Miten Windows-dokumentit muistitikuilla näkymään Linuxissa?

Anonyymi-ap

Jos vaihdan Windows 11 johonkin Linuxiin niin saan tikuille ja ulkopuolisille kovalevyille tallentamani tekstit, valokuvat, filmit j.n.e. sitten sillä esille?
Olen kannettavalla kokeillut Minttiä ja Ubuntua, mutta ei ole onnistunut.
Minulla ovat kaikki vanhat valokuvat, filmit ja tekstit digitalisoituina Windowsilla ja vain ne ovat nyt esteenä siirtymiselle Linuxiin. Olen jo yli 70 vuotias, eikä järki enää leikkaa kuten ennen. Aloitin 90-luvun puolessa välissä Macillä, joten pitäisiköhän siirtyä siihen takaisin. Linuxin käytössä pitää osata komentorivien kirjoittelua, eikä oppimiskyky ja muisti minulla siihen enää riitä. Windows 11 minulla reistailee, enkä uskalla sillä enää pankki-asioitakaan hoitaa. Uskaltaako Linuxilla tai Macillä?

18

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Linux hallitsee kaikki Windowsin tiedostojärjestelmät. Tarvitsee vain tökätä tikku/levy kiinni.

      Komentoriviä ei ole pakko käyttää vaikka se onkin tehokas. Usein tälläkin palstalla annetaan ohjeita komentoriviesimerkkinä koska on lyhyt ja helppo kirjoittaa. Graafisen ratkaisun kuvailu on hidasta ja monimutkaista.

      Ville 67 v.

    • Anonyymi

      Linuxeissa pitäis kyllä näkyä nuo NTFS- ja FAT32 taltiot, jossain vanhemmassa linuxjakelussa voi olla ettei exFAT toimi, kannattaa päivittää uudempaan linuxiin niin alkaa toimia.

      • Anonyymi

        Ai niin vielä, voi olla että tikku tai kovo on windowsin korruptoima ja siksi vaatisi levyn tarkistuksen windowsissa, sitten se alkaisi näkyä myös linuxin puolella. Itselläni joskus käynyt niin että tikku ei näkynyt linuxin puolella, ajoin windowsin puolella levyn tarkistuksen niin jopa alkoi toimia. Windows oli siis sotkenut jotain tikulla ja siksi se ei toiminut linuxissa.


      • Anonyymi

        Windows formatoi tikkuu oikeustason jolloin se ei aukee edes toisella windowsilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windows formatoi tikkuu oikeustason jolloin se ei aukee edes toisella windowsilla.

        Ja höpöhöpö se mitään oikeustasoja formatoi..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja höpöhöpö se mitään oikeustasoja formatoi..

        Voi kun täällä on tietämättömiä!


    • Anonyymi

      Aloittajan jutut vaikuttavat jotenkin WIN-teinitrollin keksimiltä.

      • Anonyymi

        Vai pappatrolli, vapunen!


    • Anonyymi

      Ubuntulla kannattaa kokeilla asentaa paketti ubuntu-restricted-extras, joka tuo joiden tiedosto-formaattien käsittelyyn ratkaisun.
      Kernelistä löytyy fat/ntfs-ajurit joten ei ole ongelmaa ollut koskaan käsitellä windows-levyjä tarvittaessa.
      Itse asiassa, jos nuo on jätetty pois käännöksestä - silti on mahdollista käsitellä windows-formaatteja: Riittää asentaa mtools-paketti. Em. paketti tukee mm. vfat-tyylisiä pitkiä tiedoston nimiä. Em. ohjelma osaa myös käsitellä msdos-tyylisiä tiedostonimiä sekä esim. aikanaan suosittuja "2m" levyjä. 'man mtools' antaa lisätietoja, mutta yleensä siis kaikki msdos-komennot on toteutettu lisäämällä m-kirjain komennon alkuun cd => mcd, jne.. Eli mtools käyttää /etc/mtools.conf-tiedostoa asetuksiinsa, jossa voi esitellä mm. kiinteät levyt. Lisäksi esim. "mcd a:" siirtyy dos-tyyliin floppy-levylle /dev/fd0. Ei tarvitse siis välttämättä opetella linux-tyyliin käyttämään eri levyjä lainkaan, jos esittelee ne conf-tiedostossa. mtools on kuitenkin vapaaehtoinen - sitä ilmankin pärjää!

    • Anonyymi

      Kiitos vastauksistanne!

      Minulla on 3,5 vuotta sitten ostettu HP Pavilion All-in-One, ja sen toisella kovalevyllä yli 500Gb dataa. Kaikenlaista järjestelemätöntä säilytettävää, joten olen ajatellut Ubuntua varten ostaa jonkun halvan mutta silti hyvän koneen. Mitä suosittelisitte ja myydäänkö niitä Ubuntu valmiina niille asennettuina tai ilman mitään tyhjinä. Neljä vuotta vanhassa kannettavassa Lenovossa minulla oli Mint ja juuri siinä en saanut mitään tikkua Windowsista näkymään. Unohdin siitä salasanan ja asensin sen päälle Ubuntun ja siihenkin hävisi salasana, ennenkuin ehdin sitä edes kokeilemaan. Se pitää siis asentaa siihen jälleen uudelleen. Millä ohjelmalla voisin hyödyntää vanhaa Win 7 tai Win 8, jotka ovat tallella omilla levyillään. Vai kannattaako jos kerran Win-tikut saa näkymään muutenkin?

    • Anonyymi

      Elet tehnyt sen glassisen virheen että olet mennyt formatoimaan tikun windowsilla.
      Muutenhan ne aukeisi heti!

      • Anonyymi

        Miksi valehtelet ja kirjoitat niin huonosti? Ei wintoosa tee formatoidessa mitään oikeustasoja sen enempää kuin linuxitkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi valehtelet ja kirjoitat niin huonosti? Ei wintoosa tee formatoidessa mitään oikeustasoja sen enempää kuin linuxitkaan.

        Ethän sinä vapunen mistään mitään tiedä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi valehtelet ja kirjoitat niin huonosti? Ei wintoosa tee formatoidessa mitään oikeustasoja sen enempää kuin linuxitkaan.

        On se kumma kun täällä on äänessä kokoajan joku viimevuosituhannelle jämähtanyt mäntti!
        Joka ei mistään mitään tiedä!


    • Anonyymi

      Ubuntu ja Mint asennuksessa pitää ruksia se lisäosat.. tai lataa sovelluksista.

      • Anonyymi

        Tikku oli Windows-formatoitu, jolle kopioin tiedostot PCeeltä ja yritin avata ne Mintulla ja Ubuntulla. Ei onnistunut.
        Imuroin PCllä, jolla poltin DVD-levyille sekä Mintun että Ubuntun, jolta sitten ne asensin. Onnistui molemmilla kerroilla. Kovalevyn osiointi epäonnistui. Jäi ehkä ruksimatta lisäosat kun en tiennyt niistä kirjainyhdistelmistä/nimikkeistä yhtään mitään.
        Formatoin tikun Mintillä/Ubuntulla, kopioidakseni tiedostoja PCltä (Win 10) mutta ei näkynyt Mintillä/Ubuntulla. Epäonnistui.

        Aion nyt imuroida sen uuden Ubuntun 64Gb (57,2Gb) -tikulle ja asentaa sen lähipäivinä kannettavalle Lenovo V-130- 151KB. Siinä on nyt se viime vuonna asentamani Ubuntu, ilman salasanaa, että sen saisi auki.

        Kiitos teille! Kyselen sitten jonkun päivän päästä lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tikku oli Windows-formatoitu, jolle kopioin tiedostot PCeeltä ja yritin avata ne Mintulla ja Ubuntulla. Ei onnistunut.
        Imuroin PCllä, jolla poltin DVD-levyille sekä Mintun että Ubuntun, jolta sitten ne asensin. Onnistui molemmilla kerroilla. Kovalevyn osiointi epäonnistui. Jäi ehkä ruksimatta lisäosat kun en tiennyt niistä kirjainyhdistelmistä/nimikkeistä yhtään mitään.
        Formatoin tikun Mintillä/Ubuntulla, kopioidakseni tiedostoja PCltä (Win 10) mutta ei näkynyt Mintillä/Ubuntulla. Epäonnistui.

        Aion nyt imuroida sen uuden Ubuntun 64Gb (57,2Gb) -tikulle ja asentaa sen lähipäivinä kannettavalle Lenovo V-130- 151KB. Siinä on nyt se viime vuonna asentamani Ubuntu, ilman salasanaa, että sen saisi auki.

        Kiitos teille! Kyselen sitten jonkun päivän päästä lisää.

        Fiksu tietysti käyttää Gparted:ia tikkujen käsittelyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tikku oli Windows-formatoitu, jolle kopioin tiedostot PCeeltä ja yritin avata ne Mintulla ja Ubuntulla. Ei onnistunut.
        Imuroin PCllä, jolla poltin DVD-levyille sekä Mintun että Ubuntun, jolta sitten ne asensin. Onnistui molemmilla kerroilla. Kovalevyn osiointi epäonnistui. Jäi ehkä ruksimatta lisäosat kun en tiennyt niistä kirjainyhdistelmistä/nimikkeistä yhtään mitään.
        Formatoin tikun Mintillä/Ubuntulla, kopioidakseni tiedostoja PCltä (Win 10) mutta ei näkynyt Mintillä/Ubuntulla. Epäonnistui.

        Aion nyt imuroida sen uuden Ubuntun 64Gb (57,2Gb) -tikulle ja asentaa sen lähipäivinä kannettavalle Lenovo V-130- 151KB. Siinä on nyt se viime vuonna asentamani Ubuntu, ilman salasanaa, että sen saisi auki.

        Kiitos teille! Kyselen sitten jonkun päivän päästä lisää.

        Paska puhetta! Ubuntu näkee kaikki tikut!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe