Passi verkossa ja valtakirjalla Suomesta?

Anonyymi-ap

Kaikki otsikossa. Mahtaneeko passin tilaus verkossa onnistua ja sitten vain valtakirja sen noutamiseen jollekin Suomessa asuvalle.

Vai jämähtääkö homma e-passikuvaan, sillä se tulisi tehdä suomalaisessa kuvaamossa tai toimittaa paperikuva henkilökohtaisesti (?) poliisilaitokselle.

Muutoinhan poliisilaitoksella käynti ei ole tarpeellinen jos sormenjälkien otosta ei ole yli kuutta vuotta.

"Passin tai henkilökortin hakeminen ulkomailla"

- https://um.fi/hakeminen-ulkomailla

Hae valmis passi: https://poliisi.fi/hae-valmis-passi-selkokielella

6

479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Passin hakeminen voi olla niin monimutkainen prosessi etten jaksa koko saagaa selittää, mutta kerronpa nyt yhtenä yksityiskohtana että kuvautin viime vuonna Suomen visiitilläni oikeaoppisen passikuvan suomalaisessa kuvaamossa. Itse kuvaus sujui laakista parissa minuutissa, mutta jos digikuva koskaan päätyi suomalaiselle poliisiasemalle niin siitä ei ainakaan tullut minulle mitään tekstiviestiä kuten paikallisille. Onneksi osasin pyytää kuvaamosta itselleni saman tien sekä digikuvan sähköpostitse että paperikuvan. Suomalaisesta ulkomaanedustamostahan passia haettassa kelpaa vain tuo paperikuva, enkä Suomesta tietenkään suoraan viitsinyt passia hakea luettuani pitkistä hakuajoista, postin hukkaamista passeista sun muista viranomaissählingeistä, sillä työssäkäyvänä minulla ei sellaisiin mahdollisiin odotteluihin ole aikaa.

      • Anonyymi

        No, en nyt sen moninmutakisuudetsa tiedä ja avaukseen laittamissani linkeissä asia on selkeästi esitetty.

        Edellisellä kerralla olin pitään "kolmannessa" EU-maassa, jossa oli lähetystö samassa kaupungissa ja homma hoitui sujuvasti (kuva-automaatin paperikuvalla ja varsin vanhoilla ID-dokkareilla). Olisivat lähettäneet lähteystöstä passin tilapäiseen osoitteeseen, mutta hain sen paikan päältä. Tieto dokumenttien saapumisesta tuli muistaakseni sekä e-maililla että tekstiviestillä.

        Mutta nyt lähin lähetystö on varsin kaukana, eikä liiemmin motiivia reissaamiseen passin vuoksi, mikäli vain sen voisi välttää ja siksipä avaksen kuva-asia.

        Selvittelin asiaa myös soittamalla poliisin palveluun. Ulkomailta käsin on teknisesti mahdollista tilata passi ja henkilötodistus netissä, mikäli systeemi ei kerro vaatimusta poliisin pakeilla käyntiin, jota lähtökohtaisesti ei tarvita mikäli sormenjälkien otosta ei ole yli kuutta vuotta. Sitten vain valtakirja noutajalle.

        Passikuvan voi liittää hakemukseen oheisen virallisen sivun kautta, joka antaa myös sen tarvittavan kuvakoodin:

        - https://lupakuvienvastaanotto.fi/Default.aspx

        Mutta sitten tulee vastaan homman tekninen haaste kun paperikuva tulisi skannata ja muutaa pikselilleen tasan tarkoin oikeaan kokoon ja ongelmana on se, että systeemi ei kerro onko kuva kelvollisessa muodossa, joka selviää vasta hakemuksen jo verkossa jätettyään.

        Suomalaisen ns. valtuutetun kuvaamon kauttahan homma olisi reilassa suorin tein ja koodin saa molempiin, e-mailiin sekä tekstivietillä.


      • Anonyymi

        "Suomen visiitilläni oikeaoppisen passikuvan suomalaisessa kuvaamossa. Itse kuvaus sujui laakista parissa minuutissa, mutta jos digikuva koskaan päätyi suomalaiselle poliisiasemalle niin siitä ei ainakaan tullut minulle mitään tekstiviestiä kuten paikallisille."

        Kuvaamo lähettää asiakkaalle s-postiin ja / tai tekstiviestillä kuvakoodin, jonka passin hakija sitten laittaa verkosa hakemukseen. Perin outoa jos kuvaamo ei ole pyytänyt yhteystietoja eikä asiakas niitä tarjonnut.

        Se mikä on outoa, että Suomessa passi lähetetään noutopisteeseen kuten R-Kioskiin, mutta sitä ei lähetetä ulkomaille vaikkapa lähimpään konsulaattiin, sillä osalla konsulaatti saattaa olla kohtuullisen matkan päässä, vaikka lähetystö saattaa olla liiankin kaukana.


    • Anonyymi

      Meni Suomen passi vanhaksi , en viitti uusia ku on Ruotsin passikin :)

      Gubbe 74

      • Anonyymi

        Miten tuo liittyy avauksen aiheeseen, eli passin ulkomailta käsin tilaaminen verkossa, kuvan siihen liittämiseen sen teknisine haasteineen ja sitten valtakirjalla jonku se noutopisteestä hakemaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuo liittyy avauksen aiheeseen, eli passin ulkomailta käsin tilaaminen verkossa, kuvan siihen liittämiseen sen teknisine haasteineen ja sitten valtakirjalla jonku se noutopisteestä hakemaan?

        Tarkoittaa että: Jag skiter i finnepasset !

        D.S.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe