Vetyhype on laantumassa.

Anonyymi-ap

39

1070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eiköhän se ole jo päivänselvää, ettei vedystä sellaisenaan ole auton voimanlähteeksi. Vedyn jakeluun, tankkaukseen ja varastointiin liittyy ongelmia, jotka tekevät vedystä epätaloudellisen maantielle. Vety todennäköisesti toimii muussa yhteydessä ja autoissakin, kunhan synteettisten, helpommin käsiteltävien polttoaineiden valmistuksesta saadaan kannattavaa. Sekin aika tulee.

    • Anonyymi

      Vety on ainoa alkuaine, joka palaessaan palaa takaisin luontoon ilmastolle haittaa aiheuttamatta ja on vedeksi muututtuaan valmis uudelleen kierrätettäväksi niin kauan, kun aurinkoenergiaa on maapallolla saatavissa. Pitää muistaa, että kaikki yhdisteet, joita voidaan polttaa, ovat kemiallisesti aurinkoenergialla tuotettuja vuosituhansien aikana eikä tunnu mahdolliselta, että laboratorioissa voitaisiin vastaavia päästöttömiä synteettisiä polttoaineita enää keksiä. Pitää muistaa, että aineet, joista synteettiset aineet muodostetaan ovat normaaleja alkuaineita, joista vety on ainoa harmiton ilmaston kannalta.

    • Anonyymi

      Odottakaapa vaan, niin meillä on akkusaasteongelma käsissämme. Kyllä vety on luonnollisena polttoaineena turvallisempi, puhtaampi ja pitkäkestoisempi luonnon säilymisen kannalta.

      • Anonyymi

        Tuo on totta. Vety ei silti sovellu auton energialähteeksi, koska säilytys ja jakeluinfra eivät toimi riittävän hyvin. Paineistettu vety karkaa mistä tahansa säiliöstä ja energiatiheys jää alhaiseksi. Jokin vetypohjainen, synteettinen polttoaine toimisi paremmin, mutta on vielä liian kallista. Johtunee volyymista. Pitäisi päästä öljynjalostuksen mittakaavaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on totta. Vety ei silti sovellu auton energialähteeksi, koska säilytys ja jakeluinfra eivät toimi riittävän hyvin. Paineistettu vety karkaa mistä tahansa säiliöstä ja energiatiheys jää alhaiseksi. Jokin vetypohjainen, synteettinen polttoaine toimisi paremmin, mutta on vielä liian kallista. Johtunee volyymista. Pitäisi päästä öljynjalostuksen mittakaavaan.

        onko ikinä mitään ollut mihin täällä suhtauduttaisiin positiivisin odotuksin vaikuuluuko se vain pohjalaiseen luonteeseen odottaa aina pahaa


    • Anonyymi

      Ihan järkeviä kommentteja vedyn käytöstä nämä viimeisimmät. Täytyy kuitenkin todeta, että vedyn karkailu säiliöistä on kemian ja fysiikan kehityksellä kyetty estämään. Kaukana on ne ajat, jolloin vedyllä täytetyt ilmapallot räjähtelivät vappuna autoissa, kun joku matkustajista pani tupakan palamaan. Itsekin näin useita tapauksia ja pahalta näytti. Sama olisi ollut jälki jos ne kumipallot olisi täytetty hiilivedyillä, joiden räjähdysenergia on huomattavasti suurempi kuin vedyllä. Yhdysvalloissa avaruusrakettien käyttövoimana on siirrytty käyttämään hiilivetyjä juuri tämän energiatehokkuuden takia. Ennen käytettiin ekologisesti vetyä, kuten olemme voineet uutisvideoiden vesihöyrypilvistä rakettien lähtötilanteissa havaita. Tästä päästäänkin vedyn energiatehokkuuteen liikenteen polttoaineena. On selvää, että vetytankkien tilavuutta joudutaan nostamaan, jotta päästäisiin samoihin ajomatkoihin kuin hiilivedyillä. En ole nähnyt vielä laskelmia siitä, mikä akkujen ja vetytankkien tilavuuden ja painon suhde ajettevissa olevaan ajomatkaan tulisi olemaan. Tämäkään ei liene insinööreille mikään ongelma ratkaistavaksi.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ROI ratkaisee!

        https://www.hydrogen.energy.gov/pdfs/20004-cost-electrolytic-hydrogen-production.pdf

        Maailman suurin PEM elektrolysaattori on Kanadassa. Teho 20MW. Harppaus tuhanteen megawattiin Suomessa per yksikkö on 100% epärealismia!

        https://www-airliquide-com.translate.goog/stories/industry/inauguration-worlds-largest-pem-electrolyzer-produce-decarbonized-hydrogen?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp


        "markkinat"

        PEM elektrolysaattori maksaa 1000 dollaria/kilowatti. Miljoonan / megawatti.
        1 gigawatin=1000MW elektrolysaattori maksaa miljardin.

        Valmis tehdas maksaa sitten paljon enemmän. Näitä rahoja ei saada Suomeen. ROI ei riitä!
        EU ja valtio ei lähde rahoittamaan. Rahojen on tultava yrityksiltä.

        On vaara, että tuulivoimaan investointi vähenee, kun sähkön tarjonta lisääntyy ylituotannon vuoksi.

        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PEM elektrolysaattori maksaa 1000 dollaria/kilowatti. Miljoonan / megawatti.
        1 gigawatin=1000MW elektrolysaattori maksaa miljardin.

        Valmis tehdas maksaa sitten paljon enemmän. Näitä rahoja ei saada Suomeen. ROI ei riitä!
        EU ja valtio ei lähde rahoittamaan. Rahojen on tultava yrityksiltä.

        On vaara, että tuulivoimaan investointi vähenee, kun sähkön tarjonta lisääntyy ylituotannon vuoksi.

        "markkinat"

        TÄMÄ ON HYVÄ SISÄISTÄÄ!

        https://foe.org/wp-content/uploads/2023/02/Hydrogen-V3.pdf

        "markkinat"


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Paineistetun vedyn karkailu säiliöistä on yhä ongelma. Tämän päivän komposiittimateriaalit tekevät ongelmasta ehkä siedettävän, mutta eivät ratkaise sitä.

        Ilmapalloissa ei ole käytetty vetyä vuosikymmeniin. Helium on hieman vetyä painavampaa, mutta paljon turvallisempaa.

        Yhdysvalloissa avaruusrakettien käyttövoimana EI ole "siirrytty käyttämään hiilivetyjä". Kehityspolku on hieman mutkikkaampi. Jo Apollo-raketeissa käytettiin kerosiinipohjaista rakettipolttoainetta (RP-1) ts. hiilivetyä ja sama neste on laajasti käytössä edelleen. Vetyä käytettiin mm. Avaruussukkulan polttoaineena.

        Myös SpaceX:n Raptor-moottorin oli tarkoitus polttaa vetyä. Siitä kuitenkin luovuttiin pian kehityksen alkuvaiheessa mm. siksi, että moottorin osia oli vaikeaa saada kestämään vedyn korrosoivaa vaikutusta. Vety kun mielellään reagoi lähes minkä tahansa materiaalin kanssa.

        Vedyn energiatiheys painoyksikköä kohden on ylivoimainen mihin tahansa energialähteeseen ydinvoimaa lukuunottamatta. Siksi vety on houkutteleva polttoaine mm. raketeissa, joissa paino on tilavuutta ratkaisevampi tekijä.

        Vedyn energiatiheys tilavuusyksikköä kohden on suht' vaatimaton. Esimerkiksi litra bensiiniä sisältää lähes viisi kertaa sen energian, minkä litra paineistettua (700 bar) vetyä. Jo tämän fysikaalisen tosiasian vuoksi vety soveltuu verrattain huonosti henkilöauton polttoaineeksi.

        Nesteyttämällä vety päästään parempaan energiatiheyteen tilavuusyksikköä kohden, mutta esimerkiksi bensiinin vastaavasta ollaan yhä kaukana. Nesteytetyn vedyn säilytys normaalipaineessa edellyyttää enintään 20,28 kelvinin (-252,87°C) lämpötilaa, minkä ylläpitäminen ainakin autossa on varmasti vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paineistetun vedyn karkailu säiliöistä on yhä ongelma. Tämän päivän komposiittimateriaalit tekevät ongelmasta ehkä siedettävän, mutta eivät ratkaise sitä.

        Ilmapalloissa ei ole käytetty vetyä vuosikymmeniin. Helium on hieman vetyä painavampaa, mutta paljon turvallisempaa.

        Yhdysvalloissa avaruusrakettien käyttövoimana EI ole "siirrytty käyttämään hiilivetyjä". Kehityspolku on hieman mutkikkaampi. Jo Apollo-raketeissa käytettiin kerosiinipohjaista rakettipolttoainetta (RP-1) ts. hiilivetyä ja sama neste on laajasti käytössä edelleen. Vetyä käytettiin mm. Avaruussukkulan polttoaineena.

        Myös SpaceX:n Raptor-moottorin oli tarkoitus polttaa vetyä. Siitä kuitenkin luovuttiin pian kehityksen alkuvaiheessa mm. siksi, että moottorin osia oli vaikeaa saada kestämään vedyn korrosoivaa vaikutusta. Vety kun mielellään reagoi lähes minkä tahansa materiaalin kanssa.

        Vedyn energiatiheys painoyksikköä kohden on ylivoimainen mihin tahansa energialähteeseen ydinvoimaa lukuunottamatta. Siksi vety on houkutteleva polttoaine mm. raketeissa, joissa paino on tilavuutta ratkaisevampi tekijä.

        Vedyn energiatiheys tilavuusyksikköä kohden on suht' vaatimaton. Esimerkiksi litra bensiiniä sisältää lähes viisi kertaa sen energian, minkä litra paineistettua (700 bar) vetyä. Jo tämän fysikaalisen tosiasian vuoksi vety soveltuu verrattain huonosti henkilöauton polttoaineeksi.

        Nesteyttämällä vety päästään parempaan energiatiheyteen tilavuusyksikköä kohden, mutta esimerkiksi bensiinin vastaavasta ollaan yhä kaukana. Nesteytetyn vedyn säilytys normaalipaineessa edellyyttää enintään 20,28 kelvinin (-252,87°C) lämpötilaa, minkä ylläpitäminen ainakin autossa on varmasti vaikeaa.

        Vetyautoissa vetytankkeina 700barin paineen pitävillä hiilikuitusäiliöillä on rajoitettu elinikä. Ovat suuria ja kalliita.
        Polttokennon platina myrkyttyy.

        Kaliforniassa Toyota Mirai menettää arvonsa.
        https://www.edmunds.com/used-toyota-mirai-los-angeles-ca/


        https://provscons-com.translate.goog/heres-why-spacex-doesnt-use-liquid-hydrogen/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyautoissa vetytankkeina 700barin paineen pitävillä hiilikuitusäiliöillä on rajoitettu elinikä. Ovat suuria ja kalliita.
        Polttokennon platina myrkyttyy.

        Kaliforniassa Toyota Mirai menettää arvonsa.
        https://www.edmunds.com/used-toyota-mirai-los-angeles-ca/


        https://provscons-com.translate.goog/heres-why-spacex-doesnt-use-liquid-hydrogen/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        "markkinat"

        Vedyn siirto maakaasuverkostossa on haasteellista!

        https://energypost-eu.translate.goog/blending-hydrogen-into-the-gas-network-the-challenges-of-pipeline-fractures-faster-flow-rate-more/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        "markkinat"


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Nyt tuli ihan relevanttia tietoa vedyn ominaisuuksista. Kiitos siitä. Luin muutama vuosi sitten suomalaisesta yrityksestä, joka oli ryhtynyt käyttämään polttokennoissa keraamisia katalyyttejä platinaisten sijasta. Mahtaisiko tuo myrkyttymisongelma ratketa sitä kautta? En ole huomannut missään uutta tietoa asiasta. Polttokenno näyttää olevan ainoa vaihtoehto vetypolttoaineen käytössä sähköauton energialähteenä. Otto-mootori saa jäädä historiaan. Netistä löysin joitakin vuosia sitten sveitsiläisfirman mainoksen, jolla myytiin sähköavusteisia polkupyöriä, joihin oli asennettu pieni polttokenno energialähteeksi. Polttoainetta myytiin arviolta litran tai kahden vetypatruunoissa. Hintakin oli ihan kohtuullinen. Kysyin Woikoskelta voisiko patruunoita täyttää heillä, mutta ilmoittivat, ettei heillä ole ohjelmassa tällaista palvelua. Siihen se sitten kaatui. Täytyy vain polkea rivakasti.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vetyelektrolyysin todellisuus.
      Miljardeista on helppo kirjoittaa, vaikka muutamien miljoonien saanti on tuskan takana. Tässä talodellisessa tilanteessa sekin on mahdotonta.

      • Anonyymi

        Todellisuus. https://www.epressi.com/tiedotteet/talous/hajautettu-energiantuotanto-on-uhka-sahkoyhtioiden-tulokselle-ja-tuotantokapasiteetille.html


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Totta. 2020 kaikkiaan maailmassa oli 100MW edestä vetyelektrolysaattoreita.
        Neste rakennutti 2,6MW laitoksen Hollantiin. Se maksoi 10 miljoonaa.

        https://www.hydrogeninsight.com/electrolysers/hot-hydrogen-world-s-largest-solid-oxide-electrolyser-successfully-installed-at-rotterdam-biofuels-refinery/2-1-1432416

        https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/olli-pekkasalminen/eteneeko-plug-powerin-rantautuminen-suomeen-wittusen-viitoittamalla-tiella/

        Suomeen aiotaan rakentaa lukuisia 1000MW yksikköjä?
        Millä rahalla?



        "markkinat"


      • Anonyymi

        Nämä toistuu.
        Se on inhimillistä.

        "markkinat"


      • Anonyymi

        Tämä on totta!

        "markkinat"


    • Anonyymi

      Vedyn ja IT-kuplan vertaus on totta.

      Muutos taphtuu hitaasti!


      "markkinat"

      • Anonyymi

        VETYTALOUS on ollut tulossa jo 40 vuotta. Se tulee, mutta hitaasti.
        IT-kupla oli totuus. Nyt eletään VETY-kuplassa.

        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VETYTALOUS on ollut tulossa jo 40 vuotta. Se tulee, mutta hitaasti.
        IT-kupla oli totuus. Nyt eletään VETY-kuplassa.

        "markkinat"

        IT ja VETY.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/IT-kupla

        IT lunasti lupaukset. Se tapahtui.

        Energiatehokkuudessa on vielä paljon tehtävää. Maailman sähkömoottorit ja käytöt on vaihdettava nykyaikaa vastaavaksi.
        https://eriks-com.translate.goog/en/know-how-hub/blogs/reducing-energy-consumption-starts-with-the-motor/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        IT ja VETY.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/IT-kupla

        IT lunasti lupaukset. Se tapahtui.

        Energiatehokkuudessa on vielä paljon tehtävää. Maailman sähkömoottorit ja käytöt on vaihdettava nykyaikaa vastaavaksi.
        https://eriks-com.translate.goog/en/know-how-hub/blogs/reducing-energy-consumption-starts-with-the-motor/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        "markkinat"

        Vaasassa osataan moottorit ja käytöt.
        Tuulivoimaloita ei osata valmistaa.

        Kiinassa osataan!

        16MW yksikkö!

        https://www.youtube.com/watch?v=v_L6Yz3t9e8

        "markkinat"


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Luin juuri, että vetytuotantoa ollaan moninkertaistamassa Suomessa muutamien vuosien sisällä ja nimenomaan vihreällä energialla. Pitääkö se paikkansa?

      • Anonyymi

        Tutkivat vasta asioita.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

      Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      110
      2513
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

      Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      84
      2201
    3. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      56
      1717
    4. Nyt tiedän

      Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      60
      1703
    5. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      157
      1613
    6. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1506
    7. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      154
      1501
    8. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      118
      1270
    9. Paraneeko ilmapiiri nyt?

      Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      27
      1207
    10. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

      Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      26
      1206
    Aihe