Koirakuume, mutta en keksi sopivaa rotua

Anonyymi-ap

Mulla on hirveä koirakuume mutta en tiedä mikä rotu olisi sopiva. Oon ettiny paljon tietoa erilaisista roduista muutamia vuosia, mutta en silti pääse yhteisymmärrykseen itseni kanssa. Osaisiko joku auttaa?
-Eli haluaisin suht terveen rodun
-koira joka olisi seurallinen
-rodun jolla ei ole taipumusta karkailuun
-rodun jonka kanssa voisi puuhailla ja harrastella ihan huvinvuoksi (ei ole siis kiinnostusta mihinkään kilpailuihin)
-Aikaa lenkeille on noin 2 tuntia päivässä, joten koira voi olla liikunnallinen
-asun toistaiseksi omakotitalossa mutta jossain vaiheessa on suunnitelma muuttaa kerrostaloon joten olisi toivottavaa ettei koira haukkuisi turhaan
Vielä lisään että minulla on jonkun verran koira kokemusta perheelläni oli kaksi koiraa mutta olen ollut niiden pentuaikoina hyvin pieni eikä ole oikein koirien kasvatuksesta ja koulutuksesta kokemusta ja ollut paljon erilaisten koirien kanssa tekemisissä pienestä pitäen ja tiedän miten koirien kanssa ollaan jne, mutta olen silti epävarma uskallanko ottaa koiraa joka voisi olla haastavampi kouluttaa joten mielellään joku mikä ei olisi niin haastava ”ensikoiraksi”.

35

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos ot persu niin ainoa oikea johtajan hyväksymä on kunnon natsi saksanpaimenkoira !!

      • Anonyymi

        Kantsisko käydä tutkituttamassa pollasi? Ei ole sulla kaikki kohdallaan.


    • Anonyymi

      Minusta sinulle kävisi täydellisesti tiibetinspanieli! :) Se täsmää kaikkiin kriteereihisi.

      • Anonyymi

        Tipsu on kova räksyttämään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tipsu on kova räksyttämään

        Tuo ei ole totta! Meillä on , on ollut ja ystävällämekin on tipsu ja kukaan niistä ei ole ollut räksyttäjä! Vika on omistajassa jos tipsu räksyttää!
        Terrierit ovat mielestäni kovia räksyttämään, ei spanielit yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei ole totta! Meillä on , on ollut ja ystävällämekin on tipsu ja kukaan niistä ei ole ollut räksyttäjä! Vika on omistajassa jos tipsu räksyttää!
        Terrierit ovat mielestäni kovia räksyttämään, ei spanielit yms.

        Älä jauha paskaa. Kannattaa tutustua siihen omaan rotuusi edes sen verran, että luet mitä siitä jokaisessa rotukuvauksessa kennelliittoa ja rotujärjestöä myöten kerrotaan. Aivan satavarmasti näihin jalostettu hälytyshaukku on edelleen rodussa, eikä siinä sinun tai ystäväsi piski merkkaa mitään kun puhutaan rodusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä jauha paskaa. Kannattaa tutustua siihen omaan rotuusi edes sen verran, että luet mitä siitä jokaisessa rotukuvauksessa kennelliittoa ja rotujärjestöä myöten kerrotaan. Aivan satavarmasti näihin jalostettu hälytyshaukku on edelleen rodussa, eikä siinä sinun tai ystäväsi piski merkkaa mitään kun puhutaan rodusta.

        Älä itse käyttäydy epäasiallisesti. Et sinä voi minun puolestani yhtään mitään sanoa. Äläkä sano koiriamme piskeiksi, koirien vihaaja!
        Ja kyllä, minä tottakai tiedän, että tiibetinspanielit olivat vahtikoiria, jonka takia ne voivat joskus haukahdella, mutta koulutuksella, koiran luonteella on paljon väliä, ihan kaikkien koirarotujen kannalta.
        Piste.


      • Anonyymi

        Hah hah haa! Että olet lapsellinen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah haa! Että olet lapsellinen!

        Et sitten vieläkään keksinyt sopivaa argumenttia? Etpä tietenkään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä jauha paskaa. Kannattaa tutustua siihen omaan rotuusi edes sen verran, että luet mitä siitä jokaisessa rotukuvauksessa kennelliittoa ja rotujärjestöä myöten kerrotaan. Aivan satavarmasti näihin jalostettu hälytyshaukku on edelleen rodussa, eikä siinä sinun tai ystäväsi piski merkkaa mitään kun puhutaan rodusta.

        Tämä! Just tätä samaa esiintyy ihmeen paljon koiranomistajissa, ettei yhtään ymmärretä sitä oman koiran perimää. Sitä EI voi kouluttaa pois, vaikka miten väittäisi homman olevan kiinni hihnan toisesta päästä. Eroja on lähinnä rodun sisällä yksilöissä, sosiaalistamisessa ja tottakai jalostuksessa, sillä tipsujenkaan alkuperäinen työ ei enää kiinnosta, joten niitä on jalostettu seurakoiramaisempaan suuntaan.

        Joka tapauksessa ehdottomasti rasittavinta ikinä on olla myöntämättä niitä oman rodun geneettisiä piirteitä. Silloin väitetään, että tipsun räkytys on omistajasta kiinni, pitbullin voi viedä koirapuistoon ja metsästyskoiran voi ottaa taajamaan pihalle huutamaan kaikille ohikulkijoille.

        Meidän naapurustossa asuu peräti kolme tipsua. Vain yksi ei räkötä, mutta se on vasta pentu. Saapi nähdä aloittaako sekin myöhemmin vai onko se hiljaisempaa sorttia kuin nämä kaksi räksynaamaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä! Just tätä samaa esiintyy ihmeen paljon koiranomistajissa, ettei yhtään ymmärretä sitä oman koiran perimää. Sitä EI voi kouluttaa pois, vaikka miten väittäisi homman olevan kiinni hihnan toisesta päästä. Eroja on lähinnä rodun sisällä yksilöissä, sosiaalistamisessa ja tottakai jalostuksessa, sillä tipsujenkaan alkuperäinen työ ei enää kiinnosta, joten niitä on jalostettu seurakoiramaisempaan suuntaan.

        Joka tapauksessa ehdottomasti rasittavinta ikinä on olla myöntämättä niitä oman rodun geneettisiä piirteitä. Silloin väitetään, että tipsun räkytys on omistajasta kiinni, pitbullin voi viedä koirapuistoon ja metsästyskoiran voi ottaa taajamaan pihalle huutamaan kaikille ohikulkijoille.

        Meidän naapurustossa asuu peräti kolme tipsua. Vain yksi ei räkötä, mutta se on vasta pentu. Saapi nähdä aloittaako sekin myöhemmin vai onko se hiljaisempaa sorttia kuin nämä kaksi räksynaamaa.

        Joo joo, mutta olisi hän voinut sanoa asiansa ystävällisemmin eikä heti haukkumaan ties miksi paskapääksi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo joo, mutta olisi hän voinut sanoa asiansa ystävällisemmin eikä heti haukkumaan ties miksi paskapääksi...

        Sinä sanoit asiasi sentään ystävällisemmin kuin hän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä itse käyttäydy epäasiallisesti. Et sinä voi minun puolestani yhtään mitään sanoa. Äläkä sano koiriamme piskeiksi, koirien vihaaja!
        Ja kyllä, minä tottakai tiedän, että tiibetinspanielit olivat vahtikoiria, jonka takia ne voivat joskus haukahdella, mutta koulutuksella, koiran luonteella on paljon väliä, ihan kaikkien koirarotujen kannalta.
        Piste.

        Sinäkö väität ihmistä koirien vihaajaksi, jos kertoo, että tipsut on räksyttäjiä? Kaikki pikkukoirat räksyttää. Jos sinulla koiria olisi, niin tietäisit sen, mutta oletkin tietty niitä "mamin pikkumussukat on niin kilttejä" -lässyttäjiä, jotka ei ymmärrä sitä alkeellisintakaan asiaa, että koira kun koira, kokoon katsomatta, on eläin eikä ihmislapsi.


      • Anonyymi

        Joo, vikahan ei ole ikinä siis sinussa. Taidat olla elämässäsi aikamoinen tunari. Niin, tarkoitin, että sinä heti rupesit haukkumaan minua. En minä sinua ensin haukkunut, tollo. Joo, nyt haukun ja ihan sama, ei kiinnosta.
        En halua jutella tuollaisten mahdottomien tyhmien ihmisten kanssa, joten en edes tule tätä keskustelua enää lukemaan, niin turhaan tänne minulle enää mitään laitat!
        Hyvästi!


      • Anonyymi

        Sanoin, ties miksi paskapääksi. Niinhän sinä minusta ajattelet, ja varmaan kaikista ihmisistä. Haukuithan sinä minua vaikka miksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoin, ties miksi paskapääksi. Niinhän sinä minusta ajattelet, ja varmaan kaikista ihmisistä. Haukuithan sinä minua vaikka miksi.

        Nyt pääset sitten onkimaan minun kommenteista kaikki haukkumasanat, jotka sinuun viittasivat. Kirjoita tähän kaikki, niin nauretaan lisää paskanjauhannallesi, joka ei vain millään lopu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkö väität ihmistä koirien vihaajaksi, jos kertoo, että tipsut on räksyttäjiä? Kaikki pikkukoirat räksyttää. Jos sinulla koiria olisi, niin tietäisit sen, mutta oletkin tietty niitä "mamin pikkumussukat on niin kilttejä" -lässyttäjiä, jotka ei ymmärrä sitä alkeellisintakaan asiaa, että koira kun koira, kokoon katsomatta, on eläin eikä ihmislapsi.

        "Kaikki pikkukoirat räksyttää."
        Höpöhöpö. Koirien räksytys ei ole millään muotoa kokokysymys. Pienissä roduissa, on ihan samoin kuin isoissa, kylläkin rotuja, jotka on haukkuherkkiä. Mutta viimekädessä se on ihan narun toisesta päästä kiinni, räksyttääkö ne vai ei...

        Ja kyllä ja nimenomaan, koira kun koira, kokoon katsomatta, on eläin eikä ihmislapsi. Siksi niihin pätee myös samat "lainalaisuudet" kasvatuksen suhteen ;)


      • Anonyymi
        tublat kirjoitti:

        "Kaikki pikkukoirat räksyttää."
        Höpöhöpö. Koirien räksytys ei ole millään muotoa kokokysymys. Pienissä roduissa, on ihan samoin kuin isoissa, kylläkin rotuja, jotka on haukkuherkkiä. Mutta viimekädessä se on ihan narun toisesta päästä kiinni, räksyttääkö ne vai ei...

        Ja kyllä ja nimenomaan, koira kun koira, kokoon katsomatta, on eläin eikä ihmislapsi. Siksi niihin pätee myös samat "lainalaisuudet" kasvatuksen suhteen ;)

        Totta.


    • Anonyymi

      Labradorinnoutaja?

    • Anonyymi

      Kerrostaloaikaita lukuunottamatta Mittelpitz/ kleinpitz vaikuttaisi sopivalta. Saksanpystykorvien ainoa " vika" on herkkä haukkuisuus, onhan se jo rotumääritelmän mukaan hälyttävä pihavahti. Turkkia on jonkin verran, mutta on helppohoitoinen, kapmais parin kolmen pöivän välien karvanvaihtoaikaan ja muulloin kerran viikossa riittää. Pestäkään ei tarvitse edes joka vuosi, kunhan kurakelin aikaan huuhtaisee mahanalusta.

    • Anonyymi

      Jackrusselinterrieri? Se sopii suurinpiirtein kaikkiin kriteereihisi, ja sen voi opettaa olemaan hiljaa.

      • Anonyymi

        Älä johda harhaan, on sen verran aktiivinen rotu joka vaatii todella paljon omistajaltaan.


    • Anonyymi

      Koirat ovat kohin yksilöllisiä ja kirjoitetut kuvaukset on aika turhia ja vääriä. Seurakoira joka ei vaadi paljon liikuntaa tai aktiviteetteja on helpoin. Rotukerhojen sivuilta saa hyvää tietoa mm. rodun sairauksista jne….

    • Anonyymi

      Perhoskoira? Eroja paljon niin terveydessä kuin esim haukkuherkkyydessä. Useampia perhosia ollut ja jotkut ei ole haukkunut yhtään turhasta ja toiset olleet terveempiä kuin toiset. Ovat tosi seurallisia ja tykkäävät harrastaa ja temmeltää (agility, marjametsä, uiminen vaikka jossakin sanottiin että eivät viihdy muka vedessä mutta meillä kaikki tykkää uida)

    • Anonyymi

      Testaa melarestia ja linolaa jos et osaa odata.

    • Anonyymi

      Likipitäen kaikki seurakoirarodut sopivat kuvaukseen ainakin jossain määrin, joten turha tässä on muiden mitään ehdottaa. Herkkähaukkuisuudessa auttaa kaikken parhaiten se, että koiralla on kokemusta äänistä ja muiden liikkeistä. Niinpä sosiaalistaminen paranee hoitaa kunnolla, ja silti omakotitalosta kerrostaloon muuttaminen on omiaan tuomaan ongelmia.

    • Anonyymi

      Rampinseisoja ehkä. 🙄

    • Anonyymi

      Minimäyris se haukkuu kaikki aina ja kaikkialla, heh.

    • Anonyymi

      Rotuun katsomatta, mieti onko sinulla aikaa? Olet nuori, etkö vain ja silloin on menemisen aika. Koiraa EI saa jättää yksin vuorokaudeksikaan. Se pitää lenkittää, ruokkia ja raikkaat vedet. Koiraa (kuten ei muutakaan eläintä) EI SAA JÄTTÄÄ kuumaan autoon kesällä, edes hetkeksikään. Tämä kaikille tiedoksi.
      Älä ota koiraa, älä edes pientä koiraa.

      • Anonyymi

        Entäs tanskandoggi?


      • Olen joo nuori 19-vuotias mutta olen enemmän kotihiiri ja tykkään olla kotona (ja tottakai mahdollisen koiran kanssa lenkkeillä ja huvikseen harrastella). Minulla on aikaa koska olen vähän aikaan sitten valmistunut ja en vähään aikaa ole menossa töihin, mutta rahaa on, koska vanhemmat on auttamassa koiran kuluissa. Tiedän miten koirien kanssa ollaan mutta lähinnä laitoin tekstin loppuun ”etten ole varma uskallanko ottaa vaativampaa rotua” koska en ole koskaan kasvattanut yksin koiraa pennusta asti. Ja koirista tiedän paljon että ruokinta yms perus asiat on tuttuja.


    • Hienoa, että harkitset ja etsit kunnolla tietoa!
      Noin pitääkin tehdä, eikä minään heräteostoksena. Mutta viimekädessä ei kukaan voi sanoa, mikä kellekkin sopii. Se riippuu niin monesta tekijästä.
      Kirjastossa on aikoinaan ollut ihan ok rotuteos, Tapio Eerolan kirjoittama. Siinä on aika realistisesti kerrottu eri roduista. Se kannattaa lukaista. Sitten vaan ja ylipäätään jos bongaat kiinnostavan rodun, niin mene rotuyhdistyksen sivuille ja lue sieltä tarkoin rodun JTO. Niissä on aikas hyvät kuvaukset ja tarkat. Sitten soittele parillekkin eri kasvattajalle ja vielä kysele.
      Toki voi mennä koiranetin sivustollekkin, käydä läpi roturyhmiä ja sitten rodun sivustolle taasen.

      "mutta olen silti epävarma uskallanko ottaa koiraa joka voisi olla haastavampi kouluttaa joten mielellään joku mikä ei olisi niin haastava ”ensikoiraksi”. Hyvin mietitty. Ja jos on vähänkin epävarma, niin kannattaa jättää haastavat rodut.
      Myöskin jos olet nuori ihminen ja elämäntilanteesi tulevat muuttumaan, niin itse suosittelen jotain pientä rotua. Ne on käteviä, tarvittaessa voi antaa ja helpompi saada hoitaja (jos tarvii) ja fyysisesti helppo hallita. Niistä sitten etsii sopivan omiin tarpeisiin ja miettii, että jos on jotain erityisjuttuja (haastetta), niin onko itsellä resursseja.

      • On kyllä Surullista kun ihmiset ostavat koiria hetken mielijohteesta:/ Lähinnä tänne laitoin tämän kyselyn vain koska halusin tietää jos on mahdollisia koiranomistajia jotka tietää tietyistä roduista enemmän


    • Anonyymi

      Minulla myös ajatuksena koiran ottaminen, mutta ongelmana on tuo millainen koira sopii meille. Meillä on sohva ja muukin huonekalujen väri melko vaalea, joten jotain vaaleaa olen ajatellut.

    • Anonyymi

      ITEKKI HALUAIS KOIRAN MUTT AJAN KANSSA

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      682
      5087
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3534
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3287
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2543
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2369
    6. 261
      1960
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1487
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1389
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1369
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe