Pyttipannua

Anonyymi-ap

Minulla on torstaisin pyttipannupäivä. Kerään alkuviikon jämät jääkaapista, joten ruuan koostumus vaihtelee. Pannulle tulee aina öljyä, kypsiä tai raakoja perunoita pilkottuna, sipulia ja päälle kananmuna. Jätän keltuaisen raakaksi, niin se on kuin kastike. Jotain makkaraa mukaan , kala käy myös, nyt minulla on muutama lihapulla.

11

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osaan tehdä sopivan määrän ruokaa. Ei jää jämiä, joita täytyy syödä
      pyttipannun muodossa.

      • Anonyymi

        Minä teen tarkoituksella isoja annoksia esimerkiksi keittoja, ylimääräiset annokset pakastan ja syön myöhemmin.


    • Anonyymi

      Pyttipannu on kyllä hyvää. Joka kerran siitä saa erilaisen. Tykkään perunasta.
      Minulla on kerran viikossa kasvissosekeitto ylijääneistä juureksista ym. Eilen siihen tuli puolikas bataatti, porkkanoita, puolikas paprika, varsisellerin pätkä, sipulia ja vuohenjuustokannikka. Yrttejä lisäksi.
      Minun on tehnyt monta päivää mieli köyhiä ritareita. Pitää varmaan ostaa oikein pullapitko tulevalla kauppareissulla.

    • Jääkaapin inventaarioruokana minäkin suosin kasviskeittoja, joista saa oikein makujen sinfonian, jota mukavasti ranskankermanokare tai tuorejuusto pyöristää. Mietin, milloin olisin tyypillistä pyttipannua kokannut, eipä tullut mielikuvaa, mutta wokkipannu on ahkerassa käytössä samantapaisen ruuan valmistuksessa. Mitä värikkäämpi, sitä parempi, kypsät perunat ja sipulinvarret sujahtavat joukkoon, jotain proteiinia kuten valmista savukalaa tai kanasuikaleita mukaan. Pakasteina saa monipuolisia suikalesekoituksia, jos ainesten pilkkominen tuntuu työläältä. Voihan päälle munat vielä rikkoa kypsymään, jos tuntuu kaipaavan lisää ruokaisuutta.

      Köyhät ritarit ovat lapsuusajan herkkua kuivahtaneesta pullapitkosta valmistettuna. Nyt pullaleipomukset pakastetaan, ei jää kuivumaan. Vehnäpaahtoleivästä on joissain ohjeissa neuvottu tekemään, mutta eihän se ole sama! Joskus kaipaan lapsuudesta myös pitkosta uunissa kuivatettuja pullakorppuja, joita oli kiva kastaa maitokahviin tai iltateehen.

      • Anonyymi

        Hyvin voissa paistetut perunat ovat jo ihan itsessään maistuvat. Joukkoon sipulisilppua ja eilinen kastike. Paistettu muna keon koristeeksi.
        Puolukkahillo.
        Lapsuuden herkullisin arkiruoka.
        Vieläkin keitän liikaa perunoita huomisen varalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin voissa paistetut perunat ovat jo ihan itsessään maistuvat. Joukkoon sipulisilppua ja eilinen kastike. Paistettu muna keon koristeeksi.
        Puolukkahillo.
        Lapsuuden herkullisin arkiruoka.
        Vieläkin keitän liikaa perunoita huomisen varalle.

        Puolukkahilloa oli melkein joka ruuan kanssa, kun ei ollut talvella muutakaan vitamiinin lähdettä, Isot vaneritynnyrit oli maakellarissa puolukkasurvosta.
        Nyt saa pakkasesta kaikkea ympäri vuoden.
        Metsävattuja poimittiin ämpärikaupalla ja saatiin ihanaa vattuhilloa, sitä oli lettujen kanssa ja joskus laitettiin puuronkin päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolukkahilloa oli melkein joka ruuan kanssa, kun ei ollut talvella muutakaan vitamiinin lähdettä, Isot vaneritynnyrit oli maakellarissa puolukkasurvosta.
        Nyt saa pakkasesta kaikkea ympäri vuoden.
        Metsävattuja poimittiin ämpärikaupalla ja saatiin ihanaa vattuhilloa, sitä oli lettujen kanssa ja joskus laitettiin puuronkin päälle.

        Sota-aikoina ruoka oli vähissä ja kansa pysyi hoikkana.
        Kierrätystaitomme ovat peräisin lapsuudestamme. Kaikkihan silloin kierrätettiin, ja pois heitettiin vain sellainen tuote, jolle ei keksitty mitään käyttöä.
        Tänäkään päivänä minun taloudessani on bioroskis aina tyhjä. Ruokaa ei jää yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sota-aikoina ruoka oli vähissä ja kansa pysyi hoikkana.
        Kierrätystaitomme ovat peräisin lapsuudestamme. Kaikkihan silloin kierrätettiin, ja pois heitettiin vain sellainen tuote, jolle ei keksitty mitään käyttöä.
        Tänäkään päivänä minun taloudessani on bioroskis aina tyhjä. Ruokaa ei jää yli.

        Mikäli juot kahvia/teetä, käytät kananmunia jne. niin silloin ei bioroskis voi olla tyhjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sota-aikoina ruoka oli vähissä ja kansa pysyi hoikkana.
        Kierrätystaitomme ovat peräisin lapsuudestamme. Kaikkihan silloin kierrätettiin, ja pois heitettiin vain sellainen tuote, jolle ei keksitty mitään käyttöä.
        Tänäkään päivänä minun taloudessani on bioroskis aina tyhjä. Ruokaa ei jää yli.

        Minulla bioroskiin menee hedelmien ja juuresten kuoret, kahvinporot, kasvijäte ym. sellainen. Ruuat minäkin syön tarkkaan loppuun. Se on helppoa kun on jääkaapit ja pakastimet, saa säilymään.
        Tuo vokkipannu on hyvä, saa nopeasti ruuan kun silppuaa pieneksi kaikki ja käyttää lisäksi jotain kypsää tähteeksi jäänyttä kuten pottuja ja mitä tahansa lihaa, kalaa ja makkaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli juot kahvia/teetä, käytät kananmunia jne. niin silloin ei bioroskis voi olla tyhjä.

        Taloyhtiömme bioroskikseen on uuvuttavan pitkä matka rakennustan taakse. Panen kahvinporot sekajätteisiin. Samoin munankuoret. Ennen kuin niistä biopussini täyttyy, joudun sietämään epäsiistiä bioastiaa tiskipöydän kulmalla, koska vanhassa keittiössäni ei monille jäteastioille ole varattu tilaa.
        Muovit kerään kannelliseen keräyslaatikkoon, metallit vanhaan koriin keittiön kaapissa, ja lasipurkit muovikassiin, joka riippuu siivouskomeron naulassa. Joka puolella joku keräyspiste pienessä asunnossa.
        Sitten lähden konkkaamaan lopulta niiden kanssa roskiksille. Minua ei erota Kassi-Almasta mikään sillä retkellä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1583
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      926
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe