Kivääri tarkkuusammuntaan

Anonyymi-ap

Minulla on piekkari, mutta tarkoitus on hankkia myös kivääri kesäksi ulkoradalle. Mikä olisi järkevä kaliiperin, jos tarkoituksena on vain tarkkuusammunta? Käytetyn aseen hinta ja patruunat ajatellen. Kannattaako alkaa ladata itse, jos ei kuitenkaan ihan mahdottomia määriä ole suunnitteilla ampua? Piekkarilla suurin osa ammuntoja.

18

411

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kysyt kovasti vaikeita. Yksi on yhden mielestä järkevä ja toisen mielestä ihan pöhkö ja toisinpäin.

      Itse jos olisin hankkimassa kivääriä tarkkuusammuntaa varten, harkitsisin vakavasti 6,5 Creedmooria, ainakin jos uutta asetta olisin ostamassa. https://riistalehti.fi/6-5-creedmoor-tulevaisuuden-patruuna/

      Kaliiperi soveltuu tarvittaessa myös metsästykseen, jos jostain syystä harrastus laajenee myöhemmin.

      Itse lataaminen pelkän säästön takia varsinkin pienillä laukausmäärillä ei taida olla kovinkaan järkevää, mutta toisaalta itse lataamalla voi räätälöidä patruunansa omaan aseeseen sopiviksi ja saavutta paremman tarkkuuden kuin tehdaspatruunoilla. Ja onhan lataaminen ja reseptien kanssa tuuhaaminen mielenkiintoinen harrastus pelkän ampumisen lisäksi.

      • Anonyymi

        Ehkä minulle liian kallis vaihtoehto. Jotain hieman edullisempaa etsin.


    • Anonyymi

      Määrittele mille ampumamatkoille asetta olet hankkimassa? Onko tarkoitus harrastaa vain rata-ammuntaa tunnetuilla matkoilla vai myös enempi ta-henkistä toimintaa?

      • Anonyymi

        Millä matkoilla kiväärillä ammutaan tarkkuusammuntaa, kilpailumielessäkin? Ajattelin että 100 metriä, olenko oikeassa? Poliisi saattanee vaatia luvassaan osallistumista kilpailuihin eikä pelkästään harrastusmielessä ampumista. Piekkarin lupani on tällä hetkellä määräaikainen kahdeksi vuodeksi. Niin, että ase ja patruunat olisivat sieltä halvimmasta päästä. Eläkeläisellä niitä varoja ei liiaksi ole, mutta hyvä mielekäs harrastus ammunta minulle on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä matkoilla kiväärillä ammutaan tarkkuusammuntaa, kilpailumielessäkin? Ajattelin että 100 metriä, olenko oikeassa? Poliisi saattanee vaatia luvassaan osallistumista kilpailuihin eikä pelkästään harrastusmielessä ampumista. Piekkarin lupani on tällä hetkellä määräaikainen kahdeksi vuodeksi. Niin, että ase ja patruunat olisivat sieltä halvimmasta päästä. Eläkeläisellä niitä varoja ei liiaksi ole, mutta hyvä mielekäs harrastus ammunta minulle on.

        150 metriä, ei 100 metriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä matkoilla kiväärillä ammutaan tarkkuusammuntaa, kilpailumielessäkin? Ajattelin että 100 metriä, olenko oikeassa? Poliisi saattanee vaatia luvassaan osallistumista kilpailuihin eikä pelkästään harrastusmielessä ampumista. Piekkarin lupani on tällä hetkellä määräaikainen kahdeksi vuodeksi. Niin, että ase ja patruunat olisivat sieltä halvimmasta päästä. Eläkeläisellä niitä varoja ei liiaksi ole, mutta hyvä mielekäs harrastus ammunta minulle on.

        Jos tarkoitus on kilpailla, niin kannattaisi perehtyä lajiliiton sivuille ja pohtia mitä lajia haluaa harrastaa. Tarkkuusammuntaakin ammutaan monilla eri matkoilla. Lupalappuun ei tarvitse merkitä mitä lajia haluaa harrastaa tai kilpailla. Urheiluammunta riittää varsinkin, jos haet pulttilukkoista.

        Oletko harkinnut reserviläisammuntaa? Reserviläisseuroilla on laina-aseita, joilla harrastuksen voi alkaa patruunakustannuksia vastaan. Aseita löytyy perinnekivääreistä itselataaviin kivääreihin.

        Et maininnut ikääsi, mutta oletan eläkeläisenä sinun olevan vähän varttuneempi. Tällöin sinusta tuskin koskaan kehittyy varteeotettavaa kilpa-ampujaa ja olet ennemmän harrastelija. Hanki perinnekivääriksi pystykorva. Sillä voi kilpailla ja harrastaa ammuntaa Kaliberi on 53R ja siihen saa kohtuuhintaista toimivaa paukkua ja itselataaminenkin onnistuu. Perinnekiväärillä ammutaan 150m ja 300m matkoja rautatähtäimillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarkoitus on kilpailla, niin kannattaisi perehtyä lajiliiton sivuille ja pohtia mitä lajia haluaa harrastaa. Tarkkuusammuntaakin ammutaan monilla eri matkoilla. Lupalappuun ei tarvitse merkitä mitä lajia haluaa harrastaa tai kilpailla. Urheiluammunta riittää varsinkin, jos haet pulttilukkoista.

        Oletko harkinnut reserviläisammuntaa? Reserviläisseuroilla on laina-aseita, joilla harrastuksen voi alkaa patruunakustannuksia vastaan. Aseita löytyy perinnekivääreistä itselataaviin kivääreihin.

        Et maininnut ikääsi, mutta oletan eläkeläisenä sinun olevan vähän varttuneempi. Tällöin sinusta tuskin koskaan kehittyy varteeotettavaa kilpa-ampujaa ja olet ennemmän harrastelija. Hanki perinnekivääriksi pystykorva. Sillä voi kilpailla ja harrastaa ammuntaa Kaliberi on 53R ja siihen saa kohtuuhintaista toimivaa paukkua ja itselataaminenkin onnistuu. Perinnekiväärillä ammutaan 150m ja 300m matkoja rautatähtäimillä.

        En oikein ole innostunut ns. perinnekivääreistä? Saako niihin helpommin luvan urheiluammuntana? Enemmänkin nykyaikaisen kiväärin näköinen kenties kiikarilla on se, mikä kiinnostaa. Kaliiperi voisi olla tuo 7.62., jos niihin patruunat edullisia. Joo ei minusta ikinä kilpailijaa tule. Poliisi tuntuu vain olevan hyvin tarkka aseen käyttötarkoituksen suhteen. Kilpailu saattaisi edesauttaa luvan saamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En oikein ole innostunut ns. perinnekivääreistä? Saako niihin helpommin luvan urheiluammuntana? Enemmänkin nykyaikaisen kiväärin näköinen kenties kiikarilla on se, mikä kiinnostaa. Kaliiperi voisi olla tuo 7.62., jos niihin patruunat edullisia. Joo ei minusta ikinä kilpailijaa tule. Poliisi tuntuu vain olevan hyvin tarkka aseen käyttötarkoituksen suhteen. Kilpailu saattaisi edesauttaa luvan saamista.

        Lue metsästyskortti ja liity metsästysseuraan, saat sen luvan siihen kivääriin helpommin metsästysperusteisesti, vaikka et todellisuudessa edes metsästäisi. Lisäksi voit käydä ampumassa metsästysseuran ampumaradalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue metsästyskortti ja liity metsästysseuraan, saat sen luvan siihen kivääriin helpommin metsästysperusteisesti, vaikka et todellisuudessa edes metsästäisi. Lisäksi voit käydä ampumassa metsästysseuran ampumaradalla.

        Ettekö tajua miten vaikeaa on nykyään liittyä metsästysseuroihin. Jos asuu etelä-suomessa niin melkein mahdotonta
        Jos asuu maalla eikä omista itse maata mitä vuokrata seuroille niin suurimmassa osassa maata mahdoton päästä seuran jäseneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue metsästyskortti ja liity metsästysseuraan, saat sen luvan siihen kivääriin helpommin metsästysperusteisesti, vaikka et todellisuudessa edes metsästäisi. Lisäksi voit käydä ampumassa metsästysseuran ampumaradalla.

        Eivät metsästysseurat ole olemassa sitä varten, että niiden kautta hankittaisiin aseita henkilöille, jotka tosiasiassa eivät metsästä. Tai eivät ole millään tavalla kiinnostuneita metsästyksestä.

        Ammunnan harrastajille on olemassa ampumaseuroja. Silloin ei tarvitse tahallaan erehdyttää luvan myöntäjää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät metsästysseurat ole olemassa sitä varten, että niiden kautta hankittaisiin aseita henkilöille, jotka tosiasiassa eivät metsästä. Tai eivät ole millään tavalla kiinnostuneita metsästyksestä.

        Ammunnan harrastajille on olemassa ampumaseuroja. Silloin ei tarvitse tahallaan erehdyttää luvan myöntäjää.

        Maalla on metsästysseura, niihin on mahdollista päästä helpommin jäseneksi. Ampuma- seurat eivät ole välttämättä kovin lähellä. Ovat monesti hyvin sisään lämpeviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalla on metsästysseura, niihin on mahdollista päästä helpommin jäseneksi. Ampuma- seurat eivät ole välttämättä kovin lähellä. Ovat monesti hyvin sisään lämpeviä.

        Maalla nuo metsästysseurat vasta ovat sisäänlämpiäviä. Vanhat ukot on hirmu kateellisia, etteivät muut vie heidän saalitaan vaikka eivät enää mihinkään osuisi saati pystyisi metsässä kävelemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalla nuo metsästysseurat vasta ovat sisäänlämpiäviä. Vanhat ukot on hirmu kateellisia, etteivät muut vie heidän saalitaan vaikka eivät enää mihinkään osuisi saati pystyisi metsässä kävelemään.

        Vanhat ukot omistavat maan. Metsästysseura tarvitsee maata. 🌚🌚🌚


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhat ukot omistavat maan. Metsästysseura tarvitsee maata. 🌚🌚🌚

        Ja metsästysseurat ukkoontuu kun niihin ei oteta uusia jäseniä. Ukot kuolee ja niin kuolee seurakin. Ukkojen kuollessa kaupunkeihin muuttanut perikunta on vieraantunut luonnosta eikä hyväksy metsästystä ja pian kuolevilta seuroilta loppuu maat ja sen pituinen se...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja metsästysseurat ukkoontuu kun niihin ei oteta uusia jäseniä. Ukot kuolee ja niin kuolee seurakin. Ukkojen kuollessa kaupunkeihin muuttanut perikunta on vieraantunut luonnosta eikä hyväksy metsästystä ja pian kuolevilta seuroilta loppuu maat ja sen pituinen se...

        Näin tulee varmasti tapahtumaan. Hirviporkan vähintään 1000h on tulevaisuudessa Etelä-Suomessa yhä vaikeampaa vuokrata. Muuttuva maanomistus, sosiaalisten suhteiden katoaminen tekevä sen. Oma 40 hehtaarin maa plätiniini ei vuokra-soåpimusta ehkä uusita.


    • Anonyymi

      .308

      • Anonyymi

        Aloitus on vähän kaukaa. Mutta käytetyt Sakon tai Tikan ratakivääri, varmint kelpaa myös. 308 on hyvä. Sitten täytyy päätä ampuuko rautatähtäimilä vai kiikarilla. Nälkä kasvaa syödessä.


    • Anonyymi

      Itse suosittelisin kaliiperia .308, koska saatavuus on hyvä ja patruunat ovat edullisia. Tosin jos pienoiskivääriin vertaa, niin ovat paljon kalliimpia.

      .308 patruunoita saa käytännössä jokaisesta patruunoita myytävästä liikkeestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe