Nuoret ovat yksinäisiä, sama ongelma kuin vanhuksilla

Anonyymi-ap

26

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kumma kun he eivät kohtaa toisiaan nämä yksinäiset vanhukset ja nuoret.

      • Anonyymi

        Ei ole missä kohdata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole missä kohdata.

        Kaikilla ei enää ole, mutta jos on, ainakin isovanhemmat voivat tehdä aloitteen.


    • Anonyymi

      Nuorten kohdalla ison osan on veloittanut dikimaailma .Sitä on tullut heille elämä netti peleineen.Elävät kuplassa diki elämä. Kuin toki Korona aika etä- opiskelut rajoitukset. Myös rahan vähyys. Eläkeläisillä taas ihmiset elämässä kuolee, se on ikä lisä. Uusia tuttavuksia silloin vaikea ainakin naisen luoda Jos ei juo viiniä,kaljaa,ei tupakoi ja ei ole mielenterveyssyistä eläkkellä ennen eläke ikää jo..Itse haen virikeitä Senjori keskus toiminat. Kuin ulkoilen paljon.En jää kotini vangiksi. Yksin osaan likkua. Kävely on viellä ilmasta ja tuo hyvän mielen.Kun pitää kinni uni, ruoka rytmistä.Voi paremmin.Mutta vain minun mieli pide.Ei tarvitse olla muiden.Hyvää päivää ja pääsiäistä,Helsinki alueelta 5.4.23.

    • Anonyymi

      Sitten, kun joku menee tekemään tuttavuutta niille pimuille, heti moititaan.

    • Mäpä olen sitä mieltä, ettei yksinäisyys - tutkimuksia ole vanhemmalta ajalta. Silloin ei ollut näitä "tiki"mahdollisuuksia pysytellä kotosalla ja olla muiden kanssa tekemisissä virtuaalisesti. Oli pakko sosialisoitua.

      Sen ajan yksinäiset jäi oikeesti yksin, mitä me nykyajan Some-Erakot emme todellakaan joutuisi kokemaan, ellemme todella sitä halua.

      • Anonyymi

        Muistan kun olin nuori niin aina joku piipahti vanhempien luona kylässä, eihän silloin ollut näitä digi juttuja , radio ja joillakin jopa mustavalkoinen televisio jota koko kylän väki sai käydä katsomassa jos oli jotain erikoista ohjelmaa.
        Nykyään ei piipahdetaan toisten luona ilman että soitetaan ensin ja ne TV ohjelmat katsellaan yksin.
        Silloin oli lapset aina ulkona leikkimässä ja keksivät omasta päästään tekemistä ei ollut kännyköitä joita katsellaan ylen aikaa.
        Kyllä entinen elämän tyyli oli jotenkin vapaampaa , ja ihmisystävällistä. Ja jos lapset riiteli niin ei siellä vanhemmat olleet heti häsyiissä saivat hoitaa riitanasa itse, ja kanteluni auttanut ketään
        Ja sana stressi ei ollut silloin myöskään ajankohtainen , niin että ajat ovat muuttuneet ja ihmiset sen mukana .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistan kun olin nuori niin aina joku piipahti vanhempien luona kylässä, eihän silloin ollut näitä digi juttuja , radio ja joillakin jopa mustavalkoinen televisio jota koko kylän väki sai käydä katsomassa jos oli jotain erikoista ohjelmaa.
        Nykyään ei piipahdetaan toisten luona ilman että soitetaan ensin ja ne TV ohjelmat katsellaan yksin.
        Silloin oli lapset aina ulkona leikkimässä ja keksivät omasta päästään tekemistä ei ollut kännyköitä joita katsellaan ylen aikaa.
        Kyllä entinen elämän tyyli oli jotenkin vapaampaa , ja ihmisystävällistä. Ja jos lapset riiteli niin ei siellä vanhemmat olleet heti häsyiissä saivat hoitaa riitanasa itse, ja kanteluni auttanut ketään
        Ja sana stressi ei ollut silloin myöskään ajankohtainen , niin että ajat ovat muuttuneet ja ihmiset sen mukana .

        Mä muistan lapsuudesta, että vastoinkäymisiä, ristiriitoja oli. toisinaan vanhemmat oli hyvinkin hiljaisia, kun keinot meinas loppua. Muistan lapsuudesta myös koko perheen, suvun kokoontumisia, tapaamisia, naapureiden yhteistyötä. JOKIN on muuttunut. Ihmiset vaan yksinäistyy, jo lapsena, nuorena, ja sitten se vaan lisääntyy, korostuu ja vanhemmiten ootkin ihan hylkiönä, yksin kotihoidon varassa, niin kauan kuin pärjäät yksin kotona.


    • Anonyymi

      Kun kaikki läheiset ovat kuolleet mistä vanha ystäviä enää hankkisi ?
      Ystävystyminen ei tapahdu nopeasti eikä ole voimia enää uusien
      ystävien etsintään, joita ei ole helppoa löytää, ei niitä etsien löydä,
      mutta en myöskään valita, totean vain. Monen ihmisen osa on yksinäisyys
      lopulta. Joku jää viimeiseksi.

      • Anonyymi

        Näin se on. Satunnaisia kavereita saattaa löytyä, mutta ei varsinaisia ystäviä enää näillä kymmenillä. Itse kyllä viihdyn hyvin yksinkin ja jos alkaa tuntumaan että pelkästään oma seura on nyt jo liikaa niin lähden vaikka pikku reissulle. Nykyisillä bussimatkojen hinnoilla ei tule kalliiksi lähteä vaikka vaan päiväreissulle johonkin katselemaan muita maisemia. Kummasti se piristää ja taas jaksaa pitkän aikaa tallustaa lähimaisemissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on. Satunnaisia kavereita saattaa löytyä, mutta ei varsinaisia ystäviä enää näillä kymmenillä. Itse kyllä viihdyn hyvin yksinkin ja jos alkaa tuntumaan että pelkästään oma seura on nyt jo liikaa niin lähden vaikka pikku reissulle. Nykyisillä bussimatkojen hinnoilla ei tule kalliiksi lähteä vaikka vaan päiväreissulle johonkin katselemaan muita maisemia. Kummasti se piristää ja taas jaksaa pitkän aikaa tallustaa lähimaisemissa.

        Totta että on , että vaikea solmia uusia ystävyys suhteita kun vanhenee. Itselläni ei olisi mitään sitä vastaan että olisi uusia ystäviä, työlästä tuo korona aika kun otti hengen niin monelta ystävältä.
        Ja ei sitä edes tiedä miten niitä ystäviä vanhempana hankitaan, näyttää ettei toimi samalla lailla kun nuorena, silloin se oli itsestään selvää ilman mitään ongelmia ja ne ystävyys suhteet kestivät vuosi kymmeniä. Nyt he ovat kaikki haudassa muutama jopa oli alle 60 vuotias.
        Mutta kun kerroit noista bussi retkistä niin saattaa olla varmaan kivaa vaihtelua arkeen , että pääsee välillä muuttamaan ympäristöä. Pitää ehkä katsella että onko minun kaupungissakin tälläisiä tarjouksia .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta että on , että vaikea solmia uusia ystävyys suhteita kun vanhenee. Itselläni ei olisi mitään sitä vastaan että olisi uusia ystäviä, työlästä tuo korona aika kun otti hengen niin monelta ystävältä.
        Ja ei sitä edes tiedä miten niitä ystäviä vanhempana hankitaan, näyttää ettei toimi samalla lailla kun nuorena, silloin se oli itsestään selvää ilman mitään ongelmia ja ne ystävyys suhteet kestivät vuosi kymmeniä. Nyt he ovat kaikki haudassa muutama jopa oli alle 60 vuotias.
        Mutta kun kerroit noista bussi retkistä niin saattaa olla varmaan kivaa vaihtelua arkeen , että pääsee välillä muuttamaan ympäristöä. Pitää ehkä katsella että onko minun kaupungissakin tälläisiä tarjouksia .

        Minulla nämä bussiretket on ihan omatoimisia retkiä. Saatan extempore päättää että lähdenpä käymään vaikka Mikkelissä ja katson Onnibussin tai Matkahuollon sivulta aikataulut ja ostan liput. Pari tuntia matkaan/sivu ja muutaman tunnin kiertelen perillä ihmettelemässä ja käyn syömässä jossain ja illansuussa lähtevällä bussilla takas kotiin.


    • Anonyymi

      Ihmisen aivot tarvitsevat seuraa. Jos ei ystäviä ole enää joku kaverikin
      olisi ihan hyvä olla.

      • Aivot! Siksi on hyvä että saap tänne edes vähän jotain virkata! =D


    • Anonyymi

      Monesti saanut huomata että joku samanikäinen yksin asuva kaipaisi sitä seuraa esim menoihin, mutta sitten itse ei vaivauduta ottamaan yhteyttä ja kysymään lähtisinkö seuraksi, vaan odotetaan että minä olen se joka ottaa yhteyttä.
      Joillekin olen sanotutkin suoraan että en ala aikuista ihmistä vetämään perässäni, kun nähdessämme on alkanut tapahtumista puhumaan ja marisemaan että olisi ollut kiva sinnekin lähteä.
      Kyllä se pitää olla molemminpuolista yhteydenpitoa ja minulla ainakin sellaiset tuttavuudet jotka ei itse vaivaudu vuorostaan soittamaan tai edes tekstiviestiä lähettämään jää hyvin pian "kelkasta" ja entisiksi tuttavuuksiksi.


      vn

      • Anonyymi

        Ihmisten kyky huomioida kanssaihmisiään voi olla aika alhaisella tasolla.
        jJos kaveruus on "toispuolista" se kyllä väljähtyy ja loppuu.

        Kaveruus tai ystävyys perustuu vuorovaikutukseen ja vastavuoroisuuteen,
        kaikki sitä eivät tajua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisten kyky huomioida kanssaihmisiään voi olla aika alhaisella tasolla.
        jJos kaveruus on "toispuolista" se kyllä väljähtyy ja loppuu.

        Kaveruus tai ystävyys perustuu vuorovaikutukseen ja vastavuoroisuuteen,
        kaikki sitä eivät tajua.

        Ihan niin , itse pidän uusista ihmisistä ja mielenkiinnolla kuuntelen heidä kertomuksia elämästä ja harrastuksista. Mutta kun on ujo niin ei uskalla edes toivoa kaveruutta .


      • Anonyymi

        Voi olla pelkokin syynä ettei uskalleta ottaa yhteyttä, pelko että siitä ettei ehkä kelpaakaan , sillä yksinäisyys tekee ihmiset usein epävarmoiksi ä itse pelkään aina että häiritsen toisia jos vaikka vaan soitan , niin että ei se aina ole siitä viitsimisestäkään kiinni, varmaan paljon muita syitä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan niin , itse pidän uusista ihmisistä ja mielenkiinnolla kuuntelen heidä kertomuksia elämästä ja harrastuksista. Mutta kun on ujo niin ei uskalla edes toivoa kaveruutta .

        Kuunteleminen on ehkä paras tapa saada ystävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla pelkokin syynä ettei uskalleta ottaa yhteyttä, pelko että siitä ettei ehkä kelpaakaan , sillä yksinäisyys tekee ihmiset usein epävarmoiksi ä itse pelkään aina että häiritsen toisia jos vaikka vaan soitan , niin että ei se aina ole siitä viitsimisestäkään kiinni, varmaan paljon muita syitä..

        Minulla on samoja tuntemuksia ja kun nuoremmat ottavat harvoin yhteyttä
        tulee tunne, etteivät he niin kiinnostuneita ole minun soitoistani.
        Alkaa kehittää ajatuskulkua, että ei tohdi soittaa, jos häiritsee vaan.

        Kun oli korona, tapahtui sydäntälämmittävä lähentyminen alakoululaisen kanssa etäkouluaikana.
        Hän (sukuani) asuu toisella puolella Suomea. Ilahduin, kun tämä lapsi alkoi soittaa
        silloin tällöin ja vähän yllättyneenä ihmettelin mielessäni asiaa,
        kunnes tajusin hienovaraisesti utskia häneltä onko hän yksinäinen.
        No, siitähän juuri oli kysymys

        Isä ja äiti olivat töissä ja lapsukainen oli kuukausia pitkät päivät yksin
        "etäkoulua" suorittamassa.
        Hän ei ollut nähnyt kavereita pitkään aikaan,
        ei ollut kouluruokailua, itse pakersi voileipiä tehdä
        ja lämmitteli mikrossa ruokaa.
        Juteltiin tilanteesta pitkään ja sanoin, että soita milloin vaan minulle,
        aina sopii ! Niin me tutustuimme lähemmin ja soitteleminen jatkuu.
        Ei voi koskaan tietää kuka kaipaa soittoa tai yhteydenottoa.
        Aktiivinen kannattaa olla ja pitää yhteyksiä yllä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisten kyky huomioida kanssaihmisiään voi olla aika alhaisella tasolla.
        jJos kaveruus on "toispuolista" se kyllä väljähtyy ja loppuu.

        Kaveruus tai ystävyys perustuu vuorovaikutukseen ja vastavuoroisuuteen,
        kaikki sitä eivät tajua.

        Ketään ei voi kannustaa vuorovaikutukseen, ellei se maistu.
        Toivoa soppiii, mutt toteutus on aina omissa käsissä.


    • Anonyymi

      Yksikin kaveri on kullanarvoinen.

    • Anonyymi

      Ei kaikilla ole ketään kelle soittaa muuten vaan silloin tällöin.

      • Anonyymi

        Se on lohdutonta. Jos jaksaa niin kannattaisi osallistua johonkin vapaaehtoistoimintaan,
        niissä tapaa ihmisiä.


    • Anonyymi

      Mikäli omaa kodin ulkopuolella olevia harrastuksia ja mielenkiinnon kohteita, niin niiden puitteissa saattaa törmätä henkilöihin joiden kanssa on (suunnilleen) samalla aaltopituudella ja ns. kemiat pelaavat ja mielenkiintoisia keskustelunaiheita jaettavaksi. Kaveruus ja sittemmin ystävyys saatta lähteä asteittain liikkeelle.

      Älyllinen uteliaisuus, avoimuus uuteen ja halu oppia uusia aisoita pitää osaltaan hyvinvointia yllä.

      Aktiivinen vuorovaikutus on stimulivaa ja hyväksi aivoillekin.

      "Ikääntyneiden yksinäisyys on yleistä. Se voi johtaa kognition heikkenemiseen ja muistisairauteen."

      - https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/katsausartikkeli/yksinaisyys-on-kognition-heikkenemisen-merkittava-riskitekija-ikaantyneella/?public=543263a7f4cb89972346afa854db46f6

      "Yksinäisyys kalvaa yksinasuvia"

      - https://www.vaestoliitto.fi/artikkelit/yksinaisyys-kalvaa-yksinasuvia/

      Ystävyyssuhteissa tasapainokin on tärkeää, jossa takertuvat henkilöt voivat muodostua raskaiksi, eli se kaveruuden astekin tulisi olla kaksisuuntaisesti rennossa balanssissa.

      ps.

      Ajatelkaapa hetki erilaisia fundispiirejä, esim. scientologeja ja jehovantodistajia. Mikäli yhteisön jäsen lähtee, niin hänet hylätään totaalisesti, ikään katsomatta. Todistajien piirissä jopa kaikki perheenjäsenet lopettavat kaiken kanssakäymisen kuin seinään ja kohtelevat ex-jäseniään kuin jo valmiiksi kuollutta.

      "How Scientology Destroys Families and Friendships"

      - https://www.apologeticsindex.org/662-scientology-disconnection

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe