Pappateltan aika on ohi

Anonyymi-ap

Kaikki isommalla rahalla veneen ostavat valitsevat jäykän vaihtoehdon. Milloinkohan siirrytään ihan rehelliseen umpiseinäiseen koppiin?

95

1796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi ihmeessä siirryttäisiin? Mahdatko nyt sekoittaa sprayhoodin ja pappateltan? Moni vaihtaa sprayhoodin doghouseen mutta kovakuorinen pappateltta on vielä näkemättä. Eikä siinä kovakuorisessa mitään järkeä olisikaan kun välillä tarvitaan avotilaa ja välillä suojaa samassa paikassa, eikä sitä monikäyttöisyyttä saa kovakuorisena vaikka kuinka olisi rahaa, tai ratkaisusta tulisi liian iso ja kömpelö, tarvittaisiin lisää miehistöä ja koko hommasta katoaisi hauskuus. Voihan ne hallintalaitteet vetää kajuuttaan jos haluaa, mutta miksi poistaa hyvä avotila?

    • Anonyymi

      Kyllä on nytkin kylmää kyytiä purjehtia, lämmin pilot house olisi ihana.

    • Anonyymi

      Kaupoista saa purjehdukseen tarkoitettuja vaatteita!

      • Anonyymi

        Vedä sinä spede pukua päälle ja nautiskele pakasesta, toiset eivät ole masokismiin taipuvaisia, toiset näköjään ovat....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedä sinä spede pukua päälle ja nautiskele pakasesta, toiset eivät ole masokismiin taipuvaisia, toiset näköjään ovat....

        En minä purjehdi pakkasella ja tuskin muutkaan!Ilmeisesti olet käsittänyt purjehtimisen väärin?Purjehtimista harrastetaan kesä-aikaan...ei talvella!


    • Anonyymi

      Pappateltta on mainio eteishuone .Minulla sen pystyttämiseen menee 4 minuuttia ja se toimii hyvin tuulensuojana ja sateensuojana !Ja luukusta pääsee suoraan nukutun yön jälkeen ns eteistilaan.Kyllä pappateltta luo mukavuutta!

      • Anonyymi

        Minulla oli aikoinaan pappateltta, johon tuli myös yksi lämmitysputki Webastolta.
        Siellä pystyi halutessaan purjehtimaan t-paidassa kylmilläkin ilmoilla.
        Märät vaatteet oli helppo kuivattaa siinä kuomun alla helposti. Se oli kuin yksi ylimääräinen hytti.
        Ymmärrän hyvin, että sellaiselle luksukselle ollaan kateellisia, kuten joku vuosi sitten sai näiltä sivuilta lukea.
        Happamia sanoi kettu pihlajan marjoista D.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli aikoinaan pappateltta, johon tuli myös yksi lämmitysputki Webastolta.
        Siellä pystyi halutessaan purjehtimaan t-paidassa kylmilläkin ilmoilla.
        Märät vaatteet oli helppo kuivattaa siinä kuomun alla helposti. Se oli kuin yksi ylimääräinen hytti.
        Ymmärrän hyvin, että sellaiselle luksukselle ollaan kateellisia, kuten joku vuosi sitten sai näiltä sivuilta lukea.
        Happamia sanoi kettu pihlajan marjoista D.

        Eihän pappateltan tekeminen tai teettäminen paljoa edes maksa vanhaankaan veneeseen. Meillä oli Avance 24:ssä ja hyvä oli, satamassa ei koskaan tarve tuoda märkiä sadevaatteita kajuuttaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän pappateltan tekeminen tai teettäminen paljoa edes maksa vanhaankaan veneeseen. Meillä oli Avance 24:ssä ja hyvä oli, satamassa ei koskaan tarve tuoda märkiä sadevaatteita kajuuttaan.

        26-jalkaiseen sprayhood alkaen 2 tonnia, pappateltta enemmän. Kysytty useammasta oaikasta tänä keväänä.(pappatelttaa huvikseen, sellaista en aio hankkia)

        Avance 24:n arvo ei montaa tonnia ole, joten olipas taas "ei paljon mitään", jos pappateltta maksaa siihen kolme tonnia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        26-jalkaiseen sprayhood alkaen 2 tonnia, pappateltta enemmän. Kysytty useammasta oaikasta tänä keväänä.(pappatelttaa huvikseen, sellaista en aio hankkia)

        Avance 24:n arvo ei montaa tonnia ole, joten olipas taas "ei paljon mitään", jos pappateltta maksaa siihen kolme tonnia

        Ei veneen arvo vaikuta pappateltan arvoon yhtään mitään. Ja ihan knoppitietona että Avance maksoi 80-luvulla reippaasti enemmän kuin tänään mutta käyttöarvo ei ole muuttunut vuosien saatossa jos veneestä on pidetty huolta. Pappateltta nostaa käyttöarvoa enemmän kuin pappateltta maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei veneen arvo vaikuta pappateltan arvoon yhtään mitään. Ja ihan knoppitietona että Avance maksoi 80-luvulla reippaasti enemmän kuin tänään mutta käyttöarvo ei ole muuttunut vuosien saatossa jos veneestä on pidetty huolta. Pappateltta nostaa käyttöarvoa enemmän kuin pappateltta maksaa.

        Joo maksoi se S-Mersukin 15 vuotta sitten 120 tonnia, nyt siitä saa kymppitonnin.
        Ei silti ole mitään järkeä laittaa siihen rättikattoa, niin kiva kun se aurinkoisella säällä olisikin.

        Toisekseen - jos rahat riittävät vaivoin muutaman tonnin Avanceen, vain ääliö pistää toisen mokoman Sunbrellarullaan ja putkiin.

        Osta siihen Avanceen uudet purjeet ja köysistöt, niin pääset sillä sitä sadetta pakoon satamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        26-jalkaiseen sprayhood alkaen 2 tonnia, pappateltta enemmän. Kysytty useammasta oaikasta tänä keväänä.(pappatelttaa huvikseen, sellaista en aio hankkia)

        Avance 24:n arvo ei montaa tonnia ole, joten olipas taas "ei paljon mitään", jos pappateltta maksaa siihen kolme tonnia

        Mielenkiintoinen kommentti.

        ” 26-jalkaiseen sprayhood alkaen 2 tonnia, pappateltta enemmän. Kysytty useammasta oaikasta tänä keväänä.(pappatelttaa huvikseen, sellaista en aio hankkia)”

        Otit kuitenkin selvää hinnoista.
        Se on tietenkin sinun päätöksesi mitä varusteita veneeseesi hankit, mutta minun oma kokemukseni oli, että en muista mistä ominaisuudesta veneessäni olisin ollut yhtä tyytyväinen.
        Lukemattomia kertoja olin laiturissa tekemässä jotakin huoltoja tai siivouksia kun sadekuuro tuli päälle.
        Sain jatkaa rauhassa töitäni ja työkalut säilyivät kuivina avotilassa.

        Tietenkin tähän täytyy lisätä jotkin negatiivista, jotta ylistys ei olisi liian yksipuolista.
        Kun se sade sitten meni pois ja aurinko tuli esiin, niin täytyi kiireesti aukoa teltan liepeitä, koska siellä sisällä tuli kuuma.

        Minä en kokenut sen pystytystä mitenkään työläänä, sillä hyödyt olivat paljon suurempia.
        Ymmärrän kyllä niitä, jotka eivät siedä pressusulkeisija, joten heille se ei ehkä sovi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo maksoi se S-Mersukin 15 vuotta sitten 120 tonnia, nyt siitä saa kymppitonnin.
        Ei silti ole mitään järkeä laittaa siihen rättikattoa, niin kiva kun se aurinkoisella säällä olisikin.

        Toisekseen - jos rahat riittävät vaivoin muutaman tonnin Avanceen, vain ääliö pistää toisen mokoman Sunbrellarullaan ja putkiin.

        Osta siihen Avanceen uudet purjeet ja köysistöt, niin pääset sillä sitä sadetta pakoon satamaan.

        Tyhmähän olet. Kyllä siihen vanhaankin S-Mersuun kannattaa rättikatto laittaa jos se on ilman kattoa ja muuten hyvässä kunnossa. Eri juttu ellei sinulla ole varaa, olisit ostanut mersun tilalle volkkarin ja siihen rättikaton niin ei tarvitse ajella mersulla sateessa ja kastua.

        Entä jos siinä Avancessa on jo uudet purjeet ja köysistöt, runko kunnossa ja sisustus rempattu? Kannattaa siihen pappakuomu laittaa jos sellaisen haluaa, veneen rahallisesta arvosta riippumatta. Lisää kummasti koko veneen käyttöarvoa vaikkei se myyntiarvoon paljoakaan vaikuta. Käyttöön niitä veneitä ostetaan eikä sijoituskohteiksi ja myyntiin.

        Eikä tarvitse olla rahan puutteesta kiinni, jos vanha Avance miellyttää ja täyttää veneelle asettamansa kriteerit, niin sehän on pelkästään hyvä asia, että niitä saa halvalla. Käytetyn veneen osto (olisi budjetti mikä tahansa, muutaman tonnin tai miljoonan) kertoisi rahan puutteesta ainoastaan jos samaa mallia saisi edelleen uutena.

        Jos rahaa on vain muutamia tonneja, niin paljon fiksumpaa on ostaa se muutaman tonnin vanha Avance ja varustella se kunnolla, esim. pappakuomulla jos sellaisen haluaa, kuin että pistää kaikki rahat uudempaan kalliimpaan veneeseen ja kärvistelee ilman kunnon varusteita. Avance kun kestää käyttöä paljon pidempään kuin S-Mersu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoinen kommentti.

        ” 26-jalkaiseen sprayhood alkaen 2 tonnia, pappateltta enemmän. Kysytty useammasta oaikasta tänä keväänä.(pappatelttaa huvikseen, sellaista en aio hankkia)”

        Otit kuitenkin selvää hinnoista.
        Se on tietenkin sinun päätöksesi mitä varusteita veneeseesi hankit, mutta minun oma kokemukseni oli, että en muista mistä ominaisuudesta veneessäni olisin ollut yhtä tyytyväinen.
        Lukemattomia kertoja olin laiturissa tekemässä jotakin huoltoja tai siivouksia kun sadekuuro tuli päälle.
        Sain jatkaa rauhassa töitäni ja työkalut säilyivät kuivina avotilassa.

        Tietenkin tähän täytyy lisätä jotkin negatiivista, jotta ylistys ei olisi liian yksipuolista.
        Kun se sade sitten meni pois ja aurinko tuli esiin, niin täytyi kiireesti aukoa teltan liepeitä, koska siellä sisällä tuli kuuma.

        Minä en kokenut sen pystytystä mitenkään työläänä, sillä hyödyt olivat paljon suurempia.
        Ymmärrän kyllä niitä, jotka eivät siedä pressusulkeisija, joten heille se ei ehkä sovi.

        Jos on rahasta pulaa, miettii jatkuvasti jälleenmyyntiarvoa ja panostaa harrastuksen näkökulmasta jatkuvasti vääriin asioihin. Jos rahaa on riittävästi, ostaa pappakuomun vaikka jälleenmyyntiarvottomaan veneeseen jos katsoo sellaisen tarpeelliseksi omaan käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        26-jalkaiseen sprayhood alkaen 2 tonnia, pappateltta enemmän. Kysytty useammasta oaikasta tänä keväänä.(pappatelttaa huvikseen, sellaista en aio hankkia)

        Avance 24:n arvo ei montaa tonnia ole, joten olipas taas "ei paljon mitään", jos pappateltta maksaa siihen kolme tonnia

        Missä spreikka niin paljon maksaa...ha ha haa?Viime kesänä maksoin spreikasta kuljetuksineen 730 euroa!!!Huom 31jalkainen vene.Tekijä turust!Hinnat kannattaa kysyä tekijöilta ,eikä tuolta 2000 anonyymiltä!Oletko muuten arvioinut paljon maksaa kiinteän kopin rakentaminen...8000 euroa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on rahasta pulaa, miettii jatkuvasti jälleenmyyntiarvoa ja panostaa harrastuksen näkökulmasta jatkuvasti vääriin asioihin. Jos rahaa on riittävästi, ostaa pappakuomun vaikka jälleenmyyntiarvottomaan veneeseen jos katsoo sellaisen tarpeelliseksi omaan käyttöön.

        Näinpä. Jos miettii veneen varustelua ja kunnostusta siltä kantilta, että pitäisi maksaa itsensä takaisin jälleenmyyntiarvossa, niin eipä noille kannata tehdä mitään - antaa vain ränsistyä, niin menee vähemmän rahaa.

        Voi olla, että joillain on tarve näyttää varallisuuttaan, ja hankkii niin kalliin veneen kuin suinkin pystyy. Valtaosa kuitenkin veneilee sellaisella veneellä, johon on itse tyytyväinen, ja jonka kanssa jää rahaa veneen paranteluun ja kunnossapitoon, sekä tietysti kaikkeen veneilyyn liittymättömään. Oman veneeni arvo lienee luokkaa 10 % vuosituloistani, enkä koe minkäänlaista tarvetta vaihtaa. Se on hyvä vene minulle. Rahaa sen laittamiseen on mennyt vuosien mittaan varmasti moninkertaisesti sen arvon verran, en ole laskenut eikä pahemmin kiinnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä spreikka niin paljon maksaa...ha ha haa?Viime kesänä maksoin spreikasta kuljetuksineen 730 euroa!!!Huom 31jalkainen vene.Tekijä turust!Hinnat kannattaa kysyä tekijöilta ,eikä tuolta 2000 anonyymiltä!Oletko muuten arvioinut paljon maksaa kiinteän kopin rakentaminen...8000 euroa?

        Ilmeisesti "pienestä" oviaukon peittävästä?

        MP-Venekuomulta et ainakaan saa 31-jalkaiseen 730 eurolla minkäänlaista rättiä kaarineen veneeseen asennettuna.

        Tietysti voit asentaa sen itse. Ja "tein itse ja säästin" -lopputulos hivelee silmiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti "pienestä" oviaukon peittävästä?

        MP-Venekuomulta et ainakaan saa 31-jalkaiseen 730 eurolla minkäänlaista rättiä kaarineen veneeseen asennettuna.

        Tietysti voit asentaa sen itse. Ja "tein itse ja säästin" -lopputulos hivelee silmiä.

        Itse kai se joku sieltä MP-Venekuomultakin sen asennuksen tekisi..

        MP-Venekuomu lienee tunnetuin alan toimija, joten heillä varmastikin riittää kysyntää kovemmillakin hinnoilla. Edullisempaa löytynee kun jaksaa kaivaa tuntemattomia tekijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse kai se joku sieltä MP-Venekuomultakin sen asennuksen tekisi..

        MP-Venekuomu lienee tunnetuin alan toimija, joten heillä varmastikin riittää kysyntää kovemmillakin hinnoilla. Edullisempaa löytynee kun jaksaa kaivaa tuntemattomia tekijöitä.

        Itse löysin yhden vähemmän tunnetun tekijän Porista.

        Lupasi tulla veneelle mittaamaan, ei näkynyt. Soitin perään, lupasi tulla ja soittaa kun tulee.
        Kolmannella kerralla ei vastannut puhelimeen.

        Sittemmin koko pulju meni ilmeisesti nurin.
        Veneen patjastot verhoilutin joskus yhdellä "pienemmällä toimijalla".
        Ko. työ myöhästyi kaksi kuukautta alunperin sovitusta, kangas oli eri kuin mitä alunperin oli sovittu - hinta sentään piti.
        Tosin verhoilut muistuttivat lähinnä virtahevon persettä.

        Se kesä meni niillä, mutta teetin seuraavaksi kesäksi kokonaan uudet tyynyt ja patjat, maksoi enemmän, mutta hienot tuli. Ja oli ns. "nimekkäämpi" tekijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti "pienestä" oviaukon peittävästä?

        MP-Venekuomulta et ainakaan saa 31-jalkaiseen 730 eurolla minkäänlaista rättiä kaarineen veneeseen asennettuna.

        Tietysti voit asentaa sen itse. Ja "tein itse ja säästin" -lopputulos hivelee silmiä.

        Juuri kyseiseltä firmalta 700 euroa ja lähetys 30 euroa.Kun kaaret on valmiina,ei niitä kannata tilata uudestaan!Kiinteän doghousen tekeminen joltaina ammattimieheltä maksaa ehkä 10000 ,jos kiireiltään edes alkavat tekemään....ja varmaan kehoittavat sinua hankkimaan pappateltan!


    • Anonyymi

      Kaikki eivät osta venettä isommalla rahalla.

      • Anonyymi

        Jotkut ostaa samankoikoisella rahalla, mutta niitä on enemmän ja paljon.


    • Anonyymi

      Minne se teltta laitetaan, kun se ei ole käytössä?

      Mulla ei ainakaan ole veneessä tilaa putki/kangasläjän varastoinnille.

      Ja jos joku perustelee tuota purjehduksenaikaisena sääsuojana, väitän että alkaisi olla aika vaihtaa harrastusta vaikka autoon, bussiin tai junalla ajeluun. Niissä voi istua lämpimässä ja katsoa maisemia ihan kirkkaan lasin läpi.

      • Anonyymi

        Minulla ainakin on veneessä sisätila ja ulkotila, mihin tarvitsisi kahta sisätilaa? Monessa veneessä on tullut käytyä, jossa on pappateltta, poikkeuksetta kulku sinne sisään ja ulos on aikamoista könyämistä. Erityisen hankalaa kulku on nykycruisesreissa, joissa sivukannet on kapeita sisätilojen maksimoinnin takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ainakin on veneessä sisätila ja ulkotila, mihin tarvitsisi kahta sisätilaa? Monessa veneessä on tullut käytyä, jossa on pappateltta, poikkeuksetta kulku sinne sisään ja ulos on aikamoista könyämistä. Erityisen hankalaa kulku on nykycruisesreissa, joissa sivukannet on kapeita sisätilojen maksimoinnin takia.

        Se pappatelttaan kulkeminen voi olla ongelma jos koko talven löhöää sohvalla syöden sipsejä ja juoden kaljaa ja sama pämppääminen jatkuu kesällä. Harvassa on ne purjeveneet joihin voi marssia kuin Viking Linen buffettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se pappatelttaan kulkeminen voi olla ongelma jos koko talven löhöää sohvalla syöden sipsejä ja juoden kaljaa ja sama pämppääminen jatkuu kesällä. Harvassa on ne purjeveneet joihin voi marssia kuin Viking Linen buffettiin.

        Taidat kertoa omasta toimintamallistasi, jota et suosittele purjehtijoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se pappatelttaan kulkeminen voi olla ongelma jos koko talven löhöää sohvalla syöden sipsejä ja juoden kaljaa ja sama pämppääminen jatkuu kesällä. Harvassa on ne purjeveneet joihin voi marssia kuin Viking Linen buffettiin.

        No mitäs varten se pappateltta siinä veneessä on?
        Kaljaa ja viininlipitystä. Et sinäkään siellä telttasi sisällä penkkipunnerrusta tai taljavetoja tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mitäs varten se pappateltta siinä veneessä on?
        Kaljaa ja viininlipitystä. Et sinäkään siellä telttasi sisällä penkkipunnerrusta tai taljavetoja tee.

        Ei siellä kaljaa vedetä. Viiniä välillä, mutta niissä rajoissa, ettei pappateltan pystyttäminen ja purkaminen tai sen kulkuaukosta kulkeminen tunnu könyämiseltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siellä kaljaa vedetä. Viiniä välillä, mutta niissä rajoissa, ettei pappateltan pystyttäminen ja purkaminen tai sen kulkuaukosta kulkeminen tunnu könyämiseltä.

        Monessa veneessä sivukansi on pappateltan kohdalla hägin tuskin jalkaterän levyinen. Teltan seinä taas pystyseinä. Kulku sinne on samalainen kuin moottoriveneiden pressun alle, könyämistä, vaikka olisi timmissä kunnossa. Avoimen istumalaatikon kautta kulku taas on esteetöntä ja biminin allekin helppoa. Ja siellä pappateltassa katsot sitten maailmaa pullonpohjaakin huonomman optiikan kautta ja sitä ikkunaakin on horisontista hyvin rajallinen osuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siellä kaljaa vedetä. Viiniä välillä, mutta niissä rajoissa, ettei pappateltan pystyttäminen ja purkaminen tai sen kulkuaukosta kulkeminen tunnu könyämiseltä.

        Ruotsissa pappatelttaa kutsutaan nimellä "supstuga". Kertoo sen käyttötarppesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa pappatelttaa kutsutaan nimellä "supstuga". Kertoo sen käyttötarppesta.

        Ruotsissa tehdään monta asiaa toisin eikä välttämättä paremmin. Ruotsissa esim. isoja Honda Goldwing tyylisiä moottoripyöriä kutsutaan nimellä "bögfåtölj" ja on niillä sellainenkin käsite kuin "runkbulle" jonka merkityksen saat googlailla ihan itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monessa veneessä sivukansi on pappateltan kohdalla hägin tuskin jalkaterän levyinen. Teltan seinä taas pystyseinä. Kulku sinne on samalainen kuin moottoriveneiden pressun alle, könyämistä, vaikka olisi timmissä kunnossa. Avoimen istumalaatikon kautta kulku taas on esteetöntä ja biminin allekin helppoa. Ja siellä pappateltassa katsot sitten maailmaa pullonpohjaakin huonomman optiikan kautta ja sitä ikkunaakin on horisontista hyvin rajallinen osuus.

        Ei moottoriveneidenkään kuomun alle kulkemisen tarvitse olla könyämistä. Jos pappakuomut on paskoja koska joku on suunnitellut huonon pappakuomun tai veneen johon pappakuomu ei sovellu, on kaikki paskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa tehdään monta asiaa toisin eikä välttämättä paremmin. Ruotsissa esim. isoja Honda Goldwing tyylisiä moottoripyöriä kutsutaan nimellä "bögfåtölj" ja on niillä sellainenkin käsite kuin "runkbulle" jonka merkityksen saat googlailla ihan itse.

        Gold Wing on maailman sivu ollut suomenkielisissä motoristipiireissä "homosohva".

        Kenties tästä voi vetää jotain yhtäläisyyksiä pappatelttaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gold Wing on maailman sivu ollut suomenkielisissä motoristipiireissä "homosohva".

        Kenties tästä voi vetää jotain yhtäläisyyksiä pappatelttaan?

        Ruotsalaisilta se nimitys on kopioitu. Tietyissä piireissä purjehdusta pidetään homojen harrastuksena... että mitä vedetään?


    • Anonyymi

      Sen verran hitaasti uusiutuu venekanta, että voi muutamia kymmeniä vuosia mennä. Veneet on nykyisin isompia, joten ne mahtuu paremmin. Minusta se on hyvä idea. Itsellänikin on dog house, ja kyllä se on kylmässä viimassa ja sateessa kullanarvoinen. Voi pitää yhtä vaatekerrosta vähemmän. Ottaisin jopa pilot housen, niin voisi purjehtia jäiden lähdöstä jäiden tuloon. Se on vain tosiasia, että nollakelissä purevassa viimassa on hypotermia todellinen uhka.

    • Anonyymi

      Pitäisköhän tuollaista harkita.. oli meinaan eilen ihan helvetin kylmä avotilassa, jos suoraan sanotaan.

      Etenkin webaston haara avotilaan kuulostaa kuningasratkaisulta suomen kesään

      Te, keillä pappateltta on, niin voiko sitä oikeasti käyttää purjehduksen aikana vai oliko pelkkää juttua? Näkeekö sieltä ulos, tai miten kansille kuljetaan nopeasti, jos vaikka yhtäkkiä pitää?

      • Anonyymi

        "Te, keillä pappateltta on, niin voiko sitä oikeasti käyttää purjehduksen aikana vai oliko pelkkää juttua? Näkeekö sieltä ulos, tai miten kansille kuljetaan nopeasti, jos vaikka yhtäkkiä pitää?"

        Esimerkkinä tulee mieleen Kihdin ylitys lännestä itään etelä-louna-tuulessa sateella. Ison skuutti on paaran puolella ja luukku siltä kohtaa rullattuna auki. Purjeen säädöt ovat mahdolliset, purjeen voi jalustaa ja sen kierron säätää. Tarve säädöille on ylipäätään vähäinen. Väylän jääpoijulinjan ulkopuolella pikkusumussa on paljon helpompi ja mukavampi navigoida kuivin vaattein istuskellen, kuin "purjehtia" sateessa ja tuulessa kunnon tamineissa sormet valkoisina. Ulos näkee ihan hyvin ja vakaissa tuuliolosuhteissa kannelle ei väylän ulkopuolella kuljettaessa tule kiirettä, manööveritarpeet ovat ennakoitavissa.


      • Anonyymi

        Ei koskaan Avancessa kokeiltu purjehtiessa, tuskin olisi onnistunut. Pieni vene, pieni pappakuomu ja hyvin mahtui viikattuna keulapunkan alle kaarineen.


    • Anonyymi

      Tällä palstalla näitä "asiantuntijalausuntoja" tulee tämän tästä ihmisiltä, joilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta lausumastaan asiasta. Sanomiset perustuvat enemmänkin mielikuviin. Pappateltta on 28v kokemuksella todettu moneen kertaan hyväksi nimen omaan satamassa sadetta pidellessä. Toimii ylimääräisenä huoneena johon voi jättää märät päällysvaatteet kuivumaan tai lueskella kirjaa sateen ropistessa kattoon. Ja joskus sen sisällä on istuttu iltaa hyttysiä paossa. Purjehtiessa sitä ei pystynyt pitämään paikallaan, moottoroitaessa kyllä. Meillä ainakin pappateltan pystyi viikkaamaan putkineen 10x15x150cm paketiksi jolle löytyi ainakin 33ft veneestä säilytyspaikka. Hyvä värkki ja hintansa arvoinen ainakin käyttömielessä.

      • Anonyymi

        No tämä kuulostaa järkevältä

        Edellinen


    • Anonyymi

      Jos on tarvetta olla jatkuvasti sisällä, eikö joku Degerön valmistama vene ole parempi valinta kuin joku kangassäkki?

      Ja "yhdellä webaston putkella" tuollainen ei +5 asteessa ja tuulessa lämpiä yhtään mihinkään.
      Hallilämmitin siinä pitäisi olla :).

      Satamassa moisen värkin käsitän, purjehtiessa tai edes moottoroidessa hengenvaarallinen. Mitään kunnon näkyvyyttä varsinkaan sateella ei tuollaisesta ole mihinkään.
      Lisäksi kunnon puuskan yllättäessä tuon kanssa kun broachaat niin se on morjens. Jos se kestää sen puuskan lentämättä mereen veneen päältä.

      Mutta jos kylmää ja sadetta niin kovasti haluaa vältellä, kannattaa ehkä miettiä joko veneilyvesistöjen tai harrastuksen vaihtamista.

      Miksi helvetissä kylmällä ja sateella pitäisi lähteä merelle? Ja jos kylmä ja sade yllättää kesken matkan, et voi mitään telttoja pystytellä keskellä mutkaista väylää....

      Kuten sanottu, satamassa käsitän helpon lisätilan, mutta purjehtiminen tai koneajo tuollainen säkki päässä on sulaa hulluutta.
      Fiksu odottaa parempaa säätä tai hommaa oikeasti sisältä ajettavan moottoripurren.

      • Anonyymi

        Sinällänsä aivan soljuvaa tekstiä, joka on tullut niin tutuksi tässä vuosien saatossa kun pappateltta on otettu esiin.

        Degerön veneet eivät tule monellekaan tavalliselle palkansaajalle mahdolliseksi venettä ostettaessa.

        Kun sen Webaston putken lisäksi cabiinin kulkuaukko on auki, niin kyllä meidän kesäkelissä siellä lämmin riittää.
        Satamassa voi kuivaustehoa vielä lisätä pienellä sähköpuhaltimella, jos tolpan sulakkeet sen sietävät.

        Doghousen ja lasipyyhkimien kanssa se on täysin vastaava ajettava sateessa kuin mikä tahansa muukin katettu vene.
        Ison skuuttiratkaisut määrittelevät miten sen kanssa voi purjehtia.
        Minun veneelläni myös purjehtiminen onnistui siinä +5 t-paita päällä D.

        Kyllä meidän kesäämme sisältyy paljon päiviä, jotka voi hyödyntää vesillä pappateltan avulla.
        Ei sitä missään mutkaisella väylällä lähdetä pystyttämään.
        Kun aamulla on saatu päivän säätiedot, niin siinä päätetään onko tänään ”teltta” päivä D.

        Nyt tullaan sitten viimeiseen kappaleeseen. Kovan änkyröinnin jälkeen annat sen verran myöden, että satamassa sitä voisi käyttää.
        Siellähän sitä yleensä käytetäänkin, mutta jos se on hyvin suunniteltu, niin merilaki ei kiellä sen käyttöä muuallakin.

        Lopuksi sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta älä tuo sitä tuolla hyökkäävällä ja syyttävällä tyyliä esiin.
        Anna meidän nauttia pappatelttamme kanssa suomen vaihtelevasta kesäsäästä kuten haluamme.
        Se ei varmaankaan vähennä sinun purjehduskokemustasi?


      • Anonyymi

        Idea siinä, ettei jatkuvasti sisällä, vaan välillä. Aika vaikea toteuttaa ilman muunneltavuutta ja muunneltavassa rättikatto on helpoin toteuttaa.


    • Anonyymi

      Siinä. Ei tarvi mitään telttoja. Eikä ole kylmä.
      https://www.nettivene.com/moottoripursi/nauticat/899576

      Voihan perkele. Nyt kun aloin miettiä omaa pallonkiertoprojektia tulevaisuudessa, tulikin mieleen, mitä jos reissuun lähtisikin tuollaisella?


      Pappateltta Atlantilla ei nappaa, mutta joku linkin kaltainen ratkaisuhan voisi olla ihan loistava?

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Menee nyt ohi aiheen, mutta tällaista en ikimaailmassa ostaisi. Huono purjevene - ja huono moottorivene samassa paketissa. Mihinkähän tällainen olisi hyvä? Ei näitä paljoa satamissa näe, mihin on varmaan syyt olemassa.

        Ettei nyt ihan huuteluksi mene, niin pappatelttaakaan ei ole, mutta sitä voisin harkita parin kommentin perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menee nyt ohi aiheen, mutta tällaista en ikimaailmassa ostaisi. Huono purjevene - ja huono moottorivene samassa paketissa. Mihinkähän tällainen olisi hyvä? Ei näitä paljoa satamissa näe, mihin on varmaan syyt olemassa.

        Ettei nyt ihan huuteluksi mene, niin pappatelttaakaan ei ole, mutta sitä voisin harkita parin kommentin perusteella.

        Niin no, jos haluaa purjehtia, moottoripursi ei ole optimaalinen väline. Kuten ei myöskään pappateltan alta purjehdus.

        Jos taas haluaa lojua satamissa, pappatelttaa parempi ratkaisu on mennä sinne satamaan asuntoautolla tai isolla moottoriveneellä ja asua siinä.

        Onhan ihan oikeasti niin, että teltta ja purjevene eivät kuulu samaan lauseeseen.
        Jos on tarkoitus purjehtia, on joko siedettävä säätilan muutoksia tai sitten kyse ei todellakaan ole purjehduksesta - ja epäpurjehdukseen moottoripursi on huomattavasti fiksumpi vaihtoehto kuin teltta jonkun 2000-luvun CR-veneen sitloodan peittona :).

        Bimini on käsitettävissä päiväntasaajan vesillä, avomerilegeillä järjetön.
        Ukkossolun iskiessä siitä biministä ei ole mitään jäljellä. Island hoppingissa tai satamissa se on eittämättä mukava, kun pääsee paahteelta ja miksei sateeltakin suojaan.

        Mutta tuo telttasysteemi on minun näkökulmastani vähän samaa osastoa ja yhtä tarkoituksenmukaista kuin yritys matkailla Autobahnilla 200+ km/h nopeuksilla asuntovaunun kanssa tai vastaavasti joku ponttoonille rakennettu sauna, jolla lähdetään kesälomalle kuukaudeksi.

        Joka tarkoitukseen löytyy markkinoilta valmiiksi sopiva väline - ja jos ei kestä Saharan kuumuutta, ei varmaan kannata lähteä sinne laskettelemaan kylmälaitteella varustetussa puvussa tai jos inhoaa kylmää, ei kannata mennä Etelämantereelle bikineissä ja sitten yrittää rakennella ympärilleen tuulen- ja kylmänsuojausta - vai?

        Totta helkkarissa kukin saa viritellä veneeseensä miten hirveän näköisen ja epäkäytännöllisen virityksen tahansa.
        Lähinnä ihmettelen, miksi harrastaa veneilyä, jos pitää koko ajan päästä piiloon milloin sateelta, tuulelta, kylmältä, kuumalta, satamissa katseilta?

        Eikö koko harrastus ole täysin väärä, jos pitää valtaosan ajasta miettiä, miten pääsee ympäröiviltä olosuhteilta suojaan?

        Vai käyvätkö nämä samat heebot uimahallissa uimassa kuivapuku päällä?

        Edelleen, rakentakoot kukin veneeseensä vaikka kuplahallin päälle. Minä en moista käsitä :).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no, jos haluaa purjehtia, moottoripursi ei ole optimaalinen väline. Kuten ei myöskään pappateltan alta purjehdus.

        Jos taas haluaa lojua satamissa, pappatelttaa parempi ratkaisu on mennä sinne satamaan asuntoautolla tai isolla moottoriveneellä ja asua siinä.

        Onhan ihan oikeasti niin, että teltta ja purjevene eivät kuulu samaan lauseeseen.
        Jos on tarkoitus purjehtia, on joko siedettävä säätilan muutoksia tai sitten kyse ei todellakaan ole purjehduksesta - ja epäpurjehdukseen moottoripursi on huomattavasti fiksumpi vaihtoehto kuin teltta jonkun 2000-luvun CR-veneen sitloodan peittona :).

        Bimini on käsitettävissä päiväntasaajan vesillä, avomerilegeillä järjetön.
        Ukkossolun iskiessä siitä biministä ei ole mitään jäljellä. Island hoppingissa tai satamissa se on eittämättä mukava, kun pääsee paahteelta ja miksei sateeltakin suojaan.

        Mutta tuo telttasysteemi on minun näkökulmastani vähän samaa osastoa ja yhtä tarkoituksenmukaista kuin yritys matkailla Autobahnilla 200 km/h nopeuksilla asuntovaunun kanssa tai vastaavasti joku ponttoonille rakennettu sauna, jolla lähdetään kesälomalle kuukaudeksi.

        Joka tarkoitukseen löytyy markkinoilta valmiiksi sopiva väline - ja jos ei kestä Saharan kuumuutta, ei varmaan kannata lähteä sinne laskettelemaan kylmälaitteella varustetussa puvussa tai jos inhoaa kylmää, ei kannata mennä Etelämantereelle bikineissä ja sitten yrittää rakennella ympärilleen tuulen- ja kylmänsuojausta - vai?

        Totta helkkarissa kukin saa viritellä veneeseensä miten hirveän näköisen ja epäkäytännöllisen virityksen tahansa.
        Lähinnä ihmettelen, miksi harrastaa veneilyä, jos pitää koko ajan päästä piiloon milloin sateelta, tuulelta, kylmältä, kuumalta, satamissa katseilta?

        Eikö koko harrastus ole täysin väärä, jos pitää valtaosan ajasta miettiä, miten pääsee ympäröiviltä olosuhteilta suojaan?

        Vai käyvätkö nämä samat heebot uimahallissa uimassa kuivapuku päällä?

        Edelleen, rakentakoot kukin veneeseensä vaikka kuplahallin päälle. Minä en moista käsitä :).

        Saako nyt kuitenkin jokainen veneillä ihan miten haluaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no, jos haluaa purjehtia, moottoripursi ei ole optimaalinen väline. Kuten ei myöskään pappateltan alta purjehdus.

        Jos taas haluaa lojua satamissa, pappatelttaa parempi ratkaisu on mennä sinne satamaan asuntoautolla tai isolla moottoriveneellä ja asua siinä.

        Onhan ihan oikeasti niin, että teltta ja purjevene eivät kuulu samaan lauseeseen.
        Jos on tarkoitus purjehtia, on joko siedettävä säätilan muutoksia tai sitten kyse ei todellakaan ole purjehduksesta - ja epäpurjehdukseen moottoripursi on huomattavasti fiksumpi vaihtoehto kuin teltta jonkun 2000-luvun CR-veneen sitloodan peittona :).

        Bimini on käsitettävissä päiväntasaajan vesillä, avomerilegeillä järjetön.
        Ukkossolun iskiessä siitä biministä ei ole mitään jäljellä. Island hoppingissa tai satamissa se on eittämättä mukava, kun pääsee paahteelta ja miksei sateeltakin suojaan.

        Mutta tuo telttasysteemi on minun näkökulmastani vähän samaa osastoa ja yhtä tarkoituksenmukaista kuin yritys matkailla Autobahnilla 200 km/h nopeuksilla asuntovaunun kanssa tai vastaavasti joku ponttoonille rakennettu sauna, jolla lähdetään kesälomalle kuukaudeksi.

        Joka tarkoitukseen löytyy markkinoilta valmiiksi sopiva väline - ja jos ei kestä Saharan kuumuutta, ei varmaan kannata lähteä sinne laskettelemaan kylmälaitteella varustetussa puvussa tai jos inhoaa kylmää, ei kannata mennä Etelämantereelle bikineissä ja sitten yrittää rakennella ympärilleen tuulen- ja kylmänsuojausta - vai?

        Totta helkkarissa kukin saa viritellä veneeseensä miten hirveän näköisen ja epäkäytännöllisen virityksen tahansa.
        Lähinnä ihmettelen, miksi harrastaa veneilyä, jos pitää koko ajan päästä piiloon milloin sateelta, tuulelta, kylmältä, kuumalta, satamissa katseilta?

        Eikö koko harrastus ole täysin väärä, jos pitää valtaosan ajasta miettiä, miten pääsee ympäröiviltä olosuhteilta suojaan?

        Vai käyvätkö nämä samat heebot uimahallissa uimassa kuivapuku päällä?

        Edelleen, rakentakoot kukin veneeseensä vaikka kuplahallin päälle. Minä en moista käsitä :).

        Kuten olen jo aikaisemmin maininnut, niin me ”telttailijat” suomme sinulle vapaat kädet purjehtia kuten katsot sen parhaimmaksi.
        Me emme tule arvostelemaan tyyliäsi kun siellä ruorin takan ylpeänä seisot siinä +5 asteen sadeilmassa veden tippuessa nenästäsi.

        Toivottavasti sinäkään et syytä meitä käyttäen noita varsin värikkäitä kielikuviasi, kuten nuo useat postaukset osoittavat.

        On tuskin turhaa kysyä sinulta miksi olet noin tulisesti pappateltaa vstaan - jota voitaisiin muuten myös täyskuomuksikin kutsua.
        Minua ei tosin haittaa tuo pappakuomuksi kutsuminen, mutta kaikki varmasti ymmärtävät, että tuohon nimeen sisältyy tietynlainen viesti.

        Me kuomusta pitävät emme piittaa siitä, että sinä et sitä käsitä kuomujamme, mutta tuollainen lukuisia kuvailevia esimerkkejä sisältävä viestintä vaikuttaa kyllä hieman omituiselta.
        Kuten toteat, niin me saamme itse valita olemmeko taivaan alla vai kuomun alla.

        Tähän loppuun en voi olla kirjoittamatta erästä kohtaamista vuosien takaa kun kohtasimme erään toisen purjeveneen kanssa sadepäivänä.
        Tuona kesäpäivänä oli satanut koko päivän edellisestä yöstä lähtien.
        Tuulta ei ollut purjehtimiseen, joten me molemmat ajoimme koneella.
        Ero oli siinä, että minä istuin siellä lämpimässä ja kuivassa avotilassa kuomun alla kun tuo vastaan tuleva kippari seisoi yksin ruorin takana veden valuessa sydwestin reunoilta.
        Yritin olla katselematta siihen suuntaa, jottei olisi syntynyt mitään väärin ymmärtämistä, jos en syystä tai toisesta olisi pystynyt pitämään naamaani peruslukemilla.
        Sen minkä syrjäsilmällä näin, niin ei hänkään vilkuiltu sivulleen.
        Mistä minä oikeasti teidän, vaikka hän olisi nauttinut tuosta ilmasta täysin rinnoin.
        Ainakin yksi asia on varmaa, minä olen aina nautiskellut siellä kuomuni alla D.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no, jos haluaa purjehtia, moottoripursi ei ole optimaalinen väline. Kuten ei myöskään pappateltan alta purjehdus.

        Jos taas haluaa lojua satamissa, pappatelttaa parempi ratkaisu on mennä sinne satamaan asuntoautolla tai isolla moottoriveneellä ja asua siinä.

        Onhan ihan oikeasti niin, että teltta ja purjevene eivät kuulu samaan lauseeseen.
        Jos on tarkoitus purjehtia, on joko siedettävä säätilan muutoksia tai sitten kyse ei todellakaan ole purjehduksesta - ja epäpurjehdukseen moottoripursi on huomattavasti fiksumpi vaihtoehto kuin teltta jonkun 2000-luvun CR-veneen sitloodan peittona :).

        Bimini on käsitettävissä päiväntasaajan vesillä, avomerilegeillä järjetön.
        Ukkossolun iskiessä siitä biministä ei ole mitään jäljellä. Island hoppingissa tai satamissa se on eittämättä mukava, kun pääsee paahteelta ja miksei sateeltakin suojaan.

        Mutta tuo telttasysteemi on minun näkökulmastani vähän samaa osastoa ja yhtä tarkoituksenmukaista kuin yritys matkailla Autobahnilla 200 km/h nopeuksilla asuntovaunun kanssa tai vastaavasti joku ponttoonille rakennettu sauna, jolla lähdetään kesälomalle kuukaudeksi.

        Joka tarkoitukseen löytyy markkinoilta valmiiksi sopiva väline - ja jos ei kestä Saharan kuumuutta, ei varmaan kannata lähteä sinne laskettelemaan kylmälaitteella varustetussa puvussa tai jos inhoaa kylmää, ei kannata mennä Etelämantereelle bikineissä ja sitten yrittää rakennella ympärilleen tuulen- ja kylmänsuojausta - vai?

        Totta helkkarissa kukin saa viritellä veneeseensä miten hirveän näköisen ja epäkäytännöllisen virityksen tahansa.
        Lähinnä ihmettelen, miksi harrastaa veneilyä, jos pitää koko ajan päästä piiloon milloin sateelta, tuulelta, kylmältä, kuumalta, satamissa katseilta?

        Eikö koko harrastus ole täysin väärä, jos pitää valtaosan ajasta miettiä, miten pääsee ympäröiviltä olosuhteilta suojaan?

        Vai käyvätkö nämä samat heebot uimahallissa uimassa kuivapuku päällä?

        Edelleen, rakentakoot kukin veneeseensä vaikka kuplahallin päälle. Minä en moista käsitä :).

        Vertailusi ei toimi, sillä eihän teltta vaikuta veneen purjehdusominaisuuksiin. Nythän on käynnissä Ocean race, jossa osa veneistä on VOR-veneitö ja osa IMOCA-veneitä suljetulla "pappateltalla". VORissa aallot vyöryy syliin, Imocassa ollaan paitahihasillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten olen jo aikaisemmin maininnut, niin me ”telttailijat” suomme sinulle vapaat kädet purjehtia kuten katsot sen parhaimmaksi.
        Me emme tule arvostelemaan tyyliäsi kun siellä ruorin takan ylpeänä seisot siinä 5 asteen sadeilmassa veden tippuessa nenästäsi.

        Toivottavasti sinäkään et syytä meitä käyttäen noita varsin värikkäitä kielikuviasi, kuten nuo useat postaukset osoittavat.

        On tuskin turhaa kysyä sinulta miksi olet noin tulisesti pappateltaa vstaan - jota voitaisiin muuten myös täyskuomuksikin kutsua.
        Minua ei tosin haittaa tuo pappakuomuksi kutsuminen, mutta kaikki varmasti ymmärtävät, että tuohon nimeen sisältyy tietynlainen viesti.

        Me kuomusta pitävät emme piittaa siitä, että sinä et sitä käsitä kuomujamme, mutta tuollainen lukuisia kuvailevia esimerkkejä sisältävä viestintä vaikuttaa kyllä hieman omituiselta.
        Kuten toteat, niin me saamme itse valita olemmeko taivaan alla vai kuomun alla.

        Tähän loppuun en voi olla kirjoittamatta erästä kohtaamista vuosien takaa kun kohtasimme erään toisen purjeveneen kanssa sadepäivänä.
        Tuona kesäpäivänä oli satanut koko päivän edellisestä yöstä lähtien.
        Tuulta ei ollut purjehtimiseen, joten me molemmat ajoimme koneella.
        Ero oli siinä, että minä istuin siellä lämpimässä ja kuivassa avotilassa kuomun alla kun tuo vastaan tuleva kippari seisoi yksin ruorin takana veden valuessa sydwestin reunoilta.
        Yritin olla katselematta siihen suuntaa, jottei olisi syntynyt mitään väärin ymmärtämistä, jos en syystä tai toisesta olisi pystynyt pitämään naamaani peruslukemilla.
        Sen minkä syrjäsilmällä näin, niin ei hänkään vilkuiltu sivulleen.
        Mistä minä oikeasti teidän, vaikka hän olisi nauttinut tuosta ilmasta täysin rinnoin.
        Ainakin yksi asia on varmaa, minä olen aina nautiskellut siellä kuomuni alla D.

        Kuka pöljä seisoo ruorin takana koneajossa? Sen homman hoitaa autopilotti ja pikkurisinkin, vain luukun peittävä sprayhood antaa hyvän suojan. Satoi tai paistoi koneajo on niin tappavan tylsää, että sen saa tehdä kone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka pöljä seisoo ruorin takana koneajossa? Sen homman hoitaa autopilotti ja pikkurisinkin, vain luukun peittävä sprayhood antaa hyvän suojan. Satoi tai paistoi koneajo on niin tappavan tylsää, että sen saa tehdä kone.

        Erilaisuuden sietäminen tuntuu olevan joillekin veneilijöille vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertailusi ei toimi, sillä eihän teltta vaikuta veneen purjehdusominaisuuksiin. Nythän on käynnissä Ocean race, jossa osa veneistä on VOR-veneitö ja osa IMOCA-veneitä suljetulla "pappateltalla". VORissa aallot vyöryy syliin, Imocassa ollaan paitahihasillaan.

        Missä parhaillaan kisaavassa The Ocean Race veneessä on pappateltta?
        Suurimmassa osassa parhaillaan kisaavista ainakin on kova katto ja takana kangasta, osassa kangasta löytyy myös sivulta jostakin kohtaa.
        VOR 65 veneethän eivät juuri nyt kisaa, koska jättävät suurimman osan avomerilegeistä kisaamatta, niistä puuttuu sitten ilmeisesti pilothouse, doghouse, pappateltta sekä spayhoodikin.
        Pappatelttakeskustelun kannalta noissa IMOCA-veneissä on siis pilothouse, eli sisältä ajetaan avomerellä, ei teltasta eikä ulkoa. Satamakisoissa toki sitten yksi ohjaa pinnasta tai kaukosäätimestä sivukannella istuen, mutta silloinkin koko muu miehistö on sisätiloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erilaisuuden sietäminen tuntuu olevan joillekin veneilijöille vaikeaa.

        Erilaisuuden? Saahan sitä tietenkin hölmöillä, jos on pöljä, ei se ole muilta poissa. Mutta totaalisen mielenkiinnotonta se käsin ohjaaminen koneajossa on säästä riippumatta, vain pikkuisen pöljempää sateessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erilaisuuden? Saahan sitä tietenkin hölmöillä, jos on pöljä, ei se ole muilta poissa. Mutta totaalisen mielenkiinnotonta se käsin ohjaaminen koneajossa on säästä riippumatta, vain pikkuisen pöljempää sateessa.

        Erilaisuus on hölmöilyä? Sittenhän minunkin pitäisi sanoa sinua hölmöksi? Ihminen, joka tekee jotakin eri tavalla kuin sinä, on pöljä? Heijastaakohan erilaisuuden hölmöistäminen jonkinlaista pelkoa omasta "väärässä" olemisesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erilaisuuden? Saahan sitä tietenkin hölmöillä, jos on pöljä, ei se ole muilta poissa. Mutta totaalisen mielenkiinnotonta se käsin ohjaaminen koneajossa on säästä riippumatta, vain pikkuisen pöljempää sateessa.

        Ei kaikilla ole ruoriveneessään autopilottia, tai sen kake ei välttämättä toimi.
        Kyllä siellä silloin täytyy jonkun seistä tai istua, jos sateessa aikoo ajaa.

        Kyllä nuo kommentit, joissa haetaan mitä ihmeellisempiä syitä, miksi täyskuomua ei pitäisi veneeseen hankkia ovat selviä pihlajanmarja kertomuksen variaatioita.
        Eräs kirjoittaja sallisi pitkin hampain sen käytön satamassa - edes pieni myönnytys saatiin häneltä.

        Tämä kuomu kysymys on eräs niistä joka vuotisista aiheista, jotka herättävät mielipiteitä aiheen äärilaidoilta.

        Muistelen, että samanlaista tunnelmaa oli myös silloin ilmassa kun sprayhoodit tulivat käyttöön.
        Vanhanliiton tosipurjehtijat pitivät niitä hienohelmojen hapatuksena ja nousukyvyn tappajina.
        Moottoripurjehtijathan olivat heille muutenkin vastenmielinen näky.
        Tuohon aikaan moottoripurjeveneillä oli oma luokkansa, ettei niitä kukaan vaan sekoittaisi aitoihin purjeveneisiin.

        Silloin vanhaan hyvään aikaan, ei aidossa purjeveneessä ollut edes moottoria, vaan tosisailorit käyttivät purjeita aina kun piti veneellä liikkua.
        Purjeveneiden apumoottorien käyttöön oton aikoihin en vielä ollut harrastuksessa mukana, mutta ilmeisesti niiden käyttöön otto ei herättänyt merkittävää vastarintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erilaisuus on hölmöilyä? Sittenhän minunkin pitäisi sanoa sinua hölmöksi? Ihminen, joka tekee jotakin eri tavalla kuin sinä, on pöljä? Heijastaakohan erilaisuuden hölmöistäminen jonkinlaista pelkoa omasta "väärässä" olemisesta?

        En ole asiantuntija, enkä siten tiedä, liittyykö huono luetun ymmärtäminen jotenkin älykkyyteen, mutta sen luetun ymmärtämisen kanssa sinulla ainakin on ongelmia.


    • Anonyymi

      Sama juttuhan tämän pappateltan kanssa on kuin bimininkin kanssa. Löytyy todella monta spedeä kertomaan, että biminiä ei tarvita muualla kuin päiväntasaajalla.

      Viime ja edelliskesänä oli useita päiviä, milloin ei olisi ollut mitään järkeä polttaa itselleen melanoomaa suoran auringonpaisteen alla. Maarianhaminan länsisatamassa oli varmaan 30 astetta lämmintä. Ainoastaan biminiveneissä näkyi porukkaa sitloodassa. Ja niissä, jotka olivat askarrelleet jotain lakanaa sitloodan suojaksi. Ja eikä se sitä helleaaltoakaan kaipaa. Aurinko polttaa melanooman viileämmälläkin kelillä.

    • Anonyymi

      Hahahah!!!

      Tuntuu aika monelle olevan veneily täysin väärä harrastus :)....

      Paistaa liikaa, tulee melanooma, on kuuma.
      Tai sitten sataa, tuulee, on kylmä.
      Tai sitten joku näkee sinut veneesi kannella tai parkkeeraa satamassa viereesi, lapsista ja koirista kuuluu ääntä ja satamat ovat aina täynnä.

      Tai sitten on pimeää, jäätä tai muuten vaan hankalat olosuhteet, vastatuulta ja kaikkea sellaista inhottavaa.
      Kannattaisiko kokeilla vaikka shakkia tai museoihin perehtymistä?
      Olosuhteet voi valita mieleisikseen, eivätkä ne vaadi jatkuvaa varautumista muutoksiin, ei kalliita teetettyjä varusteita eikä tarvitse huolestua meluavista ihmisistä, tungoksesta eikä telakoinneista.

      Onhan oikeasti aika surullista, että joidenkin mielestä veneily on pelkkää kuivana kakkoseen ottamista ja vielä pesismailalla, josta saa tikkuja peränsä täyteen.
      Ja sitten pitää keksiä kaikenlaisia konsteja, ettei se olisi ihan niin epämiellyttävää.

      Ei ole ihme, että tämä kansa on niin pahasti alkoholisoitunutta, ylipainoista ja moniongelmaista.

      • Anonyymi

        Melanooma lienee ikävämpi juttu kuin pesäpallomaila persauksissa. Mutta hyvähän se on, jos purjehtija on sellaiselle immuuni.


      • Anonyymi

        Ei ole pesismailasta omakohtaista kokemusta tuossa käytössä, mutta sinähän ilmeisesti puhut kokemuksen kimeällä kurkkuäänellä.


      • Anonyymi

        Siinäpä onkin päivän kohokohta.
        Pitkään saatin nauttia hyvästä ajatusten vaihdosta, vaikka niissä olikin suuria eroja.
        Sitten tulet sinä suoltamaan törkeyksiäsi tähän ketjuun - ei taida olla kaikki työkalut pakissa.


    • Anonyymi

      Meillä oli katsastuksessa pappateltta paikallaan kylmyyden ja sateen vuoksi. Seuran katsastaja painotti sitä että teltta paikoillaan ei saa lähteä merelle. Näkyvyys ei riitä. Ehkä on olemassa myös ajokäyttöön katsastettavissa olevia pappatelttoja?

    • Anonyymi

      Yksi kuulemani perustelu teltalle oli mahdollisuus istua iltaa tuulen- ja hyttyssuojassa ja nähdä ulos - ilman telttaa pilothousettomissa istuttava alhaalla "kellarissa", josta ei näe mitään.

      • Anonyymi

        Se on oikein hyvä perustelu.


      • Anonyymi

        Teillä on täysin vääränlaiset veneet, jos kellarissa istuminen (mukaanlukien kellarin haju) ei miellytä.

        Itse olen viime kuukausina kallistunut yhä enemmän tähän: https://www.beneteau.com/sense/sense-50

        Tavoitteena kiertää pallo, lähtö muutaman vuoden sisällä. Pari kesää harjoittelua Itämerellä, jotta veneeseen ehtii tutustua ja hankkia tarvittavat välineet. Pappatelttaa ei todellakaan tarvita eikä tarvitse istua kellarissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teillä on täysin vääränlaiset veneet, jos kellarissa istuminen (mukaanlukien kellarin haju) ei miellytä.

        Itse olen viime kuukausina kallistunut yhä enemmän tähän: https://www.beneteau.com/sense/sense-50

        Tavoitteena kiertää pallo, lähtö muutaman vuoden sisällä. Pari kesää harjoittelua Itämerellä, jotta veneeseen ehtii tutustua ja hankkia tarvittavat välineet. Pappatelttaa ei todellakaan tarvita eikä tarvitse istua kellarissa.

        Laita viestiä kun olet Sensen hankkinut. Tullaan sitten kuolaamaan tätä pappateltan vaihtoehtoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teillä on täysin vääränlaiset veneet, jos kellarissa istuminen (mukaanlukien kellarin haju) ei miellytä.

        Itse olen viime kuukausina kallistunut yhä enemmän tähän: https://www.beneteau.com/sense/sense-50

        Tavoitteena kiertää pallo, lähtö muutaman vuoden sisällä. Pari kesää harjoittelua Itämerellä, jotta veneeseen ehtii tutustua ja hankkia tarvittavat välineet. Pappatelttaa ei todellakaan tarvita eikä tarvitse istua kellarissa.

        Älä sitten ota ulosajettavalla keulapotkurilla, Sun Odyssey 41 upposi maaliskuussa Kielin lahdella kymmenessä minuutissa liimaamalla kiinnitetyn ulosajettavan keulapotkurin takia.


    • Anonyymi

      Ja heidän vaimonsa myös..

    • Anonyymi

      Kun peitto heiluu, silloin teltta pystyyn.

      • Anonyymi

        Se on sellaista könyämistä peiton alla että kuka jaksaa? Avotilassa on tilaa heilua.


    • Anonyymi

      Eikös muotiin ole tulossa isommat avoimet T-top päiväveneet mihin tarjotaan sääsuojaan ratkaisuna juurikin noita pappatelttoja. Eli pappateltat ovat yleistymässä ison rahan veneissä.

      • Anonyymi

        No siinähän se vastaus tulikin.
        Nykyisin jo normaalihintaisten veneiden kuomut herättävät kateutta, joten ns. ökyveneiden teltat ne vasta vihreiksi tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No siinähän se vastaus tulikin.
        Nykyisin jo normaalihintaisten veneiden kuomut herättävät kateutta, joten ns. ökyveneiden teltat ne vasta vihreiksi tekee.

        Kateuskortti vedetty hahahahah!!

        Ihan vakavissasiko kuvittelet, että joku olisi kateellinen epäkäytännöllisestä teltasta veneesi päällä, vaimostasi, Skodastasi tai kaljuuntuvasta kuulastasi, hintelästä vartalostasi tai lippalakistasi?

        Suosittelen hankkimaan ihan sisältöä elämään sen sijaan, että kuvittelisit ympärilläsi elämäänsä elävien ihmisten olevan kateellisia - yhtään mistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No siinähän se vastaus tulikin.
        Nykyisin jo normaalihintaisten veneiden kuomut herättävät kateutta, joten ns. ökyveneiden teltat ne vasta vihreiksi tekee.

        Kaiken pitää nykyään olla niin vihreää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kateuskortti vedetty hahahahah!!

        Ihan vakavissasiko kuvittelet, että joku olisi kateellinen epäkäytännöllisestä teltasta veneesi päällä, vaimostasi, Skodastasi tai kaljuuntuvasta kuulastasi, hintelästä vartalostasi tai lippalakistasi?

        Suosittelen hankkimaan ihan sisältöä elämään sen sijaan, että kuvittelisit ympärilläsi elämäänsä elävien ihmisten olevan kateellisia - yhtään mistään.

        Näyttää se vain aina löytävän kohteensa.


    • Anonyymi

      Onko pappateltan tarpeettomana tai hölmönä pitäminen kiihottamista kansanryhmää vastaan?

      • Anonyymi

        En tiedä, mutta pappaverkkareissani on teltta päällä aamusta iltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, mutta pappaverkkareissani on teltta päällä aamusta iltaan.

        Turhaan haikailet mennyttä aikaa. Tunnusta reilusti nykyinen suorituskykysi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, mutta pappaverkkareissani on teltta päällä aamusta iltaan.

        Se on "telttakeppisi" vinssikampi eikä mikään anustappi. Kannattaa vähän varoa kun könyää pappakuomun alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on "telttakeppisi" vinssikampi eikä mikään anustappi. Kannattaa vähän varoa kun könyää pappakuomun alla.

        Vehkeet pelaa. Nämä anustappihommelit jätän suosiolla purjeveneporukoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vehkeet pelaa. Nämä anustappihommelit jätän suosiolla purjeveneporukoille.

        Sinähän olet purjeveneporukkaa, et muuten täällä purjehduspalstalla kirjoittelisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän olet purjeveneporukkaa, et muuten täällä purjehduspalstalla kirjoittelisi.

        Niin sanottu kaappipurjehtija.


    • Anonyymi

      Pappateltoista en tiedä, mutta oli loistavat biminikelit tänään. Aurinko paahtoi pilvettömältä taivaalta, ja hörpin kylmää Pepsi maxia biminin alla. Koirakin viihtyi, kun sai varjossa maata.

    • Anonyymi

      Hahahah!!! Joo suorastaan polttavan kuumaa on merellä, vesi +8C Melkin ja Pihlajasaaren välissä. Helsingin majakalla näytti olevan + 4C.

      Kyllä siinä bimini pitää olla. Onneksi ensi viikolla sataa, niin aurinko ei kiusaa sinua ja koiraasi.

      • Anonyymi

        Aivan näin sivusta kysyisin Hahahhhaalta, miten kuivana auringossa istuessa veden lämpö muuttaa tuota lämpösäteilyn tunnetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan näin sivusta kysyisin Hahahhhaalta, miten kuivana auringossa istuessa veden lämpö muuttaa tuota lämpösäteilyn tunnetta?

        Niin, kun koira sai varjossa maata eikä auringossa vettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan näin sivusta kysyisin Hahahhhaalta, miten kuivana auringossa istuessa veden lämpö muuttaa tuota lämpösäteilyn tunnetta?

        Hahhahhaa ei voi tietää tuota, kun hänellä ei ole kokemusta vesillä olosta puhumattakaan veneilystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan näin sivusta kysyisin Hahahhhaalta, miten kuivana auringossa istuessa veden lämpö muuttaa tuota lämpösäteilyn tunnetta?

        Meinaatko, että kun merellä vesi on reilusti alle 10-asteista, aurinko porottaa niin, että tunnet olosi tukalaksi?

        Et ole koskaan merellä tainnut biminisi kanssa edes olla.
        Siellä on ihan saatanan kylmä, vaikka mulla ei veneessä ole edes sprayhoodia ja aurinko paistoi suoraan sitloodaan....

        En tiedä, miten pystyt aurinkoisina kesäpäivinä olemaan missään muualla kuin maakellarissa tai metroasemilla.

        Jos noin aurinkoa haluaa vältellä, veneily ei todella taida olla ihan fiksuimmasta päästä harrastuksena.

        Olit miten kuiva hyvänsä, meriveden ollessa kylmää myös se ympäröivä ilma on kylmää. Ja merellä tuulee käytännössä AINA joten jos tunnet tukahtuvasi toukokuun auringossa ilman biminiä, suosittelen pikimmiten viinankäytön vähentämistä ja painon radikaalia pudottamista......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko, että kun merellä vesi on reilusti alle 10-asteista, aurinko porottaa niin, että tunnet olosi tukalaksi?

        Et ole koskaan merellä tainnut biminisi kanssa edes olla.
        Siellä on ihan saatanan kylmä, vaikka mulla ei veneessä ole edes sprayhoodia ja aurinko paistoi suoraan sitloodaan....

        En tiedä, miten pystyt aurinkoisina kesäpäivinä olemaan missään muualla kuin maakellarissa tai metroasemilla.

        Jos noin aurinkoa haluaa vältellä, veneily ei todella taida olla ihan fiksuimmasta päästä harrastuksena.

        Olit miten kuiva hyvänsä, meriveden ollessa kylmää myös se ympäröivä ilma on kylmää. Ja merellä tuulee käytännössä AINA joten jos tunnet tukahtuvasi toukokuun auringossa ilman biminiä, suosittelen pikimmiten viinankäytön vähentämistä ja painon radikaalia pudottamista......

        Mikä sinulla on hätänä kun noin voimakkaasti lähdet arvailemaan muiden kirjoittajien vneilytapoja?
        Sekoitat kenelle vastaat ja epäilet täysin tuntemattoman merellä olemisen kokemusta.

        Koska siellä merellä on alkukaudella ja kauden lopulla ajoittain kylmää, niin monet veneilijät ovat varustelleet veneensä esim. erilaisilla kuomuilla.

        Mistä päättelet, että tuolla kirjoittajalla on liiallista alkoholin käyttöä ja ylipainoa?
        Otapa nyt itse hieman asiallisempi ote noihin postauksiisi.
        Hieman löysempi pipo olisi myös paikallaan.


    • Anonyymi

      Niin on! Pappateltasta puhuminen on nykyään epäkorrektia. Henkilöteltta.

    • Anonyymi

      Håmåsuojus

      • Anonyymi

        Nimimerkki tulee siihen ylempään kenttään.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe