Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja Suomen Vapaakirkon edustajien välillä on käyty virallisia keskusteluja.
Niihin liittyen ev.lut. kirkon sivuilta on ladattavissa julkisesti saatavilla pdf-julkaisu:
https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/4335/viewmode=infoview
Otin julkaisusta lainauksia blogiini:
http://juhamikkonen.blogspot.com/2023/04/raamattu-kristillinen-elama-ja-teologia.html
http://juhamikkonen.blogspot.com/2023/04/luterilaisten-ja-vapaakirkollisten.html
Vapaakirkon äänenkannattajassa Suomen Viikkolehdessä on myös artikkeli aiheesta:
https://svl.fi/uskon-ja-opin-ylin-ja-yhteinen-ohje/
Henkilökohtaisesti ex-luterilaisena vapaakirkollisena olen ilahtunut näistä keskusteluista. Meillä on paljon yhteistä.
Voikaa hyvin! :)
Ystävällisin terveisin,
Juha
Luterilaiset ja vapaakirkolliset yhdessä
69
797
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä yhteistä on pimeydellä ja valkeudella? Luterilaisuus on pakanauskonto. Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa. Lähes kaikki luterilaiset ovat maailman ihmisiä.
- Anonyymi
Mikä sitten on oikea uskonto?
Epäjumalan palvontaa molemmat harrastavat, joten ei tuo keskustelu tuota muuta kuin tyhjiä sanoja.
Ainakin nämä kohdat kertovat hyvää:
”Julistuksessa on Vapaakirkossa selvä paino armon ja toivon puolella, ei suinkaan ihmisten ahdistamisessa. Pidetään esillä rakastavaa Kristusta. Selvä muutos on tapahtunut.”
”Vapaakirkkolaisina emme aina tuo riittävän vahvasti esiin sanomaa armosta Kristuksessa. Meillä on paikoitellen painottunut liikaa vaatimus. Ongelmana on, että jää päälle vaatimus myös Kristuksen vastaan ottaneelle, uskoon tulleelle, kelvollisuuden ja hyväksynnän ehtona. Tämä nakertaa evankeliumin ja armon arvovaltaa. Olemme kuitenkin menneet tässä kohdassa eteenpäin.”- Anonyymi
Miten ihminen jolla ei edes ole synnintuntoa ja halua tehdä parannusta synneistään voisi kokea tarvitsevansa armoa?
Anonyymi kirjoitti:
Miten ihminen jolla ei edes ole synnintuntoa ja halua tehdä parannusta synneistään voisi kokea tarvitsevansa armoa?
”Miten ihminen jolla ei edes ole synnintuntoa…”
Tässä oikeastaan on eräänlainen ydin. Mitä on synnintunto ja miten se pitäisi näkyä? Vai onko se sellaista, että se pitää ensin manipuloimalla tehdä, niin minkälaista sen pitäisi olla?
Jotta parannusta voi tehdä, onko jotenkin tarkoin määritelty se, mitä ja miten se pitää tehdä?
Eli mitä kaikkea tulee tehdä tuon kelvollisuuden ja hyväksynnän ehtona?- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
”Miten ihminen jolla ei edes ole synnintuntoa…”
Tässä oikeastaan on eräänlainen ydin. Mitä on synnintunto ja miten se pitäisi näkyä? Vai onko se sellaista, että se pitää ensin manipuloimalla tehdä, niin minkälaista sen pitäisi olla?
Jotta parannusta voi tehdä, onko jotenkin tarkoin määritelty se, mitä ja miten se pitää tehdä?
Eli mitä kaikkea tulee tehdä tuon kelvollisuuden ja hyväksynnän ehtona?Eikö sinulle tule synnintuntoa vääristä ajatuksista ja teoista?
Anonyymi kirjoitti:
Eikö sinulle tule synnintuntoa vääristä ajatuksista ja teoista?
Eli et osannut vastata kysymyksiin. :D
Juu, kyllä tunnen aina synnintuntoa, kun sellaista tulee silloin tällöin tehdyksi.Mummomuori2 kirjoitti:
Eli et osannut vastata kysymyksiin. :D
Juu, kyllä tunnen aina synnintuntoa, kun sellaista tulee silloin tällöin tehdyksi.Mistä sinä tiedät mikä on syntiä?
- Anonyymi
ALATTE palautella varastettuja vaatteita ja muuta mitä virovenäläiset judet hellarit teidänkin tiloissa kuljettaa ja tehän ette kasta lapsia vauvoja on hyvä jättää juutalaiset MIKVE altaat väliin eläin uhrit.
- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
”Miten ihminen jolla ei edes ole synnintuntoa…”
Tässä oikeastaan on eräänlainen ydin. Mitä on synnintunto ja miten se pitäisi näkyä? Vai onko se sellaista, että se pitää ensin manipuloimalla tehdä, niin minkälaista sen pitäisi olla?
Jotta parannusta voi tehdä, onko jotenkin tarkoin määritelty se, mitä ja miten se pitää tehdä?
Eli mitä kaikkea tulee tehdä tuon kelvollisuuden ja hyväksynnän ehtona?Vapaakirkon arkki ryhmässä on venäläinen virolainen ryhmä käännyttää juutalaisuuteen vie huumeita varastettua ja nää on toiminut sen 30 vuotta jo lähiöistä työpaikoilta varastettua ja sitä vaan pidetään toisen omaa omana syödään muiden kaapeista otetaan kodinkoneita mukaan viherkasveja toisten asunnoista ...myös lähetys seurakunnassa ollut tätä hellareissakin.Kleotomania on ahneutta älä himoitse mitään mikä on toisen omaa sanoo Mooses.
- Anonyymi
aito_Iainen kirjoitti:
Mistä sinä tiedät mikä on syntiä?
Niin? Sinunko pitää Mummolta kysyä mistä tiedät mikä on syntiä?
Anonyymi kirjoitti:
Niin? Sinunko pitää Mummolta kysyä mistä tiedät mikä on syntiä?
Vain mummo voi kertoa oman käsityksessä.
Haluatko sinä kertoa omasi, vai mitä siinä taas pörräät? 😹- Anonyymi
aito_Iainen kirjoitti:
Mistä sinä tiedät mikä on syntiä?
Oikeasti? Etkö Uudestisyntyneenä Jeesuksen seuraajana tiedä edes mikä on syntiä?
- Anonyymi
aito_Iainen kirjoitti:
Vain mummo voi kertoa oman käsityksessä.
Haluatko sinä kertoa omasi, vai mitä siinä taas pörräät? 😹Ihan tavallisena ihmisenä en osaa määritellä mikä ja milloin on syntiä, mutta oudolta vaikuttaa ettette edes te Uudestisyntyneet Jeesuksen seuraajat sitä tiedä vaikka teillä on Mark.16:ssa kerrotut tunnusmerkit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan tavallisena ihmisenä en osaa määritellä mikä ja milloin on syntiä, mutta oudolta vaikuttaa ettette edes te Uudestisyntyneet Jeesuksen seuraajat sitä tiedä vaikka teillä on Mark.16:ssa kerrotut tunnusmerkit.
Et halua osata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin? Sinunko pitää Mummolta kysyä mistä tiedät mikä on syntiä?
Kultapieni, hän kysyi MISTÄ mummo tietää mikä on syntiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeasti? Etkö Uudestisyntyneenä Jeesuksen seuraajana tiedä edes mikä on syntiä?
Kultapieni, onko sinulla noin pahoja luetun ymmärtämisen vaikeuksia?
Anonyymi kirjoitti:
Oikeasti? Etkö Uudestisyntyneenä Jeesuksen seuraajana tiedä edes mikä on syntiä?
Tiedän, mutta siitä ei nyt puhuttu.
- Anonyymi
Vapaiden suuntien ei kannata käydä liberaalin kirkon kanssa muita keskusteluja kuin että evankelioidaan heille uskoontulosta Jeesukseen ja tässä uskossa elämistä iankaiken.
- Anonyymi
Hellarit käy kirkkojen tiloissa pelkästään myymässä kirjoja itsestään miten pahaa ovat tehneet ja laulamassa juutalaisia hora lauluja tansseja saadakseen rahaa ihmisiltä. Kun ainoa motiivi liikkua on raha ahneus huumeet ja juutalaisuuteen käännyttää.
- Anonyymi
"Ongelmana on, että jää päälle vaatimus myös Kristuksen vastaan ottaneelle, uskoon tulleelle, kelvollisuuden ja hyväksynnän ehtona."
Mitähän tämä tarkoittaa, mikä ihme vaatimus?
Eihän ihmiselle ole muuta vaatimusta kuin ottaa tarjoamalla tarjottu lahja vastaan eli ottaa vastaan usko Jeesuksessa Kristuksessa niin hän saa armon Golgatalla suoritetun sovitustyön takia.- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Kyllä näitä vaatimuksia on lukuisia. Tälläkin palstalla tavan takaa niitä tulee esille.
"Kyllä näitä vaatimuksia on lukuisia. "
No ei ainakaan vapaissa suunnissa! Kun ottaa tarjoamalla tarjottu lahja vastaan eli ottaa vastaan usko Jeesuksessa Kristuksessa niin hän saa armon Golgatalla suoritetun sovitustyön takia. Tämän jälkeen ihmisvaatimukset loppuu ja Jeesus ottaa kaiken harteilleen ja sitten aiheuttaa omalla tavallaan tahtomista ja tekemistä, kuka sitten minnekin menee mutta pitää mennä Herran tahdossa ja voimassa eikä omin voimin tippaakaan. Anonyymi kirjoitti:
"Kyllä näitä vaatimuksia on lukuisia. "
No ei ainakaan vapaissa suunnissa! Kun ottaa tarjoamalla tarjottu lahja vastaan eli ottaa vastaan usko Jeesuksessa Kristuksessa niin hän saa armon Golgatalla suoritetun sovitustyön takia. Tämän jälkeen ihmisvaatimukset loppuu ja Jeesus ottaa kaiken harteilleen ja sitten aiheuttaa omalla tavallaan tahtomista ja tekemistä, kuka sitten minnekin menee mutta pitää mennä Herran tahdossa ja voimassa eikä omin voimin tippaakaan.”No ei ainakaan vapaissa suunnissa!”
Oikeastaan juuri heidän parissaan on monia vaatimuksia.
Aikoinaan juttelin aika monen kanssa asiasta, niin mm. erikoinen rituaali vaadittiin uskoon ”tulosta” eikä hyväksytty uskoon hiljalleen kasvamista.
Samoin vaadittiin ajatteluun että ulkoiseen olemukseen kohdistuvia vaatimuksia. Joissakin melkein saneltiin, mitä saa ja mitä ei saa ajatella. Estetiikka olisi myös pitänyt muuttaa monessa suhteessa, enemmän huonompaan suuntaan. (Eli käsitykset aistimuksista ja kauneuksista niin kuvataiteen, kirjallisuuden, musiikin kuin ympäristökin suhteen.).
Maailmankuva olisi pitänyt myös muuttaa jne. Nämä olivat useiden mielestä todistusta uskosta, jos tekee näitä heidän käsityksensä mukaan.- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Kyllä näitä vaatimuksia on lukuisia. Tälläkin palstalla tavan takaa niitä tulee esille.
Mummomuori, sinä et ole luotettava, koska olet paljastunut Jehovan todistajaksi.
Anonyymi kirjoitti:
Mummomuori, sinä et ole luotettava, koska olet paljastunut Jehovan todistajaksi.
Kovasti aikoinaan yrittivät saada minua mukaan, vaan eipä sitten onnistunutkaan, kun olimme niin monissa kohdissa erimielisiä :D
Mummomuori2 kirjoitti:
Kovasti aikoinaan yrittivät saada minua mukaan, vaan eipä sitten onnistunutkaan, kun olimme niin monissa kohdissa erimielisiä :D
Kerro kolme kohtaa missä olitte erimielisiä.
- Anonyymi
aito_Iainen kirjoitti:
Kerro kolme kohtaa missä olitte erimielisiä.
Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä — minä heissä, ja sinä minussa — että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
Johannes 17:20-23 FB38
https://bible.com/fi/bible/365/jhn.17.20-23.FB38
Nyt on tämä Jeesuksen ihana rukous toteutumassa. Siis kaikki Kristityt, nyt raja-aidat heitetään niin kauas pois, kuin itä on lännestä ja ollaan kuuliaisia Jeesukselle pelastajallemme. Sillä Hän yksin on tie totuus ja elämä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä — minä heissä, ja sinä minussa — että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
Johannes 17:20-23 FB38
https://bible.com/fi/bible/365/jhn.17.20-23.FB38
Nyt on tämä Jeesuksen ihana rukous toteutumassa. Siis kaikki Kristityt, nyt raja-aidat heitetään niin kauas pois, kuin itä on lännestä ja ollaan kuuliaisia Jeesukselle pelastajallemme. Sillä Hän yksin on tie totuus ja elämä.ArtoTTT
Ei Jeesus koskaan tarkoittanut että kristityiden maailman kanssa tulisi olla yhtä. Anonyymi kirjoitti:
Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä — minä heissä, ja sinä minussa — että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
Johannes 17:20-23 FB38
https://bible.com/fi/bible/365/jhn.17.20-23.FB38
Nyt on tämä Jeesuksen ihana rukous toteutumassa. Siis kaikki Kristityt, nyt raja-aidat heitetään niin kauas pois, kuin itä on lännestä ja ollaan kuuliaisia Jeesukselle pelastajallemme. Sillä Hän yksin on tie totuus ja elämä.Jätit alun pois!
9»Minä rukoilen heidän puolestaan.
Maailman puolesta minä en rukoile,
vaan niiden, jotka sinä olet minulle antanut, koska he kuuluvat sinulle.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä — minä heissä, ja sinä minussa — että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
Johannes 17:20-23 FB38
https://bible.com/fi/bible/365/jhn.17.20-23.FB38
Nyt on tämä Jeesuksen ihana rukous toteutumassa. Siis kaikki Kristityt, nyt raja-aidat heitetään niin kauas pois, kuin itä on lännestä ja ollaan kuuliaisia Jeesukselle pelastajallemme. Sillä Hän yksin on tie totuus ja elämä.Jos sä alat käännyttää ristiltä pois ihmisiä olet peto 666
aito_Iainen kirjoitti:
Kerro kolme kohtaa missä olitte erimielisiä.
Jospa sitä varten aloitat uuden ketjun, koska se ei liity tähän luterilaisten ja vapaakirkollisten yhteistyöhön.
Mummomuori2 kirjoitti:
Jospa sitä varten aloitat uuden ketjun, koska se ei liity tähän luterilaisten ja vapaakirkollisten yhteistyöhön.
Voit vastata ilman kiemurtelujasi tässäkin.
aito_Iainen kirjoitti:
Voit vastata ilman kiemurtelujasi tässäkin.
Ketjun aihe oli ”Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja Suomen Vapaakirkon edustajien välillä on käyty virallisia keskusteluja.”
Tämä on mielestäni hyvä asia. Sitten oli kyse siitä, että vapaissa suunnissa on mielestäni monia vaatimuksia, jotka tulee täyttää, ennen kuin he hyväksyvät joukkoonsa.
Sitten sinä loikkaat aiheeseen ”Missä olen ollut erimieltä JT.jien kanssa?”
No, tässä jotain:
Siitä, ettei Raamattua tule ymmärtää kirjaimellisesti eli fundamentalistinen tulkita ei toimi.
He kieltävät evoluution.
Liian kirjaimellinen tulkinta on toisiaan elämänvastaista. Erottuminen ”maailmasta” tarkoittaa sitä, ettei olla yhteiskunnallisesti aktiivisia. Samoin ei opiskella laajasti eri asioita. Näistä olen päinvastaista mieltä.
Monet kiellot ja säännöt, kuten kiellot verensiirrosta tai ruokaan liittyvät kiellot eli veriruokia ei saa syödä.
Ehdoton alistuminen seurakunnan auktoriteettien sääntöihin, samoin kyseenalaistamisen kieltäminen uskontoon liittyen.
He erottavat, jos joku harrastaa esiaviollista seksiä, pettää avioliitossa tai on homoseksuaali. Mielestäni he toimivat väärin.
Jne.Mummomuori2 kirjoitti:
Ketjun aihe oli ”Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja Suomen Vapaakirkon edustajien välillä on käyty virallisia keskusteluja.”
Tämä on mielestäni hyvä asia. Sitten oli kyse siitä, että vapaissa suunnissa on mielestäni monia vaatimuksia, jotka tulee täyttää, ennen kuin he hyväksyvät joukkoonsa.
Sitten sinä loikkaat aiheeseen ”Missä olen ollut erimieltä JT.jien kanssa?”
No, tässä jotain:
Siitä, ettei Raamattua tule ymmärtää kirjaimellisesti eli fundamentalistinen tulkita ei toimi.
He kieltävät evoluution.
Liian kirjaimellinen tulkinta on toisiaan elämänvastaista. Erottuminen ”maailmasta” tarkoittaa sitä, ettei olla yhteiskunnallisesti aktiivisia. Samoin ei opiskella laajasti eri asioita. Näistä olen päinvastaista mieltä.
Monet kiellot ja säännöt, kuten kiellot verensiirrosta tai ruokaan liittyvät kiellot eli veriruokia ei saa syödä.
Ehdoton alistuminen seurakunnan auktoriteettien sääntöihin, samoin kyseenalaistamisen kieltäminen uskontoon liittyen.
He erottavat, jos joku harrastaa esiaviollista seksiä, pettää avioliitossa tai on homoseksuaali. Mielestäni he toimivat väärin.
Jne.Mikä Raamatun luomiskertomuksessa mielestäsi liittyy evoluutioon?
Jumala ei siis mielestäsi luonut Aadamia ihmiseksi, mieheksi eikä tehnyt Eevaa ihmiseksi, naiseksi?aito_Iainen kirjoitti:
Mikä Raamatun luomiskertomuksessa mielestäsi liittyy evoluutioon?
Jumala ei siis mielestäsi luonut Aadamia ihmiseksi, mieheksi eikä tehnyt Eevaa ihmiseksi, naiseksi?Raamatun luomiskertomus on vertauskuvaa, joita on samankaltaisia eri kansoilla.
Mummomuori2 kirjoitti:
Raamatun luomiskertomus on vertauskuvaa, joita on samankaltaisia eri kansoilla.
Missä sanotaan, että se on vertauskuvaa?
Mistä se sitten sinun mielestäsi on vertsiskuvaa ja miten sen perustelet? 😸
- Anonyymi
ArtoTTT
Aika surullista on katsoa kuinka Luterilainen kirkko on liberaaliteologian pohjalta siirtynyt luopumukseen että Vapaa kirkko nyt seuraisi perässä samaa tietä. - Anonyymi
ylämäkeen ei kukaan ole vielä pudonnut!
- Anonyymi
Jumalan seurakunnalla pitää olla muurit ja raamit ja kehykset. Seurakunnan portit pystytetään Sana perustalle ja Sanan ilmoituksen mukaisesti.
Suurin osa luterilaisista on maailman ihmisiä, niin voi sanoa luterilaisen kirkon olevan maailma. Raamattu varoittaa:
Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
Kirkon virallisen opin mukaan jokainen, jonka otsaan kirkon viranhaltija on valuttanut kolme kertaa vettä on uskossa ja täyttynyt Pyhällä Hengellä.
Sen sijaa Jumalan Sanan ilmoittaa: Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta. Luterilaisen kirkon opetus Raamatun keskeisimästäkin poikkeaa Sanan Totuudesta, niin on täysin selvää, ettei kirkko ei ole laisinkaan kristillinen seurakunta.
Niin mitä yhteistä on pimeydellä ja valkeudella?
Sana varoittaa: Osta totuutta, älä myy, osta viisautta, kuria ja ymmärrystä. Yhteistyö luterilaisten kanssa on aina Sanan totuuden myymistä.Että' meidän krisittyjen pitäisi aina vain riidellä ja taittaa sanan peistä opillisista yksityiskohdista?
- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Että' meidän krisittyjen pitäisi aina vain riidellä ja taittaa sanan peistä opillisista yksityiskohdista?
Mummomuorille on yksi ja hailee, mitä Sana ilmoittaa. Sanan mukaan luterilaiset eivät ole kristittyjä, vaan luterilaisuus on Raamatun kertomuksiin sekoitettua pakanuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mummomuorille on yksi ja hailee, mitä Sana ilmoittaa. Sanan mukaan luterilaiset eivät ole kristittyjä, vaan luterilaisuus on Raamatun kertomuksiin sekoitettua pakanuutta.
Liberaaliteologia on, oli se luterilaisuuteen tai mihin tahansa kristilliseen kirkkokuntaan pesiytynyttä
- Anonyymi
Minä Jeesuksen omana en halua olla tekemisissä luterilaisen kirkon kanssa. Näin luterilainen postasi äsken helluntaipalstalle: "Ambomaan pakanoita ne Kristukseen kastamattomat ihmiset on, demonihenget vaan viskoo niitä selälleen maahan ja suusta tulee epämääristä hurmosmolotusta ja vaahtoa". Tässä luterilaisuuttta lisää: Kriminaali- ja päihdemenneisyys oli M. Niikonkin suosion salaisuus helluntailaisten keskuudessa.
Tämä yhdistettynä politiikkaan tekee ihmisestä luotettavimman.
Kiimainen Kankaanniemi, Hakkarainen ja pastorin homopoika Oulusta.
yhä edelleen luterilaiset vainoavat ja pilkkaavat anabaptisteja, niinpä luterilaisuus on ainakin minulle kammotus ja oksennus.Ikävä kyllä kaikissa yhteisöissä on aina niitä, jotka päästävät suustaan mitä sattuu.
Eikä anapabtisteja enää kukaan pilkkaa.- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Ikävä kyllä kaikissa yhteisöissä on aina niitä, jotka päästävät suustaan mitä sattuu.
Eikä anapabtisteja enää kukaan pilkkaa.Mummomuori, valehtelet päin naamaa. Kuule, luterilaiset vainoavat ja pilkkaavat anabaptisteja. Aitoon luterilaisuuteen kuuluu, ja keskeinen osa alkuperäistä luterilaisuutta on Jeesuksen seuraajien vainoaminen. Täältä alkoi: Anabaptistien vaino alkoi Sveitsissä vuonna 1527, jolloin Felix Manzista tuli ensimmäinen marttyyri. Hänen polvensa taivutettiin puukepin yli niin, että nilkat saatiin kiinnitettyä selän taakse sidottuihin käsiin. Hänet vietiin veneellä joelle, jonne hänet hukutettiin.
Vuosisatojen kuluttua yhä jatkuu: "Ambomaan pakanoita ne Kristukseen kastamattomat ihmiset on, demonihenget vaan viskoo niitä selälleen maahan ja suusta tulee epämääristä hurmosmolotusta ja vaahtoa". Anonyymi kirjoitti:
Mummomuori, valehtelet päin naamaa. Kuule, luterilaiset vainoavat ja pilkkaavat anabaptisteja. Aitoon luterilaisuuteen kuuluu, ja keskeinen osa alkuperäistä luterilaisuutta on Jeesuksen seuraajien vainoaminen. Täältä alkoi: Anabaptistien vaino alkoi Sveitsissä vuonna 1527, jolloin Felix Manzista tuli ensimmäinen marttyyri. Hänen polvensa taivutettiin puukepin yli niin, että nilkat saatiin kiinnitettyä selän taakse sidottuihin käsiin. Hänet vietiin veneellä joelle, jonne hänet hukutettiin.
Vuosisatojen kuluttua yhä jatkuu: "Ambomaan pakanoita ne Kristukseen kastamattomat ihmiset on, demonihenget vaan viskoo niitä selälleen maahan ja suusta tulee epämääristä hurmosmolotusta ja vaahtoa".”Aitoon luterilaisuuteen kuuluu…”
En tiedä, mitä tuolla tarkoitat. Jos tarkoitat reformaation aikaisia tai luterilaisia puhdasoppisia, niin heidän aikakautensa päättyi jo 1700 luvulla.
Toki ongelmia on ollut, ja niitä on yritetty vuosikymmenien aikana korjata.
Lopullisen anteeksipyynnön esittivät luterilaiset kirkot 2010. Tuolloin pidettiin sovintokokous ja siihen liittyvä yhteinen katumusrukous- ja anteeksiantohartaus Stuttgartissa.
Kannattakin aina mietitä, pitääkö itse vihaa yllä vain onko tässä parannuksen mahdollisuus?Mummomuori2 kirjoitti:
”Aitoon luterilaisuuteen kuuluu…”
En tiedä, mitä tuolla tarkoitat. Jos tarkoitat reformaation aikaisia tai luterilaisia puhdasoppisia, niin heidän aikakautensa päättyi jo 1700 luvulla.
Toki ongelmia on ollut, ja niitä on yritetty vuosikymmenien aikana korjata.
Lopullisen anteeksipyynnön esittivät luterilaiset kirkot 2010. Tuolloin pidettiin sovintokokous ja siihen liittyvä yhteinen katumusrukous- ja anteeksiantohartaus Stuttgartissa.
Kannattakin aina mietitä, pitääkö itse vihaa yllä vain onko tässä parannuksen mahdollisuus?Kyllä se wiki kertoo mitä se luterilainen oppi oli 1500 luvulla.
aito_Iainen kirjoitti:
Kyllä se wiki kertoo mitä se luterilainen oppi oli 1500 luvulla.
Ahaa, miksi et siis tarkentanut.
Kun tunnustuskirjat koottiin 1580, syntyi eri ryhmittymiä luterilaisuuteen. oli aitoluterilaisia, filippistejä ja kryptokalvinisteja. Aikansa riitelivät ja sitten häipyivät historian hämäriin.
Muodostui puhdasoppisuus ja siihen liittyi kova kansan kuritus. Kaikki kun haluttiin saada uskonnollisesti että moraalisesti yhdenmukaisiksi. Otettiin käyttöön ”Mooseksen laki”, joka toi mukanaan myös ns. noitavainot.
Näitä vastaan kehittyi kansan parissa pietismi että valistusteologia. Pietismin myötä syntyi monia herätysliikeitä.
Jotta mikähän näistä se ”aidoin” lienee..- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Ahaa, miksi et siis tarkentanut.
Kun tunnustuskirjat koottiin 1580, syntyi eri ryhmittymiä luterilaisuuteen. oli aitoluterilaisia, filippistejä ja kryptokalvinisteja. Aikansa riitelivät ja sitten häipyivät historian hämäriin.
Muodostui puhdasoppisuus ja siihen liittyi kova kansan kuritus. Kaikki kun haluttiin saada uskonnollisesti että moraalisesti yhdenmukaisiksi. Otettiin käyttöön ”Mooseksen laki”, joka toi mukanaan myös ns. noitavainot.
Näitä vastaan kehittyi kansan parissa pietismi että valistusteologia. Pietismin myötä syntyi monia herätysliikeitä.
Jotta mikähän näistä se ”aidoin” lienee..Miten se vaikuttaa sinun oppiisi joka on eksyttävää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mummomuori, valehtelet päin naamaa. Kuule, luterilaiset vainoavat ja pilkkaavat anabaptisteja. Aitoon luterilaisuuteen kuuluu, ja keskeinen osa alkuperäistä luterilaisuutta on Jeesuksen seuraajien vainoaminen. Täältä alkoi: Anabaptistien vaino alkoi Sveitsissä vuonna 1527, jolloin Felix Manzista tuli ensimmäinen marttyyri. Hänen polvensa taivutettiin puukepin yli niin, että nilkat saatiin kiinnitettyä selän taakse sidottuihin käsiin. Hänet vietiin veneellä joelle, jonne hänet hukutettiin.
Vuosisatojen kuluttua yhä jatkuu: "Ambomaan pakanoita ne Kristukseen kastamattomat ihmiset on, demonihenget vaan viskoo niitä selälleen maahan ja suusta tulee epämääristä hurmosmolotusta ja vaahtoa".Luterilaisuuteen kuuluu erityisesti judaismin vastustaminen kaikilla eri tavoilla. Sakaan holokaustissa käytettiin hyväksi Lutherin kirjoituksia.
Mummomuori2 kirjoitti:
Ahaa, miksi et siis tarkentanut.
Kun tunnustuskirjat koottiin 1580, syntyi eri ryhmittymiä luterilaisuuteen. oli aitoluterilaisia, filippistejä ja kryptokalvinisteja. Aikansa riitelivät ja sitten häipyivät historian hämäriin.
Muodostui puhdasoppisuus ja siihen liittyi kova kansan kuritus. Kaikki kun haluttiin saada uskonnollisesti että moraalisesti yhdenmukaisiksi. Otettiin käyttöön ”Mooseksen laki”, joka toi mukanaan myös ns. noitavainot.
Näitä vastaan kehittyi kansan parissa pietismi että valistusteologia. Pietismin myötä syntyi monia herätysliikeitä.
Jotta mikähän näistä se ”aidoin” lienee..Mikä se sinun oma oppisi olikaan?
- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Ikävä kyllä kaikissa yhteisöissä on aina niitä, jotka päästävät suustaan mitä sattuu.
Eikä anapabtisteja enää kukaan pilkkaa.>> Eikä anapabtisteja enää kukaan pilkkaa. <<
Käyppäs Muori vilkaisemassa S24 Helluntailaisuuden palstalla. Siitä on tullut pelkkä pilkkakanava, jossa enimmäkseen lutit sylkevät aamusta iltaan niitten päälle, jotka uskovat uskovien kasteeseen, eivätkäautomaattiseen vauvakasteeseen. Anonyymi kirjoitti:
>> Eikä anapabtisteja enää kukaan pilkkaa. <<
Käyppäs Muori vilkaisemassa S24 Helluntailaisuuden palstalla. Siitä on tullut pelkkä pilkkakanava, jossa enimmäkseen lutit sylkevät aamusta iltaan niitten päälle, jotka uskovat uskovien kasteeseen, eivätkäautomaattiseen vauvakasteeseen.”Käyppäs Muori vilkaisemassa S24 Helluntailaisuuden palstalla. Siitä on tullut pelkkä pilkkakanava…”
Tuota, kyse on sosiaalisesta mediasta, jossa ikävä kyllä kaikenlaista päästetään näppikseltä.
En kuitenkaan yhdistä näitä kirkkoon tai luterilaisiin yleensä. Kaikilla on omat rikkaruohonsa.- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
”Käyppäs Muori vilkaisemassa S24 Helluntailaisuuden palstalla. Siitä on tullut pelkkä pilkkakanava…”
Tuota, kyse on sosiaalisesta mediasta, jossa ikävä kyllä kaikenlaista päästetään näppikseltä.
En kuitenkaan yhdistä näitä kirkkoon tai luterilaisiin yleensä. Kaikilla on omat rikkaruohonsa.Sinä itse olet pilkkaaja.
Anonyymi kirjoitti:
Sinä itse olet pilkkaaja.
Eli kun iloitsen tästä yhteistyöstä luterilaisten ja vapaa kirkon kanssa?
- Anonyymi
>> ex-luterilaisena vapaakirkollisena <<
Eikö Ap ole omista kuppikunnistaan sen vertaa perillä, että luterilaisesta kirkostahan vapaaseurakunnan väki aikanaan irtaantui?
Jos nyt on jotain lähentymistä tm. on enempi tapajtumassa, niin sehän ei ole sitten muuta kuin paluuta takaisin vanhaan.
Vapislaisilla oli alkuaikoina jopa vauvakste käytössään, kunnes he luopuivat siitä opista ja siirtyivät uskovien kasteeseen. Muuta eroa en niissä sitten näekään opillisesti. Lähinnä kokoontumisten laatu on erilainen, musiikki mocdernimpaa jne.- Anonyymi
Heillä sama usko, sunnuntaipyhänä. Sunnuntai pyhäkouluineen ja kokouksineen.
1234567--- - Anonyymi
Aluksi pyrkimyksenä oli uudistaa Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa, mutta kirkon piirissä näihin hankkeisiin suhtauduttiin kielteisesti.
- Anonyymi
Nämä kirkkokuntien ja suuntausten yhteensovittamisethan on porttokirkon valmistelua. Täytyy olla tosi pihalla, jos sellaista mainostaa, että oma kuppikunta on jo syvällä tässä eksymyksessä! Sehän on ihan tunnettua, että evlutin mielestä muiden kristittyjen kuuluisi liittyä heihin ja katolisten mielestä myös. Ja sitä agendaa ne myös ajavat, jotta syntyisi yksi ekumeeninen kirkko.
Jeesuksen tarkoittama ja rukoilema yhteys uskovien välillä on kuitenkin ihan muuta kuin tällaista ekumeenista kuppikuntien yhteensovittamista. - Anonyymi
Suurin ero vapaakirkkojen ja luterilaisuuden välillä on se että vapaakirkoissa Jumala tarvitsee ihmisen apua pelastaakseen tämän, luterilaisuudessa Jumala on sataprosenttisesti yksin PELASTAJA.
luterilainen- Anonyymi
Vpaaseurakunnan opin tuntien, perustelut tuolle väitteelle eivät voi olla muuta kuin luterilaisten omaa erehdystä sen suhteen, mitä vapaissa suunnissa uskotaan.
Mutta sellaistahan se luterilainen ymmärrys yleensä on, erehtymistä erehtymisen perään. 😂 Vaikka itse olette ulkona kuin käet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vpaaseurakunnan opin tuntien, perustelut tuolle väitteelle eivät voi olla muuta kuin luterilaisten omaa erehdystä sen suhteen, mitä vapaissa suunnissa uskotaan.
Mutta sellaistahan se luterilainen ymmärrys yleensä on, erehtymistä erehtymisen perään. 😂 Vaikka itse olette ulkona kuin käet.Minä olen ollut hyvinkin paljon vapaakirkoissa mukana aikaisemmin, joten uskon tietäväni mistä puhun.
luterilainen "...vapaakirkoissa Jumala tarvitsee ihmisen apua pelastaakseen tämän, luterilaisuudessa Jumala on sataprosenttisesti yksin PELASTAJA."
Kyllä siinä mielessä, että uskon käsitys ovat erilaisia. Ihminen joko tekee itse ratkaisun tai vastaavaa, luterilaisuudessa uskon saadaan lahjana ilman omia tekoja.- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
"...vapaakirkoissa Jumala tarvitsee ihmisen apua pelastaakseen tämän, luterilaisuudessa Jumala on sataprosenttisesti yksin PELASTAJA."
Kyllä siinä mielessä, että uskon käsitys ovat erilaisia. Ihminen joko tekee itse ratkaisun tai vastaavaa, luterilaisuudessa uskon saadaan lahjana ilman omia tekoja.Helluntailainen Reinhard Bonnke onkin rehellisesti sanonut että usko on heille ihmisen oma teko. Käytännössä tämä merkitsee tietysti ihmisen omaa päätöstä, ratkaisua, alistua lahkopastorin sielulliselle manipuloinnille.
- Anonyymi
Jumala on yksin pelastaja myös vapaissa suunnissa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala on yksin pelastaja myös vapaissa suunnissa
Bonnke on näköjään lukenut Raamattua: "Helluntailainen Reinhard Bonnke onkin rehellisesti sanonut että usko on heille ihmisen oma teko".
Jumala vaikuttaa uskovassa ihmisessä tahtomista ja TEKEMISTÄ. "Se on Jumalan teko, että uskotte":
Jaak 2
"Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
"Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut."
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445199Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243420Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982802Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552608- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261871Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161381