Voimassa olevan henkilökortin puuttuminen vei 92-vuotiaan vaikeuksiin

Anonyymi-ap

105

3174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      KUULOSTAAKO kohtuulliselta 92-vuotiaan liikuntakyvyttömän kohtelulta?

      • Anonyymi

        Ei ole kohtuullista, koska hän on ollut pankin asiakas niin ehkä pankki voisi auttaa jotenkin , kun ei edes muistisairauksista käsrsi. Se kun maksaa joka laskusta toimitusmaksu . Kiskomista, ja vanhuksen alentamista. Kai nyt jonkun hyväntahtoisen ihmisen luulisi voivan auttaa miestä hommaamaan tarvittava henkilöllisyys todistus . Kummaa kiskomista joka puolelta , ihmiset pelkää vanhuutta kun näyttää siltä ettei empaattisia kanssaihmisiä ole enää olemassa .


      • Anonyymi

        Miksi ihmiset eivät siirry E- laskuihin? Minulla on siellä verovirastosta terveyskeskukseen kaikki laskut, niin että maksut tulevat hoidetuiksi, vaikka joutuisin hoivakotiin vuodepotilaaksi.
        E-laskuun on helppo siirtyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmiset eivät siirry E- laskuihin? Minulla on siellä verovirastosta terveyskeskukseen kaikki laskut, niin että maksut tulevat hoidetuiksi, vaikka joutuisin hoivakotiin vuodepotilaaksi.
        E-laskuun on helppo siirtyä.

        E-lasku. Itse lopetin 70 vuotiaana pankki tunuksien käytön.Ei omaisuuksia, Ei Velkaa. Vaihdoin Nordeasta S-Pankiin. Ilmaisiksi Peruslaskuni MAKSAVAT SUORAMAKSUNA.Ne on Vuoralla,vuokralla asuessa. Puhelin /Netti. Sähkölasku,kotivakuutus.Jos satuu kotini vangiksi jäisin on lasku puoli hoidossa ja S-pankin asiakkana voin rahaa nostaa jokaisesta S-kaupasta,kun talletaa. Lähi kaupaan jos en kykenisi soitaisin kauppa kassi palveluun,tai puhuisin livenä heille kun alkaa tuntuaAskel ei enää ritä lähikaupaan. Alepan esim.Kauppakassi toimii kerta viikossa soitaisin ja tilaisin ruokaa sieltä.Tuloni on työ-eläke.Työt aloitin 15 vuotiaana.Kun itsensä piti naisena elätää.Jäin orvoksi 11vuotiaana.Ainut huoltajan isäni kuoli suolisto syövän leikkaus komplikaatiot.Olen myös varautunut,tutkinut asioita. Palvelutaloon joka on Helsingin kaupungin alainen.Mahdotonta päästä.Mutta yksityinen Hely koti näytää vihreää valoa,Ei Tarvii olla rikas kun sinnen pääse.Voi asua itsenäisesti jos kykenee.Asumistuki sinekin tulee,On virikettä talossa ymm.Sivous on pakko otaa ja pykki palvelu,EI KALISTA. Kun menen huonoksi on eri siipi huno kuntoisille.Joten sieltä pääse hautaan asti. Miksi ette oman kaupunkinne kuntien yksityisiä palvelutaloja käytä? Tai edes varaa aikaa tutustumiseen? Saistte tietoja.Mutta kaiklla sama virsi ,ei sinne pääse,Ei varaa. Suu on jokaisella ja otta voi aina selvää varaa se aika ja tutustua henkilökohtaisesti asiaa,Hyvä vikonloppua kaikille. Anteksi vanhana ihmisenä testi virheeni kun kaunsa koulu ei tukiopetus saanut.Se viellä lesken eläkettä ei ole,Kun ei miestä vanhana.Joten tiukaa on elämä,Halitsen rahan käytön.Työ eläkeet naisilla aina pienemät kuin miehillä.Helsinki niille jota viellä pystyvät likuu edes rollatori On asukas Talot.Senjori keskukset Ilmaista toimintaa.Ilmaista on Helsinki Diakonisalitoksen toiminta pistetä lähiöt.Joten ei rahasta kinni .Sama yksinäisille Kirkon kirkon diakoni järjestää ystävän kuin Punanen risti.Luulisi sama on maakunnissa,kaupungeissa?Ottakaa selvää.


    • Anonyymi

      Pankkiasiat netissä hoituvat kyllä ihan vaan pankkitunnuksilla. Toki henkilöllisyytensä on joutunut jossain vaiheessa pankille esittämään mutta siinä se.

      • Anonyymi

        Et tainnut lukea juttua. Jos henkilökortti pääsee vanhenemaan, et pääse nettiinkään
        uusimatta henkilökorttiasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tainnut lukea juttua. Jos henkilökortti pääsee vanhenemaan, et pääse nettiinkään
        uusimatta henkilökorttiasi.

        Et siis pääse nettipankkiin, jos henkilökortti ei ole enää voimassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tainnut lukea juttua. Jos henkilökortti pääsee vanhenemaan, et pääse nettiinkään
        uusimatta henkilökorttiasi.

        Ja pankkiko tietää milloin henkilökorttini vanhenee..?
        Minulla ei noin kahteenkymmeneen ensimmäiseen nettipankin käyttövuoteen edes ollut hankittuna ensimmäistäkään kertaa henkilökorttia, vasta pari vuotta sitten sen hankin samalla kun uusin passin.
        Itse asiassa, passikin ehti jo välillä vanheta ja nettipankki vaan toimi ja toimi...


      • Anonyymi

        Jos ongelma on ettei pankissa pysty esittämään henkilöllisyys todistusta. Silloin kun ottaa verkkopankin käyttöön ja avaa tilin tms.
        Suoramaksu sopimuksen voi tehdä siitä on ohjeet ja toistuvat laskut esim. puhelimesta,sähköstä,vuokrasta ym menee joka kk tililtä. EI tarvita verkkopankkia sen yakia em. Mutta jos pitää maksaa ei joku maksu jonka summa vaihtelee tai osta jotain verkkokaupasta niin pankin kanssa sopimus tehtävä ja saa ohjeet ja tunnukset käyttöönsä. Jos ei kykene käyttämään on sitten toinen juttu.
        Valokuvaamossa kuvat ja sitten anomus henkilöllisyys todistuksesta poliisille. Siitäkin ohjeet. Eikö kukaan osaa auttaa häntä?


    • Mulla ei ole voimassa olevaa passia, eikä henkilökorttia.
      Kyllä minun nettipankkini toimii.
      Joskus sen avatessa on ajokortti vielä riittänyt.
      Pankkiin päästäkseni tarvitsen käyttäjätunnuksen ja salasanan, ei siellä mitään henkilökortin tunnuksia ole kyselty.
      Onko eri käytäntöjä eri pankeilla.
      Väliin kyllä tuntuu siltä, että kaikki vaan vaikeemmaksi menee ikäihmisillä.
      Jos jollain on hyviä yhteyksiä johonkuhun kansaedustajaehdokkaaseen, niin tässä olisi asia, jota voisi ehdottaa korjattavaksi,
      Aina kun kuulen/luen näistä tällaisista asioista, kun vanhat ihmiset jää ilman apua ja mitään tahoa ei ole mikä paneutuisi auttamaan, alkaa suututtaan niin saake............

    • Anonyymi

      Kun pankissa käy henkilökortti tarvittiin asioimiseen,
      nettipankkitunnustenkin saamiseen.
      Itse kävin pankissa, kun halusin verkkopankin käyttööni.
      Muitakin tapoja voi olla nykyään ?

      Mietin olisiko siinä vaiheessa tallennettu pankin tietoihin
      henkilökortin viimeinen voimassaolopäivä
      ja kun se vanhenee, olisi hankittava uusi.
      Minulla on koko ajan ollut voimassaoleva henkilökortti
      ja passi, etten tiedä olisiko tullut ongelma.

      Kun ihminen kuolee, jos ei kukaan ota asiakseen lopettaa hänen pankkitiliään
      se jää olemaan voimaan, samoin vakuutukset ja kännyliittymä,
      kunnes ne lakkautetaan, kun maksua ei tule.

      Ihmisellä voi olla useampikin pankkitili, josta omaiset eivät ehkä tiedä.
      Olisiko voimassaoleva henkilökortti pankin varmistus,
      ettei tiliä voi muut käyttää ?
      Sekään ei ole oikein loogista, koska perukirjan yhteydessä
      asiat tulevat yleensä selvitetyksi.

      Vaikuttaisi siltä, että eri pankeilla voi olla eri käytäntö.

      • Anonyymi

        Kuolema ilmoitetaan ilman omaisten toimenpiteitä eri tahoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolema ilmoitetaan ilman omaisten toimenpiteitä eri tahoille.

        Kaikkiin paikkoihin mene tieto. Pitäkää huolta vainajan lasku jutuista ettei tule ikäviä yllätyksiä.esim sähköä myyty dementikolle 2v eikä edes asunut kotonaan vaan sairaalassa ja hoitokodissa. Ne ovtaovelia puhelimessa. Mene ät muuttamaan, sanovat irti vanhan sopimukset ja Suoramaksut ja sitten alkaa laskuvirta tulla. Perintään menee ja vielä tule kuoleman jälkeen pikku karhu maksu yritys.
        Ruotsalaisten firmat em tekevät. Suomessa nj energy
        Selvittäkää omaksenne lasku asiat ajoissa ettei tule yllätyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolema ilmoitetaan ilman omaisten toimenpiteitä eri tahoille.

        Niin ilmoitetaan, mutta se vaatii silti toimenpiteitä omaisilta.


      • Anonyymi

        Kyllä voimassa oleva henkilökortti on hyvä olla olemassa. Tarkoitetaanko tällä Kelakorttia?
        Sellainen minulla on, ei muuta.
        Siinä on sos.turvatunnus. Se kai on se tärkein info.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkiin paikkoihin mene tieto. Pitäkää huolta vainajan lasku jutuista ettei tule ikäviä yllätyksiä.esim sähköä myyty dementikolle 2v eikä edes asunut kotonaan vaan sairaalassa ja hoitokodissa. Ne ovtaovelia puhelimessa. Mene ät muuttamaan, sanovat irti vanhan sopimukset ja Suoramaksut ja sitten alkaa laskuvirta tulla. Perintään menee ja vielä tule kuoleman jälkeen pikku karhu maksu yritys.
        Ruotsalaisten firmat em tekevät. Suomessa nj energy
        Selvittäkää omaksenne lasku asiat ajoissa ettei tule yllätyksiä.

        Kyllä kotona pitää sähkö edelleen olla, vaikka asukas olisi hoivakodissa.
        Jos koti on myyty ja asunto tyhjennetty, on asioiden hoitajien tyhmyyttä, jos sähkösopimusta ei ole sanottu irti. Hoivakotiin muuttanut ei kodin hävittämiseen ole muutenkaan osallistunut.


    • Anonyymi

      Aivan kauhea juttu ja vaatimus kahdelle ihmiselle, joista toinen ei enää
      pääse liikkeellekään ja toiselle se on työn ja tuskan takana.

      Tulee mieleen kysyä eikö ketään omaista ole ollut pitämässä huolta
      näistä ihmisistä, että henkilötodistuskin olisi voimassa.
      Ei voi luottaa siihen, etteikö sitä tarvita jossain käänteessä.

      Ja mitä meinaa pankki !?! Jos ihmisellä on verkkopankki ollut käytössä
      miksi pitää vaatia yhtäkkiä keskenkaiken henkilötodistus ???
      Ei se ihminen muuksi ole muuttunut.

      Mikäköhän pankki on kyseessä olisi hyvä tietää.

      • Anonyymi

        Jos on jotkut lait luotu, ei niistä voida joustaa, säännöt ovat laaditut noudatettaviksi. Toimintakykyinen ihminen osaa huolehtia asioistaan.
        Tarkistakoon jokainen ketjun lukija nyt tärkeät päivämääränsä ja muut tiedot, vastaisen varalle. Unohduksia aina sattuu.


      • Anonyymi

        Missä kohtaa henkilökorttia kysytään, kun mennään verkkopankkiin? Pankki on antanut minulle moninumeroisen koodin, ja puhelimessa on toinen ja salasana.


    • Anonyymi

      Hyökkäsin heti tarkistamaan Kelan myöntämän henkilökortin. Se vanhenee vasta -26. Turvassa!

      • Anonyymi

        Olemme eläneet roistojen mailamssa liian kauan.
        On vain jaksettava ja muutos tulossa. Parempaan.


      • Anonyymi

        Kelan henkilökortti ie kuitenkaan ole virallinen henkilötodistus.


    • Anonyymi

      sönkötystä
      Kauhea halu korostaa omaa osaamista

      En ole lukenut uutista mutta tapaus menee näin

      Söhläät tilisi kanssa
      Kirjaudut ja väärä salasana tai muuta
      Muutama kerta tätä yrität
      Automaatti reagoi

      Tulee teksti tilisi käyttö on suljettu ota yhteys pankkiin

      Henkilötodistusta ei ole
      Loppuu siihen

      Tietekin on valtion törkeä palvelu passiasioissa jonot heikot poliisiasemapelleilyt eu määräsi passin voimassaoloksi 5 vuotta kun se oli 10 ennen...

      Onko henkilö niin liikuntakyvytön ettei pääse sukulsisen kanssa terveyskeskukseenkaan
      Eikä valokuvaan passia varten pyörätuolilla jne

      • Anonyymi

        Pitäähän ihmisen päästä invataksilla asioimaan. Varmasti ko. henkilöllä on siihen oikeus.
        Onko vanhuksen lähipiiri toimintakyvytön?
        Itse onneksi 90-vuotiaana olen toimintakykyinen, ja pystyisin tuossakin tilanteessa hakemaan ratkaisun.


    • Anonyymi

      Tässä on nyt otettu ikä ja vanhuus keskiöksi. Ihan turhaa dramatisointia.
      Minkä ikäinen tahansa, jolla ei ole virallista henkilökorttia, menettää pankkitunnusoikeutensa. Minun piti lähettää tai viedä kopio passistani pankkiin jo vjuosia sitten. Sen vaati ainakin OP ja Aktia, joissa asioin, muista pankeista en tiedä mutta oletan että sama juttu. Mieheni, jonka passi oli vanhentunut, haki henkilökortin, jonka kopion myös lähetti pankkiin. Sitten taas pankkiyhteys toimi.
      Ihmisten turvallisuuden vuoksi näin toimitaan, ei se ole pankin keljuilua.
      Miksi järjeltään skarppi 92-vuotias olisi sen kummempi, siitä vaan henkkareita hakemaan. Olisi iloinen että kohdellaan samoin kuin nuortakin henkilöä.

      • Anonyymi

        """"Miksi järjeltään skarppi 92-vuotias olisi sen kummempi, siitä vaan henkkareita hakemaan."""

        Ei tämä liikjuntakyvytön vanhus ole varmaankaan enää järjeltään ihan skarppi,
        koska ei ole osannut henkkaria hakea, vaikka verkkopankissa vielä osaa asioida.
        Iäkkäänä ajattelu kapeutuu, niinkuin sinullakin, vaikket itse huomaa . . . . . .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        """"Miksi järjeltään skarppi 92-vuotias olisi sen kummempi, siitä vaan henkkareita hakemaan."""

        Ei tämä liikjuntakyvytön vanhus ole varmaankaan enää järjeltään ihan skarppi,
        koska ei ole osannut henkkaria hakea, vaikka verkkopankissa vielä osaa asioida.
        Iäkkäänä ajattelu kapeutuu, niinkuin sinullakin, vaikket itse huomaa . . . . . .

        Minä olen vasta 90-vuotias. Ei ole kapeutunutta ajattelua, en ainakaan huomaa . . .
        Ja osaisin hoitaa kyllä pankkiasiani ihan OK, ja hoidankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen vasta 90-vuotias. Ei ole kapeutunutta ajattelua, en ainakaan huomaa . . .
        Ja osaisin hoitaa kyllä pankkiasiani ihan OK, ja hoidankin.

        Kai ajattelusi on melko paljon kaventunut, koska et voi ymmärtää, että sinua
        vanhempi liikuntakyvytön ei pysty asioitaan hoitamaan vaikka SINÄ pystyt !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai ajattelusi on melko paljon kaventunut, koska et voi ymmärtää, että sinua
        vanhempi liikuntakyvytön ei pysty asioitaan hoitamaan vaikka SINÄ pystyt !

        Siltä tuntuu. Hyvä kun huomautit.


      • Anonyymi

        Et taida ymmärtää kuinka vaikeaa voi olla liikuntarajoitteisen mahdollisesti
        sairaan 92-vuotiaan elämä ?
        Vaikkei olisi kovin sairaskaan vuodet tekevät tehtävänsä.
        Järki voi toimia, mutta toimintakyky muuten voi olla heikko.
        On harvinaista elää yli 80-vuotiaaksi puhumattakaan yli 90 vuotiaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida ymmärtää kuinka vaikeaa voi olla liikuntarajoitteisen mahdollisesti
        sairaan 92-vuotiaan elämä ?
        Vaikkei olisi kovin sairaskaan vuodet tekevät tehtävänsä.
        Järki voi toimia, mutta toimintakyky muuten voi olla heikko.
        On harvinaista elää yli 80-vuotiaaksi puhumattakaan yli 90 vuotiaaksi.

        Minulla on pari vuotta aikaa oppia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida ymmärtää kuinka vaikeaa voi olla liikuntarajoitteisen mahdollisesti
        sairaan 92-vuotiaan elämä ?
        Vaikkei olisi kovin sairaskaan vuodet tekevät tehtävänsä.
        Järki voi toimia, mutta toimintakyky muuten voi olla heikko.
        On harvinaista elää yli 80-vuotiaaksi puhumattakaan yli 90 vuotiaaksi.

        Tämä on 80+ ikäisten palsta.
        Olen siinä vakaassa uskossa, että kaikki ovat sen kynnyksen ylittäneet. kun tänne kirjoittelevat.


    • Anonyymi

      Koko linkin tarina on sekava, iso osa jotakin olennaista jää kertomatta? Kuten edellä on useampi kommentoija todennutkin, ei nettipankkiasiointi vaadi henkiökorttia. Tietysti pankki on jossain vaiheessa asiakkaan henkilöllisyyden varmistanut mutta eipä tuo selviä mistä tässä on kyse. Todennäköisesti ei jutun laatinut toimittajakaan tiedä mistä kirjoittaa eli mitä on tapahtunut ENNEN kuin on ko. tilanteeseen päädytty?

      • Anonyymi

        Ei nettipankkiasiointi tie-ten-kään vaadi henkilökorttia,
        sen kai ymmärtää jokainen,
        mutta pankeilla voi olla omia sääntöjä käyttöoikeuteen nähden,


      • Tuota minäkin jäin pohtimaan, ei kai nyt mikään pankki tuosta vain katkaise nettipankin käyttöä.
        Onhan siihen aikanaan sopimus tehty, koska se kerran on avattu.
        Jotain oleellista jutusta puuttuu.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Tuota minäkin jäin pohtimaan, ei kai nyt mikään pankki tuosta vain katkaise nettipankin käyttöä.
        Onhan siihen aikanaan sopimus tehty, koska se kerran on avattu.
        Jotain oleellista jutusta puuttuu.

        Ei ole mitään epäselvää. Kun menin nettipankkiin maksamaan laskuja, tuli ruutuun teksti: Lähetä oheisen linkin kautta kopio henkilötodistuksestasi tai passistasi. Lue lisää. Ja kun luin, oli perusteltu miksi henkilötodistuksen päivitys oli tarpeen. Itse laitoin heti, mutta miehen hlötoistuksen uusinta kesti jonkin aikaa. Joka kerta tuli sama teksti.
        Jos ei olisi hänen kopiotaan lähetetty, varmaan olisi loppunut käyttö-ooikeus.
        Sama oli toisessa pankissa, kun menin käymään, virkailija sanoi, tarvitsen passisi että voin tallentaa sen kopion järjestelmäämme, on tullut uusi vaatimus.
        Tästä on aikaa ehkä pari vuotta.
        Tämä vahnarouva ei ilmeisesti ollut tehnyt pyydetyllä tavalla ja ohjelmaan ei enää päässyt.
        Vähän ihmettelen eivätkö kaikki pankit toimineet samanlla tavalla. Sain lukemistani ohjeista käsityksen että vaade koski kaikkia pankkeja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään epäselvää. Kun menin nettipankkiin maksamaan laskuja, tuli ruutuun teksti: Lähetä oheisen linkin kautta kopio henkilötodistuksestasi tai passistasi. Lue lisää. Ja kun luin, oli perusteltu miksi henkilötodistuksen päivitys oli tarpeen. Itse laitoin heti, mutta miehen hlötoistuksen uusinta kesti jonkin aikaa. Joka kerta tuli sama teksti.
        Jos ei olisi hänen kopiotaan lähetetty, varmaan olisi loppunut käyttö-ooikeus.
        Sama oli toisessa pankissa, kun menin käymään, virkailija sanoi, tarvitsen passisi että voin tallentaa sen kopion järjestelmäämme, on tullut uusi vaatimus.
        Tästä on aikaa ehkä pari vuotta.
        Tämä vahnarouva ei ilmeisesti ollut tehnyt pyydetyllä tavalla ja ohjelmaan ei enää päässyt.
        Vähän ihmettelen eivätkö kaikki pankit toimineet samanlla tavalla. Sain lukemistani ohjeista käsityksen että vaade koski kaikkia pankkeja.

        Mulla on monta vuotta ollut nettipankki, ei ole koskaan kyselty mitään sen jälkeen kun sen käyttöön olen ottanut.
        Näköjään on eri käytäntöjä sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään epäselvää. Kun menin nettipankkiin maksamaan laskuja, tuli ruutuun teksti: Lähetä oheisen linkin kautta kopio henkilötodistuksestasi tai passistasi. Lue lisää. Ja kun luin, oli perusteltu miksi henkilötodistuksen päivitys oli tarpeen. Itse laitoin heti, mutta miehen hlötoistuksen uusinta kesti jonkin aikaa. Joka kerta tuli sama teksti.
        Jos ei olisi hänen kopiotaan lähetetty, varmaan olisi loppunut käyttö-ooikeus.
        Sama oli toisessa pankissa, kun menin käymään, virkailija sanoi, tarvitsen passisi että voin tallentaa sen kopion järjestelmäämme, on tullut uusi vaatimus.
        Tästä on aikaa ehkä pari vuotta.
        Tämä vahnarouva ei ilmeisesti ollut tehnyt pyydetyllä tavalla ja ohjelmaan ei enää päässyt.
        Vähän ihmettelen eivätkö kaikki pankit toimineet samanlla tavalla. Sain lukemistani ohjeista käsityksen että vaade koski kaikkia pankkeja.

        Minulle ei ole noin tapahtunut. Olen ollut nettipankissa vuosikymmenet.
        Aluksi vain maksoin siellä laskut ja käytin ostoksiini käteistä. Sitten siirryin suoravelotukseen, jolloin kuukausittaiset maksut hoiti pankkini jo ennen E-laskuja. Nyt ovat kaikki laskuni E-laskuina, niin että jos joutuisin vuodepotilaaksi, ei asioitteni hoito vaikeutuisi niin kauan kuin eläke riittää. Kaupassa maksan kortilla.
        Koskaan ei ole tullut mitään vaikeuksia. Joku kyllä arveli, että ikäni vuoksi ajatteluni on jo paljon kaventunut, enkä kaikkea enää ymmärrä, mutta toistaiseksi ei ulosottomies ole karhuja lähettänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle ei ole noin tapahtunut. Olen ollut nettipankissa vuosikymmenet.
        Aluksi vain maksoin siellä laskut ja käytin ostoksiini käteistä. Sitten siirryin suoravelotukseen, jolloin kuukausittaiset maksut hoiti pankkini jo ennen E-laskuja. Nyt ovat kaikki laskuni E-laskuina, niin että jos joutuisin vuodepotilaaksi, ei asioitteni hoito vaikeutuisi niin kauan kuin eläke riittää. Kaupassa maksan kortilla.
        Koskaan ei ole tullut mitään vaikeuksia. Joku kyllä arveli, että ikäni vuoksi ajatteluni on jo paljon kaventunut, enkä kaikkea enää ymmärrä, mutta toistaiseksi ei ulosottomies ole karhuja lähettänyt.

        Olisiko sitten niin että sinä olet laittanut ruxin kohtaan jossa lasku menee automaattisesti maksuun. Minä halua katsoa ja hyväksyä jokaisen laskun erikseen vaikka se olisi jokakuinen yhtiövastike. Samoin mieheni.
        Käytän myös vielä tunnuslukuja eikä ole mobiilipalvelua, onkohan siinä erilainen käytäntö.
        Jään vähän ihmettelemään, miksi pankeissa erilainen käytäntö, mutta pääasia että toimii. Tuli vielä järjestelmään viesti pankistani, Kiitos kopiosta, nyt asia on kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko sitten niin että sinä olet laittanut ruxin kohtaan jossa lasku menee automaattisesti maksuun. Minä halua katsoa ja hyväksyä jokaisen laskun erikseen vaikka se olisi jokakuinen yhtiövastike. Samoin mieheni.
        Käytän myös vielä tunnuslukuja eikä ole mobiilipalvelua, onkohan siinä erilainen käytäntö.
        Jään vähän ihmettelemään, miksi pankeissa erilainen käytäntö, mutta pääasia että toimii. Tuli vielä järjestelmään viesti pankistani, Kiitos kopiosta, nyt asia on kunnossa.

        En tiedä millaiset sopimukset olet laatinut, minulle tulee tiedoksi laskut koneelle,joten voin tarkistaa jokaisen. Paperilaskuista en viitsi maksaa. Minä olen ilmeisesti harvinaisen luottavainen,kun uskon, että pankki toimii rehellisesti sopimusten mukaan ja maksaa maksut laskun loppusumman mukaan. Oma asiani on tarkistaa laskujen oikeellisuus. Niinhän tekisin myös, jos lasku tulisi kirjekuoressa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään epäselvää. Kun menin nettipankkiin maksamaan laskuja, tuli ruutuun teksti: Lähetä oheisen linkin kautta kopio henkilötodistuksestasi tai passistasi. Lue lisää. Ja kun luin, oli perusteltu miksi henkilötodistuksen päivitys oli tarpeen. Itse laitoin heti, mutta miehen hlötoistuksen uusinta kesti jonkin aikaa. Joka kerta tuli sama teksti.
        Jos ei olisi hänen kopiotaan lähetetty, varmaan olisi loppunut käyttö-ooikeus.
        Sama oli toisessa pankissa, kun menin käymään, virkailija sanoi, tarvitsen passisi että voin tallentaa sen kopion järjestelmäämme, on tullut uusi vaatimus.
        Tästä on aikaa ehkä pari vuotta.
        Tämä vahnarouva ei ilmeisesti ollut tehnyt pyydetyllä tavalla ja ohjelmaan ei enää päässyt.
        Vähän ihmettelen eivätkö kaikki pankit toimineet samanlla tavalla. Sain lukemistani ohjeista käsityksen että vaade koski kaikkia pankkeja.

        Onko kaikilla niitä henkilökorttien tai passien kopioita valmiina ko. tapauksen varalta, eikö kopion ottoon tarvita kopiokone?
        Miten se kopio sinne nettipankkisivulle syötetään..?
        Voisiko olla niinkin, että nyt pankeilla on määräykset tallentaa juuri joko henkilökortin tai passin tiedot ja näissä nyt "kesken kaiken" niitä kopioita vaativissa tapauksissa on joskus ajat sitten pankki todennut asiakkaan henkilöllisyyden vain esim. ajokortista ja nyt paikkaillaan tilannetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään epäselvää. Kun menin nettipankkiin maksamaan laskuja, tuli ruutuun teksti: Lähetä oheisen linkin kautta kopio henkilötodistuksestasi tai passistasi. Lue lisää. Ja kun luin, oli perusteltu miksi henkilötodistuksen päivitys oli tarpeen. Itse laitoin heti, mutta miehen hlötoistuksen uusinta kesti jonkin aikaa. Joka kerta tuli sama teksti.
        Jos ei olisi hänen kopiotaan lähetetty, varmaan olisi loppunut käyttö-ooikeus.
        Sama oli toisessa pankissa, kun menin käymään, virkailija sanoi, tarvitsen passisi että voin tallentaa sen kopion järjestelmäämme, on tullut uusi vaatimus.
        Tästä on aikaa ehkä pari vuotta.
        Tämä vahnarouva ei ilmeisesti ollut tehnyt pyydetyllä tavalla ja ohjelmaan ei enää päässyt.
        Vähän ihmettelen eivätkö kaikki pankit toimineet samanlla tavalla. Sain lukemistani ohjeista käsityksen että vaade koski kaikkia pankkeja.

        Olikohan toi joku trolli, jolle ilmoitit viattomuuksissasi tietosi!
        Pankilla ne on ilman muuta jo tiedossa. Eivät tietosi vanhene, vaikka henkilökortti vanhenisikin. Samat tiedot niissä on koko elämäsi ajan. Pankki varmasti reagoisi, jos niin ei olisi, vaan henkilökorttisi tiedot olisivat muuttuneet.
        Käy pankissasi ja ota selvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olikohan toi joku trolli, jolle ilmoitit viattomuuksissasi tietosi!
        Pankilla ne on ilman muuta jo tiedossa. Eivät tietosi vanhene, vaikka henkilökortti vanhenisikin. Samat tiedot niissä on koko elämäsi ajan. Pankki varmasti reagoisi, jos niin ei olisi, vaan henkilökorttisi tiedot olisivat muuttuneet.
        Käy pankissasi ja ota selvää.

        Ilman muuta ja ilman muuta, niin onkin mutta niin vain esim. henkilökortti ja passi on uusittava 5 vuoden välein...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman muuta ja ilman muuta, niin onkin mutta niin vain esim. henkilökortti ja passi on uusittava 5 vuoden välein...

        Se on eri asia. Ennen muinoin ajokortissakin oli 20 v vanha kuva. Ruttuinen papreläpyskä lompsassa, samoi se henkilöllisyyskortti, jonka saimme rippikoulun jälkeen.
        Mutta en ole ikinä kuullut, että esim. asunto-osakkeiden omistus pitäisi uusia määrävuosina, tai auton, tai puhelimen. Kerran kun olen sopimuksen tehnyt, se pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on eri asia. Ennen muinoin ajokortissakin oli 20 v vanha kuva. Ruttuinen papreläpyskä lompsassa, samoi se henkilöllisyyskortti, jonka saimme rippikoulun jälkeen.
        Mutta en ole ikinä kuullut, että esim. asunto-osakkeiden omistus pitäisi uusia määrävuosina, tai auton, tai puhelimen. Kerran kun olen sopimuksen tehnyt, se pitää.

        Ajokorttini kuva ehti vanheta 51 vuotta, sitten oli kortti uusittava!
        Henkilökortti ja passikin jatkossa vaaditaan uusimaan varmaan vuoden- kahden välein kun ihmiset ovat millopin miehiä ja milloin naisia ja milloin muunsukupuolisia jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään epäselvää. Kun menin nettipankkiin maksamaan laskuja, tuli ruutuun teksti: Lähetä oheisen linkin kautta kopio henkilötodistuksestasi tai passistasi. Lue lisää. Ja kun luin, oli perusteltu miksi henkilötodistuksen päivitys oli tarpeen. Itse laitoin heti, mutta miehen hlötoistuksen uusinta kesti jonkin aikaa. Joka kerta tuli sama teksti.
        Jos ei olisi hänen kopiotaan lähetetty, varmaan olisi loppunut käyttö-ooikeus.
        Sama oli toisessa pankissa, kun menin käymään, virkailija sanoi, tarvitsen passisi että voin tallentaa sen kopion järjestelmäämme, on tullut uusi vaatimus.
        Tästä on aikaa ehkä pari vuotta.
        Tämä vahnarouva ei ilmeisesti ollut tehnyt pyydetyllä tavalla ja ohjelmaan ei enää päässyt.
        Vähän ihmettelen eivätkö kaikki pankit toimineet samanlla tavalla. Sain lukemistani ohjeista käsityksen että vaade koski kaikkia pankkeja.

        Olen käyttänyt verkkopankkia (OP-pankki) jo 20 vuotta eikä kertaakaan ole tarvinnut skannata pankille kopiota henkkarista, kun laskuja maksaa.
        Myös verotoimiston ym. asioita hoidan verkossa samoilla pankkitunnuksilla, eikä ole pyydetty mitään henkkarikopiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen käyttänyt verkkopankkia (OP-pankki) jo 20 vuotta eikä kertaakaan ole tarvinnut skannata pankille kopiota henkkarista, kun laskuja maksaa.
        Myös verotoimiston ym. asioita hoidan verkossa samoilla pankkitunnuksilla, eikä ole pyydetty mitään henkkarikopiota.

        Jos jotain ei ole tapahtunut 20 vuoteen, se ei tarkoita etteikö jotain voisi jatkossa tapahtuakin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jotain ei ole tapahtunut 20 vuoteen, se ei tarkoita etteikö jotain voisi jatkossa tapahtuakin...

        Verkkotunnuksia käytän useita kertoja viikossa, muihinkin kuin pankkiasioiden hoitamiseen. Ehkä tuokin homma on pankkikohtainen. esim. Nordea ilmeisesti toimii noin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Verkkotunnuksia käytän useita kertoja viikossa, muihinkin kuin pankkiasioiden hoitamiseen. Ehkä tuokin homma on pankkikohtainen. esim. Nordea ilmeisesti toimii noin?

        No minulla on ollut Nordean nettipankki iät ja ajat, eikä sen avaamisenkaan yhteydessä kyselty lähettämään kopiota henkilöllisyystodistuksesta, eikä ole sen jälkeenkään kyselty.
        Ihan puhelimella pankkiin soittaen se onnistui.
        Turha olisi tässä vaiheessa kyselläkään, sillä minulla on vain ajokortti, joka ei kai enää kelpaa pankissa asioimiseen.

        Jos minulle tulisi ilmoitus, että jonkun linkin kautta pitäisi netillä lähettää menemään kopio henkkaristani, niin huijauksena sitä epäilisin.
        Missäköhän asti meillä edes enää on lähin pankkikonttori, että voisi käydä paikan päällä. Ei aivan lähellä ainakaan.

        Pitääkin maksaa heti tuo sähkölasku, ettei myöhästy, jos nettipankkini suljetaan.
        Kai pankkikortti sentään toimisi, jos sellainen tapahtuisi, että pystyisi nostamaan automaatista käteistä sekä maksamaan kaupassa kortilla?
        Silloinhan yksi vaihtoehto olisi sellainen, että pyytäisi jonkun toisen maksamaan omalta tililtään laskuni ja maksaisi hänelle käteisellä, kunnes saa järjestettyä itselleen passin tai käypäisän henkkarin.

        Kauheeta, kun säikyttelette vanhaa ihmistä.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Tuota minäkin jäin pohtimaan, ei kai nyt mikään pankki tuosta vain katkaise nettipankin käyttöä.
        Onhan siihen aikanaan sopimus tehty, koska se kerran on avattu.
        Jotain oleellista jutusta puuttuu.

        Tutulle Eliaan alle vastaan, koska minulle kävi näin.

        Minulla on s-pankin tunnuslukutaulukolla toimiva yhteys, mutta yht`äkkiä se lopetti toimintansa, koska siihen tuli aina vain "tähtiä" tunnustaumisen kohtaan ja minä "taukki" yritin ne viisi, joten pankkitilini suljettiin.

        Henkilökortti vaaditaan tilin avaamiseen, siis ei kelpaa ajokortti, saati sukulaisten todistus, että olen olemassa ja nyt onkin ongelma huomiseen, jolloin pääsen passikuvaan.

        Sen jälkeen poliisille jonotuksella ja kortin odotusta ainakin viikko, ja sitten S-pankin toimistoon myös ajanvarauksella parikertaa viikossa on auki.

        On minulla onneksi toimiva pankkikortti, mutta pääsy muihin palveluihin vaatii pankki varmennuksen.

        Tässä on ilmeisesti nyt Valtion velanmaksusta, jota eläkeläiset joutuvat maksamaan.


    • Anonyymi

      Mikään ei ole itsestäänselvää eikä ikävuosien perusteella voi päätellä mihin
      ihminen pystyy !!!

      Oma liikkumiseni ja asioitten hoito heikkeni jo päälle 70-vuotiaana
      muun muassa toiminnallisten sydänoireitten ja reuman takia
      eikä siinä kaikki.

    • Anonyymi

      Juuri he jotka rakensivat Suomen kyykytetään nyt nuorten pilkunussioiden toimesta

      • Anonyymi

        Aika moni niistä "rakentajista" taisi kuitenkin aikanaan laittaa rastin liittymisruutuun kun EU:n menosta äänestettiin? Nimittäin ne monista typerältä kyykyttämiseltä tuntuvat pilkut, direktiivit ja vaatimukset tulevat EU- parlamentilta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moni niistä "rakentajista" taisi kuitenkin aikanaan laittaa rastin liittymisruutuun kun EU:n menosta äänestettiin? Nimittäin ne monista typerältä kyykyttämiseltä tuntuvat pilkut, direktiivit ja vaatimukset tulevat EU- parlamentilta...

        Pankki pyysi kuvaani henkilöllisyystodistuksesta.
        Pankki on Nordea
        Otin kuvakaappauksen henkkarin kummaltakin puolelta ja lähetin tiedoston pankin kyselyviestiin.
        Vastaus tuli pankista että asia on ok.
        Olin siis omilla pankkitunnuksillasi pankin sivuilla asiaa hoitamassa.

        Tarkoitus on se, että kun menet pankin tiskille hoitamaan asioita, pankki näkee kuvasi ja tietosi omalta ruudultaan.
        Sinulla pitää myös olla mukana henkilöllisyystodistus.
        Voimassa oleva. Nykyään 5 vuotta
        Näin vältetään väärinkäytöksiä.

        Kun hoidat jonkun toisen asiaa, varaat ajan, otat mukaan valtakirjan hoidettavan henkilön allekirjoituksella ja oman henkilöllisyystodistuksen.
        Vuoden alusta muututtiin Hyvinvointialueiksi.
        Jotkut suoramaksusopimukset pitää silloin uusia.

        Jos tämä kaikki on äärettömän vaikeaa, käytä maksupalvelua.
        Allekirjoitus laskuun ja tilinumero.
        Lasku kirjekuoreen, joita saa pankista ja postilaatikkoon.
        Tätä voi käyttää myös tilapäisratkaisuna, eikä vaadi pankissa käyntiä tai mitään sopimusta.
        Eikä ole kallista.
        Jos mikään ei auta, kannattaa miettiä edunvalvojaa.

        Kun henkilöllisyystodistus menee vanhaksi, sen voi uusia netissä.
        Maksetaan nettipankissa ja halutessa voi ruksata mistä R-kiskalta haluaa hakea henkkarin.
        Voit myös valtuuttaa toisen hakemaan sen puolestasi.

        Kuva hommataan, joka lähetetään sähköisesti poliisilaitokselle.
        Jos olet antanut sormenjälkitunnistuksen aikaisemmin, ei poliisilaitoskäyntiä tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pankki pyysi kuvaani henkilöllisyystodistuksesta.
        Pankki on Nordea
        Otin kuvakaappauksen henkkarin kummaltakin puolelta ja lähetin tiedoston pankin kyselyviestiin.
        Vastaus tuli pankista että asia on ok.
        Olin siis omilla pankkitunnuksillasi pankin sivuilla asiaa hoitamassa.

        Tarkoitus on se, että kun menet pankin tiskille hoitamaan asioita, pankki näkee kuvasi ja tietosi omalta ruudultaan.
        Sinulla pitää myös olla mukana henkilöllisyystodistus.
        Voimassa oleva. Nykyään 5 vuotta
        Näin vältetään väärinkäytöksiä.

        Kun hoidat jonkun toisen asiaa, varaat ajan, otat mukaan valtakirjan hoidettavan henkilön allekirjoituksella ja oman henkilöllisyystodistuksen.
        Vuoden alusta muututtiin Hyvinvointialueiksi.
        Jotkut suoramaksusopimukset pitää silloin uusia.

        Jos tämä kaikki on äärettömän vaikeaa, käytä maksupalvelua.
        Allekirjoitus laskuun ja tilinumero.
        Lasku kirjekuoreen, joita saa pankista ja postilaatikkoon.
        Tätä voi käyttää myös tilapäisratkaisuna, eikä vaadi pankissa käyntiä tai mitään sopimusta.
        Eikä ole kallista.
        Jos mikään ei auta, kannattaa miettiä edunvalvojaa.

        Kun henkilöllisyystodistus menee vanhaksi, sen voi uusia netissä.
        Maksetaan nettipankissa ja halutessa voi ruksata mistä R-kiskalta haluaa hakea henkkarin.
        Voit myös valtuuttaa toisen hakemaan sen puolestasi.

        Kuva hommataan, joka lähetetään sähköisesti poliisilaitokselle.
        Jos olet antanut sormenjälkitunnistuksen aikaisemmin, ei poliisilaitoskäyntiä tarvita.

        "Ei siis riitä, että sormenjäljet on joskus otettu, vaan sen on täytynyt tapahtua viimeisten kuuden vuoden aikana.

        Usein tämä tarkoittaa, että saat joka toisen passin ilman käyntiä poliisiasemalla."

        Tämä on sitten faktatieto.


    • Anonyymi

      Entä miten tehdään kuvakaappaus?

      • Anonyymi

        Kuvataan älykännyllä henkkari.
        Kummaltakin puolelta
        Se siirtyy tiedostoon.
        Mennään pankin sivuille viestit-osioon
        Siirretään tiedostosta kuvat pankkiin.
        Pankki vastaa viestinä, että asia ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvataan älykännyllä henkkari.
        Kummaltakin puolelta
        Se siirtyy tiedostoon.
        Mennään pankin sivuille viestit-osioon
        Siirretään tiedostosta kuvat pankkiin.
        Pankki vastaa viestinä, että asia ok.

        En ymmärrä,,,,.

        Jaa, miten tässä nyt pärjäää,,,,.

        Vanha ei tollasta osaa,,,.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuvataan älykännyllä henkkari.
        Kummaltakin puolelta
        Se siirtyy tiedostoon.
        Mennään pankin sivuille viestit-osioon
        Siirretään tiedostosta kuvat pankkiin.
        Pankki vastaa viestinä, että asia ok.

        Eihän kaikilla vanhuksilla mitään älykännykkää edes ole.
        Nekin, joilla on niin sanovat, ettei heillä siinä mitään nettiyhteyttä ole, on vain Facebook.

        Likani naapureina on sellaisia, joilla on joku ikivanha kännykkä, joitten käyttöä eivät sitäkään kunnolla osaa, kun se on heidän mielestään niin "uudenaikainen". Pitävät likkaani oikein tekniikkanerona, kun osaa auttaa heitä vaikka avaamaan tekstiviestin.
        Yksikin vanhus odotteli taksia, että lähtee ElGiganttiin korjauttamaan puhelintaan, joka oli hirttänyt kiinni, eikä mikään nappula toiminut, josko osaisivat korjata, kun likkani tapasi hänet siinä, sammutti puhelimen ja käynnisti uudestaan ja kas, puhelin alkoi toimimaan taas ja taksin sai peruuttaa. Ensimmäisenä soitti ystävättärelleen ja kertoi tästä tekniikan ihmelapsesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvataan älykännyllä henkkari.
        Kummaltakin puolelta
        Se siirtyy tiedostoon.
        Mennään pankin sivuille viestit-osioon
        Siirretään tiedostosta kuvat pankkiin.
        Pankki vastaa viestinä, että asia ok.

        Entä ellei ole älykännykkää, onko sellainen tämän takia pakko hankkia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä ellei ole älykännykkää, onko sellainen tämän takia pakko hankkia?

        Ei ole.
        Menee pankkiin ja sielläkin hoitavat asian.
        Ovatko ihmiset unohtaneet, että pitää olla voimassa-oleva henkilöllisyystodistus.
        Sen esittämällä voi toimia virastoissa.
        Jos ei ole osaamista tietotekniikkaan.


    • Anonyymi

      Tästätäpä tuli pitkä asia.
      Tämä asia on varmaan pankkikohtaisen, vaikka ihmettelen sitä koska minulle selitettiin että on tullut uudet vaatimukset. Ehkä toiset konttorit eivät vain hanki kopiota kaikilta asiakkailta, jotka ovat vuosia olleet asiakkaina. Luottavat että on oikeat henkilöt asialla.
      Mitäpä tässä väittelemään. Minulta on kopio vaadittu kahdessa pankissa ja toisilta ei missään. Silloin vain toimivat eri tavalla. Käytän vain nettipankkia turvalukuineen, puhelimessa ei ole mobiilipalvelua.
      Tuossa joku kyseli kopiointia. Totta on että vaikeaa oli. Menin vävyn luo, hänellä kun on kaikki laitteet ja hänen koneillaan sain kopion laitetuksi. Kotona en olisi pystynyt. Mutta pääasia että jokasen nettipankki pelaa.

      • Anonyymi

        Miten pankki valvoo, kuka sitä nettipankkia käyttää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten pankki valvoo, kuka sitä nettipankkia käyttää?

        No kato, sä menet aluksi sinne pankkiin ja sovit että sinulle avataan tili ja sinä saat nettipankin käytössä välttämättömät tunnukset jne. Tuossa vaiheessa tietenkin todetaan henkilöllisyytesi henkilökortista tai passista.
        Kun sinulla on ne tunnukset, yleensä kaksi erillistä numerosarjaa ja lisäksi joka käyttökerralla vaihtuva kolmas numero, niillä pääset nettipankkiin ja voit maksaa laskusi tms.
        Erittäin helppo tapa hoitaa pankkiasioita, tilitietojen seurantaa yms. siihen verrattuna että joka risahdus vaatisi lähtemään pankin konttoriin jonottamaan niin kuin ennen piti tehdä.
        Salasanat ja tunnukset ovat henkilökohtaisia eikä pankki tietenkään kykene valvomaan etteikö niitä anneta muille, eli tiettyyn luottamukseen se myös perustuu ja jos tilin haltija paljastuu antaneeksi tunnuksensa muille, ei hän siitä kiinni jäätyään taida ihan heti uutta alkua saada...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kato, sä menet aluksi sinne pankkiin ja sovit että sinulle avataan tili ja sinä saat nettipankin käytössä välttämättömät tunnukset jne. Tuossa vaiheessa tietenkin todetaan henkilöllisyytesi henkilökortista tai passista.
        Kun sinulla on ne tunnukset, yleensä kaksi erillistä numerosarjaa ja lisäksi joka käyttökerralla vaihtuva kolmas numero, niillä pääset nettipankkiin ja voit maksaa laskusi tms.
        Erittäin helppo tapa hoitaa pankkiasioita, tilitietojen seurantaa yms. siihen verrattuna että joka risahdus vaatisi lähtemään pankin konttoriin jonottamaan niin kuin ennen piti tehdä.
        Salasanat ja tunnukset ovat henkilökohtaisia eikä pankki tietenkään kykene valvomaan etteikö niitä anneta muille, eli tiettyyn luottamukseen se myös perustuu ja jos tilin haltija paljastuu antaneeksi tunnuksensa muille, ei hän siitä kiinni jäätyään taida ihan heti uutta alkua saada...

        Mikä on tämä pankki?
        En ymmärrä mitkä ovat kaksi erillistä numerosarjaa.
        Mitkä ihmeen vaihtuva numerosarja?
        Täysin käsittämätöntä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on tämä pankki?
        En ymmärrä mitkä ovat kaksi erillistä numerosarjaa.
        Mitkä ihmeen vaihtuva numerosarja?
        Täysin käsittämätöntä?

        Minulla on S-pankki ja tunnuslukutaulukko, siis ei tätä mobili tunnistetta.
        Hyvin on toiminut ja ei ole kyselty kuin avattaessa tili henkilökorttia, passia, eikä ajokorttia.

        Laskuni ovat kaikki e-laskuina, paitsi lapsilleni menevät tilisiirrot ja silloin tulee vielä puhelimeeni varmistus koodi, että maksu menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on tämä pankki?
        En ymmärrä mitkä ovat kaksi erillistä numerosarjaa.
        Mitkä ihmeen vaihtuva numerosarja?
        Täysin käsittämätöntä?

        En nyt ymmärrä, ...mikä mitkä numerosarjat? Vein maksupalvelu kuoren pankkiin. Vielä ei kukaan soittanut !?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on tämä pankki?
        En ymmärrä mitkä ovat kaksi erillistä numerosarjaa.
        Mitkä ihmeen vaihtuva numerosarja?
        Täysin käsittämätöntä?

        Lukulistan kanssa helppoa. Siinä annetaan ohje mikä numero naputellaan paperi listasta kun avataan oma tili näkyviin. Puhelimesta tulee viestissä tunnus jonka numerot näpytellään vielä kenttään ja niin voi alkaa laskuja maksamaan.
        Luvut ovat kerta käyttöisiä joilla varmistetaan että oikea henkilö kyseessä ja turvallisuus.
        Käyttäjätilin numero ja salasana ovat tietysti aina samoja. Salasanan voi vaihtaa halutessaan.
        Jos älypuhelin ja netin käyttö osaamista ei juuri ole oppinut voi olla vaikeaa tajuta. Joistakin ei vain ole. Tavallisen puhelimen käyttökin on joillekin ollut vaikea oppia edes txt viestit ei onnistu. Tiedän yhden iäkkään joka ei ohjekirjasta huolimatta aikoinaan opetellut eikä oppinut itse mitään. Dementia tai joku heikkous ettei osaa. Netin käyttö on sellaista että se täytyy itse ihan alusta alkaen omaksua ja opetella. Minä esim. itse opin joitain ohjeita oli ja on itse opittava. Kun pankki huomaa ettei asiointi suju niin ottavat tunnukset pois.
        Suoramaksut toistuvista laskuista jos tilillä on katetta eräpäivänä.


    • Anonyymi

      Nyt en ymmärrä,,,,.

      Sähkölasku maksu palvelussa , olisko pitänyt laittaa sinne kirje kuoreen kopio henkilö korttista ? Ei ole äly puhelimia en osaa,,,,,...,,

      Miksi tämä näin vaikeaa,,,,...

      Onko henkilö kortti voimassa mistä tietää?,,.

      • Anonyymi

        On meitä muitaki osaamattomia , et ole ainoa. Siinä henkilökortissa on päivämäärä mihin asti se on voimassa . Jaksamista sinne


    • Anonyymi

      Ei pankkitilin käyttö edellytä henkilökortin voimassa oloa. Suomessa on paljon ihmisiä joilla ei ole rahaa sitä hankkia . Yhteiskuntaan kuuluminen ei voi olla maksullisen kortin varassa joka on suhteettoman kallis mm. Perusturvan varassa olevilla ja laskut on kaikkien maksettava.

      Ajokortin olisi edelleen käytävä henkilökortista ,se pysyy voimassa suhteellisen pitkään , voimassa olo päivään asti. Tuo uudistus jossa ajokortti kävi kelpaamattomaksi varsinaisena henkilötodituksena on täysin epäonnistunut ja johtanut lähinnä siihen että henkilöllisyys ei ole enää läheskään kaikkien kohdalla todennettavissa ja kun lähdetään pakosta sitten hankkimaan ei ole edes millä näyttää tuo toteen.

      • Anonyymi

        Taisit nyt tehdä kärpäsestä härkäsen ja sitä paitsi unohdat jotakin: On monia joilla ei ole eikä ole koskaan ollut sitä ajokorttiakaan, esim. presidentti Urho Kekkosella ei ollut ajokorttia mutta jotenkin hän vaan henkilöllisyytensä todisti...eikä ollut korttia hiljan edesmenneellä viihdetaiteilija Loirillakaan...
        Eikä se ajokortti ole koskaankaan riittänyt esim. matkustettaessa, passia siinä on aina tarvittu.

        EU- määräyksethän nämä uudenlaiset vaatimukset aiheuttavat, itsehän me äänestimme oikein kansanäänestyksessä kuinka haluamme liittyä EU:n jäseniksi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisit nyt tehdä kärpäsestä härkäsen ja sitä paitsi unohdat jotakin: On monia joilla ei ole eikä ole koskaan ollut sitä ajokorttiakaan, esim. presidentti Urho Kekkosella ei ollut ajokorttia mutta jotenkin hän vaan henkilöllisyytensä todisti...eikä ollut korttia hiljan edesmenneellä viihdetaiteilija Loirillakaan...
        Eikä se ajokortti ole koskaankaan riittänyt esim. matkustettaessa, passia siinä on aina tarvittu.

        EU- määräyksethän nämä uudenlaiset vaatimukset aiheuttavat, itsehän me äänestimme oikein kansanäänestyksessä kuinka haluamme liittyä EU:n jäseniksi...

        Hehheh ... että Kekkoseen verrataan .... tavallinen eläkeläinen ei ole mikään "kekkonen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hehheh ... että Kekkoseen verrataan .... tavallinen eläkeläinen ei ole mikään "kekkonen".

        Eipä niin sillä Kekkonen ei koskaan jäänyt eläkkeelle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisit nyt tehdä kärpäsestä härkäsen ja sitä paitsi unohdat jotakin: On monia joilla ei ole eikä ole koskaan ollut sitä ajokorttiakaan, esim. presidentti Urho Kekkosella ei ollut ajokorttia mutta jotenkin hän vaan henkilöllisyytensä todisti...eikä ollut korttia hiljan edesmenneellä viihdetaiteilija Loirillakaan...
        Eikä se ajokortti ole koskaankaan riittänyt esim. matkustettaessa, passia siinä on aina tarvittu.

        EU- määräyksethän nämä uudenlaiset vaatimukset aiheuttavat, itsehän me äänestimme oikein kansanäänestyksessä kuinka haluamme liittyä EU:n jäseniksi...

        Olikohan tulos järjestetty? Soros ja muut sionisti natsit.


    • Anonyymi

      Olisikohan tuossa käynyt niin, että tämä henkilö on töpeksinyt verkkopankissa ja sen vuoksi yhteys katkaistu ja uudelleen avaaminen luonnollisesti vaatii henkilöllisyyden tunnistamisen.

      Tästä on reilu kymmenen vuotta, kun itse töppöilin verkkopankissa ja sitten tuli ilmoitus, että verkopankki suljettu ja avaaminen edellyttää pankissa käynnin ja tunnistamisen. Menin pankkiin ja näytin passini ja verkkopankki aukesi.

      • Anonyymi

        Eikö kenelläkään 80 vee ole älykännykkää?
        Tai täällähän kirjoittaaa myös 70-vee
        Eikä heiläkään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kenelläkään 80 vee ole älykännykkää?
        Tai täällähän kirjoittaaa myös 70-vee
        Eikä heiläkään?

        Mitä merkitystä älykännyn omistuksella on tämän aiheen kanssa?

        Vastaus: minulla on ollut älykänny n. 15 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä merkitystä älykännyn omistuksella on tämän aiheen kanssa?

        Vastaus: minulla on ollut älykänny n. 15 vuotta.

        Älykännyllä saa mobile-yhteyden pankkiin.

        Kun ensin on avannut mobileyhteyden.
        Siinä vaaditaan pankin kanssa yhteystyötä.
        Pankki ilmoittaa numerosarjan tekstiviestinä tai sähköpostina.
        Teet senjälkeen toimit pankin ohjeiden mukaan.
        Toinen numerosarja tulee myöhemmin postissa.
        Lisäät vielä omat numerot, jotka vain sinä tiedät. PIN
        Varmistetaan että numerosarjat eivät ole yhtäaikaa ilmoitettuja.
        Turvataan asiakkaan tilejä.

        Älykännyllä otetaan kuvakaappaus omasta henkkarista, joka siirtyy omaan tiedostoon.

        Kun menet mobilella pankin viestisivuille, avaat tiedoston ja siirrät kuvasi pankkiin.
        Pankki kuittaa.

        Kun mobile on älykännykässä, on helppo hoitaa pankkiasioita, missä vain milloin vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älykännyllä saa mobile-yhteyden pankkiin.

        Kun ensin on avannut mobileyhteyden.
        Siinä vaaditaan pankin kanssa yhteystyötä.
        Pankki ilmoittaa numerosarjan tekstiviestinä tai sähköpostina.
        Teet senjälkeen toimit pankin ohjeiden mukaan.
        Toinen numerosarja tulee myöhemmin postissa.
        Lisäät vielä omat numerot, jotka vain sinä tiedät. PIN
        Varmistetaan että numerosarjat eivät ole yhtäaikaa ilmoitettuja.
        Turvataan asiakkaan tilejä.

        Älykännyllä otetaan kuvakaappaus omasta henkkarista, joka siirtyy omaan tiedostoon.

        Kun menet mobilella pankin viestisivuille, avaat tiedoston ja siirrät kuvasi pankkiin.
        Pankki kuittaa.

        Kun mobile on älykännykässä, on helppo hoitaa pankkiasioita, missä vain milloin vain.

        Tuohon aikaan ei ollut vielä mobiilipankkia, kun minä
        ”sain” verkkopankkini jumiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älykännyllä saa mobile-yhteyden pankkiin.

        Kun ensin on avannut mobileyhteyden.
        Siinä vaaditaan pankin kanssa yhteystyötä.
        Pankki ilmoittaa numerosarjan tekstiviestinä tai sähköpostina.
        Teet senjälkeen toimit pankin ohjeiden mukaan.
        Toinen numerosarja tulee myöhemmin postissa.
        Lisäät vielä omat numerot, jotka vain sinä tiedät. PIN
        Varmistetaan että numerosarjat eivät ole yhtäaikaa ilmoitettuja.
        Turvataan asiakkaan tilejä.

        Älykännyllä otetaan kuvakaappaus omasta henkkarista, joka siirtyy omaan tiedostoon.

        Kun menet mobilella pankin viestisivuille, avaat tiedoston ja siirrät kuvasi pankkiin.
        Pankki kuittaa.

        Kun mobile on älykännykässä, on helppo hoitaa pankkiasioita, missä vain milloin vain.

        Anteeksi tyhmyyteni, mutta mihin tuo ohjeesi on tarkoitettu?

        Mobiilipankin avaukseenko vai tuohon vai mihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älykännyllä saa mobile-yhteyden pankkiin.

        Kun ensin on avannut mobileyhteyden.
        Siinä vaaditaan pankin kanssa yhteystyötä.
        Pankki ilmoittaa numerosarjan tekstiviestinä tai sähköpostina.
        Teet senjälkeen toimit pankin ohjeiden mukaan.
        Toinen numerosarja tulee myöhemmin postissa.
        Lisäät vielä omat numerot, jotka vain sinä tiedät. PIN
        Varmistetaan että numerosarjat eivät ole yhtäaikaa ilmoitettuja.
        Turvataan asiakkaan tilejä.

        Älykännyllä otetaan kuvakaappaus omasta henkkarista, joka siirtyy omaan tiedostoon.

        Kun menet mobilella pankin viestisivuille, avaat tiedoston ja siirrät kuvasi pankkiin.
        Pankki kuittaa.

        Kun mobile on älykännykässä, on helppo hoitaa pankkiasioita, missä vain milloin vain.

        Olen jo vuosia maksanut laskuni älypuhelimella ja hoitanut kaikki virastoasiani myös. Ihan samalla tavalla toiminut kuin tabletilla tai läppärillä maksut, ei ole vaadittu toistaiseksi ainakaan mitään lisätoimenpiteitä. Helppoa kuin heinän teko :) Ainoastaan pari vuotta sitten puhelinnumeroni vaihtuessa jouduin käymään pankin konttorissa tekemässä uuden kirjallisen sopimuksen verkkopalvelun käytöstä, johon myös kirjattiin uusi puhelinnumeroni
        (tätä asiaa ei kuulema voinut silloin hoitaa puhelimitse tai sähköpostitse). Toki siellä pankissa piti myös esittää voimassa oleva henkilötodistus.
        Näin siis OP-pankin asiakkaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älykännyllä saa mobile-yhteyden pankkiin.

        Kun ensin on avannut mobileyhteyden.
        Siinä vaaditaan pankin kanssa yhteystyötä.
        Pankki ilmoittaa numerosarjan tekstiviestinä tai sähköpostina.
        Teet senjälkeen toimit pankin ohjeiden mukaan.
        Toinen numerosarja tulee myöhemmin postissa.
        Lisäät vielä omat numerot, jotka vain sinä tiedät. PIN
        Varmistetaan että numerosarjat eivät ole yhtäaikaa ilmoitettuja.
        Turvataan asiakkaan tilejä.

        Älykännyllä otetaan kuvakaappaus omasta henkkarista, joka siirtyy omaan tiedostoon.

        Kun menet mobilella pankin viestisivuille, avaat tiedoston ja siirrät kuvasi pankkiin.
        Pankki kuittaa.

        Kun mobile on älykännykässä, on helppo hoitaa pankkiasioita, missä vain milloin vain.

        Kun menet mobilella...kun ajat mobiililla...kun ylipäätään tiedät mitä milläkin fiineillä sanoilla tarkoitetaan..mobile...mikähän se on...
        Onko ihan mahdotonta tajuta edes sitä että kaikki eivät ole näissä tekniikka- asioissa ns. ajan hermolla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älykännyllä saa mobile-yhteyden pankkiin.

        Kun ensin on avannut mobileyhteyden.
        Siinä vaaditaan pankin kanssa yhteystyötä.
        Pankki ilmoittaa numerosarjan tekstiviestinä tai sähköpostina.
        Teet senjälkeen toimit pankin ohjeiden mukaan.
        Toinen numerosarja tulee myöhemmin postissa.
        Lisäät vielä omat numerot, jotka vain sinä tiedät. PIN
        Varmistetaan että numerosarjat eivät ole yhtäaikaa ilmoitettuja.
        Turvataan asiakkaan tilejä.

        Älykännyllä otetaan kuvakaappaus omasta henkkarista, joka siirtyy omaan tiedostoon.

        Kun menet mobilella pankin viestisivuille, avaat tiedoston ja siirrät kuvasi pankkiin.
        Pankki kuittaa.

        Kun mobile on älykännykässä, on helppo hoitaa pankkiasioita, missä vain milloin vain.

        Mitähän sinä olet ollut avaamassa, kun noin kankeaa on ollut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän sinä olet ollut avaamassa, kun noin kankeaa on ollut?

        Kuka mitä häh..?
        Minä en ole ikinä ollut avaamassa ensimmäistäkään ns. älypuhelinta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka mitä häh..?
        Minä en ole ikinä ollut avaamassa ensimmäistäkään ns. älypuhelinta...

        mutta neuvoja annoit.....!!!!!!!!

        Olisiko mahdollista se, ettet huomaa kelle kommentoidaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän sinä olet ollut avaamassa, kun noin kankeaa on ollut?

        Olen ostanut älypuhelimen.
        Olen halunnunut siihen pankkiyhteyden.
        Näin toimitaan Nordeassa,kuten kirjoitin.
        Kun on nämä avaukset tehty, käyttö on sitten helppoa.
        Muista pankeista en tiedä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ostanut älypuhelimen.
        Olen halunnunut siihen pankkiyhteyden.
        Näin toimitaan Nordeassa,kuten kirjoitin.
        Kun on nämä avaukset tehty, käyttö on sitten helppoa.
        Muista pankeista en tiedä mitään.

        Avasitko verkkopankin vai mobiilipankin?

        Minulla on molemmat ja mobiilipankin avaukseen minulta meni n. 5 min aikaa ja sen jälkeen se oli käyttövalmis.

        Pankkini ei ole Nordea


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avasitko verkkopankin vai mobiilipankin?

        Minulla on molemmat ja mobiilipankin avaukseen minulta meni n. 5 min aikaa ja sen jälkeen se oli käyttövalmis.

        Pankkini ei ole Nordea

        Kun avasin mobiilipankin Nordeaan, postiin laitettu numerosarjan tulo kesti viikon.
        Postilakon aikana kaksiviikkoa.
        Nordea laittaa erikseen numerot tekstiviestinä ja postitse.
        Siksi Mobiilipankin avaus kesti tai kestää älykännyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun menet mobilella...kun ajat mobiililla...kun ylipäätään tiedät mitä milläkin fiineillä sanoilla tarkoitetaan..mobile...mikähän se on...
        Onko ihan mahdotonta tajuta edes sitä että kaikki eivät ole näissä tekniikka- asioissa ns. ajan hermolla?

        Matkapuhelin = Kännykkä = Känny= Mobile
        Kaikki tarkoittavat samaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matkapuhelin = Kännykkä = Känny= Mobile
        Kaikki tarkoittavat samaa

        Mobile on suomeksi mobiili :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun avasin mobiilipankin Nordeaan, postiin laitettu numerosarjan tulo kesti viikon.
        Postilakon aikana kaksiviikkoa.
        Nordea laittaa erikseen numerot tekstiviestinä ja postitse.
        Siksi Mobiilipankin avaus kesti tai kestää älykännyllä.

        Tuo kuulostaa verkkopankin tunnuksien hakemiselta.
        Mobiilipankki ladataan sovelluskaupasta.

        "Jotta voit ladata Nordea Mobilen, sinulla on oltava verkkopankkisopimus, jonka avaamme sinulle konttorissamme. Samalla saat pankkitunnukset, joilla kirjaudut myös muihin digitaalisiin palveluihin. Miten aloitan mobiilipankin käytön? Lataa uusin Nordea Mobile-sovellus omasta sovelluskaupastasi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä merkitystä älykännyn omistuksella on tämän aiheen kanssa?

        Vastaus: minulla on ollut älykänny n. 15 vuotta.

        En hoida pankki asioita kännykällä. Tabletti uusin versio paras jossa Pen kynä nopeuttaa näppäilyä. Kannettava W7ei ole minulla käytössä.koska ei päivitä Chrome selainta enää. En edes avaa enää joka kk. Tabletit helppokäyttöisiä.
        Kännykkää tarvitsee kun asioi verkkopankissa ostaa jotain ja käyttää avainluku korttia ja varmennus tulee txt viestinä jossa kertakäyttö koodi joka pitää laittaa jotta voi maksaa laskun,ostokset. Henkilöllisyys varmennus tiliin.
        Jotta voi saada verkkopankki tunnukset käyttöönsä pitää käydä pankissa ja olla henkilökortti todistus tai passi voimassa oleva. Tietysti riittävät kyvyt ja ymmärrys käyttää palvelua ja tilillä on rahaa.
        En luota puhelimella asiointiin ja se on liian pieni verkkokauppa,ostoksia tehdessä. Laskut menee suoramaksuna. Satunnaisia laskuja on vain muutama vuodessa.


    • Anonyymi

      Ymmärtääkö joku jotan näistä kommenteista.

      • Anonyymi

        En ymmärrä.
        Pitääkö älykännyssä olla jokin virusturva ohjelma??
        Ne on kalliita ei minulla sellaista ainakaan ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä.
        Pitääkö älykännyssä olla jokin virusturva ohjelma??
        Ne on kalliita ei minulla sellaista ainakaan ole.

        Kun annatte näitä ohjeita täällä, niin muistakaa, että jokainen pankki on erilainen ja toimii myös erilailla.

        Tuolla ylempänä annettiin passin hakuun ohje. Sekin oli väärin ja laitoin sinne jo oikaisun.

        Itse antaisin vain ohjeita (mikäli kykenisin), vain sellaiselle henkilölle jolla on sama pankki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun annatte näitä ohjeita täällä, niin muistakaa, että jokainen pankki on erilainen ja toimii myös erilailla.

        Tuolla ylempänä annettiin passin hakuun ohje. Sekin oli väärin ja laitoin sinne jo oikaisun.

        Itse antaisin vain ohjeita (mikäli kykenisin), vain sellaiselle henkilölle jolla on sama pankki.

        Ikä ei oikeuta unohtamaan tärkeitä ja tarpeellisia asioita. Vaikeuksia tulee, kuten on huomattu.
        Henkilökortti on niistä yksi. Vanhuksen lähipiirikin voisi asiasta huomauttaa samalla kun tarkistavat omiensakin voimassaolajat.
        Ikävuosista huolimatta säännöistä pidetään kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikä ei oikeuta unohtamaan tärkeitä ja tarpeellisia asioita. Vaikeuksia tulee, kuten on huomattu.
        Henkilökortti on niistä yksi. Vanhuksen lähipiirikin voisi asiasta huomauttaa samalla kun tarkistavat omiensakin voimassaolajat.
        Ikävuosista huolimatta säännöistä pidetään kiinni.

        Mutta kun kyse ei olekaan oikeutuksesta vaan siitä että ikääntyessä ihmisen osaaminen ja aktiivisuus tms. vääjäämättä heikkenevät. Kun aikanaan juoksin satasen alle 11 sekuntiin, nyt menee vähän enemmän aikaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä.
        Pitääkö älykännyssä olla jokin virusturva ohjelma??
        Ne on kalliita ei minulla sellaista ainakaan ole.

        Kaikissa tietokoneissa on virusturva-ohjelma.
        Tai ainakin pitäisi olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun kyse ei olekaan oikeutuksesta vaan siitä että ikääntyessä ihmisen osaaminen ja aktiivisuus tms. vääjäämättä heikkenevät. Kun aikanaan juoksin satasen alle 11 sekuntiin, nyt menee vähän enemmän aikaa...

        Heikkenee tai, mutta jos ei ole holhouksen alla, vastaa tekemisistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikä ei oikeuta unohtamaan tärkeitä ja tarpeellisia asioita. Vaikeuksia tulee, kuten on huomattu.
        Henkilökortti on niistä yksi. Vanhuksen lähipiirikin voisi asiasta huomauttaa samalla kun tarkistavat omiensakin voimassaolajat.
        Ikävuosista huolimatta säännöistä pidetään kiinni.

        Sitä unohtaa nuoremmatkin. Tiedän ainakin 3 ihmistä, jotka ovat menneet lentokentälle ja siellä on sitten todettu, että passi on vanhentunut ja he ovat olleet reilusti ale 50 v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä unohtaa nuoremmatkin. Tiedän ainakin 3 ihmistä, jotka ovat menneet lentokentälle ja siellä on sitten todettu, että passi on vanhentunut ja he ovat olleet reilusti ale 50 v.

        Siihen ei ole puolustusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun annatte näitä ohjeita täällä, niin muistakaa, että jokainen pankki on erilainen ja toimii myös erilailla.

        Tuolla ylempänä annettiin passin hakuun ohje. Sekin oli väärin ja laitoin sinne jo oikaisun.

        Itse antaisin vain ohjeita (mikäli kykenisin), vain sellaiselle henkilölle jolla on sama pankki.

        Poliisilaitos sivuilta löytyy ohjeet miten haetaan henkilökorttia ja passia.
        Toimi niiden mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisilaitos sivuilta löytyy ohjeet miten haetaan henkilökorttia ja passia.
        Toimi niiden mukaan.

        Niinpä niin, mutta sinne tarvitaan se tunnustautuminen pankki tunnuksilla ja jos ne on menneet, niin et pääse mihinkään.

        Minä mokasin ja täytyi hakea pankista "purku", joka vaati uutta henkilökorttia, jota minulla ei ollut. Ajokortti ei kelvannut, kuten ei vanha passi, saati sukulaisen todistus.
        Passikuvan sai hetkessä, muitta poliisilaitos oli lomalla, joten odottelua. Uuden henkilö kortin saaminen kesti ja sen odotus taas pariviikkoa.

        Onneksi nyt on kaikki ohi ja minulla on uusi upea henkilökortti, mutta niin hirveä kuva, että en itsekkään tunnista sitä omakseni.


    • Anonyymi

      Ja ohje on jokaisen ikäluokan murhe, ei vain yhdeksänkymppisten.
      Jos tekee kömmähdyksiä, eikä hoida asioita oikein, ei ole syytä nostaa hälinää ja tuntea olevansa syrjitty.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      29
      2874
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      104
      1530
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      85
      1391
    4. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      87
      1153
    5. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      376
      1128
    6. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      103
      1011
    7. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      1010
    8. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      79
      962
    9. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      956
    10. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      178
      950
    Aihe