Tietoturva, kerran tallennettu tiedosto kiintolevylle, kameran muistiin. Voi kaivaa takaisin

Anonyymi-ap

Jos aikomus viedä hajonnut, vanha tietokone pois kierrätykseen, kiintolevy pitää ottaa pois sieltä luukun alta. Kone ilman sitä kierrätykseen. Ei mene henkilökohtaiset joskus "postetut" tiedot levyn mukana. Irroitus on ilmainen ja levyn tekeminen toimimattomaksi.

Levy pitää olla purettu / liittimet rikki jne ettei se toimi. Purkaa osiksi ja materiaalit kierrätykseen.

Ehjä kiintolevy toimii usb ulkoisena asemana halvan kaapelin avulla. Ei kannata tuhota jos on käyttöä. Siellähän se pysyy kunnossa pitkään, varmuuskopiot.

Digikameroiden sisäiseen muistista voi kaivaa poistettuja kuvia, 2006 tehdyn kameran muistista vanhoja kuvia. Tyhjältä asemalta usb kaapeli kannettavassa kiinni näkyi ennen kuin skannasi läpi.

14

802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo on tiedetty jo vuosikymmeniä. Ja ylikirjoittaminen poistaa tiedot.

      • Anonyymi

        Riippuu, mitä laitteistoa tietojen palauttamiseen on käytettävissä: Ylikirjoitus voi jättää levyn pinnalle magneettisia jäämiä alkuperäisestä tiedosta ja tällaisia jälkiä on pystytty lukemaan jopa kymmenen ylikirjoituskerran jälkeen. Syynä on se, ettei lämpölaajenemisen takia levyn urat ole täsmälleen samoilla kohdilla ikinä vaan kirjoituskohta vaihtelee - todella vähän - mutta riittävästi, että tieto on halukkaille tallella.
        Samasta syystä levyjen kapasiteettia pystytään kasvattamaan, kun voidaan kirjoittaa ohuempia raitoja yhä lähemmäksi toisiaan. Fysiikan rajat eivät ole vielä tulleet vastaan. Käytännön ongelmat lukupään asemoinnissa alkaa tosin olemaan jo suuria: Tarkkuus massatuotannossa on aina ollut ongelma ja tarkempi kohdennus nostaa hintaa, mitä ei haluta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu, mitä laitteistoa tietojen palauttamiseen on käytettävissä: Ylikirjoitus voi jättää levyn pinnalle magneettisia jäämiä alkuperäisestä tiedosta ja tällaisia jälkiä on pystytty lukemaan jopa kymmenen ylikirjoituskerran jälkeen. Syynä on se, ettei lämpölaajenemisen takia levyn urat ole täsmälleen samoilla kohdilla ikinä vaan kirjoituskohta vaihtelee - todella vähän - mutta riittävästi, että tieto on halukkaille tallella.
        Samasta syystä levyjen kapasiteettia pystytään kasvattamaan, kun voidaan kirjoittaa ohuempia raitoja yhä lähemmäksi toisiaan. Fysiikan rajat eivät ole vielä tulleet vastaan. Käytännön ongelmat lukupään asemoinnissa alkaa tosin olemaan jo suuria: Tarkkuus massatuotannossa on aina ollut ongelma ja tarkempi kohdennus nostaa hintaa, mitä ei haluta.

        Juu mutta jos aletaan ylikirjoitetulta levyltä palauttamaan niin käytössä on silloin sen verran kallista laitteistoa että levyllä pitää olla tosi arvokasta tietoa. Jos urat eivät ole tarkasti kohdillaan, se johtuu laakerin välyksestä. Eikä ylikirjoitetulta levyltä sitä dataa saa 100% kaivettua. Vain osan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu, mitä laitteistoa tietojen palauttamiseen on käytettävissä: Ylikirjoitus voi jättää levyn pinnalle magneettisia jäämiä alkuperäisestä tiedosta ja tällaisia jälkiä on pystytty lukemaan jopa kymmenen ylikirjoituskerran jälkeen. Syynä on se, ettei lämpölaajenemisen takia levyn urat ole täsmälleen samoilla kohdilla ikinä vaan kirjoituskohta vaihtelee - todella vähän - mutta riittävästi, että tieto on halukkaille tallella.
        Samasta syystä levyjen kapasiteettia pystytään kasvattamaan, kun voidaan kirjoittaa ohuempia raitoja yhä lähemmäksi toisiaan. Fysiikan rajat eivät ole vielä tulleet vastaan. Käytännön ongelmat lukupään asemoinnissa alkaa tosin olemaan jo suuria: Tarkkuus massatuotannossa on aina ollut ongelma ja tarkempi kohdennus nostaa hintaa, mitä ei haluta.

        "Riippuu, mitä laitteistoa tietojen palauttamiseen on käytettävissä: Ylikirjoitus voi jättää levyn pinnalle magneettisia jäämiä alkuperäisestä tiedosta ja tällaisia jälkiä on pystytty lukemaan jopa kymmenen ylikirjoituskerran jälkeen."

        Tälläisten lukemiseen tosin tarvitaan miljoonien labra jossa hitaasti bitti kerrallaan yritettään lukea kaikki mahdolliset tiedot eri kohdista aseman levyjä.

        Ellet ole esim. suurlähettiläs tjsp. ei siis tarvitse lainkaan huolehtia että kukaan tekisi vastaavaa sinulle.

        Aiheeseen vähän liittyen: https://xkcd.com/538/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu, mitä laitteistoa tietojen palauttamiseen on käytettävissä: Ylikirjoitus voi jättää levyn pinnalle magneettisia jäämiä alkuperäisestä tiedosta ja tällaisia jälkiä on pystytty lukemaan jopa kymmenen ylikirjoituskerran jälkeen. Syynä on se, ettei lämpölaajenemisen takia levyn urat ole täsmälleen samoilla kohdilla ikinä vaan kirjoituskohta vaihtelee - todella vähän - mutta riittävästi, että tieto on halukkaille tallella.
        Samasta syystä levyjen kapasiteettia pystytään kasvattamaan, kun voidaan kirjoittaa ohuempia raitoja yhä lähemmäksi toisiaan. Fysiikan rajat eivät ole vielä tulleet vastaan. Käytännön ongelmat lukupään asemoinnissa alkaa tosin olemaan jo suuria: Tarkkuus massatuotannossa on aina ollut ongelma ja tarkempi kohdennus nostaa hintaa, mitä ei haluta.

        Ei ole pystytty lukemaan eli huuhaata. Edes poliisi ei pysty kaivamaan ylikirjoitettua dataa..


    • Anonyymi

      Joitakin voi palauttaa, muutta se on julmetun kallista ja aikaaviepää touhua.
      Ei jonkun taviksen kamerasta kukan mitään viitsi kaivaa.

      • Anonyymi

        Mitään ei voi palauttaa ylikirjoituksen jälkeen..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään ei voi palauttaa ylikirjoituksen jälkeen..

        Näin kertoo tekoäly kysyttäessä "jos mekaaninen kiintolevy on ylikirjoitettu, niin onko mitään mahdollisuuksia palauttaa dataa siitä"

        "Jos mekaaninen kiintolevy on ylikirjoitettu, niin on erittäin epätodennäköistä, että alkuperäistä dataa voidaan palauttaa siitä. Ylikirjoittaminen poistaa alkuperäisen datan ja korvaa sen uudella. Vaikka olemassa on joitakin menetelmiä, joilla ylikirjoitettua dataa voidaan ehkä palauttaa, nämä menetelmät eivät ole luotettavia eivätkä takaa, että kaikki alkuperäinen data voidaan palauttaa. Jos tietoturva on erittäin tärkeää, niin suosittelemme käyttämään erityisiä tietojen tuhoamiseen tarkoitettuja ohjelmia. Tällaisia ohjelmia käyttämällä varmistat, että levyllä oleva data on poistettu kokonaan ja sitä ei ole enää mahdollista palauttaa."


      • Anonyymi

        Mitään erityistä kaivamista ei tarvitse. Pari klikkausta ja ohjelma käy levyn läpi tai muistin.

        Eräältä vanhan läppärin levyltä
        Tuli oma vanha jippi.fi loppuinen sähköposti ja salasana jonka tallensin joskus kauan sitten tekstitiedostona muistiin. Varmaan yli 15 vuotta sitten näin tiedoston viimeksi. Se oli formatoitu ja win asennettu uudelleen


        Kameran muistista ei todellakaan tarvitse kaivaan, samsungim digikamera usb kaapelilla kiinni kannettavaan. Ohjelma auki, levyn valinta ja skannaa. Pari min ja vanhat kuvatiedostot näytöllä. Kamera formatoitu kameran asetuksista.

        Näinhän 99% ihmisistä laitteet myy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin kertoo tekoäly kysyttäessä "jos mekaaninen kiintolevy on ylikirjoitettu, niin onko mitään mahdollisuuksia palauttaa dataa siitä"

        "Jos mekaaninen kiintolevy on ylikirjoitettu, niin on erittäin epätodennäköistä, että alkuperäistä dataa voidaan palauttaa siitä. Ylikirjoittaminen poistaa alkuperäisen datan ja korvaa sen uudella. Vaikka olemassa on joitakin menetelmiä, joilla ylikirjoitettua dataa voidaan ehkä palauttaa, nämä menetelmät eivät ole luotettavia eivätkä takaa, että kaikki alkuperäinen data voidaan palauttaa. Jos tietoturva on erittäin tärkeää, niin suosittelemme käyttämään erityisiä tietojen tuhoamiseen tarkoitettuja ohjelmia. Tällaisia ohjelmia käyttämällä varmistat, että levyllä oleva data on poistettu kokonaan ja sitä ei ole enää mahdollista palauttaa."

        Tällaiseen tietoturvalliseen levyjen ylikirjoitukseen on olemassa kaupallinen sovellus nimeltä Blancco.


    • Anonyymi

      Kannattaa heittää leivinuuniin mediat, joissa on arkaluontoista materiaalia ja luukuttaa hiilloksella. Niistä ei kukaan tai mikään palauta yhtään mitään. Jos ei ole leivinuunia, niin käsikäyttöinen kaasupoltin (ns. juotospoltin) ajaa saman asian, kun käryttää oikein.

      • Anonyymi

        Palautuksiin on ilmainen TestDisk & PhotoRec -ohjelmisto. Ei tosin palauta ylikirjoitettua dataa, ei ollenkaan.


    • Anonyymi

      Koko levyn salaus on parempi systeemi. Levy on aina suojattu urkinnalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä kokoomuksen naiset?

      Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      23
      3294
    2. Finland is now Petter place

      Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      17
      2254
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

      HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      130
      1879
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

      Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1276
    5. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

      Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      163
      1137
    6. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

      Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      1022
    7. Pistä joku tunniste vuosien takaa

      Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      39
      920
    8. Pidätkö vielä elämäsi

      Rakkautena minua
      Ikävä
      54
      788
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

      Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      67
      731
    10. Toivon että kuulut elämääni

      Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      30
      725
    Aihe