Painonhallinta

Anonyymi-ap

Yritän muistaa varoa turhia sokereita ja rasvoja.
Pitääkö luopua viinirypäleistä tai muista hedelmistä, joissa on hedelmäsokeria?

28

613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvin vähän hedelmäsokeria eli fruktoosia (alle 10 g/100g tuoretta hedelmää) sisältävät mm. cantaloupemeloni, hunajameloni, greippi, vesimeloni, persikka, päärynä, omena, luumu, mandariini ja appelsiini.

      Viinirypäleissä ja banaanissa on enemmän hedelmäsokeria,

      • Anonyymi

        " Ravintoarvo. 100 grammaa banaania sisältää noin 100 kilokaloria, yhden gramman proteiinia ja vähemmän kuin yhden gramman rasvaa. Siinä on myös kolme grammaa kuitua. Banaaneissa on runsaasti B6- ja C-vitamiineja, foolihappoa ja mineraaleja kuten esimerkiksi magnesiumia ja kaliumia. " Ihanteellinen välipala esimerkiksi.


    • Anonyymi

      Viinirypäleet ovat hyviä, mutta ne eivät ole parhaasta päästä hedelmiä.
      Viinirypäleet kuin pieniä "sokeripaketteja".

      Vaikka hedelmien syömisestä ei kannatakaan kantaa huolta, toiset hedelmät ovat parempia vaihtoehtoja kuin toiset.
      Viinirypäleiden ravintosisältö on verrattain huono ja ne sisältävät
      vähän kuitua.

      – Ne ovat pohjimmiltaan pieniä sokeripaketteja, toteaa ravitsemusasiantuntija.

      Ei viinirypäleiden syömisestä tarvitse luopua, mutta ne eivät välttämättä ole hedelmistä se kaikkein paras vaihtoehto.

    • Anonyymi

      Meikäläinen yrittää päästä alle 80- tasolla, mutta koville se ottaa, Itsepäisesti pysyy tasolla 85-86 kg.. Painoindeksikin on hälyttävä.

      • Anonyymi

        Minulla sama juttu.
        Paino keikkuu 80 tasolla, vähän yli, joskus onneksi käy 79+ puolella.

        Kyllä harmittaa.
        Otin tuossa aamiaiseksi Fazerin frökusin paahdettuna, sen päällä kananmunan siivuina.
        Ja jukurttia, mustikoita.
        Kahvia keittelen.

        Tuo puolen tunnin kävely päivittäin pitäis ottaa ohjelmaan!


      • Anonyymi

        Hyvät 80 plus ihmiset, älkää enää laihduttako vaan nauttikaa elämästä. Muistakaa juoda vettä pitkin päivää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvät 80 plus ihmiset, älkää enää laihduttako vaan nauttikaa elämästä. Muistakaa juoda vettä pitkin päivää.

        Jos on paljon ylipainoa painonlasku helpottaa olotiloja ja sillä on terveellisiä
        vaikutuksia mm. korkea verenpaine yleensä laskee jonkun verran.
        Myös suolan vähentämisellä on verenpainetta laskeva vaikutus.

        Ei tarvitse nimenomaisesti laihduttaa.
        Jättämällä tarpeettomat rasvat ja sokerit pois paino putoaa "itsestään"
        tai ei ainakaan liho lisää.


    • Anonyymi

      Hyvä apu painon pudotukseen jos pystyy, on liikkua vähän enemmän päivittäin.
      Kun kuluttaa enemmän kuin syö, laihtuu !

      LAIHDUIN vuodessa 12 kiloa kuin itsestään, kun aloin tehdä puolen tunnin kävelylenkin joka päivä. Rauhallista kävelyä, ettei ala sydämestä ottaa.
      Kävelen edelleen säässä kuin säässä, mutta en jäisillä keleillä,
      kaatuminen olisi liian iso riski.

      Ruokavaliosta ei ollut paljon karsittavaa, koska pullia ja muuta lihottavaa en syö ollenkaan.

      Hedelmistä söin vain kiiviä joskus. Hedelmät ei ole laihduttajan ruokaa.

      Hedelmien sijaan lisäsin paljon vihanneksia lautaselle.
      Niistä saa vitamiinia ja paljon terveellisiä ravintoaineita.
      Vihanneksia saa syödä rajoituksetta.

      • Anonyymi

        Painonhallinta on pitkäjänteistä hommaa. Nopeudella ei ole niin väliä kunhan suunta
        on alaspäin, jos on niin paljon ylipainoa, että sen pudottamisesta on terveydelle hyötyä.

        Jos edellisen kirjoittajan mukaan laskee niin painon ei tarvitse pudota kuin 250 grammaa viikossa niin se tekee 12 kiloa vuodessa.
        Viisikin kiloa vuodessa olisi hyvä saavutus. Muutamankin kilon painon pudotuksella
        on hyviä terveysvaikutuksia.

        Iäkkään ei kannata nopeaa ja suurta painonpudotusta tavoitellakaan.
        Pieni ylipaino ei ole haitta iäkkäänä, sanovat lääkärit.

        Mikä on se "pieni ylipaino" ?


      • Anonyymi

        Älä puhu puppua ja ota selvää (hedelmä)asiosta(kin). Paremmin.


    • Anonyymi

      panen ylös että energia lihottaa

      Mutta

      Tieteellisesti reisi - ja lannerasva on parasta rasvaa eli painopiste alas
      rauhallista varastorasvaa joka ei osallistu tulehdussolujen kasvattamiseen

      Rasvaimu on haitallista hyvän rasvan poistamista

      http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8451674.stm

      • Anonyymi

        "panen ylös että energia lihottaa"

        Mitähän sinä mahdat tarkoittaa . . . ?
        Se mitä syöt antaa energiaa, mutta ei kaikki ole yhtä lihottavaa
        ja toisaalta kaikki lihottaa, jos syö enemmän kuin kuluttaa (sitä energiaa)

        Ruuasta saa välttämätöntä energiaa, energiaa tarvitsee jaksaakseen liikkua,
        olla ja elää,


    • Anonyymi

      Turha tuijottaa yksipuolisesti vaakalukemaan. Tärkeämpää on se miten se vaakalukema jakautuu.
      Rasva %?
      Vatsaontelon viskeraali? Tavoite alla 100. Mieluummin reilusti.
      Rasvattoman massan osuus kokonaispainosta?

      Varoittava esimerkki omasta elämästäni. Suolistosyövän leikkauksen jälkeen oli pääasiallinen puuhani sohvalla makailu. Liikunta rajoittui vessa, jääkaappi ja ruokapöytämatkoihin.
      Söin ja join ohjeiden mukaan.
      3kk:n aikana "laihduin" 6kg. Hui kun hienoa! Vaan ei ollut. Paino putosi mutta vyötätö ei ohentunut yhtään. Eikös tuo ole laihtumista? Kiloja pois.
      Totuus oli se, että reisistä, pakaroista ja selästä häipyi lihasta. Myös muualtakin.

      Myönteinen esimerkki elämästäni. Kuukautta vaille 60v aloitin lihasvoimapainotteisen saliharjoittelun. 5 krt/vko. Syke koko ajan yli 110.
      En muuttanut ruokailuani.
      Tavoitteeni ei ollut laihtuminen vaan terveyden ja kunnon kohentaminen.
      6kk:n kuluttua painoni oli kilon tarkkuudella ennallaan mutta vyötäröni oli ohentunut 6 - 7 senttiä.
      Minulle kehon koostumus on ratkaiseva mittari. Kiloihin voi vaikuttaa hyvinkin nopeasti mutta kehon koostumuksen muutos vaatii enemmän aikaa ja vaivaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Painon hallitsemattomuus.
      73v ikäisenä miehen paino 93,5kg.
      Sama ukko 80v vanhana 80kg.
      Eikä ollut tarkoitus!

    • Anonyymi

      Ei tartte luopua kuin lisätystä, valkoisesta sokerista, kovista rasvoista ja valkoisesta vehnajauhosta. Hedelmistä ei todellakaan, hedelmäsokeri on iiihan ja aivan eri juttu.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ikuisesti emme elä, vaikka kuinka säntillisesti söisimme. Loppusuoralla voisi hieman höllätä ja naatiskella.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Inhottaa kun tuli tänään ostetuksi pullaletti, kun se myytiin 30. % alennuksella

      • Anonyymi

        Viipaloi se ja pakasta. Ota joka pävä 1 pullasiivu, et siitä liho.


    • Anonyymi

      Ihmisillä on ominaispainonsa. Monet ovat ikuisia laihduttajia, koska pudotetut kilot tulevat hyvin pian takaisin, vaikka ruokaan ja kaloreihin kiinnitettäisiinkin huomiota entistä paremmin.
      Vuosikymmenet sitten katsottiin, että pulska ja pyöreä lapsi on hyvin voiva ja terve.
      Ei tiedetty, että painonhallinta saattaa vaikeutua loppuelämän ajaksi ja taipumus lihavuuteen jää. Nyt osataan jo tarkkailla pientenkin lasten ruokavaliota ja välttää rasvoja ja sokereita.
      Mkr.

      • Anonyymi

        1943 syntyneenä voin omakohtaisesti vahvistaa sanomasi.
        Synnyin valekuolleena ja ilmeisen aineenvaihduta häiriöisenä läskilapsena.
        2v valokuvassa olen todellinen läskipallero. Äitini oli toivonut tyttöä joten ko. kuvassa minulla "michelin pojalla" on päässä rusetti.
        Saimme maatalosta tinkimaidon ja vehnäjauhoja vapaasti joten minun läskikertymäni taattiin kotileivotun pullan mössöttäminen täysmaidossa. Se oli pääravintoni joka vuosia myöhemmin, yhdessä perunavellin kanssa, johti kahtena kevättalvena lääkärikäyntiin vitamiinipuutteiden vuoksi.
        Alle kouluikäisenä kuulin sierassetien kehuvan minua pulskaksi pojaksi.
        Murrosiän alkuvaiheessa alkoi taistelu.
        Kahteen otteeseen totesin toimivani paremmalla hyötysuhteella kuin verrokkikaverini.
        Teimme 4,5:n viikon auto-teltta reisun eteläiseen Eurooppaan. Työkaverini oli kokoiseni ja minua kaksi vuotta vanhempi.
        Söimme samat sapuskat. ryyppäsimme saman verran. talloimme samat taipaleet ja elimme muutenkin saman kaltaista elämää. Noiden 4,5:n viikon aikana kaverini laihtui noin 3kg ja oma painoni nousi saman verran.

        Aivan lähivuosina olen yrittänyt perehtyä tuon "hyötysuhteen" salaisuuteen ja selitys rasvasolujen lukumäärän määräytymisestä sikiö ja varhaislapsuuden vaiheissa vaikuttaa sopivan tapaukseeni. Olin saanut varhaisvaiheessa ko. soluja yllin kyllin.

        Jostakin syystä pidin huolen omien lastemme ravinnon laadusta riittävyydestä tinkimättä.
        Toinen ei vieläkään 5-kymppisenä ymmärrä makean päälle mitään. Toiselle maistuisi mutta lapsuuden säätely tuntuu vieläkin tavassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1943 syntyneenä voin omakohtaisesti vahvistaa sanomasi.
        Synnyin valekuolleena ja ilmeisen aineenvaihduta häiriöisenä läskilapsena.
        2v valokuvassa olen todellinen läskipallero. Äitini oli toivonut tyttöä joten ko. kuvassa minulla "michelin pojalla" on päässä rusetti.
        Saimme maatalosta tinkimaidon ja vehnäjauhoja vapaasti joten minun läskikertymäni taattiin kotileivotun pullan mössöttäminen täysmaidossa. Se oli pääravintoni joka vuosia myöhemmin, yhdessä perunavellin kanssa, johti kahtena kevättalvena lääkärikäyntiin vitamiinipuutteiden vuoksi.
        Alle kouluikäisenä kuulin sierassetien kehuvan minua pulskaksi pojaksi.
        Murrosiän alkuvaiheessa alkoi taistelu.
        Kahteen otteeseen totesin toimivani paremmalla hyötysuhteella kuin verrokkikaverini.
        Teimme 4,5:n viikon auto-teltta reisun eteläiseen Eurooppaan. Työkaverini oli kokoiseni ja minua kaksi vuotta vanhempi.
        Söimme samat sapuskat. ryyppäsimme saman verran. talloimme samat taipaleet ja elimme muutenkin saman kaltaista elämää. Noiden 4,5:n viikon aikana kaverini laihtui noin 3kg ja oma painoni nousi saman verran.

        Aivan lähivuosina olen yrittänyt perehtyä tuon "hyötysuhteen" salaisuuteen ja selitys rasvasolujen lukumäärän määräytymisestä sikiö ja varhaislapsuuden vaiheissa vaikuttaa sopivan tapaukseeni. Olin saanut varhaisvaiheessa ko. soluja yllin kyllin.

        Jostakin syystä pidin huolen omien lastemme ravinnon laadusta riittävyydestä tinkimättä.
        Toinen ei vieläkään 5-kymppisenä ymmärrä makean päälle mitään. Toiselle maistuisi mutta lapsuuden säätely tuntuu vieläkin tavassa.

        Samanlainen elämänkohtalo on monella pula-ajan lapsella. Kun ruokaa alkoi saada, ei ajateltu, että olisi järkevää seurata lapsen painon kehitystä. Painon nousua pidettiin voimistumisen merkkinä, ja sitähän se olikin, kun pysyttiin raja-arvoissa.. Usein paino-ongelmat alkoivat näkyä murrosiässä.
        Rasvasolut ovat siitä keljuja, että ne eivät häviä minnekään, vaikka luovuttavatkin rasvan pois laihduttamisen aikana. Ne jäävät odottamaan parempia aikoja. Rasvasolujen tehtävä on kerätä rasvaa. Kohtuus kaikessa.


    • Anonyymi

      Olen painanut jo kymmenisen vuotta 60-61 kg, sitä ennen max 63 kg. Silloin ,kun painoin tuon 63 , pihtasin syömisiä , etten liho. Nyt taas , kun paino on ollut kauan 60 kg , minulla on usein nälkä ja syön aina ,kun haluttaa.
      Toki pääsääntöisesti terveellisesti, mutta tänäänkin herkuteltiin räiskäleillä. Sitä tapahtuu pari kertaa kuukaudessa.
      Mitään alkoholi- tai virvoitusjuomia en koskaan juo. Vesi vanhin voitehista.

    • Anonyymi

      Olen koko ikäni onnistunut pysymään kokolailla normaalipainoisena. Jätin alkoholin myöskin ja vyötärönseutu kapeni monta senttiä. En mässäile koskaan ylenmäärin, syön tosi harvoin pahimpia kaloripommeja, kuten voitaikinaleivonnaisia, karkkia, suklaata, en juurikaan juo limuja. Jäätelön syön joskus, kahvin kanssa jotain hyvää tulee syötyä säännöllisesti, mutta silloinkin kohtuudella. Syön hyvää ruokaa riittävästi, sekä paljon hedelmiä ja kasviksia. Hedelmien sisältämän sokerin haitallisuus on ihan höpöhöpöjuttua. Hedelmiä kannattaa syödä. Sipsi- ja karkkihyllymetrit saavat minut sanattomaksi? Miksi ja mihin niitä kukaan tarvitsee sellaisia määriä? En ymmärrä napostelua ollenkaan arjessa. Elokuvat ja kirjat ovat ihan yhtä nautittavaa vaikkei k äsi rohmuaisikaan herkkuja samalla. Tai miksi ei voi herkutella hedelmillä? Ihanilla, mehukkailla kirsikoilla, viinirypäleillä, omenalohkoilla? Jonkin verran harrastan liikuntaa, mutta en mitenkään apinanraivolla. Uintia, kuntosalia, lenkkeilyä. Puolellani on ehkä hyvät geenitkin tässä asiassa, mutta uskon, että suomalaiset olisivat hoikempia jos antaisivat rauhassa sipsi- ja karkkiteollisuuden mennä konkurssiin ja liikkuisivat vähän enemmän.

      • Anonyymi

        Järkevää puhetta, kuin minun suustani.
        En minäkään ymmärrä napostelua ja tissuttelua esim. elokuvaa katsoessa, pitääkö elämyksetkin turruttaa mässyttämällä?
        Nivelleikkaukset vie valtavasti yhteiskunnan resursseja, kun ihmiset lihoo ja pilaa nivelensä jo nuorina. Samoin 2 tyypin diabetes on yleensä lihavuuden aiheuttama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järkevää puhetta, kuin minun suustani.
        En minäkään ymmärrä napostelua ja tissuttelua esim. elokuvaa katsoessa, pitääkö elämyksetkin turruttaa mässyttämällä?
        Nivelleikkaukset vie valtavasti yhteiskunnan resursseja, kun ihmiset lihoo ja pilaa nivelensä jo nuorina. Samoin 2 tyypin diabetes on yleensä lihavuuden aiheuttama.

        Kun kroppa on kerännyt mielensä mukaisen rasvakerroksen, on sen vähentäminen toivoton tehtävä. Sen tietää jokainen ylipainoinen, joka on laihdutusohjeita noudattaen vähentänyt painoaan mieleisekseen. Dieetin loputtua paino nousee takaisin, ja usein jopa korkeammaksi.
        Iän mukana ruokahalu vähenee, mutta niin vähenee liikunnankin määrä. Paino ei laske. Eläkeläinen tarkkailee syömistään, koska ruoka maksaa, sitä pitää käydä ostamassa, sitä pitää valmistaa, ja yksin elävää ei innosta kokkaaminen. Alkaa ajatella, että painon tulisi laskea.
        Ruokailu lipsahtaa kahvitteluun ja voileipiin. Paino pysyy samana, kun harhaluulona on, että on vähentänyt kaloreita. Hairahtuu helposti naposteluun ja kaloripitoisiin kahvileipiin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9970
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      409
      4353
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2996
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2658
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2654
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1845
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1700
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe