Tuli ystävän kanssa puheeksi. Hän tyhjentää litran jugurttipurkin valuttamalla viimeiset. Sen jälkeen huuhtomatta laittaa kartonkikierrätykseen. Kuulemma on uudet säännöt, ei niitä enää tarvitse huuhdella. En löytänyt netistä.
Mutta jäin miettimään, miten on. Kun olen esim seurakunnan lähetyslounaalla, kymmenet ihmiset syövät kertakäyttö-paperilautasilta kasviskettoa tai muuta keittoa, kiisseleita, puuroa, josta rapsimisen jälkeen jää lautaselle enemmän tai vähemmän. Ei niitä kukaan pyyhi tai huuhtele eikä kuivattele. Siitä kipataan kartonkikierrätykseen. Samoin kk-muovikupista vanukkaan, sama juttu, sellaisenaan muoveihin. Ilmeisesti myös tarjolla olevat piimäpurkit tyhjetessään.
Luulisi että ruoantähteet homehtuvat ja pilaavat ne pötit, jotka monet huuhtovat tai ainakin pyyhkivät ja kuivaavat.
Olenkohan tenhyt turhaa työtä, miten luulette että ne käsitellään, että niitä voi uudestaan hyödyntää, huuhdotut ja mönjän vallassa olevat.
Pesetkö jugurttipurkin ennen kierrätykseen nakkaamista
25
249
Vastaukset
- Anonyymi
Riippuu pakkauksesta.
Jugurtit ja piimät keljuja, ei tölkkejä saa tyhjiksi valuttelemalla. Nämät perinteiset purepackit pitää kyllä huuhtaista vedellä. Nykyisin kuitenkin paljon kierrekorkillisia, net voi taitella kasaan ja sitten laittaa korkin vaan kiinni.
Nykyisin kierrekorkkien pitää direktiivien mukaan olla kiinni pakkauksessa kierrätyksen takia ja korkit kierrätettäviä siis. Aikoinaan piti korkit laittaa muoviin ja tölkit pahviin, nykykierrepakkaukset siis sopii kyllä sellaisenaan pahviin.
Siis usein kierrätysohjeissa kehotetaan huuhtomaan juomapakkaukset. Mutta käsittääkseni kyse ei sinällään kierrätykseen muuten liittyvästä asiasta, kuin hajuhaitoista. Happanevan maitotuotteen hajut häiritsevät, lisäks voi houkutella jotain hiiriä jne. Mutta snadit jäämät jotain jukurttia, ei haittaa kierrätystä.
Mun mielestä roskiin menevien pakkausten peseskeleminen muutenkin tyhmää ja tarpeetonta. Mutta jos on paljon kamaa jäljellä, paree ihan omankin kotohygeenian takia niitä vähän huuhtaista. Kun pitää ajatella sitäkin, paljonko menee vettä, ehkäpä pesuainettakin turhaan niitten pesemiseen, huuhtaisu riittää.
Mainiten, ois tarkoitus tässä illan päälle syödä savusilakoita. Niitten pakkaukset lemuaa, ruodot jne lemuaa valtavasti. Pitää siis syödä hyvällä ruokahalulla, sitten sulkea tiukkaan jätepussit ja kiikuttaa jätteet roskiin. Meinaan, tollasta kamaa ei tarvi kauaa himassaan säilyttää ja jo koko kämppä haisee mädälle savukalalle :D
Jep, suotta peseskellä kaikkia tölkkejä.
=DW=- Anonyymi
Itse en kauaa kotona pidä sisällä kala ymm.Valmisateria pakkauksia. Ne todella haisee! Huuhdon jugurtti purkit.en pese. Litran jugurti purkeja en osta.Asun yksin. Lajitelen jäteni.Mutta en säilytä koti. Vien ne roska katos joka päivä ,illalisen jälkeen.Lulen alaketanin säilyttää roskat parvekella? .Laiska viemän roska pusseja keties viikolla roska katos. Kun hänellä lasitukset kinni 24h/12kk. Kissakin.Kissan kakat,pisut roska pussiin ja parveke.Kyllä jo nolla kelillä paska haisee ja nousee ylöspäin juuri sieltä parvekeelta.Plus lämpö asteita kärpäsiäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse en kauaa kotona pidä sisällä kala ymm.Valmisateria pakkauksia. Ne todella haisee! Huuhdon jugurtti purkit.en pese. Litran jugurti purkeja en osta.Asun yksin. Lajitelen jäteni.Mutta en säilytä koti. Vien ne roska katos joka päivä ,illalisen jälkeen.Lulen alaketanin säilyttää roskat parvekella? .Laiska viemän roska pusseja keties viikolla roska katos. Kun hänellä lasitukset kinni 24h/12kk. Kissakin.Kissan kakat,pisut roska pussiin ja parveke.Kyllä jo nolla kelillä paska haisee ja nousee ylöspäin juuri sieltä parvekeelta.Plus lämpö asteita kärpäsiäkin.
HULLUUTTA. Minä en pese mitään. Enkä löytä biopusseja. En ole orja ja tyhmä.
- Anonyymi
Muoviset jugurttipurkit ja erilaiset rasiat laitan astianpesukoneeseen muun tiskin kanssa. Tuossa on seuraavanlainen teksti kopioituna: Kartonki ja pahvi
Keräyskartonkia ovat kaikki kodissa kertyvät paperi-, kartonki- ja pahvipakkaukset. Niittejä, paperiliittimiä tai pakkausteippejä ei tarvitse poistaa.
Kartonkikeräykseen saa laittaa
kartonkiset nestepakkaukset, esimerkiksi maito- ja mehutölkit, myös alumiinivuoratut
kartonki-, pahvi- ja paperipakkaukset, esimerkiksi muropakkaukset, jauhopussit ja munakennot
pizzalaatikot, myös hieman rasvaiset
WC- ja talouspaperirullien pahvihylsyt
kaikki paperikassit
aaltopahvilaatikot.
Huuhtele likaiset maito- ja mehutölkit ja valuta ne kuiviksi. Litistä pakkaukset ja pakkaa ne sisäkkäin.
Kartonkikeräykseen ei saa laittaa
likaisia ja huuhtelemattomia pakkauksia
märkää pahvia
muovikasseja ja -rasioita
styroksia
lahjapapereita. - Anonyymi
Huuhtaisen ja pyöräytän tiskiharjalla jonka jälkeen laitan sen alassuin kuivamaan.
En tiedä säännöistä mutta järkeni sanoo, että huuhtomattoman purkin "etsyymit" alkavat ilakoitsemaan ahtaissa oloissa.
Maitotölkit vain valutan. Saavat könöttää vinossa ala-asennossa vähintään yön yli.
Ennen ennen kierrätykseen laittamista ruhjon niitä sisäkkäin 10 -12 kappaletta.
Vaatii hieman tekniikkaa ja sakset.- Anonyymi
muuten oikein mutta paksuudessa on raja. koneet eivät kunnolla riko liian paksua kasaa
ei kannata urheilla aivan viimeiseen asti
mutta siis aivan oikein teet - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
muuten oikein mutta paksuudessa on raja. koneet eivät kunnolla riko liian paksua kasaa
ei kannata urheilla aivan viimeiseen asti
mutta siis aivan oikein teetEn tiedä mistään paksuusrajasta joten jatkan entiseen tapaan. Maitotölkkejä tyhjenee minulla noin 10 kpl/vko ja lisäksi minun ja vaimoni kahvin kanssa kuluvat täysmaidot.
Joten viikon tölkit sisäkkäin ja kierrätyskonttiin. - Anonyymi
Minä perään roskia niihin kuten kahvisuofatin,hankkeet,omenan kuoret.
- Anonyymi
mitä avutonta sönkötystä
jugurtti ja piimä
pesen ja juon
Otan mallia Pohjantähdestä siinä Koskelan Jussi joi aina lantrattua piimää
ei sen takia että säästi vaan koska oli tapa
minula on sama tapa
purkki lähtee teknisesti puhtaana kierrätykseen
purkit pannaan sisäkkäin noin 5 purkkia ei enempää
ja ne rutistetaan kasaa ensin sormin joka sormijumppaa
ja lopuksi jaloin
purkit pannaan zig zag -menetelmällä sisäkkäin pienet sutut sisimmäksi
ja suuret vahvat viimeiseksi eli esim. omenamehupurki
korkit olen poistanut mutta en yleensä juo Valion tuotteita joissa on
häiritseviä turhia korkkeja
kuumalla vedellä ei kannata pestä mitään
kanatuotteita ei koskaan koska ne levittävät mirobit ympäri pesuhuonetta
ja se voidaan todeta mittamaalla - Anonyymi
Juuri noin minäkin teen, pyyhin tai huuhtelen ja kuivatan. Nyt kuitenkin mietin, teenkö minä ja te turhaa työtä. Jos toiset laittavat isoja määriä kertakäyttölautasia kartonkikeräykseen ja muovikippoja muoviin mitenkään huuhtomatta ja kuivaamatta. Useissa isoissakin paikoissa tänä päivänä on kk-astioiita. Siellä meidän muutamat puhdistetut, kuivat astiat ovat vain rikka rokassa.
Se kiinnostaisi, ohjeistetaanko siistiminen vain rottien takia säilytyksen aikana, ettei itse uusiokäyttö-prosessi vaadikaan puhdistamista. Se olisi hyvä tietää.
Ja vielä DWn kalansyöntijutusta tuli mieleen. Tämä sama ystävä paistoi muovipussissa tiskilta ostamiaan muikkuja. Laittoi pussin sellaisenaan muovijätteeseen. Minä vieressä, että väärin meni, mutta hänen mukaansa uusiokäyttöprosessissa ei tarvitse pakkausten olla siistittyjä.- Anonyymi
Prosessi on kokonainen ketju jossa yleensä terve järki riittää
Itse kannattaa kierrättää vaikka kuusipääyrittäjät ruokailussa olisivat k ysipäisiä
Kuuman veden tuhlaaminen vie energiaedun
Pönttö heittää arvokkaan paperijätteen muovipussissa keräykseen joka tuhoaaa koko laatilon tavaraa
Kuormautokuljetus jätteille on typerää
Jos voi jätteet murskata tai kompostoida ... ok
Muovien keräys on vielä heikkoa Suomessa - Anonyymi
No jos nyt luonnon varoja säästeliäämmin niin miksi peseskellä juomavedellä roskia .
Muovintavarat pussiin ja niille tarkoitettuun paikkaan minne ne viedään .
- Anonyymi
Kaikkea ei tarvitse ottaa niin kirjaimellisesti, mitä ohjeissa on.
- Anonyymi
Ohjeet on tarkoitettu hullulle ja tekevät viisaan hulluksi
Eli siis useimmat ohjeet ovat päivänselviä jos ottaa asiakseen ajatella miksi jokin tehtävä tehdään
E- lämä on sarja valintoja ja Pirkka- niksejä
- Anonyymi
huuhtelen kaikki muovijätteet ja myös maitopurkit mitkä menee pahvijätteisiin, ja kotona kun kerää ne omiin pusseihin, niin ei haise sitten omissakaan kaapeissa.
- Anonyymi
No en varmasti.
- Anonyymi
Litran purkissa jogurttia on vielä paljon syömistä. Pitkällä lusikalla, tai leikkaa kahtia, niin saa vielä paljon syötävää. Ei niitä kannata huuhtoa viemäriin, kun ei ne valuttamallakaan tyhjene.
- Anonyymi
Voihan tölkkiin liikuttaa Tilkan maitoa ja hölskyttää, niin saa hieman jogurttia, ohuempaa.
Beng - Anonyymi
Varsinkin jos on ostanut punalappusia litran purkkeja, niin seinämiin jäänyt piimä/jogurtti ei tahdo lähteä irti edes hölskyttelemällä. Sieltä löytyy vielä seuraavallekin aamiaiselle hyvin apetta.
Bengin ideakin on hyvä ja varsinkin kesällä mainio janojuoma jos kaataa purkin sisään vettä maidon sijasta.
- Anonyymi
En pese mitään muutakaan, mitäs hyötyä siitä sitten olisi kun vettä käytetään turhaan
- Anonyymi
Kuka oikeesti tekee noin ? Aivan täysin turhaa touhua.
- Anonyymi
Sen verran kiehtoi tämä kysymys että kysyin HSY.ltä, joka ilokseni vastasi.
Ravintolassa ja isoissa laitoksissa kierrätykseen menevää jätettä tulee paljon ja se pääsee nopeasti kiertoon. Näin ruoantähdejäämät eivät ehdi pilaannuttaa eikä homehduttaa ainesta.
Kotitalouksien jätteet joutuvat odottamaan pidempää pisteiden täyttymistä ja tyhjennystä. Siellä ruoantähteet ja kk-astioiden märkyys homehduttavat ja joskus kokonainen kuorma joudutaan hylätä pienen koko erän pilanneen home-jätemäärän takia. Rotat lisääntyvät kun jätteissä on märkiä ruoka-ainejäämiä.
Siksi kannattaa kevyesti putsata ja kuivattaa, kuten monet teistä ja minä ovatkin jo tehneet. Jatkan samaan malliin. - Anonyymi
Puhtaat muovit laitetan omaan astiaansa samoin pelti ja lasi omiinsa.
Bioskaan kahvisuodattimet ja muu biologinen tavara.
Muuten kaikki loppu sekaroskiin.
En tuhlaa kallista vettä mihinkään maitopurkkien pesuun.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195204- 472869
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312561Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231939En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111687- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231425- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101388