Omistusasunnon kustannuksien jako tyttöystävän kanssa

Anonyymi-ap

Kysyisin ihmisten mielipidettä miten he tekisivät kulujen jakamisen tilanteessa mikä minulla tulisi lähitulevaisuudessa.

Tähän nyt taustaa niin tyttöystävällä on vajaa 2v lapsi joka on edellisestä suhteesta. Tyttöystävä asuu tällä hetkellä lapsen kanssa vuokralla ja vuokra on noin 800€/kk. Jos ostaisin omistusasunnon josta maksaisin lainaa pankille takaisin noin 730€/kk ja asunnon vastike olisi noin 450€/kk. Niin miten jakaisit kuluja että olisi tasan. Olin puhunut että voitaisiin esim maksaa kuluja puoliksi. Tyttöystävä otti esille että jos minä ostan omistusasunnon niin hän maksaa vastikkeen, mutta miksi maksaisi osaa minun lainan lyhennyksestä, koska se hyödyttää vaan minua ja lyhentää minun lainaa. Tiedän että oma ajattelutapa ei välttämättä ole realistinen, mutta itse olin ajatellut että se on ensimmäinen asunto ja joskus muutamme ja seuraava talo olisi molempien nimissä. Mutta tiedän että kaikki suhteet voivat hajota. Mietin itse kyllä että jakaisimme myös kauppa kustannuksia puoliksi vaikka tyttöystävällä on myös lapsi ruokittavana ja kaikki vaipat jne. En sitten tiedä että miten tämä olisi fiksua sopia, mietin vain että vaikka hän antaisi joka kk minulle vastikkeen lisäksi 200-250€/kk niin olisi sekin 100€ vähemmän maksettavaa kuin tuossa vuokra asunnossa. Ja ajattelen että se olisi myös hyvällä mahdollisuudella yhteistä tulevaisuutta auttava raha kun laina pienenee. Mutta miten muut ihmiset tekisivät tälläisiä jakoja?

17

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä pointti on kysellä miten muut tekisivät ?

      • Anonyymi

        Jos muilla on ollut tälläisiä tapauksia niin vähän vaan tietoa että miten muut ovat tehneet tai tekisivät.


      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        😍 ­­­N­­­y­m­­f­­­o­m­­a­­­a­­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#178216878

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Olen monen aikuisen lapsen isä ja heistä on eronneita jokunen, olen paininut heidän kanssaan noiden kustannusten kanssa.

      Ensinnäkin lähdet väärällä ajattelutavalla ratkomaan noita asioita. Nainen ajattelee aina lapsensa ja itsensä kannalta asioita. Sinä et voi koskaan odottaa rehellistä toimintaa sieltä taholta.

      Hänen ajatuksensa kulkee sinun suuntaan seuraavasti, nainen antaa sinulle oman itsensä ja sinun tulee korvata hänelle saamastasi palveluksista taloudellisesti. Eli osallistumisesta asumiskustannuksiin ja elantoon koko omaisuudella.

      Ainoa oikea ratkaisu on ostaminen puoliksi ja kustannusten jakaminen puoliksi. Erilliset lainat ja selkeät sopimukset eron sattuessa. Lähteminen pimeästi tuohon naisen kelkkaan tulet kokemaan selvän mahalaskun.

      Muista aina se, että toinen liitto päättyy tilastojen mukaan 70 % eroon, eli kestää 30 prosentissa. Sinulla on vastassa erossa oppinut. Jos liitto kestää niin mikä sen parempi, ei varautuminen kuitenkaan sitä hajota.

      Epävarmuutesi voi kuitenkin auttaa, jos otat yhteyttä eronneisiin ja saat heiltä ohjeita tulevaisuuteen.

      Toinen lähestymistapa on ottaa hänet alivuokralle ja sopimus ruokamenojen jaosta. Asuntotuen mahdollisuus.

      • Anonyymi

        Vuokralainen voi ottaa alivuokralaisen, omistaja ottaa vuokralaisen.


    • Anonyymi

      Olen myös sitä mieltä, että rehellinen mies ja nainen tekee tälläisessa tapauksessa aina kirjallisen sopimuksen eron varalle. Onhan se ikävä alkaa riirellä ellei luonteet sovi yhteen.

      Kumpikin tietää tulevaisuuden, jos erotaan.

    • Anonyymi

      Kaken viisainta on kun unohtaa tuollaiset yhteiselo hömpötykset. Lyhentää omaa asuntolainaa ja runkkailee vaan. Jos on lihanhimoa vuokraa tai liisaa jotain vakiritsaa. Pienimmän riesan tie.

    • Anonyymi

      Ota selvää mikä on vastaavan asunnon vuokra. Tyttöystäväsi maksaa tästä summasta puolet. Itse maksat asunnon lyhennykset ja vastikkeen. Tällöin tyttöystäväsi maksaa asumisesta käypää summaa etkä sinäkään saa enempää etua kuin vapailta markkinoilta vuokratun asunnon omistajakaan saisi.
      Muut elämän kustannukset maksatte puoliksi. Jos toisella on huomattavasti suurempi palkka, niin kustannuksia pitäisi jyvittää myös tämän perusteella. Yhteisessä elämässä varsinkin kun suhde on vakiintunut, niin kaikkien rahojen pitäisi olla yhteisiä. Toinen ei voi elää yltäkylläisyydessä toisen kituuttaessa.

      • Anonyymi

        Asiallinen mielipide. tällöin tyttöystävä saa hyvää kulujen puolittamisesta, koska hänellä on suuremmat menot lapsen kanssa.


      • Anonyymi

        Pitkälle samaa mieltä, mutta mielestäni kaikkien rahojen ei tule olla yhteisiä. Meillä homma toimii siten, että laitetaan molemmat joka kuukausi sama summa (700€) yhteiselle tilille, josta maksetaan sähkö- ja vesilaskut, vakuutukset, ruoka, bensa yms.
        Yleensä se riittää ja jos ei, niin laitetaan omilta tileiltä yhtä suuret lisäsummat yhteiselle tilille.
        Isommista hankinnoista sovitaan yhdessä ja yleensä ne menee periaatteella 50/50%

        En väitä ratkaisumme olevan ainoa oikea, mutta ainakin meillä se toimii hyvin. Vaatii toki sen, että tuloerot eivät ole kovin suuria.


    • Anonyymi

      Miksi tyttöystäväsi pitäisi osallistua sinun omaisuutesi kartuttamiseen eli maksaa osaa sinun lainastasi? En ymmärrä, miksi suostuisi siihen, koska erotessa hyöty jäisi yksin sinulle.
      Itse pitäisin reiluna, että asumiskustannukset (vastike, sähkö) ja kotivakuutuslaskut jaettaisiin puoliksi ja sinä huolehdit oman lainasi maksun.

      • Anonyymi

        Täti-ihmisen ajatusrakennelma tämäkin.

        Kun tyttöystävä maksaa nytkin jonkun lainaosuutta asunnossaan niin miksi hänen pitäis nyt päästä siitä eroon.

        Se nykyinen vuokraisäntä on ottanut sijoitusasunnon ja laskenut vuokran siihen, jos poikaystävä ottaa asunnon ja lainan siihen niin nyt pitää poistaa siitä asunnosta lainakulut vuokrasta.

        Ei mene mun jakeluun.

        Jos poikaystävä tekee sen lainan kanssa konkan niin tyttöystävä etsii uuden poikakaverin ja sanoi, että oli huono poikakaveri ja kävelee ilman rasitteita.


    • Anonyymi

      Lähtisin kyllä siitä, että ostettava yhteinen asunto merkitään puoliksi molempien nimiin. Samaten asuntolaina otetaan yhdessä. Ne ns. muut asumiskulut sitten jaetaan miten jaetaan, yleensä ainakin jossain määrin tulojen eli maksukyvyn mukaan.
      Suhde kannattaa virallistaa, tulee vähemmän säätöä mahdollisessa erotilanteessa. Jos jompikumpi kovasti tätä vierastaa, niin kannattaa unohtaa koko juttu.
      Me on 30 vuotta tehty aina niin että isommat molempien käyttöön tulevat hankinnat kuten autot ja asunnot on aina hankittu ja lainoitettu molempien nimiin.

    • Anonyymi

      Yksi kohta tuossa aloituksessa särähti korvaan. Se että tyttöystävällä on lapsi ruokittavana ja vaipat ostettavana. Jos te aiotte yhteen muuttaa ja yhdessä asua niin kyllä se lapsi on molempien hoidettavana vaikka ei biologisesti sinun olekaan.

      • Anonyymi

        Samaa ajattelin. Se kun menee niin, että saat lapsen samassa paketissa tyttöystävän kanssa. Jos et sitä sisäistä ja hyväksy, niin enpä povaisi pitkää liittoa.


    • Anonyymi

      Helppo vastaus. Yhteen muutossa asumiskulut puolittuu. Jos muutto samantasoiseen asuntoon niin 800e sijaan maksaa enää 400e/kk. Jos uusi asunto on esimerkiksi isompi arvoltaan 1100e/kk niin maksaa sitten 550e/kk.

      • Anonyymi

        Onhan se helppoa jos ei osaa ottaa huomioin kuin yhden muuttujan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe