Olen nyt kokonaan opintovapaalla työstäni ja mietin, että koska opiskelut ovat hyvällä mallilla, voisin käydä heittämässä keikkaa työnantajallani muutamia päiviä kuukaudessa. Aikuiskoulutustuessa vaan ei taida olla enää mitään summaa, minkä saisi tienata kuukaudessa ilman, että se vaikuttaa tukeen? Meneekö se aika lailla plus miinus nolla eli ei olisi kannattavaa mennä töihin? Ja onko siinä vielä joku raja, että jos tienaa tukikuukauden aikana vaikka 400, ei saa tukea ollenkaan?
Onko jollain kokemuksia?
Aikuiskoulustuki ja töissä käynti
9
476
Vastaukset
- Anonyymi
kyllä työnteko aikuisopintotuen aikana on jopa suositeltavaakin.
https://www.sttinfo.fi/tiedote/uudistunut-aikuiskoulutustuki-tukee-tyossa-kayntia-opiskelujen-ohella?publisherId=69817871&releaseId=69882231 - Anonyymi
No opintopisteitä "tarvitsee" vähemmän jos käy töissä. Mutta tuota onko tuo ansaitseminen suoraan verrannollinen täyden aikuiskoulutustuen määrään? Eli jos tienaan 300e/kk, aikuiskoulutustukea tulee aikalailla vähemmän sama määrä..?
Ap- Anonyymi
sehän selviää laskurilla. Työtulo pienentää aikuiskoulutustukea aina jossain määrin.
Tuossa on laskuri. Helppo käyttäää
https://www.aikuiskoulutustuki.fi/hakeminen/aikuiskoulutustuen-maaran-laskuri/
- Anonyymi
Niin eli näyttää siltä että alle 600e ei kannata käydä tienaamassa. Muutenhan se on ihan plus miinus nolla.
- Anonyymi
muitakin mittareita tietenkin on kuin raha. Se itselle sopivin yhdistelmä ratkaisee. Jos panostaa
täysillä opiskeluun saa paperit paljon nopeammin käteen ja valmistuu. Toisaalta työnteko opintojen ohella parantaa kytkentää työmarkkinoille mutta siirtää valmistumispäivää. Työnteko lisää käytettävissä olevan rahan määrää. Ei tarvi laskea jokaista penniä.
Mutta se oman jutun arvo tulee siitä mikä tuo itselle parhaan kokonaishyödyn. Arvovalintoja siis.
- Anonyymi
No itsellä valinta on se , että on lainaa ja on muksuja. Pakko laskea joka penni.
Siksipä juuri kyselin, että voiko tienata opiskelun lomassa ja laskurin mukaan ei, ellei tee töitä yli puolet normaalista täydestä työajasta.- Anonyymi
Kyllä hyödyt rahallisesti heti kun alat tienaamaan.
palkkaa itsellesi. Opintotuki putoaa vähemmän kuin tienaat palkkaa.
Se tietenkin on tosiasia että vasta sitten kun teet yli puolet kuukausipalkastasi työtä
niin opintopistevaatimuksesi putoaa 4 stä opintopisteestä 2:een
opintopisteeseen. Oliko se opintopistejuttu sinun pointtisi asiaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä hyödyt rahallisesti heti kun alat tienaamaan.
palkkaa itsellesi. Opintotuki putoaa vähemmän kuin tienaat palkkaa.
Se tietenkin on tosiasia että vasta sitten kun teet yli puolet kuukausipalkastasi työtä
niin opintopistevaatimuksesi putoaa 4 stä opintopisteestä 2:een
opintopisteeseen. Oliko se opintopistejuttu sinun pointtisi asiaan.No ei kun juurikin se raha. Niinhän mä sanoin, että vasta tienatessa puolet kuukausipalkasta tai sen yli "jää voitolle". Kyllä se opintoraha muuten vähenee siihen saakka just aika tarkalleen sen verran mitä tienasi.
Joskus vuonna 2018 oli vielä about 280e minkä sai tienata ilman että se vähentää aikuiskoulutustukea yhtään. Nykyään jokainen euro vähentää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei kun juurikin se raha. Niinhän mä sanoin, että vasta tienatessa puolet kuukausipalkasta tai sen yli "jää voitolle". Kyllä se opintoraha muuten vähenee siihen saakka just aika tarkalleen sen verran mitä tienasi.
Joskus vuonna 2018 oli vielä about 280e minkä sai tienata ilman että se vähentää aikuiskoulutustukea yhtään. Nykyään jokainen euro vähentää.Tutkitaan asia. Tein esimerkin omaisen ajon laskurilla seuraavilla luvuilla
vaihtoehto a)
Keskimääräinen kuukausipalkka ennen opiskelua (2500 eur /kk)
ei muita tuloja tukikuukauden aikana
silloin Aikuiskoulutustuen määrä (brutto/kk) = 1387,13 euroa
ainoa tulosi
vaihtoehto b)
Keskimääräinen kuukausipalkka ennen opiskelua sama (2500 eur /kk)
sen lisäksi työstä saatu palkka tukikuukauden aikana (brutto/kk) = 500 euroa
silloin Aikuiskoulutustuen määrä (brutto/kk) =1 137,13 euroa/kk
kun lasket yhteen 1137,13 eur (+) 500 eur = 1637 ,13 eur/kk
Lopputulema ja vertailu : Onhan työteko jo kannattavaa pienellä 500 eur lisätienestilläkin.
1637, 13 eur - 1387,13 eur= saat 300 euroa brutto enemmän kuin pelkällä aikusopintotuella.
Siinä esimerkki tietämättä mikä juuri sinun kuukausipalkkasi oli ennen opiskelua
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1416688
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495749- 1234901
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434500Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?533905- 623071
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242452- 422280
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152207