Vinkkejä ehtoopuolelle

Anonyymi-ap

Kaipaisin vinkkejä mitä ottaa huomioon kun aikoo pikku hiljaa lopetella oy:n pitoa. Siinä merkityksessä mihin se on aikanaan perustettu. Moni taho tarjoaa apua yrittämisen alkuun/ oy:n perustamiseen mutta harvempi mitä ottaa huomioon siinä elinkaaren loppupäässä. Kokonaan ei ole tarkoitus kuopata, (lopettaa vain tuotanto ja päästää työntekijät eläkkeelle) ja muuttaa toiminta sijoitusyhtiöksi.

Itsellä ikää kohta 50v. Kesätoihin menin jo lapsena alkutuotannon perheyritykseen. Täysi-ikäisenä liityin osakkaaksi ja n 20 v sitten päädyin ostamaan kokonaan firman itselleni. Vuodet vierineet äkkiä. Työ on vienyt mennessään. Nyt alkaa terveys varoittamaan että tahtia pitäisi hellittää. Sikäli tilanne sen sallii, yritys on velaton ja omaa pääomaakin on jäljellä. Lopettamista puoltavat lisäksi mm alan epävarmat näkymät, tuottavan sesonkityövoiman epävarma saanti ja lopputuotteesta saatava hinta pienentynyt vuosi vuodelta.
Haluan päästä tähän alaan sidotusta pakkotahtisuudesta pois, olla kerrankin oman kalenterin piirtäjä. Työntekoa en aio lopettaa, mutta tarkotus olisi kohtuullistaa sen määrää ja keskittyä siihen mikä kiinnostaa ja terveys antaa myöten. Joskus käydä jopa lomalla ilman ettei ole mitään päivystämistä siinä rinnalla.
Saisinko asiallisia vinkkejä jotka ovat suunnittelemassa samaa tai toteuttaneetkin siirtymisen vähän helpommalle?
Jos olet lopettanut yrittämisen, miten elämä lähti rullaamaan/suurimpia havaittuja muutoksia?
Jos lopetit yrittämisen, kaduitko sitä?
Havaintoja/vinkkejä/neuvoja tähän tilanteeseen, kaikki kelpaisi kiitos.

5

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse lopettelin rakennusalan yrityksen, tai en itse yritystä vaan ajoin toiminnan alas.
      Kouluttaisin muutama vuosi sitten vähän kevyempään ammattiin, tosin rakennusalalla sekin joten voin käyttää vanhoja suhteita.

      Tosin yritys on ollut lepäämässä vasta puolivuotta mutta kyllä tuntuu hyvältä.
      Ikää tulee ensi kesänä 58 joten oli jo aikakin.
      Nivel ja selkävaivat kiusasivat aika lailla viimeaikoina, nytkin vasemmasta jalasta tunto hävinnyt.

      Eläkeläismökin remontointi ja lasten auttaminen ja tietenkin lastenlasten kanssa touhuaminen niin eihän se tekeminen lopu ihan heti.

    • Anonyymi

      Kiitos, mukava kuulla. Prosessi on ns käynnissä, pitää vielä suunnitella talouspuolta tarkemmin.

      • Anonyymi

        Juu sitä talouspuolta kannattaa miettiä.
        Jos yrityksessä ei ole tuloja ja ajattelit maksaa itselle palkkaa niin vero nousee suhteettoman kalliiksi.
        esim. 27% tulovero + 20% yhteisövero = 47%
        Osinko jää pikkuisen halvemmaksi mutta sitäkään ei voi määrättömästi maksaa.

        Yksi tapa on erinäisillä kikkailuilla siirtää tuloja seuraavaan tilikauteen jolloin voi maksaa "voitosta" oman palkan.


    • Anonyymi

      Sijoitusyhtiöksi jos meinaa muutos on periaatteessa nelijalkaisilla hankkimisen muuntaminen kaksijalkaisilla hankkimiseksi, siinä saattaa joutua perehtymään asiaan jos toiseenkin ja aiempaakin enemmänkin saadakseen tuottoa rahamarkkinoilla hankkiakseen. Kaikkineen jos funtsailee tuota asiaa niin onhan se paljonkin monimutkaisempaa hommaa kuin pelkkä lehmienlypsäminen päivästätoiseen..

    • Anonyymi

      Kukapa sanoi että olen eläinten kanssa tekemisissä..? Maalla voi yrittää muutenkin ja ihan vielä kohtuu kannattavasti. Salkun kokoa en kerro mutta lyhyt korko tuottaa nyt vuodessa keskituloisen vuosipalkan verran. Minulle riittävä lisä vuosittaisten vuokra-ja puunmyyntitulojen oheen .Hyvää syksyä ajatustesi parissa sinullekin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Merikarvian nuoriso

      taitaa olla persukasvatuksen tuotosta kun jopa kirkkoherralla palaa käämit näihin paskahousuihin :D
      Yleistä Satakunnasta
      67
      4941
    2. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      72
      3526
    3. Antaisitko mies minulle jonkun vinkin

      Että tietäisin, että minun kannattaa uskoa vielä meihin. Nyt just heikko hetki ja usko meinaa loppua. Pelkään, että tila
      Ikävä
      102
      3118
    4. Naiselle, rakkaalle!

      Pitäiskö nyt vähän jutella, on se sitten mitä tahansa. Mä oon sun puolella, hiljaisuutes aion rikkoa. Tulen vaikka karmi
      Tunteet
      42
      2821
    5. Aitolais-kirkkoherran rippileirille tyly loppu

      Merikarvian rippileiriä vetänyt kirkkoherra Tom Broberg ajautui törmäyskurssille rippileiriläisten kanssa ja ylempi taho
      Luterilaisuus
      173
      2655
    6. Kuvaile kaivattusi ulkonäköä?

      Asiallista keskustelua kiitos! Itse vastaan, naisella on isot rinnat.
      Ikävä
      114
      1865
    7. Tästä tiedämme että raamattu ON muutettu

      https://rivalnations.org/censored-bible/ Raamattusi on sensuroitu Raamattu, joka sinulla on kotonasi tai taskussasi, on
      Hindulaisuus
      618
      1768
    8. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      150
      1600
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      18
      1324
    10. Ihanaa Juhannusviikkoa kaikille

      Erityisesti eräälle erityiselle Pupuselle🥹😍🐇🌿🌼 Tämä varmaan taas poistetaan kuitenkin, mutta kokeilen onneani✌🏻
      Sinkut
      142
      1217
    Aihe