Pastellivärit?

Aloittelija~

Niin että voisiko joku aiheesta minua enemmän tietävä selittää mitä eroa on hard pastel- ja soft pastel-väreillä (ja miten ne suomennetaan, 'kova pastelli' ja 'pehmeä pastelli' eivät oikein soinnu hyvältä minun korvaani)?

Ja jos joku myös tietää erilaisia hyvälaatuisia merkkejä (suomalaisia) kauppoja, mistä niitä voisi ostaa, olisin erittäin kiitollinen.

22

13674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enpä ole varma, mutta lieneekö kyse ns. kuivapastelleista ja öljypastelleista. Itse olen tutustunut vain kuivapastelliin. Et maininnut kaupunkia, tässä jotain Helsingissä:
      Tuubi, Uudenmaankatu 24
      Kehystäjä Tmi, Porthaninkatu 6
      Arteljee, Fredrikinkatu 42
      ja näitä on vaikka kuinka paljon! Kuivapastelliliituja saa myös esim. Suomalaisesta kirjakaupasta, Akateemisesta kirjakaupasta jne. ja pari linkkiä:
      http://www.taidetarvike.com/webshop1g45/sunshop/index.php?action=category&id=10
      http://www.tempera.fi/
      Eli reippaasti vaan liikkeeseen kyselemään, kyllä siellä osaavat neuvoa!

    • Maalari

      Öljypastelleihin (soft pastel) on valmistuksessa käytetty pigmenttejä ja öljyjä, pastellivärit (kuivapastellit tai hard pastel) taas ainoastaan pigmenttijauheesta ja maa-aineksista. Sekä öljy- että kuivapastellit ovat peittäviä, mutta öljypastelleilla saa tehtyä öljyvärimaalauksia muistuttavia pintoja. Lisäksi öljypastellit liukenevat tärpättiin. Kuivapastellit sisältävät lähes ainoastaan väripigmenttiä. Molemmilla piirretään karkealle tai puolikarkealle paperille. Lue esim. J.M. Parramon: Piirustustaidon kirja (WSOY), s. 102-108.

      • Aloittelija~~

        Kiitoksia molemmille vastauksista.

        Minulla olisi kumminkin vielä yksi kysymys; tietääkö kukaan miksi pastelliväreillä sitten piirretään tuollaisille karkeille ja puolikarkeille papereille? Tuleeko siitä erilainen jälki tai jotain, kun verrataan sileäpintaiselle piirrettyyn?


      • Aloittelija~~ kirjoitti:

        Kiitoksia molemmille vastauksista.

        Minulla olisi kumminkin vielä yksi kysymys; tietääkö kukaan miksi pastelliväreillä sitten piirretään tuollaisille karkeille ja puolikarkeille papereille? Tuleeko siitä erilainen jälki tai jotain, kun verrataan sileäpintaiselle piirrettyyn?

        Kuten jo tulikin, öljypastelleista ei juuri kokemusta ole, mutta yksinkertaistettuna kuivapastelli on vähän kuin hiili, eli se ei tartu sileälle kiiltävälle paperille. Karhennetulla paperilla se toimii vähän samoin kuin hiili, eli väriä voi pehmittää ja levittää vaikka sormella, pehmeällä paperi"puikolla" jne. Se myös jää melko "irtonaiseksi" ja onkin sitten kiinnitettävä fixatiivilla. (saa spraypulloissa kaikista liitujakin myyvistä paikoista)


      • edellinen jatkaa
        Ranskalaisetkorot kirjoitti:

        Kuten jo tulikin, öljypastelleista ei juuri kokemusta ole, mutta yksinkertaistettuna kuivapastelli on vähän kuin hiili, eli se ei tartu sileälle kiiltävälle paperille. Karhennetulla paperilla se toimii vähän samoin kuin hiili, eli väriä voi pehmittää ja levittää vaikka sormella, pehmeällä paperi"puikolla" jne. Se myös jää melko "irtonaiseksi" ja onkin sitten kiinnitettävä fixatiivilla. (saa spraypulloissa kaikista liitujakin myyvistä paikoista)

        Kuivapastelliliituja myydään muuten myös yksittäin, joten alkuun pääsee ihan kivasti, ostamalla 6-10 eriväristä liitua, pari arkkia erivärisiä papereita (harjoitella voi vaikka halpaan värilliseen kartonkiin ihan aluksi) ja siitä vaan sitten kokeilemaan! Ei se sen kummempaa ole. Jos tuntuu, että puuhasta innostuu enemmän, mm. Työväenopistot järjestää edullisia kursseja aiheesta. Tää on helppoa hommaa aloitella, kun ei tietoa tarvitse ohenteista, öljyistä ym. Liidut ja paperia, ja siitä vaan suttaamaan, kyllä siinä tehdessä huomaa, miten liitu toimii! (ei kukaan ole seppä syntyessään) Pikku vinkki; vähän kuivapastelleilla kyllä saa sotkua aikaiseksi, hieno väripöly leviää iloisesti, joten älä aloita valkoisella plyyshisohvalla harjoittelua... ;)) Mukavaa kesää!


      • Maalari
        Aloittelija~~ kirjoitti:

        Kiitoksia molemmille vastauksista.

        Minulla olisi kumminkin vielä yksi kysymys; tietääkö kukaan miksi pastelliväreillä sitten piirretään tuollaisille karkeille ja puolikarkeille papereille? Tuleeko siitä erilainen jälki tai jotain, kun verrataan sileäpintaiselle piirrettyyn?

        Karkean paperin merkityksestä pastellimaalauksessa saitkin tuossa jo tietoa. Ölyjpastelleilla pystyy tekemään erinomaisesti samankaltaisia pintoja kuin öljyvärimaalauksessa. Eli ne soveltuvat erinomaisesti esim. öljyvärimaalaamisen luonnosteluun ja harjoitteluun. Pastelleja kannattaa ostaa hieman laajempi sarja värejä kerralla. Niitä myydään esim. maisemamaalaamiseen sopivia värisarjoja kuten myös muotokuvamaalaamiseen on olemassa omia värirasioita. Pastellimaalaamisessa käytetään yleensä huomattavasti useampia värisävyjä kuin esim. öljyvärimaalauksessa, jossa värisävyjä yleensä tehdään perusvärejä sekoittamalla. Kuivapastelleja ei kovin paljoa pitäisi sekoitella vaan käyttää yhtä värisävyä kerrallaan. Lisäksi kuivapastellien kanssa sopii hyvin esim. hiilikynä tms. pastellien seurana. Pastellityöt, sekä kuiva- että öljypastellit, täytyy kehystää lasin taakse.


      • pastellityttö
        Maalari kirjoitti:

        Karkean paperin merkityksestä pastellimaalauksessa saitkin tuossa jo tietoa. Ölyjpastelleilla pystyy tekemään erinomaisesti samankaltaisia pintoja kuin öljyvärimaalauksessa. Eli ne soveltuvat erinomaisesti esim. öljyvärimaalaamisen luonnosteluun ja harjoitteluun. Pastelleja kannattaa ostaa hieman laajempi sarja värejä kerralla. Niitä myydään esim. maisemamaalaamiseen sopivia värisarjoja kuten myös muotokuvamaalaamiseen on olemassa omia värirasioita. Pastellimaalaamisessa käytetään yleensä huomattavasti useampia värisävyjä kuin esim. öljyvärimaalauksessa, jossa värisävyjä yleensä tehdään perusvärejä sekoittamalla. Kuivapastelleja ei kovin paljoa pitäisi sekoitella vaan käyttää yhtä värisävyä kerrallaan. Lisäksi kuivapastellien kanssa sopii hyvin esim. hiilikynä tms. pastellien seurana. Pastellityöt, sekä kuiva- että öljypastellit, täytyy kehystää lasin taakse.

        Hei vaan! Olen innostunut tekemään kuivapastelleilla paperille. Mutta nyt haluaisin tehdä jotain suurikokoista. Kaupasta saa rullassa hyvää paperia, mutta kuinka sitten sen kehystyspuolen? Jos työn mitat ovat vaikka 150 x 190cm saako sille paspiksia? Entä jos ei tykkää paspiksista, voiko pastellityötä kehystyttää ilman? Entä jos pastellityön tekisi kovalevylle, miten se pitäisi kiinnittää ja kehystää?

        Tällaisia poshdiskelen tällä kertaa.


      • olivetree
        pastellityttö kirjoitti:

        Hei vaan! Olen innostunut tekemään kuivapastelleilla paperille. Mutta nyt haluaisin tehdä jotain suurikokoista. Kaupasta saa rullassa hyvää paperia, mutta kuinka sitten sen kehystyspuolen? Jos työn mitat ovat vaikka 150 x 190cm saako sille paspiksia? Entä jos ei tykkää paspiksista, voiko pastellityötä kehystyttää ilman? Entä jos pastellityön tekisi kovalevylle, miten se pitäisi kiinnittää ja kehystää?

        Tällaisia poshdiskelen tällä kertaa.

        Sen paperin voisi liimata kiilakehyksiin pingotetulle kankaalle. Tai sitten voisit suoraan tehdä pastellityösi pingotetulle kankaalle. Tosin pastellitöissä yleensä suositellaan käyttämään lasia, niin että kyllä sille kokonaisuudelle tulee jonkinverran painoa.
        Jos teet kovalevylle niin jonkinlainen gesso olisi varmaan hyvä laittaa levylle ensin, niin että pastellivärillä on joku mihin tarttua paremmin. Jos se työ on melkein kaksimetrinen, niin paspiksien kanssa voi joutua vähän säätämään, voisikohan ne leikata neljästä palasta ja sitten yhdistää nurkistaan, en tiedä miten siisti tosta tulis. Mutta lasi ton kokosessa työssä painaa paljon ja uskoisin että maksaa myös jonkun verran.


      • ollako ?
        olivetree kirjoitti:

        Sen paperin voisi liimata kiilakehyksiin pingotetulle kankaalle. Tai sitten voisit suoraan tehdä pastellityösi pingotetulle kankaalle. Tosin pastellitöissä yleensä suositellaan käyttämään lasia, niin että kyllä sille kokonaisuudelle tulee jonkinverran painoa.
        Jos teet kovalevylle niin jonkinlainen gesso olisi varmaan hyvä laittaa levylle ensin, niin että pastellivärillä on joku mihin tarttua paremmin. Jos se työ on melkein kaksimetrinen, niin paspiksien kanssa voi joutua vähän säätämään, voisikohan ne leikata neljästä palasta ja sitten yhdistää nurkistaan, en tiedä miten siisti tosta tulis. Mutta lasi ton kokosessa työssä painaa paljon ja uskoisin että maksaa myös jonkun verran.

        Pastelliliidut tuli myös jokin aika sitten ostettua, mutta aika on mennyt öljyväreillä
        maalatessa. Rembrandt soft pastelliliidut 30 kpl laatikossa.
        Seinällä on yksi pastellityö, jonka puhdistin, kun se oli ollut varmaan yli 20 vuotta
        kehyksissä lasin alla.
        Paperi on vähän erilaisempaa. Eli nurjalta puolelta valkoinen, mutta toiselta puolelta
        musta, johon on aihe tehty pastelli liidulla.
        Musta pinta on sellainen nukkamainen, vähän samettimainen ja pehmeä.
        Ei kuten tavallinen paperi tai akvarellipaperi.

        Onko pastellipaperi tuon tyyppistä ja saakohan tuollaista paperia mistään.
        Tunnelmallisia aiheita saisi tehtyä mustalle pohjalle.


      • joijjjio
        ollako ? kirjoitti:

        Pastelliliidut tuli myös jokin aika sitten ostettua, mutta aika on mennyt öljyväreillä
        maalatessa. Rembrandt soft pastelliliidut 30 kpl laatikossa.
        Seinällä on yksi pastellityö, jonka puhdistin, kun se oli ollut varmaan yli 20 vuotta
        kehyksissä lasin alla.
        Paperi on vähän erilaisempaa. Eli nurjalta puolelta valkoinen, mutta toiselta puolelta
        musta, johon on aihe tehty pastelli liidulla.
        Musta pinta on sellainen nukkamainen, vähän samettimainen ja pehmeä.
        Ei kuten tavallinen paperi tai akvarellipaperi.

        Onko pastellipaperi tuon tyyppistä ja saakohan tuollaista paperia mistään.
        Tunnelmallisia aiheita saisi tehtyä mustalle pohjalle.

        Kuiva (pöly) pastelleissa on nykyään kahta lajia: hard=liitu kovempaa, ja soft=liitu pehmeämpää. Yleensä mitä pehmeämpi, sen parempi. Öljypastellit on ememmän "lasten" värejä. Itse olen tilannut hyviä Hardmunth pastelleja artshopista (artshop.fi).

        Paspapahvien yleisimmät koot on 81x120cm, joitain perusvärejä saattaa saada hieman isompina arkkeina. Pastellityön voi kehystää myös ilman paspaakin, silloin käytetään ns. pastellilistaa, jolla työ saadaan irti lasista. Parhaiten pastellit tarttuu karheaan paperiin (ingres) ja väri kiinnitetään fixatiivilla.


      • epicurist
        joijjjio kirjoitti:

        Kuiva (pöly) pastelleissa on nykyään kahta lajia: hard=liitu kovempaa, ja soft=liitu pehmeämpää. Yleensä mitä pehmeämpi, sen parempi. Öljypastellit on ememmän "lasten" värejä. Itse olen tilannut hyviä Hardmunth pastelleja artshopista (artshop.fi).

        Paspapahvien yleisimmät koot on 81x120cm, joitain perusvärejä saattaa saada hieman isompina arkkeina. Pastellityön voi kehystää myös ilman paspaakin, silloin käytetään ns. pastellilistaa, jolla työ saadaan irti lasista. Parhaiten pastellit tarttuu karheaan paperiin (ingres) ja väri kiinnitetään fixatiivilla.

        Sennelierin tai Caran D'achen öljypastellit ovat kyllä ihan eri asia, kun jotkut Sakurat.
        Pro-tason ÖP:t ovat monipuolisia värejä, joilla saa tehtyä täysin maalauksellisia juttuja eri tekniikoita käyttäen. Ovat kyllä eri asia kuin kuivat pastellitkin käytännössä.


      • :))))))))

        soft pastel=kuivapastelli


      • katjuliini
        :)))))))) kirjoitti:

        soft pastel=kuivapastelli

        siis tuo on juuri väärinpäin. Hard pastel=kuivapastelli


      • öljypastellipoeka
        epicurist kirjoitti:

        Sennelierin tai Caran D'achen öljypastellit ovat kyllä ihan eri asia, kun jotkut Sakurat.
        Pro-tason ÖP:t ovat monipuolisia värejä, joilla saa tehtyä täysin maalauksellisia juttuja eri tekniikoita käyttäen. Ovat kyllä eri asia kuin kuivat pastellitkin käytännössä.

        Juurikin näin. Öljypastellit on kaukana "lasten väreistä". Ja mitä siitä vaikka olisivatkin tituleerattu moisiksi. Yksinkertainen on kaunista!


      • Öljyväripoeka
        olivetree kirjoitti:

        Sen paperin voisi liimata kiilakehyksiin pingotetulle kankaalle. Tai sitten voisit suoraan tehdä pastellityösi pingotetulle kankaalle. Tosin pastellitöissä yleensä suositellaan käyttämään lasia, niin että kyllä sille kokonaisuudelle tulee jonkinverran painoa.
        Jos teet kovalevylle niin jonkinlainen gesso olisi varmaan hyvä laittaa levylle ensin, niin että pastellivärillä on joku mihin tarttua paremmin. Jos se työ on melkein kaksimetrinen, niin paspiksien kanssa voi joutua vähän säätämään, voisikohan ne leikata neljästä palasta ja sitten yhdistää nurkistaan, en tiedä miten siisti tosta tulis. Mutta lasi ton kokosessa työssä painaa paljon ja uskoisin että maksaa myös jonkun verran.

        Lasia? No entäs huomattavasti edullisempi ja kevyempi vaihtoehto kuten läpinäkyvä polykarbonaattimuovilevy ÖP-teoksen päälle?


    • epicurist

      Mm. Akateemisesta satava korealainen Mungyo Gallery Artists Soft Pastels on hinta/laatu suhteeltaan hyvä setti ja suht halpa, maksaa jotain 20€/48liitua. Kokeilee niillä ja sitten siirry parempiin kalliimpiin väreihin jos innostusta riittää.

    • Arttari

      kirjakauppojen taideosastoiltakin!

    • Omena

      Voi elämä mitä tietoa ihmisillä.. eivät SOFT PASTELLIT ole öljypastelleja! Kovat ja pehmeät ovat molemmat kuivia pastelleja. Ero on siinä, että pehmeissä pigmentti on yleensä voimakkaampi ja jälki tahrivampaa kuin kuivissa. Kuivat ovat hyviä esim luonnostellessa tai vahvaa viivaa tehdessä.. eivät blendaannu nii hyvin kuin pehmeät. KS WIKIPEDIA: hakusanana PASTELS. Siellä lukeepi lisää..

    • telepatiaa_

      Aaa, kiitos asiantuntijalausunnosta! Toivottavasti aloittaja vuodelta 2005 saa sen... ;)

      • :)

        ...niin tai joku, jota asia tänä päivänä kiinnostaa.
        Ihan hyvä tuo oli korjata, aikamoista läpiä päähänhän se "fakta" oli ;)


    • Öljypastellipoeka

      Olen aloittelemassa öljypastelleilla taiteilua kun löysin kaapin uumenista moiset ja syntyi nopeasti hyvää jälkeä. Oli ilo raatustaa!

      Tarkoitus ois luoda jatkossa kunnon maalauksellisia teoksia ÖP:llä joissa on myös jonkin verran tarkkoja ja jopa hiuksenhienoja yksityiskohtia. Joten voisiko joku kokeneempi ÖP-taiteilija hieman valaista millaisia tekniikoita voi ja kannattaa yhdistää öljypastellilen kanssa jotta vois tarvittaessa piirtää hyvinkin tarkkaa yksityiskohtaa, ohutta viivaa / muotoa öljypastellin päälle?

      Eli mikä tarttuu ÖP:n päälle? No öljy / akryylimaali ainakin tai joku muu "märkätekniikka". Lyijäriä / puuvärejä tai tussejakaan on varmaan turha yrittää piirtää ÖP:n päälle?

    • Nimimerkin paikka

      öljypastel on englanniksi oil pastel ei soft pastel. and soft pastel and hard pastel ero on kovuudessa tosin se vaihtelee merkin joskus jopa sävyn mukaan.(varsinkin Sennelerin tuotteessa jotkut värit ovat todella kovia kuulemma tummat punaiset ja siniset muistelen). lisäksi noille soft pastel ja hard pastellille ei ole erottelevaa käännöstä tässä muutenkin pastellitöiden tekijän kehitysmaassa "hienoimmat" merkit vaatii erikois tilauksia jos haluaa kaikkia sävyjä. siksi "hienoimmat" koska tuotteet ovat makuasia mutta minun makuni mukaan menee noin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3502
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      3011
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2376
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1464
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe