Praha ja eläkeläinen

Ajattelin piristää eläkkeellä olevaa äitiäni (hyväkuntoinen 77v.) ja lähdemme kahdestaanToukokuussa muutaman yön Prahan reissulle.

Itse olen kyseisessä kaupungissa käynyt tuossa 5-6v. sitten ja se onkin tiettyjen päänähtävyyksien osalta pintapuolisesti tuttu.
Mutta nyt kaipaisin vinkkejä siihen mitä paikkoja näiden "pitää nähdä" kohteiden lisäksi (vanhakaupunkin, linna yms.) kannattaisi ottaa ohjelmaan mukaan joista tuollainen vanhempi naishenkilö voisi olla kiinnostunut. Rajoitteena varmastikkin se että pitkät rappusten kiipeämisiä yms. vaativat kohteet melkein joutuu jättämään pois listalta.

12

607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hotellin otan meille näillä näkymin tuosta Stere Mesto:sta(vanhakaupunki) taikka aivan sen lähettyviltä.
      Ja liikkuminen kaupungin alueella oletuksellisesti raitiovaunuverkostolla mikä on hyvin kattava Prahassa.

      • Anonyymi

        Korjaus: STARE mesto


    • Kolmisen viikkoa lähtöön eikä oli ainakaan vielä mitään hyviä vinkkejä ilmaantunut mihin kannattaisi eläkkeellä olevaa Äitiäni viedä prahassa.
      Hotelli on ostettuna, ja sijaitsee vanhankaupungin etelälaidalla, josta näihin "perusnähtävyyksiin", esim. astronomiselle kellolle ja kaarlensillalle on molempiin 700-800m. kävelymatka hotellilta.

    • Anonyymi

      Ei Prahassa ole mitään vanhalle naiselle.
      Vanha neuvostotyylin kaupunki, upea keskusta ja rakennukset.
      Mutta mutta, milläs liikut vanhan naisen kanssa?Ydinkeskusta on kävelykatuja, täynnä ihmisiä ja kojuja, mukulakivikatuja jotka on hienoja mutta kamala kävellä.
      Pitkiä etäisyyksiä, lentokentältäkin jos ottaa bussin keskustaan, se pitää puolivälissä vaihtaa junaan joka vie keskustan alle maanalaiseen. Taksia alle, mutta lentoasemalta keskustaan maksaa kaksi kertaa niin paljon kuin keskustasta lentoasemalle.
      Paljon rappusia joka paikkaan.
      Länsimaiseen tarjontaan tottunut ei ole ollenkaan tyytyväinen.
      Ainakaan mieshenkilö ei löydä mitään järkevää ostettavaa.
      Pikaruokaloita on vähän ja ruoka niissä ihan hirveetä.
      Makkaraperunamiehet kuolee siellä nälkään.
      Ja se kaikkein ikävin asia.
      Englantia ei osaa juuri kukaan edes kahviloissa.
      Taksimiehet osaa.
      En suosittele Prahaa, vielä vähemmän Puolan Varsovaa.
      Tsekin maaseutu on todella vihreää ja kaunista ja rehevää, ennemmin lähtisin maaseutumatkailulle autolla.
      Suurkaupungit on kylmiä ja tylsiä, ja meluisia.

      • Anonyymi

        Olen ollut pari kertaa, eikä tarvitse mennä takaisin.
        Lisähuomion arvoinen asia on se tosiasia, että venäjänkieliset tai sen sukulaiskieliset entiset neuvostomieliset maat joissa ei puhuta englantia, sellaisissa maissa ei tunne oloaan koskaan hyväksytyksi. Tuntuu että kaiken aikaa kyräillään ja selän takana polotetaan.
        Aivan selkeä länsimaavastainen kulttuuri.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen ollut pari kertaa, eikä tarvitse mennä takaisin.
        Lisähuomion arvoinen asia on se tosiasia, että venäjänkieliset tai sen sukulaiskieliset entiset neuvostomieliset maat joissa ei puhuta englantia, sellaisissa maissa ei tunne oloaan koskaan hyväksytyksi. Tuntuu että kaiken aikaa kyräillään ja selän takana polotetaan.
        Aivan selkeä länsimaavastainen kulttuuri.

        Nyt kyllä mielenkiintoista kokemusta ja ei ollenkaan kohtaa omien Prahan kokemusteni kanssa (olen siis aikaisemminkin ollut ja sen perusteella nimenomaan haarukoin että olisi juurikin Äitiäni kiinnostava kohde).
        Kaupungillahan on yli 1000vuotinen historia ja ollut "eurooppalainen suurkaupunki" 1300luvulta asti ja ollut yksi Euroopalaisen kulttuurin kehtoja.
        Ja Neuvostoliiton "vallan alla" kaupunki ehti olla vain noin 45vuotta.

        Itse kokenut asionnin Prhassa (ja Prahan ympäristössä) kohtuullisen helpoksi, etenkin Prhan turisti alueilla puhutaan ihan hyvää Englantia enkä oli mitenkään epäkohteliaana ole ketään kokenut.


      • Lentokentältä Prahan keskustaan kannatta otta Uber-kyyti, sen hinta noin 20€ luokkaa ja niitä saa kentältä helposti.

        Keskusta alueella liikkumista helpottaa siettn hyvin tiivis raitiovaunuverkko (johon kannattaakin ottaa koko päivän/matka-ajan voimassa oleva lippu).

        Vanhoissa kaupungeissa on tosiaan mukulakiviä, rappusia yms. mutta eiköhän Prahan yksi isoimpia vetovoimatekijöitä ole juurikin tuo Vanhakaupunki ja sen nähtävyydet jotka ovat koko Euroopankin tasolla yhdet hienoinpia alallaan.

        Itselläni nuo "ostokset" eivät ole oikeastaan näyttele kauhean isoa osaa matkustamisissani, joten niillä ei niin väliä, mutta kyllä itse ainakin Prahasta jos jotain tarvitsen, niin uskoisin että löytyy.

        Ei kai lomakohdetta pikaruokapaikkojen takia valita? itse ainakin olen Phahassa löytänyt hyviä ja kohtuuhintaisia ravintoloita nälkää tyydyttämään. ja jos "pikaruokaa" haluaa, niin itse ainakin löysin Prahasta useammakin todella hyvän Döner kebab paikan joissa erinomaista tuoretta Kebab:ia ja kyllä Prahassa kasa esim. McDonalds:a löytyy.


      • Kolmen päivän reissu Prahassa Äitini kanssa sujui suhteellisen hyvin, Äitini ihastui kaupunkiin (lähinnä sen vanhaan osaan) todella paljon.
        Hotelli sijaitsi vanhan kaupungin etelälaidalla josta saimme käveltyä nämä perinteiset kohteet, eli Astronominen kello ja Kaarlen silta sekä nuo vanhan kaupungin korttelit.
        Äitini sai kohtuu hyvin käveltyä vaikka mukulakivi oli haastavaa paikka paikoin, kun pysähdeltiin istumaan aika.ajoin. Näiden lisäksi ohjelmaan kuului luonnollisesti Prahan linna ja uudemmista kohteista Frank Gehryn suunnittelema Tanssiva talo. Ja muutama kiva ruokapaikkakin osui kohdalle, mutta myös pari ei niin hyvää.
        Ostimme myös kolmen päivän raitiovaunuliput (vajaa 14€/hlö) ja kiersimme sillä suhteellisen laajalti kaupunkia eri linjoilla katsellen miltä missäkin osassa kaupunkia näytti. Raitiovaunu muutenkin kätevä liikkumismuoto keskusta-alueella jolla tiheästä vuorovälistä johtuen oli helppoa liikkua myös lyhyitä 1-2 pysäkkivälin matkoja.

        Kentältä keskustaan maksui Uberilla 556CZK (reilu 23€) ja keskustasta kentälle 360CZK (reilut 15€) joita hintoja en pidä pahoina.

        Plussana hotellille sanottakoon että olimme tulopäivänä aamukoneella liikkeellä ja olimme Prahassa Hotellilla jo klo 9:00 aamusta tarkoituksena jättää matkatavarat sinne säilytykseen ja lähteä hieman kaupungille odottelemaan huoneen saantia, niin saimmekin huoneen itsellemme samantien ja saimme siinä sitten pienet "aamupäiväunet" nukuttua ennen kaupungille lähtöä.


    • Anonyymi

      2 v Asuin, en halua nähdä edes kuvaa koko paikasta. Äänekäs metropoli, varkaita, rahanvaihto täysin ala-arvoista.

      4 kaistainen moottoritie meni talon vierestä, 24 H liikenne.

      I p pavlova metro, sokolska 28 osoite missä Asuin.

      Pentti Saarikoski oli 1967 Prahassa.

      • Anonyymi

        Kuka on tuo Saarikoski


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on tuo Saarikoski

        Saska Saarikosken faija.


    • Anonyymi

      Olen kerran ollut vain päivän Prahassa v 1989 ja mielestäni kaupunki näytti mielenkiintoiselta ja päätin lähteä toukokuussa 9 vrk matkalle.! Katselin hotellien tarjontaa , mutta sitten päätinkin vuokrata Airbnb : n kautta kaksion, löysinkin todella upean ja tilavan 60 euroa( vrk.

      Sitten luin julisen liinketeen lippujen hintoja ja huomasine ttä ylis 70 v matkustavat ilmaiseksi:) Myös ulkomaalaiset! Itse olen 74 v ja miten kiva juttu, ei tarvitse stressata niiden lippujen kanssa koko matkana ajan.

      Tulen sitten kirjoittamaan miten matka meni! Nimimerrki MariaStr

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      255
      2373
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      84
      1911
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      76
      1579
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      136
      1354
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1214
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1165
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      990
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe