Kaksi mahaamantraa

gaborone

Käytättekö pelkkää Hare Krishna -mahaamantraa vai molempia mahaamantroja?

Luin joko Caitanya Caritamritaa tai Elämän tiedettä (ensimmäinen Swami Prabhupaadan kommenteilla ja toka saman henkilön kokonaan kirjoittama) ja huomasin, että siellä mainittiin myöskin Srii-Krishna-Caitanya -mahaamantra. Eli pitäisikö sitä käyttää? Jotain sellaistakin siinä luki, että mahaamantroja pitäis laulaa vuorotellen..

Se Srii-Krishna-Caitanya -mahaamantra oli tällainen:
Srii-Krishna-Caitanya Raadhaa-Krishna nahe anya

Radhe Radhe!

11

652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaisnava

      Mantrana voi käyttää ihan mitä tahansa sanalitaniaa, joka auttaa sinua muistamaan Jumalan. Krishnan lukuisat nimet ovat ymmärrettävästi suosittuja mantroina.

    • Madhava

      Yleisesti Hare Krishna -mantra tunnetaan Maha-mantrana, vaikka joitain toisiakin mantroja toisinaan sellaisiksi kutsutaan.

      Tässä ajetaan ilmeisesti takaa Pancha-tattva -mantraa. Tuo "Sri Krishna Chaitanya - Radha Krishna nahe anya" tarkoittaa, "Sri Krishna Chaitanya ei ole kukaan muu kuin Radha-Krishna". Tuo ei tosin ole mantra itsessään, vaan käsittääkseni lainattu johdannoksi Pancha-tattva -mantraan.

      Tästä mantrasta löytyy ainakin kaksi varianttia. ISKCON:in versio:

      shri-krishna-chaitanya prabhu-nityananda |
      shri-advaita-gadadhara-shrivasadi gaura-bhakta-vrinda ||

      Heillä on tapana toistaa tuo kerran ennen Hare Krishna -mantran japaa, jotkut toistavat joka kierroksen välillä. Toisinaan sitä lauletaan myös kirtanassa ennen maha-mantraa.

      Toinen variantti, jonka olen itse saanut:

      shri-gauranga-nityananda shri-advaita-chandra |
      gadadhara-shrivasadi-gaura-bhakta-vrinda ||

      Itse mietiskelen tuota neljän kierroksen verran ennen varsinaista maha-mantran japaa, näin opin sen gurultani.

      Onhan tuon merkitys selvä?

      Tästä on melko lailla erilaisia käytäntöjä olemassa, eikä varsinaisia oikeita ja vääriä; kukin oman traditionsa mukaan.

      • gaborone

        Siis mikä on selvä? Se, milloin ja montako kierrosta pitää toistella mitäkin mantraa? On selvä. Vai se sun saamasi toka variantti? Kai, joo, ehkä, kenties...

        Hare Krishna!


      • Madhava
        gaborone kirjoitti:

        Siis mikä on selvä? Se, milloin ja montako kierrosta pitää toistella mitäkin mantraa? On selvä. Vai se sun saamasi toka variantti? Kai, joo, ehkä, kenties...

        Hare Krishna!

        Niin, tuo on jotain mitä pitää itse päättää. On monia erilaisia käytäntöjä, jotka ovat oikein. Jos kysyt Bhagalta, hän kertoo yhtä, minä kerron taas toista. Mikä vaikuttaa itsellesi fiksulta, tee niin.


      • Bhaga
        Madhava kirjoitti:

        Niin, tuo on jotain mitä pitää itse päättää. On monia erilaisia käytäntöjä, jotka ovat oikein. Jos kysyt Bhagalta, hän kertoo yhtä, minä kerron taas toista. Mikä vaikuttaa itsellesi fiksulta, tee niin.

        Tahtoisin tuohon vielä lisätä, että kuten Krishna Gitassa (4.34) opastaa, henkilön pitäisi valita itselleen itsensäoivaltanut guru ja seurata tämän linjaa. Muussa tapauksessa ristiriitaisia neuvoja tulee joka puolelta ja edistyminen on hyvin vaikeaa. Itse seuraankin siksi vain omaa guruani Srila Prabhupadaa.

        Tuossakin asiassa jos seuraat Madhavan gurua niin teet kuten Madhava. Madhava ei esimerkiksi voi syödä prasadamia (krishnalle rakkaudella uhrattua ruokaa) ISKCON-temppeleissä, koska hänen gurunsa mukaan ISKCON:in bhaktojen Krishnalle rakkaudella tarjoama ruoka ei ole oikeaa Prasadamia.

        http://www.gaudiyadiscussions.com/index.php?showtopic=3520

        Eli jos järjestätte niitä Krishna-tapaamisia, niin elkää ihmetelkö jos Madhava ei syö siellä mitään. Hän voi omien sanojensa mukaan syödä vain kaikkien rituaalien mukaan initioidun bramiinin kokkaamaa ruokaa. Korjaa minua Madhava jos erehdyn, mutta niin tuolla gaudiyadiscussioneissa sanoit.

        Itse kuitenkin popsin mielelläni kaikkien Krishnan palvojien Krishnalle uhraamaa kasvisruokaa. Sanoihan Krishna Gitassa (9.26), että hän hyväksyy palvojansa hänelle rakkaudella tarjoaman ruoan.

        Hare Krishna!


      • gaborone
        Madhava kirjoitti:

        Niin, tuo on jotain mitä pitää itse päättää. On monia erilaisia käytäntöjä, jotka ovat oikein. Jos kysyt Bhagalta, hän kertoo yhtä, minä kerron taas toista. Mikä vaikuttaa itsellesi fiksulta, tee niin.

        Kuka sun guru on?

        Hare Krishna!


      • Madhava

      • Madhava
        Bhaga kirjoitti:

        Tahtoisin tuohon vielä lisätä, että kuten Krishna Gitassa (4.34) opastaa, henkilön pitäisi valita itselleen itsensäoivaltanut guru ja seurata tämän linjaa. Muussa tapauksessa ristiriitaisia neuvoja tulee joka puolelta ja edistyminen on hyvin vaikeaa. Itse seuraankin siksi vain omaa guruani Srila Prabhupadaa.

        Tuossakin asiassa jos seuraat Madhavan gurua niin teet kuten Madhava. Madhava ei esimerkiksi voi syödä prasadamia (krishnalle rakkaudella uhrattua ruokaa) ISKCON-temppeleissä, koska hänen gurunsa mukaan ISKCON:in bhaktojen Krishnalle rakkaudella tarjoama ruoka ei ole oikeaa Prasadamia.

        http://www.gaudiyadiscussions.com/index.php?showtopic=3520

        Eli jos järjestätte niitä Krishna-tapaamisia, niin elkää ihmetelkö jos Madhava ei syö siellä mitään. Hän voi omien sanojensa mukaan syödä vain kaikkien rituaalien mukaan initioidun bramiinin kokkaamaa ruokaa. Korjaa minua Madhava jos erehdyn, mutta niin tuolla gaudiyadiscussioneissa sanoit.

        Itse kuitenkin popsin mielelläni kaikkien Krishnan palvojien Krishnalle uhraamaa kasvisruokaa. Sanoihan Krishna Gitassa (9.26), että hän hyväksyy palvojansa hänelle rakkaudella tarjoaman ruoan.

        Hare Krishna!

        ### Hän voi omien sanojensa mukaan syödä vain kaikkien rituaalien mukaan initioidun bramiinin kokkaamaa ruokaa. Korjaa minua Madhava jos erehdyn, mutta niin tuolla gaudiyadiscussioneissa sanoit. ###

        Ei tuossa bramiineista puhuttu mitään, archana ei ole kastista riippuvaista.

        Jos en nyt ihan pahasti erehdy, niin kyllähän myös Prabhupadasi opetti, että ainoastaan dikshalla vihittyjen tulisi antaa keittää temppeleissä, ja tämä myös sanoi ettei esimerkiksi pyhää nimeä voi oikein palvoa saamatta diksha-vihkimystä.

        Jos Krishnaa rakkaudella haluaa palvella, miksi ei sitä pyrkisi tekemään tämän haluamalla tavalla, seuraten metodeja joilla esimerkiksi ruoka suositellaan tälle tarjottavan?


      • Bhaga
        Madhava kirjoitti:

        ### Hän voi omien sanojensa mukaan syödä vain kaikkien rituaalien mukaan initioidun bramiinin kokkaamaa ruokaa. Korjaa minua Madhava jos erehdyn, mutta niin tuolla gaudiyadiscussioneissa sanoit. ###

        Ei tuossa bramiineista puhuttu mitään, archana ei ole kastista riippuvaista.

        Jos en nyt ihan pahasti erehdy, niin kyllähän myös Prabhupadasi opetti, että ainoastaan dikshalla vihittyjen tulisi antaa keittää temppeleissä, ja tämä myös sanoi ettei esimerkiksi pyhää nimeä voi oikein palvoa saamatta diksha-vihkimystä.

        Jos Krishnaa rakkaudella haluaa palvella, miksi ei sitä pyrkisi tekemään tämän haluamalla tavalla, seuraten metodeja joilla esimerkiksi ruoka suositellaan tälle tarjottavan?

        Ihmettelinkin tuossa vain sitä miksi et voi syödä prasadaa ISKCON-temppeleissä? Tuo nyt on tietysti teoreettinen tilanne, koska tuskin kumpikaan meistä menisi vaikka Helsingin temppeliin syömään, mutta kuitenkin. Etkö hyväksy kenenkään muun kuin oman gurusi oppilaiden Krishnalle tarjoamaa Prasadamia? Ja jos asian laita on näin, niin olisin hyvin kiinnostunut tietämään mikset voi syödä muiden Krishnalle tarjoamaa ruokaa?


      • Madhava
        Bhaga kirjoitti:

        Ihmettelinkin tuossa vain sitä miksi et voi syödä prasadaa ISKCON-temppeleissä? Tuo nyt on tietysti teoreettinen tilanne, koska tuskin kumpikaan meistä menisi vaikka Helsingin temppeliin syömään, mutta kuitenkin. Etkö hyväksy kenenkään muun kuin oman gurusi oppilaiden Krishnalle tarjoamaa Prasadamia? Ja jos asian laita on näin, niin olisin hyvin kiinnostunut tietämään mikset voi syödä muiden Krishnalle tarjoamaa ruokaa?

        ### Etkö hyväksy kenenkään muun kuin oman gurusi oppilaiden Krishnalle tarjoamaa Prasadamia? Ja jos asian laita on näin, niin olisin hyvin kiinnostunut tietämään mikset voi syödä muiden Krishnalle tarjoamaa ruokaa? ###

        Ei ainoastaan oman guruni - niiden, jotka palvovat Krishnaa traditiomme opettamalla tavalla, raga-bhaktin periaatteiden mukaisesti. En lue ISKCONia sekalaisine aatteineen tuohon kastiin kuuluvaksi.

        Henkilö, joka seuraa samaa palvonnan menetelmää kanssani tarjoaa ruoan Krishnalle tavoitellen tietynlaista suhdetta ja rakkautta tähän. Tuollaista ruokaa syömällä oma tietty rakkauteni kasvaa.

        Jos joku tarjoaa ruokaa Krishnalle muunlaisin ajatuksin, tai kenties jopa ei minkäänlaisin erityisin ajatuksin, Krishna saattaa sen hyväksyä tai olla hyväksymättä, mutta sellainen prasada ei auta minua eteenpäin kohti toivomaani päämäärää.

        Nimim. "Kaikki ei ole yhtä" :)

        * * * * * * * * * * *

        Tähän väliin vielä Sri Chaitanya Mahaprabhun syömispreferensseistä (Chaitanya Bhagavata 3.9.117-122):

        * * * * *

        Hymyillen, Prabhu sanoi hänet aterialle kutsuneelle:
        "Hei, sadan tuhannen omistaja - tule tänne.
        Ainoastaan se, jolla on sata tuhatta voi kutsua minut syömään."
        Tämän kuullessaan kaikki brahmanat olivat murheissaan.
        He rukoilivat, "Herra, kenellä meistä on sadan tuhannen verran rahaa?
        Eihän meillä ole edes tuhannen vertaa!
        "Jos et hyväksy meidän perheellisten aterioitamme,
        palamme kaikki tuhkaksi."

        ## prabhu bole, jana "lakseshvara" boli kore?
        prati-din laksha-nama ye grahan kore
        se janer naama ami boli "lakseshvara"
        tatha bhiksha amara, na yai anya-ghara ##

        Prabhu sanoi, "Tiedättekös kuka on sadan tuhannen omistaja?
        Sellainen henkilö, joka joka päivä toistaa sata tuhatta nimeä,
        häntä kutsun sadan tuhannen omistajaksi.
        Hänen tarjoamansa hyväksyn, muiden taloista en."


      • lalita
        Madhava kirjoitti:

        Niin, tuo on jotain mitä pitää itse päättää. On monia erilaisia käytäntöjä, jotka ovat oikein. Jos kysyt Bhagalta, hän kertoo yhtä, minä kerron taas toista. Mikä vaikuttaa itsellesi fiksulta, tee niin.

        Mahamantran ollessa pääpuheenaihe, yksi seikka kiinnostaisi siihen(kin) liittyen hieman laveammin. Edellyttäen, että läsnäolevalta keskustelevalta oppineistolta riittää asiantuntemuksen ohella myös kiinnostusta niin japamietiskelyyn kuin intialaisiin uskonnonfilosofisiin järjestelmiinkin.

        Hindulaisuudessa eräs merkillepantava opettaja kiistatta on Patanjali. Mikä on hänen merkityksensä vaishnaville, erityisesti Gaudiya- vaishnaville (joita edustavat ainakin jotkut keskustelijoistamme)? Mikä yhteys on Patanjalin opetuksilla ja japamietiskelyn kehityksellä siihen mutinamuotoon, joka mahamantran lausunnassakin on keskeistä ainakin joissain Gaudiya-vaishnavismin edustajien piireissä (sanotaan nyt näin, kun kaikkia piirejä en tunne)?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      307
      6952
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1307
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1086
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe