Teräsvaijerin pituuden muutos?

Anonyymi-ap

2mm Tai onkohan 3 mm) vahva 20m pitkä galvanoitu teräsvaijeri, minkä verran sen pituus muuttuu mentäessä lämpötilasta plus 30 astetta miinus 30 asteeseen?
Onko edes teoriassa mahdollista vetää sitä plus 30 asteessa käsivoimin niin kireälle vaakatasoon kiinnikkeiden väliin, että se katkeaisi pakkasella?
Oletetaan nyt tuo 60 asteen lämpötilamuutos.
Tarkkaa koostumusta en tiedä ja tarvitsisin vain jonkinlaisen arvion, että jätänkö siihen sitten hieman löysää?
Vaijerista tulee antennikaapelin kannatinvaijeri.

20

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Teräksen pituuden lämpötilakerroin taitaa olla noin 0,012 mm/ m°C. Joten 60 asteen lämpötilamuutoksessa teräsvaijerisi mitta muuttuu
      0,012mm x 20 x 60 = 14,4mm
      eli siis vajaat 1,5cm.

      • Anonyymi

        Vaijerin säikeet ovat kierrettyinä keskenään, joten säikeen pituus on pidempi kuin itse vaijerin pituus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaijerin säikeet ovat kierrettyinä keskenään, joten säikeen pituus on pidempi kuin itse vaijerin pituus.

        Meinaatko että tuo merkittävästi muuttaa lopputulosta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko että tuo merkittävästi muuttaa lopputulosta?

        Minä avasin ketjun, en ole tuo huomioitsija, mutta pitäähän tuo siinä mielessä paikkansa, että vaijerin ominaisuushan on "venyä", eli ne kierretyt säikeet jäävät lopulta niin, että vaijeri myös jää pidemmäksi, kun säikeet tavallaan vedetään "suoremmaksi" kuin ne uudessa vaijerissa ovat. Se ei liity suoranaisesti lämpötilamuutoksiin, mutta pakkasen voisi ajatella aiheuttavan tuon vaijerin kiristymisen, joka puolestaan vetää ne säikeet suoremmiksi ja ne jäävät siihen tilaan, ilmeisesti osittain, ei täysin.

        Tuollainen punottu vaijerihan on tosiaankin eri tavoin käyttäytyvä tämän asian suhteen kuin esim. rautatiekisko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko että tuo merkittävästi muuttaa lopputulosta?

        Mittaapa, saatat yllättyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä avasin ketjun, en ole tuo huomioitsija, mutta pitäähän tuo siinä mielessä paikkansa, että vaijerin ominaisuushan on "venyä", eli ne kierretyt säikeet jäävät lopulta niin, että vaijeri myös jää pidemmäksi, kun säikeet tavallaan vedetään "suoremmaksi" kuin ne uudessa vaijerissa ovat. Se ei liity suoranaisesti lämpötilamuutoksiin, mutta pakkasen voisi ajatella aiheuttavan tuon vaijerin kiristymisen, joka puolestaan vetää ne säikeet suoremmiksi ja ne jäävät siihen tilaan, ilmeisesti osittain, ei täysin.

        Tuollainen punottu vaijerihan on tosiaankin eri tavoin käyttäytyvä tämän asian suhteen kuin esim. rautatiekisko?

        Aloituksessasi kaipailit vain jonkinlaista arviota lämpötilan vaikutuksesta pituuteen. Toki punosrakenteella on merkitystä venymiseen, mutta jätit itse vaijerin tarkemman koostumuksen avoimeksi.


    • Anonyymi

      Rakenna sen vaijerin toiseen päähän jonkinlainen vapaa kiinnike joka päästää vaijerin kiertymään. Silloin juuri tuo säikeiden aukeaminen antaa vaijerille lisää pituutta eli estää liiallisen kiristymisen kovalla pakkasella. Tai sitten jätä asennusvaiheessa "riittävästi"löysää ellei siitä ole toiminnan kannalta haittaa.
      Toisaalta noinkin ohuessa vaijerissa tuo säievaikutus taitaa loppujen lopuksi olla melko vähäinen.

      • Anonyymi

        Laitoinkin sen toisen pään sellaiseksi ja lisäksi laitoin sopivan jäykäksi arvioimani kierrejousen vaijerin päähän ja vedin sen johonkin tiukkuuteen. Tarvittaessa jousen pään voi nyt vetää joko kireämmälle tai löysätä sitä kiinnikkeessä. Kiinnike on vinttitilan sisällä, joten omituinen viritelmä ei häiritse kenenkään silmää.


    • Anonyymi

      Laita toiseen päähän roikkumaan esim. 30kg paino, näin pituus ja kireys pysyy vaikiona.

      • Anonyymi

        Moro!
        Pituus ei tietenkään pysy vakiona eri lämpötiloissa.
        Koko juttu on sitä "avaruustiedettä" eli huvittavaa pilkunviilausta.


      • Anonyymi

        Jos vaikiolla tarkoitat vakiota, se on Veikkauksen hommaa, siihen en osallistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moro!
        Pituus ei tietenkään pysy vakiona eri lämpötiloissa.
        Koko juttu on sitä "avaruustiedettä" eli huvittavaa pilkunviilausta.

        Kyllä se vaijerin pituus pysyy sillä tietyllä matkalla vakiona, jos sen vaijerin toisesta päästä pidetään jollain vakiopainomäärällä vaijeri jatkuvasti samalla kireydellä, tai vaikka kummastakin päästä. Eli käytännössä vaijerin toinen pää kulkisi ns. pylpyrän kautta ja siellä roikkuisi se paino. Se paino nousisi ja laskisi lämpötilan muutosten mukaan, eli vaijerin pituus sillä tietyllä matkalla pysyisi samana lämpötilasta riippumatta.

        Siltainsinööritkin tuon asian tietävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vaijerin pituus pysyy sillä tietyllä matkalla vakiona, jos sen vaijerin toisesta päästä pidetään jollain vakiopainomäärällä vaijeri jatkuvasti samalla kireydellä, tai vaikka kummastakin päästä. Eli käytännössä vaijerin toinen pää kulkisi ns. pylpyrän kautta ja siellä roikkuisi se paino. Se paino nousisi ja laskisi lämpötilan muutosten mukaan, eli vaijerin pituus sillä tietyllä matkalla pysyisi samana lämpötilasta riippumatta.

        Siltainsinööritkin tuon asian tietävät.

        Sähköratojen ajolangoissa taitaa olla juuri tämä vastapaino käytössä. Siellä kun lankojen on syytä pysyä melko tarkkaan samalla korkeudella. Isoissa sähköjohdoissa tuon lämpövaikutuksen näkee parhaiten, ne roikkuvat kesähelteellä selvästi alempana kuin pakkasilla.
        Mutta aloittajan ongelma taisi jo ratketakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköratojen ajolangoissa taitaa olla juuri tämä vastapaino käytössä. Siellä kun lankojen on syytä pysyä melko tarkkaan samalla korkeudella. Isoissa sähköjohdoissa tuon lämpövaikutuksen näkee parhaiten, ne roikkuvat kesähelteellä selvästi alempana kuin pakkasilla.
        Mutta aloittajan ongelma taisi jo ratketakin.

        Vastasit minun kommenttiini, olen avaaja ja itse "ongelma" on jo ratkaistu.
        Jäin vain pohtimaan sitten tuotakin asiaa. Alunperin aioinkin tehdä noin tuon vaijerin suhteen, tosin en noin suurella painolla, mutta toteutin sen sitten toisin, tuollaisella jousiviritelmällä, joka sekin taitaa olla hieman turhaa hifistelyä tuossa yhteydessä, mutta nyt se on noin.


    • Anonyymi

      "Antennikaapeleiden kannatinvaijereiden" kohdalla ei näillä ominaisuuksilla ole mitään merkitystä missään muussa kuin aktivointialoituksessa !

      • Anonyymi

        Sinä olet kova aktivoitumaan.


    • Anonyymi

      Et pysty käsin kiristämään vaijeria liian tiukalle.

      • Anonyymi

        Millä voimalla pitäisi vetää, että tuollainen vaijeri tosiaan katkeaisi?
        Oletetaan, että sinne toiseen päähän lisättäisiin sellaisen pylpyrän kautta painoja, paljonko pitäisi olla? Monta sataa kilogrammaa? Ei mitään äkkinykäyksiä, vaan tasainen veto, jota lisättäisiin katkeamiseen saakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä voimalla pitäisi vetää, että tuollainen vaijeri tosiaan katkeaisi?
        Oletetaan, että sinne toiseen päähän lisättäisiin sellaisen pylpyrän kautta painoja, paljonko pitäisi olla? Monta sataa kilogrammaa? Ei mitään äkkinykäyksiä, vaan tasainen veto, jota lisättäisiin katkeamiseen saakka.

        2 mm vaijeri jotain 250 kg, 3 mm yli 500 kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2 mm vaijeri jotain 250 kg, 3 mm yli 500 kg.

        Eli jos vaijerin kiskoisi käsivoimin niin kireälle kuin saa plus 30 asteen lämpötilassa, miinus 30 asteen lämpötilassa se venyisi ensin, jäisi johonkin vakiomittaan venyttyään ja sen jälkeen se käyttäytyisi lämpötilojen mukaan ilman lisävenymistä, mutta mitenkään se ei katkeaisi pakkasen aiheuttaman kiristymisen takia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      182
      1981
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      274
      1499
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1305
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1097
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      72
      1082
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      77
      1017
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      180
      1010
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      3
      848
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      825
    Aihe