Pääsiäispyhiksi lukemista

HS 10 kirjaa

Rosa &Björk, Satu Rämö,

Tuhkimoleikkaus,Jenna Viro

Rumpujen kaupunki, Olga Tokarczuk

Kadonneet sydämemme, Celest NG

Yksityiskohdat, Ia Genberg

yli maan ja veden, runoja, w.g.sebald

Sankari ja antisankari (tietokirja), Tuomas Tepora

Palmikko, Anne Tyler

Kipeästi, runoja) Margaret Atwood

Kirjeitä miehille, Bianca Kronlöf

Tämä lista on Helsingin Sanomista.
Jos on jo luettu joku noista, laittakaa mielellään kommentteja.

94

1050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olisit sen kansalaisyhteiskunta aloituksen tehnyt täällä, ne 70+ keskustelee niin lapsellisesti.

      • Anonyymi

        Ajattelin että tässä ikäryhmässä ollaan jo kurkkua myöten täynnä politiikkaa :)
        Onsiellä joitakin ihan fiksuja puheenvuoroja ja kaikessa lapsellisuudessaan antaa hyvän kuvan miksi ja missä mittakaavassa asiat on niin kuin ne on. Odottelen mielenkiinnolla vaalien tuloksia. Kävi miten kävi.
        Pal


      • Anonyymi

        Vain persujen kannattajat ovat infantiileja kommenteissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain persujen kannattajat ovat infantiileja kommenteissaan.

        Lisäsin päivystävän Pertikin, savolainen ristiretkeilijä.
        Yrittää porautua persujen ajatusmaailmaan ss-vormussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain persujen kannattajat ovat infantiileja kommenteissaan.

        EI kun te jauhajat joka alainen pelaajat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelin että tässä ikäryhmässä ollaan jo kurkkua myöten täynnä politiikkaa :)
        Onsiellä joitakin ihan fiksuja puheenvuoroja ja kaikessa lapsellisuudessaan antaa hyvän kuvan miksi ja missä mittakaavassa asiat on niin kuin ne on. Odottelen mielenkiinnolla vaalien tuloksia. Kävi miten kävi.
        Pal

        Oletko tuytyväinen Suomen vaalitulokseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko tuytyväinen Suomen vaalitulokseen?

        En todellakaan, mutta odotetaan nyt vielä hallituksen kokoonpanoa, ketkä sinne hiekkalaatikolle istuvat ja minkä värinen ämpäri ja lapio kädessä. Synti että suosittu ja fiksu pääministeri saa luopua paikastaan, pelkästään siksi että porvarit saivati ihmiset vakuuttuneiksi siitä että Suomen korkea valtiovelka olisi jotenkin Marinin syytä. Kaikki maat joutuivat velkaantumaan lisää, Ruotsikin, koronan ja Putinin sodan takia, Marin ja Suomen hallitus hoiti sen vain perinteiseen demarien "ketään ei jätetä" tapaan, ilman leikkauksia ja varmistaen että kansa voi hyvin.
        Muttakun "maailman onnellisimmalle kansalle" ei kelpaa sekään...
        Kotikuntani Suomessa näyttää edelleen olevan tolkun ihmisten käsissä.
        Pal


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En todellakaan, mutta odotetaan nyt vielä hallituksen kokoonpanoa, ketkä sinne hiekkalaatikolle istuvat ja minkä värinen ämpäri ja lapio kädessä. Synti että suosittu ja fiksu pääministeri saa luopua paikastaan, pelkästään siksi että porvarit saivati ihmiset vakuuttuneiksi siitä että Suomen korkea valtiovelka olisi jotenkin Marinin syytä. Kaikki maat joutuivat velkaantumaan lisää, Ruotsikin, koronan ja Putinin sodan takia, Marin ja Suomen hallitus hoiti sen vain perinteiseen demarien "ketään ei jätetä" tapaan, ilman leikkauksia ja varmistaen että kansa voi hyvin.
        Muttakun "maailman onnellisimmalle kansalle" ei kelpaa sekään...
        Kotikuntani Suomessa näyttää edelleen olevan tolkun ihmisten käsissä.
        Pal

        Hyvinhän sielläkin persut pärjäsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvinhän sielläkin persut pärjäsi.

        Niin kyllä, mutta kuvittelin suurimman osan paikkakuntalaisista olevan persuja, ja ensimmäisenä äänestämässä. Sen käsityksen voi saada jos lueskelee paikkakunnan sana-on-vapaa ryhmiä ja suljettuja kotiseuturyhmiä Facebookissa. Vaikka niinhän se on täälläkin, oikeistopopulistit ovat eniten äänessä ja valittavat ja vaikertavat miten hallitus taas tehnyt kauiken väärin ja keräävät säälipisteitä helposti johdatettavissa olevilta ihmisiltä.
        Kotikuntani on kuitenkin vahvasti demarikunta edelleenkin, yli 30% äänistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En todellakaan, mutta odotetaan nyt vielä hallituksen kokoonpanoa, ketkä sinne hiekkalaatikolle istuvat ja minkä värinen ämpäri ja lapio kädessä. Synti että suosittu ja fiksu pääministeri saa luopua paikastaan, pelkästään siksi että porvarit saivati ihmiset vakuuttuneiksi siitä että Suomen korkea valtiovelka olisi jotenkin Marinin syytä. Kaikki maat joutuivat velkaantumaan lisää, Ruotsikin, koronan ja Putinin sodan takia, Marin ja Suomen hallitus hoiti sen vain perinteiseen demarien "ketään ei jätetä" tapaan, ilman leikkauksia ja varmistaen että kansa voi hyvin.
        Muttakun "maailman onnellisimmalle kansalle" ei kelpaa sekään...
        Kotikuntani Suomessa näyttää edelleen olevan tolkun ihmisten käsissä.
        Pal

        Ai että ihan synti äänestää muita kuin Marinin puoluetta? Suosio perustuu bilejulkisuuteen, ja esimerkiksi Riikka Purra sai paljon enemmän ääniä. Mitätöit Suomen kansasta 20%, se vasta törkeää rasismia on sinulta!
        Koskaan ei Suomen nuoriso ole voinut niin huonosti kuin Marinin aikana, ja kyllämoni muukin ryhmä on jätetty heitteille, esim. omat vanhukset. Etuudet ovat nousseet enemmän kuin palkat, ei sillä kannusteta työhön. Sähökeinottelu pääsi syntymään ja juuri itse kaikestamaksava työssä käyvä keskiluokka kärsii.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Niin kyllä, mutta kuvittelin suurimman osan paikkakuntalaisista olevan persuja, ja ensimmäisenä äänestämässä. Sen käsityksen voi saada jos lueskelee paikkakunnan sana-on-vapaa ryhmiä ja suljettuja kotiseuturyhmiä Facebookissa. Vaikka niinhän se on täälläkin, oikeistopopulistit ovat eniten äänessä ja valittavat ja vaikertavat miten hallitus taas tehnyt kauiken väärin ja keräävät säälipisteitä helposti johdatettavissa olevilta ihmisiltä.
        Kotikuntani on kuitenkin vahvasti demarikunta edelleenkin, yli 30% äänistä.

        Proletaarin ssuinpaikka se Dalan mutkan kyläpahanen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain persujen kannattajat ovat infantiileja kommenteissaan.

        Ja sinulla vikaa päässä kun et osaa mutabsatann häirikkö? häivy jo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai että ihan synti äänestää muita kuin Marinin puoluetta? Suosio perustuu bilejulkisuuteen, ja esimerkiksi Riikka Purra sai paljon enemmän ääniä. Mitätöit Suomen kansasta 20%, se vasta törkeää rasismia on sinulta!
        Koskaan ei Suomen nuoriso ole voinut niin huonosti kuin Marinin aikana, ja kyllämoni muukin ryhmä on jätetty heitteille, esim. omat vanhukset. Etuudet ovat nousseet enemmän kuin palkat, ei sillä kannusteta työhön. Sähökeinottelu pääsi syntymään ja juuri itse kaikestamaksava työssä käyvä keskiluokka kärsii.

        Ei suosio perustu mihinkään bile julkisuuteen . Annetaan Sannan olla ihan sellainen kun on, hän ei ole tehnyt mitään rikosta, joten aika lopettaa nuo lapselliset mielipiteet. Sanna saa juhlia ystäviensä kanssa ihan kuten muutkin ihmiset tekevät vapaa aikanaan . Heitteille jätetyt vanhukset ??????? Oliko Sanna sanonut jossain että nyt jätetään vanhukset heitteille, ei kuule ollut, vanhoillakin on eläkkeensä ja kunnat huolehtivat heidän tarpeistaan,
        Ja katsele ensin mikä työ kellekkin kuuluu ja millä rahoilla niitä on rahoitettu ennekö puhut älyttömyyksiä .
        Lapset voivat huonosti perheessään kun kaikki eivät edes tiedä miten lapsia kasvatetaan , niin että sekin on mielestäsi Sannan syytä .


    • Anonyymi

      Etsin netistä Antti Heikkilän kirjoja mutta eipä juuri ole myynnissä kun painos loppu. En juuri lue mitään enää. Netissä ihan tarpeeksi.
      Vainon koneeksi joutunut Suomessa puhuessan totuuksia. Olen luistanut vähähiilihydraattisesta ruuasta ja menee nykyään liikaa ja se väsyttää. 1990 luvulla jo löysin tietoa terveellisestä ruuasta. Ihan perusruokaa syön yksinkertaisesti valmistettuna. Kannattaa välttää isojen monikansallisia ulkomaan merkkejä niistä ei tiedä mitä siellä on. Kotimaista ostan kaikki. Ainoastaan omenia ostan silloin kuin kotimaisia ei ole.

      • Anonyymi

        Heikkilä on omanlaisensa julistaja läskiä ja lotinaa.
        Proteiineja kannattaa syödä, kohtuus kaikessa on hyvä sekasyöjälle.


      • Anonyymi

        MINUA kiinnosti nyt kaurapuuro asia. Itse syön sitä lähes joka aamu ja useimmiten on itse keitettyä edellisenä päivänä vajaa litra jääkaapissa. Käytän vedenkeitintä aamulla pikakahvi, ei sokeria tai tee ja siitä saa kuumaa vettä puuroon jota en paljon syö. Ei ole aamulla nälkä ja silti jotain syön koska 2 lääkettä otettava niin ei mene heti veden kanssa alas. Muuten voisin odotella kunnon nälkää. Puuro hh nostaa verensokeria ja pian ja syö muutakin kuten leipää liikaa. Aikuisella kun ei ole nälkä aamulla yleensä. Täytyy kokeilla rasva kahvia, juusto viipaleita. Proteiinipitoinen ja rasva eivät väsytä. Paistan muutaman munan kerralla ja jääkaappiin ja aamulla voi syödä leivän kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MINUA kiinnosti nyt kaurapuuro asia. Itse syön sitä lähes joka aamu ja useimmiten on itse keitettyä edellisenä päivänä vajaa litra jääkaapissa. Käytän vedenkeitintä aamulla pikakahvi, ei sokeria tai tee ja siitä saa kuumaa vettä puuroon jota en paljon syö. Ei ole aamulla nälkä ja silti jotain syön koska 2 lääkettä otettava niin ei mene heti veden kanssa alas. Muuten voisin odotella kunnon nälkää. Puuro hh nostaa verensokeria ja pian ja syö muutakin kuten leipää liikaa. Aikuisella kun ei ole nälkä aamulla yleensä. Täytyy kokeilla rasva kahvia, juusto viipaleita. Proteiinipitoinen ja rasva eivät väsytä. Paistan muutaman munan kerralla ja jääkaappiin ja aamulla voi syödä leivän kanssa.

        Mijset paista joka kerta uutta munaa ja keitä uutta kuumaa puuroa, nehän eltaantuujääkaapissa?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Miksi juuri juhlapyhiksi pitäisi lukemista hommata?

      Korppis

      • Anonyymi

        Joka ei lue kirjoja arkena, tuskin pyhinäkään,


      • Anonyymi

        Niin, eihän pääsiäinen ole enää niin tylsä, kuin oli silloin lapsena.


      • Pääsiäinen on monelle perinteitä noudattavalle ns. hiljainen viikko, jolloin oleskellaan kotona, ei käydä kylässä, ja oikeastaan varsinainen ilonpito alkaa vasta pääsiäissinnuntaina. Talo on siivottu, pyykit on pesty, piha on haravoitu tai luotu lumesta, ruuat tehty valmiiksi pakkaseen niin emännillekin jää luppoaikaa mietiskelyyn, musiikin kuunteluun, kärsimys tms. filmien katseluun tai sitten vaikkapa lukemiseen.
        Minä luen joka päivä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Pääsiäinen on monelle perinteitä noudattavalle ns. hiljainen viikko, jolloin oleskellaan kotona, ei käydä kylässä, ja oikeastaan varsinainen ilonpito alkaa vasta pääsiäissinnuntaina. Talo on siivottu, pyykit on pesty, piha on haravoitu tai luotu lumesta, ruuat tehty valmiiksi pakkaseen niin emännillekin jää luppoaikaa mietiskelyyn, musiikin kuunteluun, kärsimys tms. filmien katseluun tai sitten vaikkapa lukemiseen.
        Minä luen joka päivä.

        Mitä kärsimysfilmejä katselet?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä kärsimysfilmejä katselet?

        Olen tainnut nähdä ne kaikki jo.
        Ei silti, hyvin tehty ja hyvin näytelty historiallinen filmi Jeesuksen ajoilta pitkäperjantain iltana ei ole ihan pahinta, vaikka näkisi toisenkin kerran.


      • Anonyymi

        Sitä minäkin kun eläkeläisenä on aikaa lukea koska vain muutenkin jos haluaa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Pääsiäinen on monelle perinteitä noudattavalle ns. hiljainen viikko, jolloin oleskellaan kotona, ei käydä kylässä, ja oikeastaan varsinainen ilonpito alkaa vasta pääsiäissinnuntaina. Talo on siivottu, pyykit on pesty, piha on haravoitu tai luotu lumesta, ruuat tehty valmiiksi pakkaseen niin emännillekin jää luppoaikaa mietiskelyyn, musiikin kuunteluun, kärsimys tms. filmien katseluun tai sitten vaikkapa lukemiseen.
        Minä luen joka päivä.

        Itse ostelin ennen eläkkeelle pääsyä aina helmikuun alennuksista kirjoja , ajatuksena että sitten eläkkeellä lueskelen, vaan enpä ehtinyt ensimmäisinä eläkevuosinakaan niitä lukemaan.
        Mielenkiintoista nyt kun on aikaa katsella kirjahyllystä mitkä kirjat kiinnosti ennen eläkkeelle pääsyä.
        Sillä makukin muuttuu aiheista ikääntyessä .
        Pääsiäisenä ovat lapsetkin tuntureilla laskettelemassa joten hiljainen pääsiäis viikko lukemisen merkeissä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä minäkin kun eläkeläisenä on aikaa lukea koska vain muutenkin jos haluaa.

        Eläkeläinen on toki vapaa työelämästä, mutta menoja silti löytyy.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Pääsiäinen on monelle perinteitä noudattavalle ns. hiljainen viikko, jolloin oleskellaan kotona, ei käydä kylässä, ja oikeastaan varsinainen ilonpito alkaa vasta pääsiäissinnuntaina. Talo on siivottu, pyykit on pesty, piha on haravoitu tai luotu lumesta, ruuat tehty valmiiksi pakkaseen niin emännillekin jää luppoaikaa mietiskelyyn, musiikin kuunteluun, kärsimys tms. filmien katseluun tai sitten vaikkapa lukemiseen.
        Minä luen joka päivä.

        Itse pidät ruokakekkerit jo lauantaina. Eikö sinun pitänyt mietiskellä, lukea ja katsoa kärsimysfilmejä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse pidät ruokakekkerit jo lauantaina. Eikö sinun pitänyt mietiskellä, lukea ja katsoa kärsimysfilmejä?

        Hmm...sinulle taitaa tuo lukemisen ymmärtäminen vieläkin olla takkuista. Missä kohtaa minä sanoin ITSE tekeväni niin tai noin? Tai edes noudattavani kirkollisia perinteitä omassa elämässäni?
        Pääsiäsissiivouksen teen viikon alkupäivinä. Asettelen pääsiäisen rekvisiittaa framille. Varaan ruokatarvikkeita pääsiäisen yhteisille aterioille. Petaan vierashuoneeseen pojalle joka tulee pääsiäislomalle lepäämään viikoksi valtakunnalisen koeperioodin jälkeen. Perjantaina syödään kalaa, eikä käydä suihkussa, koska se vanhan iberialisen taikauskon mukaan muuttaa naiset merenneidoiksi. Se kylpeminen pitkänäperjantaina. Jotain rituaaleja....mutta kirkossa käynti ja itsensä ruoskiminen ei kuulu niihin. Hyvää pääsiäisviikkoa fanclubilleni :))


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Hmm...sinulle taitaa tuo lukemisen ymmärtäminen vieläkin olla takkuista. Missä kohtaa minä sanoin ITSE tekeväni niin tai noin? Tai edes noudattavani kirkollisia perinteitä omassa elämässäni?
        Pääsiäsissiivouksen teen viikon alkupäivinä. Asettelen pääsiäisen rekvisiittaa framille. Varaan ruokatarvikkeita pääsiäisen yhteisille aterioille. Petaan vierashuoneeseen pojalle joka tulee pääsiäislomalle lepäämään viikoksi valtakunnalisen koeperioodin jälkeen. Perjantaina syödään kalaa, eikä käydä suihkussa, koska se vanhan iberialisen taikauskon mukaan muuttaa naiset merenneidoiksi. Se kylpeminen pitkänäperjantaina. Jotain rituaaleja....mutta kirkossa käynti ja itsensä ruoskiminen ei kuulu niihin. Hyvää pääsiäisviikkoa fanclubilleni :))

        "rekvisiittaa framille", sanoo omasta mielestään suuri suomenkielen "fanittaja" ja toivottaa hyvää pääsiäsiviikkoa "fanclubilleen":))


    • Anonyymi

      Kuka olisi kiinostunut jonkin mielikuvituksen rakentamista tuotoksista ? Älytöntä

      • Anonyymi

        Mene teinien sivulle siellä jos pidetään ongelmia ja ovat negatiivisia joka on teinien kapina kun joka asiaan vastataan noin lapsellisesti. Häivy täältä!


      • Anonyymi

        Lapsena rakastin satuja, mutta en enää.


    • Anonyymi

      Lukeminen kannattaa aina.

    • Anonyymi

      Aloittajalle kysymys: Mitä olet itse lukenut viime aikoina ?

      • Luin juuri Kerstin Ekmanin "Händelser vid vatten" valmiiksi ja aloitin Jo Nesbon dekkarin "Lepakkomies" toissa iltana. Luen mielelläni dekkareita iltalukemisina silloin kun olen kirjoittamassa uutta kirjaa itse.
        Odottelen innolla Isabel Allenden "Tuuli tietää nimeni" ilmestyväksi keväällä.
        Haluaisin löytää jotain todella hyvää, mukaansa tempaavaa luettavaa, mutta monet uudet suomalaiset romaanit eivät ole e-kirjaformaatissa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Luin juuri Kerstin Ekmanin "Händelser vid vatten" valmiiksi ja aloitin Jo Nesbon dekkarin "Lepakkomies" toissa iltana. Luen mielelläni dekkareita iltalukemisina silloin kun olen kirjoittamassa uutta kirjaa itse.
        Odottelen innolla Isabel Allenden "Tuuli tietää nimeni" ilmestyväksi keväällä.
        Haluaisin löytää jotain todella hyvää, mukaansa tempaavaa luettavaa, mutta monet uudet suomalaiset romaanit eivät ole e-kirjaformaatissa.

        Ne sinun omat kirjat on justiin sitä todella hyvää mukaansa tempaavaa👍👍👍


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ne sinun omat kirjat on justiin sitä todella hyvää mukaansa tempaavaa👍👍👍

        🕊️😊


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Luin juuri Kerstin Ekmanin "Händelser vid vatten" valmiiksi ja aloitin Jo Nesbon dekkarin "Lepakkomies" toissa iltana. Luen mielelläni dekkareita iltalukemisina silloin kun olen kirjoittamassa uutta kirjaa itse.
        Odottelen innolla Isabel Allenden "Tuuli tietää nimeni" ilmestyväksi keväällä.
        Haluaisin löytää jotain todella hyvää, mukaansa tempaavaa luettavaa, mutta monet uudet suomalaiset romaanit eivät ole e-kirjaformaatissa.

        Osta oikea kirja, niin tuet enemmän kirjailijan taloudellista tilaa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Luin juuri Kerstin Ekmanin "Händelser vid vatten" valmiiksi ja aloitin Jo Nesbon dekkarin "Lepakkomies" toissa iltana. Luen mielelläni dekkareita iltalukemisina silloin kun olen kirjoittamassa uutta kirjaa itse.
        Odottelen innolla Isabel Allenden "Tuuli tietää nimeni" ilmestyväksi keväällä.
        Haluaisin löytää jotain todella hyvää, mukaansa tempaavaa luettavaa, mutta monet uudet suomalaiset romaanit eivät ole e-kirjaformaatissa.

        Divarista saa halvalla Kalle Päätalon teoksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne sinun omat kirjat on justiin sitä todella hyvää mukaansa tempaavaa👍👍👍

        Et viitsisi pilkata toisen elämäntyötä.


    • Anonyymi

      Satu Rämön uusi kirja on kiinnostava. Todella.

      • Anonyymi

        Mistä se kertoo ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä se kertoo ?

        Luulen että se on jatkoa Hildurille.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Luulen että se on jatkoa Hildurille.

        aika vähän kiinnostaa suomalaisia ulkkareiden asiat todellisuudessa

        habla la nica
        mitähän tämäkin tekee työkseen paitsi ihailee marinia ja inhoaa urpilaista (koska tämä sanoi maassa maan tavalla)

        https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/amgs/keskustapuolue-vihreat-ja-vasemmisto-ovat-olleet-tukemassa-kylien-kurjistamispolitiikkaa/

        sitten tässä on mielenkiintoinen epitettii
        IKKALAN KYLÄYHDISTYKSEN SIHTEERINÄ SUOMESSA PÄÄSEE SADAN VAIKUTUSVALTAISIMMA VÄLIAMERIKANLATINON JOUKKOON MAAILMASSA

        Forbes Centroámerica on listannut elo-syyskuun numerossaan sata Keski-Amerikan vaikutusvaltaisinta naista vuonna 2020. Olen yksi niistä sadasta.
        Kuntavaaleissa 2020 sain 141 ääntä. Kiitos!
        Ikkalan kyläyhdistyksen sihteeri


    • Anonyymi

      Roskakirjoja monet.

    • Anonyymi

      Koskettava, uskalias ja humaani 121-sivuinen fiktio ennakkoluuloista.

      Eräänä aamuna Anders, valkoinen mies, sai herättyään huomata muuttuneensa
      syvän ja kiistämättömän ruskeaksi.
      Se selvisi hänelle ensin vähitellen ja sitten yht'äkkiä,
      ensin hänen kurkottaessaan kohti puhelintaan ihmeissään siitä,
      mitä aamun varhainen valo näytti tekevän hänen käsivartensa värille . . .
      Muodonmuutoksen kokenut mies ei tunnista peilikuvaansa.

      Anders ei halunnut tavata ketään.
      Hän soitti töihin olevansa sairas.
      Toisena päivänä hän soitti olevansa vielä sairaampi.
      Kolmantena päivänä hänen ahdistuksensa kasvoi hänen miettiessään,
      että hänen on pakko mennä ruokakauppaan.
      Miten häneen suhtauduttaisiin.

      Mulkoilisivatko valkoiset häntä verhotun vihamielisesti
      niinkuin heillä tapana on.

      Tähän tapaan alkaa Mohsin Hamidin ajatuksia ravisteleva kirja
      "Viimeinen valkoinen mies".

      "Kirja kuvaa etuoikeuksista luopumista viiltävällä tarkkuudella,
      joka pakottaa lukijan vastatusten itsensä kanssa."

      Aihe jää mieleen ja pistää todella mietityttämään laajemmin asioita.
      Suosittelen.

    • Satu Rämön Hildur trilogian kakkososan olen kuunnellut,
      mielenkiintoinen kirja.
      Ykkösosassa Hildurin pienet sisarukset katoavat mystisesti,
      sitä rikosta selvitellään ja kakkososassa katoaminen lopulta selviää.
      Muitakin rikoksia kirjoissa tapahtuu.
      Pidän Satu Rämön tavasta kirjoittaa islannin mystiikasta,
      erilaisista uskomuksista ja maahisista,
      ja maisemakuvaus vie mukanaa Islantiin.
      Hän kirjoittaa Äkäslompolossa kolmatta osaa,
      malttamattomana odotan sitä.

      Noista kirjoita olen myös kuunnelut kanadalaisen Margaret Atwoodin runot,
      pidin niin paljon, että pääsiäisenä voisin kuunnella toistamiseen.

      Areenassa voi katsella muutamia islantilaisia rikossarjoja,
      niissäkin on maisema hyvin esillä ja mystiikkaakin löytyy.
      Maisema muovaa ihmistä, sekin niistä tulee hyvin esille,

    • Anonyymi

      Tiedot Plievier: STALINGRAD! Oblivion stout...

    • Aloitin lukunäytteen Genbergin "Yksityiskohtia"; lukenut nyt vain noin kymmenkunta sivua. Taitavaa kertomista, hidas tempo. Ellei tapahtumat ala kehittyä nopeammin niin taidan jättää kesken. En yleensäkään viihdy kirjojen parissa jotka pyörivät minäkertojan omien ajatuksien ja mielipiteiden, analyysien jne. parissa liikaa, ellei kirjassa ole selkeää juonta, tapahtumaketjua, sanomaa.

      • Anonyymi

        Et sitten ilmeisesti viihdy omien kirjojesi parissa.


      • Anonyymi

        Omissa kirjoissasi on varmaan kaikki nuo hyvät puolet? Varmadti hyvin syvällinen ihmisiä syvästi koskettava sanomakin. Eikä ainakaan omiaajatuksia jamielipteitä esillä. Kumma kun et läydäkustantajaa jaostajis kirjoillesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten ilmeisesti viihdy omien kirjojesi parissa.

        Hahahahahahahaha
        Lukijapalautteen mukaan kirjani ovat kovinkin vauhdikkaita. Että saisin vähän hidastaa jossain kohtaa.
        Huomaa ettet tiedä kirjoistani yhtään mitään etkä ole lukenut ensimmäistäkään. Mutta ei sitten enempää mun kirjoista, puhutaan listasta.
        Pal


    • Anonyymi

      Nopeasti etenevät toimintakirjat on näppäriä niille, joita ei ajattelu kiinnosta,
      niissähän ei ole mitään syvällistä.

    • Enpä löydä tuosta listasta montakaan tuttua: Celeste Ng:n ja Anne Tylerin.
      Tyleriltä olen lukenut paljonkin. Yleensä hän kirjoittaa perheestä, perhedraamoista, ja osaa kuvata niitä kuin ne eivät draamoja olisikaan..))
      Celeste Ng:ltä olen lukenut ainakin Tulenarkoja asioita. Vastakkainasettelua hallitun ja heittäytyvän elämäntavan välillä. Perhekuvio niissäkin keskeisenä.

      Olen nyt jäsenenä kahdessakin kirjakerhossa, joten on tullut luettua aika paljon viime aikoina. Ehkä sitten pääsiäisenäkin.
      Vaikuttavimmat lukuelämykset ovat kyllä olleet Victoria Hislopin Ne joita emme unohda (Kreikan lähihistoriaa) ja Trevor Noahin Laiton lapsi.

      Trevor Noahin kirja oli kyllä sellainen, etten siitä ole toipunut vieläkään: Noahin oma "elämäkerta". Hän syntyi Etelä-Afrikassa 1984 ja räikeä rotuerottelu oli siellä arkipäivää, kiihkeän uskonnollisuuden, taikauskoisuuden, mielivaltaisen vallankäytön ja yleisen kaoottisuuden ohella. Lahjakkuus, vahva elämisen- ja selviytymisen tahto ja vanhemman (äidin) uskomaton sitoutuminen perheensä hyväksi tekivät kai mahdolliseksi tuollaisen
      tarinan syntymisen ja sen, että Trevorista tuli maailmantähti, näyttelijä, koomikko, tuottaja...
      Tuntuu, että mitä tahansa kirjasta sanookin, se on liian vähäistä, kirjaa ei voi vain lukea, se täytyy kokea... Ja yllättävää oli se, että lukeminen ei ollut raskasta, aiheet kai olivat niin rankkoja että kerronnan oli pakko olla kevyttä...

    • Anonyymi

      Varasin jar raahasin viime viikolla pääsiöistä(kin) silmälläpitäen kirjastosta esim. seuraavat kirjat:

      Immanuel Nobel ja hänen poikansa Venäjällä, luettavia sivuja noin 450
      Bysantti, luettavia sivuja noin 570
      Muinaisuutemme jäljet, luettavia sivuja noin 540

      Muuten meni hyvin mutta kirjat on nyt luettu, mitäs nyt?

      • Anonyymi

        Äkkiä uudestaan kirjastoon !


    • Anonyymi

      Itse luen juuri nyt kirjaa jonka on kirjoittanut Stephen Law , jonka nimi on Bluff, mielenkiintoinen kirja, odottamassa seuraava kirja, Mi Ridells Kroppen ljuger alldrig. Näitä olen ostellut aikoja sitten kirjahyllyyn odottamaan milloin on aikaa lukea.
      Joten mielenkiintoisia olleet silloin kun olen ne ostanut, saas nähdä miten nyt

    • Aloituksen lista vaikuttaa mielenkiintoiselta, ja sen inspiroimana varasin Anne Tylerin uutuusteoksen Palmikko. Hän on arvostettu kirjailija, Pulitzer-palkittu. On helppo ymmärtää hänen teemojaan ja henkilöitään, vaikka hän amerikkalaisista yleensä kirjoittaakin. Kirjat ovat viihdyttäviä, mutta eivät missään tapauksessa kaavamaista pinnallista viihdettä. Joskus tuntuu, että kirjojen monimutkaisilla rakenteilla ja vaikeaselkoisuudella kriitikot mittaisivat kirjan laatua.

      Demeter mainitsi Victoria Hislopin, josta kerroin lukukokemuksiani jokin aika sitten, mutta muistaakseni ei ilmaantunut muita nänestä innostuneita silloin. Luin viimeksi häneltä kirjan Eräänä elokuun iltana, joka on jatkoa Saari-teokselle, kertoen samoista henkilöistä ja Kreikan lähimenneisyydestä.

      En taida hakea pääsiäisen ajaksi mitään uutta luettavaa kirjastosta, en oikein osaa keskittyä lukemiseen , kun on monenlaista menoa ja emännöintiäkin ohjelmassa . Viimeksi luin Outi Pakkasen kirjan Pullonkerääjät, joka jatkaa leppoisaa dekkarilinjaa. Anna Laine ei tosin ole mikään salapoliisi, vaan mainosgraafikko, joka edesauttaa salaisuuksien ja rikostenkin paljastumisessa. Pakkanen kuvaa hienosti Helsinkiä, hänen ja mäyräkoiransa seurassa on kiva kulkea ja katsella kaupungin tuttuja paikkoja, muutoksia ja yllättäviä yksityiskohtia. Pakkasen henkilöt ovat tavallisia ja epätavallisia, oikeastaan kaikki sympaattisia ja inhimillisiä kaikkine omituisuuksineen ja heikkouksineenkin. Kirjan lopussa Anna Laine vastasi vihdoin myöntävästi kosintaan. Outi Pakkanen on meikäläisten ikäluokkaa, tulee niin tuttuja juttuja vastaan ajatuksissakin. Ja aina on hyviä ruokavinkkejä ja herkutteluhetkiä Outi Pakkasen kirjoissa!

      • Muistan kyllä, Ramoona, sinun maininneen Hislopin. Ehkä pitää tilata myös tuo Elokuun eräänä iltana..))
        Paavo Haavikon "Puut, kaikki heidän vihreytensä"sainkin jo kirjastoautolta. Luen sitä runo kerrallaan. Minulle ne vertautuvat jollakin tavoin Lassi Nummen runoihin. Hänen Requem-teoksensa, on lempilukemistani, tietyssä mielentilassa, olenkin siteerannut sitä paljon kun on pitänyt ilmaista osanottoa.
        Suorasanainen, ehkä jopa aforistinen runoteos puhuttelee minua eniten, arkipäiväinen kun olen..))
        Joku Outi Pakkasen kirja minulla onkin, Täytynee ottaa "työn alle". Eero Alenin kirja"Linkolan soutajan päiväkirja" on nyt meneillään, nuoren Eeron muistiinpanoja työharjoittelusta vuodelta 1994. Hyvin kirjoitettu ja on omiaan herättämään muistoja maisemasta, ihmisistä ja ajasta joka ei unohdu.


    • Anonyymi

      Olen tilannut esseitä pääsiäislukemisiksi ja muulloinkin luen niitä usein.
      Esseestä saa mielihyvää, joka syntyy kun mieli vapautuu
      romaanikirjailijan alituisesta vaatimuksesta, että meidän tulisi tuntea
      hänen henkilöhahmojensa myötä.

      • Anonyymi

        Häh!

        Pääsiäinen.
        Miksi sitä vietetään?

        Juohtuuko kenelle mieleen?

        Hengellinen kirjallisuus on ainoa kirjojen laji Pääsiäisenä.
        Kunniottakaamme sen verran sitä mitä Jeesus teki meidän kaikkien puolesta!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Häh!

        Pääsiäinen.
        Miksi sitä vietetään?

        Juohtuuko kenelle mieleen?

        Hengellinen kirjallisuus on ainoa kirjojen laji Pääsiäisenä.
        Kunniottakaamme sen verran sitä mitä Jeesus teki meidän kaikkien puolesta!

        Kai tähän voi kertoa muitakin lukukokemuksista,
        me ihmiset ollaan niin erilaisia ja luetaan erilaista
        aina ei maailman mestariteokset uppoa...

        Kuuntelin ennen pääsiäistä Heini Röyskön kirjan
        Ja samassa tuli hiljaisuus.
        Se on kertomus Lapuan patruunatehtaan onnettomuudesta 1976
        fiktiivinen, siinä on rakkautta ja traumoja, surua monella tasolla,
        mitä onnettomuudesta ihmisille ja paikkakunnalle räjähdyksestä aiheutui.
        Helluntalaisuus on yksi juonne, liike eli voimakkaana Lapualla
        silloin elettiin mm.Niilo Ylivainion aikaa.
        Syyllistäkään tehtaan räjähdykseen ei koskaan löydetty,
        se on yksi isoista traumoista.

        Kuuntelin kirjan melkein yhdeltä istumalta.
        Itselläni on suhteita Lapualle ja myös omaiseni hauta,
        jota hoidan on aivan tuon patruunaräjähdyksen muistomerkin vieressä.
        Suuri kivipaasi ja siinä 40 pientä ristiä on aina herättänyt ajatuksia,
        kirjan luettuani herättää vielä enemmän.

        ***
        Syksyllä tulee ensi-iltaan myös kotimainen elokuva Lapua 1976.
        se on ollut tekeillä yli vuosikymmenen
        ja kertoo myös lapualaisten vuosikymmeneien takaisesta murheesta.
        Elokuva on rakkaustarina, jossa miljöönä räjähdyksen tapahtumat
        Sen on ohjannutToni Kurkimäki, jonka oma isä
        oli räjähdyksen sattuessa töissä patruunatehtaalla
        Elokuvan on käsikirjoittanutTuukka Haapamäki.
        Elokuvassa esiintyy paljon tavallisia lapualaisia vapaaehtoisia,
        jokaisella lapualaisella lienee jokin suhde onnettomuuteen.
        Pääosaa, eli tehtaan johtajaa näyttelee H-P Björkman
        Mielenkiinnolla odotan elokuvaa.


      • maissiii kirjoitti:

        Kai tähän voi kertoa muitakin lukukokemuksista,
        me ihmiset ollaan niin erilaisia ja luetaan erilaista
        aina ei maailman mestariteokset uppoa...

        Kuuntelin ennen pääsiäistä Heini Röyskön kirjan
        Ja samassa tuli hiljaisuus.
        Se on kertomus Lapuan patruunatehtaan onnettomuudesta 1976
        fiktiivinen, siinä on rakkautta ja traumoja, surua monella tasolla,
        mitä onnettomuudesta ihmisille ja paikkakunnalle räjähdyksestä aiheutui.
        Helluntalaisuus on yksi juonne, liike eli voimakkaana Lapualla
        silloin elettiin mm.Niilo Ylivainion aikaa.
        Syyllistäkään tehtaan räjähdykseen ei koskaan löydetty,
        se on yksi isoista traumoista.

        Kuuntelin kirjan melkein yhdeltä istumalta.
        Itselläni on suhteita Lapualle ja myös omaiseni hauta,
        jota hoidan on aivan tuon patruunaräjähdyksen muistomerkin vieressä.
        Suuri kivipaasi ja siinä 40 pientä ristiä on aina herättänyt ajatuksia,
        kirjan luettuani herättää vielä enemmän.

        ***
        Syksyllä tulee ensi-iltaan myös kotimainen elokuva Lapua 1976.
        se on ollut tekeillä yli vuosikymmenen
        ja kertoo myös lapualaisten vuosikymmeneien takaisesta murheesta.
        Elokuva on rakkaustarina, jossa miljöönä räjähdyksen tapahtumat
        Sen on ohjannutToni Kurkimäki, jonka oma isä
        oli räjähdyksen sattuessa töissä patruunatehtaalla
        Elokuvan on käsikirjoittanutTuukka Haapamäki.
        Elokuvassa esiintyy paljon tavallisia lapualaisia vapaaehtoisia,
        jokaisella lapualaisella lienee jokin suhde onnettomuuteen.
        Pääosaa, eli tehtaan johtajaa näyttelee H-P Björkman
        Mielenkiinnolla odotan elokuvaa.

        Tässä pieni ennakko elokuvasta

        https://youtu.be/doaj5QGOCdk


      • Anonyymi
        maissiii kirjoitti:

        Kai tähän voi kertoa muitakin lukukokemuksista,
        me ihmiset ollaan niin erilaisia ja luetaan erilaista
        aina ei maailman mestariteokset uppoa...

        Kuuntelin ennen pääsiäistä Heini Röyskön kirjan
        Ja samassa tuli hiljaisuus.
        Se on kertomus Lapuan patruunatehtaan onnettomuudesta 1976
        fiktiivinen, siinä on rakkautta ja traumoja, surua monella tasolla,
        mitä onnettomuudesta ihmisille ja paikkakunnalle räjähdyksestä aiheutui.
        Helluntalaisuus on yksi juonne, liike eli voimakkaana Lapualla
        silloin elettiin mm.Niilo Ylivainion aikaa.
        Syyllistäkään tehtaan räjähdykseen ei koskaan löydetty,
        se on yksi isoista traumoista.

        Kuuntelin kirjan melkein yhdeltä istumalta.
        Itselläni on suhteita Lapualle ja myös omaiseni hauta,
        jota hoidan on aivan tuon patruunaräjähdyksen muistomerkin vieressä.
        Suuri kivipaasi ja siinä 40 pientä ristiä on aina herättänyt ajatuksia,
        kirjan luettuani herättää vielä enemmän.

        ***
        Syksyllä tulee ensi-iltaan myös kotimainen elokuva Lapua 1976.
        se on ollut tekeillä yli vuosikymmenen
        ja kertoo myös lapualaisten vuosikymmeneien takaisesta murheesta.
        Elokuva on rakkaustarina, jossa miljöönä räjähdyksen tapahtumat
        Sen on ohjannutToni Kurkimäki, jonka oma isä
        oli räjähdyksen sattuessa töissä patruunatehtaalla
        Elokuvan on käsikirjoittanutTuukka Haapamäki.
        Elokuvassa esiintyy paljon tavallisia lapualaisia vapaaehtoisia,
        jokaisella lapualaisella lienee jokin suhde onnettomuuteen.
        Pääosaa, eli tehtaan johtajaa näyttelee H-P Björkman
        Mielenkiinnolla odotan elokuvaa.

        Voisithan kertoa lukukokemuksiasi hengellisesä kirjallisuudesta?
        Ole hyvä!

        Miksi et voisi?
        Kun Pääsiäistä kerran vietetään.

        Itse suosittelen esim.
        Valamon munkin Johanneksen kirjaa, Seurakuntalainen-lehdessä on paljon luettavaa Pääsiäisen vietosta, ja paljon muuta!

        Noita Lapuan juttuja voi lukea muulloinkin.

        Kai sinulla on kokemusta kristinuskonnollisestakin kirjallisuudesta (ei siis joogistien ym).
        Miksi niistä ei voisi puhua Pääsiäisen aikoina?

        En saarnaa mitenkään, enkä yritä olla mitään.
        On vain niin tullut maalliseksi kaikki, että itse juhlapyhien merkitys on unohtunut.
        Sinultakin Maissii ja monelta muulta.
        Siksi otin esille tämän, että miksi Pääsiäistä vietetään kristillisissä maissa.

        Hyvää Pääsiäistä kaikille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häh!

        Pääsiäinen.
        Miksi sitä vietetään?

        Juohtuuko kenelle mieleen?

        Hengellinen kirjallisuus on ainoa kirjojen laji Pääsiäisenä.
        Kunniottakaamme sen verran sitä mitä Jeesus teki meidän kaikkien puolesta!

        Tietysti pääsiäisen merkitys on meillä kaikilla tämän ikäisillä tiedossa. Ei sitä käsitteleviä kirjoja tarvitse lukea sen tietääkseen.


      • Anonyymi
        maissiii kirjoitti:

        Kai tähän voi kertoa muitakin lukukokemuksista,
        me ihmiset ollaan niin erilaisia ja luetaan erilaista
        aina ei maailman mestariteokset uppoa...

        Kuuntelin ennen pääsiäistä Heini Röyskön kirjan
        Ja samassa tuli hiljaisuus.
        Se on kertomus Lapuan patruunatehtaan onnettomuudesta 1976
        fiktiivinen, siinä on rakkautta ja traumoja, surua monella tasolla,
        mitä onnettomuudesta ihmisille ja paikkakunnalle räjähdyksestä aiheutui.
        Helluntalaisuus on yksi juonne, liike eli voimakkaana Lapualla
        silloin elettiin mm.Niilo Ylivainion aikaa.
        Syyllistäkään tehtaan räjähdykseen ei koskaan löydetty,
        se on yksi isoista traumoista.

        Kuuntelin kirjan melkein yhdeltä istumalta.
        Itselläni on suhteita Lapualle ja myös omaiseni hauta,
        jota hoidan on aivan tuon patruunaräjähdyksen muistomerkin vieressä.
        Suuri kivipaasi ja siinä 40 pientä ristiä on aina herättänyt ajatuksia,
        kirjan luettuani herättää vielä enemmän.

        ***
        Syksyllä tulee ensi-iltaan myös kotimainen elokuva Lapua 1976.
        se on ollut tekeillä yli vuosikymmenen
        ja kertoo myös lapualaisten vuosikymmeneien takaisesta murheesta.
        Elokuva on rakkaustarina, jossa miljöönä räjähdyksen tapahtumat
        Sen on ohjannutToni Kurkimäki, jonka oma isä
        oli räjähdyksen sattuessa töissä patruunatehtaalla
        Elokuvan on käsikirjoittanutTuukka Haapamäki.
        Elokuvassa esiintyy paljon tavallisia lapualaisia vapaaehtoisia,
        jokaisella lapualaisella lienee jokin suhde onnettomuuteen.
        Pääosaa, eli tehtaan johtajaa näyttelee H-P Björkman
        Mielenkiinnolla odotan elokuvaa.

        "Syyllistäkään tehtaan räjähdykseen ei koskaan löydetty"

        Syyllinen on se pieni kipinä, joka voi syttyä mistä syystä vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisithan kertoa lukukokemuksiasi hengellisesä kirjallisuudesta?
        Ole hyvä!

        Miksi et voisi?
        Kun Pääsiäistä kerran vietetään.

        Itse suosittelen esim.
        Valamon munkin Johanneksen kirjaa, Seurakuntalainen-lehdessä on paljon luettavaa Pääsiäisen vietosta, ja paljon muuta!

        Noita Lapuan juttuja voi lukea muulloinkin.

        Kai sinulla on kokemusta kristinuskonnollisestakin kirjallisuudesta (ei siis joogistien ym).
        Miksi niistä ei voisi puhua Pääsiäisen aikoina?

        En saarnaa mitenkään, enkä yritä olla mitään.
        On vain niin tullut maalliseksi kaikki, että itse juhlapyhien merkitys on unohtunut.
        Sinultakin Maissii ja monelta muulta.
        Siksi otin esille tämän, että miksi Pääsiäistä vietetään kristillisissä maissa.

        Hyvää Pääsiäistä kaikille!

        Kiitos, olen kanssasi samaa mieltä. Palstan kirjallisuuskeskustelut jäävät
        köyhiksi pysytellessään usein ns. kioskikirjallisuuden parissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, olen kanssasi samaa mieltä. Palstan kirjallisuuskeskustelut jäävät
        köyhiksi pysytellessään usein ns. kioskikirjallisuuden parissa.

        Avaa sinä korkeakirjallisuuden ketju! Tietysti kaikki kirjat alkukielellä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, olen kanssasi samaa mieltä. Palstan kirjallisuuskeskustelut jäävät
        köyhiksi pysytellessään usein ns. kioskikirjallisuuden parissa.

        Palstalle mahtuvat myös sinun kirjallisuusasiantuntiijana kirjoittamasi annit suurista kirjallisuuden huippuhelmistä. Missä ne viipyvätkään.


    • Anonyymi

      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Lisää kiirastorstain ja hiljaisen viikon legendoista ja taikauskosta kerrotaan Inti Illimanin "La petenera"ssa.
        https://www.youtube.com/watch?v=hFJzAar086Q

        Nyt menee taas kyllä holhouksen puolelle! Suomessa osataan valita sopivat pääsiäistavat kuten muukin elämänmuoto! Voit työntää nuo linkit sinne Daljoen mutkan mutaan! sKunhan olet kaiken ensin itse kuunnellut ja lukenut!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt menee taas kyllä holhouksen puolelle! Suomessa osataan valita sopivat pääsiäistavat kuten muukin elämänmuoto! Voit työntää nuo linkit sinne Daljoen mutkan mutaan! sKunhan olet kaiken ensin itse kuunnellut ja lukenut!

        Kuka sinä luulet olevasi että voit minulle sanella mitä saan kirjoittaa, mitä saan linkittää ja mistä asioista kertoa? Puhut nyt suuremmalla suulla koska et edusta mitään, et ketään, paitsi itseäsi. Ei minun linkkejäni ole pakko aukaista, jos ei kiinnosta muut kuin oman käpykylän jutut ja tavat, on täällä muitakin joita voi hyvinkin kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kuka sinä luulet olevasi että voit minulle sanella mitä saan kirjoittaa, mitä saan linkittää ja mistä asioista kertoa? Puhut nyt suuremmalla suulla koska et edusta mitään, et ketään, paitsi itseäsi. Ei minun linkkejäni ole pakko aukaista, jos ei kiinnosta muut kuin oman käpykylän jutut ja tavat, on täällä muitakin joita voi hyvinkin kiinnostaa.

        Kukas itse luulet olevasi sieltä tuppukylästä suomalaisia vanhuksia opettamaan?
        Et sinäkään edusta mitään, et edes maatasi, joten laitappas se leipäläpi soukemmalle!


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kuka sinä luulet olevasi että voit minulle sanella mitä saan kirjoittaa, mitä saan linkittää ja mistä asioista kertoa? Puhut nyt suuremmalla suulla koska et edusta mitään, et ketään, paitsi itseäsi. Ei minun linkkejäni ole pakko aukaista, jos ei kiinnosta muut kuin oman käpykylän jutut ja tavat, on täällä muitakin joita voi hyvinkin kiinnostaa.

        Kuinkahan moni täällä hallitsee kielen, joita linkeissäsi on?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuinkahan moni täällä hallitsee kielen, joita linkeissäsi on?

        Ne jotka hallitsevat voivat avata muut älkööt vaivautuko. Yksi linkeistä on kuvalinkki, ei siihen tarvitse kielitaitoa koska kerroin jo mitä se koskee.🕊️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukas itse luulet olevasi sieltä tuppukylästä suomalaisia vanhuksia opettamaan?
        Et sinäkään edusta mitään, et edes maatasi, joten laitappas se leipäläpi soukemmalle!

        Jospa tänään ja varsinaisina pääsiäispivinä saataisiin olla rauhassa ja viettää hiljaista viikkoa tavallamme ilman vieraasta maasta tulevaa . posmotusta ja linkitystä.

        . Laitetaan kotiin juhlan tuntua kukilla ja pajunkissoilla, tehdään hyvää ruokaa ja ostetaan mämmiä, mennään kirkkoon tai kuunnellaan sanaa kotona.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jospa tänään ja varsinaisina pääsiäispivinä saataisiin olla rauhassa ja viettää hiljaista viikkoa tavallamme ilman vieraasta maasta tulevaa . posmotusta ja linkitystä.

        . Laitetaan kotiin juhlan tuntua kukilla ja pajunkissoilla, tehdään hyvää ruokaa ja ostetaan mämmiä, mennään kirkkoon tai kuunnellaan sanaa kotona.

        Jos sinun pääsiäisrauhaasi ja hiljaisen viikon viettoasi häiritsee kertomukset, kuvat ja äänet siitä miten tätä kristikunnan suurinta juhlaa vietetään muualla, maissa joissa pääsiäisen perinteet ovat elävät samoin kuin kansan usko, niin pyydän sinua vain olla lukematta viestejäni ja avaamatta linkkejäni. Ei sinun tarvitse tulla moittimaan ja kommentoimaan niitä.
        Kotonani on kukkia, ja pajunkissoja, olen juuri koristellut itse tekemäni pashan eksoottisilla hedelmillä ja tehnyt savulohi-juustokakun kavring-pohjalla. Minun tapoihin kuuluu yhdistellä ruokia ja perinteitä eri maista, missä olen asunut ja rakentaa omat juhlapyhieni perinteet vahvoille suomalaisenperinteen perustoille.
        Miksi sinä et sallisi minun kirjoittavan omista tavoistani ja omasta juhlapyhien vietosta samoin kuin muutkintekevät? Minä en moiti sinua siitä että teillä syödään mämmiä ja käydään kirkossa.
        Hyvää lankalaunataita


    • Katsoin eilen areenasta kuusiosaisen ruotsalaissarjan
      Tapahtui veden äärellä
      Kerstin Ekmannin romaanin pohjautuvana
      6-osaisena sarjana.

      Pidin siitä, ehkä siksi, että siinä myös suosikkinäyttelijöitä,
      muuuten sarjaa arvioitiin " ei täysosumaksi".
      Toisaalta kirjasta on myös sanottu, että kirja on tehnyt
      rikoskirjallisuudesta laatukirjallisuutta.
      Kaunista kuvausta.
      Sen vuoksi haluankin sen kuunnella ja
      mahdollissimman pian.

      Pahus kun entinen äänikirjajulkaisija luopui kirjoista
      ja uutta en ole vielä löytänyt,
      kun pitäisi olla mahdollisimman
      pieni kuukausimaksu ja rajaton kuuntelutarjous.

      • Senpä vuoksi tartuinkin ikivanhaan kirjaan,
        johon palaan usein pääsiäisen aikaan
        ja varsinkin ennen pääsiäistä.

        se on Rauni Väinämön
        Paastosta juhlaan ja arkeen,
        siinä on vallan ihana Riikka Juvosen kuvitus.
        (Kirja kuuluisi tietysti palstan keittokirja-aloitukseen,
        en tosin tiedä onko täällä koskaan tehty moista aloitusta.)

        Kirjailija vierailee monissa luostareissa ja
        kertoo suomalaisesta, kreikkalaisesta ja
        venäläisestä ortodoksisesta ruokaperinteestä.
        keittoja keitetään Arkkipiispa Paavalin ja piispa Arsenin ohjein
        ja samalla heidän jakamaansa tietoa paastosta on mielenkiintoista lukea,
        Kirjailija kertoo kuinka kreikkalainen
        Rhodoksella asuva ikoninmaalari paastoaa jne

        Muistan reseptejä toki vuosien varrelta ulkoa,
        monet tuttuja ja helppoja, silti kirjan sivuille on mukava palata.
        Muistella samalla omia tunnelmia
        Kuinka ortodoksilaulu soi hiljaa taustalla
        ja kaikki syventyvät ääneti omaan tekemiseensä.

        Ikoninmaalarin tomaattikeittoa on tullut monesti tehtyä,
        tosin kirjassa siitä on resepti suurena annoksena,
        mutta olen sitä pakastanut ja nauttinut siten monesti.


      • Anonyymi
        maissiii kirjoitti:

        Senpä vuoksi tartuinkin ikivanhaan kirjaan,
        johon palaan usein pääsiäisen aikaan
        ja varsinkin ennen pääsiäistä.

        se on Rauni Väinämön
        Paastosta juhlaan ja arkeen,
        siinä on vallan ihana Riikka Juvosen kuvitus.
        (Kirja kuuluisi tietysti palstan keittokirja-aloitukseen,
        en tosin tiedä onko täällä koskaan tehty moista aloitusta.)

        Kirjailija vierailee monissa luostareissa ja
        kertoo suomalaisesta, kreikkalaisesta ja
        venäläisestä ortodoksisesta ruokaperinteestä.
        keittoja keitetään Arkkipiispa Paavalin ja piispa Arsenin ohjein
        ja samalla heidän jakamaansa tietoa paastosta on mielenkiintoista lukea,
        Kirjailija kertoo kuinka kreikkalainen
        Rhodoksella asuva ikoninmaalari paastoaa jne

        Muistan reseptejä toki vuosien varrelta ulkoa,
        monet tuttuja ja helppoja, silti kirjan sivuille on mukava palata.
        Muistella samalla omia tunnelmia
        Kuinka ortodoksilaulu soi hiljaa taustalla
        ja kaikki syventyvät ääneti omaan tekemiseensä.

        Ikoninmaalarin tomaattikeittoa on tullut monesti tehtyä,
        tosin kirjassa siitä on resepti suurena annoksena,
        mutta olen sitä pakastanut ja nauttinut siten monesti.

        Keittokirja aloitus olisikin tervetullut. Täällä menee ruokajutut itsekorostukseen jolla ei ole mitään tekemistä itse ruuanlaiton kanssa. Kuten miten isolla autolla pitää munan puolikkaat kuljettaa. Tosin ne isot vanhat auton romiskot on nykyisin halpoja, vievät paljon bensaa ja saastuttavia.


      • Tuosta "Tapahtui veden äärellä" kirjoitin myös hieman ylempänä. Ktaseltiin sarja televisiosta pari kuukautta sitten (?), minun mielestäni hyvä ja huolella tehty sarja ja näyttelijät tömäön maan parhaimpia. Nyt viikolla luin myös Kerstin Ekmannin kirjan ja kirja oli vieläkin parempi kuin tv-sarja!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Keittokirja aloitus olisikin tervetullut. Täällä menee ruokajutut itsekorostukseen jolla ei ole mitään tekemistä itse ruuanlaiton kanssa. Kuten miten isolla autolla pitää munan puolikkaat kuljettaa. Tosin ne isot vanhat auton romiskot on nykyisin halpoja, vievät paljon bensaa ja saastuttavia.

        Taas asiat muuttuivat hovissa.
        "Kuten miten isolla autolla pitää munan puolikkaat kuljettaa. "
        Ei siinä ollut minkään valtakunnan itsekorostusta, ainoastaan vastaus kun kysyttiin "eikö ne munanpuolikkaat ole hankala kuljettaa"?
        Tyttären SUViin mahtuu sekä tyttären neljähenkinen perhe, anoppi, reput, nyytit ja munanpuolikkaat.
        Mieti vähän mitä kirjoitat ettet päästele sammakoita suustasi.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Tuosta "Tapahtui veden äärellä" kirjoitin myös hieman ylempänä. Ktaseltiin sarja televisiosta pari kuukautta sitten (?), minun mielestäni hyvä ja huolella tehty sarja ja näyttelijät tömäön maan parhaimpia. Nyt viikolla luin myös Kerstin Ekmannin kirjan ja kirja oli vieläkin parempi kuin tv-sarja!

        Hyvästä sarjasta voi kirjoittaa useamminkin.
        areenasta voi katsoa koko sarjan yhteen pätköön.
        Sarjassa liikutaan usealla vuosikymmenenllä
        siinä näyttelee äiti kahden tyttärensä kanssa,
        jos olen oikein tulkinnut,
        ja ovat niin yhden näköisiä.


      • maissiii kirjoitti:

        Hyvästä sarjasta voi kirjoittaa useamminkin.
        areenasta voi katsoa koko sarjan yhteen pätköön.
        Sarjassa liikutaan usealla vuosikymmenenllä
        siinä näyttelee äiti kahden tyttärensä kanssa,
        jos olen oikein tulkinnut,
        ja ovat niin yhden näköisiä.

        Kyllä, äiti ja hänen kaksi tytärtään ja Rolf Lassgård, hyvin charmantti östersundilainen , pitkä ja menestyksellinen näyttelijänura. Muistetaan ehkä parhaiten Metsästäjistä ja Miehestä nimeltään Ove.
        Ekmanilla on pitkä rivi dekkareita e-kirjoina, taidankin alkaa lukemaan niitä iltalukemisina.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Kyllä, äiti ja hänen kaksi tytärtään ja Rolf Lassgård, hyvin charmantti östersundilainen , pitkä ja menestyksellinen näyttelijänura. Muistetaan ehkä parhaiten Metsästäjistä ja Miehestä nimeltään Ove.
        Ekmanilla on pitkä rivi dekkareita e-kirjoina, taidankin alkaa lukemaan niitä iltalukemisina.

        Totta, R Lassgård on erittäin charmantti näyttelijä.
        Hänellä on leppoisan nallekarhumainen olemus.

        Täällä Suomessa pyörii myös norjalaissarja EXIT,
        siinä hän näyttelee , no tietysti erästä miljonääriä.
        sarjassa on vain sekoilevia miljonäärejä ja hyväksi käytettyjä naisia.
        RL näyttelemä miljonääri kouluttaa sarjassa kuinka miljoonia tehdään.

        Täällä on kolmas kausi menossa,
        ensi torstaina tulee viimeinen jakso.
        Yksi jo pääsi hengestään,
        jännä nähdä miten kolmelle muulle käy.


    • Anonyymi

      "Hieno" kehityskertomus.

      Halla-ahon "ura" alkoi sanoilla:
      "Minä vihaan ihmisoikeuksia".

      Lue Lauri Nurmen kirjasta lisää "mestarin" ajatuksia.

      • Anonyymi

        Se on koko puolueen motto.


    • liekko

      https://www.youtube.com/watch?v=9KpvVepzjtg&list=RDGMEMQ1dJ7wXfLlqCjwV0xfSNbA&start_radio=1&rv=Zst5bXZKLHY

      Tämä laulu soitettiin ja laulettiin äitini hautajaisissa. Laila Kinnusen, lahjakkaan ihmisen traaginen elämä tuli myös mieleen. Äitini elämää ei voinut mitenkään verrata hänen kohtaloonsa, mutta kaikkien meidän elämäämme tämä laulu koskettaa.

      Äänikirjoja olen kuunnellut, en saa unta ilman äänikirjaa. Viimeksi Teemu Keskisarjan kirjaa Kyllikki Saaresta. Siksi että olen syntynyt Isojella. Tätä äänikirjaa olen kuunnellut monesti, johtuu siitä että siinä vilahtaa tuttuja nimiä.

    • Kiva, että otitte pääsiäisen puheeksi, maissii, Paloma ja muut.

      Minulla isoin juhla, sukujen pääsiäisateria pidettiin jo perjantaina. Mukava tapahtuma, me "vanhat" oltiin kyllä pääosassa, kun nuoremmat olivat vasta virittäytymässä ylimääräisiin vapaapäiviin.
      Kiitos noista vinkeistä: tuleva Lapua-elokuva ja uusi TV-sarja. Muistelen että minulla on tuo Ekmanin kirja, lukemattomana kuten paljon muutakin.

      Oliskin ihan kiva jutella noista TV-ohjelmista. Minulle pääsiäisen ajan parhaaksi taisi jäädä Kaurismäen "Mies vailla menneisyyttä". Olin luultavasti sen nähnytkin, mutta ei ollut pahaksi katsoa se uudestaan. En ole aikaisemmin oikein päässyt sisälle Kaurismäen elokuviin, liikaa ankeutta minun makuuni, mutta Le Havre oli käänteentekevä. Sen jälkeen olen tavoittanut niissä aitoa välittämistä, toivoa epätoivoiselta tuntuvan tilanteen keskelläkin.
      Kärsimysnäytelmiä ei ole enää mielestäni ollut YLE:n pääsiäisohjelmistossa. Niistä ykkönen oli kyllä minulle Pier Paolo Passolinin Matteuksen evankeliumi: mustavalkoelokuva, amatöörinäyttelijät, niin vaikuttava, että jäi mieleen.

      Tämä viesti tuli tietysti "väärään ketjuun", kun kirjoista piti puhua. Olen vain aika eksyksissä täällä nykyisin. En voi sille mitään, että Anonyymien ketjuissa tunnen itseni vähän kuokkavieraaksi, niin hyvää keskustelua kuin siellä pääsääntöisesti onkin. Vai tuleeko tunne siitä ?..))

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      170
      3400
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      63
      2822
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2692
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      38
      2157
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      1997
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1617
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1595
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      24
      1538
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1409
    10. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      187
      1301
    Aihe