Sukututkimuksesta on tullut muotiharrastus, hyvät ja huonot puolet!

Anonyymi-ap

Hyvinä puolina on tietysti, että kun mahdollisimman moni tutkii sukuaan, saadaan aina enemmän ja enemmän tietoa ja helpommin kuin aikaisemmin. Kuitenkin asialla on nurja puolensa. Alkuaan omalle suvulle ja tuttavilleni tekemät sukuselvitykset näyttävät olevan ihan vapaata riistaa kenelle tahansa aloittelijalle. Osa tietokoneistani on sulkeutunut, enkä pääse korjaamaan edes omia ihan alussa tekemiäni virheitä tai epävarmoja tuloksia. Toisaalta joissakin niissä näkyy sukuni salat, joita ei ole tarkoitettu kenellekään vieraalle luettaviksi. nyt ihan viimeaikaiset ilmiöt huolestuttavat eniten. Olen tehnyt hakuja tarkastaakseni omia tuloksiani ja etsiäkseni tietoja, joita olen kauan hakenut. Olen ihmeekseni löytänyt lyhyitä tutkimuksen pätkiä, joissa on mainittu tasan tarkkaan omia vanhoja sukujuurieni henkilöitä, jotka on tarkistettuja tietoja vanhoista tallennetuista kuolinilmoituksista ja sukuraamattuihin tallennettuja, osan olen jo tuntenut itse eläessäni tai heidän lapsiaan. Yllätyksekseni esim. äitini isänpuoleisen serkun isä eli pappani veli on ilmoitettu kuolleeksi jo lapsena. Henkilö josta minulla on valokuvia ja tiedossa pitkä elämäntarina. Nimi siksi harvinainen että erehtymisen mahdollisuutta ei ole. Samoin on tapahtunut yhdelle esi-isistäni, josta olen ollut varma , koska sain osan sen perheen lapsista kokeneelta sukututkijalta netin kautta. Nyt viimeksi syntynyt lapsi on ilmoitettu kuolleeksi jo vauvana. Hiski ei sitä anna, vaan tietoni täsmää Hiskin haun kautta tavallisella tavalla eli 8 perheen lapset isän ja äidin ja syntymäpaikan pohjalta. Pelkällä etunimellä haettuna nuorin lapsista todella löytyy kuolleiden joukosta syntymäpäivän perusteella. Näitä on vielä muutama lisää. Tuntuu että tutkijoiden joukossa on myös nk. "ammattikalastajia". Ainakin varuillaan saa olla kannattaako omia tietoja muuttaa jonkun tutkijan perässä ,

12

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi käytetään patronyymiä kun ei ole tiedossa että henkilö olisi itse käyttänyt sitä?

      • Anonyymi

        Se on ainoa tapa löytää etsimiään henkilöitä silloin , kun sukunimeä ei ole vielä käytetty. Monet suvun jäsenet ovat syntyneet vain Antin eli Andrean tyttärenä tai poikana, myöhemmin on käytetty talonnimeä ja lopuksi vasta talonnimestä on virallisesti tullut sukunimi.


    • Anonyymi

      Kikkeli

    • Anonyymi

      Repikää siitä

    • Anonyymi

      Näitä tutkijoita ja "tutkijoita" on joka lähtöön. Ja nettiin laitetuissakin tiedoissa on virheitä. Ja virheet vain kasvaa, kun "tutkija" vain kopioi toisen tulokset yhtään tarkistamatta, voisiko ne edes olla oikein.
      Eli parasta kun teet itse kaiken. Ja/tai kun löydät toisen tekemää kohteessasi olevasta suvusta, niin ota se vain vinkkinä ja tarkista itse.
      Näitä virheitähän on ja paljon!
      Ja sekin vielä, että lähteestä riippuen 5-20 % ensimmäisen lapsen isistä on täysin eri henkilö kuin se äidin aviomies. Jokainen teistä/meistä tietää tapauksia omastakin lähipiiristään. Eikä ne muutkaan lapset ole välttämättä aviomiehen biologisia lapsia; tämäkään ei ole ollenkan poikkeuksellista eikä salaistakaan tietoa.
      Niin, että uskokaa mitä haluatte, totuuskin saattaa olla mitä vain.

      • Anonyymi

        Totta, mutta se juuri harmittaa että vahvistajia sitten löytyy ja heistä muodostuu oikeamman tuntuinen suku, josta itse putoaa siis kokonaan pois, kun esim. nuorin lapsi on ilmoitettu kuolleeksi jo sylilapsena, joka jopa virkatodistusten mukaan on äitisi tai isäsi isoisä valokuvien kera. Tutkimuksilta ja tutkijoilta putoaa pohja pois. Onhan selvää että kaikki tieto ei voi olla oikeaa, jos mahdollisuuksia ilmaantuu monia ja kaikki ovat kuitenkin epävarmoja. Vanhempien kuoltua nuorina, lapsen voi kasvattaa vaikka isosisko tai mummu ja lapsi kirjataan myöhemmin uuteen perheeseen omana lapsena. Minulla itselläni on etuna, että äitini äiti kuoli nuorena ja isä oli sekä näyttelijä että Suomen ensimmäisiä sähköasentajia, joka ei voinut kaksivuotiasta äiditöntä hoitaa, vaan antoi tämän mummun siskolle hoidettavaksi. Tämä "Manta" oli 1800- luvulla jo kirjoitus- ja lukutaitoinen, joka kirjasi sukulaiset raamatun sivuille ja tuttavatkin allakkaan, jossa tekstille oli tilaa jokaiselle päivälle. Lisäksi hän tallensi hautajaiskutsut ja lehti-ilmoitukset. Näiden pohjalta lähdin tekemään omaa sukututkimustani ja kun Hiski vahvistaa tiedot pidän niitä varmoina.


    • Anonyymi

      Jos pitäisi selvittää ns. verisukulaisuus, täydellisen mahdottomaksihan homma silloin menisi. Onhan ollut sellainenkin sanonta että piiat olivat isäntien ehkäisyvälineitä.
      Muistan lukeneeni Englannissa tehdystä tutkimuksesta jossa kaksi tai kolme lääkäriä niinkin myöhään kuin noin 1970- 1980 päätti selvittää mikä osa syntyneistä ei oikeasti ollut isäksi nimetyn miehen lapsi. Tulokset olivat niin raflaavia että tutkimuksesta kertominen saati tutkimustietojen julkaisu kiellettiin pitkään viranomaisten taholta.

    • Anonyymi

      Kikkeli

    • Anonyymi

      Onhan niitä sukututkijoita jotka kokevat olevansa sukua Persian eunukeille suoraan alenevassa polvessa. Hieman kärjistäen (?)

      Miten epätieto syntyy? Joku kuulee jostain jotain ja ymmärtää koko jutun aivan väärin ja alkaa levittää käsitystään kovaan ääneen suurella itsevarmuudella. Itsevarmuuden pohjana on täydellinen tietämättömyys. Tälläisille tyypeille totta on kaikki se mikä sopii omaan pirtaan ja kun päälle tulee vielä villi mielikuvitus niin lopputulos on huikea. Tälläiset tyypit sitten toimivat kaljaporukkansa asiantuntijoina ja juttu sen kuin paisuu. Lopulta jutuista tulee pyhiä totuuksia.

      Journalistit sanovat että paras tapa pilata hyvä juttu on tarkistaa tosiasiat.

      Kannattaako toisten sukututkimuksista ihan oikeasti maksaa yhtään mitään? Maailma on täynänsä kaikenkarvaisia kaupustelijoita jotka ovat hyviä suustaan ja huomaavat kyllä toisesta pienimmänkin heikkouden ja käyttävät sitä armotta hyväkseen.

    • Anonyymi

      Sukututkimuksia kaupustelevat myös puhelinmyyjät.

      Ei kannata ostaa. Kaikki mitä puhelinmyyjät myy on joko ylihintaista tai huonolaatuista tai jopa humpuukkia. Jos tavara on hintansa väärtiä, se menee kyllä kaupaksi ilman työlästä ja aggressiivista kaupustelua.

    • Anonyymi

      Ymmässän ihmisten mielenkiinnon oman talonsa ja lähisukunsa menneisyyteen. Mutta en sitä, että kaivellaan 9 serkun puolison pikkuserkkuja.
      Enkä ymmärrä noita Putinin kannattajia, jotka yrittävät hänelle valmiiksi koota kaikki suomalaiset samaan tiedostoon, oli tuttuja tai vieraita. Mikä heillä voi olla tavoite muu kuin raha. Siksi tulee puhelinmyyntiä.
      Toinen syy voi olla kieroutunut mieli, joka pyrkii hallitsemaan kaikkia. Tulee hallinnan tunne, kun kaikkien nimi on amerikkalaisessa rekisterissä, ja itsellä on siihen täysi valta.
      Yhden kieroutuneen keräilijän ex-puolison sukulaiset varoittelivat olemasta missään tekemisissä erään keräilijän kanssa. On kuulemma juuri tuo em. häiriö hänellä.

    • Anonyymi

      Keräilijällä varmaan tarkoitetaan sitä valtakunnallisesti erään amerikkalaisen ohjelman kovin näkyvää mieshenkilöä. Ex-puolison sukulainen varoitti että on häirikkö, joka jakaa kaikki vuohiin ja lampaisiin eikä siedä sekuntiakaan vastaan sanomisia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6286
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      30
      2130
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1641
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1347
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe