Kyka viime kädessä päättää luokan kertaamisesta ?
Kyseessä ekaluokkalainen.
Ope, rehtori vai vanhemmat ?
Ekan luokan kertaaminen
16
5728
Vastaukset
- Erityispopottaja
Luokanopettaja on oppilaan paras asiantuntija koulun ja oppimisessa edistymisen puolesta (vanhempi muuten). Tällaisessa tilanteessa hän ja erityisopettaja ovat jo antaneet tukea oppilaalle ja nämä tukitoimet on katsottu riittämättömiksi. Tämän jälkeen opettaja esittää/päättää, että oppilas jää luokalle ja rehtori nimellänsä (viranhaltijapäätöksellä) vahvistaa luokalle jäännin. Vanhemmat eivät päätä luokalle jäännistä, eivätkä voi luokalle jääntiä estää. Mutta lain mukaan ennen luokalle jättöä vanhempia on kuitenkin kuultava asiassa. Selventykö tilanne?
- kertaamisessa
ei ole mitään pahaa. Suosittelen, jos näyttää aiheelliselle. Ei ole hyvä olla aina se huonosti pärjääväkään. Ja ainakin meillä auttoi kertaaminen.
- Minna
Hei. Olemme päätyneet että ekaluokkalaisemme kertaa ykkösluokan.
Tytöllä mahdottomia vaikeuksia matikan kanssa, lukeminen ja kirjoitus sujuu ookoo.
Matikassa sujuu kyllä nämä alle kymmenyksien laskemiset, muut onkin hepreaa. Lapsi on myös itse sanonut että matikka on vaikeaa eikä osaa.
Kertasiko teidän lapsenne ykkösen ? Kerrotko kokemuksenne siitä ? Miten esitit asian lapselle ja kiusattiinko häntä koulussa jne.. ?
Kaikki tieto tervetullutta ja olisin vastauksestasi kiitollinen, myös muut vanhemmat joiden lapsi on kerrannut ykkösen, laittakaa kokemuksia.
KIITOS
Ymmärtääkseni rehtori on se viimeinen taho joka asiasta päättää, tietty voi valittaa, mutta miksi valittaa jos kerta lapsella on olemassaolevat ongelmat tietyn aineen kanssa.
- lastensa asioista
Kyllä se vanhempi päättää lasten asioista yleensä.
Jos on oikein kelju opettaja, ja haluaa päästä jostain lapsesta eroon, niin silloin hän painostaa lasten vanhemmat suostumaan siihen, että lapsi jätetään luokalle, ja näin ope päsee omasta mielestään "vaikeesta" lapsesta eroon ja antaa hänet toiselle opelle!
Mutta toivottavasti nämä opet on harvassa.Heillä on vain halu näyttää mihin he kykenevät.
Vanhemmilla on viimekädessä oikeus päättää lapsensa asiat oli kyse mistä tahasa, se pitäisi opettajienkin ymmärtää.
Monesti ne luokalle jäämiset ovat täysin turhia, sillä lapset eivät ole toistensa kopioita, vaan erillisiä ihmisiä joilla on erilaiset taidot, ja näin ollen oppivat asiat erilailla ja eri aikaan. Aivan samoin kuin aiukuillakin.- Erityispopottaja
Valitettavasti vanhemmat EIVÄT päätä luokalle jäännista tai luokalta siirtymisestä. Ole hyvä ja ota käteesi SUOMEN LAKI -teos. Sieltä se asia sinullekin selviää.
Vertailun vuoksi vanhemmat eivät viime kädessä päätä lastensa asioista siinäkään tapauksessa, että lapsi tekee esim. jonkin sorttisen vakavan rikoksen. Eivät vanhemmat päätä siitä, sirretäänkö lapsi esim. psykiatriseen vankimielisairaalaan tai vankilaan. Tähänkin tapaukseen löytyy vastaus samaisesta Suomen Laki -teoksesta.
Muuten, ei poliisikaan (valtion virkamies) suostuttele ylinopeutta ajanutta ottamaan sakkolappua, vaan hän määrää sen autoilijalle tietyillä perusteilla (kirjattu jälleen Suomen Lakiin), joka on ylinopeutta ajanut. Siinäkin tapauksessa poliisi kuulee ylinopeutta ajanutta ja hän saa esittää asiasta vaikkapa eriävän mielipiteensä. Mutta sakkolappu tulee joka tapauksessa.
Opettaja ei painosta ketään vanhempaa suostumaan siihen, että lapsi jätetään luokalle, koska hänen ei tarvitse lain mukaan tehdä niin. Onko se niin vaikeaa ymmärtää? - huh sun vertailuja
Erityispopottaja kirjoitti:
Valitettavasti vanhemmat EIVÄT päätä luokalle jäännista tai luokalta siirtymisestä. Ole hyvä ja ota käteesi SUOMEN LAKI -teos. Sieltä se asia sinullekin selviää.
Vertailun vuoksi vanhemmat eivät viime kädessä päätä lastensa asioista siinäkään tapauksessa, että lapsi tekee esim. jonkin sorttisen vakavan rikoksen. Eivät vanhemmat päätä siitä, sirretäänkö lapsi esim. psykiatriseen vankimielisairaalaan tai vankilaan. Tähänkin tapaukseen löytyy vastaus samaisesta Suomen Laki -teoksesta.
Muuten, ei poliisikaan (valtion virkamies) suostuttele ylinopeutta ajanutta ottamaan sakkolappua, vaan hän määrää sen autoilijalle tietyillä perusteilla (kirjattu jälleen Suomen Lakiin), joka on ylinopeutta ajanut. Siinäkin tapauksessa poliisi kuulee ylinopeutta ajanutta ja hän saa esittää asiasta vaikkapa eriävän mielipiteensä. Mutta sakkolappu tulee joka tapauksessa.
Opettaja ei painosta ketään vanhempaa suostumaan siihen, että lapsi jätetään luokalle, koska hänen ei tarvitse lain mukaan tehdä niin. Onko se niin vaikeaa ymmärtää?No johan kärjistät asioita!
Tiesitkös, että LAPSET eivät joudu vankimielisairaalaan! Tiesitkös että alle 15 vuotias ei joudu mihinkään vastuuseen! Otappa ite lakikirja ja lue sitä vaikka huvikses!
Nyt oli koulusta kyse, eikä rikoksista, vai onko joidenkin opettajien mielestä heikommin menestyvä lapsi rikollinen?????? - Erityispopottaja
huh sun vertailuja kirjoitti:
No johan kärjistät asioita!
Tiesitkös, että LAPSET eivät joudu vankimielisairaalaan! Tiesitkös että alle 15 vuotias ei joudu mihinkään vastuuseen! Otappa ite lakikirja ja lue sitä vaikka huvikses!
Nyt oli koulusta kyse, eikä rikoksista, vai onko joidenkin opettajien mielestä heikommin menestyvä lapsi rikollinen??????Sinä väännät sanojani! Haluat tarkoituksella ymmärtää pointtini väärin.
Anteeksi, jos kirjoituksestani sai sen vaikutelmat, että luulen esim. ekaluokkalaisen joutuvan jossain tapauksessa vankilaan tai vankimielisairaalaan. En luule! EN!
Mutta onhan 17 vuotiaskin vielä juridisesti lapsi ja myös muuten jonkun vanhemman tai vanhempain lapsi. Halusin kärjistää asiaa sen vuoksi, että on todella olemassa asioita, joita ei vanhemmat päätä.
Enhän tarkoita, että ekaluokkalainen ajaisi autollakaan ylinopeutta ja poliisi määräisi hänelle sakon. Miksi et puuttunut siihen?
Kokonaan toinen puoli asiassa on sitten se, että miten toimitaan missäkin tilanteessa. Opetusta järjestävän tahon (opettajat, rehtorit, koulutoimenjohtajat, koulutuslautakunnat, kunnat jne.)mielestä AINA ajatellaan vain ja ainoastaan LAPSEN PARASTA. Ja sen vuoksi lakipykäliin on kirjoitettukin juuri näin, kun olen teille kertonut.
HUOM! Nyt jatkan kärjistystä: Onko mielestäsi jokin narkkarivanhempi kykenevä päättämään asioista lapsensa parhaaksi, jos hänen elämäänsä ohjaa vain huumeet ja niiden riittävästä saannista huolehtiminen? Maailma ei ole niin ruusuinen kuin sinä sen näet. Viranomaisilla täytyy olla mahdollisuus vaikuttaa alaikäisen elämään, jos hänen omat vanhempansa selvästi eivät hänestä huolehdi tai välitä tai eivät näe hänen parastaan. Tämä on mahdollista Suomen kaltaisissa hyvinvointivaltioissa. Ajattele, jos ketään ei kiinnostaisi lapsien hyvinvointi? - vierailija
Erityispopottaja kirjoitti:
Valitettavasti vanhemmat EIVÄT päätä luokalle jäännista tai luokalta siirtymisestä. Ole hyvä ja ota käteesi SUOMEN LAKI -teos. Sieltä se asia sinullekin selviää.
Vertailun vuoksi vanhemmat eivät viime kädessä päätä lastensa asioista siinäkään tapauksessa, että lapsi tekee esim. jonkin sorttisen vakavan rikoksen. Eivät vanhemmat päätä siitä, sirretäänkö lapsi esim. psykiatriseen vankimielisairaalaan tai vankilaan. Tähänkin tapaukseen löytyy vastaus samaisesta Suomen Laki -teoksesta.
Muuten, ei poliisikaan (valtion virkamies) suostuttele ylinopeutta ajanutta ottamaan sakkolappua, vaan hän määrää sen autoilijalle tietyillä perusteilla (kirjattu jälleen Suomen Lakiin), joka on ylinopeutta ajanut. Siinäkin tapauksessa poliisi kuulee ylinopeutta ajanutta ja hän saa esittää asiasta vaikkapa eriävän mielipiteensä. Mutta sakkolappu tulee joka tapauksessa.
Opettaja ei painosta ketään vanhempaa suostumaan siihen, että lapsi jätetään luokalle, koska hänen ei tarvitse lain mukaan tehdä niin. Onko se niin vaikeaa ymmärtää?Luokalta siirtyminen ei ole koulun tai opettajan vapaassa harkinnassa. Netissä kun ollaan, Suomen Laki -teosta kätevämmin pääsee käsiksi Finlexiin, jossa laki on myös paremmin ajan tasalla kuin em. opuksessa. Tässäpä osoite ja lainausta:
Perusopetusasetus:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980852
"Oppilas, joka on saanut vuosiluokan oppimäärään sisältyvissä eri oppiaineissa vähintään välttäviä tietoja tai taitoja osoittavan numeron taikka vastaavan sanallisen arvion, siirtyy lukuvuoden koulutyön päätyttyä seuraavalle vuosiluokalle. Oppilaalle, jonka suoritus on hylätty, tulee varata mahdollisuus opetukseen osallistumatta osoittaa saavuttaneensa asianomaisessa aineessa hyväksyttävät tiedot ja taidot. Mahdollisuus voidaan antaa myös lukuvuoden koulutyön päätyttyä.
Oppilas voidaan jättää vuosiluokalle, jos hän ei ole opintojen aikana eikä erillisessä kokeessa suorittanut 1 momentissa tarkoitettuja eri aineiden opintoja hyväksytysti tai jos sitä on oppilaan yleisen koulumenestyksen vuoksi pidettävä tarkoituksenmukaisena. Opetushallitus voi määrätä, milloin suorituksen hylkääminen jossakin aineessa ei aiheuta vuosiluokalle jäämistä. Vuosiluokalle jäävän oppilaan suoritukset asianomaiselta luokalta raukeavat."
Luokanopettajan kyseessä ollen voi olla käytönnössä mahdollista "pelata" arvosanoilla, antaa hylätty arvosana vaikka osaaminen antaisikin syytä johonkin muuhun, mutta tältäkin varalta on jotain oikeusturvakeinoja, muutosta voi hakea rehtorin ja lääninhallituksen avulla:
"Opinnoissa etenemistä tai vuosiluokalle jättämistä koskevan päätöksen tai päättöarvioinnin uusimista on pyydettävä kahden kuukauden kuluessa tiedon saamisesta. Uudesta arvioinnista päättävät koulun rehtori ja oppilaan opettajat yhdessä.
Jos 1 momentissa tarkoitettu uusi arviointi tai ratkaisu, jolla pyyntö on hylätty, on ilmeisen virheellinen, lääninhallitus voi oppilaan huoltajan pyynnöstä velvoittaa opettajan toimittamaan uuden arvioinnin tai määrätä, mikä arvosana oppilaalle on annettava, tai määrätä opinnoissa etenemistä tai vuosiluokalle jättämistä koskevan päätöksen muutettavaksi."
Käytännössä asia ei välttämättä toki ole näin yksinkertainen, vaan voi mennä juuri painostuksen kautta, koska vanhemman pitää ikävä kyllä huomioida myös se mahdollisuus että koulussa lapsi saa kärsiä seuraukset siitä, että koulussa mahdollisesti tapahtuvaan asiattomaan toimintaan puututaan.
Perusopetuslaki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628
- Ope
luokan kertaamisesta neuvotellaan yhdessä opettajien ja huoltajien kanssa.
Kaikessa ajatellaan lapsen etua. Mietitään, mitä hyötyä hänelle olisi kertaamisesta.
Kuitenkin, jos huoltaja ei suostu kertaamiseen, koulu päättää.
Ei yksittäinen opettaja voi ajatella, että haluan tuon "kiusanhengen pois" luokastani. Kollegan luokkaan oppilas kuitenkin päätyy!- vierailija
Lain mukaan kriteerinä luokalle jättämiseen tai luokalta siirtymiseen on yksiselitteisesti se, onko hylättyä suoritusta. Neuvottelussa neuvotellaan siis lapsen arvosanoista, siitä onko syytä antaa hylätty vai hyväksytty arvosana. Jos lapsen osaaminen antaa aihetta hyväksyttyyn suoritukseen, vanhemilla ei luonnollisestikaan ole mitään velvollisuutta suostua arvosanaan "hylätty". Niinpä neuvotteluissa on periaatteessa aina kyse siitä, että lapsen osaaminen on hyväksyttävää, mutta joko vanhemmat tai koulu tai molemmat ovat sitä mieltä, että tästä huolimatta kertaaminen olisi kokonaisuutena lapselle parasta, ja siksi neuvotellaan josko lapselle annettaisiinkin osaamista huonompi arvosana. Tai sitten hylätyn suorituksen kohdalla voi olla kyse keskustelusta, tuleeko lapsi ehtolaiskuulusteluun ja onko ajatus että luokalta pääsee sillä, vai jätetäänkö kuulustelu väliin ja lapsi jää luokalle.
Jos koulu päättää luokalle jättämisestä, koulun päätöksen tulee lain mukaan perustua hylättyyn suoritukseen ja lapselle tulee varata tilaisuus osoittaa osaaminen (ennen tätä sanottiin ehtolaiskuulusteluksi), kts. aiempi pykälälainaus. - E-popottaja
vierailija kirjoitti:
Lain mukaan kriteerinä luokalle jättämiseen tai luokalta siirtymiseen on yksiselitteisesti se, onko hylättyä suoritusta. Neuvottelussa neuvotellaan siis lapsen arvosanoista, siitä onko syytä antaa hylätty vai hyväksytty arvosana. Jos lapsen osaaminen antaa aihetta hyväksyttyyn suoritukseen, vanhemilla ei luonnollisestikaan ole mitään velvollisuutta suostua arvosanaan "hylätty". Niinpä neuvotteluissa on periaatteessa aina kyse siitä, että lapsen osaaminen on hyväksyttävää, mutta joko vanhemmat tai koulu tai molemmat ovat sitä mieltä, että tästä huolimatta kertaaminen olisi kokonaisuutena lapselle parasta, ja siksi neuvotellaan josko lapselle annettaisiinkin osaamista huonompi arvosana. Tai sitten hylätyn suorituksen kohdalla voi olla kyse keskustelusta, tuleeko lapsi ehtolaiskuulusteluun ja onko ajatus että luokalta pääsee sillä, vai jätetäänkö kuulustelu väliin ja lapsi jää luokalle.
Jos koulu päättää luokalle jättämisestä, koulun päätöksen tulee lain mukaan perustua hylättyyn suoritukseen ja lapselle tulee varata tilaisuus osoittaa osaaminen (ennen tätä sanottiin ehtolaiskuulusteluksi), kts. aiempi pykälälainaus.Ei pidä täysin paikkaansa. Ehtoja ei ole pakko määrätä. Luokalle jättäminen voi tapahtua, vaikka lapsella olisikin jokaisesta aineesta esim. viitosen arvosana. Seuraavassa luen lakia:)
" Oppilas voidaan jättää vuosiluokalle, jos hän ei ole opintojen aikana eikä erillisessä kokeessa suorittanut 1 momentissa tarkoitettuja eri aineiden opintoja hyväksytysti TAI JOS SITÄ ON OPPILAAN YLEISEN KOULUMENESTYKSEN VUOKSI PIDETTÄVÄ TARKOITUKSENMUKAISENA. " (supistettu lainaus)
Ja ainahan virkamiehen päätöksistä voi tietysti valittaa... - vierailija
E-popottaja kirjoitti:
Ei pidä täysin paikkaansa. Ehtoja ei ole pakko määrätä. Luokalle jättäminen voi tapahtua, vaikka lapsella olisikin jokaisesta aineesta esim. viitosen arvosana. Seuraavassa luen lakia:)
" Oppilas voidaan jättää vuosiluokalle, jos hän ei ole opintojen aikana eikä erillisessä kokeessa suorittanut 1 momentissa tarkoitettuja eri aineiden opintoja hyväksytysti TAI JOS SITÄ ON OPPILAAN YLEISEN KOULUMENESTYKSEN VUOKSI PIDETTÄVÄ TARKOITUKSENMUKAISENA. " (supistettu lainaus)
Ja ainahan virkamiehen päätöksistä voi tietysti valittaa...Kappas, niinpä siellä tosiaan lukee, johan on perhana. Ensimmäisessä momentissa kerrotaan täysin yksiselitteisesti, että luokalta toiselle pääsee kun saa vähintään välttävän suorituksen. Toisessa sitten sanotaan, että yleisen koulumenestyksen vuoksi voidaan jättää luokalle, jos on tarkoituksenmukaista. Olisikohan käynyt niin, että alunperin tämä on tarkoitettu sellaiseen tapaukseen, että vanhempien aloitteesta tuplataan vaikka osaaminen olisi riittävää (eli juuri puheena olleen neuvotteluvaran toteuttamiseen), mtuta sitten käytännössä koulut ovatkin alkaneet olla aloitteellisia asiassa ja saaneet läpi oikeusturvaa rapauttavan tulkinnan, että kyseessä onkin koulun harkinnassa oleva asia. Vrt. perusopetuslaki 22 § 3 momentti.
- E-popottaja
vierailija kirjoitti:
Kappas, niinpä siellä tosiaan lukee, johan on perhana. Ensimmäisessä momentissa kerrotaan täysin yksiselitteisesti, että luokalta toiselle pääsee kun saa vähintään välttävän suorituksen. Toisessa sitten sanotaan, että yleisen koulumenestyksen vuoksi voidaan jättää luokalle, jos on tarkoituksenmukaista. Olisikohan käynyt niin, että alunperin tämä on tarkoitettu sellaiseen tapaukseen, että vanhempien aloitteesta tuplataan vaikka osaaminen olisi riittävää (eli juuri puheena olleen neuvotteluvaran toteuttamiseen), mtuta sitten käytännössä koulut ovatkin alkaneet olla aloitteellisia asiassa ja saaneet läpi oikeusturvaa rapauttavan tulkinnan, että kyseessä onkin koulun harkinnassa oleva asia. Vrt. perusopetuslaki 22 § 3 momentti.
Minun osaltani keskustelu päättyy nyt tähän. Olen sanottavani sanonut.
- kerrata
En puutu nyt näihin päättämisjuttuihinsen enempää kuin, että ainahan vanhempia kuullaan, kun lasta ollaan luokalle jättämässä.
Kokemuksesta voin sanoa, että usein tuplaamisesta on hyötyä.Lapset kypsyvät niin omaan tahtiin ja kertaajalla sujuu usein koulu ihan hyvin.
Alaluokilla ei osata tuollaisista asioista kiusata, se on ihan turha pelko. Olen usein ajatellut, että tavallaan olisi hyvä, jos eskarin pohjalta osattaisiin lykätä koulunaloitusta vanhempien toimesta vuodella. Tämä lisäkypsymisvuosi auttaa usein kummasti.
Ja lopuksi, koetetaan me vanhemmat muistaa, että opettajat ja muut koulussa toimivat työntekijät toimivat aina lastemme parhaaksi. Lapsen paras ei ehkä aina meistä vanhemmista lyhyellä tähtäimellä tunnu heti siltä, koska meillä on omiemme kanssa tunteet aina niin kovasti pelissä mukana.Pidemmän päälle ajattelee sitten, että olipa hyvä ratkaisu. - äitee +4
kyllä vanhemmat sen päättää. lasta ei voi jättää luokalleen jos vanhemmat ei siihen suostu.
eri asia on sitten onko se silloin lapsen etu. yleensä asiasta on päättämässä vanhemmat, ope, erityisope (jos häntä ei ole tarvittu niin ei kertaustakaan..) ja koulupsykologi tai vastaava. eli jos ekaluokkaa ollaan kertaamassa niin vaikeuksien on oltava niin isoja että lapsen ympärillä pitää olla jo monta ammattilaista. jos taas kyse kypsymättömyydestä tms niin silloinkin on poissuljettava mahdollisuus että lapsi ei ole erilaisen opetuksen tarpeessa eli saattaa olla ettei normaali luokka ole ollenkaan sopiva.
meillä aikanaan ope ja erityisope olisi laittanut lapsen kertamaan ykköstä, koulupsykologi ja me vanhemmat emme. olimme oikeassa. tosin muutimme ja pääsimme tuosta opesta eroon ja saimme tilalle kunnon open.
kertaamisessa on pari pointtia jotka psykologi toi esiin; luokan voi kerrata kerran tai muuten koulu jää todennäköisesti kesken eli 16 1=17v ja siihen vielä vuosi niin 18v!! siksi luokan kertaaminen on ajoitettava niin että lapsi hyötyy siitä eniten. meillä ongelmana oli lukeminen ja vilkkaus ei muuta.
toisen kerran kertaamista mietittiin kakkosella ja siitä jo sovittiin niin että lapsikin asian jo muille kertoi kun millä luokalla kyselyjä keväällä tuli. sitten ope otti yhteyttä ja sanoi että hän siirtää lapsen kolmoselle jos se meille sopii koska lapsi on edistynyt niin huimasti (1,5kk välillä). olimme onnesta mykkiä koska ope ei vaihtunutkaan ja lapsi sai vielä vuoden nauttia tästä ihmisestä joka oikeasti välittää oppilaistaan niin kuin kuuluu. - osaaa ja ymmärrä
Monesti opettajat luulevat olevansa oikeassa, tietävänsä kaiken, kummallinen käsitys heiltä!
Jotkut opet tähtäävät lapsen luokalle jättämiseen. Kun he huomaavat, että joku on hitaampi muita, tai ei opi samoja asioita kuin muut yhtä vilkkaasti,niin he jättävät usein tämän lapsen vaille tukiopetusta tai yleensäkin vähälle huomiolle, eivätkä pyrikkään häntä auttamaan. Sitten kun lapsi on tarpeeksi jäänyt muista jälkeen, he hyökkäävät vanhempien kimppuun ja valittavat kun lapsi on niin heikko. Näin he pääsevät lapsesta! Näin tapahtuu, siksi vanhempien olisikin syytä tarkkailla lapsen koulunkäyntiä, ja puututtava tilanteeseen, kun huomaa, että opettajat pitävät lapsia eriarvoisessa asemassa oppimisen suhteen. He kun eivät ymmärrä, että kaikki ei osaa samoja asioita yhtä-aikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4663664Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152726Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2762114Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4431988Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841344- 1561251
Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631108- 791025
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä411008- 56999