Voiko olla munuais/virtsatiekivet vaikka kokeissa ei näy mitään? Tyypilliset oireet on...

Anonyymi-ap

Olen kärsinyt yli kuukauden jatkuvasta alavatsa-ja nivuskivusta, joka painottuu vahvasti vasemmalle puolelle. Välillä on tullut virtsatessa verta ja virtsaaminen sattuu hieman alavatsaan sekä nivuseen. Kerran on tullut kovempi kipukohtaus, tuntui kuin puukolla olisi isketty nivuseen, päivystykseen ja vahvat kipulääkkeet

Pissaaminen usein hieman kirvelee ja välillä tuntuu viiltävää kipua vasemmassa nivusessa, kivun paikka saattaa hieman vaihdella. Runsas veden huominen helpottaa kipua. Välillä myös vasemmalla alaselässä sekä kyljessä tuntuu jomottavaa kipua.

On tutkittu veri-ja virtsakokeet, kaikki arvot ok, ei tulehdusta. Osa lääkäreistä epäili virtsatiekiviä ja osa ei. On tehty vatsan röntgen sekä varjoaineavusteinen vatsan tietokonetomografia, ei mitään löydöksiä. Silti kivut jatkuvat ja lääkärit ei tiedä missä vika.
C-vitamiinilisän juomien sekä maito pahentaa kipua, olen joutunut ne jättämään pois.
Ahdistaa ja pelottaa, kun selvästi jotain on vialla mutta lääkäreiden mukaan olen terve...Olen alle 40v nainen ja vt-tulehdusoireita ollut aika usein jo nuoresta asti

Kaipaisin kokemuksia aiheesta, jos teillä on vt-kiviä niin miten saitte diagnoosin? Mietin, kannattaisko minun mennä vielä yksityiselle esim magneettikuvaan?

10

377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lisään vielä, että liikunta provosoi kipua, etenkin nivusen alueella. Aloitin hiljattain lenkkeilyn niin mietin, josko se voisi saada virtsatiekivet liikkeelle jos minulla sellaisia on?
      ap

    • Anonyymi

      Kyllä siellä jotain varmasti vialla on, jos pissaaminen kirvelee ja vertakin tulee, mukaanlukien vielä nuo kivut. Jos vain varaa on, niin suosittelen sitä magneettikuvaustsa, on vielä tarkempi kuin tietokonetomografia käsittääkseni. Ehkä kivesi on niin pienet että eivät näy ultrassa ja tt:ssä?

    • Anonyymi

      Pyydä arvio toiselta lääkriltä.Tai mene takaisin valitaa ja vvadi lähete sairaalan plk. Tai menen kipuinesi Terveyskeskuksen ilta vastaan otto eli päivystyspoliklinikka, Jos selässä välilevyissä mutoksia,aihetaa saman kivun.Kuin jos selkäsi ei suora vaan kasvaa vinoon.

    • Anonyymi

      Outoa, jos lääkärit löi hansat tiskiin kun kuvissa ei näkynyt mitään?

    • Anonyymi

      Magnettiin tai kystoskopiaan seuraavaksi, luulisi edes jotain selviävän noilla tutkimuksilla

    • Anonyymi

      Käy magneettikuvissa, jos sinulla on varaa, mutta jos julkisella olet, vaatisin toista kuvausta, esim. TT jos et magneettiin pääse, vaadi myös (uudestaan) urologille pääsyä ja ultraääntä (joka ei nyt välttämättä ole tarkempi kuin TT, mutta tilanteet muuttuvat). Jotain sinulla kyllä on, munuais- tai virtsakivet tulee lähinnä mieleen, päälle kystiitti tai tulehdukset, mutta jos mitään muutoksia/heittoja/tulehdusta/kiteitä ei missään verikoearvoissa tai virtsanäytteissä ole näkynyt tulehdukseen viittaavana ja oireet jatkuvat saati pahenevat, vaadi uusia kuvia. TT kuten ultrakaan ei aina huomaa pieniä kiviä, valitettavasti tästä on kokemuksia, kasvaimet taas helposti sellaisilla saa suljettua onneksi pois (tosin esimerkiksi virtsarakon seinämän paksuuntuma, joka on yleensä syöpää, ei TT-kuvassa alussa näy, ultraäänellä se on ehkä löydettävissä helpommin, jos osaa kohdentaa "työkalun", mutta enemmän miespuolisten vanhusten vaiva) .

      Kyllä jo nuo kokeilemasi ja tietämäsi C-vitamiinilisä/maito, josta oireita saat, viittaavat lähinnä munuaisiin tai ainakin toiseen puoleen. Onko sinulla suvussa mitään munuaisongelmaa, jotkin niistä periytyvätkin, myös rakenteelliset virtsateiden ongelmat voivat vaivata, harva itse näitä tietää omaavansa ilman ammattilaista. Ja nuo lapsuudesta asti olleet virtsatietulehdukset, ovatko olleet tarvittaessa antibiootilla hoidettavia vai niille vastustuskykyisiä, oletko niitä aina hoitanut itse esim. juuri liialla C-vitamiinilisällä, saati että liikaa olet tuota vahvana käyttänyt niiden tulehdusten ennaltaehkäisyyn?

      Vaikket vielä diagnoosia ole mistään saanut, kokeile jotain vähäoksalaattista ruokavaliota, eivät oireet pääse ainakaan pahenemaan ennen tutkimuksiakaan (netistä löytyy hyviä ohjeita, ei ainakaan haittaa sinua mitenkään). Jos sattuisi olemaan vaikka virtsakiviäkin, esim. juuri kalsiumoksalaatti-, mikä yleensä taitaa olla miesten vaiva enemmän, mutta minulla naisena niitä oli, ei missään virtsanäytteissä tai muissakaan testeissä näkynyt eikä edes tt-kuvissa vaan vasta kolmannessa ultrassa, niin tuo ruokavalio auttoi lievittämään oireita vaikkei sairautta poistanutkaan, kun sitä aikoinaan kokeilin mahdollisiin munuaiskiviin (munuaistulehdus vain oli, ei muuta silloin vielä todennettuna, rakossa sitten ongelmat, jotka säteilivät muuallekin, leikkauksella hoidettiin ja voi toistua, eli loppuelämän uhka). Virtsatietulehdukset leviävät usein munuaisiin kestäessään, joten jos tulehdus ei koskaan sinne asti ole päässyt mutta olet niitä aina hoidattanut vaikka juuri liian vahvalla c-vitamiinilisällä liian tiheään ja lapsesta asti, voi olla, että nyt niitä munuaiskiviä on syntymässä, mutta niissäkin on eri tyyppejä, en muista montako eri, mutta esim. munuaiskivissäkin osaa pahentaa puhdas askorbiinihappo eli C-vitamiini (esim. munuaisissa voi myös olla kalsium-oksalaattikiviä kuten rakossakin. Osassa rakon virtsakiteitä ja -kiviä saa C-vitamiinista apua, muttei tosiaan ole kaikissa kivityypeissä näin, ja munuaiskivet varmasti ovat osin erilaisia kuin rakon vastaavat, ei ole tietämystä enempää).

      Toivotaan, että sinäkin löydät syyn ja saat kaikki oireet kuriin :) Hyvällä tuurilla ei mitään liian vakavaa vielä missään ole ja löydät syyn nopeasti. Tuo nivusen liikunnasta paheneva kipukin voisi olla säteilykipua tai sitten lonkan bursiittia (kuten minulla oli tuo bursiitti rakko-ongelmien aikana liikkuessa aiheuttaen pahaa kipua vasemmassa nivusessa. Johtui koko alueen tulehdus/- inflamaatiotilasta).

      • Anonyymi

        Kiitos perinpohjaisesta vastauksesta :)
        Harkitsen parhaillaan tuota magneettia vaikka kovin kalliiksi tuleekin...Uusia kuvauksia julkisella varmasti vaikea/mahdoton saada. Urologialle on laitettu lähete (kunnallinen) mutta vielä ei ole tullut tietoa, pääsenkö sinne ja milloin (mahd kystoskopia)
        Enoltani jouduttiin joskus leikkaamaan munuaiskivet mutta esim vanhemmillani ei niitä tiettävästi ole. Vt-ongelmia olen itsehoitanut lähinnä runsaalla C-vitamiinilla sekä juomalla paljon puolukka-ja karpalomehua. Enpä olisi silloin uskonut että voi aiheuttaa kiviä :/ Antibioottia olen vain pari kertaa vt-tulehdukseen joskus nuorena syönyt.

        Kurjaa, että kivet ei aina edes tt:ssä näy ja silloin ei lääkärit usko että niitä edes on...Hyvä että sinulla lopulta löytyi ne siellä ultrassa! Yritän noudattaa parhaillaan vähäokslaattista ruokavaliota ja juoda vettä paljon, jos auttaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos perinpohjaisesta vastauksesta :)
        Harkitsen parhaillaan tuota magneettia vaikka kovin kalliiksi tuleekin...Uusia kuvauksia julkisella varmasti vaikea/mahdoton saada. Urologialle on laitettu lähete (kunnallinen) mutta vielä ei ole tullut tietoa, pääsenkö sinne ja milloin (mahd kystoskopia)
        Enoltani jouduttiin joskus leikkaamaan munuaiskivet mutta esim vanhemmillani ei niitä tiettävästi ole. Vt-ongelmia olen itsehoitanut lähinnä runsaalla C-vitamiinilla sekä juomalla paljon puolukka-ja karpalomehua. Enpä olisi silloin uskonut että voi aiheuttaa kiviä :/ Antibioottia olen vain pari kertaa vt-tulehdukseen joskus nuorena syönyt.

        Kurjaa, että kivet ei aina edes tt:ssä näy ja silloin ei lääkärit usko että niitä edes on...Hyvä että sinulla lopulta löytyi ne siellä ultrassa! Yritän noudattaa parhaillaan vähäokslaattista ruokavaliota ja juoda vettä paljon, jos auttaisi.

        Tämä siis ap


    • Anonyymi

      Kyllähän sun oireesi munuais/virtsakiviltä, kuulostavat, valitettavasti :/ Kannattaa mennä sinne magneettiin

    • Anonyymi

      Kannattaa juoda vettä paljon, 2-3 litraa päivässä, estää uusien kivien syntyä. Ja vaatia lisätutkimuksia tai sitten yksityiselle, eihän voi olla niin että kun syytä ei löydy niin ihminen jätetään yksin kipujen kanssa? Tosin täällä Suomessa kipupotilaat on aikalailla heitteillä ja jos lääkäri ei löydä syytä oireille niin leimaa että potilaalla on päässä vikaa...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10722
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3043
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2859
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 83
      1496
    Aihe