Onko teidän mielestä Kuopioon helppo päästä farmaseutiksi opiskelemaan? Katsoin tuossa viime vuoden pisterajoja niin 32,5 pistettä tarvittiin pääsykokeesta jotta pääsi sisään. Ja maksimipistemäärä on 60!!! En ole oikein osannut ottaa Fysiologian lukemista vakavissani kun siitä saa korkeintaan 17,5 pistettä kun niistä pelkistä helpoista kemian tehtävistäkin voi jo saada 25 pistettä ja sitten on se aineisto jonka pohjalta voi saada vielä 17,5 pistettä. Miksi farmasian kokeesta on tehty noin helppo? Jo pelkällä lukion peruskemian taidoillakin voi saada täydet 25 pistettä ja sitten hyvällä tuurilla esseetkin menee nappiin. Jotenkin uskomatonta että pisteraja on silti noin matala, miksiköhän? Ne pääsykoekysymykset eivät edes näyttäneet kovin vaikeilta...
farmasiaan helppo päästä?
14
6814
Vastaukset
- ---
Turun oikikseenkaan ei tarvitse "kuin" puolet täysistä pisteistä, 40/80, mutta en minä sitä vielä helpoksi haukkuisi.
- katharine
enpäs minä sitä nyt noin helpoksi kutsuis. fysiologia on kuitenkin aika laaja alue opittavaksi ja hyvällä tuurilla juuri se kysyttävä asia unohtuu. kemian tehtävistä saan hyvällä tuurilla tehtyä kolme ja se jännitys tekee kaikesta kymmenen kertaa vaikeampaa. tietysti jos on joku yleisnero, niin kai se sitten on helppoa. Jos taas pääsylukuja katsoo, niin farmasiaan on tosi helppo päästä, koska kolmasosa hakijoista pääsee opiskelemaan.
Itse lasken kaiken aineistokokeen varaan, koska olen toivottoman onneton kemian tehtävissä. Kolme vuotta olen täysillä yrittänyt niitä oppia, eikä se vain suju...pah!- Mindi
Mä en kans ymmärrä miten niihin laskuihin tulee aina joku pikku moka ja jos ja kun vastaus vaan katsotaan niin pisteitä ei heru yhtään. Musta kans tuntuu että aika, ainaskin viiteentoista tehtävään on melko lyhyt. Tsemppiä sulle ! Vielä on muutama päivä aikaa.
- Mindi
Sehän on sulle mukavaa ettei ole tarvinnut kaunista kevättä hukata lukemiseen, jos kerran menet heittämällä sisään. Musta taas alkaa tuntuu epätoivoiselta. Mutta menen yrittämään ja ensi vuonna sitten uudestaan jos ei nyt onnistu. Olen kuvittelut olevani hyvä kemiassa, mutta viime vuoden laskuja lukuunottamatta on edellisvuosien tehtävät ollut aikas vaikeita.
- utelias
Voisitko kertoa hermoilevalle kohtalotoverille millaisia ne edellisvuosien kemian tehtävät on sitten olleet? Viime vuoden tehtävät oli kyllä helpohkoja, mutta kun en hölmönä tilannut niitä vanhempia kokeita Kuopiosta niin ei ole hajuakaan mitä ne tehtävät sisältää... pelottaa hirveästi! Toivottavasti pisterajat laskisi vähän viime vuodelta.
- Sininen
"...Miksi farmasian kokeesta on tehty noin helppo? Jo pelkällä lukion peruskemian taidoillakin voi saada täydet 25 pistettä ja sitten hyvällä tuurilla esseetkin menee nappiin. Jotenkin uskomatonta että pisteraja on silti noin matala, miksiköhän?..."
Mikä ongelma sinulla sitten tässä on? Jos haluat sisään niin menet sitten sisään kun kerran on niin helppoa. Jos tuntuu, että haastetta ei ole tarpeeksi, yritä vaativampaan paikkaan. Niitähän löytyy.
P.s. Olen muuten ennenkin joskus kuullut näitä tarinoita kuinka jonnekin on helppo päästä sisään. Yleensä näitä juttuja puhuvat sellaiset, jotka eivät itse ole yrittäneet kyseiseen paikkaan.- alkup.
Taisin kirjoittaa vähän snobisti tuon asian, anteeksi kaikki jotka siitä hiillyitte... tuolla viestillä tarkoitin lähinnä kysyä, että onko farmaseutin opintoihin vaikea päästä. En halunnut korostaa älykkyyttäni, jota minulla ei tavallista enempää ole, vaan ihmettelin juuri tuota sisäänpääsyprosenttia ja sitten pisterajoja. Tänäkin keväänä joka kolmas farmaseuttihakija pääsee sisään ja puolet maksimipistemäärästä on vaatimus (todennäköisesti). Itse asiassa olen masentunut kun tuntuu siltä että kokeen täytyy olla vaikea kun noin vähillä pisteillä pääsee sisään. Kemia on ainoa toivoni, olen hidas lukemaan ja huono oppimaan monimutkaista asiaa, silti haluaisin sisään... toivon siis että käy tuuri ja kysytään niitä asioita jotka olen opiskellut.
- en ymmärrä
en oikein ymmärrä tuota valintakokeen pistetytystä.. minulla on lähtöpisteitä 47.125 joten riittääkö sisäänpääsyn että saan esim. kemian kokeesta ja aineistokysymyksestä yhteensä 20 pistettä? siis viime vuoden perusteella.. vai onko kaikissa osa-alueissa pärjättävä yhtä hyvin.. fysiologian lukeminen on vähän vielä vaiheessa:)
- hipsu
Pääset sisään jos yhteispistemääräsi riittää siihen. Ei siis tarvitse pärjätä kaikissa osa-alueissa yhtä hyvin. Sinulla on huippu alkupisteet!
- hui kamalaa!!!
hipsu kirjoitti:
Pääset sisään jos yhteispistemääräsi riittää siihen. Ei siis tarvitse pärjätä kaikissa osa-alueissa yhtä hyvin. Sinulla on huippu alkupisteet!
Nyt alkoi pelottaa jos kaikki Kuopioon hakijat on yhtä lahjakkaita! :( Mulla ei ole lähtöpisteitä kuin 29... toivottavasti voin silti päästä siinä pelkässä 1/4 koepistekiintiössä kun olen neljästi lukenut Fysiologian ja osaan kemian kohtalaisesti. Mutta 47 alkupisteellä ei ainakaan tarvitse hermoilla kokeessa! Taatusti on helppo saada ne parikymmentä pistettä kun tuo 60 on maksimi.
Itse laskin pääseväni sisään koepistekiintiössä jos saisin aineistokokeesta vaikka 15 pistettä/35 ja sitten kemiasta noin 20/25. Onkohan tuo realistinen tavoite "normaalille" ihmiselle??? - Mindi
hui kamalaa!!! kirjoitti:
Nyt alkoi pelottaa jos kaikki Kuopioon hakijat on yhtä lahjakkaita! :( Mulla ei ole lähtöpisteitä kuin 29... toivottavasti voin silti päästä siinä pelkässä 1/4 koepistekiintiössä kun olen neljästi lukenut Fysiologian ja osaan kemian kohtalaisesti. Mutta 47 alkupisteellä ei ainakaan tarvitse hermoilla kokeessa! Taatusti on helppo saada ne parikymmentä pistettä kun tuo 60 on maksimi.
Itse laskin pääseväni sisään koepistekiintiössä jos saisin aineistokokeesta vaikka 15 pistettä/35 ja sitten kemiasta noin 20/25. Onkohan tuo realistinen tavoite "normaalille" ihmiselle???En nyt oikein tajunnut. Tiedätkö että voit hakea vain toisessa "kiintiössä" (tai samaan kiintiöönhän ne lasketaan)? Eli pelkästään valintakokeen perusteella voi hakea (se 1/4) vain ns. vanhat ylioppilaat (kirjoittaneet ennen vuotta -90) ja ei-ylioppilaat (eli ne joilla on kelpaava ammattitutkinto).
Itse haen tossa 1/4 -porukassa. Mutta luulenpa että meidän on vielä vaikeampi päästä sisään. Mitään tilastoja ei ole saatavilla (kysyin Kuopiosta), koska myös meidät lasketaan samaan kiintiöön. Onko tästä asiasta jollain tietoa ? - vastaus
Mindi kirjoitti:
En nyt oikein tajunnut. Tiedätkö että voit hakea vain toisessa "kiintiössä" (tai samaan kiintiöönhän ne lasketaan)? Eli pelkästään valintakokeen perusteella voi hakea (se 1/4) vain ns. vanhat ylioppilaat (kirjoittaneet ennen vuotta -90) ja ei-ylioppilaat (eli ne joilla on kelpaava ammattitutkinto).
Itse haen tossa 1/4 -porukassa. Mutta luulenpa että meidän on vielä vaikeampi päästä sisään. Mitään tilastoja ei ole saatavilla (kysyin Kuopiosta), koska myös meidät lasketaan samaan kiintiöön. Onko tästä asiasta jollain tietoa ?1/4 porukassa (n.25) hakee ne, jotka on wanhoja ylioppilaita tai ammattikoulun käyneitä, mutta MYÖS siinä valitaan tuoreita ylioppilaita jos koe on mennyt tarpeeksi hyvin. Neljännes valitaan niistä kaikista ykköskiintiön kokelaista sen mukaan, kenellä koe on mennyt parhaiten. Tämä neljännes valitaan tietysti sen jälkeen, kun ensin on joukosta otettu 75 yhteispisteiden perusteella parasta. Sitten lisäksi on oma max. 15 ihmisen kiintiö farmanomeille ja lääketeknikoille, jotka valitaan pelkkien kokeiden perusteella.
Eli sitten kun on 3/4 parhaimmisto ykköskiintiöstä valittu yhteispisteiden mukaan, valitaan loput 1/4 ykköskiintiöstä sen pelkän koemenestyksen mukaan. Missään ei mainita, ettei 1/4 porukassa saisi olla uusia ylioppilaita. Sen sijaan jos siinä porukassa olisi vain ammattikoulun käyneitä ja kolmekymppisiä, taso saattaisi romahtaa, mutta 1/4-sääntö antaa mahdollisuuden myös muille kuin tuoreille ylioppilaille jos ne kokeessa osoittaa taitonsa riittäviksi. - Jokunen
Mindi kirjoitti:
En nyt oikein tajunnut. Tiedätkö että voit hakea vain toisessa "kiintiössä" (tai samaan kiintiöönhän ne lasketaan)? Eli pelkästään valintakokeen perusteella voi hakea (se 1/4) vain ns. vanhat ylioppilaat (kirjoittaneet ennen vuotta -90) ja ei-ylioppilaat (eli ne joilla on kelpaava ammattitutkinto).
Itse haen tossa 1/4 -porukassa. Mutta luulenpa että meidän on vielä vaikeampi päästä sisään. Mitään tilastoja ei ole saatavilla (kysyin Kuopiosta), koska myös meidät lasketaan samaan kiintiöön. Onko tästä asiasta jollain tietoa ?Siinä 1/4 on mahdollista päästä sisään uusienkin ylioppilaiden, koska se koskee koko ykköskiintiötä. Yleensä tuossa neljänneksessä pääsee enemmän ylioppilaita (sekä uusia että vanhempiakin), mutta esim. vuosi tai kaksi sitten kirjoittaneita voi päästä myös yhteispisteiden perusteella riippuen miten hyvin kirjoitukset meni ja miten hyvin koe menee. Ammattikoulupohjalta hakevilla saattaa olla sitten vaikeampi päästä sisään laajojen opiskeltavien asioiden perusteella, eli käytännössä 1/4 päässeistä on aina ylioppilaita, uusia tai vanhoja. Vanhoja ylioppilaita taitaa tosin aika vähän hakea...
Mutta kannattaa ottaa huomioon, että koepisteiden perusteella tehtävässä 1/4-valinnassa ei ole enää mukana niitä jotka pärjäsivät todella hyvin kokeessa, eikä niitä jotka ovat kirjoittaneet kuusi ällää. Nehän pääsevät jo yhteispistevalinnalla sisään. Eli jos kirjoitukset eivät ole menneet hirmu hyvin, mutta osaa silti Fysiologiaa/kemian perusteet, on helpompi päästä sisään koepisteiden perusteella. Luulen, että tuota tarkoitti myös tämän keskustelun aloittaja... valiojoukkohan on päässyt jo yhteispisteiden perusteella sisään. Ja toisaalta: ne jotka saavat hyvät alkupisteet kirjoitusten perusteella, ovat juuri niitä parhaita opiskelijoita ja saavat todennäköisesti myös hyvät pisteet aineistokokeesta/kemiasta, eli koepisteiden perusteella tehtävässä valinnassa ei välttämättä ole niin kovaa kilpailua kuin "huipulla". Tavalliset ihmiset ne on jotka siinä pienessä porukassa pääsee sisään. Kenties ovat kohtalaisesti vain valmistautuneet kokeeseen... - Mindi
vastaus kirjoitti:
1/4 porukassa (n.25) hakee ne, jotka on wanhoja ylioppilaita tai ammattikoulun käyneitä, mutta MYÖS siinä valitaan tuoreita ylioppilaita jos koe on mennyt tarpeeksi hyvin. Neljännes valitaan niistä kaikista ykköskiintiön kokelaista sen mukaan, kenellä koe on mennyt parhaiten. Tämä neljännes valitaan tietysti sen jälkeen, kun ensin on joukosta otettu 75 yhteispisteiden perusteella parasta. Sitten lisäksi on oma max. 15 ihmisen kiintiö farmanomeille ja lääketeknikoille, jotka valitaan pelkkien kokeiden perusteella.
Eli sitten kun on 3/4 parhaimmisto ykköskiintiöstä valittu yhteispisteiden mukaan, valitaan loput 1/4 ykköskiintiöstä sen pelkän koemenestyksen mukaan. Missään ei mainita, ettei 1/4 porukassa saisi olla uusia ylioppilaita. Sen sijaan jos siinä porukassa olisi vain ammattikoulun käyneitä ja kolmekymppisiä, taso saattaisi romahtaa, mutta 1/4-sääntö antaa mahdollisuuden myös muille kuin tuoreille ylioppilaille jos ne kokeessa osoittaa taitonsa riittäviksi.Kiitos, kiitos. Tämä oli mulle ihan uutta tietoa, oikeastaan helpottaa vähän, kai. Mutta sama kai se, sitä vaan tekee parhaansa ja jos ei onnistu, niin ensi vuonna uudestaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 172443
- 441271
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70917Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää136859- 45841
- 59817
- 42786
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44765Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164742Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130694