Kaikki otsikossa. Mahtaneeko passin tilaus verkossa onnistua ja sitten vain valtakirja sen noutamiseen jollekin Suomessa asuvalle.
Vai jämähtääkö homma e-passikuvaan, sillä se tulisi tehdä suomalaisessa kuvaamossa tai toimittaa paperikuva henkilökohtaisesti (?) poliisilaitokselle.
Muutoinhan poliisilaitoksella käynti ei ole tarpeellinen jos sormenjälkien otosta ei ole yli kuutta vuotta.
"Passin tai henkilökortin hakeminen ulkomailla"
- https://um.fi/hakeminen-ulkomailla
Hae valmis passi: https://poliisi.fi/hae-valmis-passi-selkokielella
Passi verkossa ja valtakirjalla Suomesta?
7
783
Vastaukset
- Anonyymi
Passin hakeminen voi olla niin monimutkainen prosessi etten jaksa koko saagaa selittää, mutta kerronpa nyt yhtenä yksityiskohtana että kuvautin viime vuonna Suomen visiitilläni oikeaoppisen passikuvan suomalaisessa kuvaamossa. Itse kuvaus sujui laakista parissa minuutissa, mutta jos digikuva koskaan päätyi suomalaiselle poliisiasemalle niin siitä ei ainakaan tullut minulle mitään tekstiviestiä kuten paikallisille. Onneksi osasin pyytää kuvaamosta itselleni saman tien sekä digikuvan sähköpostitse että paperikuvan. Suomalaisesta ulkomaanedustamostahan passia haettassa kelpaa vain tuo paperikuva, enkä Suomesta tietenkään suoraan viitsinyt passia hakea luettuani pitkistä hakuajoista, postin hukkaamista passeista sun muista viranomaissählingeistä, sillä työssäkäyvänä minulla ei sellaisiin mahdollisiin odotteluihin ole aikaa.
- Anonyymi
No, en nyt sen moninmutakisuudetsa tiedä ja avaukseen laittamissani linkeissä asia on selkeästi esitetty.
Edellisellä kerralla olin pitään "kolmannessa" EU-maassa, jossa oli lähetystö samassa kaupungissa ja homma hoitui sujuvasti (kuva-automaatin paperikuvalla ja varsin vanhoilla ID-dokkareilla). Olisivat lähettäneet lähteystöstä passin tilapäiseen osoitteeseen, mutta hain sen paikan päältä. Tieto dokumenttien saapumisesta tuli muistaakseni sekä e-maililla että tekstiviestillä.
Mutta nyt lähin lähetystö on varsin kaukana, eikä liiemmin motiivia reissaamiseen passin vuoksi, mikäli vain sen voisi välttää ja siksipä avaksen kuva-asia.
Selvittelin asiaa myös soittamalla poliisin palveluun. Ulkomailta käsin on teknisesti mahdollista tilata passi ja henkilötodistus netissä, mikäli systeemi ei kerro vaatimusta poliisin pakeilla käyntiin, jota lähtökohtaisesti ei tarvita mikäli sormenjälkien otosta ei ole yli kuutta vuotta. Sitten vain valtakirja noutajalle.
Passikuvan voi liittää hakemukseen oheisen virallisen sivun kautta, joka antaa myös sen tarvittavan kuvakoodin:
- https://lupakuvienvastaanotto.fi/Default.aspx
Mutta sitten tulee vastaan homman tekninen haaste kun paperikuva tulisi skannata ja muutaa pikselilleen tasan tarkoin oikeaan kokoon ja ongelmana on se, että systeemi ei kerro onko kuva kelvollisessa muodossa, joka selviää vasta hakemuksen jo verkossa jätettyään.
Suomalaisen ns. valtuutetun kuvaamon kauttahan homma olisi reilassa suorin tein ja koodin saa molempiin, e-mailiin sekä tekstivietillä. - Anonyymi
"Suomen visiitilläni oikeaoppisen passikuvan suomalaisessa kuvaamossa. Itse kuvaus sujui laakista parissa minuutissa, mutta jos digikuva koskaan päätyi suomalaiselle poliisiasemalle niin siitä ei ainakaan tullut minulle mitään tekstiviestiä kuten paikallisille."
Kuvaamo lähettää asiakkaalle s-postiin ja / tai tekstiviestillä kuvakoodin, jonka passin hakija sitten laittaa verkosa hakemukseen. Perin outoa jos kuvaamo ei ole pyytänyt yhteystietoja eikä asiakas niitä tarjonnut.
Se mikä on outoa, että Suomessa passi lähetetään noutopisteeseen kuten R-Kioskiin, mutta sitä ei lähetetä ulkomaille vaikkapa lähimpään konsulaattiin, sillä osalla konsulaatti saattaa olla kohtuullisen matkan päässä, vaikka lähetystö saattaa olla liiankin kaukana. - Anonyymi
🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒
🍑 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17845324T
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Meni Suomen passi vanhaksi , en viitti uusia ku on Ruotsin passikin :)
Gubbe 74- Anonyymi
Miten tuo liittyy avauksen aiheeseen, eli passin ulkomailta käsin tilaaminen verkossa, kuvan siihen liittämiseen sen teknisine haasteineen ja sitten valtakirjalla jonku se noutopisteestä hakemaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuo liittyy avauksen aiheeseen, eli passin ulkomailta käsin tilaaminen verkossa, kuvan siihen liittämiseen sen teknisine haasteineen ja sitten valtakirjalla jonku se noutopisteestä hakemaan?
Tarkoittaa että: Jag skiter i finnepasset !
D.S.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1367999- 615951
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa813352Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän73103Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101718Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2131709Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3411443Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351212Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931209Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321141