Jumalan ymmärtäminen

gaborone

Mistä tietää että on ymmärtänyt Jumalan oikein? Voiko Jumalaa täysin ymmärtää vaikka ei olisi valaistunut?

Omasta mielestäni voi ymmärtää, koska itsekin ymmärrän aika hyvin (ainakin luulen ymmärtäväni), enkä ole todellakaan mikään valaistunut, kuten voi huomata..

Hare Krishna!

8

505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaisnava

      Krishna sanoo Gitassa:

      "Minä tunnen kaikki elävät olennot menneisyydessä, nykyisyydessä ja tulevaisuudessa, Arjuna, mutta kukaan ei tunne Minua." (7.26)

      Toisaalta Hän sanoo myös (13.24), että se joka ymmärtää kaiken Hänestä eli Purushasta sekä aineellisesta luonnosta eli Prakritista ei enää synny uudelleen.

      Eli on siis mahdollista ymmärtää Hänet täysin, mutta silti kukaan ei tunne Häntä ;)

    • >>
         Mistä tietää että on ymmärtänyt Jumalan oikein? Voiko Jumalaa täysin ymmärtää vaikka ei olisi valaistunut?
      >>

      Ainakin itse pidän valaistumista ja Jumalan täydellistä ymmärtämistä toistensa synonyymeina. Meillä ihmisillä on monesti hankaluuksia ymmärtää edes toisiammekaan, saati sitten Jumalaa. Sorrumme usein siihen että mittaamme toisia itsellämme, koska se on oikeastaan ainoa mittatikku jota voimme käytää. Kuitenkin vertauskohta on aina väärä...

      Gandhi sanoi aikoinaan että "jos näkisimme totuuden täydellisenä, emme olisi enää pelkästään etsijöitä, vaan yhtä Jumalan kanssa, sillä Jumala on totuus. Mutta koska olemme vain etsijöitä, niin jatkamme etsimistä tietoisena omasta vajavaisuudestamme."

      "Ihmiselle ei ole suotu ymmärtää totuutta täydellisesti. Hänen tehtävänään on elää elämäänsä totuudenmukaisesti, sellaisena kuin hän totuuden ymmärtää ja valita siihen puhtaimmat mahdolliset keinot, toisin sanoen väkivallattomuuden." (Gandhi´s view of life)

      Mistä sitten tiedämme että on ymmärtänyt Jumalan oikein?

      Gandhi vertasi Jumalaa totuuteen ja totesi että vilpitön totuuden etsijä ei voi langeta kauas oikealta polulta, sillä eksyessään polulta hän kompastuu ja ohjautuu sitä kautta automaattisesti takaisin oikealle polulle:)

      • Kempiläinen

        Minäkin kristittynä nostan Gandhille hattua. Täydellinen väkivallattomuuden periaate olisi kristittyjenkin hyvä oppia. Jotkut ovat sen varmaan oivaltaneetkin, mutta näiltä palstoilta saa valitettavasti aika erilaisen käsityksen.

        Ehkä jokaisen uskonnon piirissä on ihmisiä, jotka ovat löytäneet sen mikä on monille vielä salattua. Itse oivalsin jotain Jumalasta kveekareilta oppimani ns. hiljaisen rukouksen kautta, ja samalla huomasin, että Jumala on jotain paljon enemmän kuin miten uskonnot Häntä kuvaavat. Itse asiassa jokainen kuvaus lisää Jumalaan jonkin ominaisuuden, joka pakostakin rajoittaa Häntä, koska kaikki tuntemamme ominaisuudet ovat luotuja.

        En tiedä voiko kokemustani kutsua 'valaistumiseksi', mutta ainakin se muutti perinpohjaisesti kuvaani Jumalasta, ihmisistä ja koko maailmasta.

        Minusta tuntuu, että olen kokemastani huolimatta ikuinen etsijä - tunnen toki yhteyttä Jumalan ja koko luomakunnan kanssa, mutta en usko Häntä koskaan täysin ymmärtäväni ainakaan vielä tässä elämässä. Minua kiinnostaisi kuitenkin tietää, miten hindu kokee Jumalan - miten kuvailisitte Häntä, jos jokin kuvaus olisi mahdollinen? Itse koen Jumalan läsnäolon parhaiten luonnossa, kesän tuoksussa, rikkaruohon kauneudessa, samoin toisissa ihmisissä, ystävyydessä ja ystävällisyydessä - sekä hiljaisuudessa. Mitään absoluuttista en osaa Jumalasta sanoa paitsi että Jumala ON, ja kaikki mikä on, on osa Jumalaa. Ehkä voisi myös sanoa, että Jumala on Rakkaus, ja Rakkaus on Jumala (vai onkohan tämä liian uskallettua, koska ihmiset tarkoittavat rakkaudella hyvin monia asioita, ja hyvin harvat ymmärtävät sen oikein).


      • Vaisnava
        Kempiläinen kirjoitti:

        Minäkin kristittynä nostan Gandhille hattua. Täydellinen väkivallattomuuden periaate olisi kristittyjenkin hyvä oppia. Jotkut ovat sen varmaan oivaltaneetkin, mutta näiltä palstoilta saa valitettavasti aika erilaisen käsityksen.

        Ehkä jokaisen uskonnon piirissä on ihmisiä, jotka ovat löytäneet sen mikä on monille vielä salattua. Itse oivalsin jotain Jumalasta kveekareilta oppimani ns. hiljaisen rukouksen kautta, ja samalla huomasin, että Jumala on jotain paljon enemmän kuin miten uskonnot Häntä kuvaavat. Itse asiassa jokainen kuvaus lisää Jumalaan jonkin ominaisuuden, joka pakostakin rajoittaa Häntä, koska kaikki tuntemamme ominaisuudet ovat luotuja.

        En tiedä voiko kokemustani kutsua 'valaistumiseksi', mutta ainakin se muutti perinpohjaisesti kuvaani Jumalasta, ihmisistä ja koko maailmasta.

        Minusta tuntuu, että olen kokemastani huolimatta ikuinen etsijä - tunnen toki yhteyttä Jumalan ja koko luomakunnan kanssa, mutta en usko Häntä koskaan täysin ymmärtäväni ainakaan vielä tässä elämässä. Minua kiinnostaisi kuitenkin tietää, miten hindu kokee Jumalan - miten kuvailisitte Häntä, jos jokin kuvaus olisi mahdollinen? Itse koen Jumalan läsnäolon parhaiten luonnossa, kesän tuoksussa, rikkaruohon kauneudessa, samoin toisissa ihmisissä, ystävyydessä ja ystävällisyydessä - sekä hiljaisuudessa. Mitään absoluuttista en osaa Jumalasta sanoa paitsi että Jumala ON, ja kaikki mikä on, on osa Jumalaa. Ehkä voisi myös sanoa, että Jumala on Rakkaus, ja Rakkaus on Jumala (vai onkohan tämä liian uskallettua, koska ihmiset tarkoittavat rakkaudella hyvin monia asioita, ja hyvin harvat ymmärtävät sen oikein).

        Kuvauksesi kaikkialla läsnäolevasta Jumalasta, jota lähestytään hiljaisella rukouksella, kuulostaa ihan puhtaalta hindulaisuudelta :-) Hindut usein kutsuvat hiljaista rukousta meditaatioksi.

        Uskomme, että Jumala ottaa silloin tällöin näennäisesti kuolevaisen olennon hahmon. Silloin meidän on helpompi ajatella Häntä ja rakastaa Häntä, kuten Bhagavad Gitassakin sanotaan:

        Mielen kiinnittäminen siihen, millä ei ole hahmoa, on hyvin vaivalloista. Niiden, joilla on ruumis, on tuskaisen vaikea edetä kohti sitä, millä ei ole hahmoa. (säe 12:5)


      • Kempiläinen
        Vaisnava kirjoitti:

        Kuvauksesi kaikkialla läsnäolevasta Jumalasta, jota lähestytään hiljaisella rukouksella, kuulostaa ihan puhtaalta hindulaisuudelta :-) Hindut usein kutsuvat hiljaista rukousta meditaatioksi.

        Uskomme, että Jumala ottaa silloin tällöin näennäisesti kuolevaisen olennon hahmon. Silloin meidän on helpompi ajatella Häntä ja rakastaa Häntä, kuten Bhagavad Gitassakin sanotaan:

        Mielen kiinnittäminen siihen, millä ei ole hahmoa, on hyvin vaivalloista. Niiden, joilla on ruumis, on tuskaisen vaikea edetä kohti sitä, millä ei ole hahmoa. (säe 12:5)

        Tämä antoikin ajattelemisen aihetta. Juuri hiljainen rukous on se asia, jossa kveekarit (ja minä itsekin) ovat nähdäkseni lähempänä hinduja ja buddhalaisia kuin useimpia kristittyjä. Monet kristityt eivät ymmärrä hiljaisuutta ja kavahtavat sanaa meditaatio, vaikka juuri niiden kautta on mahdollista lähestyä salattua Jumalaa. Mutta kristillisyydessä on käsittääkseni alusta asti ollut mukana tämä perinne, alkaen gnostilaisuudesta ja keskiajan mystikoista nykyiseen kveekarismiin asti. Tuntemattoman keskiaikaisen kristillisen kirjoittajan teos 'Tietämättömyyden pilvi' (The Cloud of Unknowing) kuvaa juuri tätä vaikeutta - miten lähestyä Jumalaa, joka on kaiken olevaisen alku ja ilman hahmoa ja näkyviä ominaisuuksia. Hiljaista rukousta kuvaa myös Andrew Murrayn 1900-luvun alussa kirjoittama teos 'Odota Jumalaa'. Minusta Murray ilmaisee asian hienosti:

        "Sielun syvimmässä sopessa on rauhan maja, Jumalan asumus, jossa saamme kuulla hänen hiljaisen, lempeän äänensä, jos vain tahdomme astua sisään ja vaientaa kaikki muut äänet. Nopeimmassakin pyörivässä pyörässä on aivan keskipisteessä kohta, missä ei lainkaan ole pyörimisliikettä. Näin olkoon toimeliaimmassakin elämässä paikka, missä olemme yksin Jumalan kanssa ikuisessa hiljaisuudessa."

        Useimmille kristityille kumpikin teos lienee valitettavasti vieras, koska useimmilla kristityilläkin on nykyajan länsimaisille ihmisille ominainen 'hiljaisuuden kammo', ja kaikki tyhjät hetket täytetään jollakin ohjelmalla tai taustamusiikilla.

        Sain joskus kauan sitten lahjaksi Bhagavad-Gitan. Silloin en siitä juuri mitään ymmärtänyt, ja nyt en tiedä mihin se on joutunut - olen ehkä antanut sen pois. Täytyypä vielä etsiä se käsiini, minusta tuntuu, että nyt jo saattaisin jotain ymmärtääkin.


      • Vaisnava
        Kempiläinen kirjoitti:

        Tämä antoikin ajattelemisen aihetta. Juuri hiljainen rukous on se asia, jossa kveekarit (ja minä itsekin) ovat nähdäkseni lähempänä hinduja ja buddhalaisia kuin useimpia kristittyjä. Monet kristityt eivät ymmärrä hiljaisuutta ja kavahtavat sanaa meditaatio, vaikka juuri niiden kautta on mahdollista lähestyä salattua Jumalaa. Mutta kristillisyydessä on käsittääkseni alusta asti ollut mukana tämä perinne, alkaen gnostilaisuudesta ja keskiajan mystikoista nykyiseen kveekarismiin asti. Tuntemattoman keskiaikaisen kristillisen kirjoittajan teos 'Tietämättömyyden pilvi' (The Cloud of Unknowing) kuvaa juuri tätä vaikeutta - miten lähestyä Jumalaa, joka on kaiken olevaisen alku ja ilman hahmoa ja näkyviä ominaisuuksia. Hiljaista rukousta kuvaa myös Andrew Murrayn 1900-luvun alussa kirjoittama teos 'Odota Jumalaa'. Minusta Murray ilmaisee asian hienosti:

        "Sielun syvimmässä sopessa on rauhan maja, Jumalan asumus, jossa saamme kuulla hänen hiljaisen, lempeän äänensä, jos vain tahdomme astua sisään ja vaientaa kaikki muut äänet. Nopeimmassakin pyörivässä pyörässä on aivan keskipisteessä kohta, missä ei lainkaan ole pyörimisliikettä. Näin olkoon toimeliaimmassakin elämässä paikka, missä olemme yksin Jumalan kanssa ikuisessa hiljaisuudessa."

        Useimmille kristityille kumpikin teos lienee valitettavasti vieras, koska useimmilla kristityilläkin on nykyajan länsimaisille ihmisille ominainen 'hiljaisuuden kammo', ja kaikki tyhjät hetket täytetään jollakin ohjelmalla tai taustamusiikilla.

        Sain joskus kauan sitten lahjaksi Bhagavad-Gitan. Silloin en siitä juuri mitään ymmärtänyt, ja nyt en tiedä mihin se on joutunut - olen ehkä antanut sen pois. Täytyypä vielä etsiä se käsiini, minusta tuntuu, että nyt jo saattaisin jotain ymmärtääkin.

        Suomenkielisen Bhagavad Gitan voi lukea ilmaiseksi, printata ja vapaasti levittääkin osoitteesta http://gita.wisewisdoms.com/ :)

        Kiitos, Tietämättömyyden pilvi minun onkin pitänyt lukea, mutta oli päässyt unohtumaan tämäkin projekti. Täytyypä myös etsiä käsiin tuo Andrew Murrayn teos.


      • Kempiläinen
        Vaisnava kirjoitti:

        Suomenkielisen Bhagavad Gitan voi lukea ilmaiseksi, printata ja vapaasti levittääkin osoitteesta http://gita.wisewisdoms.com/ :)

        Kiitos, Tietämättömyyden pilvi minun onkin pitänyt lukea, mutta oli päässyt unohtumaan tämäkin projekti. Täytyypä myös etsiä käsiin tuo Andrew Murrayn teos.

        Vastasit kysymykseeni jo ennen kuin ehdin kunnolla kysyäkään. Luin ja latasin itselleni jo Gitan ensimmäiset kaksi lukua. Alku ainakin vaikutti hyvin lupaavalta, mutta olen oppinut, ettei hyviä asioita kannata pilata kiirehtimällä, joten tutkin sen alusta loppuun hitaasti ja ajatuksen kanssa.

        Muutenkin kokemukseni tällä palstalla tuovat mieleen psalmin sanat: "Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa." Kokemus on ollut samalla tavoin virkistävä kuin hiljainen hartaus, tai kuin sadekuuro painostavan hellekauden jälkeen, kun luonto tuoksuu taas raikkaalta ja tuoreelta.


    • Bhaga

      Jumala on rajaton ja siksi et koskaan pysty ymmärtämään kaikkea hänestä. Voit aina vain ymmärtää lisää ja lisää, mutta silti hänessä säilyy vielä rajaton määrä asioita joita et ole ymmärtänyt. Näin sen itse olen käsittänyt. Oikean ymmärryksen voit toki tarkistaa itsensäoivaltaneelta sielulta, joka on nähnyt Jumalan.

      Hare Krishna!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      302
      6907
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1297
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1076
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe