TÖRKEÄ RATTIJUOPUMUS

Pettynyt itseensä

Eli törkeä rattijuopumus puhallus 2.18 promillea.
Haluaisin tietää paljonko sakkoja tulee? ajokiellon pituus? aikaisempia rikoksia ei taustalla ole. sain kuukausi sitten kortin eli inssi/teoria kokeet uusiksi? tiedän olin typerä matka oli lyhyt minkäajoin ja tekoa kadun.

31

21921

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • H.H.K.

      Etpä taida sakoilla selvitä.

      Tässä tietoa oikeuskäytännöstä vuodelta 2001.

      Alla olevasta taulukosta käy ilmi tyypillinen seuraamus tyyppitapauksessa. Taulukossa on veren alkoholipitoisuus (promilleina) ja tyyppirangaistus kyseisellä promillemäärällä.

      0,50 - 30 päiväsakkoa

      0,75 - 43 päiväsakkoa

      1,00 - 55 päiväsakkoa

      1,25 - 23 päivää vankeutta tai 65 päiväsakkoa

      1,50 - 35 päivää vankeutta tai 80 päiväsakkoa

      1,75 - 48 päivää vankeutta

      2,00 - 60 päivää vankeutta

      2,25 - 73 päivää vankeutta

      2,50 - 85 päivää vankeutta

      2,75 - 3 kk 15 päivää vankeutta

      3,00 - 4 kk 15 päivää vankeutta

      Perusmuotoisesta rattijuopumuksesta tuomitaan lähinnä aina sakkoa. Törkeästä taasen lähes aina vankeutta.

      Tyyppitapauksesta poikkeavassa tapauksessa tuomio on joko lievempi tai ankarampi. Uusija saa ensikertalaista hieman ankaramman rangaistuksen. Ensikertalaisille vankeustuomiot ovat lähinnä ehdollisia, ehdottoman käyttöä harkitaankin ensikertalaisilla lähinnä vasta promillemäärän ollessa yli 2,60. Ehdollisen ohella tuomitaan melkeinpä aina oheissakko, ja sen määrä on päiväsakoissa puolet ehdollisen pituudesta, eli vaikkapa 40 päivän ehdollisen ohella tuomittaisiin täten 20 päiväsakkoa.

      Edellisen törkeästä rattijuopumuksesta saadun ehdollisen tuomion koeajalla tehdystä uudesta törkeästä rattijuopumuksestakin usein tuomitaan ehdollista, mikäli uusi rikos on tehty koeajan loppupuolella. Koeajan alkupuolella tehdystä tuomitaan lähinnä ehdotonta.

      Rattijuopumuksissa määrätään myös ajokieltoa, jonka pituus saa olla enintään viisi vuotta. Myös ajokielto voidaan määrätä ehdollisena tietyissä tapauksissa, mutta vain jos ajo-oikeus on ammatin takia välttämätön tai siihen on muu erityinen syy.

      • Pettynyt itseensä

        Kiitoksia vastauksesta.

        Vielä haluaisin tietää saanko haettua ajokortin katsastuskonttorista, koska sitä en ole vielä hakennut? ja kuinka pitkä ajokielto suunnilleen tulee?


      • ajokiellon päätyttyä
        Pettynyt itseensä kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksesta.

        Vielä haluaisin tietää saanko haettua ajokortin katsastuskonttorista, koska sitä en ole vielä hakennut? ja kuinka pitkä ajokielto suunnilleen tulee?

        kotipaikkakuntasi poliisilaitokselta.

        Tieliikennelain mukaan törkeän rattijuopumuksen vähimmäisajokielto on kuukausi, oikeuskäytännössä törkyratin ajokielto pääsääntöisesti vähintään 6 kk. Mitä enemmän promilleja, sitä pidempi ajokielto. Yli kaksi promillea on jo aika paljon, voi tulla 8-9 kuukauttakin. Aika tietysti lasketaan tekopäivästä eli nyt olet väliaikaisessa ajokiellossa, sitten asia menee joidenkin kuukausien kuluttua käräjille ja istunnossa katsotaan, onko väliaikainen ajokielto riittävä.

        Varsinainen tuomio...hmm...tämä on nyt ihan veikkaus kun en tarkempia olosuhteita tiedä, mutta tyyppitapauksessa tuomitsisin tuollaisesta promillemäärästä ensikertalaiselle 65 tai 70 päivää vankeutta ehdollisena ja 30 tai 35 päiväsakkoa oheissakkoa.


    • Nyttemmin raitis

      Omakohtainen kokemus: Ensikertalainen, törkeä rattari, 2,6 promillea. Ajomatkaa n. kaksi kilometria. 40 päiväsakkoa, 4 kk. vankeutta (ehdollista) ja ajokieltoa yksi vuosi.

    • Pettynyt itseensä

      Kiitoksia vastauksista.

      Joo 2.18 puhalsin, mutta luultavasti laskee vielä verikokeissa? siis minulla oli vielä "ajolupa" jonka inssi kirjoittaa, voinko siis hakea ajokortin sieltä katsastukonttorista mistä ne pitää noutaa?
      ps. itselläkin tulossa raitis kesä.

      • Jugi

        Se on ihan sama saatko sen kortin vai et, mutta ajokielto on ja pysyy. Siis jos se on annettu, joko väliaikaisena tai määräaikaisena. Jos ajokiellon aikana ajat autolla ja kiinni jäät läpsähtää toinen ajokielto jne... Tuomioistuin sitten ynnää niitä yhteen ja kortti lähtee vaan pitemmäksi aikaa ja huonosti jos käy niin inssi menee uusiksi ja ehkä jopa koko autokoulu. Missä paikkakunnalla on tälläinen käytäntö, että kortti haetaan katsastuskonttorista? Eikö ne haeta poliisilaitokselta lupatoimistosta?


      • Pettynyt itseensä
        Jugi kirjoitti:

        Se on ihan sama saatko sen kortin vai et, mutta ajokielto on ja pysyy. Siis jos se on annettu, joko väliaikaisena tai määräaikaisena. Jos ajokiellon aikana ajat autolla ja kiinni jäät läpsähtää toinen ajokielto jne... Tuomioistuin sitten ynnää niitä yhteen ja kortti lähtee vaan pitemmäksi aikaa ja huonosti jos käy niin inssi menee uusiksi ja ehkä jopa koko autokoulu. Missä paikkakunnalla on tälläinen käytäntö, että kortti haetaan katsastuskonttorista? Eikö ne haeta poliisilaitokselta lupatoimistosta?

        Siis en tietenkään lähde ajamaan nyt kun ajokielto on voimassa, mutta ajattelin että hakisin sen silti pois sieltä ettei jää unohduksiin sinne. Siis lupa ajokorttiin tietenkin poliisilaitokselta, mutta itse kortti haetaan katsastuskonttorista.


      • Jugi
        Pettynyt itseensä kirjoitti:

        Siis en tietenkään lähde ajamaan nyt kun ajokielto on voimassa, mutta ajattelin että hakisin sen silti pois sieltä ettei jää unohduksiin sinne. Siis lupa ajokorttiin tietenkin poliisilaitokselta, mutta itse kortti haetaan katsastuskonttorista.

        Kyllä meilläpäin ja kaikissa kolmessa kaupungissa missä olen asunut luvat (mukaanlukien ajolupa, lue ajokortti) haetaan lupatoimistosta, joka sijaitsee poliisilaitoksella.


      • venkula
        Jugi kirjoitti:

        Se on ihan sama saatko sen kortin vai et, mutta ajokielto on ja pysyy. Siis jos se on annettu, joko väliaikaisena tai määräaikaisena. Jos ajokiellon aikana ajat autolla ja kiinni jäät läpsähtää toinen ajokielto jne... Tuomioistuin sitten ynnää niitä yhteen ja kortti lähtee vaan pitemmäksi aikaa ja huonosti jos käy niin inssi menee uusiksi ja ehkä jopa koko autokoulu. Missä paikkakunnalla on tälläinen käytäntö, että kortti haetaan katsastuskonttorista? Eikö ne haeta poliisilaitokselta lupatoimistosta?

        Ainakin minä sain ensimmäisen ajokorttini katsastuskonttorilta, siis sen määräaikaisen, joka on voimassa kaksi vuotta.

        Siinä tosin oli väärä etunimi, joten eikun takaisin. Konttorilla eivät voineet auttaa, joten ohjasivat poliisilaitokselle, jossa tietenkin sanottiin, ettei kuulu poliisille! Sitten takaisin konttorille, josta soitettiin nimismiehelle ja lopulta syntyi yhteisymmärrys, että kuuluu sittenkin poliisilaitokselle! Tyypillistä simputusta..

        Kakkosvaiheen jälkeen sitten sai lopullisen kortin poliisilaitokselta.


      • tyypillistä..
        venkula kirjoitti:

        Ainakin minä sain ensimmäisen ajokorttini katsastuskonttorilta, siis sen määräaikaisen, joka on voimassa kaksi vuotta.

        Siinä tosin oli väärä etunimi, joten eikun takaisin. Konttorilla eivät voineet auttaa, joten ohjasivat poliisilaitokselle, jossa tietenkin sanottiin, ettei kuulu poliisille! Sitten takaisin konttorille, josta soitettiin nimismiehelle ja lopulta syntyi yhteisymmärrys, että kuuluu sittenkin poliisilaitokselle! Tyypillistä simputusta..

        Kakkosvaiheen jälkeen sitten sai lopullisen kortin poliisilaitokselta.

        ...asennevammaa rattikselta tai kaaharilta. Pidä kortistas huolta niin ei tarvi hakea sitä mistään vaan pysyy lompakossa.


      • venkula
        tyypillistä.. kirjoitti:

        ...asennevammaa rattikselta tai kaaharilta. Pidä kortistas huolta niin ei tarvi hakea sitä mistään vaan pysyy lompakossa.

        Pakkohan se ajokortti on jostakin inssin jälkeen saada. Ei kai sitä nyt kotiinkaan hopeisella tarjottimella tuoda!?

        Jos ymmärrät lukemaasi, niin kyse oli 18 vuotiaana suorittamastani ajokokeesta, jonka jälkeen inssi ojensi määräaikaisen ajokortin kouraani KATSASTUSKONTTORILLA!

        Ei sillä perhana ole mitään tekemistä kaahailujen tai rattisten kanssa!


      • piruuttaan
        tyypillistä.. kirjoitti:

        ...asennevammaa rattikselta tai kaaharilta. Pidä kortistas huolta niin ei tarvi hakea sitä mistään vaan pysyy lompakossa.

        Tyyppi luulee, että poliisi muuttaisi ajokieltoon määrättyjen ajokorttien henkilötietoja ihan vaan piruuttaan! :)

        Taitaa olla kohta iltalääkkeiden aika..


    • Pettynyt itseensä

      No eipä sitä korttia sitten voinnut hakea. Toivottavasti sen nyt joskus takaisin saan..

    • Hävettää

      Hävettää ihan kauheesti. Itse jo illalla sanoin et mä en sitte enää tänään aja ja sit heräsinkin putkasta aamulla. Puhallukseen puhalsin 0.76mg/l joka tarkoittaa kaiketi promillea. Millasen tuomion oon saamassa? Saako käräjiä nopeutettua kun mulla alkais työt kesäkuun puolella ja siinä tarvitsee ehdottomasti ajokorttia.. Mikähän mahtaa olla käytäntö? Hävettää niin et tekis mieli vetää ittensä jojoon..

      • H.H.K.

        Tässä hieman vastauksentynkää:

        "Puhallukseen puhalsin 0.76mg/l joka tarkoittaa kaiketi promillea.".

        Ei tarkoita. Kun tulos kerran on mg/l, niin näyte on otettu tarkkuusalkometrilla hengitysilmasta ja kertoo montako milligrammaa alkoholia on litrassa uloshengitysilmaa. Tuo tuloksesi ylittää reippaasti törkeän rattijuopumuksen rajan, mikä on 0,53 mg/l. Veren alkoholipitoisuudeksi (promilleiksi) muutettuna tuloksesi on noin 1,7 promillea.

        "Millasen tuomion oon saamassa?".

        Luokkaa 45-55 päivää vankeutta, oheissakkoa 20-30 päiväsakkoa ja reippaasti ajokieltoa.

        "Saako käräjiä nopeutettua kun mulla alkais työt kesäkuun puolella ja siinä tarvitsee ehdottomasti ajokorttia..".

        Voin kyllä lähes 100%:lla varmuudella kertoa, että ne työt voit rauhassa unohtaa.


    • sss

      sain 80päiväsakkoa ja kortti oli pois 9kk.puhalsin 1,7 ja ajoin samalla 70 km/h alueella satasta

    • minä

      Minun tietojeni mukaan et saa ajokorttia lunastaan mistään pitkään aikaan. Jos sulla vaan oon paperi kortti niin ei ne sinulle anna mitään ajokorttia jos oot ajannu kännissä 1kk sen jälkeen kun oot läpässy inssin.

    • joooo

      mulla oli veres 2.14.sain 5kk ajokieltoo,60 päiväsakkoo ja 75pvä ehdollista vankeutta.ja joutuu suorittaan kokeet uusiks ennen ku se toinen kortti menee vanhaks.lisäks joutuu toimittaan lääkärin selvityksen ettei oo päihderiippuvuutta.

      • girl-77

        Oliko sulla tuomiota vähentäviä asioita kuten että tarvit työssä autoa. Mulla meinaan on sillein ja työnantaja lupas kirjottaa mulle sellasen lapun jonka sit esittää oikeudes. Lisäksi oon menny vapaaehtoisena a-klinikalle seurantaan. Yhdyskuntapalvelun soveltuvuustesteihin nyt sit menossa mut millähän sielläkään kulkea jos ei oo korttia..


    • nolona

      puhalsin noin 1.7 promillea eli se on törkeä rattijuopumus. heti lätkähti 2 kuukauden väliaikainen ajokielto. mutta mitäköhän käräjillä tuumataan, kun vuosi sitten sain sakot ylinopeudesta(40 alueella 60)? selviääköhän siitä vielä ehdollisella, päiväsakoilla ja ajokiellolla?

    • nolona

      puhalsin noin 1.7 promillea eli se on törkeä rattijuopumus. heti lätkähti 2 kuukauden väliaikainen ajokielto. mutta mitäköhän käräjillä tuumataan, kun vuosi sitten sain sakot ylinopeudesta(40 alueella 60)? selviääköhän siitä vielä ehdollisella, päiväsakoilla ja ajokiellolla?

      • ...

        eipä ne sua vielä linnaan heitä jos ei oo muita rikkeitä ku toi ylinopeus....ei sil ylinopeudella oo mitään merkitystä tän asian kanssa kun oli noin pieni.... ehkä ajokiellon pituuteen saattaa vaikuttaa jotain, mutta enpä kyllä usko oikeen sitäkään! saat luultavasti n.50-60pv ehdollista, 30 oheispäiväsakkoa ja ajokieltoo 8kk


    • Vituttaa..

      Juhannus päättyi sitten törkeeseen rattiin 2,8 promilee ja nyt vituttaa ihan sikana!!

      • Anonyymi

        Paska


    • jk

      voihann paska

    • OMA KOKEMUKSENI

      Ajoin tammikuussa törkeän ratin. 2,13 promillea verestä. 40päiväsakkoa ja 4kk ehdollista vankeutta. Kirjoitin heti oikeudelle kirjeen jossa selvitin että olen riippuvainen ajuluvastani työmatkojeni takia ni huppis... ajokielto tipahti 12kk:sta 6kk:een. Eivät edes tarkistaneet oonko töissä, ja päiväsakkojen suuruus oli 6€/pvä eli työttömän luokkaa. 15.07.2011. saan zetin takas. eli enää pari viikkoa. P.S. Olen työtön, mutta tästä lähin 0,00promillea aina ratissa, ei ollut meinaan helppoa ilman autoa.

    • Rattijuoppo

      Minua epäillään törkeästä rattijuopumuksesta ja liikenteen vaarantamisesta.

      Ajoin tänä juhannuksena humalassa kaverin pihassa kevarillani, menetin tajuntani ja kaverini soitti ambulanssin paikalle ja samalla tulivat myös poliisit. Puhalsin poliisin pilliin 1.31 ja ajoin noin 20m. Seuraavana päivänä herättyäni putkasta menin kuulusteluihin ja sain ajokiellon. Ja olen ensikertalainen.

      Niin haluisin tietää mitenhän kauan siihen menee et pääsen käräjille ja et paljon saan sakkoa ja miten kauan on kortti kuivumassa?

    • enää ei neula värähd

      Ei ole mitään tietoa sanktioista,mutta jokunen vuosi sitten puhalsin itse 0.64 juhannuksena,ja kortti lähti.

      Kuuden viikon päästä virkavalta soitti ja sanoi,että verikokeen tulos on 0.49,eli voit hakea korttisi asemalta.

      Jos et ole puhaltanut tarkkuusalkometriin,niin aikaa menee kesällä lomien takia.

    • anonym55

      entäs nämä ns keksit näkyykö kokeissa ja miten käy ensikertalaisen..olisi kiva jos joku kertoisi ns omasta kokemuksesta,,,,,,paljonko pvä sakkoa,,,,,ja loppusilaus mistä tietää onko kannabista paljonkin jos ei saa edes mitään informatiota virkavallalta.......mitä kun tuuppaavat ulos vain vuokosta

      • Qweryt

        Paloit ratista kannabiksen kera siis? Eihän siitä paljon tule, menee normirattina ja vertautuu johonkin 0,5-0,8 promillen alkoholirattiin. 30-50 päiväsakkoa siis ja 4-6kk ajokielto. Käräjille menee aina, eli sieltä lopullinen ajokielto ja tuomio tiedoksi.

        Ainoat paskat thc-kärystä versus alkokäry ovat: 1) valvottu ajo-oikeus alkolukolla ei mahdollinen ja 2) päihdeseuranta tulee päälle jo ekasta kerrasta.


    • Anonyymi

      Vitun kuutalaiset join 666 kaljaa ja nyt vituttaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe