Hei!
Mulla hoidettiin verkkokalvolla olevia reikiä laserhoidolla. Siitä on nyt jotain 2 vuotta aikaa.Ja nyt mietin, että pitääkö minun edelleen olla varovainen esim. painavien esineiden nostamisessa ja muissa raskaissa hommissa. Voinko harrastaa mitä vaan vai pitääkö nekin valita..
Kertokaa jos tiedätte.
T: Janne
Verkkokalvon irtoaminen
6
2067
Vastaukset
- silmälääkäri
Laserjäljet arpeutuvat noin 2 viikon kuluessa eli ellei muuta ole käsketty, voi 2 viikon kuluttua laseroinnista taas ryhtyä harrastelemaan.
Piakkoin voisi olla kylläkin paikallaan käydä taas tarkastuksessa, sillä silmänpohjan muutoksia voi tulla lisää. - paniikkipilleri
Mulle on sanottu, että verkkokalvoirtauman mahdollisen uusiutumisen vuoksi on syytä välttää töitä ja harrastuksia, joissa joutuu olemaan kumarassa asennossa tai nostelemaan raskaita taakkoja. Aikaa tästä mun tapauksesta jo kohta 15 vuotta ja suositukset muuttuneet, mutta edelleen en suostu nostelemaan mitään raskasta.
- Lumimies
Mistä verkkokalvon irtoama ylipäätään johtuu? Onko kyseessä synnynnäinen taipumus vai johonkin tapahtumaan t. sairauteen liittyvä asia? Minulla molempien silmien lasiaisirtoama on alkanut vähän yli kuusikymppisenä ja se tuntuu vievän vuosia kun muut sivuuttavat sen viikoissa. Silmissä liehuu ja kiemurtelee ruskeanharmaita nauhoja, jotka hitaasti "liukenevat" jonnekin. Olen juossut silmälääkärillä aika usein eikä verkkokalvolla ole löytynyt hälyyttävää. Näen parhaiten hämärissä, valossa kontrastien erottaminen on heikentynyt vähän. Pahinta on jatkuva huoli.
- paniikkipilleri
Lumimies kirjoitti:
Mistä verkkokalvon irtoama ylipäätään johtuu? Onko kyseessä synnynnäinen taipumus vai johonkin tapahtumaan t. sairauteen liittyvä asia? Minulla molempien silmien lasiaisirtoama on alkanut vähän yli kuusikymppisenä ja se tuntuu vievän vuosia kun muut sivuuttavat sen viikoissa. Silmissä liehuu ja kiemurtelee ruskeanharmaita nauhoja, jotka hitaasti "liukenevat" jonnekin. Olen juossut silmälääkärillä aika usein eikä verkkokalvolla ole löytynyt hälyyttävää. Näen parhaiten hämärissä, valossa kontrastien erottaminen on heikentynyt vähän. Pahinta on jatkuva huoli.
Käsittääkseni kyseessä ei ole synnynnäinen taipumus. Altistavia tekijöitä mm. diabetes, tupkointi, alkoholi ja silmänpohjan ikärappeuma. Itsekin olisin kyllä halukas tietämään asiasta enemmän. Tiedän kyllä kuuluvani riskiryhmään: likinäköisyys voimakas, silmä leikattu ja tupakoin... Itse olin vanhainkodissa töissä ja nostaessani alaraajahalvaantunutta miestä "niksautin" selkäni. Myöhemmin huomasin että oikean silmän yläosa on hämärä ja silmässä "leiskui". Silmä on operoitu -90. Itse en hämärässä näe kunnolla, mutta samentumien kannalta hämärä on ehdottomasti parempi. Kirkaalla ilmalla/valaistuksessa samentumat näkyvät TODELLA selvästi ja häiritsevät enemmänkuin paljon! Jatkuvan huolesi ymmärrän mainiosti, itse kun murehdin myös alvariinsa!
- Tarja
Itselläni on verkkokalvonirtauma kummassakin silmässä (leikattu 1989 ja 1993), ja silloin minuakin varoiteltiin nostamasta raskaita taakkoja. Käyn tarkastuksessa vuosittain, ja kysyn joka kerran lääkäriltä, mitä pitäisi varoa (nykyään minulla on myös lasiaisenirtauma kummassakin silmässä ja niitä samentumia tietysti). Nyt eivät lääkärit varoittele enää mistään. Asun kylläkin USAssa, joten en tiedä onko täällä käytäntö jotenkin erilainen...oikeusjuttujen pelossa lääkärien luulisi täällä tosin olevan vielä varovaisempia kuin Suomessa...;)
Joka tapauksessa, itse olen irtaumieni jälkeen harrastanut mm. ratsastusta, potkunyrkkeilyä (ei tosin kontaktia päähän sparratessa!), taekwondoa, pelannut jalkapalloa ja sählyä. Mitään kauhean raskasta en nostele, vaikka eivät lääkärit enää sitäkään ole kieltäneet. Pallopeleissä pidän suojalaseja, ja olen tietysti varovainen niin että menen tarkastukseen heti jos jotain uutta vaikuttaa silmissä näkyvän. Toistaiseksi on mennyt hyvin eikä uusia irtaumia ole tullut, vääriä hälytykisä aina välillä.
Elikkä: en kehota ketään nyrkkeilijäksi tms. ryhtymään verkkokalvon- tai lasiaisenirtaumien jälkeen, mutta ei sitä elämistäkään kannata lopettaa. Kannattaa käyttää järkeä aktiviteettien valinnassa. Ja varmaan jokaisen tilanne on yksilöllinen. Itsellänikin se huoli iskee aina välillä, kun samentumia uiskentelee siellä täällä ja valoja välillä välähtelee -- teidätte kyllä tunteen varmasti te muutkin kohtalotoverit! - silmälääkäri
paniikkipilleri kirjoitti:
Käsittääkseni kyseessä ei ole synnynnäinen taipumus. Altistavia tekijöitä mm. diabetes, tupkointi, alkoholi ja silmänpohjan ikärappeuma. Itsekin olisin kyllä halukas tietämään asiasta enemmän. Tiedän kyllä kuuluvani riskiryhmään: likinäköisyys voimakas, silmä leikattu ja tupakoin... Itse olin vanhainkodissa töissä ja nostaessani alaraajahalvaantunutta miestä "niksautin" selkäni. Myöhemmin huomasin että oikean silmän yläosa on hämärä ja silmässä "leiskui". Silmä on operoitu -90. Itse en hämärässä näe kunnolla, mutta samentumien kannalta hämärä on ehdottomasti parempi. Kirkaalla ilmalla/valaistuksessa samentumat näkyvät TODELLA selvästi ja häiritsevät enemmänkuin paljon! Jatkuvan huolesi ymmärrän mainiosti, itse kun murehdin myös alvariinsa!
Käsittääkseni alkoholi, tupakointi ja silmänpohjan ikärappeuma eivät ainakaan suoranaisesti lisää verkkokalvon irtauman riskiä. Diabeetikoilla pitkälle edennyt diabeettinen retinopatia ("proliferatiivinen retinopatia") voi aiheuttaa verkkokalvon irtauman.
Silmänpohjan ikärappeumaan ei juuri koskaan liity verkkokalvon irtauman riskiä. Alkoholi voi toki aiheuttaa silmävammoja esim. kaatumisen yhteydessä kun silmä osuu esim. pöydänkulmaan. Tupakointi on hyvin haitallista terveydelle mutta ei tietääkseni lisää verkkokalvon irtauman riskiä. Silmänpohjan ikärappeuman riskiä se kuitenkin nostaa ja glaukoomapotilailla huonontaa taudin ennustetta (heikentää mm. näköhermon hapensaantia) eli sitäkään en suosittele.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan844403Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan313232- 1712621
- 142066
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281502Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631386Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131160- 741019
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38970Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13882