Aikapommi peruskoulussa ja koulutusköyhyys

Anonyymi-ap

En ole vastaavaan törmännyt, mitä nyt kouluissa tapahtuu. Mitä meidän nuorille on oikein tapahtunut: lukemaa ja kirjoittamisen oppiminen suorastaa romahtanut. Yksi opettaja sanoi että 30 oppilaan luokassa 4 kirjastokortti. Oppilaskerhoihin osallistutaan ja kuntamme oppilaista hyvin vähän osallistuttiin Nouhätä-kampanjaan. En tiedä, mikä näitä nuoria kiinnostaa. Kouluverkkopalautteissa oli vanhemmilta tosi ronskia kieltä. Aivan sairas paikkakunta ja lähden pois heti täältä muualle töihin, jos mahdollista. Kannattaa karttaa kalajokilaakson aluetta. Menkää mieluummin Kokkolaan, Ouluun tai Ylivieskaan. Täällä nuorilla 11% on ahdistuneisuutta. Tosi ankea paikka, keskellä ei mitään. Todella ruma paikka. Ainostaan kirkko on nätti. Nuorilla on jopa halukkuutta ennä naapurilukioihin. Lukioon menoprosentti vajaa 30%.

5

561

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

oppiminen vaatii halua opiskella ja intoa oppia uutta ja kehittyä. Se oppimisen palo lähtee ihmisen sisältä. Oppiminen ei tule ilman omaa ponnistelua. Jos oppimisen intoa ei ole niin hyvänkin opettajan työ on silloin täysin turhaa. Toki opettajissakin on eroa. Monet asiat lähtevät sieltä kotoa. Oppimisen ja tekemisen malli lähtee aina kotoa. Se että vanhemmat antavat koululle ja opettajille räävitöntä törkypalautetta kertoo siitä että vanhemmat eivät itse kanna omaa vastuutansa. Ovat itse ongelman luomisen pääosassa.

• Anonyymi

Kyllä näin on! Ihmetellyt myös kehitystä ja miksi niin moni saa ja tarvii jotain tukea.
        Itsellä on jostain tullut hyvä sisäinen motivaatio kaikkeen siihen mitä tekee. Kotoa ei tosin ole tullut lukemisen ja oppimisen mallia, mutta äiti sentään kävi amiksen tai miksi sitä nyt silloin kutsuttiinkaa. En mä kirjojen lukemattomuudesta hakisi syytä. En ole itsekään kova lukemaan, enkä edes ole koskaan pahemmin pänttäillyt. Opin 3 keskeisellä päämetodilla eli visuaalisesti,auditiivisesti (paras itsellä) ja jotain kinesteettisesti. Eräs keskeinen selitys on varmaan myös digitaalinen vallankumous ja sen tuoma elämän liiallinen helpottuminen.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä näin on! Ihmetellyt myös kehitystä ja miksi niin moni saa ja tarvii jotain tukea.
        Itsellä on jostain tullut hyvä sisäinen motivaatio kaikkeen siihen mitä tekee. Kotoa ei tosin ole tullut lukemisen ja oppimisen mallia, mutta äiti sentään kävi amiksen tai miksi sitä nyt silloin kutsuttiinkaa. En mä kirjojen lukemattomuudesta hakisi syytä. En ole itsekään kova lukemaan, enkä edes ole koskaan pahemmin pänttäillyt. Opin 3 keskeisellä päämetodilla eli visuaalisesti,auditiivisesti (paras itsellä) ja jotain kinesteettisesti. Eräs keskeinen selitys on varmaan myös digitaalinen vallankumous ja sen tuoma elämän liiallinen helpottuminen.

lajijasuris

Eikä uudet diagnoosit ja vammat, edes 3 aivovammaa kaikkine vmaisine vaikutuksineen ei ole isosti laskenut oppimista, ainakaan kokonaisuudessaan, mutta voi olla, että vieraat kielet tulleet hankalammaksi ja jotkut muut. Voi olla, että hyvä kogn. peruskapasiteetti on suojannut.

lajijasuris

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olivia Oras

"Yle MOT:n tietojen mukaan Oras oli joutunut sairaalahoitoon helsinkiläisellä kauneusklinikalla tehdyn rasvaimun yhteyde
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1345
    2. Koska muru nähdään

Kaksin?
      Ikävä
      47
      911
    3. Sanoppa ihan rohkeasti

Mun huonot puolet! En suutu…
      Ikävä
      95
      885
    4. MOT: Nuoren Olivia Oraksen, 27 surullinen kuolema kauneusoperaatiossa :(

MOT:n tietojen mukaan Oras menetti tajuntansa rasvaimua edeltäneessä puudutuksessa. Hänet kuljetettiin Husiin, ja hän ku
      Maailman menoa
      85
      799
    5. Haluatko että unohdan sinut kokonaan

Siihen suuntaan ollaan menossa, nyt jo. Ja ehkä parempi näin, niin ei kulu energiaa hukkaan mahdottomuuteen. Ja vaikka j
      Ikävä
      57
      727
    6. Minä vuonna kaivittusi on syntynyt?

Vastausta tässä kaivataan.
      Ikävä
      42
      591
    7. Pelkäätkö häntä?

👍
      Ikävä
      64
      576
    8. Ylen typerät rinnastukset.

Näin YLE…..Saksassa ei ole äärioikeisto ollut vallassa sitten Hitlerin . YLEn toimittajille tiedoksi . Hitler oli Saksan
      Maailman menoa
      191
      567
    9. Olit mulle tärkeä...

😭
      Ikävä
      34
      557
    10. 48
      537
    Aihe