Osakesäästötilin myötä sijoittamisen piti olla helppoa ja hauskaa. Ainoastaan varoitellaan, että osake saattaa myös tippua nollaan ja voit menettää rahasi.
Palveluntarjoajan valikoimaan tuli USA:n osakkeet. No sieltä sitten valitsin melko satunnaisesti yhden firman. Oikeastaan sillä perusteella, että oli laskenut edellisenä päivänä paljon, ja ehkä sitten nousisi. Oletettavasti nämä osakkeet olivat nasdaq-listalla. No, eipä mennyt montaa viikkoa, kun osakkeet tippuivat käytännössä nollaan (0,0003e/osake) ja samalla osake siirtyi otc-listalle, jolloin sillä ei sitten helposti kauppaa tehdäkään. Minun omistuksillani n. 500 euron osakkeiden arvo on nyt viisi senttiä yhteensä.
Palveluntarjoajalta tuli noottia, että minulla on kielletty kohde osakesäästötilillä, ja pitäisi alkaa toimiin osakkeiden myymiseksi. Etsiä ostaja, tehdä kauppakirjaa, lakimies pitäisi olla apuna, jos et toimi niin et ehkä voi nostaa muitakaan rahojasi osakesäästötililtä. Palveluntarjoaja ei voi auttaa, mutta toimita kauppakirjat liitteineen. Ja laita vielä mukaan myyntipäivän eur/usd -valuuttakurssi. Yms yms.
Paljonkohan se lakimies maksaa, ja minkälaisen rulianssin tässä saa tehdä viiden sentin takia? Ja miten tuo syy voidaan laittaa minun niskoilleni, kun palveluntarjoaja itse on antanut minun ostaa noita osakkeita tililleni? Ei nyt kamalasti houkuttaisi alkaa selvitellä tällaista. Kuka ylipäänsä tuollaisia ostaa, pitääkö lentää Amerikkaan tekemään kauppakirjaa? Vattu sanon minä.
Kielletty arvopaperi osakesäästötilillä
2
335
Vastaukset
- Anonyymi
"Ja miten tuo syy voidaan laittaa minun niskoilleni, kun palveluntarjoaja itse on antanut minun ostaa noita osakkeita tililleni?"
Kyllähän vastuu on sinulla. Kun olet avannut osakesäästötilin, sait varmaankin tilin käyttöehdot, joita et oletettavasti lukenut. - Anonyymi
Ilmesestikin OTC-lista tuossa hirttää, jonka toimintamallia en tunne, eli miten "sijoitksestaan" pääsisi eroon.
Toisaalta, mikäli pankki tuollaisia ukaaseja esittelee, niin kuulostaahan se kohtuuttomalta sillä eihän asiakas tieten tahtoen ole its evalinnut OTC-keikkaa.
Mutta hieman hastavaksihan tuollainen osakesijoituksia silmät kiinni lottoamalla tekeminen muodostuu, tyyliin toivotaan parasta, ollen edes edeltä selvittämättä mihin on kopekoitaan sitomassa.
Mutta ei muuta kuin kirjoittamaan pankille ja kertomaan tilanteen synty, josko sen sitten saisi jotenkin klaarattua.
"Osakesäästötili koostuu arvo-osuustilistä, rahatilistä ja ulkomaisten osakkeiden säilytykseen tarkoitetusta tilistä. Arvo-osuustili on Euroclear Finlandin hoitamassa arvo-osuusjärjestelmässä, muut tilit pankissa.[2] Henkilöllä voi olla vain yksi osakesäästötili. Yrityksellä sitä ei voi olla."
"Osakesäästötilillä voi käydä kauppaa kotimaiseen tai ulkomaiseen pörssiin listatuilla osakkeilla. Tilille ei voi ostaa muita pörssilistattuja tuotteita kuin osakkeita, ei esimerkiksi ETF:iä."
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Osakesäästötili
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6416008Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?324094HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2962535- 1331835
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311513Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3841454Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101243- 131243
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76962- 115935