktivointia ja voi saada fiksun koiran ilman haasteita mitä bortsuihin liittyy eli muita mahdollisesti helpompia rotuja on
      - oppii nopeaa mutta myös väärin. Bordercollien koulutus vaatii rauhallisuutta, johdonmukaisuutta ja ne on usein myös aika herkkiksiä eli sellaista koulutusotetta mikä sopii herkälle miellyttämishaluiselle koiralle. Bortsu kannattaa opettaa myös rauhoittumaan eli sitä ei kannata kokoajan aktivoida sata lasissa vaan rauhoittumisen opettelu tärkeä osa koulutusta

      Kuten muissa roduissa bortsuja on moneen lähtöön. On rauhallisempia joiden kanssa voi päästä jonkinverran helpommalla, vilkkaampia reaktiivisempia paimennusviettisempiä ihmisläheisempiä vähemmän ihmisläheisiä jne. Rodun sisällä on yksilöitä

      • Anonyymi

        Unohtui vastata vielä kohtaan, miten suhtautuu muihin koiriin. Uskon, että sosiaalistamisesta pentuna tämä on pitkälti kiinni. Oma bordercollieni tulee erittäin hyvin muiden koirien kanssa toimeen, on kova juoksemaan, painimaan, tykkää leikkiä koirakavereiden kanssa. Ulkona ei ala rähisemään muille koirille, joskus saattaa "takaisin sanoa" jos joku ärisee. On utelias ja heiluttaa häntää nähdessään. Aluksi pentuna oli jonkinlaista arastelua mutta siitä yli päästyään on ollut terveen itseluottamuksen omaava leikkisä koira.

        Joskus toisinaan harvemmin koirapuistossa olen nähnyt sillä jotain paimennuskäytöstä esim. tuijottelua tai jonkinasteisia paimennuspyrkimyksiä esim. pienempien koirien kohdalla. Paimennustaipumus on nähtävissä kyllä, esim niin että jos on lauma ihmisiä ja joku lähtee kauemmas saattaa yrittää ohjata tätä ihmistä takaisin "laumaan" sekä saattaa reagoida esimerkiksi juoksemiseen äkillisesti poispäin niin että tarraa kevyesti lahkeesta kiinni joko leikkinä (tempoi pentunakin lahkeita) tai tökkimällä nilkkoja kuonolla tai sitten sekin on jonkinlaista paimennuskäytöstä. Paimennuskäytös ei onneksi ole ongelman tasolla jolloin se voisi suuntautua esim. autoihin tai lapsiin jne. Olen yrittänyt saada kitkettyä paimennuskäytöstä pois mutta toisaalta se voi olla hankalaa koska se on niin lajityypillinen ominaisuus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2570
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      1682
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1630
    4. 79
      1301
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1035
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      966
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      47
      934
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      850
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      833
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      808
    Aihe