Hei!
Meillä on 7kk ikäinen poika, jolla todettiin muna-, maito-, ohra-, vehnä-, ruis- ja peruna-allergiat. Täysimetin poikaa 6kk ja ennen allergiatestien tuloksia oli kiinteitä aloiteltu sen perunan ja kukkakaalin ja päärynän verran. Nyt siis peruna on tuosta jätetty pois.
Onko teillä kokemuksia imetyksen jatkamisesta tässä tilanteessa? Kuinka pitkään jatkoitte imetystä? Laihduitteko paljon? Kuinka muuten voitte?
Lääkäri kirjoitti reseptin kalkkitabletteja varten ja oli hyvin epäileväinen imetyksen jatkumisen suhteen...
Itse olen päättänyt kuitenkin jatkaa imetystä. Olen nyt ollut itsekin syömättä noita kiellettyjä ruoka-aineita ja hyvinhän niitä jo kaupoista löytyy! Aluksi oli tunne, että enhän mä saa syödä mitään! Löysin jopa munattoman/maidottoman/gluteenittoman täytekakun ohjeen :)! Itsestä vaan tuntuu, että nuo glut. leivät, riisikakut, ym on niin "höttösiä" ettei niillä saa millään mahaansa täyteen! Kai se aikansa kestää, että maha tottuu uuteen ruokavalioon...
Jotenkin tuo imetyksen jatkaminen tuntuu luontevimmalta vaihtoehdolta. Toinen vaihtoehto olisi apteekin maidoton äidinmaidonkorvikejauhe, joka on käsittääkseni aika kallista? Eikä voi olla kovin hyvääkään! Entäs kaura-,soija-, ym maidot? Minkä ikäisenä niitä voi antaa?
Kiitos kaikille vastaajille!
Moniallergisen vauvan imetys
8
790
Vastaukset
- mirkku
meillä tyttö 10kk on muna ja maito allergikko, ne lääkäri on todennut, mutta tiedän, että herneet, porkkanat ja tomaatti sekä paprika aiheuttavat allergiaa.
8 kuukauden iässä lopetin yö syötöt, jolloin maitokin hupeni, olisin halunnut jatkaa imetystä, mutta tyttö sai enää syötyä pari desiä päivässä, joten siirryimme soija maitoon.
apteekin soija tutteli maksaa 12 e paketti, mistä tulee n. 4 litraa valmista maitoa.
kallista on, mutta kun lääkäri on todennut allergian ja antaa b-lausunnon, niin kela korvaa 75%. Emma ei vierastellut soijan makua, vaikka omaan suuhun se maistuu aivan järkyttävälle, näköjään riitti se, että on valkoista ja lämmintä.. Tuntui että minunkin dieetti oli rankka, sinuun verrattuna, ei kyllä varmaankaan, mutta nyt tiedän, että emma saa kaiken tarvitsemansa soija tuttelista.- Kahdenäiti
itsestä tuntuu aika suurelta muutokselta jättää kaikki nuo ruoka-aineet pois... Tuntuu että ainakin jotain niistä on ihan joka paikassa. Kananmunaakin on tosi yllättävissä ruuissa! Plus tietysti kaikki ihanat leivonnaiset... :p No, tuskin meidän poitsukaan kauaa enää rinnalla ole... Tosin oon päättäny, että imetän (jälleen) nin kauan kun molemmista on mielekästä -kaikesta huolimatta.
Saa nähdä kuinka hyvin nuo ihottumat tuosta paranee näiden ruoka-aineiden poisjätön ansiosta. Veikkaampa, että muitakin allergiaa aiheuttavia ruokia meilläkin vielä löytyy... Tosin lääkäri suositteli jo nyt välttämään myös sitrushedelmiä, mansikkaa ja suklaata.
Minkä ikäisenä Emmalla todettiin muna- ja maitoallergiat? Onko todennäköistä, että paranee ennen 2v synttäreitä?
Iloisia kesäpäiviä teille! - mirkku
Kahdenäiti kirjoitti:
itsestä tuntuu aika suurelta muutokselta jättää kaikki nuo ruoka-aineet pois... Tuntuu että ainakin jotain niistä on ihan joka paikassa. Kananmunaakin on tosi yllättävissä ruuissa! Plus tietysti kaikki ihanat leivonnaiset... :p No, tuskin meidän poitsukaan kauaa enää rinnalla ole... Tosin oon päättäny, että imetän (jälleen) nin kauan kun molemmista on mielekästä -kaikesta huolimatta.
Saa nähdä kuinka hyvin nuo ihottumat tuosta paranee näiden ruoka-aineiden poisjätön ansiosta. Veikkaampa, että muitakin allergiaa aiheuttavia ruokia meilläkin vielä löytyy... Tosin lääkäri suositteli jo nyt välttämään myös sitrushedelmiä, mansikkaa ja suklaata.
Minkä ikäisenä Emmalla todettiin muna- ja maitoallergiat? Onko todennäköistä, että paranee ennen 2v synttäreitä?
Iloisia kesäpäiviä teille!lääkäri totesi allergiat 8 kuukauden iässä, mutta olin sitä ennen jättänyt maidon pois ja sitrushedelmät ja muut yleisesti allergisoivat pois, tai ainakin vältin niitä, jo kolmen kuukauden ikäisenä. tiesin, että joku allergia oli jo ihan kuukuaden ikäisenä, mutta en osannut kartoittaa yksitellen ruoka-aineita, joten sitten otin kaikki pois ja rupesin seulomaan.
emmalla vaan kestää parikin päivää, kunnes näpyt tulee. ensin suun ympäristö lehahtaa ja sitten on posket, otsa, korvien seutu ja taipeet sekä rintakehä ihan punaisena parin päivän päästä.
alku oli hankalaa, mutta nyt saa tyttö nauttia virheettömistä poskista, eikä kutita.
Imetyksen lopettaminen oli minulle kova paikka, itkeskelinkin moneen kertaan sitä. mutta nyt kun taaksepäin ajattelee, niin on mielekkäämpää kun molemmat jaksaa paremmin.
Meille tuli muuten allergiaa myös silmätipoista, akvakol oli nimi, kannattaa teidän varmaan välttää sitä, kun on noita samoja allergioita. Emmalle tuli tosi paha reaktio siitä!
ja uskon, että nämä allergiat paranee ainakin neljään ikävuoteen mennessä. vuoden välein kokeilen altistusta. Kalaakaan en muuten ole uskaltanut antaa. Lämmintä kesää!
- ÄITEE +4
tuossa aiemmin jo tuli noista silmätipoista, mutta monissa lääkkeissä on laktoosia täyteaineena ja kananmunankin aineosia. usein kun kysytään lääkärissä allergioita ei tule mieleen mainita ruoka-aineet mutta kannattaa kyllä!!
meillä oli maito yms allergia ja paha, mutta menivät ohi 2-vuoteen mennessä, siis ei lopulta allergiaa vaan imeytymishäiriö. kannattaa välttää kaikkia ykkösryhmän tuotteita jos on noin monta sopimatonta. nykyään esim selleri aiheuttaa lapselle kutinaa ja raapii vaikka iho-oiretta ei tule näkyviin, maidoista vain luomu ei aiheuta tuota syyhytystä. ja allergiatesteissä ei ikinä ole tullut plussaa mistään aineesta. kalan syönti kannattaa kyllä aloittaa heti kun uskaltaa, meillä jäi kokonaan vuosiksi ja sitten se haju oli vastenmielinen - pienellä uunotuksella lopulta alkoi syödä ja nyt maistuu herkkuna!
kelasta; kun haette maidolle korvausta se tulee kelakorttiin joten saatte sen heti apteekissa. jokaisesta ostoerästä menee sitten omavastuu joten kannattaa ostaa paljon kerralla. meillä vasta kolmas valmiste sopi (muut tuttliversioita). hoitotukea pitäisi jo noin monesta aineesta alkaa tulla kun ikää tulee se maaginen vuosi. älä hae sitä samalla ettei käy kuten meille ja monelle muulle; päätöstä pyöritellään ja arvaillaan josko siihen olisi oikeus ja tuo maidon korvauspäätös viipyy sitten yhtä kauan! apteekkimaitojen ja varsinkin profylac ym on todella kalliita. itse en kaupan soija yms maitoa alle vuoden käyttäisi koska niiden ravintoarvot on isommille ihmisille ja vauva tarvitsee vähän eri rakennusaineita, itsellesihän ne kyllä käy.
TSEMPPIÄ! ja toivottavasti onnistut imetyksessäsi. meillä vielä töihin paluuni jälkeen tuli konttaava tissihirmu ovelle vastaan kun toiset vaan sanoi että äiti tulee - hyvä kun takin sai rauhassa riisua! - moniallergisen äiti
Hei,
Minä imetän moniallergista lasta. Imetysdieetti alkoi kun hän oli reilun kahden kuukauden ikäinen, nyt hän on 1v4kk vanha.
Oma dieetini on extreme-lajia ;-), eli syön vain muutamaa ruoka-ainetta, samoja kuin lapseni. Dieetti kaventui hitaasti alusta lähtien, kun milloin mikäkin aiheutti oireita, enkä ole sitä oikein saanut laajennettua. Nyt aloitimme lääkärin ohjeistuksella rotaation, eli ruokien kierrätyksen, jotta saamme vähän monipuolisemmin ruoka-aineita mukaan.
Minä syön itse monivitamiinivalmistetta kalkkia ekstra annoksen C-vitamiinia päivittäin. Neuvola, lasta hoitava lääkäri ja sairaala ovat tietoisia dieetistäni :). Laihduin dieettauksen alkuvaiheessa voimakkaasti, sittemmin paino on pysytellyt suunnilleen samana, paitsi että se laskee niinä kertoina kun sairastan (viimeksi katosi kaksi kiloa kun sain vatsataudin, mutta sain painon nousemaan hurjalla syömisellä).
Syön päivässä n. 300-400 g lihaa ja otan öljylisää. Mielestäni olen liian laiha :), samoin lähiympäristön mielestä.
En halua vieroittaa vielä lastani, jolle rinta on vielä kovin tärkeä. Parivuotiaaksi ajattelin häntä imettää, saas nähdä jaksanko :).
Minulla on takana jo yhden moniallergisen lapsen imetys, joka sillä kertaa kesti 8 kk. Eli tämä ei ole uusi asia. Viimeksi lopetin, kun en enää dieettaamista jaksanut, nyt lopetan myös sitten jos/kun jaksaminen tähän "tylsään syömiseen" loppuu :).
Allergia listalla yahoossa on dieettaavia äitejä, sieltä voisit saada hyvää vertaistukea.
Jaksamista! Muista olla itsellesi armollinen :), erityiskorvikkeellakin kasvaa erittäin hyviä lapsukaisia =).
terv
moniallergisen pikkuisen äiti - mirkku
muista, että vuoden ikäisenä lapsesi saa sairaanlapsen hoitotukea kelalta, kun on vilja ja maitoallergikko.
- 3 lasta
joilla kaikilla on ollut enemmän tai vähemmän allergioita.
Esikoisella ei tuntunut vaikuttavan omat syömiseni tai ehkä syy oli ennemminkin siinä, etten runsaimman imetyksen aikaan vielä edes tiennyt hänellä olevan allergiaa. Kyllähän minä olin jo pitkään puhunut neuvolassa, kun pojan uloste on jatkuvasti löysää ja ehdottelin keliakiaa, koska itselläni on laktoosi-intoleranssi ja se kuulema voisi aiheuttaa lapselle helpommin keliakian.
Aina sain vastaukseksi vain naureskelua ja syyksi sen, että poika kesällä joi enemmän. Lopulta menimmen yksityiselle testeihin ja sieltä löytyi kotim. viljat, maito ja soija. Myöskään naudanliha ei sopinut.
Poika oli kuitenkin testien aikaan jo 1v.3kk, joten kuukauden verran kesti, että lopetin imettämisen. Silloin en edes miettinyt oman ruokavalion muuttamista.
Keskimmäisen kohdalla olin päättänyt täysimettää 6kk, mutta lääkäri käski 4kk iässä aloittaa kiinteät. Kun viljat tulivat mukaan, uloste löystyi. Jätin viljat pois ja pojan vatsa tuli jälleen kuntoon. Olin sitten niiiiin TYHMÄ(sitä päivää kadun varmasti loppuelämäni), että kerroin lääkärille kokeilustani. Hän käski ehdottomasti ottaa heti vehnän takaisin ruokavalioon. Ja minä tyhmä tottelin. Pojan vatsahan siitä meni sekaisin ja soitin lääkärille. Saimme lähetteen verikokeeseen, jonka tulos oli: Ei mitään allergiaan viittaavaa. Kysyin, että mitäs nyt? Vastaukseksi sain vain: Sitä meidän täytyy pohtia sitten vastaanotolla.
Vähät välitti, mitä oli määräyksillään saanut aikaan! Varasin ajan samantien yksityiselle testeihin ja sieltä löytyi samat, kuin isoveljelläkin. Kun mainitsin asiasta lääkärille, hän sanoi sen asian osalta hoitosuhteen irti.
Vaikka ruokavaliota karsittiin suppeammaksi ja minä lopetin 1v:n imettämisen, ei vatsa tullut kuntoon. Lopulta oli jäljellä peruna ja riisi, mutta vatsa yhä sekaisin. Vihdoin apteekin Nutri junior -jauhe auttoi ja pikku hiljaa saatiin uusia ruoka-aineita lisätä.
Jotenkin vain on jäänyt kaduttamaan, että lopetin imettämisen, koska siitähän ei sitten kuitenkaan ollut apua.
Nuorimmaista imetän edelleen ja hänellä ikää on nyt 2v.1kk. Pienempänä huomasin esim. porkkanan ja kalan, joista tuli iho-oireita. Niiden poisjättäminen omasta ruokavaliosta auttoi. Nyt isompana maito saa pojan vatsan sekaisin, mutta itse voin kyllä maitotaloustuotteita käyttää ilman, että lapselle tulisi oireita.
Nyt olisi sitten tarkoitus lopetella imetystä ihan vain omasta halusta. Ei vain meinaa muistaa, että mitenköhän se taas tapahtuikaan ;o) Nyt on kuitenkin jo puhelias pikkumies neuvottelukumppanina :)
Yhteenveto: =o)
Jos vain jaksat pitää ruokavaliota itselläsikin, niin pidä. Ei tarvitse katua, kuten minä teen keskimmäisen kohdalla. Tsemppiä sinulle! - Kahdenäiti
Kyllähän noita allergioita on niin paljon nykyään, eetä tiesin etten ole tämän asian kanssa yksin.
Itse olen myös kala-allergikko (pienempänä kymmeniä yksittäisiä allergioita) ja esikoisen imetysaikana huomasin oireita tulevan tomaatista, suklaasta ja kanelista. Tämä oli shokki, kun allergiat oli niin laajalta alueelta...
Nyt on kuitenkin parin viikon dieetin jälkeen jo varma olo että imetys jatkuu! Ainut mieltäpainava asia on tällähetkellä se, että pojan ihottumat eivät ole lähteneet mihinkään! Ja edelleen raapii niitä jatkuvasti -verille asti! Joka päivä rasvataan perusrasvalla väh.2x/pvä kortisonilla niin usein kun suositellaan. Kauanko kestää että ihottumat paranevat? Vai saanko varautua jo siihen, että lisää allergioita löytyy varmasti?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1492199
- 1211485
Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan
Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v3371299Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?
Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni671224Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1401200IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk31191- 1411179
- 491119
Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli
Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.1601056- 701014