Tikkutiistaina

Anonyymi-ap

Hiljaisen viikon tikkutiistai valkeni aurinkoisena. Nimi tulee siitä, että ennen luultiin tämän päivän olevan hyvä sytykkeiden tekoon.

14

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hauska lastenloru tuli mieleeni

      Maanantaina makkarat tehtiin.
      Tiistaina tikut vuoltiin.
      Keskiviikkona keitto keitettiin.
      torstaina tupaan kannettiin.
      Perjantaina perheelle annettiin.
      Lauantaina liemi latkittiin.
      Sunnuntaina suu pyyhittiin.

      • Muistan hämärästi tuon lorun.
        Pääsiäisviikon loru menee kai näin. Malkamaanantai, tikkutiistai, tuhkakeskiviikko, kiiratortai, pitkäperjantai, lankalauantai, pääsiäissunnuntai.
        Kävin lauantainan mökkimaalla, otin muutaman oksan maljakkoon, saa nähdä aukeaako mitään pääsiäiseksi.
        Kaunista on luvattu, täällä vaan kaupungissa aika menee, kun lunta on maalla niin ettei sekaan sovi.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Muistan hämärästi tuon lorun.
        Pääsiäisviikon loru menee kai näin. Malkamaanantai, tikkutiistai, tuhkakeskiviikko, kiiratortai, pitkäperjantai, lankalauantai, pääsiäissunnuntai.
        Kävin lauantainan mökkimaalla, otin muutaman oksan maljakkoon, saa nähdä aukeaako mitään pääsiäiseksi.
        Kaunista on luvattu, täällä vaan kaupungissa aika menee, kun lunta on maalla niin ettei sekaan sovi.

        Malkamaanantai....korona yllätti meidät...P. joutui sairaalaan. Minä toipilas jälleen.... Liekö Hesan tuliainen....no, nyt se on koettu.


        Tikkutiistai.....auto huoltoon...Lumen luonti mökin pihapiieistä.... tilattu lumityömiehet.
        Vierailu illalla P.n luona.... toipumista tapahtunut....luojan kiitos.

        Tuhkakeskiviikko....vielä auki, mutta käyn sairaalassa...vien parranajokoneen potilaalle.
        Ei ole nälkä, mutta eipä tarvitse ruokaakaan hamstrata.

        Kiirastorstai....mökin piha aurataan ja polut sekä terassit avataan...lämmöt päälle pistetään.

        Pitkäperjantai ja lankalauantai ....pääsiäisvieraita tulossa.
        Luvassa kaunis ja aurinkoinen pääsiäisajan sää Vielä kun saadaan isäntä kotiin.🤧

        Kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu.

        Hyvää pääsiäisen aikaa.🐑🐥🌼🐇🐈🐩

        Korppis


      • Anonyymi kirjoitti:

        Malkamaanantai....korona yllätti meidät...P. joutui sairaalaan. Minä toipilas jälleen.... Liekö Hesan tuliainen....no, nyt se on koettu.


        Tikkutiistai.....auto huoltoon...Lumen luonti mökin pihapiieistä.... tilattu lumityömiehet.
        Vierailu illalla P.n luona.... toipumista tapahtunut....luojan kiitos.

        Tuhkakeskiviikko....vielä auki, mutta käyn sairaalassa...vien parranajokoneen potilaalle.
        Ei ole nälkä, mutta eipä tarvitse ruokaakaan hamstrata.

        Kiirastorstai....mökin piha aurataan ja polut sekä terassit avataan...lämmöt päälle pistetään.

        Pitkäperjantai ja lankalauantai ....pääsiäisvieraita tulossa.
        Luvassa kaunis ja aurinkoinen pääsiäisajan sää Vielä kun saadaan isäntä kotiin.🤧

        Kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu.

        Hyvää pääsiäisen aikaa.🐑🐥🌼🐇🐈🐩

        Korppis

        Sinulla onkin tapahtumaa. Hyvä, että toipuminen edistyy.
        Kävin kanssa mökillä katsomassa lauantaina, ei tule mitään vielä vähään aikaan, niin kauhia lumimäärä, kaameet aurausvallit.
        Saa nyt nähdä, kuinka edetään. Kauniita ovat kuulemma pääsiäspäivät täälläkin päin.


      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        😍 ­­­N­­y­m­­­f­­­o­­­m­a­­­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17810460A

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Joittenkin litanioitten mukaan
      tänään vietetään kellokeskiviikkoa.
      Kello sana keskiviikossa tulee ruotsalaisilta
      soittaa hiljaisesti, vaimeasti kirkonkelloja.

      Piirpauke ja
      Konevitsan kirkonkellot

      https://youtu.be/MOG57p7I_cM

    • Ensimmäistä pääsiäispäivää on sanottu sukkasunnuntaiksi. Selityksiä on kaksi: On vietetty hissukseen pyhää sukkasillaan kotosalla tai on innostuttu pääsiäisen ylösnousemuksen ilosanomasta niin, että sukatkin lentävät jaloista. Pääsiäisaamuna aurinkokin tanssii ja näillä näkymin pääsemme mukaan tanssiin.

      🌿Virvon varvon tuoreeks terveeks
      koronasta vapaaks kolotuksista vetreeks
      Natoon päästiin Suomen turvaks, onneks !🇫🇮

      🌞🌷🍀🥚🐣🐥🌞🌼

    • Tänään on kiirastorstai,
      Hauska sana toi kiira, muinaiset suomalaiset
      ajoivat pahoja olentoja pois pihoistaan,
      monin eri taikatempuin., tultakin siihen käytettiin.
      Katolilaisilla kiirastulella on enemmän merkitystä kuin ev.lut.

      Nimenä Kiira on tullut allakkaan 2015.
      Sitä selostetaan milloin niillä pahoilla olennoilla milloin auringolla,
      riippuu, mitä nimiversiota ja minkä maalaista tutkailee.

      Bachin Matteuspassio on kiirastorstain musiikkia
      tämä lyhennelmä on suunnattu koululaisille,
      hienolta se kuullostaa myös eläkeläisen korvaan.

      https://youtu.be/g3ujMSrysI4

    • Tänään on Pitkäperjantai,
      mahtaako olla nimensä veroinen.
      Olen varma, että on,
      sillä eilen oli täysikuu,
      ja uni unohtui jonnekin
      pitkien varjojen sekaan.

      Tässä musiikissa on paljon niitä tunnelmia,
      joita olen joskus kokenut,
      kun mummolaan matkustettiin kaikkina isoina pyhinä
      myös pääsiäispyhinä.

      https://youtu.be/mnaqfDebqXc

    • Anonyymi

      En muista yhtään pääsiäisrunoa, lorua tms.
      Ihana sää on ollut ja lumet miltei sulaneet yöpakkasista huolimatta. Bongasin kävelyllä ollessani leskenlehtiä.
      Näytti talojen pihapiirissä krookuksetkin nousseen.
      Tänään ajattelin laittaa parvekkeen kesäkuntoon. Lämpöä luvattiin jopa liki +15.
      Kevätruno:
      "Kevät tuli
      lumi suli
      puro sanoi puli, puli."

      Aurinkoista kevättä ja mielenvireyttä kaikille!

      brinkkala

    • Anonyymi

      Lankalauantai, kasvoni kärähti eilisessä.
      auringonpalvovomisessa mökin aurinkoterassilla.

      Perheen pienimmällä oli ilo irti kun pääsi kirmailemaan järvellä olevia latureittejä pitkin.
      Esikoinen kaivoi grillin esiin ja paistoivat nakkeja nauttien niistä auringon laskeutuessa väririkkaaseen länteen.

      P. on parantunut hyvin, on vielä sairaalassa voisi jo kotiin lähteä, mutta nyt pyhinä ei taida onnistua. Vierailen päivittäin hänen luonaan. Eilen päivällisaikaan sain todistaa, että hän söi erittäin hyvällä ruokahalulla, mikä kertoo paljon toipumisprosessista.

      Tänään mökille nauttimaan auringosta. Aurauksen jäljiltä mökin ympärillä olevat lumitörmät sulavat vauhdilla. Aurauspoluilla pukka ruohikko esiin. Pian varmaan syksyllä istutetut tulppaanit ja narsissitkin nousevat lumen alta.

      Ihanat pääsiäissäät, näin uskon, on koko Suomessa.

      Jatketaan 🐇🐥💐 Korppis

    • Lankalauantaisin Pohjanmaalla
      poltetaan kokkoja ja karkotetaan pahoja ja rumia.

      Mutta Tiärättäkös tämän laulun

      https://youtu.be/HwPh9NocGrw

    • Täälpäin lunta riittää, sulaminen kestää.
      Eilen ja tänään viettänyt pääsiäisen alkua, pesemällä ikkunoita.
      Tuo Ikkuna-mikrokuituliina on niin kätevä.
      Ei se ihan kivaa ole keittiötikkailla keikkua tuolla parvekkeellakaan, mutta nyt on lasit, niinkuin ei olisikaan.
      Valvontakameroita pähkäilty pojan kanssa. Pitäisi 3 kpl hankkia. Kunhan sopiva löytyisi.

    • Heh, täälläkös sitä pääsiäistä vietetäänkin..)) Minä jo eksyin matkalla, jäin suustani kiinni tuohon kirjaketjuun. No. "Tekevälle" sattuu.
      Vähän vaimealta tuntuu tämä pääsiäinen, kun "juhla" vietettiin jo perjaina. Olin tietysti kutsuttuna eilenkin ja tänään tai huomenna saan ainakin pikkumiehen kylään.

      Viimeksi hän "valisti" minua vanhusten oloista..)) Saavat kuulemma olla "tekemättä mitään" palvelutaloissa, joissa ruokakin tuodaan pöytiin...Kiinnostaisi tietää, mistä on tietonsa saanut - ei minulta ainakaan..))
      Päiväkodeissa, ainakin täällä, onneksi pidetään kiinni noista traditioista: pikkumies osasikin noita loruja, jotka olin itse jo unohtanut.
      En tuntenut tuota "koululaisversiota" Matteus passioista, kiitos linkistä, maissii. Uusi oli minulle myös tuo kuvallinen versio Konevitsan kirkonkelloista...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      168
      3366
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      63
      2822
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2692
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      38
      2157
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      1997
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1617
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1585
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      24
      1538
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1409
    10. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      187
      1301
    Aihe