Mua on alkanut kiehtomaan vanhan ajan hirsi savupirtit ,joissa maalattiat ja siinä nuotiolle paikka sekä ruuanvalmistukselle,seinässä räppänöitä savujen poistoon,sekä ulkovalon tuontiin. Kaivo sisällä josta käsipumpulla vettä ylös ja putkia pitkin muuallekin taloon ja viemäröinti ulos likakaivoon.Savu saunaosasto jossa saunoa ja peseytyä ,pata pyykinpesua varten, ja kylpytynnyri missä kylpeä lämpimässä vedessä talvikylmällä.
KompostoriWC sisälle.
Viileä maakuoppa/ kellari ruokakomero jossa säilyttää ruokia,pääsy sinne talon sisällä.
Sitten toiseen päätyyn taloa,katoksella ja väliseinillä erotettu eläinsuoja tuotantoeläimiä varten ja niille omat vesi ja viemäriputket.
Samaan yhteyteen puuvarasto josta helppo hakea talvella puita.
Hirsienväliin sammalta tai kutterinlastua,katto voisi olla peltiä mikä takaa aina hyvän vedenpitävyyden,yläpohja eristetty kutterinlastuilla.
Minusta tämä olisi paras ja luonnonläheisin rakennus mitä olla voi kuten oli ennen vanhaan ennen teollista aikaa ,ennen 1800-lukua,eikä tule kalliiksi. Laskin jos itse tekee pyöröhirrestä ja koneilla talon ,voi päästä kustannuksissa jopa alle 20 000e.
Muutahan ei asuakseen kunnolla edes tarvitse,noh,nykyisin ehkä aurinkopaneelivalot,akut,TV,kännykkä ja ehkä joku kulkuneuvovarasto vielä talon toiseen päätyyn,mutta siinä se.
Saisiko tuollaiselle hirsitalolle luvan? Ja onko täällä muita aiheesta kiinnostuneita? Jos löytyy ,kirjoittakaa omia ideoitanne tuosta aiheesta,luonnonläheinen asuminen tänne.
Alkeellinen hirsitalo
Anonyymi-ap
3
269
Vastaukset
- Anonyymi
Taas kyselyikäsellä välähtänyt, tuollaiselle ei saa lupia edes täältä Suomi24:ltä !
- Anonyymi
mene katsomaan telkkaria.,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984