Oliko 2023 matematiikan valtakunnallinen vaikea?

Anonyymi-ap

Mun mielestä tän vuoden valtakunnallinen oli vaikea. Meidän ope pisti meidät kertaamaan vanhoja valtakunnallisia. Ne oli mun mielest helppoi. Nyt kumminki tän vuoden valtakunnallinen tuntu tosi vaikeelt.

A2 en muistanu niiden ympyrän osien nimiä. En tosin ollu kerrannu niitä yhtään. Sen jälkeen oli myös mun mielestä todella vaikee tehtävä. Jos se kulma ei ollu 90 astetta, en osannu sitäkään laskee.

B-osiossa oli mun mielest aivan liian vähän aikaa. Siin oli se joku tilasto, joka oli ainaki musta huono yritin jotenki viivottimen kanssa kattoo niitä lukuja, mut luulen, ett ne meni vähä väärin. Ei myöskään ollu muistissa, miten 1c. lasketaan. Eikä ollut aikaa alkaa miettiä. Jo sen tilaston tulkitsemiseen meni ¼ ajasta. Mulla jäi kaksi kokonaista tehtävää laskematta, koska aika loppui. Laskinko sitä kolmannella sivulla olevaa tehtävää jotenki väärin, ku siihen meni melkeen puolet ajasta, ku käytin sin ja cos muistaakseni.

Oon yleensä ollu 9 oppilas matikas, enkä oo yleensä lukenu kokeeseen, ku viimisenä välituntina. Nyt kuitenkin noi tehtävät tuntu tosi erilaisilt, ku kouluss oli kerrattu. Oon myös hidas laskee matematiikkaa, mut se saattaa johtuu siitä, ett en laske yleensä tunnill vaan pari tehtävää, minkä takia ei oo tullu rutiinii. Ne vanhat valtakunnalliset oli mulle kuitenki helppoi ja ope sano, ett valtakunnalliset on usein saman tasosii tai helpompii kuin meidän kokeet. Nyt pelkään, ett valtakunnallisist tulee joku 6. Oliko toi koe teistä vaikea/erityyppinen kuin aikaisempina vuosina?

39

4760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Meillä se koe on vasta ens viikon maanantaina ja pakko sanoo että vähä pelottaa kun kerrottiin et koe kestää 2tuntia ja just toi että itekkin oon ollu aina 9 oppilas mut en todellakaan usko että muistaisin enää mitään aiempien voisien asioita. Enkä ees halua puhua avaruusgeometriasta kunnon painajainen🥲mutta olisin todella kiitollinen jos olis jotai vinkkejä tähän tulevaan valtakunnalliseen tai kertoisitte ees mitä sinne tulee😭

    • Anonyymi

      Siis joo oon iha samaa mieltä sun kaa tos. Oon itekki ollu samal tasol matikas mut tänvuotine koe oli iha JÄRKYTTÄVÄN vaika aiempiin verrattuna. A2 osion jotenkute selvisin iha nipin napin ja B-osios ei ollu lainkaa aikaa. mul meni se trigonometrian tehtävä iha päi mäntyä. en saanu varmaa 2-3 tehtävää laikaa tehtyy ja ainaki kaks jäi keske. Mä hajosin iha täysi kokeen lopussa ja oikeest rupesin vaa itkee.

    • Anonyymi

      Siis oon vasta tehny A-osion ja olin syksyllä saanu matikast nostettuu kymppiin... nyt pelottaa mitä tulee päättötodistukseen varsinki ku meijän opettajan mukaa valtakunnallinen on tärkein koe. Tosiaan en A-osiossakaan tehny kaikkia tehtäviä ku seki oli jo vaikee (se ihme geometria mis oli 52 kulma ja ympyrän osat)
      Jos kellään nyt MITÄÄN vinkkejä B-osioon tosiaan se on huomenna enkä haluis et mun matikka laskee seiskaan...

    • Anonyymi

      Muistaako kukaan miten ne A ja B osion vaikeimmat tehtävät meni, arvostaisin jos jos joku kokeen tehny viittis kertoo. Itteä ei ne perus tehtävät pelota, mut ois mukava tietää mitä vaikeimmissa tehtävissä ois

    • Anonyymi

      Apuaaaaa!! Mitä siinä kysyttiin??????

    • Anonyymi

      Olisko kenelläkään mitään vinkkejä siihen A-osaan?

    • Anonyymi

      A osa meni viel mut b osa iha vituuiks sain 7puol tosta kokeesta ku yleensä saan kymppii matikast...

      • Anonyymi

        Mitä siinä kysyttiin?


    • Anonyymi

      A osiossa opetelkaa ympyrän osat ja talukkoon piirtämistä

      • Anonyymi

        Millasia tehtäviä b osassa


      • Anonyymi

        mitä tarkottaa taulukkoon piirtäminen? onks se niinku koordinaatisto vai?


    • Anonyymi

      joo oli ihan vitun perseestä B-osa 6sivua 40minuuttia kokeiden ka 9,92 valtakunnallinen 7,25 oli ihan hitosti hankalampi kuin mikään muu

    • Anonyymi

      Oisko jollain jotain vinkkejä? Jos toi ei mee hyvin niin en tuu pääsee lukioon. Mitä pitäis osaa?

      Ympyrän osat? Vähän trigonometriaa ja sit taulukkoon piirtämistä eli tarkotetaaks tolla niinkun yhtälöiden tekemistä koordinaatistoon?

    • Anonyymi

      Onko kellään antaa esimerkkejä ja vinkkejä B-osioon?

    • Anonyymi

      Meillä on se koe huomenna. Voisko joku kertoo, mitä asioita kokeessa kysyttiin??

    • Anonyymi

      Siis ensviikolla koe ja en osaa mitää oon muutenki huono matikas nii voisko joku pliis kertoo niinku sanasta sanaa mitä siihen oikeen tuli oisin tosi kiitollinen jos joku kertois koska niinku sain matikan nostettuu just ja just 7 ku uusin vöhä aika sitte kokeita mut sitte ope sano et mun pitää saada vähintää valtakunnallisesta 6 1/2 tai muuten se ei pysy seiskana koska niinku se on siin rajalla niinku keskiarvo on 6.5 matikasta nii se on just ja just 7 nii oikeesti jos se ei nouse nii en pääse lukioo minne haluisin ja joo oikeesti itken vaa ku oon nii paniikis nii voisko joku pliis laittaa kuvii siitä kokeesta tai kertoo ees enemmän kaikkee oikeesti auttakaa 😭😭😭😭😭😭

      • Anonyymi

        Ympyrän osat kannattaa opetella ainaki jänne ja jotai muita iha randomeita. B osassa piti ainaki yhtälöpari osata laskee. Se on sitten ihan mahoton mun matikka on 10 ja sain 7,5


    • Anonyymi

      Oikeesti?!?! Oliks sii n viel jotai muuta voisiks kertoo viel enemmän ku oikeesti en osaa mitää..... Mut kiitos kuitenki paljon jo tosta mitä kerroit!

    • Anonyymi

      ihan heleppo koe opetelkaa laskemaan

    • Anonyymi

      Jos se on susta helppo nii voiks kertoo mitä siihe tuli

    • Anonyymi

      Heiiiiii

      Siis ensviikol matikan valtakunnallinen ja pelottaa ihan hirveesti… ope sano kyl et sen mielestä tän vuotinen on helpompi kun edellis vuotiset mut pelottaa silti ku niil harjotus valtakunnallisillakin oli vaikee tehä siis ku harjoteltii niil edellisil valtakunnallisil ja sit se ku on nii lyhyt aika tehä… mut joo voisko joku kertoo mitä kanttia lukee tai muistella päähän

    • Anonyymi

      Oliks siin semmost mopoa juttuu tai semmost et piti jotenki laskee todennäköisyyksii tai jotai mitä siin muute oli ees siin kokees

    • Anonyymi

      Mitä siihe tuli muuta ku noi jotai laskusi vai mitå jos tuli

    • Anonyymi

      Okkeesti ihmiset kertokaa en saa unta ees yöllä enää ku jännitän tätä vaan ja oon ihan sika huono matikassa muutenki ja pakko onnistuu nyt tässä kertokaa mitä pitää osaa sillee kaikki

      • Anonyymi

        eka oli semi perus laskutoimituksia, kannattaa kerrata käänteisluku ja vastaluku, sitten oli korttipakan todennäkösyyden laskemista. sit piti osata ympyrän osat. sit oli perus yhtälön ja epäyhtälön ratkasut. B osassa kannattaa kerrata prosenttilaskuja (muutos ja vertailuprosentit), sit oli sähkölaskuja et siinä piti vaa kertoo kilowatit kwh hinta ja tunnit keskenään ja sit piti muodostaa niist funktio. sit oli trigonomisten funktioiden käyttöä ja sit oli yks vaakatehtävä ja yks yhtälöparin ratkaisu ja siinä kannatti plussata ne yhtälöt yhtee. vika oli perus verrantolaskuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eka oli semi perus laskutoimituksia, kannattaa kerrata käänteisluku ja vastaluku, sitten oli korttipakan todennäkösyyden laskemista. sit piti osata ympyrän osat. sit oli perus yhtälön ja epäyhtälön ratkasut. B osassa kannattaa kerrata prosenttilaskuja (muutos ja vertailuprosentit), sit oli sähkölaskuja et siinä piti vaa kertoo kilowatit kwh hinta ja tunnit keskenään ja sit piti muodostaa niist funktio. sit oli trigonomisten funktioiden käyttöä ja sit oli yks vaakatehtävä ja yks yhtälöparin ratkaisu ja siinä kannatti plussata ne yhtälöt yhtee. vika oli perus verrantolaskuja.

        Kiitos ihan sikana et kerroit!!!!!!!!!! Arvostan kyl ihsn siksna!!!!!! Eli oliks tos sähkö laskussa sillee et siin oli ilmoitettu ne kilowatit ja hinta ja sitte ne kerrottiin vaa keskenään ja sitte siin oli jotai tuntei mitkä piti vaa kertoo? En oikein tajunnu nii voisinko vielä tarkentaa😊 ja vielä siitå todennäköisyys kortti tehtävästä niin pitääkö siknä tietää jo entuudestaan, että kuinka monta erilaista korttia korttipakassa on? Ja vielä yksi kysymys, että kun sanoit että siinä on vaakatehtövö niin miten se menee? Mut kiitos jo ihan sikana!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eka oli semi perus laskutoimituksia, kannattaa kerrata käänteisluku ja vastaluku, sitten oli korttipakan todennäkösyyden laskemista. sit piti osata ympyrän osat. sit oli perus yhtälön ja epäyhtälön ratkasut. B osassa kannattaa kerrata prosenttilaskuja (muutos ja vertailuprosentit), sit oli sähkölaskuja et siinä piti vaa kertoo kilowatit kwh hinta ja tunnit keskenään ja sit piti muodostaa niist funktio. sit oli trigonomisten funktioiden käyttöä ja sit oli yks vaakatehtävä ja yks yhtälöparin ratkaisu ja siinä kannatti plussata ne yhtälöt yhtee. vika oli perus verrantolaskuja.

        Ja onks tossa niinku kaikki vai tuleeko siihen jotain kulma juttuja tai jotakin? Ja oliko susta aika riittävä ja menikö sulla hyvin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos ihan sikana et kerroit!!!!!!!!!! Arvostan kyl ihsn siksna!!!!!! Eli oliks tos sähkö laskussa sillee et siin oli ilmoitettu ne kilowatit ja hinta ja sitte ne kerrottiin vaa keskenään ja sitte siin oli jotai tuntei mitkä piti vaa kertoo? En oikein tajunnu nii voisinko vielä tarkentaa😊 ja vielä siitå todennäköisyys kortti tehtävästä niin pitääkö siknä tietää jo entuudestaan, että kuinka monta erilaista korttia korttipakassa on? Ja vielä yksi kysymys, että kun sanoit että siinä on vaakatehtövö niin miten se menee? Mut kiitos jo ihan sikana!!!!

        Ja vielä sen verran siitä sähkö tehtävästä, että miten siitä pitäis muodostaa funktio?


    • Anonyymi

      Ja minkälaista se todennäköisyys laskenta oli?

    • Anonyymi

      Auttkaaaaaaa huomenna koe ja pelottaa niin paljon ja pakko saada oikeesti vähintään 6 1/2 js kertokaa et onks se ees mahollista

    • Anonyymi

      Siis oikeesti tänää oli koe ja opettelin kaikki noi ympyrän osat ja kaikkee ja sitte arvatkaa mitä se ei ollu tän vuoden kor vaa se oli 2022 koe… siis mitä ihmettä?!?!!?? Ja siis se oli ihan sika vaikee ja sain 5 eli juuh… uusin maanantaina ja siis saan tehä jonku toisen valtakunnallisen sillee uusinta muodossa et se näkee jotain et osaan riittävästi et mun numero nousee

    • Anonyymi

      Itellä b osiossa oli 2 tehtävää tekemättä kun opettaja sanoib 15 sekunttia aikaa. Eli keksimiseks se meni.

    • Anonyymi

      Siis olihan se vaikee mutta itellä meni tosi hyvin. 9,5 sain ja taisi olla kouluni paras. B-osassa tosin jäi muutama kohta tyhjäksi, kun aika loppui.

    • Anonyymi

      Tän vuoden valtakunnallinen meni ihan vituiksi.

      • Anonyymi

        Omgggggg mitä siihen tuli please selitä mul on se pian


      • Anonyymi

        Pitiks siin osata ympyrän osii ja lukee koordinaatistoo?


      • Anonyymi

        Hei voitko kertoo kaiken mitä siinä kysyttiin tai ainaki vaikeimmat ku mul on se huomenna ja stressaa ihan sikana enkä haluis että matikka laskee alle 9😭😭


    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe