TURVAKODIT?

Jaana

Duoda noin.

Minkä vuoksi naiset ottavat lapsensa aina automaattisesti mukaansa lähtiessään turvakotiin? Ellei lapseen kohdistu väkivaltaa tai väkivallan uhkaa, on lapsien vieminen pois vakituisesta osoitteesta periaatteessa kaappaus.

Ymmärrän, että väkivaltaisesta suhteesta on lähdettävä pois, mutta hyvin monissa tapauksissa turvakotiin pääsyn syyksi riittää "väkivallan uhka" ja siis nimenomaan naiseen kohdistunut.

Jos lasten kannalta asiaa ajatellaan, niin paraneeko tilanne sillä, että myös lapset viedään kotoa pois laitosmaisiin olosuhteisiin?

Ja korostan siis tapauksia joissa LAPSIIN ei ole kohdistunut väkivaltaa tai väkivallan uhkaa.

18

1393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos vaikka....

      Jospa vaikka isukki on kännissä heilutellut nyrkkiä äitille,lapsiko pitäisi sen kännisen seuraan jättää??!! Sehän se rikos oisi! Ja lyömiseen uhkaamiseen taipuvainen ihminen on arvaamaton-lapsia on ennenkin russikoitu hengiltä joten älä kysele tyhmiä!

      • Anonyymi

        Joka paikan mamut valtaa turvakodit kirkon leipäjonot sossun. Kaikki viedään meiltä. Mamut saa etsiä omat paikkansa. Ovat vaan palveluja vailla. Voi vittttuuu. Minä jäin ulkopuolelle kun mamu otettiin minun vuorolla. Rasismia meitä kohtaan


    • yh.mama

      Se että lapsi otetaan mukaan on ihan täysin lapsen turvallisuuden vuoksi...

      Ottaisitko sinä omalle tunnollesi sen että vaikka VIELÄ lasta ei ole lyöty mutta naista on niin jättäisitkö sinä lapsen sellaisen vastuulle ja hoitoon jos edes mahdollisuus uhkailuun ja jopa lyömiseen on mahdollista...

      Se että jos nainen lähtee turvakotiin lastensa kanssa niin siksi että hän on tervejärkinen ja hänellä on äidinvaistot kohdallaan! eikä anna minkään hullun edes uhkailla lapsiaan saatikka että jotain oikeasti tapahtuisi...

      mietippä vähän!

      pelkkä ajatus että lapset jättäisi edes mahdollisen hakkaajan huomaan niin sehän se rikos on . . . HEITTEELE JÄTTÖ ! ! !

    • dönddänä

      Sulla on harvinaisen tyhmät mielipiteet joka juttuun.

    • Romeoton Julia

      Jos huomaat kuljettajan olevan päihtynyt, hyppäätkö itse pois kyydistä, mutta jätät rauhallisin mielin lapsesi jatkamaan matkaa?

      Tyhmään kysymykseen saa tyhmän vastauksen, Junou ;)

    • !!!!

      Älkää viitsikö naurattaa!
      Minulla on NYT parrasaikaan se ongelma. Vaimo tietää että elän lapsia varten. Vaimo tietenkin on siitä tosi katkera ja jo muutama vuosi on vesittänyt minun kasvatustavoitteet.
      Hän onnistui saamaan minulta nostamaan 11v pojalle kättä ja nyt olen ollut viikon ilman perhettä. Äsken vaimo vaivasi näyttää minulle lapset (5 m). Minulla on niiiiiiiiiin paljon todisteita hänen epätasapainosta, että hirvittää. En halua hänelle pahaa, ja vähemmän lapsillemme, mutta minua on kehotettu olemaan kylmäveristä vaikka vaimo joutuisi koville…
      Uskokaa pois: kierolta näyttää, mutta ei ole tärkeä mitä olet vaan miltä näytät!
      Onnea kaikille.

    • sivuhuomautus

      Turvakoti ei ole laitosmainen paikka, vaan se on tehty kodinomaiseksi.

    • edelleen surullinen isä

      Tänään heräsin aika poikki henkisesti. Mietin taas miten se meni noin. Vaikka kaikkia hyvää yritin, jostain syystä minun vaimo sai ne näyttämään pahalta. Ajatuksissa tuli mieleen, että suurimmat riidat olivat alkoholista. Hänellä on ollut jo meidän elämän aikana pahoja ongelmia sen kanssa (hänestä tietenkin on minun syy siihen).
      Siitä miettien huokasin: ’ainakin turvakodissa lapset ovat turvassa äidin alkoholi himosta…’. Siten tuli mieleen seuraava kysymys: Saako juoda alkoholia turvakodissa vaikkapa saunan yhteydessä?
      Osaako joku rauhoituttaa minua?
      Kiitos.

      • en tiedä

        Vankka usko ja luulo olisi paikan olevan täysin päihteetön!Sitähän sinne monesti pakoon mennään,alkon aiheuttamia vaikeuksia.Soita johonkin turvakotiin ja kysy käytäntöä.


      • surullinen isä
        en tiedä kirjoitti:

        Vankka usko ja luulo olisi paikan olevan täysin päihteetön!Sitähän sinne monesti pakoon mennään,alkon aiheuttamia vaikeuksia.Soita johonkin turvakotiin ja kysy käytäntöä.

        Mietin sitä, enkä usko siitä, että noin tyhmiä viranomaisia olisi. En uskaltanut kysyä siitä.


      • ei saa

        juoda minkäänlaista alkoholia siellä olon aikana. Nimim. kokemusta on.


      • Ei saa juoda...

        Turvakotiin ei oteta päihtyneitä ihmisiä...Mikäli äiti päissään sinne menossa niin lapset saavat aina paikan, mutta humalaiset ohjataan toiseen osoitteeseen ja saunakaljoja ei siellä paikassa oteta joten äläpä huoli!


    • ja niistä

      muutenkin. On ihan hyvä asia, että sellaisia on tarvitseville. Mutta kysymykseesi: Lapsethan tarvitsevat huoltajan, mutta konfliktissa "tunteet" käyvät niin kuumana, on mahdollisuus, että syyttömät lapset joutuvat välikappaleeksi "kostoon" tai vastaavaan.


      Mutta monasti turvakoteja käytetään VÄÄRIN. Tiedän tapauksia, että toinen puolisko ei EDES ollut paikkakunnalla, saatika samassa maassa, kun turvakotiin ollaan lähdetty väkivällan vaaran vuoksi. Hei haloo ja vielä sosiaalitantat ovat "aivopesseet" tällaista henkilöä, JA taas "pelastettiin" yksi?????

      • adrianna

        Itse en ainakaan viihtynyt turvakodissa, enkä todellakaan huvikseni sinne menisi, kuten en mennyt ensimmäiselläkään kerralla. Itse asiassa kynnys mennä sinne on nyt paljon suurempi kuin silloin kun en vielä tiennyt paikasta muuta kuin nimen. Alkuperäiselle kysyjälle totean, että kysymyksesi oli todella niin typerä, että olisit hyvin voinut jättää kysymättä. Täällä on jo monia syitä lasten mukaanottoon esitetty, mutta tässä sinulle vielä pari vastakysymystä:

        Jos äiti imettää lasta, täytyykö hänen lopettaa imetys turvakotiin paetessaan vain siksi, että mies ei vielä ole varsinaisesti lasta uhannut? Vaikka kodin ja turvakodin välimatka olisi kuinka lyhyt, en usko että kenenkään tissit olisivat sentään niin paljon venyneet, että vauvan imetys turvakodista käsin onnistuisi.
        Jos isä ei ole koskaan millään tavalla osallistunut lapsensa hoitamiseen, pitäisikö äidin yhtäkkiä jättää lapsi isän huolehdittavaksi, koska kiinnostuksen puutteesta huolimatta isä ei ole myöskään pahoinpidellyt lasta?
        Jos perheessä on vaikka neljä lasta ja isä on lyönyt vain yhtä lapsista äidin lisäksi, tulisiko äidin siinä tapauksessa jättää kolme lapsistaan isän huomaan turvakotiin lähtiessään?


      • halkomista
        adrianna kirjoitti:

        Itse en ainakaan viihtynyt turvakodissa, enkä todellakaan huvikseni sinne menisi, kuten en mennyt ensimmäiselläkään kerralla. Itse asiassa kynnys mennä sinne on nyt paljon suurempi kuin silloin kun en vielä tiennyt paikasta muuta kuin nimen. Alkuperäiselle kysyjälle totean, että kysymyksesi oli todella niin typerä, että olisit hyvin voinut jättää kysymättä. Täällä on jo monia syitä lasten mukaanottoon esitetty, mutta tässä sinulle vielä pari vastakysymystä:

        Jos äiti imettää lasta, täytyykö hänen lopettaa imetys turvakotiin paetessaan vain siksi, että mies ei vielä ole varsinaisesti lasta uhannut? Vaikka kodin ja turvakodin välimatka olisi kuinka lyhyt, en usko että kenenkään tissit olisivat sentään niin paljon venyneet, että vauvan imetys turvakodista käsin onnistuisi.
        Jos isä ei ole koskaan millään tavalla osallistunut lapsensa hoitamiseen, pitäisikö äidin yhtäkkiä jättää lapsi isän huolehdittavaksi, koska kiinnostuksen puutteesta huolimatta isä ei ole myöskään pahoinpidellyt lasta?
        Jos perheessä on vaikka neljä lasta ja isä on lyönyt vain yhtä lapsista äidin lisäksi, tulisiko äidin siinä tapauksessa jättää kolme lapsistaan isän huomaan turvakotiin lähtiessään?

        Toki osa turvakotiin menneistä on vilpittömin mielin mennyt, ja hyvä niin. Monasti varmaan on pelastettu ihmishenkiä, mutta osa turvakoteihin "hakeutuneista" on muut metkut mielessä. Toki lapset seuraavat turvakotiin hakeutujaa, mutta jos lapsi on riittävän vanha itse päättääkseen, hän tehköön valintansa silloin.

        Vertauksesi imevään lapseen on todella naurettava ja kertoo todella älyllisen tasosi. Järjen käyttö ei ole kiellettyä, vaan se on jopa suotavaa. Jo 12-vuotiaalta kysytään erotilanteessa, missä haluaa asua.


      • eivät jää
        halkomista kirjoitti:

        Toki osa turvakotiin menneistä on vilpittömin mielin mennyt, ja hyvä niin. Monasti varmaan on pelastettu ihmishenkiä, mutta osa turvakoteihin "hakeutuneista" on muut metkut mielessä. Toki lapset seuraavat turvakotiin hakeutujaa, mutta jos lapsi on riittävän vanha itse päättääkseen, hän tehköön valintansa silloin.

        Vertauksesi imevään lapseen on todella naurettava ja kertoo todella älyllisen tasosi. Järjen käyttö ei ole kiellettyä, vaan se on jopa suotavaa. Jo 12-vuotiaalta kysytään erotilanteessa, missä haluaa asua.

        suurin surminkaan äitiä pahoinpidelleen puolison luokse. Johan on puppua! Lapselle pelkkä väkivallan näkeminen on traumatisoivaa saati sitten jäädä sinne lyöjän seuraan... Huh huh! Päinvastoin menee vuosia, että saa maaniteltua näitä isompia edes tapaamaan lyövää osapuolta. Järki käteen hyvät ihmiset.


      • ja niin edelleen.
        eivät jää kirjoitti:

        suurin surminkaan äitiä pahoinpidelleen puolison luokse. Johan on puppua! Lapselle pelkkä väkivallan näkeminen on traumatisoivaa saati sitten jäädä sinne lyöjän seuraan... Huh huh! Päinvastoin menee vuosia, että saa maaniteltua näitä isompia edes tapaamaan lyövää osapuolta. Järki käteen hyvät ihmiset.

        Puhu nyt aidasta, niin eikö toinen katsele aidan seipäitä. Hiusten halkomisissa kerroin, ainoastaan ne voimassaolevat lait ja asetukset, en mistään traumoista. Eiköhän lapsi, ken näkee vakivaltaa, ei jää väkivaltaa tekevän luokse.


    • Äiti ja tytär

      Lähdin väkivaltaisesta suhteesta ja lapsen otin mukaan koska minun käskettiin niin tehdä turvakodin taholta. Puhuimme kyllä asiasta turvakodin henkilökunnan kanssa ja niin silloin kuin nytkin olen sitä mieltä, ettei lapsella ollut/tule olemaan ikinä väkivallan uhkaa. Meillä meni kaikki hyvin ja isäkin kävi turvakodilla lastaan hoitamassa.

      Ilmeisesti et ole kovinkaan paljon perillä turvakotitoiminnasta sillä sinne ei kaappailla ketään ja heppoisin perustein sinne ei "pääse" ja sitten vielä se, ettei ainakaan minun mielestäni turvakoti ollut mitenkään laitosmainen... vaikka se on tosi asia että oma koti on aina oma koti!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      125
      9854
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      51
      2881
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2675
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2069
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1826
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1557
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1515
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1498
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1346
    Aihe