Mikä tämmönen on?
Sitä nimitettiin 40-50 luvulla ainakin Peruauraksi.
Onko tietoa, kysyn vaan?
Mikä se on.
25
5574
Vastaukset
- Maalaismies*
Luulisin peruauran tarkoittavan perinteistä, jopa ikivanhaa työkalua.
- tietää kyllä
On todella vanha työkalu.Tehtiin puunhaarasta, joka piti olla oikean muotoinen.
Siinä osattiin puun runkoa hyödynnyttiin todella käytännöllisesti.
Tehtiin siis eukon vedettävä aura.
Nykyiset metalliset aurat ovat jäljitelmiä, ja ne kulkevatkin traktorin vetäminä.
Silloin kun tämä työkalu valmistettiin myöhemmässä vaiheessa metallista se sai nimekseen Aatra.
Kaikenlaista sitä vuosien varrella ihminenkin voi kokea.!
Eli työkalu oli perunavakojen avaaminen, ja peittäminen. - Boro
tietää kyllä kirjoitti:
On todella vanha työkalu.Tehtiin puunhaarasta, joka piti olla oikean muotoinen.
Siinä osattiin puun runkoa hyödynnyttiin todella käytännöllisesti.
Tehtiin siis eukon vedettävä aura.
Nykyiset metalliset aurat ovat jäljitelmiä, ja ne kulkevatkin traktorin vetäminä.
Silloin kun tämä työkalu valmistettiin myöhemmässä vaiheessa metallista se sai nimekseen Aatra.
Kaikenlaista sitä vuosien varrella ihminenkin voi kokea.!
Eli työkalu oli perunavakojen avaaminen, ja peittäminen.Minä jouduin nuorena karjalaispoikana Pohjois-Savoon ja siellä puhuttiin "sorkka-uatrasta", jota käytettiin perunan multauksessa. Oli muuten vaikea kaupunkinuoren oppia sen ajan maataloustöihin. Muistan sodan jälkeisen opettelun huonolla auralla kyntämiseen, mutta Siperia opetti ja nyt on vanhana mukava muistelle ja kertoilla nuoremmille noista mielenkiintoisista tehtävistä. Olen kohta 79 vanha ja pyrin tälle 80 vuotiaiden palstalle, en kuitenkaan jatkanut maataloudessa vaan yksinopiskelun jälkeen siirryin teollisuuden palvelukseen jossa kuluikin samassa firmassa 31 vuotta ennenkuin pääsin rintamamieseläkkeelle sillä olin ennättänyt nuorena vapaaehtoisena osallistua sotahommiinkin. Nyt olen laajakaistan avulla surffaillut erilaisia tietoja etsien kaikista mahdollisista paikoista ja on totta, että tietoja löytyy aivan rajattomasti vaikka miltä alalta, jopa nuo maailmalla sijaitsevat kamerat antavat mielenkiintoisaa nähtävää mm. amerikkalaisen suurkaupungin liikenteestä. Jatketaan tarinointia, jos minut alaikäisenä hyväksytään 80 kerhoon? Yksi mielenkiintoisista lähteistä on minulle ollut "heninen net"jonka sivuilta löytyy uskomattoman paljon valokuvia ja tietoja mm. Laatokan Karjalan alueelta.
- saara.dma
Boro kirjoitti:
Minä jouduin nuorena karjalaispoikana Pohjois-Savoon ja siellä puhuttiin "sorkka-uatrasta", jota käytettiin perunan multauksessa. Oli muuten vaikea kaupunkinuoren oppia sen ajan maataloustöihin. Muistan sodan jälkeisen opettelun huonolla auralla kyntämiseen, mutta Siperia opetti ja nyt on vanhana mukava muistelle ja kertoilla nuoremmille noista mielenkiintoisista tehtävistä. Olen kohta 79 vanha ja pyrin tälle 80 vuotiaiden palstalle, en kuitenkaan jatkanut maataloudessa vaan yksinopiskelun jälkeen siirryin teollisuuden palvelukseen jossa kuluikin samassa firmassa 31 vuotta ennenkuin pääsin rintamamieseläkkeelle sillä olin ennättänyt nuorena vapaaehtoisena osallistua sotahommiinkin. Nyt olen laajakaistan avulla surffaillut erilaisia tietoja etsien kaikista mahdollisista paikoista ja on totta, että tietoja löytyy aivan rajattomasti vaikka miltä alalta, jopa nuo maailmalla sijaitsevat kamerat antavat mielenkiintoisaa nähtävää mm. amerikkalaisen suurkaupungin liikenteestä. Jatketaan tarinointia, jos minut alaikäisenä hyväksytään 80 kerhoon? Yksi mielenkiintoisista lähteistä on minulle ollut "heninen net"jonka sivuilta löytyy uskomattoman paljon valokuvia ja tietoja mm. Laatokan Karjalan alueelta.
Katsoin antamaasi linkkiä www.heninen.net ja se on todella mielenkiintoinen asiakokonaisuus. Kiitos vaan, täytyypä tutustua asiaan paremmin. Sieltä löysin mm. tuttavani, Sortavalasta muuttaneen, kotitalon nykyisessä tilassa.
Kerro muitakin linkkejä!
Hyvää jatkoa sinulle! - Boro
saara.dma kirjoitti:
Katsoin antamaasi linkkiä www.heninen.net ja se on todella mielenkiintoinen asiakokonaisuus. Kiitos vaan, täytyypä tutustua asiaan paremmin. Sieltä löysin mm. tuttavani, Sortavalasta muuttaneen, kotitalon nykyisessä tilassa.
Kerro muitakin linkkejä!
Hyvää jatkoa sinulle!Olipas sattuma, että heninen.netistä löysit ystäväsi kotitalon joka on sortavalassa. Siellä minäkin asustin välirauhaa lukuunottamatta aina vuoteen 1944 asti, ennenkuin jouduin suorittamaan virallisesti asevelvollisuutta. Olen käynyt kotikaupungissani useita kertoja. Ensimmäisen kerran kävin v. 1991 jolloin sain esitellä puolisolleni kaupungin nähtävyyksiä ja lapsuuteni leikkipaikkoja, kouluni ym. Kerran oli mukanani molemmat poikani ja heille matka oli varmasti mieleenjäänyt, sillä kiersimme Kollaan Petroskoin ja Laatokan koillispuolen taistelupaikat, mm. Tuulosjoen jonne minun vapaaehtoinen sotapalvelu päättyi hyökkäysvaiheen aikana kun olin vielä poikanen. Löytyneekö tällä 80 palstalla muitakin sieltä päin. Kaikkea hyvää surffailuun
- Helena04 ejk
Boro kirjoitti:
Olipas sattuma, että heninen.netistä löysit ystäväsi kotitalon joka on sortavalassa. Siellä minäkin asustin välirauhaa lukuunottamatta aina vuoteen 1944 asti, ennenkuin jouduin suorittamaan virallisesti asevelvollisuutta. Olen käynyt kotikaupungissani useita kertoja. Ensimmäisen kerran kävin v. 1991 jolloin sain esitellä puolisolleni kaupungin nähtävyyksiä ja lapsuuteni leikkipaikkoja, kouluni ym. Kerran oli mukanani molemmat poikani ja heille matka oli varmasti mieleenjäänyt, sillä kiersimme Kollaan Petroskoin ja Laatokan koillispuolen taistelupaikat, mm. Tuulosjoen jonne minun vapaaehtoinen sotapalvelu päättyi hyökkäysvaiheen aikana kun olin vielä poikanen. Löytyneekö tällä 80 palstalla muitakin sieltä päin. Kaikkea hyvää surffailuun
Kävinpä minäkin tutustumassa heninen.nettiin. En ole ihan noin kaukaa kotoisin, muuten vain kiinnosti. Ja sain tässä laulaa lurauttaa kaikilla sanoillaan "Äänisen aallot" - sota-ajan muistoina. Tervehtien Helena
- Boro
Helena04 ejk kirjoitti:
Kävinpä minäkin tutustumassa heninen.nettiin. En ole ihan noin kaukaa kotoisin, muuten vain kiinnosti. Ja sain tässä laulaa lurauttaa kaikilla sanoillaan "Äänisen aallot" - sota-ajan muistoina. Tervehtien Helena
Onhan henisellä hyvin laaja-alainen näyttö Karjalasta ja ihmeellinen laulukin, jonka nimi taisi olla: Ota vastaan Suomi jne. Ja ihmetyttää, että se on tehty elokuussa 1939 jolloin tavallinen kansa vietti Suomessakin onnellisen lämmintä kesää. Mutta ne ajat ovat olleet ja menneet. Koluan hyvinkin usein mainitussa osoitteessa, sillä sieltä tosiaan saan karjalaisena kuvia monilta paikkakunnilta kuten Suistamo, Suojärvi, Värtsilä, Pitkäranta ja tietysti Sortavalasta. Hyvää surffailua kaikille Boro.
- Boro
Boro kirjoitti:
Onhan henisellä hyvin laaja-alainen näyttö Karjalasta ja ihmeellinen laulukin, jonka nimi taisi olla: Ota vastaan Suomi jne. Ja ihmetyttää, että se on tehty elokuussa 1939 jolloin tavallinen kansa vietti Suomessakin onnellisen lämmintä kesää. Mutta ne ajat ovat olleet ja menneet. Koluan hyvinkin usein mainitussa osoitteessa, sillä sieltä tosiaan saan karjalaisena kuvia monilta paikkakunnilta kuten Suistamo, Suojärvi, Värtsilä, Pitkäranta ja tietysti Sortavalasta. Hyvää surffailua kaikille Boro.
Kun ikäisiäni ei näytä olevan keskustelussa mukana johtuen ehkä siitä että he ovat jo menneet "datsalle" harrastamaan saunomista ja onkimista niin kerrompa kuinka aloin hoitaa itseäni "luonnonmukaisesti". Aamulla aamupalan jälkeen heitän suuhuni tummaa suklaata palasen, sitten päivällä syön noin 22 gr maapähkinöitä, ja tiedättekö, että maapähkinä suojaa sepelivaltimotaudilta, rytmihäiriöltä, sydäninfarkilta, tyypin 2 diabetekseltä, pahala LDL-kolestorilta, verensokerin häiriöltä, estää verisuonten vaurioitumiselta ja sappikiviltä. Eikö olekin mahtava rivi neuvoja jotka olen noukkinut netistä joltakin lääkärisivulta. Ja eikä tässä vielä kaikki, kuten helppo-heikit usein teroittavat meille latoessaan rukkasia tai karkkeja toripöydällä. Illalla, kaiken päivän jälkeen kun laskeudun levolle, otan TALVISOTA-pullostani 40 gr:n eli 30 ml. tujauksen. Tuloksista en osaa vielä kertoa, sillä olen noudattanut tätä systeemiä vasta 2 Talvisota-pullon ajan ja tänään hain sen kolmannen pullon, joten Talvisota jatkuu yhä mintunmakuisena varttuneen ihmisen yöpöydällä. Kerron joskus lisää tuloksista, mutta toivottavasti tätä juttua ei siirretä "lääkäripalstalle", vaan annetaan ikätovereitteni lukua jos kiinnostaa. Tietysti ruokavaliooni kuuluu normaaliaikaiset ruokailut. Terveisin Boro
- Helena04 ejk
Boro kirjoitti:
Kun ikäisiäni ei näytä olevan keskustelussa mukana johtuen ehkä siitä että he ovat jo menneet "datsalle" harrastamaan saunomista ja onkimista niin kerrompa kuinka aloin hoitaa itseäni "luonnonmukaisesti". Aamulla aamupalan jälkeen heitän suuhuni tummaa suklaata palasen, sitten päivällä syön noin 22 gr maapähkinöitä, ja tiedättekö, että maapähkinä suojaa sepelivaltimotaudilta, rytmihäiriöltä, sydäninfarkilta, tyypin 2 diabetekseltä, pahala LDL-kolestorilta, verensokerin häiriöltä, estää verisuonten vaurioitumiselta ja sappikiviltä. Eikö olekin mahtava rivi neuvoja jotka olen noukkinut netistä joltakin lääkärisivulta. Ja eikä tässä vielä kaikki, kuten helppo-heikit usein teroittavat meille latoessaan rukkasia tai karkkeja toripöydällä. Illalla, kaiken päivän jälkeen kun laskeudun levolle, otan TALVISOTA-pullostani 40 gr:n eli 30 ml. tujauksen. Tuloksista en osaa vielä kertoa, sillä olen noudattanut tätä systeemiä vasta 2 Talvisota-pullon ajan ja tänään hain sen kolmannen pullon, joten Talvisota jatkuu yhä mintunmakuisena varttuneen ihmisen yöpöydällä. Kerron joskus lisää tuloksista, mutta toivottavasti tätä juttua ei siirretä "lääkäripalstalle", vaan annetaan ikätovereitteni lukua jos kiinnostaa. Tietysti ruokavaliooni kuuluu normaaliaikaiset ruokailut. Terveisin Boro
:))
Aika houkuttavalta kuullostavat ohjeesi.
Tumman suklaan ja iltahörppyjen tervehdyttävistä tekijöistä olen kuullut, maapähkinöiden en. Pillereitä tässä joutuu verenpaineen kohdallaan pysymiseen ja "syvämmeesä" ottamaan, eikä passaa paljon lähteä muuttelemaan tapojaan.
Mutta ennaltaehkäisemiseen varmaan hyvä, jos auttavat. Tulee vain mieleen, miten nuo saattavat lihottaa... ;) Kas, ne kalorit! Painoakin kun pitäisi tarkkailla, eikö vain? Mutta jos tieto on lääkärisivuilta, niin vot, ei muuta kuin... Ja perästähän sitten kuulemme. Vai, että Talvisota-pullosta, eipä ole tullut vielä tutuksi.
Terveisin kohta "datsalle" lähtevä Helena - saara.dma
Boro kirjoitti:
Oli mielenkiintoista lukea, että maapähkinät ovat terveellisiä. Kävi nimittäin pari viikkoa sitten niin, että minun alkoi kovasti tehdä mieli maapähkinöitä ja ostin niitä pussillisen. Olen sitten joka päivä niitä napsinut viilin ja myslin kanssa. (Onko tämä 22 grammaa joku suositus päiväannokseksi.)
Hyvää vointia sinulle edelleenkin. - Boro
saara.dma kirjoitti:
Oli mielenkiintoista lukea, että maapähkinät ovat terveellisiä. Kävi nimittäin pari viikkoa sitten niin, että minun alkoi kovasti tehdä mieli maapähkinöitä ja ostin niitä pussillisen. Olen sitten joka päivä niitä napsinut viilin ja myslin kanssa. (Onko tämä 22 grammaa joku suositus päiväannokseksi.)
Hyvää vointia sinulle edelleenkin.Sain tuon annosmäärän jostakin netin terveys-tai lääkärisivulta ja siinä kehotettiin nauttimaan vain 150 gr viikossa, joten annostelin sen pelkällä jakolaskulla. Maapähkinä annoksen juuri nauttineena, Boro
- saara.dma
Boro kirjoitti:
Sain tuon annosmäärän jostakin netin terveys-tai lääkärisivulta ja siinä kehotettiin nauttimaan vain 150 gr viikossa, joten annostelin sen pelkällä jakolaskulla. Maapähkinä annoksen juuri nauttineena, Boro
Kiitos vaan tiedosta. Nyt minäkin lähden heti nauttimaan päiväannokseni.
Terveisin Saara - Boro
Helena04 ejk kirjoitti:
:))
Aika houkuttavalta kuullostavat ohjeesi.
Tumman suklaan ja iltahörppyjen tervehdyttävistä tekijöistä olen kuullut, maapähkinöiden en. Pillereitä tässä joutuu verenpaineen kohdallaan pysymiseen ja "syvämmeesä" ottamaan, eikä passaa paljon lähteä muuttelemaan tapojaan.
Mutta ennaltaehkäisemiseen varmaan hyvä, jos auttavat. Tulee vain mieleen, miten nuo saattavat lihottaa... ;) Kas, ne kalorit! Painoakin kun pitäisi tarkkailla, eikö vain? Mutta jos tieto on lääkärisivuilta, niin vot, ei muuta kuin... Ja perästähän sitten kuulemme. Vai, että Talvisota-pullosta, eipä ole tullut vielä tutuksi.
Terveisin kohta "datsalle" lähtevä HelenaKäytän itsekin aamuin, illoin à 1 tabletin kerralla tuota Furesis 20 mg lääkettä nesteenpoistoon ja sama lienee verenpaineeseen, enkä ole huomannut, että maapähkinä sitä haittaisi. Mitä painonlisäykseen tulee, niin sen voi, jos terveys kestää ja maasto sallii, estää sopivan pituisella sauvakävelyllä. Siitä vaan treenaamaan.
- Helena04 ejk
saara.dma kirjoitti:
Kiitos vaan tiedosta. Nyt minäkin lähden heti nauttimaan päiväannokseni.
Terveisin Saara... ihan huomenissa sitten ostamaan! Siis maapähkinöitä. :))
Mökkielämässä liikkuminen onneksi lisääntyy.
(Miten ikävä sitten tulneekaan näitä yhteyksienpitoja eli netteilyä!) Boro kirjoitti:
Sain tuon annosmäärän jostakin netin terveys-tai lääkärisivulta ja siinä kehotettiin nauttimaan vain 150 gr viikossa, joten annostelin sen pelkällä jakolaskulla. Maapähkinä annoksen juuri nauttineena, Boro
Maapähkinät ja muutkin pähkinät ovat bushmannien herkkua,
ja varmasti ravitsevia, kyllä luonnonvaraiset ihmiset tietää, mitä syödä.
Mutta minulla on se ongelma, herkuttelija kun olen, että se 22g ei riitä.
Jos aloittaa, niin niihin tulee himo, ja napostelee huomaamattaan koko pussillisen.
Kuinkas sitten käykään?
Viikon annos kerta heitolla?
beataB ( vesi kielellä…)- Boro
beataBarbara kirjoitti:
Maapähkinät ja muutkin pähkinät ovat bushmannien herkkua,
ja varmasti ravitsevia, kyllä luonnonvaraiset ihmiset tietää, mitä syödä.
Mutta minulla on se ongelma, herkuttelija kun olen, että se 22g ei riitä.
Jos aloittaa, niin niihin tulee himo, ja napostelee huomaamattaan koko pussillisen.
Kuinkas sitten käykään?
Viikon annos kerta heitolla?
beataB ( vesi kielellä…)Huomasin jostakin taulukosta, että 100 g:ssa maapähkinää on rasvaa 72 %, proteiinia 19 % ja hiilihydraatteja 9 %, joten pysyttele vain siinä 22 gr:n päiväannoksessa.
- beataBarbara*
Boro kirjoitti:
Huomasin jostakin taulukosta, että 100 g:ssa maapähkinää on rasvaa 72 %, proteiinia 19 % ja hiilihydraatteja 9 %, joten pysyttele vain siinä 22 gr:n päiväannoksessa.
Mutta kun on heikko luonne, niin minkäs sille taitaa.
Kaupoissa pitäisi olla niitä 22g pusseja myynnissä.
Sitten laukkoisi joka päivä annoksensa hakemaan,
niin johan kilotkin karisisi samalla.
beataB (kunhan ehdottelen kauppiaalle…) - Boro
beataBarbara* kirjoitti:
Mutta kun on heikko luonne, niin minkäs sille taitaa.
Kaupoissa pitäisi olla niitä 22g pusseja myynnissä.
Sitten laukkoisi joka päivä annoksensa hakemaan,
niin johan kilotkin karisisi samalla.
beataB (kunhan ehdottelen kauppiaalle…)Selailin tänään mielenkiinnolla muutamia nuorempien ikäluokkien keskusteluja ja huomasin eräällä sivulla kaverin kehoittavan siirtämään kiikkutuolin ullakolle. Se voisi olla terveellinen teko, mutta minulla ja puolisollani on molemmilla kiikut joista voimme katselle tv-ohjelmia. Kun aikaisemmin pyysin pojaltani neuvoa tietokoneen saloista, niin hänen vastauksensa oli: olisit sinäkin niinkuin muut ikäisesi, istuisit kiikkutuolissa ja "mutustaisit" pehmyttä leipää! Onneksi tuo lausuma oli leikkimielisesti tehty ja niin aikoinani pääsin vähän perille tämän koneen käyttäytymisestä. Olin jo täyttänyt 70 vuotta kun samainen poikani halusi autoani lainaksi ja lupasi minulle hänen perheen loma-ajaksi tietokoneen näppäiltäväksi. Kun kaksi viikkoa oli kulunut, niin sanoin, että minäkin haluan tietokoneen ja niin siitä alkoi minun opiskelu tämän monipuolisen koneen ja etenkin sen kautta laajan tietoverkoston "hamuaminen" ympäri maailmaa. Sitten piti lisätä vielä toimintaan valokuvaus, kuvien polttaminen cd-levyille ja mikä kovin työ oli kaikkien entisten valokuvien tallennus levylle, mtta siellä ne nyt ovat, joten siinä se aika menee "pähkinöitä" pureskellen ja iltaisin "Talvisota" ryypyn nauttineena.Ja siksi olen täällä vuotta aikaisemmin ikäisteni seurassa ja viihdyn hyvin ja sitä toivon kaikille keskustelijoille ikään katsomatta. Vielä olen funtsannut tuota kiikkutuolissa keinuttelua ja arvelen, eli kuvittelen, että silloin kun kiikku keinuu, niin aivoissa oleva neste läikkyy kuin aalto pitkin aivokopan reunoja ja lisää toimintakykyämme. En tiedä onko tuossa mitään järkeä ajattelussani mutta koetan tuudittautua siihen uskoon, että apua on.Tervehtien Boro
- Kaliper
Boro kirjoitti:
Selailin tänään mielenkiinnolla muutamia nuorempien ikäluokkien keskusteluja ja huomasin eräällä sivulla kaverin kehoittavan siirtämään kiikkutuolin ullakolle. Se voisi olla terveellinen teko, mutta minulla ja puolisollani on molemmilla kiikut joista voimme katselle tv-ohjelmia. Kun aikaisemmin pyysin pojaltani neuvoa tietokoneen saloista, niin hänen vastauksensa oli: olisit sinäkin niinkuin muut ikäisesi, istuisit kiikkutuolissa ja "mutustaisit" pehmyttä leipää! Onneksi tuo lausuma oli leikkimielisesti tehty ja niin aikoinani pääsin vähän perille tämän koneen käyttäytymisestä. Olin jo täyttänyt 70 vuotta kun samainen poikani halusi autoani lainaksi ja lupasi minulle hänen perheen loma-ajaksi tietokoneen näppäiltäväksi. Kun kaksi viikkoa oli kulunut, niin sanoin, että minäkin haluan tietokoneen ja niin siitä alkoi minun opiskelu tämän monipuolisen koneen ja etenkin sen kautta laajan tietoverkoston "hamuaminen" ympäri maailmaa. Sitten piti lisätä vielä toimintaan valokuvaus, kuvien polttaminen cd-levyille ja mikä kovin työ oli kaikkien entisten valokuvien tallennus levylle, mtta siellä ne nyt ovat, joten siinä se aika menee "pähkinöitä" pureskellen ja iltaisin "Talvisota" ryypyn nauttineena.Ja siksi olen täällä vuotta aikaisemmin ikäisteni seurassa ja viihdyn hyvin ja sitä toivon kaikille keskustelijoille ikään katsomatta. Vielä olen funtsannut tuota kiikkutuolissa keinuttelua ja arvelen, eli kuvittelen, että silloin kun kiikku keinuu, niin aivoissa oleva neste läikkyy kuin aalto pitkin aivokopan reunoja ja lisää toimintakykyämme. En tiedä onko tuossa mitään järkeä ajattelussani mutta koetan tuudittautua siihen uskoon, että apua on.Tervehtien Boro
Käytin aloittaessani vapaasti nimimerkkiä boro, mutta kun yritin rekisteröityä, niin se olikin jo varattu joten yritän nyt jatkaa Kaliper-nimimerkillä
- Kaliper
Kaliper kirjoitti:
Käytin aloittaessani vapaasti nimimerkkiä boro, mutta kun yritin rekisteröityä, niin se olikin jo varattu joten yritän nyt jatkaa Kaliper-nimimerkillä
Jos keskustelijoissa on sellaisia, jotka haluavat surffailla ja saada tietoja meidän viimeisistä sodista ja taistelupaikoista, niin kannattaisi hakukoneen Googlen kautta mekitä esim. sanat:Kollaa, Talvisodan Summa, Ihantalan taistelut, Karjalan kannaksen taistelut, Laatokan-Karjalan taistelut. En ole mikään sotahullu, mutta kun omalta osaltanikin olin mukana sodassa, niin tekee mieli osoittaa toisillekin tie, mistä saa nähdä ja lukea kertomuksia niistä ajoista.Mielekästä surffailua Kaliper
- Kaliper
Kaliper kirjoitti:
Jos keskustelijoissa on sellaisia, jotka haluavat surffailla ja saada tietoja meidän viimeisistä sodista ja taistelupaikoista, niin kannattaisi hakukoneen Googlen kautta mekitä esim. sanat:Kollaa, Talvisodan Summa, Ihantalan taistelut, Karjalan kannaksen taistelut, Laatokan-Karjalan taistelut. En ole mikään sotahullu, mutta kun omalta osaltanikin olin mukana sodassa, niin tekee mieli osoittaa toisillekin tie, mistä saa nähdä ja lukea kertomuksia niistä ajoista.Mielekästä surffailua Kaliper
Kun useimmat tämän sivun keskustelijat lienevät lastenlastensa ylioppilas- tai valmistusjuhlissa sekä osallistuvat jotkut Puolustusvoimien lippujuhliin, niin minulla, rannalle jääneellä on tilaisuus vähän valoittaa nimimerkkieni alkuperää.
Aikoinani, YH:n aikana (1939)toimiessani lähettipoikana ja sittemmin samoin Talvisodassa (1939-40)sain eräässä tapauksessa nimen Boro, jolla minut sitten tunnettiin, jopa niinkin myöhään kun sotien jälkeen menin tapaamaan Talvisodan aikaista tuttua, niin minun oli turha esittää itseäni omalla nimellä, sillä silloin olisi tuo tuttavani voinut vain hymähtää; "Että vai niin!" mutta kun kerroin olevan Boro, niin johan selvisi miltä ajoilta olimme tutustuneet. Sitten myöhemmin, Jatkosodan alussa kun jatkoin lähettitehtäviäni, niin eräs minun mittaiseni, pienikokoinen vänrikki antoi määräyksen erään asian toimittamiseksi, mutta olin kuulemme sanonut: "Älä viitsi, olemmehan saman kaliperin miehiä!" Näin kertovat silloiset aseveljet v 1941 ja siitä asti olin Kaliperi. Mutta todellisuudessa, oman muistini mukaan tätä ei ole koskaan tapahtunut, mutta silloinen aseveli oli myöhemmin kirjoittamaansa kirjaankin saanut tämän asian näyttämään näin. Ja tänä vuonna jolloin täytän 79 vuotta tulee tuo Kaliperi nimikin täyttämään 64 vuotta. Noita Boron ja Kaliperin aikaisia aseveljiä on vielä ehkä yhden käden sormilla laskettavissa joten heidän hyvien veteraaniveljien muistoksi nimimerkit kannattaa säilyttää. Sitten myähemmin kun jouduin virallisesti asevelvolliseksi, jouduin omaa nimeäni kantamaan loppusodan. - mummukulta
Kaliper kirjoitti:
Kun useimmat tämän sivun keskustelijat lienevät lastenlastensa ylioppilas- tai valmistusjuhlissa sekä osallistuvat jotkut Puolustusvoimien lippujuhliin, niin minulla, rannalle jääneellä on tilaisuus vähän valoittaa nimimerkkieni alkuperää.
Aikoinani, YH:n aikana (1939)toimiessani lähettipoikana ja sittemmin samoin Talvisodassa (1939-40)sain eräässä tapauksessa nimen Boro, jolla minut sitten tunnettiin, jopa niinkin myöhään kun sotien jälkeen menin tapaamaan Talvisodan aikaista tuttua, niin minun oli turha esittää itseäni omalla nimellä, sillä silloin olisi tuo tuttavani voinut vain hymähtää; "Että vai niin!" mutta kun kerroin olevan Boro, niin johan selvisi miltä ajoilta olimme tutustuneet. Sitten myöhemmin, Jatkosodan alussa kun jatkoin lähettitehtäviäni, niin eräs minun mittaiseni, pienikokoinen vänrikki antoi määräyksen erään asian toimittamiseksi, mutta olin kuulemme sanonut: "Älä viitsi, olemmehan saman kaliperin miehiä!" Näin kertovat silloiset aseveljet v 1941 ja siitä asti olin Kaliperi. Mutta todellisuudessa, oman muistini mukaan tätä ei ole koskaan tapahtunut, mutta silloinen aseveli oli myöhemmin kirjoittamaansa kirjaankin saanut tämän asian näyttämään näin. Ja tänä vuonna jolloin täytän 79 vuotta tulee tuo Kaliperi nimikin täyttämään 64 vuotta. Noita Boron ja Kaliperin aikaisia aseveljiä on vielä ehkä yhden käden sormilla laskettavissa joten heidän hyvien veteraaniveljien muistoksi nimimerkit kannattaa säilyttää. Sitten myähemmin kun jouduin virallisesti asevelvolliseksi, jouduin omaa nimeäni kantamaan loppusodan.Juuri eilen ostin suklaapakkauksen(sokeriton) kun olen kuullut että se on vanhalle terveellistä (82)
ja olen koko päivän miettinyt mistähän löytäisin perusteluja sen terveellisyydestä.
No tässäpä ketjussa se sitten selvisi että kiitos oikein paljon. Nyt sitten napostelemaan.
Veteraaniterveisin
- Kaliper
Huomenta! Olipa jälleen mukava aloittaa aamu nauttimalla "tumma suklaapala" ja eikä sitten enempää, sekä odottaa päivän pähkinäannosta (22 gr) jonka jälkeen illalla naisten jalkapallomaaottelun katsominen (Englanti-Suomi) ja ennen nukkumaanmenoa se normaali (30 ml) Talvisota-viinaa. Pidetään lippua korkealla me jäljellä olevat veteraanit!
- mummukulta
Huomenta, huomenta. Minä mutustelen sitä suklaata pitkin päivää muutaman palan - on hyvää.
Olet "nuori" mutta kuitenkin ehdit sotaan.
Minä en sitä enää muistele, olinkin vain apusisar, mutta lapsille olen tarinani kirjoittanut muistiin. Harrastan sukututkimusta.
Mukava kuulla tällaisesta pirteästä veteraanista. Hyvää jatkoa harrastuksillesi, niitä pitää olla ajankuluksi ja tämä nettihän on verraton apu siihen tutkisteluun maailman menosta.
Hyvää päivänjatkoa. - Kaliper
mummukulta kirjoitti:
Huomenta, huomenta. Minä mutustelen sitä suklaata pitkin päivää muutaman palan - on hyvää.
Olet "nuori" mutta kuitenkin ehdit sotaan.
Minä en sitä enää muistele, olinkin vain apusisar, mutta lapsille olen tarinani kirjoittanut muistiin. Harrastan sukututkimusta.
Mukava kuulla tällaisesta pirteästä veteraanista. Hyvää jatkoa harrastuksillesi, niitä pitää olla ajankuluksi ja tämä nettihän on verraton apu siihen tutkisteluun maailman menosta.
Hyvää päivänjatkoa.Laitan tähän vielä selvityksen harrastuksistani, etten joudu sotaintoilijaksi. Aikanaan sotaveteraanien puheenjohtaja, ikätoverini Aarno Lampi mainitsi jossakin puheessaan näin: "Sotaveteraanit eivät kokoa muistoja ja kerro tarinaansa sen vuoksi, että he ihannoisivat tai ennustaisivat sotaa. Me kerromme siitä sen vuoksi, että jälkeläisemme olisivat kyllin viisaita, valmistautuneita ja voimakkaita torjumaan sodan uhan." Näinhän se on Mennään eteenpäin ja keskustellaan jo ehtoopuolella vaikkei vielä mennä polvilleen. Veteraaniterveisin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448409Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde462338Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262172- 951738
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811697- 351602
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081123Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531005
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai17985