Verotettavien tulojen näkyminen työttömyyskassalle

Anonyymi-ap

Kun esitäytettyyn veroilmoituksen lisää (ulkomailta) saadut markkinointitulot kerralla koko menneeltä vuodelta, niin saako työttömyyskassa tämän uuden tiedon automaattisesti? Vai onko niin, että vain ja ainoastaan tulorekisterin tiedot menevät automaattisesti työttömyyskassoille - ei muuta?

Jos tämä vuodessa ansaittu reilu tonni näkyisikin näin jälkeenpäin automaattisesti kassalle tai sen ilmoittaisi ihan itse, niin taitaa tulla selvittelemistä. Tässä tapauksessa, kun tulon määrää ei voi mitenkään tietää tarkasti kuukausittain, vaan aina 12 kk:n jälkeen, niin lienee parempi lopettaa koko harrastehomma...

Kiitos asiallisista, tietoon ja/tai kokemukseen perustuvista, vastauksista.

9

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oli miten oli niin ei kai reilu tonni vaikuta suuntaan tai toiseen.... ??

      • Anonyymi

        Kyse on petoksesta, koska ansia nostanut on pimittänyt tulojansa.


    • Anonyymi

      Eihän se vaikuta yhtään mihinkään, siis miksi tätä kysyt?
      Jos saat ansiosidonnaista, sehän määritellään vain kerran eli hakiessasi, työttömyyskorvaukseen ei vaikuta, jos tulot ei ylitä muistaakseni 300 euroa kuukaudessa.
      Tonnilla vuodessa ei ole mitään merkitystä.

      • Anonyymi

        Kun on osa-aikaisesti töissä ja saa kassalta soviteltua päivarahaa, niin tonnillakin vuodessa on merkitystä. Jälkikäteen ilmoitettuna (kun muuten ei oikein onnistu) johtanee selvittelyihin ja varmaan takaisinperintään. Siksi kysyin. Harrastehommaan alkaessa oletin, että maksu/raportointi onnistuisi per kk, mutta eipä mennyt niin.

        Osaako joku sanoa, menevätkö Verolle ilmoitetut (muut) tulotiedot automaattisesti kassoille, vai onko niin, että vain tulorekisteri näkyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on osa-aikaisesti töissä ja saa kassalta soviteltua päivarahaa, niin tonnillakin vuodessa on merkitystä. Jälkikäteen ilmoitettuna (kun muuten ei oikein onnistu) johtanee selvittelyihin ja varmaan takaisinperintään. Siksi kysyin. Harrastehommaan alkaessa oletin, että maksu/raportointi onnistuisi per kk, mutta eipä mennyt niin.

        Osaako joku sanoa, menevätkö Verolle ilmoitetut (muut) tulotiedot automaattisesti kassoille, vai onko niin, että vain tulorekisteri näkyy?

        Ok, olisit selvittänyt heti alussa koko tarinan.
        Kyllähän nämä verolle menevät tulotiedot täytyy ilmoittaa myös tulorekisteriin.

        "Tulorekisteriin ilmoitettavia tietoja ovat tehdystä työstä maksetut palkat, luontoisedut, palkkiot, työkorvaukset sekä muut ansiotulot. Myös verovapaat ja veronalaiset kustannusten korvaukset on ilmoitettava. Tulorekisteriin ilmoitettavilla tiedoilla ei ole euromääräistä alarajaa." Pääsääntöisesti viiden kalenteripäivän kuluessa maksusta. Tästä voi maksajalle tulla lisämaksu, ellei maksua ole tehty.
        Tämän takia kaikille yhdistyksille avattiin myös y-tunnus, jotta asiaa pystyy seuraamaan ja täytyyhän yhdistyksenkin tehdä kirjanpito.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, olisit selvittänyt heti alussa koko tarinan.
        Kyllähän nämä verolle menevät tulotiedot täytyy ilmoittaa myös tulorekisteriin.

        "Tulorekisteriin ilmoitettavia tietoja ovat tehdystä työstä maksetut palkat, luontoisedut, palkkiot, työkorvaukset sekä muut ansiotulot. Myös verovapaat ja veronalaiset kustannusten korvaukset on ilmoitettava. Tulorekisteriin ilmoitettavilla tiedoilla ei ole euromääräistä alarajaa." Pääsääntöisesti viiden kalenteripäivän kuluessa maksusta. Tästä voi maksajalle tulla lisämaksu, ellei maksua ole tehty.
        Tämän takia kaikille yhdistyksille avattiin myös y-tunnus, jotta asiaa pystyy seuraamaan ja täytyyhän yhdistyksenkin tehdä kirjanpito.

        Ulkomainen maksaja tuskin ilmoittaa yhtään mitään Suomen tulorekisteriin. Ansiotulot, jotka eivät syystä tai toisesta näy tulorekisterissä, pitää ilmoittaa itse kassalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkomainen maksaja tuskin ilmoittaa yhtään mitään Suomen tulorekisteriin. Ansiotulot, jotka eivät syystä tai toisesta näy tulorekisterissä, pitää ilmoittaa itse kassalle.

        Kiitos vastauksista. Itse kysymyksen aihetta ei valitettavasti ole vielä avattu: näkyykö kassalle muut tulotiedot Veron kautta, kuin tulorekisteri? Hakemuksien yhteydessähän aina mainitaan vain, että "tarkistamme tulotiedot tulorekisteristä".

        Ja kyllä, ulkomainen markkinointipalkkion maksaja ei ilmoita mitään Suomen tulorekisteriin. Verollekaan se ei ilmoita mitään, mutta sitä en itse jättäisi ilmoittamatta. Tulikin mieleen, että täydentääkö Verohallinto itse tulorekisterin tietoja jälkeenpäin, saatua korjatun veroilmoituksen menneestä vuodesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Itse kysymyksen aihetta ei valitettavasti ole vielä avattu: näkyykö kassalle muut tulotiedot Veron kautta, kuin tulorekisteri? Hakemuksien yhteydessähän aina mainitaan vain, että "tarkistamme tulotiedot tulorekisteristä".

        Ja kyllä, ulkomainen markkinointipalkkion maksaja ei ilmoita mitään Suomen tulorekisteriin. Verollekaan se ei ilmoita mitään, mutta sitä en itse jättäisi ilmoittamatta. Tulikin mieleen, että täydentääkö Verohallinto itse tulorekisterin tietoja jälkeenpäin, saatua korjatun veroilmoituksen menneestä vuodesta?

        Paras varmaan sinun kysyä suoraan vero.fi sähköpostilla. Vastauksen saat suht. nopeasti ja joskus jopa soittavat. Eikä maksa mitään.
        On sen verran kinkkinen asia, ettei uskalla vastata.

        Tässä laki ja erityisesti kohta 1.2
        https://www.vero.fi/tulorekisteri/yritykset-ja-organisaatiot/yksityiskohtaiset-tulorekisterin-ohjeet/64184/tietojen-ilmoittaminen-tulorekisteriin-kansainväliset-tilanteet7/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Itse kysymyksen aihetta ei valitettavasti ole vielä avattu: näkyykö kassalle muut tulotiedot Veron kautta, kuin tulorekisteri? Hakemuksien yhteydessähän aina mainitaan vain, että "tarkistamme tulotiedot tulorekisteristä".

        Ja kyllä, ulkomainen markkinointipalkkion maksaja ei ilmoita mitään Suomen tulorekisteriin. Verollekaan se ei ilmoita mitään, mutta sitä en itse jättäisi ilmoittamatta. Tulikin mieleen, että täydentääkö Verohallinto itse tulorekisterin tietoja jälkeenpäin, saatua korjatun veroilmoituksen menneestä vuodesta?

        Kyllä ne näkyy siinä vaiheessa verotustiedoissa sen jälkeen, ku tuo tulo onselvinnyt/ tulorekisteriin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe