safari full screen?

satunnainen surffaaja

Ei safarissa ole full screen toimintoa ollenkaan?

24

1967

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Whacker

Ei taida olla. Vihreä pallo suurentaa kyllä ikkunan koko ruudun kokoiseksi mutta se ei ehkä aina riitä.

• vesku

se vihree pallu avaa sen Safarin (niinkuin muidenkin ohjelmien) ikkunan riittävän kokoiseksi, so. kaikki tarvittava näkyy. Hämää usein Windows-tyyliseen ruudunkaappaukseen tottuneita. Käsin voipi venyttää, jos sillä rauhan saa sielulleen.

• Whacker
        vesku kirjoitti:

se vihree pallu avaa sen Safarin (niinkuin muidenkin ohjelmien) ikkunan riittävän kokoiseksi, so. kaikki tarvittava näkyy. Hämää usein Windows-tyyliseen ruudunkaappaukseen tottuneita. Käsin voipi venyttää, jos sillä rauhan saa sielulleen.

Joskus fullscreen tilaa saatettaisiin tarvita, jos halutaan esimerkiksi kone johonkin yleiseen tilaan vaikkapa info-koneeksi. Jos selain laitetaan fullscreen tilaan ja koneesta otetaan näppäimistö pois, pääsevät käyttäjät liikkumaan sivuilla vain rajoitetusti, eikä ohjelmaa voi sulkea. Tämän voi toteuttaa jollain muulla tavallakin, mutta joskus voidaan haluta käyttää info-koneessa suoraan yrityksen olemassa olevia sivuja.

• satunnainen surffaaja
        vesku kirjoitti:

Mikä on riittävän kokoinen? Ihan pienikin ikkuna on riittävän kokoinen jotta siitä näkisi kaiken tarvittavan.

Siis Safaria ei saa näyttämään koko ruudulla haluttua hyötytietoa, vaan mukaan on otettava kaikenlaista hölömölömössöä. Se on ISO MIINUS Safarille. Ts. Safarissa on vakava puute tältä osin.

Toinen iso miinus on se että kun sivun tallettaa, niin se ei osaa muuttaa sivulla olevia suhteellisia linkkejä absoluuttisiksi linkeiksi kuten IE, Firefox tai Opera. Tämä käytännön haitta tuli juuri äsken vastaan.

Onneksi näitä muita selaimia saa myös Maciin. Taidanpa korvata Safarin paremmalla selaimella.

• vesku
        satunnainen surffaaja kirjoitti:

Mikä on riittävän kokoinen? Ihan pienikin ikkuna on riittävän kokoinen jotta siitä näkisi kaiken tarvittavan.

Siis Safaria ei saa näyttämään koko ruudulla haluttua hyötytietoa, vaan mukaan on otettava kaikenlaista hölömölömössöä. Se on ISO MIINUS Safarille. Ts. Safarissa on vakava puute tältä osin.

Toinen iso miinus on se että kun sivun tallettaa, niin se ei osaa muuttaa sivulla olevia suhteellisia linkkejä absoluuttisiksi linkeiksi kuten IE, Firefox tai Opera. Tämä käytännön haitta tuli juuri äsken vastaan.

Onneksi näitä muita selaimia saa myös Maciin. Taidanpa korvata Safarin paremmalla selaimella.

ajattelin että tarkoitat sivun ponnahtamista koko ruudun kokoiseksi riippumatta siitä paljonko tilaa itse selainikkunassa.

Mitä on tuo hölömölömössö? Jos tarkoitat osoiteriviä jne tuolla yläreunassa, niistä pääsee kun poistelee täppiä kohdassa Sisältö. Safarissahan voi poistaa jopa tilarivin alhaalta.

Ilmeisesti tässä on haluttu ajatella selailijoita, sivujentekijät kun valitettavan usein vieläkään eivät osaa navigointeja kunnolla tehdä. Ja selainhan Safari on, nuo presentaatiot ym. kioskijutut tehdään ihan muilla kuten Keynote ja Director.

Tuosta linkkien muuttamisesta en ossoo sanoa, ei ole tullut vastaan. (Enkä luultavasti oikein ymmärtänyt mitä tarkoitit?)

• iiX

ja hanki hieman isompi näyttö ; ))
        Auttaa asiaan, ei siis vaan safarissa, vaan ihan yleisesti!

• satunnainen surffaaja
        vesku kirjoitti:

ajattelin että tarkoitat sivun ponnahtamista koko ruudun kokoiseksi riippumatta siitä paljonko tilaa itse selainikkunassa.

Mitä on tuo hölömölömössö? Jos tarkoitat osoiteriviä jne tuolla yläreunassa, niistä pääsee kun poistelee täppiä kohdassa Sisältö. Safarissahan voi poistaa jopa tilarivin alhaalta.

Ilmeisesti tässä on haluttu ajatella selailijoita, sivujentekijät kun valitettavan usein vieläkään eivät osaa navigointeja kunnolla tehdä. Ja selainhan Safari on, nuo presentaatiot ym. kioskijutut tehdään ihan muilla kuten Keynote ja Director.

Tuosta linkkien muuttamisesta en ossoo sanoa, ei ole tullut vastaan. (Enkä luultavasti oikein ymmärtänyt mitä tarkoitit?)

"Mitä on tuo hölömölömössö? Jos tarkoitat osoiteriviä jne tuolla yläreunassa, niistä pääsee kun poistelee täppiä kohdassa Sisältö. Safarissahan voi poistaa jopa tilarivin alhaalta."

Mm. sitä ja sen lisäksi mm dockia jne. Kaikki ne saa pois mutta jokaisen joutuu poistamaan erikseen ja sitten myöhemmin niitä tarvittaessa taas virittämään takaisin. Siis Full screen / normal mode välillä ei voi swppailla yhdellä näppäimellä.

• satunnainen surffaaja
        iiX kirjoitti:

ja hanki hieman isompi näyttö ; ))
        Auttaa asiaan, ei siis vaan safarissa, vaan ihan yleisesti!

Minulla on jo iso näyttö. Kyse ei ole siitä. Ja asetukset siten että koko resoluutio on käytössä.

• Mäkkihöperö

Kokonäyttöikkunat eivät ole kuuluneet Macin käyttöliittymän tyyliin, jossa ohjelmia käytetään rinnakkain ja hypellään ikkunasta toiseen. Kuuluisin poikkeus oli MacPaint ja osittain HyperCard, koska Bill Atkinson ei halunnut käyttäjien mahdollisesti tyylittömien omien työpöytäkuvioiden näkyvän ohjelmiensa reunoilta...
      PuuCeissahan se on muinaisjäänne MS-DOSista, jossa jokainen ohjelma aina kaappasi koko näytön itselleen.

• satunnainen surffaaja

Ai että ei kuulu tyylliin? Miksi sitten iPhoto näyttää haluttaessa koko screenillä kuvat ilman mitään ylimääristä rumentavaa hölömölömössöä?

Tässä koko ikkuna asiassa Mac/Safari in selvästi huonompi kuin Windows/IE. Jos jonkun mielestä ei ole tyylikästä käyttää koko ikkunaa, niin ei sitä ole pakko käyttää. Mutta miksi sitä ei suoda niille jotka sitä haluavat?

Ja eikö Windowsissa sitten käytetä ohjelmia rinnakkain ja hypellä ikkunasta toiseen? Minä ainakin teen niin myös Windowsissa.

"PuuCeissahan se on muinaisjäänne MS-DOSista, jossa jokainen ohjelma aina kaappasi koko näytön itselleen. "

Se on oikein hyvä ominaisuus silloin kun käyttää vain yhtä ohjelmaa kerrallaan. Ja tämähän on se yleisin tilanne.

• 1stMacFinn

1) Safarin asetuksista pois nuo välilehdet
      2) Sisältö/Kätke osoitepalkki
      3) Sisältö/Kätke kirjanmerkkipalkki
      4) Sisältö/Kätke tilapalkki
      5) vedät jälkelläolevan ikkunan täyttämään koko näytön.

• satunnainen surffaaja

Olen huomannut että aika lähelle pääsee. Olen kuitenkin jäänyt kaipaamaan sitä että yhdellä näppäimen painalluksella saa koko näytön sen asiasisällön käyttöön jota on tutkimassa ilman että mukana roikkuu kaikenmaailman hölömölömössöä URLeista tms. Ja jos niitä kaipaa niin ne saa takaisin yhdellä napin painalluksella.

• Muffin Man

Olen huomannut että aika lähelle pääsee. Olen kuitenkin jäänyt kaipaamaan sitä että yhdellä näppäimen painalluksella saa koko näytön sen asiasisällön käyttöön jota on tutkimassa ilman että mukana roikkuu kaikenmaailman hölömölömössöä URLeista tms. Ja jos niitä kaipaa niin ne saa takaisin yhdellä napin painalluksella.

Kiinnostaisi tietää, mistä selaimessa tuollainen fullscreen-ominaisuus löytyy?

Tämä olisi ihan mielenkiintoinen ominaisuus, mutta käytettävyyden kannalta ei välttämättä paras. Navigointinamiskuukkelit pitäisi olla joka tapauksessa koko ajan saatavilla. Tyylikästä olisi, jos tuo fullscreen voitaisiin toteuttaa Safarissa iPhoto-tyylisesti, eli tuollaiset tummat eteen/taakse/yms. -mokkulat ikäänkuin toisella layerillä..

• satunnainen surffaaja
        Muffin Man kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää, mistä selaimessa tuollainen fullscreen-ominaisuus löytyy?

Tämä olisi ihan mielenkiintoinen ominaisuus, mutta käytettävyyden kannalta ei välttämättä paras. Navigointinamiskuukkelit pitäisi olla joka tapauksessa koko ajan saatavilla. Tyylikästä olisi, jos tuo fullscreen voitaisiin toteuttaa Safarissa iPhoto-tyylisesti, eli tuollaiset tummat eteen/taakse/yms. -mokkulat ikäänkuin toisella layerillä..

Minulla ei ole juuri nyt Windows konetta edessäni, mutta IE:ssähän muistaakseni F11:llä sai full screenin ja siitä pääsi myös pois painamalla uudelleen F11:tä.

Ja näppäinoikoteillä taisi päästä eteen ja taakse. (?)

• vesku

Minulla ei ole juuri nyt Windows konetta edessäni, mutta IE:ssähän muistaakseni F11:llä sai full screenin ja siitä pääsi myös pois painamalla uudelleen F11:tä.

Ja näppäinoikoteillä taisi päästä eteen ja taakse. (?)

Kerrotko esimerkin milloin tuo Full Screen on paras selailuvaihtoehto. Nämä käyttäjäkokemuket ovat hyödyksi esim. käytettävyyskoulutuksissa.

• satunnainen surffaaja
        vesku kirjoitti:

Kerrotko esimerkin milloin tuo Full Screen on paras selailuvaihtoehto. Nämä käyttäjäkokemuket ovat hyödyksi esim. käytettävyyskoulutuksissa.

Tulee yksi esimerkki heti mieleen ajalta jolloin minulla oli paljon pienempi näyttö kuin nykyään. Selasin sivustoa jolla oli isoja valokuvia ja niiden alla kuvatekstit. Full screenillä sivut mahtuivat näyttöön kokonaisina. Sen sijaan normaalissa moodissa niitä piti vierittää pikkuisen. Ja huomaa että kun vierityspalkki ilmestyi oikeaan reunaan, niin samalla siitäkin lohkaistiin siivu.

Toinen esimerkki:

Selasin erästä sivua jossa sivu oli rakennettu jotenkin väärin. Normaalissa moodissa osa sivuston linkeistä jäi näkymättömiksi eikä niitä voinut scrollata näkyviin. (Sivulla oli käytetty kehyksiä.)

Sen sijaan full screenillä sain loputkin linkit näkyviin.

• Whacker

Tulee yksi esimerkki heti mieleen ajalta jolloin minulla oli paljon pienempi näyttö kuin nykyään. Selasin sivustoa jolla oli isoja valokuvia ja niiden alla kuvatekstit. Full screenillä sivut mahtuivat näyttöön kokonaisina. Sen sijaan normaalissa moodissa niitä piti vierittää pikkuisen. Ja huomaa että kun vierityspalkki ilmestyi oikeaan reunaan, niin samalla siitäkin lohkaistiin siivu.

Toinen esimerkki:

Selasin erästä sivua jossa sivu oli rakennettu jotenkin väärin. Normaalissa moodissa osa sivuston linkeistä jäi näkymättömiksi eikä niitä voinut scrollata näkyviin. (Sivulla oli käytetty kehyksiä.)

"Selasin erästä sivua jossa sivu oli rakennettu jotenkin väärin. Normaalissa moodissa osa sivuston linkeistä jäi näkymättömiksi eikä niitä voinut scrollata näkyviin. (Sivulla oli käytetty kehyksiä.)
        Sen sijaan full screenillä sain loputkin linkit näkyviin."

Olisiko sellainen toiminut, että olisit siirtänyt ikkunaa vasemmalle kuvaruudun ulkopuolelle ja venyttänyt ikkunaa oikealle suuremmaksi? Samaha toimii myös pystyvenytyksenä.

• vesku

Toinen esimerkki:

eli muuttelet omia tottumuksiasi webbisuunnittelijoiden ammattitaidottomuuden mukaan? Minä lähetän moisista kömmähdyksistä poikkeuksetta tulikivenkatkuisen palautteen sivuston tekijälle. Se on tehokkaampi ja hedelmällisempi vaihtoehto.

Koskaan ikinä milloinkaan ei webbisivuja saa tehdä niin että navigointi normaaliresoilla ei onnistu. Tämä on fakta, vanha viidakon sananlasku sekä lopullinen totuus.

• satunnainen surffaaja
        Whacker kirjoitti:

"Selasin erästä sivua jossa sivu oli rakennettu jotenkin väärin. Normaalissa moodissa osa sivuston linkeistä jäi näkymättömiksi eikä niitä voinut scrollata näkyviin. (Sivulla oli käytetty kehyksiä.)
        Sen sijaan full screenillä sain loputkin linkit näkyviin."

Olisiko sellainen toiminut, että olisit siirtänyt ikkunaa vasemmalle kuvaruudun ulkopuolelle ja venyttänyt ikkunaa oikealle suuremmaksi? Samaha toimii myös pystyvenytyksenä.

En osaa sanoa enää tässä vaiheessa. Oli helpompaa painaa F11 Internet Explorerissa.

• satunnainen surffaaja
        vesku kirjoitti:

eli muuttelet omia tottumuksiasi webbisuunnittelijoiden ammattitaidottomuuden mukaan? Minä lähetän moisista kömmähdyksistä poikkeuksetta tulikivenkatkuisen palautteen sivuston tekijälle. Se on tehokkaampi ja hedelmällisempi vaihtoehto.

Koskaan ikinä milloinkaan ei webbisivuja saa tehdä niin että navigointi normaaliresoilla ei onnistu. Tämä on fakta, vanha viidakon sananlasku sekä lopullinen totuus.

"eli muuttelet omia tottumuksiasi webbisuunnittelijoiden ammattitaidottomuuden mukaan? "

Tuo oli vain yksi esimerkki kun sitä pyydettiin. Kyse ei ole tottumuksesta. Melkein aina käytän normaalia ikkunaa, full screen on poikkeus.

"Minä lähetän moisista kömmähdyksistä poikkeuksetta tulikivenkatkuisen palautteen sivuston tekijälle. Se on tehokkaampi ja hedelmällisempi vaihtoehto. "

Taisinpa minäkin lähettää. Mutta en muista että olisin saanut palautetta tai että sivua oli korjattu. Kyse oli joku polkupyöräsivusto ja fillareihin tutustuminen oli se pääasia. Kaikki pyörälinkit piti saada esille keinolla millä hyvänsä.

"Koskaan ikinä milloinkaan ei webbisivuja saa tehdä niin että navigointi normaaliresoilla ei onnistu. Tämä on fakta, vanha viidakon sananlasku sekä lopullinen totuus. "

Olen ihan samaa mieltä. Mutta sanoi viidakon laki mitä tahansa, niin sivujen laadusta riippumatta ostin pyöräni pyörän ominaisuuksien perusteella, en sitä esitelleiden sivujen ominaisuuksien perusteella.

• vesku

"eli muuttelet omia tottumuksiasi webbisuunnittelijoiden ammattitaidottomuuden mukaan? "

Tuo oli vain yksi esimerkki kun sitä pyydettiin. Kyse ei ole tottumuksesta. Melkein aina käytän normaalia ikkunaa, full screen on poikkeus.

"Minä lähetän moisista kömmähdyksistä poikkeuksetta tulikivenkatkuisen palautteen sivuston tekijälle. Se on tehokkaampi ja hedelmällisempi vaihtoehto. "

Taisinpa minäkin lähettää. Mutta en muista että olisin saanut palautetta tai että sivua oli korjattu. Kyse oli joku polkupyöräsivusto ja fillareihin tutustuminen oli se pääasia. Kaikki pyörälinkit piti saada esille keinolla millä hyvänsä.

"Koskaan ikinä milloinkaan ei webbisivuja saa tehdä niin että navigointi normaaliresoilla ei onnistu. Tämä on fakta, vanha viidakon sananlasku sekä lopullinen totuus. "

Olen ihan samaa mieltä. Mutta sanoi viidakon laki mitä tahansa, niin sivujen laadusta riippumatta ostin pyöräni pyörän ominaisuuksien perusteella, en sitä esitelleiden sivujen ominaisuuksien perusteella.

Oletko muistanut kyseisen pyörämerkin keskustelupalstalla morkata ko. pyörämerkkiä, etkä tietystikään sivustojen omaajaa? Tarkoitan lähinnä hyökkäystäsi tällä palstalla; ikäänkuin se olisi Safari-selaimen syy, ettet saanut haluaamasi tietoa "helposti". Kai sinä tämän paradoksin olet jo itsekin huomannut?

Ja ennenkuin kukaan alkaa ulvomaan Mac-uskovaisesta; lukekaa tämä threadi, ajatuksella.

• satunnainen surffaaja
        vesku kirjoitti:

Oletko muistanut kyseisen pyörämerkin keskustelupalstalla morkata ko. pyörämerkkiä, etkä tietystikään sivustojen omaajaa? Tarkoitan lähinnä hyökkäystäsi tällä palstalla; ikäänkuin se olisi Safari-selaimen syy, ettet saanut haluaamasi tietoa "helposti". Kai sinä tämän paradoksin olet jo itsekin huomannut?

Ja ennenkuin kukaan alkaa ulvomaan Mac-uskovaisesta; lukekaa tämä threadi, ajatuksella.

Juttu rönsyilee. En ole väittänyt että vika olisi Safarin syy. Juttu alkoi siitä että kysyin saako Safariin full screenin. Ja myöhemmin kysyttiin esimerkkiä siitä mihin sitä tarvitaan. Ja annoin pari esimerkkiä. Tuo fillarisivu oli se huonompi esimerkki ja sen olisi voinut jättää mainitsematta. Sehän ei sinänsä liittynyt enää selaimeen, vaan kyse oli virheellisesti tehdystä sivusta.

Silloin hyvin kauan sitten kun olin ostamassa fillaria ja kävin sivulla, niin minulla ei edes ollut Safaria.

En ole hyökännyt ketään vastaan. Kysyin vain että saako Safariin full screenin. Mitä vihamielistä siinä on?

• Mika

Juttu rönsyilee. En ole väittänyt että vika olisi Safarin syy. Juttu alkoi siitä että kysyin saako Safariin full screenin. Ja myöhemmin kysyttiin esimerkkiä siitä mihin sitä tarvitaan. Ja annoin pari esimerkkiä. Tuo fillarisivu oli se huonompi esimerkki ja sen olisi voinut jättää mainitsematta. Sehän ei sinänsä liittynyt enää selaimeen, vaan kyse oli virheellisesti tehdystä sivusta.

Silloin hyvin kauan sitten kun olin ostamassa fillaria ja kävin sivulla, niin minulla ei edes ollut Safaria.

En ole hyökännyt ketään vastaan. Kysyin vain että saako Safariin full screenin. Mitä vihamielistä siinä on?

Safariin ei tosiaan näillä näkymin näytä löytyvän oikeaa full screen -tilaa, joka minunkin mielestäni olisi oikein mukava ominaisuus 12-tuumaisella näytöllä. Operassa sellainen kuitenkin pitäisi olla... Onko kukaan kokeillut?

• AM Tiainen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4813
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3232
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2979
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1737
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1332
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1049
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      106
      1001
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      30
      984
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      971
    Aihe