akkumoottorisahan voltit?

Anonyymi-ap

sain käyttämättömän 18 v akkumoottorisahan( halpis) josta akku oli rikki eikä ota vastaan virtaa edes toisesta 18-20v akusta ns.hyppyjohdoillakaan.
mietin sitä kun on 24 v akkuja ja 36 v akkuja niin mitäkähän tuo saha sanoo kun on isompaa volttia tarjolla?
sen moottori on dc887 malliltaan ja hiilet ns kyljestä eikä päädystä kiinni eli isompi kuin 775 moottori.
kun joissakin 887 moottoreissa on volttialue 18-36?
mikrokytkimet sahan sisällä on merkitty 36 v logoilla.
minulla on nyt paksut kaapelit sahasta ulkona ja kokeilin 20 v porakoneen akulla niin pyörihän se ok mutta pyöriikö ketju nopeemmin jos laittaa 24 tai 36 volttisen johtoihin vai tuleeko savut?
kiitoksia vastauksista jos tiedätte!

19

205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      24v varmaan kestää, vähän tehokkaampi vain. Voihan siihenkin yrittää viritellä jonkun vastuksen, joka ei liikaa leikkaa täydellä teholla. Vaikka vähän pidemmät ja ohuemmat piuhat.

      Toinen vaihtoehto 3x6v akkua sarjaan. Jos on 6v laturi, niin lataus rinnan.

      • Anonyymi

        ok,thnxx!!!!


      • Anonyymi

        Tuolle moottorille ilmoitetaan maksimitehoksi 1180 W. Se tarkoittaa ettei 24 voltilla saisi virta ylittää 50 ampeeria. Kannattaa laittaa ampeerimittari kokeeksi johtoihin, ja testailla käytännössä paljonko ottaa sahatessa virtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolle moottorille ilmoitetaan maksimitehoksi 1180 W. Se tarkoittaa ettei 24 voltilla saisi virta ylittää 50 ampeeria. Kannattaa laittaa ampeerimittari kokeeksi johtoihin, ja testailla käytännössä paljonko ottaa sahatessa virtaa.

        mitäs tuo niinkuin tarkoittaa jos valaisette tyhmää? eli 50 amppeeria ei saisi ylittää niin tarkoittaako tuo akun kapasiteettiä? 2 x12v 60 ah akkua kytkettynä 24 volttiin on 24v ja 60 ah ,eli amppeeritunnit ei nouse tuplasti kuten voltit? onko asia näin?
        onko moottorin kärähdysvaara jos voltit pysyy aisoissa mutta akun ah määrä on iso???
        kertokaapa minulle perus juttuja näistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mitäs tuo niinkuin tarkoittaa jos valaisette tyhmää? eli 50 amppeeria ei saisi ylittää niin tarkoittaako tuo akun kapasiteettiä? 2 x12v 60 ah akkua kytkettynä 24 volttiin on 24v ja 60 ah ,eli amppeeritunnit ei nouse tuplasti kuten voltit? onko asia näin?
        onko moottorin kärähdysvaara jos voltit pysyy aisoissa mutta akun ah määrä on iso???
        kertokaapa minulle perus juttuja näistä?

        Ihan virran voimakkuutta minkä moottori otaa akusta ja ampeerimittari näyttää. Moottorin kuormituksen mukaan ampeerit nousevat. Ei tarkoita akun kokoa eli ampeeritunteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mitäs tuo niinkuin tarkoittaa jos valaisette tyhmää? eli 50 amppeeria ei saisi ylittää niin tarkoittaako tuo akun kapasiteettiä? 2 x12v 60 ah akkua kytkettynä 24 volttiin on 24v ja 60 ah ,eli amppeeritunnit ei nouse tuplasti kuten voltit? onko asia näin?
        onko moottorin kärähdysvaara jos voltit pysyy aisoissa mutta akun ah määrä on iso???
        kertokaapa minulle perus juttuja näistä?

        Ampeeritunteja saa olla vaikka miljoona, se kertoo vain sahan käyttöajan. Jännite ja sahan kuorma mãärää tehon ja virran, eli pelkkä A.

        Moottorin voi polttaa myös alkuperäisellä akulla, jos painaa sahaa liian lujaa.

        En pidä todennäköisenä moottorin hajoamisesta tuolla jännitenostolla vaan uskon sahasta hajoavan jotain muuta mekaanista moottorin ja ketjun väliltä. Halpissahat ei kestä kauaa edes omalla akulla niin tuskin kestävät hieman piristettynä sen kauempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ampeeritunteja saa olla vaikka miljoona, se kertoo vain sahan käyttöajan. Jännite ja sahan kuorma mãärää tehon ja virran, eli pelkkä A.

        Moottorin voi polttaa myös alkuperäisellä akulla, jos painaa sahaa liian lujaa.

        En pidä todennäköisenä moottorin hajoamisesta tuolla jännitenostolla vaan uskon sahasta hajoavan jotain muuta mekaanista moottorin ja ketjun väliltä. Halpissahat ei kestä kauaa edes omalla akulla niin tuskin kestävät hieman piristettynä sen kauempaa.

        Tulee varmaan yllätyksenä että ampeerit kertaa voltit on watit. Wateilla se moottori poltetaan jos niin kävisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee varmaan yllätyksenä että ampeerit kertaa voltit on watit. Wateilla se moottori poltetaan jos niin kävisi.

        Moottorikäytössä tuosta tulee vasta näennäisteho, eli VA. Wateiksi saa näennäitehon kertomalla vaihekulman cosinilla.

        Moottori poltetaan virralla, eikä siihen alijännitteelä käytettäessä tarvita edes omaa nimellistä wattitehoaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottorikäytössä tuosta tulee vasta näennäisteho, eli VA. Wateiksi saa näennäitehon kertomalla vaihekulman cosinilla.

        Moottori poltetaan virralla, eikä siihen alijännitteelä käytettäessä tarvita edes omaa nimellistä wattitehoaan.

        Turha sotkea tähän vaihtosähköä, akulla ei ole kosineita.
        Watit tarkoittaa lämpöä, sillä ne moottorit poltetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha sotkea tähän vaihtosähköä, akulla ei ole kosineita.
        Watit tarkoittaa lämpöä, sillä ne moottorit poltetaan.

        Jos laitat 12V akun perään invertterin jolla käytät vaihtosähkölaitteita, eikö silloinkaan ole cosineita? Moottorissa on sisällä kommutaattori, joka on mekaaninen sähkön vaihtosuuntain ja sen taajuus riippuu moottorin pyörimisnopeudesta.

        Watti on tehon yksikkö eikä lämmön. Moottori tuottaa mekaanista tehoa watteina ja myös lämpöä watteina hyötysuhteensa mukaan. Jos auton moottorin kampiakselilta on ilmoitettu tulevan 120kW niin lämmöksikö sen luulet kokonaan menevän? Ehkä pieni osa voimasiirtohäviöissä.

        Moottori on täynnä kuparia, samanlaista kuin sähköjohdot ovat, verkkovirta rälläkkä on 2000W ja sitä pystytään hyvin käyttämään 1.5mm2 johdolla. Kuinka paksu johto menee 12V invertterille tai auton starttimoottorille, joka antaa saman 2000W tehon?

        Kun moottori laitetaan jumiin, sen sisällä vastustaa vain kuparin resistiiviset häviöt ja se voidaan polttaa hyvin pienellä jännitteellä niin että VIRTA ylittyy.


        Tuo “cosinin sotkeminen” tosiaan ei ihan ollut oikea kuvaus vaan olisi pitänyt ilmeisestikin puhua vastamotorisesta voimasta, joka aiheuttaa reaktanssin/impedanssin muutoksen moottorikuomituksen/kierrosnopeuden mukaan, mutta jätetään se nyt odottamaan jos tulee fiksumpia keskustelijoita paikalle jotka osaisivat siihen ottaa kantaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos laitat 12V akun perään invertterin jolla käytät vaihtosähkölaitteita, eikö silloinkaan ole cosineita? Moottorissa on sisällä kommutaattori, joka on mekaaninen sähkön vaihtosuuntain ja sen taajuus riippuu moottorin pyörimisnopeudesta.

        Watti on tehon yksikkö eikä lämmön. Moottori tuottaa mekaanista tehoa watteina ja myös lämpöä watteina hyötysuhteensa mukaan. Jos auton moottorin kampiakselilta on ilmoitettu tulevan 120kW niin lämmöksikö sen luulet kokonaan menevän? Ehkä pieni osa voimasiirtohäviöissä.

        Moottori on täynnä kuparia, samanlaista kuin sähköjohdot ovat, verkkovirta rälläkkä on 2000W ja sitä pystytään hyvin käyttämään 1.5mm2 johdolla. Kuinka paksu johto menee 12V invertterille tai auton starttimoottorille, joka antaa saman 2000W tehon?

        Kun moottori laitetaan jumiin, sen sisällä vastustaa vain kuparin resistiiviset häviöt ja se voidaan polttaa hyvin pienellä jännitteellä niin että VIRTA ylittyy.


        Tuo “cosinin sotkeminen” tosiaan ei ihan ollut oikea kuvaus vaan olisi pitänyt ilmeisestikin puhua vastamotorisesta voimasta, joka aiheuttaa reaktanssin/impedanssin muutoksen moottorikuomituksen/kierrosnopeuden mukaan, mutta jätetään se nyt odottamaan jos tulee fiksumpia keskustelijoita paikalle jotka osaisivat siihen ottaa kantaa...

        Vaikka tämä S24 on viihteellinen mesta, pitäisi kuitenkin jossain määrin pysyä asiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka tämä S24 on viihteellinen mesta, pitäisi kuitenkin jossain määrin pysyä asiassa.

        Asiaa postauksessasi ei ainakaan ollut pätkän vertaa, viihdearvoa sitäkin vähemmän. Käsitellään asiat asioina, ilmiöt ilmiöinä ja pidetään palsta siistinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiaa postauksessasi ei ainakaan ollut pätkän vertaa, viihdearvoa sitäkin vähemmän. Käsitellään asiat asioina, ilmiöt ilmiöinä ja pidetään palsta siistinä.

        Sen asian pitäisi liittyä keskustelun aiheeseen.
        Nyt satusetä oli tunkemassa akkusahaajan reppuun vielä akkujen lisäksi, vielä invertteriä ja auton starttimoottoria yms. 😂


    • Anonyymi

      laitoin tuohon sahan johtoihin kiinni 2 kpl 12 v autonakkua eli tein 24v paketin ja vetorissaksi 7 numeroisen kun entinen oli hemmetin pieni.
      nyt ketjukin juoksee vauhdilla eikä moottori niiaa ja akku kestää 2x60ah muutettu 24 jännitteeksi.
      vieläkun nuo akut laittaa raivaussahan valjaisiin tai reppuun selkään.
      tuo saha ilman akkua painaa alle 2 kiloa mutta johto välissä akkuun.
      kaikkea sitä pitääkin kokeilla.

      • Anonyymi

        Eiköhän kaksi auton akkua repussa ole jo liian painava kuorma?
        Varmaan riittäisi pari ajoleikkurin akkuakin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän kaksi auton akkua repussa ole jo liian painava kuorma?
        Varmaan riittäisi pari ajoleikkurin akkuakin...

        totta töriset! tarkoitus on laittaa kaksi pienempää 12 ah akkua reppuun,auton akku painaa jo yksistään 10 kiloo ja toinen saman...
        ajattelin tosiaan niitä ajoleikkureitten akkuja 2 kpl, mulla on 24 v älylaturi joilla voi ladata tuon paketin kerralla niin ei tarvii erikseen ladata.


    • Anonyymi

      kiitoksia monennäköisistä tiedoista joita tänne on tullut paljonkin!
      tuossa luin myös moottorin ominaisuuksia ja 18 v vs 36 v antaa tuolle moottorille tuplapyörintänopeuden mitä on uskominen "spekseihin" ja kuormittamaton a kulutus vähän alle 2 amppeeria noin, mitä se on sitten kun kuormitetaan?
      eli, moottoria voi pyörittää 18-36 voltilla mutta mikä on se määrä " amppeereja" millä sitä annetaan turvallisesti sille ja millä minä pystyn sen määräämään esim kahdesta akusta?
      millä rajoitan antamaan esim 30 amppeeria enkä yli 30 amppeeria???
      1180w on moottorin max teho ja nyt on 24 volttia työnnetty johdoilla sinne, entä jos otan 36 v jännitteen käyttöön niin millä rajoitan sen että ei ota hirveitä määriä vai voiko se edes ottaakkaan?

      • Anonyymi

        Oliko siinä mitään suurinta kierrosnopeutta mitä moottori kestää? Sitä ei kannata ylittää. Monista moottorista voi ottaa hetkellisesti jopa moninkertaisen tehon nimellistehoonsa nähden, mutta sitten moottorin pitää antaa jäähtyä.

        Jos moottorisi nimellisteho on 1180W ja se on tarkoitettu 18V jännitteelle, sen maksimitehon virta olisi silloin 65.5A. Tosiaan pitäisi olla virtamittari välissä ja seurata sitä. Mitä isompi puu/enemmän painat sahaa siihen, virta kasvaa. Jos haluat rajoittaa virran, yksinkertaisin laite on autosulake. Toinen hyvä apu on termostaatti moottorin kylkeen. Automaattisia komponentteja saa elektroniikkaliikkeistä.

        36V todennäköisesti rikkoo sahan hyvin nopeasti. Ketju palaa nopeudesta tai muu voimansiirto rikkoontuu tehosta. Kommutaattori saattaa myös kipinöidä liian paljon.

        24V on jo vallan riittävä viritysaste. Suuntaa antava karkea tasavirtalasku tiedossa olevilla muuttujilla olisi 24V jännitteellä alkuperäinen 65,5A nousee 87.36A ja nimellinen 1180W teho nousisi 2096,6W. Käytännössä moottorien tehoja ei voida laskea näin yksinkertaisesti ja todellinen virta/teho jää pienemmäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko siinä mitään suurinta kierrosnopeutta mitä moottori kestää? Sitä ei kannata ylittää. Monista moottorista voi ottaa hetkellisesti jopa moninkertaisen tehon nimellistehoonsa nähden, mutta sitten moottorin pitää antaa jäähtyä.

        Jos moottorisi nimellisteho on 1180W ja se on tarkoitettu 18V jännitteelle, sen maksimitehon virta olisi silloin 65.5A. Tosiaan pitäisi olla virtamittari välissä ja seurata sitä. Mitä isompi puu/enemmän painat sahaa siihen, virta kasvaa. Jos haluat rajoittaa virran, yksinkertaisin laite on autosulake. Toinen hyvä apu on termostaatti moottorin kylkeen. Automaattisia komponentteja saa elektroniikkaliikkeistä.

        36V todennäköisesti rikkoo sahan hyvin nopeasti. Ketju palaa nopeudesta tai muu voimansiirto rikkoontuu tehosta. Kommutaattori saattaa myös kipinöidä liian paljon.

        24V on jo vallan riittävä viritysaste. Suuntaa antava karkea tasavirtalasku tiedossa olevilla muuttujilla olisi 24V jännitteellä alkuperäinen 65,5A nousee 87.36A ja nimellinen 1180W teho nousisi 2096,6W. Käytännössä moottorien tehoja ei voida laskea näin yksinkertaisesti ja todellinen virta/teho jää pienemmäksi.

        näin teemme! otamma neuvosta oppia!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2401
    2. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2336
    3. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1721
    4. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1280
    5. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      84
      1246
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1165
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      266
      989
    8. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      52
      966
    9. Kumpi teistä rakastui ensin?

      Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      737
    10. Niin se vain on

      Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      710
    Aihe