Auttakaa, olen menettänyt motivaation lääkkeiden suhteen

Anonyymi-ap

Olen sairastanut kymmenisen vuotta ilmeisesti skitsoaffektiivista ja näiden vuosien aikana on kokeiltu kaikenlaisia lääkkeitä. Kaikki muut sivuvaikutukset kestäisin, mutta olen menettänyt täysin ilon, motivaation ja energiani.

Tänään juuri vastaanotolla harkittiin (taas) uutta lääkettä (Latuda). Tilanteeni on paha; Makaan vain sängyssä enkä jaksa kuin pakottamalla käydä kaupassa. Onko jollain kokemusta, että jokin lääke olisi nostanut elämänlaatua? Minulle lamotrigin on auttanut pahimpiin aallonpohjiin, mutta kiinnostusta asioihin se ei ole palauttanut.

Jakakaa kokemuksia. Mietin itsetuhoisesti, kun olen kyllästynyt sairastamaan ilman apua.

31

709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pelkät lääkkeet ei ole mikään ihmeitä aikaan saava ratkaisu.
      Onko sinulla mitään hoitokontaktia mihinkään, keskusteluapua, tms. ?
      Lääkkeet kuitenkin jollain tasolla lamaavat, tunteita sekä myös toiminnallisuutta, eli kyllä sitä puhtia olisi hyvä saada jollain muulla tavalla.
      Aivojen ja ajattelun suunnalta motivaatio pitäisi saada paremmaksi, eikä sitä tee ainoastaan lääkkeet.

      Kaikki muukin elämässä vaikuttaa motivaatioon ja jaksamiseen.
      Onko elämässä ketään ihmisiä, omaisia, kavereita, jne ?
      Jos on yksin erakoitunut kotiin, tilanne on vaikeampi korjata, vaikka ei toki mahdotonta.

    • Anonyymi

      Varmaan pitää vähentää lääkitystä harmi kuulla toivottavasti pystyt pikkuhiljaa lopettaa.

      • Anonyymi

        Jos ihmiset ymmärtäisivät sen etteivät mitenkään voi annella neuvoja ihmisille joista ei tiedetä mitään.
        Lääkäri ja potilas yhteistyössä yrittävät ratkaista ongelman potilaan tilan parantamiseksi .
        Siis ei kukaan jolla ei ole pitkää lääketieteellistä koulutusta voi antaa neuvoja miten jonkun pitäisi lopettaa tai vähentää lääkkeiden käyttö.
        Vertaistuki on hyvä asia, mutta neuvot annetaan lääkärin taholta.
        Niin että kukaan ei voi omien kokemustensa tuloksina määritellä että joku toinen lopettaisi lääkityksensä sillä kukaan ei tiedä kyseessä olevan ihmisen sairas historiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ihmiset ymmärtäisivät sen etteivät mitenkään voi annella neuvoja ihmisille joista ei tiedetä mitään.
        Lääkäri ja potilas yhteistyössä yrittävät ratkaista ongelman potilaan tilan parantamiseksi .
        Siis ei kukaan jolla ei ole pitkää lääketieteellistä koulutusta voi antaa neuvoja miten jonkun pitäisi lopettaa tai vähentää lääkkeiden käyttö.
        Vertaistuki on hyvä asia, mutta neuvot annetaan lääkärin taholta.
        Niin että kukaan ei voi omien kokemustensa tuloksina määritellä että joku toinen lopettaisi lääkityksensä sillä kukaan ei tiedä kyseessä olevan ihmisen sairas historiaa.

        Ei ne lääkkeet kyllä ketään aktiivisemmaksi tee! Jos on liian väsynyt koko ajan, täytyy joko etsiä uusi lääke tai sitten vähentää annosta. Itse suosittelen Rxultia, koska se ei väsytä minua.


    • Anonyymi

      Elämänlaatuni on muuten erinomainen ja olen melko tyytyväinen itseeni, mutta olo on koko ajan kuollut ja eloton. Olen terapiasta saanut työkaluja käsitellä huonoja muistoja ja muutenkin saanut näkemyksiä suhtautua sekä tulkita eri tilanteita. Lääkkeet kylläkin ovat auttaneet luomaan välinpitämättömyyttä, mutta uskon ongelman olevan aivojeni kemiassa eikä elämänhallinnassa. Alkoholia ja tupakkaa en käytä ja itsemurhakin mietityttää sen takia, että saatan halvauttaa itseni tai jotakin muuta. Ironista on, että terveys on kuitenkin minulle tärkeä, mutta olisin kyllä valmis jo luopumaan elämästä.

      Tänään voin hieman paremmin, kun söin vähemmän lääkettä.

      • Anonyymi

        Kerrot saaneesi työkaluja käsitelläksesi asioita. Oletko käyttänyt niitä neuvoja mitä olet saanut? Oletko löytänyt jotakin sellaista, mikä olisi edes vähän auttanut?
        Kirjoitat tilanteestasi tosi fiksusti, sinulla on vielä kaikki mahdollisuudet tulevaisuutta ajatellen.
        Kenties tärkeintä olisi oppia elämään tätä hetkeä, vaikka ne huonot muistot mukana ovatkin.
        Oli ongelma sitten aivojen kemiassa tai elämänhallinnassa, se on mahdollista saada hoidettua, jos sen eteen viitsii nähdä vaivaa, ja haluaa jotakin parempaa.
        Ehkä ongelmasi ovat muistojen hallinnassa ( ei koko elämän ), sinun on vaikea elää niiden kanssa. Menneet asiat vaikuttavat negatiivisesti nykyisyyteen.
        Koita alkaa miettimään asiaa siltä pohjalta, miten voisit olla, ajatella ja toimia, että ne muistot eivät saisi ylivaltaa mielessäsi. Jos enää ei tapahdu mitään sillä tavalla ikäviä juttuja kuin ehkä aiemmin, niin se on jo iso harppaus parempaan suuntaan.

        Ole varovainen lääkityksen kanssa, omin päin vähentäminen ( tai jopa lopettaminen ), ei ole aina se paras vaihtoehto. Jos mahdollista, keskustele hoitavan tahon kanssa asiasta. Koska riskinä on, että asiat voivat mennä myös huonompaan suuntaan, mitä ei toki kukaan toivoisi.
        Ja oikeasti pointsit siitä, ettet käytä alkoholia, hienoa. Omakohtaisesti tiedän, minne se voi johtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrot saaneesi työkaluja käsitelläksesi asioita. Oletko käyttänyt niitä neuvoja mitä olet saanut? Oletko löytänyt jotakin sellaista, mikä olisi edes vähän auttanut?
        Kirjoitat tilanteestasi tosi fiksusti, sinulla on vielä kaikki mahdollisuudet tulevaisuutta ajatellen.
        Kenties tärkeintä olisi oppia elämään tätä hetkeä, vaikka ne huonot muistot mukana ovatkin.
        Oli ongelma sitten aivojen kemiassa tai elämänhallinnassa, se on mahdollista saada hoidettua, jos sen eteen viitsii nähdä vaivaa, ja haluaa jotakin parempaa.
        Ehkä ongelmasi ovat muistojen hallinnassa ( ei koko elämän ), sinun on vaikea elää niiden kanssa. Menneet asiat vaikuttavat negatiivisesti nykyisyyteen.
        Koita alkaa miettimään asiaa siltä pohjalta, miten voisit olla, ajatella ja toimia, että ne muistot eivät saisi ylivaltaa mielessäsi. Jos enää ei tapahdu mitään sillä tavalla ikäviä juttuja kuin ehkä aiemmin, niin se on jo iso harppaus parempaan suuntaan.

        Ole varovainen lääkityksen kanssa, omin päin vähentäminen ( tai jopa lopettaminen ), ei ole aina se paras vaihtoehto. Jos mahdollista, keskustele hoitavan tahon kanssa asiasta. Koska riskinä on, että asiat voivat mennä myös huonompaan suuntaan, mitä ei toki kukaan toivoisi.
        Ja oikeasti pointsit siitä, ettet käytä alkoholia, hienoa. Omakohtaisesti tiedän, minne se voi johtaa.

        Jokaisella on eri ongelmat ja lääkäri kyllä osaa ohjata miten paljon lääkitystä tarvitaan, joten ei pidä mennä neuvomaan ketään että vähentäisi lääkkeitään jotenkin. Jokainen sairauden tila on yksilöllinen, siis ei verrattavissa jonkun toisen oireisiin mitenkään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisella on eri ongelmat ja lääkäri kyllä osaa ohjata miten paljon lääkitystä tarvitaan, joten ei pidä mennä neuvomaan ketään että vähentäisi lääkkeitään jotenkin. Jokainen sairauden tila on yksilöllinen, siis ei verrattavissa jonkun toisen oireisiin mitenkään

        Huomasitko, että neuvoinkin keskustelemaan hoitavan tahon kanssa lääkityksestä ?
        Tiedän kyllä sen, ettei ole minun tehtäväni sanoa kenellekään, miten toimia lääkitysten kanssa. Eli en mene neuvomaan ketään.


    • Anonyymi

      Lamotrigiini imeytyy suun kautta annettuna hyvin, ja sen hyötyosuus on keskimäärin 98 prosenttia. Sen huippupitoisuus plasmassa saavutetaan 2,2 ± 1,2 tunnissa.

      Oikeasti. Vapaamuurari: etsin köyhiä seksiorjikseni

    • Anonyymi

      Aloittaja: Olin pari viikkoa ilman antipsykoottia voiden paljon paremmin. Huono juttu oli vaan, että ajauduin psykoosiin.

      Kiitos vastaajalle, siis asialliselle. Joka päivä yritän miettiä, että kuinka voisin auttaa itseäni.

      Kysyn seuraavaksi sähköhoitoa.

      • Anonyymi

        Ethän ole voinut kovin paljon paremmin voida, jos kerran psykoosin löi päälle.
        Ehkä sinun kohdallasi lääkitys on se oikea ratkaisu, koska sillä usein voidaan estää psykoosia uusiutumasta.
        Olisihan se hienoa, jos pärjäisi ilman lääkkeitä, mutta on hyvä punnita ja verrata ne hyvät ja huonot vaikutukset, kumpi parempi. Lääkkeiden kanssa ilman psykoosia, vai ilman lääkkeitä ja psykoosissa.

        Kaikkea hyvää sinulle, nauti kesästä.


    • Anonyymi

      Ymmärrän ap sinua täysin. Minulla ei psykoosia, mutta pahat traumat ja unettomuus riesana. Kun sitten syön kaikki napit olo on passiivinen, jaksan tehdä vain päivätyön ja kotityöt ja muun ajan makaan koomassa sohvalla eli missä mun elämä on?
      Jos en syö noita kaikkia mömmöjä jaksan harrastaa ja tavata jopa kavereita, mutta en saa nukuttua.

      • Anonyymi

        Niin sama kokemus. Voin kertoa tähän samaan viestiketjuun, jos olen löytänyt ratkaisun. Olen siis ketjun aloittaja ja kyllä, ilman lääkkeitä voin paremmin siinä mielessä, että en makaa koko ajan sängyllä ja osaan jopa nauraa sekä tuntea.

        Olen opettaja ja huomaan, että seuraani vältellään koska olen todella tunteeton johtuen lääkityksestä. Elämässäni on lähinnä työ ja äitini hoitaa nykyään kotityöt. Tälläkin hetkellä makaan sängyssä ja pohdin miksi en jaksa lähteä salille tai juoksemaan.

        Tämän kahden viikon lääkkettömän kauden aikana kävin juoksemassa ja tein muutakin kuin pakolliset asiat. Itsetuhoisuus on vaihtunut vaihteeksi ratkaisujen hakemiseen. Muistin tämän kahden viikon aikana, että elämä on mukavaa ja haaveilen lääkketyömyydestä. Nyt olo on taas ihan syvällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sama kokemus. Voin kertoa tähän samaan viestiketjuun, jos olen löytänyt ratkaisun. Olen siis ketjun aloittaja ja kyllä, ilman lääkkeitä voin paremmin siinä mielessä, että en makaa koko ajan sängyllä ja osaan jopa nauraa sekä tuntea.

        Olen opettaja ja huomaan, että seuraani vältellään koska olen todella tunteeton johtuen lääkityksestä. Elämässäni on lähinnä työ ja äitini hoitaa nykyään kotityöt. Tälläkin hetkellä makaan sängyssä ja pohdin miksi en jaksa lähteä salille tai juoksemaan.

        Tämän kahden viikon lääkkettömän kauden aikana kävin juoksemassa ja tein muutakin kuin pakolliset asiat. Itsetuhoisuus on vaihtunut vaihteeksi ratkaisujen hakemiseen. Muistin tämän kahden viikon aikana, että elämä on mukavaa ja haaveilen lääkketyömyydestä. Nyt olo on taas ihan syvällä.

        Jos ne lääkkeet kuitenkin auttaa sun olotilaan, niin ehkä kannattaisi miettiä hyödyt ja haitat.
        Onko se kiva olla aina välillä jossain syvällä oloissansa, vai lääkkeiden kanssa olla enemmän elossa kuin syvällä, vaikkakin tunteet saattavat olla vähän hukassa.
        Yleensähän ihminen hakee, ja tekee itselleen sellaisen olotilan, jossa hänen on paras mahdollinen olla.
        Jos jatkuvasti ajaa itseään pahaan oloon ja syvälle, niin sehän on itsensä kiusaamista.
        Itse ainakin toimisin siten, mistä sen parhaan mahdollisen olon pystyisin saamaan. Eli jos minulla olisi lääkitys, jonka avulla paremmin pärjäisin, niin varmaankin sitä käyttäisin, enkä kokeilisi sitä tauotella välillä ja sitten ajautua pohjalle sen takia.
        Itse ihminen kuitenkin itsensä parhaiten tuntee, ja yleensä tekee omat valintansa.

        Kysäisen vielä, että oletko koskaan ollut missään terapiassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ne lääkkeet kuitenkin auttaa sun olotilaan, niin ehkä kannattaisi miettiä hyödyt ja haitat.
        Onko se kiva olla aina välillä jossain syvällä oloissansa, vai lääkkeiden kanssa olla enemmän elossa kuin syvällä, vaikkakin tunteet saattavat olla vähän hukassa.
        Yleensähän ihminen hakee, ja tekee itselleen sellaisen olotilan, jossa hänen on paras mahdollinen olla.
        Jos jatkuvasti ajaa itseään pahaan oloon ja syvälle, niin sehän on itsensä kiusaamista.
        Itse ainakin toimisin siten, mistä sen parhaan mahdollisen olon pystyisin saamaan. Eli jos minulla olisi lääkitys, jonka avulla paremmin pärjäisin, niin varmaankin sitä käyttäisin, enkä kokeilisi sitä tauotella välillä ja sitten ajautua pohjalle sen takia.
        Itse ihminen kuitenkin itsensä parhaiten tuntee, ja yleensä tekee omat valintansa.

        Kysäisen vielä, että oletko koskaan ollut missään terapiassa?

        En ole lopettamassa lääkitystäni, mutta jossain vaiheessa olin toiveikas sen suhteen, että minulla olisi dissosiaatio eikä psykoosi...

        Olen käynyt lukuisissa terapioissa: Psykoterapeutti, psykologi, asiaan perehtynyt sairaanhoitaja ja jopa lääkärin kanssa on keskusteltu. Ymmärrän, että kärsin vakavasta sairaudesta, johon ei ole parannusta.

        En ole katkera, koska luonteeni on hyväksyvä ja muita kunnioittava. Yritän nähdä hyvät puoleni lahjana elämälle. Monet sanovatkin, että minulla on hyvät geenit, koska olen älykäs ja kaunis...Voisin kyllä luopua molemmista, jotta olisin terve. Haluaisin nimittäin tuntea enemmän ja olla motivoitunut. Minun on vaikea saada ystäviä, koska sairauteni takia en jaksa kiinnostua kuin hyvin harvoista asioista.

        Nyt teen jotain poikkeuksellista, lähden uimaan. Minua vähän hirvittää ajatus, että väsyn kesken kaiken mutta koetan olla armollinen.

        Minulle paras lääke muilta on empatia. En aidosti pysty parempaan :(.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole lopettamassa lääkitystäni, mutta jossain vaiheessa olin toiveikas sen suhteen, että minulla olisi dissosiaatio eikä psykoosi...

        Olen käynyt lukuisissa terapioissa: Psykoterapeutti, psykologi, asiaan perehtynyt sairaanhoitaja ja jopa lääkärin kanssa on keskusteltu. Ymmärrän, että kärsin vakavasta sairaudesta, johon ei ole parannusta.

        En ole katkera, koska luonteeni on hyväksyvä ja muita kunnioittava. Yritän nähdä hyvät puoleni lahjana elämälle. Monet sanovatkin, että minulla on hyvät geenit, koska olen älykäs ja kaunis...Voisin kyllä luopua molemmista, jotta olisin terve. Haluaisin nimittäin tuntea enemmän ja olla motivoitunut. Minun on vaikea saada ystäviä, koska sairauteni takia en jaksa kiinnostua kuin hyvin harvoista asioista.

        Nyt teen jotain poikkeuksellista, lähden uimaan. Minua vähän hirvittää ajatus, että väsyn kesken kaiken mutta koetan olla armollinen.

        Minulle paras lääke muilta on empatia. En aidosti pysty parempaan :(.

        Ai niin, siskoni tn kärsii samasta sairaudesta eikä syö lääkkeitä. Hän on taantunut pikkuhiljaa eikä pysty tekemään enää asiantuntijatyötä. Hän on KTM. Nykyään haahuilee isäni luona päivät pitkät eikä kykene edes asumaan itsenäisesti. Olemme porukalla pohtineet kuinka saisimme hänet hoidonpiiriin.

        Hän syyttää muita eikä näe omaa vastuuta suhteensa esimerkiksi potkujen saamiseen. Itse olen saanut myös potkut, vaikka kerroin esimiehelleni sairaudestani. Hyvin harva hyväksyy mt-ongelmat. Onneksi nykyinen työni on jatkutunut ja kaapissa ollaan. Minusta on ainakin toistaiseksi pidetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai niin, siskoni tn kärsii samasta sairaudesta eikä syö lääkkeitä. Hän on taantunut pikkuhiljaa eikä pysty tekemään enää asiantuntijatyötä. Hän on KTM. Nykyään haahuilee isäni luona päivät pitkät eikä kykene edes asumaan itsenäisesti. Olemme porukalla pohtineet kuinka saisimme hänet hoidonpiiriin.

        Hän syyttää muita eikä näe omaa vastuuta suhteensa esimerkiksi potkujen saamiseen. Itse olen saanut myös potkut, vaikka kerroin esimiehelleni sairaudestani. Hyvin harva hyväksyy mt-ongelmat. Onneksi nykyinen työni on jatkutunut ja kaapissa ollaan. Minusta on ainakin toistaiseksi pidetty.

        *) suhteessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ne lääkkeet kuitenkin auttaa sun olotilaan, niin ehkä kannattaisi miettiä hyödyt ja haitat.
        Onko se kiva olla aina välillä jossain syvällä oloissansa, vai lääkkeiden kanssa olla enemmän elossa kuin syvällä, vaikkakin tunteet saattavat olla vähän hukassa.
        Yleensähän ihminen hakee, ja tekee itselleen sellaisen olotilan, jossa hänen on paras mahdollinen olla.
        Jos jatkuvasti ajaa itseään pahaan oloon ja syvälle, niin sehän on itsensä kiusaamista.
        Itse ainakin toimisin siten, mistä sen parhaan mahdollisen olon pystyisin saamaan. Eli jos minulla olisi lääkitys, jonka avulla paremmin pärjäisin, niin varmaankin sitä käyttäisin, enkä kokeilisi sitä tauotella välillä ja sitten ajautua pohjalle sen takia.
        Itse ihminen kuitenkin itsensä parhaiten tuntee, ja yleensä tekee omat valintansa.

        Kysäisen vielä, että oletko koskaan ollut missään terapiassa?

        Lääkitys ei ainakaan omalla kohdalla pelasta muuta kuin työkykyiseksi ja pohdinkin, että mitataanko ihmisarvo siinä että ole tehokas töissäni ja muuten en nyt jaksakaan lääkittynä kuin maata sohvalla ja syödä. Sen takia sitten lihon ja masennun entisestään, kun elämässä ei ole muuta kuin työ, joka sekin voi ihan yhtälailla lähteä, kun lihoo ja masentuu entisestään tässä unettomuuden hoitoon käytettävien lääkkeiden aiheuttamassa jatkuvassa pöhnässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkitys ei ainakaan omalla kohdalla pelasta muuta kuin työkykyiseksi ja pohdinkin, että mitataanko ihmisarvo siinä että ole tehokas töissäni ja muuten en nyt jaksakaan lääkittynä kuin maata sohvalla ja syödä. Sen takia sitten lihon ja masennun entisestään, kun elämässä ei ole muuta kuin työ, joka sekin voi ihan yhtälailla lähteä, kun lihoo ja masentuu entisestään tässä unettomuuden hoitoon käytettävien lääkkeiden aiheuttamassa jatkuvassa pöhnässä.

        Olen aloittaja ja muiden samantyylisten tekstien kirjoittaja. Ymmärrän tilanteesi täysin. Olen myös välinpitämätön ruokavalioni suhteen. Olen kuitenkin huomannut, että rakkaus ja armollisuus itseään kohtaan ovat tärkeitä. Mitä sitten, että lihot? Voit sitten laihduttaa, kun olo on parempi.

        Vähensin nyt itsenäisesti lääkitystäni puoleen. Makaan taas sängyllä uinnin jälkeen ja koetan miettiä jotain myönteistä.

        Minua auttoi vähäsen psykologinen joustavuus, kun aloin pohtia omia arvojani ja sitä, että mitä ajattelen ja tunnen eri tilanteissa. Auttaa minua panostamaan niihin asioihin, joita jaksan tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkitys ei ainakaan omalla kohdalla pelasta muuta kuin työkykyiseksi ja pohdinkin, että mitataanko ihmisarvo siinä että ole tehokas töissäni ja muuten en nyt jaksakaan lääkittynä kuin maata sohvalla ja syödä. Sen takia sitten lihon ja masennun entisestään, kun elämässä ei ole muuta kuin työ, joka sekin voi ihan yhtälailla lähteä, kun lihoo ja masentuu entisestään tässä unettomuuden hoitoon käytettävien lääkkeiden aiheuttamassa jatkuvassa pöhnässä.

        Asenne kysymys, aivojen pitää saada uusia virikkeitä että elämä taas maistuu. Työkykyisyyden on sinänsä hyvä asia , mutta tarvitaan muitakin asioita rikastuttamaan elämää joten moni menee mukaan joihinkin harrastuksiin jotka miellyttävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aloittaja ja muiden samantyylisten tekstien kirjoittaja. Ymmärrän tilanteesi täysin. Olen myös välinpitämätön ruokavalioni suhteen. Olen kuitenkin huomannut, että rakkaus ja armollisuus itseään kohtaan ovat tärkeitä. Mitä sitten, että lihot? Voit sitten laihduttaa, kun olo on parempi.

        Vähensin nyt itsenäisesti lääkitystäni puoleen. Makaan taas sängyllä uinnin jälkeen ja koetan miettiä jotain myönteistä.

        Minua auttoi vähäsen psykologinen joustavuus, kun aloin pohtia omia arvojani ja sitä, että mitä ajattelen ja tunnen eri tilanteissa. Auttaa minua panostamaan niihin asioihin, joita jaksan tehdä.

        Tämä on hyvä, kun tajuaa, että oman itsensä tunteminen ja tietäminen, omien tunteiden ymmärtäminen, ym. ovat tärkeitä.


    • Anonyymi

      Hei, en tunne sairautta yhtään, mutta tunnen empatiaa ja haluan lähettää isot tsempit.

      Itse mietin täysin tietämättömänä, että entä kaverit, heidän läsnäolo voisi auttaa - kävelyt piristää aina, jos ei muuta?

      • Anonyymi

        Olet minusta oikeilla jäljillä: Minua auttaisi suuresti, jos etenkin työelämässä minut hyväksyttäisiin sellaisena kun olen. Minulla on tasan kolme ystävää perheen ulkopuolelta. Olen siis todella sosiaalinen ja haluaisin enemmän ystäviä sekä löytää minut hyväksyvän poikaystävän.

        Kävelylle lähteminen on vaikeaa. Johtuu lääkkeiden aiheuttamasta jäykkyydestä. Minulla on yksi ystävä, joka jaksaa hieman puskea minua liikunnan pariin.

        Asun tällä hetkellä mt-kuntoutujille suunnatussa asunnossa. On ihana tuntea vieraita ihmisiä, jotka tuntevat tilanteeni eivätkä arvostele. Myös työkanavan kautta hankittu työpaikka kiinnostaa; Olisi mukava työskennellä yrityksessä, jossa sairauteni olisi hyväksytty tosiasia. Hulluudelle esimerkiksi naurettaisiin hyvässä hengessä.


      • Anonyymi

        Ihan niin, usein on elämä helpompaa kun omistaa hyviä kavereita jotka ottavat mukaansa ihmisen asioihin kuten esim johonkin harrastukseen.
        Yksinäisyys on usein sairaan ihmisen kohtalo joka ei tee tilannetta paremmaksi sairauden kanssa.


    • Anonyymi

      Kuolettavimmat psykologiset ajatukset:
      Itsensä vertaaminen muihin
      Armottomuus
      Nykyhetken unohtaminen
      Menneisyyden kaivelu
      Traumojen uudelleen eläminen
      Ahdistuksen hyväksyminen (otan itse silloin ahdistuslääkkeen, koska en halua lisää huonoja muistoja)
      Tulkinnan unohtaminen (voimme uudelleen tulkita tapahtumia, jotta meistä tuntuu paremmalta)
      Kritisointi, muiden tai itsensä (kaikilla meillä on vahvuutemme ja heikkoutemme)
      Tärkeiden ja merkityksellisten asioiden unohtaminen
      Ylitulkitseminen (hän on väsynyt ja siksi ei jaksa keskustella on ihan riittävä tulkinta)
      Inhottaviin ihmisiin luottaminen (ihmisen on saatava ensin tunne ja sitten vasta keskusteluyhteys)
      Ajatusten rajaaminen pelkästään samanhenkisiin ihmisiin

      Löytyy enemmänkin, mutta nämä nyt tällä kertaa.

    • Anonyymi

      Mun lääkitys on tippunut pois yksitellen kun oon henkisesti vahvistunut vuosien varrella. En tosin kykene siltikään oikein mihinkään mutta eipä ne lääkkeetkään sitä muuttanut. Mä en saa sellasta lääkitystä mikä mua auttaisi niin päätin luopuu kaikista paitsi yhdestä mikä pitää psykoosit kurissa( ehkä). Henkistyminen taitaa auttaa eniten. Suosittelen avarakatseisuuteen että tulevaisuudessa kaikki on paremmin.

    • Anonyymi

      Joskus kannattaa myös kyseenalaistaa se oma diagnoosi. Jos ihmisellä ei ole psykoosinkaltaisia oireita, vaan traumaperäistä haastetta, tuskin kyseessä on skitsoaffektiivinen häiriö. Turha siis mitään pyskoosilääkkeitä ottaa, vaan mennä vaikkapa yksityiselle psykiatrille tarkistuttamaan se diagnoosi.

      • Anonyymi

        Minun psykoosioireilu kesti tasan niin kauan, kun käytin päihteitä, sekakäyttöä.
        Silloin sain skitsoaffektiivisen diagnoosin, joka nyt sitten seuraa ilmeisesti lopun elämää, vaikka psykoosejakaan ei ole ollut enää pariin kymmeneen vuoteen.


      • Anonyymi

        Siis eihän lääkkeitä sen diagnoosin takia syödä, vaan sen takia ettei pärjää ilman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis eihän lääkkeitä sen diagnoosin takia syödä, vaan sen takia ettei pärjää ilman.

        Jos kommentillasi viittaat minun kommenttiini, kun kirjoitin, että diagnoosi jää näköjään olemaan, vaikka sairaudesta on toipunut...
        Kerroin, etten ole pariin kymmeneen vuoteen psykoosissa ollut, en tosin ole lääkkeitäkään käyttänyt enää yli kymmeneen vuoteen.
        En todellakaan söisi lääkkeitä pelkästään diagnoosin takia, ja toki menisi uudestaan mahdolliset lääkityksetkin harkintaan, jos asiat muuttuisivat ja lääkkeille tulisi tarvetta.

        Tavallaan mietityttää, miksi niin herkästi sanotaan, ettei pärjää ilman lääkkeitä. Ne lääkärit eivät ole seuraamassa ihmisen joka päiväistä elämää, eli eivät voi tietää tarkkaan, onko diagnoosin omaavalla edes oireita vai ei. Lääkäritkin monesti kuvittelevat, kun jollain on diagnoosi ( vaikka useamman kymmenen vuotta sitten saatu ), niin aina pitäisi olla joku lääkitys.
        Yleislääkäritkin kun lukevat taustatietoja, joissa voi olla mainintoja vanhoista vaivoista, niin joskus alkavat kysellä, eikö ole mitään lääkettä käytössä tuohon ja tuohon..
        Kyllä siinä silloin mennään paljolti diagnoosin perusteella. Ja vielä ihmetyttää juurikin se, että ventovieraat lääkäritkin tällä tavalla kyselevät, tuntematta ihmistä lainkaan, tietämättä hänen elämästään yhtään mitään.

        Tuntematta ihmistä, on kenenkään hyvin vaikea sanoa, pärjääkö joku ilman lääkettä vai ei.


    • Anonyymi

      Minulle lääkärini ja hoitaja on sanonut että antipsykoottiset lääkkeet eivät auta negatiivisiin oireisiin (= puutosoireisiin) kovinkaan tehokkaasti. Tärkeintä on se että valitsee lääkkeen jolla ei ole pahoja metabolisia haittoja (eli että ne eivät lihota) eikä se lääke saa väsyttää entisestään. Kannattaa valita lääkkeeksi esim. Latuda tai Rxulti koska nämä eivät lihota eivätkä väsytä. Tosin, on joitakin henkilöitä joita Latuda väsyttää. Minä aloin ottaa Latudan illalla ja päiväväsymys loppui siihen. Latuda kuitenkin aiheutti minulle ahdistuneisuutta ja jouduin lopettamaan sen. Aion kuitenkin kysyä jos voisin kokeilla sitä uudestaan masennuslääkkeen kanssa. Ai niin, Peratsin on myös melko hyvä lääke jos Latuda tai Rxulti ei sovi itselle.

      Lääkäri on määrännyt minulle Brintellix nimisen masennuslääkkeen skitsofrenian negatiivisiin oireisiin ja se on auttanut enemmän kuin mikään neurolepti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      412
      4377
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2151
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1590
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1401
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      260
      1159
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1087
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      949
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    Aihe