Tunnetko olevasi henkisesti suomalainen ? Mitä lisää kaipaisit suomalaisuuteen ?

Anonyymi-ap

Juha Mieto tuntee olevansa henkisesti norjalainen, pohjalaishiihtäjä viihtyi
erityisen hyvin juuri Norjassa hiihdetyissä kisoissa.

”Olen aina kokenut olevani henkisesti norjalainen. Heillä on hyvä, hirtehinen huumori ja karski meininki sekä miehillä että naisilla. Sanoa paukautellaan, ja sitten nauretaan yhdessä. Sellaista olen aina kaivannut Suomeenkin.”

(Seura)

73

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huhhuhh, karskit naiset on vastenmielisiä missä maassa tahansa!

    • Anonyymi

      Eikö pohjalaiset saata joskus olla vähän "töksäyttelijöitä" ?
      Rehellisyyden nimissä saa paukauttaa mitä vain, loukkaavaakin.
      Ovatkohan norskit samantyyppisiä, "karskeja",
      kun Mietaa heistä niin kovasti pitää ?
      En osaa sanoa mitä kaipaisin suomalaisuuteen lisää, ehkäpä kulturellia
      henkistä keveyttä ...

    • Anonyymi

      Suomessa on riistetty kansalaisten vapaus. Ja tosikot johtavat tätä maata. Meillä Suomessa huumori on kriminalisoitu.

      • Anonyymi

        Vain valkoista heteromiestä saa pilkata.


      • Anonyymi

        Ei pidä paikkansa ! Mikä sinua estää harjoittamasta huumoria ?
        Voi syyttää itseään jos oma "huumorinkukka" on lakastunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain valkoista heteromiestä saa pilkata.

        Pilkka ei ole sama kuin huumori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain valkoista heteromiestä saa pilkata.

        Nytkin olisit voinut heittää huumoria kehiin, sen sijaan "uhriuduit" tosikkomaisesti.


      • Anonyymi

        "Ja tosikot johtavat tätä maata" Kerro, mitä odotat ihmisiltä, jotka johtavat
        tätä maata ? Ainakaan ministereitten ei kuulu olla mitään stand-up-koomikkoja
        huvittaakseen kansaa eikä ministeriaitiossa voi juurikaan huumoria harrastaa.
        Kansa (tässä tapauksessa oppositio) takertuu muutenkin joka ikiseen sanaan ja
        alkaa vääntää siitä moittimista.
        Paradoksaalista,
        mutta huumori on usein se, josta usein pahiten "loukkaannutaan" - jos halutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain valkoista heteromiestä saa pilkata.

        Niin kauan kuin huumori ja pilkkaaminen ovat synonyymejä, olemme hukassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kauan kuin huumori ja pilkkaaminen ovat synonyymejä, olemme hukassa.

        Eihän ne koskaan ole olleet synonyymeja, vaikka joku saattaa yrittää jälkeenpäin
        muuntaa pilkkaamisensa vitsiksi.


      • Anonyymi

        Huumori ja piruilu on kaksi eri asiaa


    • Anonyymi

      Kun venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja sota tuli EUROOPPAAN

      kävi niin kuin matto olisi vedetty jalkojen alta,

      tuli suuri huoli
      aivan uskomaton tilanne,

      yhden sodan ja sen jälkitilan on itse kokenu, ja oletti ettei enään euroopaan sotaa tule

      mutta
      toisin kävi
      uskomaton tapahtui
      sota on euroopassa,
      eikä kukaan tiedä milloin loppuu ja minkälainen loppu tulee,

      joten hartain toiveeni on tulis rauha ja sota loppusi,
      ja suomi olisi täysin turvassa kaikilta sotatilanteilta,

      toivon hartaasti RAUHAA koko maailmaan,

    • No sitä mämmiä ajattelin lähteä katselemaan, jos jostain.
      Jotkut sitä jo löytäneetkin.

    • Anonyymi

      en ole suvakkien kanssa samalla planeetalla maasta puhumattakaan

    • Anonyymi

      En ole koskaan tiennyt että Mieto osaa Norjan kieltä. Vai englantiako he ovat siellä puhuneet. En ole koskaan kuullut Miedon puhuvan sitäkään.
      Kyllä mämmiä kaupassa on. Ennen parin euron kympinmämmi on nyt yli 3 euroa.
      Odotan pääsiäistarjouksia.
      Olen sydänjuuriani ja sieluani myöten suomalainen. Kaiken maalaiset saavat olla ympärilläni kun vain minä saan olla täällä.
      En tiedä mitä suomalaisuuteen lisäisin. Heissä tai meissä on kaikki.

      • Anonyymi

        Ne varmaan örrää englantia keskenään, Mieto on voinut sitä vähän opetella kansakoulussa.


      • Anonyymi

        Olet ihan kuin minä! Rakastan tätä maata ja kansaa, en lähde edes turistiksi muualle. Suomen kieli on maailman kaunein ja onnellisimpien ihmisten kieli.
        ❤️🇫🇮❤️🇫🇮❤️🇫🇮


    • Aika paljon olen suomalainen mieleltäni, joskin voi löytyä vivahteita muunlaisiakin.
      Suomalaisuuteen kaipaisin oman kielemme kunnioittamista. Emme me ole englantilaisia.
      Oma kieli on yksi kansallisuuden peruskivistä.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Jos ei viitsi Suomessa vuosikausia jo asuttuaan opetella suomea kunnolla, painukoon omaan maahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Jos ei viitsi Suomessa vuosikausia jo asuttuaan opetella suomea kunnolla, painukoon omaan maahansa.

        Mihin maahan painuisi ruotsia puhuva suomalainen, joka ei osaa suomea kunnolla ?
        Entä saamenkielinen, joka ei osaa kunnolla suomea ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Jos ei viitsi Suomessa vuosikausia jo asuttuaan opetella suomea kunnolla, painukoon omaan maahansa.

        Toivoisi vähemmän ahdasmielisyyttä - enemmän suvaitsevaisuutta !


      • Anonyymi

        Ihan niin ja kaikki kummalliset lyhenykset sitten kun lapset eivät Aina tiedä edes oikeaa sanaa asiasta
        Kiels on tärkeä asia pitää elävänä sanoilla jotka ovat aitoa suomenkieltä.
        Mennään mäklarkontor ja terkkariin ja sun muihin kummallisiin käännösten kohteisiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan niin ja kaikki kummalliset lyhenykset sitten kun lapset eivät Aina tiedä edes oikeaa sanaa asiasta
        Kiels on tärkeä asia pitää elävänä sanoilla jotka ovat aitoa suomenkieltä.
        Mennään mäklarkontor ja terkkariin ja sun muihin kummallisiin käännösten kohteisiin

        Korjaan mäkkäriin ja terkkariin


    • Minulta on joskus kysytty minkä maan joukkuetta kannustan esim. jalkapallossa tai jääkiekossa.
      Prioiriteettini ovat selkeät: Suomi-Ruotsi, heijjaan Suomea. Suomi -USA: taputan kun suomalainen tekee maalin, Ruotsi-USA: kannustan Ruotsia. Jos Kolumbia on mukana, niin kannustan heidän joukkuettaan, en siksi että tuntisin itseni jotenkin kolumbialaiseksi, vaan siksi että olen aina heikomman puolella ja ne tarvii enemmän kannustusta kuin esim. ruotsalaiset.
      Olen henkisesti täysin suomalainen, mutta suomalaisuuteni ei ole poissulkevaa, vaan sydämessäni on tilaa muillekin.

      Mitä lisää kaipaisin suomalaisuuteen: vaikea kysymys, mutta olen Eliaanan kanssa samaa mieltä siitä, että suomalaisten ei kannattaisi hävetä omaa kieltään ja olla niin valmiita lainaamaan sanoja englannista tai ruotsista, etenkin jos omasta kielestä ei puutu vastaavaa sanaa.

      • Anonyymi

        Ei se ole kielen häpeämistä, että otetaan lainasanoja maailmab valtakielestä . Se vaan on yleinen suuntaus kaikkialla. Ruotsista ei sentään enää lainata, se on marginaalikieli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole kielen häpeämistä, että otetaan lainasanoja maailmab valtakielestä . Se vaan on yleinen suuntaus kaikkialla. Ruotsista ei sentään enää lainata, se on marginaalikieli.

        Koko ajan kuule käytettävän englanninkielen väännöksiä, vaikka olisi ihan hyvä suomalainenkin sana olemassa.
        Kaikki pikkufirmatkin muuttavat nimiään vieraskieliseksi.
        Hassua oli, kun ensikerran huomasin, kun tulee ikivanha kotimainen elokuva Yleltä, pitää kertoa director ja actor.


      • Anonyymi

        En ole kuullutkaan, että kukaan häpeäisi suomenkieltä.
        Ei mitään "tuohivirsu"-suomea voi olla enää, mutta ehkä kun persut saavat haluamansa
        aidan Suomen ympärille ja rajat kiinni, sitten palaamme siihen aikaan ja
        degeneroidumme lisää ;)


      • Anonyymi

        sanot olevasi aina heikomman puolella, mutta ei Suomi ole heikompi kuin Ruotsi missään asiassa!
        Tuskin kenenkään suomalaisenkaan suomalaisuus on poissulkevaa, mutta sinähän olet ruotsalainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        sanot olevasi aina heikomman puolella, mutta ei Suomi ole heikompi kuin Ruotsi missään asiassa!
        Tuskin kenenkään suomalaisenkaan suomalaisuus on poissulkevaa, mutta sinähän olet ruotsalainen.

        Jospa minä kuitenkin itse tiedän paremmin kuka ja mikä olen.
        Sovitaanko näin?

        Korjaan tuon "heikoimman puolella" siten että muiden kriteerien puutteessa olen heikomman puolella tai sen puolella joka eniten tarvitsee tukeani.
        Ruotsi on monessakin asiassa Suomea edellä, toisissa asioissa taas jäljessä.
        Kyllä suomalaisuus on usein sisäänpäin lämpiävää, poissulkevaa.
        Maailman onnellsin kansa kuutena vuotena peräkkäin :))


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Jospa minä kuitenkin itse tiedän paremmin kuka ja mikä olen.
        Sovitaanko näin?

        Korjaan tuon "heikoimman puolella" siten että muiden kriteerien puutteessa olen heikomman puolella tai sen puolella joka eniten tarvitsee tukeani.
        Ruotsi on monessakin asiassa Suomea edellä, toisissa asioissa taas jäljessä.
        Kyllä suomalaisuus on usein sisäänpäin lämpiävää, poissulkevaa.
        Maailman onnellsin kansa kuutena vuotena peräkkäin :))

        Juu kyllä Ruotsi on edellä katuväkivallassa ja nuorison pahoinvoinnissa. Samoin monikulttuurisuudessa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu kyllä Ruotsi on edellä katuväkivallassa ja nuorison pahoinvoinnissa. Samoin monikulttuurisuudessa..

        Rasisti ei sekunniksikaan unohda vihaansa. Se syrjäyttää kaikki muut asiat.


      • Anonyymi

        Itse olen tyytyväinen Suomi/Ruotsi ottelussa että jompikumpi voittaavei Ole favoriittia 😊


      • Anonyymi

        Moni suomalainenkaan ei osaa suomenkieltä vaan puhutaan itsepäisesti joltain murteella jota kaikki eivät edes ymmärrä,
        Joten koulussa opetetaan suomenkieli, jolla lapsen tulisi pärjätä kivasti.
        Ja murteita voi käyttää omiensa parissa arkipäivä keskustelussa
        Tunnen monta jotka sanovat puhuvansa suomea vaiika eivät ymmärrä kaikkia sanoja edes.
        Yksi mikä mina huvitti oli sana ” elävän leski ” joka tarkoittaa yksinäisyyttä eronnutta ihmistä.
        Missään virallisissa paperissa ei Ole tälläistä nimitystä, se joka sanoi näin puhuu ainoastaan omaa murrettaan
        Niinkin Aina joskus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sanot olevasi aina heikomman puolella, mutta ei Suomi ole heikompi kuin Ruotsi missään asiassa!
        Tuskin kenenkään suomalaisenkaan suomalaisuus on poissulkevaa, mutta sinähän olet ruotsalainen.

        OMG taas ei lukenut mitä oli kirjoitettu


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Jospa minä kuitenkin itse tiedän paremmin kuka ja mikä olen.
        Sovitaanko näin?

        Korjaan tuon "heikoimman puolella" siten että muiden kriteerien puutteessa olen heikomman puolella tai sen puolella joka eniten tarvitsee tukeani.
        Ruotsi on monessakin asiassa Suomea edellä, toisissa asioissa taas jäljessä.
        Kyllä suomalaisuus on usein sisäänpäin lämpiävää, poissulkevaa.
        Maailman onnellsin kansa kuutena vuotena peräkkäin :))

        Sen ymmärsi ihan hyvin jo siitäkin kun ensin kirjoitit sen, Joten taitaa olla muilla se vaikeus ymmärtää lukemaansa.suomeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu kyllä Ruotsi on edellä katuväkivallassa ja nuorison pahoinvoinnissa. Samoin monikulttuurisuudessa..

        Mitä sillä on suomen kanssa tekemistä miten näet ruotsin tilanteet ?


    • Anonyymi

      Vastaus ensimmäiseen kysymykseen on päivänselvä!
      Toinen kysymys herättää ajatuksen josko suomalaiset vähentäisivät toisten aivoilla ajattelemista ja varsinkin poliittiset edustajamme vähentäisivät ulkovaltioiden edustajien mielistelyä ja kehujen kerjäämistä!
      Kansalliset edut esiin.!

    • Anonyymi

      Jotain falskia ja kaksinaamaista on siinä, kun monien mielestä Suomessa on
      kaikki päin h*lvettiä, ollaan kaikkeen tyytymättömiä, mutta silti ylpeitä,
      kun Suomi on taas "maailman onnellisin maa".
      Ainakaan tällä palstalla ei saa sitä kuvaa, että ihmiset olisivat onnellisia.
      Ainakaan tämän palstan ansiota se ei ole, että Suomi olisi maailman
      onnellisin maa.
      Tällä palstalla on paljon henkisesti pahoinvoivia ihmisiä.

      • Anonyymi

        Suomessa on kaikki palikat parhaiten onnelliseen kansaan. Terveydenhuolto, koulutus, tasa-arvo jne verrattuna muihin.
        Tunnemmeko onnellisuuden tunnetta, sitä ei kyselty.
        Pahoinvointi mitä näillä palstoilla on, sitä samaa on joka puolella ympäri maailmaa Instat sun muut täynnä.
        Onko Suomi sisäänpäin lämpiävä, mielestäni ei. Suomi putos puusta jo aikoja sitten. Se ettei mennä kaikenmaailman kotkotuksiin mukaan eikä oteta meille niitä vaikutteita, jotka eivät meille sovi.
        Tuon englannin kielen näkyminen lie osittain pakonsanelemaa. Onhan englanti yleiskieli, jolla kommunikoidaan globaalisti.


      • Anonyymi

        Niimpä näyttää olevan js juuri kaadoit sen muiden niskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on kaikki palikat parhaiten onnelliseen kansaan. Terveydenhuolto, koulutus, tasa-arvo jne verrattuna muihin.
        Tunnemmeko onnellisuuden tunnetta, sitä ei kyselty.
        Pahoinvointi mitä näillä palstoilla on, sitä samaa on joka puolella ympäri maailmaa Instat sun muut täynnä.
        Onko Suomi sisäänpäin lämpiävä, mielestäni ei. Suomi putos puusta jo aikoja sitten. Se ettei mennä kaikenmaailman kotkotuksiin mukaan eikä oteta meille niitä vaikutteita, jotka eivät meille sovi.
        Tuon englannin kielen näkyminen lie osittain pakonsanelemaa. Onhan englanti yleiskieli, jolla kommunikoidaan globaalisti.

        Ai niin, tunnen olevani henkisesti suomalainen. Suomi on niin hyvä maa. Täällä on mahdollisuus elää urbaanisti tai "metsittyä" halutessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niimpä näyttää olevan js juuri kaadoit sen muiden niskaan.

        Muut ovat ihan itse kaataneet likaämpärinsä niskaansa.


      • Anonyymi

        Aivan totta ei onnellinen ihminen kirjoittele toisesta ihmisestäkuten tällä palstalla näkee, joten en usko mihinkään onnellisimpaan maahan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan totta ei onnellinen ihminen kirjoittele toisesta ihmisestäkuten tällä palstalla näkee, joten en usko mihinkään onnellisimpaan maahan,

        Tältä palstalko se onnellisen maan mittari löytyy?

        Mahtaneeko täällä kirjoittaa edes kahtakymmentäkään kirjoittaa, tuskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tältä palstalko se onnellisen maan mittari löytyy?

        Mahtaneeko täällä kirjoittaa edes kahtakymmentäkään kirjoittaa, tuskin.

        En tarkoita ainoastaan tätä palstaa vaan monia muita palstoja eri puolilla joten antavat suomalaisuudesta kuvan joka on hirveän ilkeää.
        Oletko katsonut kommetteja tytöstä joka näytteli salkkareissa ja kuoli, ne on suomalaisia jotka kommentoivat kuten niin monessa ei paikassa. Joten se antaa ikävän kuvan suomalaisuudesta.ilkeää ja armotonta vaikka ihminen on kuollut.
        Minun suomessani ei ilkeillä ihmisille, eikä alenneta jos joku on tehnyt jotain saavutuksia
        Elämässään.
        Minun suomessani keskustellaan asiallisesti myöskin humoristisesti , loukkaamatta muita ihmisiä omien mielikuvitustensa tuottamilla negatiivisilla asioiden kääntämisillä

        Minun suomessani autetaan sitä joka on hätää kärsimässä mutta netissä käsketään tappaa itsensä jos joku nuori kertoo että voi huonosti.
        Kaikki nämä kommentit netissä eivät sovellu mitenkään siihen kuvaan mikä minulla on Suomesta .
        Jokuhan nämäkin ihmiset on kasvattanut joskus ilveilemään
        .itse olisin lapsena saanut tukkapöllyä jos olisin solvannut toista ihmistä siitä piti minun suomalainen äitini huolen ettei koskaa mikään asia hoidu vihalla ja halveksunnalla se on sairasta , sanoi hän.

        Niin että miten selittelet kaikki kauheat kommentit joita on joka puolella ei ainoastaan näillä palstoilla , onko se mielestäsi suomalaista onnellista kansaa joka tramppaa toisia ihmisiä maan tasalle kommenteillaan . Niin ei tehdä minun suomessani.


    • Anonyymi

      Minä tunnen itseni, no tietysti suomalaiseksi, mutta myös saksalaiseksi, isoisä oli saksalainen. Vuosia asuinkin Saksassa, nyt taas Suomessa.

    • Mietaa vaikuttaa hyvinkin suomalaiselta sielulta, pohjalaisuus sen ytimessä. Mahtavatko norjalaiset häntä sukulaissielunaan pitää, enemmänkin urheilijuus yhdistää. Norjalaiset ovat reippaita ja karaistuneita ulkoilmaihmisiä, mutta karski huumori taitaa tulla esiin näissä kilpailutilanteissa ja mitalikamppailuissa. Tai eihän mitalisijoista nykyisin taistele kuin norjalaiset keskenään hiihtolajeissa. Mietaan kilpailuajoista on jo kauan, ehkä hän muistelee menneitä. Turistina Norjassa olen tuntenut aina itseni samaan Pohjolan heimoon kuuluvaksi ja serkkuni avioiduttua Norjaan olen saanut hiukan tuntumaa. Vitseissä Pohjoismaat aina mollaavat toisiaan, mutta aika tasavertaisesti.

      Olen Suomessa syntynyt ja täällä kasvanut ja asunut, suomi on äidinkieleni, mutta kauan kaksikielisessä ympäristössä asuneena myös suomenruotsalaisuus on läheistä. Olen tänne juurtunut kaikin tavoin, sukujuureni ovat tässä maassa, identiteettini on supisuomalainen. Rakastan kansaani ja kieltäni, olen kiitollinen isänmaalleni ja onnellinen täällä. Uskon kuitenkin, että olisin voinut elää onnellisena jossain muussakin maassa, jos tieni olisi niin kulkenut. Ei kaikki tämä ole poissulkevaa, ei isänmaanrakkauden pidäkään merkitä muiden kansallisuuksien väheksymistä, torjumista tai sulkeutumista, vaan tervettä ylpeyttä ja omanarvontuntoa. Kansoille tekee hyvää saada uutta verta niin kulttuurisesti kuin ihan konkreettisesti perimäänkin.

      Juuri äskettäin kuulin haastattelun englannin kielen lisääntyneestä osuudesta yliopistoissa. Jotta oma kieli säilyisi ja kehittyisi hallitusti, pitää olla tarpeeksi korkeakoulutasoista opetusta, tutkimusta ja tutkintoja suomen kielellä. Suomen- ja ruotsinkielinen kirjallisuus ovat meillä voimissaan, siinä yksi identiteettiä vahvistava tekijä.

    • Anonyymi

      Englanninkielen liika käyttö monesti, etenkin mainoksissa , samoin sivistyssanojen viljeminen puheessa, vaikka vastaava ilmaisu olisi suomeksi.
      Jää vaikutelma, henkilö haluaa itsekorostusta, pikku narsisti.

      • Minä luulen taas että tuo englanninkielen yleistyminen Suomessa, eenkin mediassa, mainoksissa jne ja etenkin nuorten puhekielessä on jonkinlainen aikamme ilmiö, nyt se on muotia, samoin kuin aikaisemmin suomenkieleen tuli paljon lainasanoja ruotsista. "Aikansa kutakin sanoi pässi jne...."

        Ruotsissa on sama ilmiö menossa, johtunee englanninkielen korkeasta statuksesta ja hallitsevuudesta esim, markkinoinnissa ja mainonnassa, yleismaailmallisesti,

        Vaikutelmat voivat olla hyvinkin harhaanjohtavia ja tulkinnanvaraisia. Me ruotsinsuomalaiset emme aina muista alkuperäistä suomalaista sanaa jostain asiasta ja menemme yli siitä missä aita on matalin: käytämme johdannaista ruotsinkielestä, jonka voi tulkita ns. sivistyssanaksi. Ei siis mitään tahallista itsekorostusta.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Minä luulen taas että tuo englanninkielen yleistyminen Suomessa, eenkin mediassa, mainoksissa jne ja etenkin nuorten puhekielessä on jonkinlainen aikamme ilmiö, nyt se on muotia, samoin kuin aikaisemmin suomenkieleen tuli paljon lainasanoja ruotsista. "Aikansa kutakin sanoi pässi jne...."

        Ruotsissa on sama ilmiö menossa, johtunee englanninkielen korkeasta statuksesta ja hallitsevuudesta esim, markkinoinnissa ja mainonnassa, yleismaailmallisesti,

        Vaikutelmat voivat olla hyvinkin harhaanjohtavia ja tulkinnanvaraisia. Me ruotsinsuomalaiset emme aina muista alkuperäistä suomalaista sanaa jostain asiasta ja menemme yli siitä missä aita on matalin: käytämme johdannaista ruotsinkielestä, jonka voi tulkita ns. sivistyssanaksi. Ei siis mitään tahallista itsekorostusta.

        Ploma,

        meillä kyllä on TÄYSIN eri probleema kuin suurvalta-Ruotsissa jossa on germaaninen
        kieli skandinaavinen kieli. Muistelo: kun olin pieni saksapainotteisessa koulussa sinne raahattiin Ruotsista saman ikäisten luokka ja että minä kadehdin kun ne osasivat kuin tyhjää vain saksaa kun se on sama kieli esim, kilttijuna on molemmilla kielillä hurtig tog tai mitä se on

        Englanti hyvin hallittuna kuten sinulla
        on ehdoton edellytys kirjailijalle ja vaikka mille

        pakkoruotsia ei tarvita ja jos se kiinnostaa niin sitten saksaa jolloin parin kuukauden harjoittelulla ruotsi sujuu kuin tyhjää vain ja saksa on Euroopan laajin kansankieli nyt

        MUTTA KAIKKEIN ENITEN KADEHDIN
        bolivarianistien kielitaitoa eli lähes täydellistä kahden massiivisen kielen espanja englanti
        osaamista kun Suomessa pikku surkimukset jankuttavat saamen pakkoruotsin
        ja meän kielen tarjonnan ihanuutta
        https://riikkapurra.net/2022/09/11/ruotsin-vaalit-11-9-2022/#comment-4640


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Minä luulen taas että tuo englanninkielen yleistyminen Suomessa, eenkin mediassa, mainoksissa jne ja etenkin nuorten puhekielessä on jonkinlainen aikamme ilmiö, nyt se on muotia, samoin kuin aikaisemmin suomenkieleen tuli paljon lainasanoja ruotsista. "Aikansa kutakin sanoi pässi jne...."

        Ruotsissa on sama ilmiö menossa, johtunee englanninkielen korkeasta statuksesta ja hallitsevuudesta esim, markkinoinnissa ja mainonnassa, yleismaailmallisesti,

        Vaikutelmat voivat olla hyvinkin harhaanjohtavia ja tulkinnanvaraisia. Me ruotsinsuomalaiset emme aina muista alkuperäistä suomalaista sanaa jostain asiasta ja menemme yli siitä missä aita on matalin: käytämme johdannaista ruotsinkielestä, jonka voi tulkita ns. sivistyssanaksi. Ei siis mitään tahallista itsekorostusta.

        "Me ruotsinsuomalaiset emme aina muista alkuperäistä suomalaista sanaa jostain asiasta ja menemme yli siitä missä aita on matalin: käytämme johdannaista ruotsinkielestä, jonka voi tulkita ns. sivistyssanaksi. Ei siis mitään tahallista itsekorostusta."

        Herää kysymys, että mistähän määrästä nämä "me ruotsinsuomalaiset" on?

        Me anonyymit tätä pohdimme.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Minä luulen taas että tuo englanninkielen yleistyminen Suomessa, eenkin mediassa, mainoksissa jne ja etenkin nuorten puhekielessä on jonkinlainen aikamme ilmiö, nyt se on muotia, samoin kuin aikaisemmin suomenkieleen tuli paljon lainasanoja ruotsista. "Aikansa kutakin sanoi pässi jne...."

        Ruotsissa on sama ilmiö menossa, johtunee englanninkielen korkeasta statuksesta ja hallitsevuudesta esim, markkinoinnissa ja mainonnassa, yleismaailmallisesti,

        Vaikutelmat voivat olla hyvinkin harhaanjohtavia ja tulkinnanvaraisia. Me ruotsinsuomalaiset emme aina muista alkuperäistä suomalaista sanaa jostain asiasta ja menemme yli siitä missä aita on matalin: käytämme johdannaista ruotsinkielestä, jonka voi tulkita ns. sivistyssanaksi. Ei siis mitään tahallista itsekorostusta.

        Onhan "teillä ruotsinsuomalaisilla" tänne kirjoittaessanne netti edessänne missä on sanakirja, jos muisti heittää niin pahasti, ettei muista enää suomalaisia sanoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Me ruotsinsuomalaiset emme aina muista alkuperäistä suomalaista sanaa jostain asiasta ja menemme yli siitä missä aita on matalin: käytämme johdannaista ruotsinkielestä, jonka voi tulkita ns. sivistyssanaksi. Ei siis mitään tahallista itsekorostusta."

        Herää kysymys, että mistähän määrästä nämä "me ruotsinsuomalaiset" on?

        Me anonyymit tätä pohdimme.

        Minulle jäi mietintään nyt että mistähän määrästä anonyymejä ne on jotka pohtivat tällaista.
        Tiedän vain että näin monet tuntemani ruotsinsuomalaiset tekevät. Livessäkin. Eikä se johdu misttään narsismista, vaan puolikielisyydestä tai kielellisestä laiskuudesta.

        Ei sivistyssanojen käyttö ole itsekorostusta paitsi silloin kun niitä käyttää väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle jäi mietintään nyt että mistähän määrästä anonyymejä ne on jotka pohtivat tällaista.
        Tiedän vain että näin monet tuntemani ruotsinsuomalaiset tekevät. Livessäkin. Eikä se johdu misttään narsismista, vaan puolikielisyydestä tai kielellisestä laiskuudesta.

        Ei sivistyssanojen käyttö ole itsekorostusta paitsi silloin kun niitä käyttää väärin.

        Ironiaa!

        "me ruotsinsuomalaiset"
        "me anonyymit"
        "me rekatut"

        ja sitten kuuluu kysyä "ketkä me"

        Itse en ole törmännyt tuollaiseen ruotsinsuomalaisten osalta, mutta otantani on pientä, noin 45-50 aikuista ihmistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Me ruotsinsuomalaiset emme aina muista alkuperäistä suomalaista sanaa jostain asiasta ja menemme yli siitä missä aita on matalin: käytämme johdannaista ruotsinkielestä, jonka voi tulkita ns. sivistyssanaksi. Ei siis mitään tahallista itsekorostusta."

        Herää kysymys, että mistähän määrästä nämä "me ruotsinsuomalaiset" on?

        Me anonyymit tätä pohdimme.

        Anonymit ?????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle jäi mietintään nyt että mistähän määrästä anonyymejä ne on jotka pohtivat tällaista.
        Tiedän vain että näin monet tuntemani ruotsinsuomalaiset tekevät. Livessäkin. Eikä se johdu misttään narsismista, vaan puolikielisyydestä tai kielellisestä laiskuudesta.

        Ei sivistyssanojen käyttö ole itsekorostusta paitsi silloin kun niitä käyttää väärin.

        Ensinnäkin ei Ole anonymitet mitenkään, ja toiseksi on niin että sanat jotka ovat tulleita suomen kieleen sen jälkeen kun joku on muuttanut ruotsiin ovat hänelle outoja
        Niitä oppii aina kun puhuu suomessa asuvan suomalainen kanssa
        Kuten esim digitasliset sanat ovat uusia, Eihän 60 luvulla ollut nettiä ja älypuhelimia edes. Silloin on kysyttävä mitä se tarkoittaa ilman että siitä tehdään mitään numeroa
        Veljeni oli ostanut tabletin joka maksoi paljon. En kerta kaikkiin tiennyt mikä on tabletti tai läppäri, nyt tiedän , tabletti minulle oli ihan toista kun se mistä veli puhui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle jäi mietintään nyt että mistähän määrästä anonyymejä ne on jotka pohtivat tällaista.
        Tiedän vain että näin monet tuntemani ruotsinsuomalaiset tekevät. Livessäkin. Eikä se johdu misttään narsismista, vaan puolikielisyydestä tai kielellisestä laiskuudesta.

        Ei sivistyssanojen käyttö ole itsekorostusta paitsi silloin kun niitä käyttää väärin.

        Itse saan kysellä tämän tästä sanojen merkitystä
        Ja samoin kertovat monet muut ruotsin suomalaiset.
        Jos on yli 50 vuotta ollut toisessa maassa ja harvoin saanut puhua suomea niin Kyllä näitä unohtamisia sattuu , joten ei mikään ihme juttu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse saan kysellä tämän tästä sanojen merkitystä
        Ja samoin kertovat monet muut ruotsin suomalaiset.
        Jos on yli 50 vuotta ollut toisessa maassa ja harvoin saanut puhua suomea niin Kyllä näitä unohtamisia sattuu , joten ei mikään ihme juttu

        Sinullakin on netti edessäsi, koska täällä kirjoitat. Jos et tiedä sanoja, niin kyllä niitten käännökset sieltä koneeltasi löytyy toisilta kyselemättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinullakin on netti edessäsi, koska täällä kirjoitat. Jos et tiedä sanoja, niin kyllä niitten käännökset sieltä koneeltasi löytyy toisilta kyselemättä.

        Ai kun kiva kun valitsit siitäKIN , en varmaan olis tietänytkään noin monimutkaista juttua. Joten kiitoksia hyvin paljon Pyytämättömästä avusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai kun kiva kun valitsit siitäKIN , en varmaan olis tietänytkään noin monimutkaista juttua. Joten kiitoksia hyvin paljon Pyytämättömästä avusta

        Korjaan valistit


    • Anonyymi

      Leppoisuutta ja rentoutta kaipaa suomalaisuuteen.

    • Anonyymi

      Sen maan, jossa kasvoin, nyt muut omistaa Ja tilalle tuotu on tavaraa
      Se Pohjolan valkeaa kylää somistaa, mutta maaseutu kuihtuu, se on siirtomaa

      Sitä maata, jossa kasvoin, eivät asuta omat On ehkä ihmiset samat, mutta kasvottomat
      On muualta tuotu nuo mausteet niin somat Eivät asukkaat tiedä, keitä he ovat

      Mutta maata, jossa kasvoin, minä rakastan ja vihaan Se on kuin osa minusta, vertani ja lihaa
      Sen henki tai atomit mua aina seuraa Ja kun kuolen, muutun osaksi Pohjosen peuraa

      Skånepåg

    • Anonyymi

      En voimakkaasti tunne olevani suomalaisuudessa kiinni. Jos on elänyt muuallakin ikävä kyllä huomaa, että aina kun tulee Suomeen takaisin, tulee vastaan vaisunmasentava ilmapiiri. Sen sijaan, että ilmapiiri olisi kannustava, se on lyttäävä.
      Ei ole mitään innostunutta tekemisen meininkiä, valitusta vaan, kun "kaikki on niin huonosti", vaikka kaikki on paremmin kuin useimmissa maailma muissa maissa,
      samoin hallitukset ovat osaavampia ja parlamentti ja virkamiehet ovat Suomessa rehellisempiä kuin useimmissa muissa maissa. Suomalainen ei osaa arvostaa mitään.
      Nurkkakuntaiset suomalaiset on hitaita tyhmiä tsuhnia.

      • Minun kohdallani ei ole tapahtunut tuollaista irroitautumista suomalaisuudesta. Olen asunut koko aikuisikäni poissa Suomesta ja jokainen vuosi on vain vahvistanut identiteettiäni ja suomalaisuuden arvostamista.
        Olen kasvattanut vain ikään kuin uusia kerroksia, kuin sipuli joka kasvaa ja tekee kerroksia. Sydän on muuttumaton.
        On asioita, joita ulkoapäin tarkastellen voisi haluta muuttaa, mutta se ei tee minusta vähemmän suomalaista. Pikemminkin enemmän. Välinpitämättömyys on irroittautumista, mutta välittäminen on kiintymystä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Minun kohdallani ei ole tapahtunut tuollaista irroitautumista suomalaisuudesta. Olen asunut koko aikuisikäni poissa Suomesta ja jokainen vuosi on vain vahvistanut identiteettiäni ja suomalaisuuden arvostamista.
        Olen kasvattanut vain ikään kuin uusia kerroksia, kuin sipuli joka kasvaa ja tekee kerroksia. Sydän on muuttumaton.
        On asioita, joita ulkoapäin tarkastellen voisi haluta muuttaa, mutta se ei tee minusta vähemmän suomalaista. Pikemminkin enemmän. Välinpitämättömyys on irroittautumista, mutta välittäminen on kiintymystä.

        Oudolla tavalla osoitat arvostustasi suomalaisia kohtaan, usein olet esittänyt suomalaiset väkivaltaisina juoppoina juntteina ja kaivelet meidän heikkouksia. Mikset muuttanut Suomeen ja kasvattanut lapsiasi suomalaisiksi kun jäit leskeksi? Eikö ollut Suomessa turvaverkkoja ,olihan sinulla lapsuusperhe Suomessa? Aika ikävästi olet kyllä esim. sisarustesi lapsia arvostelllut, eivät puhuneet tarpeeksi hyvää englantia lapsillesi. Miksi ylipäätään läksit nuorena maasta, jota niin arvostat ja rakastat? Olisit sinä miehesi voinut Suomeenkin tuoda, täällä oli paljon parempi elintaso.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oudolla tavalla osoitat arvostustasi suomalaisia kohtaan, usein olet esittänyt suomalaiset väkivaltaisina juoppoina juntteina ja kaivelet meidän heikkouksia. Mikset muuttanut Suomeen ja kasvattanut lapsiasi suomalaisiksi kun jäit leskeksi? Eikö ollut Suomessa turvaverkkoja ,olihan sinulla lapsuusperhe Suomessa? Aika ikävästi olet kyllä esim. sisarustesi lapsia arvostelllut, eivät puhuneet tarpeeksi hyvää englantia lapsillesi. Miksi ylipäätään läksit nuorena maasta, jota niin arvostat ja rakastat? Olisit sinä miehesi voinut Suomeenkin tuoda, täällä oli paljon parempi elintaso.

        Sanoo olevansa suuri suomenkielen fanittaja, eikä silti edes omille lapsilleen opettanut suomea.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Minun kohdallani ei ole tapahtunut tuollaista irroitautumista suomalaisuudesta. Olen asunut koko aikuisikäni poissa Suomesta ja jokainen vuosi on vain vahvistanut identiteettiäni ja suomalaisuuden arvostamista.
        Olen kasvattanut vain ikään kuin uusia kerroksia, kuin sipuli joka kasvaa ja tekee kerroksia. Sydän on muuttumaton.
        On asioita, joita ulkoapäin tarkastellen voisi haluta muuttaa, mutta se ei tee minusta vähemmän suomalaista. Pikemminkin enemmän. Välinpitämättömyys on irroittautumista, mutta välittäminen on kiintymystä.

        Olet siis välinpitämätön, koska irrottauduit Suomesta. Nyt käyt vaan palstalla opettamassa ja pätemässä. Koska se sydän veti niin kiihkeästi nuorena ulkomaille ja on muuttumaton, et siis vieläkään arvosta Suomea. Ihan ristiriitaisia juttuja suollat.


      • Anonyymi

        Suomalaiset on kieltämättä apaattinen ja toisiaan kyräilevä kansa. Missä on avoimuus,
        energia ja tekemisen ilo ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oudolla tavalla osoitat arvostustasi suomalaisia kohtaan, usein olet esittänyt suomalaiset väkivaltaisina juoppoina juntteina ja kaivelet meidän heikkouksia. Mikset muuttanut Suomeen ja kasvattanut lapsiasi suomalaisiksi kun jäit leskeksi? Eikö ollut Suomessa turvaverkkoja ,olihan sinulla lapsuusperhe Suomessa? Aika ikävästi olet kyllä esim. sisarustesi lapsia arvostelllut, eivät puhuneet tarpeeksi hyvää englantia lapsillesi. Miksi ylipäätään läksit nuorena maasta, jota niin arvostat ja rakastat? Olisit sinä miehesi voinut Suomeenkin tuoda, täällä oli paljon parempi elintaso.

        Pitäisikö kaikkien tehdä niinkuin sinä sanot ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaiset on kieltämättä apaattinen ja toisiaan kyräilevä kansa. Missä on avoimuus,
        energia ja tekemisen ilo ?

        Se on dalajoen mutkassa.


    • Anonyymi

      Voisi olla jossain sikatilan emäntänä.

      • Anonyymi

        Tykkää sian kinkusta, 3 kinkkua menee joulun aikaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3411
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      173
      1449
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1228
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1112
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      795
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      782
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      739
    Aihe