https://keskustelu.suomi24.fi/t/17823124/suomessa-on-sahkoautoja-jo-maailman-kaikkia-vetypolttokennoautoja--enemman!
Vaasa ja vetyputki. "markkinat"
Vetyhype on laantumassa.
39
934
Vastaukset
- Anonyymi
Eiköhän se ole jo päivänselvää, ettei vedystä sellaisenaan ole auton voimanlähteeksi. Vedyn jakeluun, tankkaukseen ja varastointiin liittyy ongelmia, jotka tekevät vedystä epätaloudellisen maantielle. Vety todennäköisesti toimii muussa yhteydessä ja autoissakin, kunhan synteettisten, helpommin käsiteltävien polttoaineiden valmistuksesta saadaan kannattavaa. Sekin aika tulee.
- Anonyymi
Vety on ainoa alkuaine, joka palaessaan palaa takaisin luontoon ilmastolle haittaa aiheuttamatta ja on vedeksi muututtuaan valmis uudelleen kierrätettäväksi niin kauan, kun aurinkoenergiaa on maapallolla saatavissa. Pitää muistaa, että kaikki yhdisteet, joita voidaan polttaa, ovat kemiallisesti aurinkoenergialla tuotettuja vuosituhansien aikana eikä tunnu mahdolliselta, että laboratorioissa voitaisiin vastaavia päästöttömiä synteettisiä polttoaineita enää keksiä. Pitää muistaa, että aineet, joista synteettiset aineet muodostetaan ovat normaaleja alkuaineita, joista vety on ainoa harmiton ilmaston kannalta.
- Anonyymi
Odottakaapa vaan, niin meillä on akkusaasteongelma käsissämme. Kyllä vety on luonnollisena polttoaineena turvallisempi, puhtaampi ja pitkäkestoisempi luonnon säilymisen kannalta.
- Anonyymi
Tuo on totta. Vety ei silti sovellu auton energialähteeksi, koska säilytys ja jakeluinfra eivät toimi riittävän hyvin. Paineistettu vety karkaa mistä tahansa säiliöstä ja energiatiheys jää alhaiseksi. Jokin vetypohjainen, synteettinen polttoaine toimisi paremmin, mutta on vielä liian kallista. Johtunee volyymista. Pitäisi päästä öljynjalostuksen mittakaavaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on totta. Vety ei silti sovellu auton energialähteeksi, koska säilytys ja jakeluinfra eivät toimi riittävän hyvin. Paineistettu vety karkaa mistä tahansa säiliöstä ja energiatiheys jää alhaiseksi. Jokin vetypohjainen, synteettinen polttoaine toimisi paremmin, mutta on vielä liian kallista. Johtunee volyymista. Pitäisi päästä öljynjalostuksen mittakaavaan.
onko ikinä mitään ollut mihin täällä suhtauduttaisiin positiivisin odotuksin vaikuuluuko se vain pohjalaiseen luonteeseen odottaa aina pahaa
- Anonyymi
Ihan järkeviä kommentteja vedyn käytöstä nämä viimeisimmät. Täytyy kuitenkin todeta, että vedyn karkailu säiliöistä on kemian ja fysiikan kehityksellä kyetty estämään. Kaukana on ne ajat, jolloin vedyllä täytetyt ilmapallot räjähtelivät vappuna autoissa, kun joku matkustajista pani tupakan palamaan. Itsekin näin useita tapauksia ja pahalta näytti. Sama olisi ollut jälki jos ne kumipallot olisi täytetty hiilivedyillä, joiden räjähdysenergia on huomattavasti suurempi kuin vedyllä. Yhdysvalloissa avaruusrakettien käyttövoimana on siirrytty käyttämään hiilivetyjä juuri tämän energiatehokkuuden takia. Ennen käytettiin ekologisesti vetyä, kuten olemme voineet uutisvideoiden vesihöyrypilvistä rakettien lähtötilanteissa havaita. Tästä päästäänkin vedyn energiatehokkuuteen liikenteen polttoaineena. On selvää, että vetytankkien tilavuutta joudutaan nostamaan, jotta päästäisiin samoihin ajomatkoihin kuin hiilivedyillä. En ole nähnyt vielä laskelmia siitä, mikä akkujen ja vetytankkien tilavuuden ja painon suhde ajettevissa olevaan ajomatkaan tulisi olemaan. Tämäkään ei liene insinööreille mikään ongelma ratkaistavaksi.
- Anonyymi
ROI ratkaisee!
https://www.hydrogen.energy.gov/pdfs/20004-cost-electrolytic-hydrogen-production.pdf
Maailman suurin PEM elektrolysaattori on Kanadassa. Teho 20MW. Harppaus tuhanteen megawattiin Suomessa per yksikkö on 100% epärealismia!
https://www-airliquide-com.translate.goog/stories/industry/inauguration-worlds-largest-pem-electrolyzer-produce-decarbonized-hydrogen?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ROI ratkaisee!
https://www.hydrogen.energy.gov/pdfs/20004-cost-electrolytic-hydrogen-production.pdf
Maailman suurin PEM elektrolysaattori on Kanadassa. Teho 20MW. Harppaus tuhanteen megawattiin Suomessa per yksikkö on 100% epärealismia!
https://www-airliquide-com.translate.goog/stories/industry/inauguration-worlds-largest-pem-electrolyzer-produce-decarbonized-hydrogen?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
"markkinat"PEM elektrolysaattori maksaa 1000 dollaria/kilowatti. Miljoonan / megawatti.
1 gigawatin=1000MW elektrolysaattori maksaa miljardin.
Valmis tehdas maksaa sitten paljon enemmän. Näitä rahoja ei saada Suomeen. ROI ei riitä!
EU ja valtio ei lähde rahoittamaan. Rahojen on tultava yrityksiltä.
On vaara, että tuulivoimaan investointi vähenee, kun sähkön tarjonta lisääntyy ylituotannon vuoksi.
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
PEM elektrolysaattori maksaa 1000 dollaria/kilowatti. Miljoonan / megawatti.
1 gigawatin=1000MW elektrolysaattori maksaa miljardin.
Valmis tehdas maksaa sitten paljon enemmän. Näitä rahoja ei saada Suomeen. ROI ei riitä!
EU ja valtio ei lähde rahoittamaan. Rahojen on tultava yrityksiltä.
On vaara, että tuulivoimaan investointi vähenee, kun sähkön tarjonta lisääntyy ylituotannon vuoksi.
"markkinat"TÄMÄ ON HYVÄ SISÄISTÄÄ!
https://foe.org/wp-content/uploads/2023/02/Hydrogen-V3.pdf
"markkinat" - Anonyymi
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/14680874221081947
Vedyn oktaaniarvo on yli 120. Seos toimii hyvin laajalla alueella.
On huomattava, että vetykäyttöinen polttomoottori vapauttaa myös NOx päästöjä..
"markkinat" - Anonyymi
Paineistetun vedyn karkailu säiliöistä on yhä ongelma. Tämän päivän komposiittimateriaalit tekevät ongelmasta ehkä siedettävän, mutta eivät ratkaise sitä.
Ilmapalloissa ei ole käytetty vetyä vuosikymmeniin. Helium on hieman vetyä painavampaa, mutta paljon turvallisempaa.
Yhdysvalloissa avaruusrakettien käyttövoimana EI ole "siirrytty käyttämään hiilivetyjä". Kehityspolku on hieman mutkikkaampi. Jo Apollo-raketeissa käytettiin kerosiinipohjaista rakettipolttoainetta (RP-1) ts. hiilivetyä ja sama neste on laajasti käytössä edelleen. Vetyä käytettiin mm. Avaruussukkulan polttoaineena.
Myös SpaceX:n Raptor-moottorin oli tarkoitus polttaa vetyä. Siitä kuitenkin luovuttiin pian kehityksen alkuvaiheessa mm. siksi, että moottorin osia oli vaikeaa saada kestämään vedyn korrosoivaa vaikutusta. Vety kun mielellään reagoi lähes minkä tahansa materiaalin kanssa.
Vedyn energiatiheys painoyksikköä kohden on ylivoimainen mihin tahansa energialähteeseen ydinvoimaa lukuunottamatta. Siksi vety on houkutteleva polttoaine mm. raketeissa, joissa paino on tilavuutta ratkaisevampi tekijä.
Vedyn energiatiheys tilavuusyksikköä kohden on suht' vaatimaton. Esimerkiksi litra bensiiniä sisältää lähes viisi kertaa sen energian, minkä litra paineistettua (700 bar) vetyä. Jo tämän fysikaalisen tosiasian vuoksi vety soveltuu verrattain huonosti henkilöauton polttoaineeksi.
Nesteyttämällä vety päästään parempaan energiatiheyteen tilavuusyksikköä kohden, mutta esimerkiksi bensiinin vastaavasta ollaan yhä kaukana. Nesteytetyn vedyn säilytys normaalipaineessa edellyyttää enintään 20,28 kelvinin (-252,87°C) lämpötilaa, minkä ylläpitäminen ainakin autossa on varmasti vaikeaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paineistetun vedyn karkailu säiliöistä on yhä ongelma. Tämän päivän komposiittimateriaalit tekevät ongelmasta ehkä siedettävän, mutta eivät ratkaise sitä.
Ilmapalloissa ei ole käytetty vetyä vuosikymmeniin. Helium on hieman vetyä painavampaa, mutta paljon turvallisempaa.
Yhdysvalloissa avaruusrakettien käyttövoimana EI ole "siirrytty käyttämään hiilivetyjä". Kehityspolku on hieman mutkikkaampi. Jo Apollo-raketeissa käytettiin kerosiinipohjaista rakettipolttoainetta (RP-1) ts. hiilivetyä ja sama neste on laajasti käytössä edelleen. Vetyä käytettiin mm. Avaruussukkulan polttoaineena.
Myös SpaceX:n Raptor-moottorin oli tarkoitus polttaa vetyä. Siitä kuitenkin luovuttiin pian kehityksen alkuvaiheessa mm. siksi, että moottorin osia oli vaikeaa saada kestämään vedyn korrosoivaa vaikutusta. Vety kun mielellään reagoi lähes minkä tahansa materiaalin kanssa.
Vedyn energiatiheys painoyksikköä kohden on ylivoimainen mihin tahansa energialähteeseen ydinvoimaa lukuunottamatta. Siksi vety on houkutteleva polttoaine mm. raketeissa, joissa paino on tilavuutta ratkaisevampi tekijä.
Vedyn energiatiheys tilavuusyksikköä kohden on suht' vaatimaton. Esimerkiksi litra bensiiniä sisältää lähes viisi kertaa sen energian, minkä litra paineistettua (700 bar) vetyä. Jo tämän fysikaalisen tosiasian vuoksi vety soveltuu verrattain huonosti henkilöauton polttoaineeksi.
Nesteyttämällä vety päästään parempaan energiatiheyteen tilavuusyksikköä kohden, mutta esimerkiksi bensiinin vastaavasta ollaan yhä kaukana. Nesteytetyn vedyn säilytys normaalipaineessa edellyyttää enintään 20,28 kelvinin (-252,87°C) lämpötilaa, minkä ylläpitäminen ainakin autossa on varmasti vaikeaa.Vetyautoissa vetytankkeina 700barin paineen pitävillä hiilikuitusäiliöillä on rajoitettu elinikä. Ovat suuria ja kalliita.
Polttokennon platina myrkyttyy.
Kaliforniassa Toyota Mirai menettää arvonsa.
https://www.edmunds.com/used-toyota-mirai-los-angeles-ca/
https://provscons-com.translate.goog/heres-why-spacex-doesnt-use-liquid-hydrogen/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetyautoissa vetytankkeina 700barin paineen pitävillä hiilikuitusäiliöillä on rajoitettu elinikä. Ovat suuria ja kalliita.
Polttokennon platina myrkyttyy.
Kaliforniassa Toyota Mirai menettää arvonsa.
https://www.edmunds.com/used-toyota-mirai-los-angeles-ca/
https://provscons-com.translate.goog/heres-why-spacex-doesnt-use-liquid-hydrogen/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
"markkinat"Vedyn siirto maakaasuverkostossa on haasteellista!
https://energypost-eu.translate.goog/blending-hydrogen-into-the-gas-network-the-challenges-of-pipeline-fractures-faster-flow-rate-more/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vedyn siirto maakaasuverkostossa on haasteellista!
https://energypost-eu.translate.goog/blending-hydrogen-into-the-gas-network-the-challenges-of-pipeline-fractures-faster-flow-rate-more/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
"markkinat"DATAA!
https://www.nrel.gov/docs/fy23osti/81704.pdf
Mika Lintilä & keskustapuolue ei ymmärrä todellisuutta!
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
DATAA!
https://www.nrel.gov/docs/fy23osti/81704.pdf
Mika Lintilä & keskustapuolue ei ymmärrä todellisuutta!
"markkinat"Osmo Soinvaara on ytimessä! Hänellä on kompetenssia!
https://www.soininvaara.fi/2023/04/26/halpa-sahko-mullistaa-kaiken/
Energiatehokkuus ja säästäminen on ratkaisevan tärkeää!
"markkinat"
- Anonyymi
Sivu 211!
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163901/VNTEAS_2022_21.pdf
"markkinat" - Anonyymi
Nyt tuli ihan relevanttia tietoa vedyn ominaisuuksista. Kiitos siitä. Luin muutama vuosi sitten suomalaisesta yrityksestä, joka oli ryhtynyt käyttämään polttokennoissa keraamisia katalyyttejä platinaisten sijasta. Mahtaisiko tuo myrkyttymisongelma ratketa sitä kautta? En ole huomannut missään uutta tietoa asiasta. Polttokenno näyttää olevan ainoa vaihtoehto vetypolttoaineen käytössä sähköauton energialähteenä. Otto-mootori saa jäädä historiaan. Netistä löysin joitakin vuosia sitten sveitsiläisfirman mainoksen, jolla myytiin sähköavusteisia polkupyöriä, joihin oli asennettu pieni polttokenno energialähteeksi. Polttoainetta myytiin arviolta litran tai kahden vetypatruunoissa. Hintakin oli ihan kohtuullinen. Kysyin Woikoskelta voisiko patruunoita täyttää heillä, mutta ilmoittivat, ettei heillä ole ohjelmassa tällaista palvelua. Siihen se sitten kaatui. Täytyy vain polkea rivakasti.
- Anonyymi
Näin moni poliitikko ja toimittaja näkee todellisuuden. Mielikuvissa. Kiitos siitä.
Jalometallien saatavuus on luonnollinen rajoite teollisuudelle.
https://www-thermofisher-com.translate.goog/blog/metals/platinum-group-metal-recovery-from-spent-catalytic-converters-using-xrf/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
https://www-miningreview-com.translate.goog/energy/why-is-hydrogen-a-new-demand-driver-for-platinum/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin moni poliitikko ja toimittaja näkee todellisuuden. Mielikuvissa. Kiitos siitä.
Jalometallien saatavuus on luonnollinen rajoite teollisuudelle.
https://www-thermofisher-com.translate.goog/blog/metals/platinum-group-metal-recovery-from-spent-catalytic-converters-using-xrf/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
https://www-miningreview-com.translate.goog/energy/why-is-hydrogen-a-new-demand-driver-for-platinum/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
"markkinat"Polttomoottoreiden katalysaattorit!
https://platinuminvestment-com.translate.goog/supply-and-demand/demand-drivers?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
https://tradingeconomics-com.translate.goog/commodity/platinum?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
"markkinat"
- Anonyymi
Johnson Mattheyn osaaminen on platinassa ja yleisesti katalyyttien käytössä. Se on siinä ehkä maailman paras.
https://seekingalpha-com.translate.goog/article/4515363-johnson-matthey-stock-problem-it-cant-run-skunk-works?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true
"markkinat" - Anonyymi
Vetyelektrolyysin todellisuus.
Miljardeista on helppo kirjoittaa, vaikka muutamien miljoonien saanti on tuskan takana. Tässä talodellisessa tilanteessa sekin on mahdotonta. - Anonyymi
Tässä linkki, josta löytyy faktatietoa vetytalouteen siirtymisen mahdollisuuksista, jotta ei tarvitse elää luulon varassa
https://www.fortum.fi/tietoa-meista/blogi/forthedoers-blogi/vetytalous-tulee-ennemmin-tai-myohemmin- Anonyymi
Totta. 2020 kaikkiaan maailmassa oli 100MW edestä vetyelektrolysaattoreita.
Neste rakennutti 2,6MW laitoksen Hollantiin. Se maksoi 10 miljoonaa.
https://www.hydrogeninsight.com/electrolysers/hot-hydrogen-world-s-largest-solid-oxide-electrolyser-successfully-installed-at-rotterdam-biofuels-refinery/2-1-1432416
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/olli-pekkasalminen/eteneeko-plug-powerin-rantautuminen-suomeen-wittusen-viitoittamalla-tiella/
Suomeen aiotaan rakentaa lukuisia 1000MW yksikköjä?
Millä rahalla?
"markkinat" - Anonyymi
Nämä toistuu.
Se on inhimillistä.
"markkinat" - Anonyymi
Tämä on totta!
"markkinat"
- Anonyymi
Vedyn ja IT-kuplan vertaus on totta.
Muutos taphtuu hitaasti!
"markkinat"- Anonyymi
VETYTALOUS on ollut tulossa jo 40 vuotta. Se tulee, mutta hitaasti.
IT-kupla oli totuus. Nyt eletään VETY-kuplassa.
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
VETYTALOUS on ollut tulossa jo 40 vuotta. Se tulee, mutta hitaasti.
IT-kupla oli totuus. Nyt eletään VETY-kuplassa.
"markkinat"IT ja VETY.
https://fi.wikipedia.org/wiki/IT-kupla
IT lunasti lupaukset. Se tapahtui.
Energiatehokkuudessa on vielä paljon tehtävää. Maailman sähkömoottorit ja käytöt on vaihdettava nykyaikaa vastaavaksi.
https://eriks-com.translate.goog/en/know-how-hub/blogs/reducing-energy-consumption-starts-with-the-motor/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
IT ja VETY.
https://fi.wikipedia.org/wiki/IT-kupla
IT lunasti lupaukset. Se tapahtui.
Energiatehokkuudessa on vielä paljon tehtävää. Maailman sähkömoottorit ja käytöt on vaihdettava nykyaikaa vastaavaksi.
https://eriks-com.translate.goog/en/know-how-hub/blogs/reducing-energy-consumption-starts-with-the-motor/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
"markkinat"Vaasassa osataan moottorit ja käytöt.
Tuulivoimaloita ei osata valmistaa.
Kiinassa osataan!
16MW yksikkö!
https://www.youtube.com/watch?v=v_L6Yz3t9e8
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaasassa osataan moottorit ja käytöt.
Tuulivoimaloita ei osata valmistaa.
Kiinassa osataan!
16MW yksikkö!
https://www.youtube.com/watch?v=v_L6Yz3t9e8
"markkinat"https://www.iea.org/energy-system/low-emission-fuels/electrolysers
Vedyn hype laantuu.
"markkinat" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.iea.org/energy-system/low-emission-fuels/electrolysers
Vedyn hype laantuu.
"markkinat"https://www.kauppalehti.fi/porssi/porssikurssit/osake/NYAB
Oulussa on yksi vetyauto, jota Suomessa ei voi lainkaan tankata.
https://www.kaleva.fi/aihe/skarta-group-oyj/46494
Vety kääntyy realismiin.
"markkinat"
- Anonyymi
Luin juuri, että vetytuotantoa ollaan moninkertaistamassa Suomessa muutamien vuosien sisällä ja nimenomaan vihreällä energialla. Pitääkö se paikkansa?
- Anonyymi
Tutkivat vasta asioita.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.35088781 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12581Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692358- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161542Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91401- 1121347
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601310Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227