Siskoni pääsi hoitoon

Anonyymi-ap

Minua on väitetty trolliksi täällä.
Mutta vihdoinkin psykoosissa oleva siskoni pääsi hoitoon.

Hänen tilansa vain oli mennyt pahemmaksi. Jos teillä on jotain oireita, niin menkää heti hoitoon. Hänelle oli tullut jo katatoninen tila, ei pystynyt kunnolla puhumaan ja elehti kummallisesti.

Toivottavasti saavat hänet kuntoon osastolla. Paljon lääkkeitä varmaan vaatii.

Psykiatria on todella tärkeää. Vaikka täällä kaikki vastustavatkin sitä.

28

533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Valitettavasti mielenterveys on mutkikas asia, sitä haukkuminen alkaa helposti, kun ymmärrys loppuu.

      Toivottavasti siskosi paranee pian.

    • Anonyymi

      Onneksi pääsi hoitoon. Hän on hyvissä käsissä nyt.

    • Anonyymi

      Aika ristiriitainen teksti trollilta. Vastustat psykiatriaa, mutta ilmeisesti olet syönyt hänen lääkkeet, koska vajonnut siihen tilaan. Onneksi pääsi osastohoitoon, ettet saanut häntä kotihoidossa "hengiltä". Siskosi on kuitenkin, sinun sivupersoona, koska olet trolli ja esiinnyt sekä miehenä, että naisena. Siinä olisi samalla kertaa menehtynyt kaikki sivupersoonasi, pitääkö olla huolissaan, kun se ohjelma loppuu?

      • Anonyymi

        Story of my life.
        Maailma on yks iso trolli, joka täällä vaan trollailee sitä maailman ainoaa oikeassa olevaa ihmistä.


    • Anonyymi

      Aloittajalle: no hyvä, että "siskosi pääsi hoitoon". Saavutit nyt sitten ilmeisesti tavoitteesi? Oletko nyt sitten onnellinen? Toivon vilpittömästi ja oikeasti sitä, että olet elämässäsi tyytyväinen.

      Mikähän on se seuraava keksimäsi aihe, jotta voit jatkaa mt-oireista kärsivien leimaamista?🤔

      • Anonyymi

        Montaako MT oireista se sinäkin autat päivittäin?


      • Anonyymi

        Onko se leimaamista jos kertoo sairaudesta joka sinänsä on vaikea. Jos hän olisi kertonut sydänleikkauksesta ja miten sairaaksi ihminen voi tulla niin olis kaikki olleet myötämielisiä. Sen siårigman psyykkisiä sairauksia kohtaa aiheuttaa tyhmät ihmiset, ei viisas ihminen edes näe asiaa kuten sinun moni Suomalainen vieläkin tekee, sairaus ihmisessä oli se mikä hyvänsä on aina hoidettava ja mikään sairaus ei ole mitenkään hävettävä että sitä pitäisi hiljaa kuiskimalla jutella tai haukkua ihmisiä joilla on esim masennus hulluiksi, kukaan heistä ei ole sairauttaan pyytänyt, vaan ovat saaneet sen ihan vaan ilman pyytelemään.
        Tässä yksi juttelee toisen tavoitteista ja saavutuksista, kyllä se niin on että sivullisen on vaikea katsella tätä sairautta potevaa ihmistä kun tietää että hoidossa paranee.


      • Anonyymi

        Aloituksessa ei ole mitään leimaamista.
        Hän näyttää olleen siskostaan huolissaan ja on nyt tyytyväinen, kun sisko pääsi hoitoon.
        Miksi tämä leimaisi, koska kertoo, että toinen saa hoitoa?


    • Anonyymi

      Leimaaminen, haukkuminen, syyllistäminen ja keksittyjen tarinoiden kirjoitteleminen ei ole ainakaan mitään auttamista ja mt-oireista kärsivien aseman parantamista.

      • Anonyymi

        Mitä on leimaaminen , sitäkö että puhutaan avoimesti asioista joita suomi juntti pelkää niin että oikein kuiskiikin kun mainitsee sairauden nimen.
        Nykyaikana puhutaan avoimesti näistäkin asioista , joten se on niin että sinä itse varmaan kuulut niihin leimaaminen kun olet heti häntä syyttämässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä on leimaaminen , sitäkö että puhutaan avoimesti asioista joita suomi juntti pelkää niin että oikein kuiskiikin kun mainitsee sairauden nimen.
        Nykyaikana puhutaan avoimesti näistäkin asioista , joten se on niin että sinä itse varmaan kuulut niihin leimaaminen kun olet heti häntä syyttämässä

        Se, että ymmärrettäisiin oireiden taustalla olevat juurisyyt, tai selvitettäisiin oireiden taustalla olevia tekijöitä ja asioita, olisi minusta oikeampi lähestymistapa. Nykyisessä psykiatriassa ja myös joidenkin tälle palstalle kirjoittavien sairauskeskeinen ajattelu vain leimaa ja antaa sen kuvan, että olet vain tuo kyseinen sairaus, et mitään muuta. Jos et sitä tee, olet automaattisesti sairaudentunnoton. - Ja ettei sinulla ole mitään muuta arvoa ihmisenä, kuin niellä ja hyväksyä, että olet mt-potilas. Ja se sama näkyy myös kaikkiin sinusta tehdyissä kirjauksissa, mm. Omakannassa. Olet siis vain se psyykkinen sairaus, sairaushistoriasi, ja lääkityksesi. Ettei sinun elämässäsi kokemillasi asioilla ja tapahtumilla olisi muka mitään osuutta siihen, miksi oireilet. Tällainen kuva minulle tulee joistakin tänne tehdyistä ketjuista ja kirjoituksista. Messutaan ja vannotaan sen nimeen, että jos avaat mt-palveluita tarjoavan hoitopaikan tms., että elämäsi korjaantuu ja paranee sillä, kun menet sinne. Se kun ei kenenkään elämää ja hyvinvointia paranna, vaikka kirjoittaisi sata miljoonaa kertaa liitutaululle saadun diagnoosin nimi.

        Voi kun siellä psykiatriassa ei keskitytä oireiden taustalla oleviin asioihin ja taustasyihin. Siksi niiden palveluiden käyttäminen on täysin hyödytöntä. Asia on, tai olisi toinen, jos siellä siellä alettaisiin muuttaa käytäntöjä, tapoja ajatella ja kohdella potilaita. Potilaita kun ei kohdata ja kohdella ihmisinä, vaan siellä ajatellaan vain sairaus ja lääkekeskeisesti.

        Minä en ainakaan halua, että minua katsotaan, tarkkaillaan, arvioidaan, kohdataan ja kategorisoidaan vain sillä silmällä ja ajatuksella, että olen psyykkisesti sairas. Minulla on oma historiani, omat koetut kokemukseni ja tunteeni. Minä olen ihminen ja haluan, että minua kohdellaan myös sellaisena, eikä jonkin sairauden omaavana, ollen muka vain se kyseinen "sairaus", vaan tasavertaisena ja samanarvoisena ihmisenä, joka myös ansaitsee tulla kohdelluksi ihmisenä ja saada ihmisarvoista kohtelua.

        Terv. ihminen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että ymmärrettäisiin oireiden taustalla olevat juurisyyt, tai selvitettäisiin oireiden taustalla olevia tekijöitä ja asioita, olisi minusta oikeampi lähestymistapa. Nykyisessä psykiatriassa ja myös joidenkin tälle palstalle kirjoittavien sairauskeskeinen ajattelu vain leimaa ja antaa sen kuvan, että olet vain tuo kyseinen sairaus, et mitään muuta. Jos et sitä tee, olet automaattisesti sairaudentunnoton. - Ja ettei sinulla ole mitään muuta arvoa ihmisenä, kuin niellä ja hyväksyä, että olet mt-potilas. Ja se sama näkyy myös kaikkiin sinusta tehdyissä kirjauksissa, mm. Omakannassa. Olet siis vain se psyykkinen sairaus, sairaushistoriasi, ja lääkityksesi. Ettei sinun elämässäsi kokemillasi asioilla ja tapahtumilla olisi muka mitään osuutta siihen, miksi oireilet. Tällainen kuva minulle tulee joistakin tänne tehdyistä ketjuista ja kirjoituksista. Messutaan ja vannotaan sen nimeen, että jos avaat mt-palveluita tarjoavan hoitopaikan tms., että elämäsi korjaantuu ja paranee sillä, kun menet sinne. Se kun ei kenenkään elämää ja hyvinvointia paranna, vaikka kirjoittaisi sata miljoonaa kertaa liitutaululle saadun diagnoosin nimi.

        Voi kun siellä psykiatriassa ei keskitytä oireiden taustalla oleviin asioihin ja taustasyihin. Siksi niiden palveluiden käyttäminen on täysin hyödytöntä. Asia on, tai olisi toinen, jos siellä siellä alettaisiin muuttaa käytäntöjä, tapoja ajatella ja kohdella potilaita. Potilaita kun ei kohdata ja kohdella ihmisinä, vaan siellä ajatellaan vain sairaus ja lääkekeskeisesti.

        Minä en ainakaan halua, että minua katsotaan, tarkkaillaan, arvioidaan, kohdataan ja kategorisoidaan vain sillä silmällä ja ajatuksella, että olen psyykkisesti sairas. Minulla on oma historiani, omat koetut kokemukseni ja tunteeni. Minä olen ihminen ja haluan, että minua kohdellaan myös sellaisena, eikä jonkin sairauden omaavana, ollen muka vain se kyseinen "sairaus", vaan tasavertaisena ja samanarvoisena ihmisenä, joka myös ansaitsee tulla kohdelluksi ihmisenä ja saada ihmisarvoista kohtelua.

        Terv. ihminen

        Ymmärsinkö minä oikein, että sinä valitat siitä, että ei ole olemassa sellaisia mielenterveyspalveluita jotka olisi räätälöity sellaisille ihmisille jotka eivät missään tapauksessa halua käyttää mielenterveyspalveluita? Eikö se ole vähän rahan haaskuuta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että ymmärrettäisiin oireiden taustalla olevat juurisyyt, tai selvitettäisiin oireiden taustalla olevia tekijöitä ja asioita, olisi minusta oikeampi lähestymistapa. Nykyisessä psykiatriassa ja myös joidenkin tälle palstalle kirjoittavien sairauskeskeinen ajattelu vain leimaa ja antaa sen kuvan, että olet vain tuo kyseinen sairaus, et mitään muuta. Jos et sitä tee, olet automaattisesti sairaudentunnoton. - Ja ettei sinulla ole mitään muuta arvoa ihmisenä, kuin niellä ja hyväksyä, että olet mt-potilas. Ja se sama näkyy myös kaikkiin sinusta tehdyissä kirjauksissa, mm. Omakannassa. Olet siis vain se psyykkinen sairaus, sairaushistoriasi, ja lääkityksesi. Ettei sinun elämässäsi kokemillasi asioilla ja tapahtumilla olisi muka mitään osuutta siihen, miksi oireilet. Tällainen kuva minulle tulee joistakin tänne tehdyistä ketjuista ja kirjoituksista. Messutaan ja vannotaan sen nimeen, että jos avaat mt-palveluita tarjoavan hoitopaikan tms., että elämäsi korjaantuu ja paranee sillä, kun menet sinne. Se kun ei kenenkään elämää ja hyvinvointia paranna, vaikka kirjoittaisi sata miljoonaa kertaa liitutaululle saadun diagnoosin nimi.

        Voi kun siellä psykiatriassa ei keskitytä oireiden taustalla oleviin asioihin ja taustasyihin. Siksi niiden palveluiden käyttäminen on täysin hyödytöntä. Asia on, tai olisi toinen, jos siellä siellä alettaisiin muuttaa käytäntöjä, tapoja ajatella ja kohdella potilaita. Potilaita kun ei kohdata ja kohdella ihmisinä, vaan siellä ajatellaan vain sairaus ja lääkekeskeisesti.

        Minä en ainakaan halua, että minua katsotaan, tarkkaillaan, arvioidaan, kohdataan ja kategorisoidaan vain sillä silmällä ja ajatuksella, että olen psyykkisesti sairas. Minulla on oma historiani, omat koetut kokemukseni ja tunteeni. Minä olen ihminen ja haluan, että minua kohdellaan myös sellaisena, eikä jonkin sairauden omaavana, ollen muka vain se kyseinen "sairaus", vaan tasavertaisena ja samanarvoisena ihmisenä, joka myös ansaitsee tulla kohdelluksi ihmisenä ja saada ihmisarvoista kohtelua.

        Terv. ihminen

        Edelliseen tekstiin muutama korjaus ja lisäys, selvennykseksi: jos avaa mt-palveluita tarjoavan oven ja käyttää niitä palveluita, sinulle annetaan jokin diagnoosi, sairaus ja lääkekeskeinen hoito ei välttämättä korjaa, paranna, tai hoida ihmistä yhtään millään tavalla. Jos ja kun oireiden taustalla olevat juurisyyt jäävät huomioimatta, korjaamatta ja ratkaisematta. Miksi siis hyväksyä jokin sinulle annettu diagnoosi ja ajatella olevansa vain jokin psyykkinen potilas? Sekö on jokin taivas, jolla kaikki oireiden taustalla olevat syyt ratkeavat?

        On varsin lyhytnäköistä ja perin naiivia kuvitella, että jos jollekin potilaalle annetaan tarkkailun jälkeen jokin diagnoosi ja lääkkeet, että asiat hoituvat vain sillä tavalla, ja että potilas paranee ja voi hyvin, jos taustalla olevat asiat jäävät kokonaan huomioimatta ja selvittämättä.

        Psykiatria nojaa ja pohjaa tieteensä ja käyttämänsä hoitomenetelmät aivan liikaa diagnoosi ja lääkekeskeiseen ajatteluun ja dogmeihin. Joista ei ole itse oireilevalle ihmiselle mitään hyötyä. Näin on ollut jo yli 20 vuoden ajan. Miksi siis ylipäätään käyttää noin huonolaatuisia ja naiiviseen ajatteluun pohjautuvia palveluita ja väärälle pohjalle perustuvia "hoitoja"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsinkö minä oikein, että sinä valitat siitä, että ei ole olemassa sellaisia mielenterveyspalveluita jotka olisi räätälöity sellaisille ihmisille jotka eivät missään tapauksessa halua käyttää mielenterveyspalveluita? Eikö se ole vähän rahan haaskuuta?

        En ole valittanut mitään, enkä mistään. Harjoittele enemmän luetun ymmärtämistä. Jospa se sitten jonakin päivänä sinullekin aukeaa, mitä viestilläni tarkoitin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että ymmärrettäisiin oireiden taustalla olevat juurisyyt, tai selvitettäisiin oireiden taustalla olevia tekijöitä ja asioita, olisi minusta oikeampi lähestymistapa. Nykyisessä psykiatriassa ja myös joidenkin tälle palstalle kirjoittavien sairauskeskeinen ajattelu vain leimaa ja antaa sen kuvan, että olet vain tuo kyseinen sairaus, et mitään muuta. Jos et sitä tee, olet automaattisesti sairaudentunnoton. - Ja ettei sinulla ole mitään muuta arvoa ihmisenä, kuin niellä ja hyväksyä, että olet mt-potilas. Ja se sama näkyy myös kaikkiin sinusta tehdyissä kirjauksissa, mm. Omakannassa. Olet siis vain se psyykkinen sairaus, sairaushistoriasi, ja lääkityksesi. Ettei sinun elämässäsi kokemillasi asioilla ja tapahtumilla olisi muka mitään osuutta siihen, miksi oireilet. Tällainen kuva minulle tulee joistakin tänne tehdyistä ketjuista ja kirjoituksista. Messutaan ja vannotaan sen nimeen, että jos avaat mt-palveluita tarjoavan hoitopaikan tms., että elämäsi korjaantuu ja paranee sillä, kun menet sinne. Se kun ei kenenkään elämää ja hyvinvointia paranna, vaikka kirjoittaisi sata miljoonaa kertaa liitutaululle saadun diagnoosin nimi.

        Voi kun siellä psykiatriassa ei keskitytä oireiden taustalla oleviin asioihin ja taustasyihin. Siksi niiden palveluiden käyttäminen on täysin hyödytöntä. Asia on, tai olisi toinen, jos siellä siellä alettaisiin muuttaa käytäntöjä, tapoja ajatella ja kohdella potilaita. Potilaita kun ei kohdata ja kohdella ihmisinä, vaan siellä ajatellaan vain sairaus ja lääkekeskeisesti.

        Minä en ainakaan halua, että minua katsotaan, tarkkaillaan, arvioidaan, kohdataan ja kategorisoidaan vain sillä silmällä ja ajatuksella, että olen psyykkisesti sairas. Minulla on oma historiani, omat koetut kokemukseni ja tunteeni. Minä olen ihminen ja haluan, että minua kohdellaan myös sellaisena, eikä jonkin sairauden omaavana, ollen muka vain se kyseinen "sairaus", vaan tasavertaisena ja samanarvoisena ihmisenä, joka myös ansaitsee tulla kohdelluksi ihmisenä ja saada ihmisarvoista kohtelua.

        Terv. ihminen

        Entä jos menisit terapiaan selvittämään juurisyyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelliseen tekstiin muutama korjaus ja lisäys, selvennykseksi: jos avaa mt-palveluita tarjoavan oven ja käyttää niitä palveluita, sinulle annetaan jokin diagnoosi, sairaus ja lääkekeskeinen hoito ei välttämättä korjaa, paranna, tai hoida ihmistä yhtään millään tavalla. Jos ja kun oireiden taustalla olevat juurisyyt jäävät huomioimatta, korjaamatta ja ratkaisematta. Miksi siis hyväksyä jokin sinulle annettu diagnoosi ja ajatella olevansa vain jokin psyykkinen potilas? Sekö on jokin taivas, jolla kaikki oireiden taustalla olevat syyt ratkeavat?

        On varsin lyhytnäköistä ja perin naiivia kuvitella, että jos jollekin potilaalle annetaan tarkkailun jälkeen jokin diagnoosi ja lääkkeet, että asiat hoituvat vain sillä tavalla, ja että potilas paranee ja voi hyvin, jos taustalla olevat asiat jäävät kokonaan huomioimatta ja selvittämättä.

        Psykiatria nojaa ja pohjaa tieteensä ja käyttämänsä hoitomenetelmät aivan liikaa diagnoosi ja lääkekeskeiseen ajatteluun ja dogmeihin. Joista ei ole itse oireilevalle ihmiselle mitään hyötyä. Näin on ollut jo yli 20 vuoden ajan. Miksi siis ylipäätään käyttää noin huonolaatuisia ja naiiviseen ajatteluun pohjautuvia palveluita ja väärälle pohjalle perustuvia "hoitoja"?

        No monet psykiatriset sairaudet kyllä paranevat lääkehoidolla. Ne ovat vinksahtaneisuutta aivokemioissa. Esim. Psykoosissa liikaa dopamiinia.

        Mitä ne juurisyyt sitten ovat, joiden koet vaikuttaneen omaan elämääsi? Ehkä joku terapia ja siellä asioiden pohtiminen olisi paikallaan?

        Minua on kyllä kohdeltu ihan hyvin hoitopaikoissa ja oltu tosi positiivisia ja kannustavia. Ei olla ajateltu, että olet vain sairaus, tai leimattu mitenkään. Itselläni on ehkä ollut negatiivisempi käsitys aiemmin.

        Olen aloittaja ja minullakin on skitsofrenia ja se on parantunut lääkkeillä. Lääkkeet ja hoito ovat auttaneet minua tosi paljon. En haluaisi olla ilman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos menisit terapiaan selvittämään juurisyyt?

        Muuten ehdotuksesi on ihan asiallinen, mutta kun psykiatriassa ei ole niitä ( oireiden taustalla olevia syitä) huomioitu ainakaan viimeisten 20 vuoden aikana. Jos sen on omakohtaisesti kokenut ja samanlaisista kokemuksista muidenkin kohdalla vielä lukenut mm. somesta, se on vain entisestään vahvistanut sitä kuvaa, että psykiatria pohjautuu vain diagnoosi ja lääkekeskeisyyteen.

        Jos yhdenkin kerran tulee huono kokemus, tai pahimmassa tapauksessa useammankin kerran, nimitellään, kiusataan, tai kohdellaan alentuvasti, niin kyllä siinä luottamus ja usko lääkäreihin, hoitajiin ja terveydenhuoltoon karisee ja katoaa jopa lopullisesti. Onko se silloin mikään ihmekään? Etenkin, jos on ollut mt-potilaan asemassa peräti yli 20 vuoden ajan, ja hoitokertoja, tai osastojaksoja on saattanut tulla useampia. Miettikääpä sitä. Asettuminen toisen asemaan on kovin, kovin vaikeaa. Silloin on liikaa edes odottaa, tai kuvitella, että se luottamus palveluita tuottavaa tahoon palaisi noin vain takaisin.

        Jos tilanne muuttuisi, eli psykiatriassa todella oikeasti oltaisiin kiinnostuneita kohtaamansa yksilön kokemista asioista ja tapahtumista, mm. koettujen traumojen kohdalla, ja tarjottaisiin sitä palveluita käyttävälle apua ja tukea, niin asia olisi toinen. Toistaiseksi en ole saanut siitä mitään sellaista kuvaa, että psykiatriassa edes haluttaisiin ymmärtää oireilevaa ihmistä. Tai että ihmisestä ja hänen hyvinvoinnistaan, terveydestään ja elämästään oikeasti välitettäisiin. Tähän mennessä en ole saanut sellaisia todisteita, että psykiatrian lähtökohta olisi mikään toinen, kuin vain se, mitä edellä jo toin esille. Eli, että se pohjautuu aivan liiaksi diagnoosi ja lääkekeskeisyyteen. Jos ala ja sen hoitokäytännöt osoittaisivat muuttumista, esim. jo seuraavina lähivuosina, niin se herättäisi edes jotakin toiveikkuutta siitä, että myös mt-oireista kärsivienkohtelu, asema ja tilanne kohenisi parempaan suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten ehdotuksesi on ihan asiallinen, mutta kun psykiatriassa ei ole niitä ( oireiden taustalla olevia syitä) huomioitu ainakaan viimeisten 20 vuoden aikana. Jos sen on omakohtaisesti kokenut ja samanlaisista kokemuksista muidenkin kohdalla vielä lukenut mm. somesta, se on vain entisestään vahvistanut sitä kuvaa, että psykiatria pohjautuu vain diagnoosi ja lääkekeskeisyyteen.

        Jos yhdenkin kerran tulee huono kokemus, tai pahimmassa tapauksessa useammankin kerran, nimitellään, kiusataan, tai kohdellaan alentuvasti, niin kyllä siinä luottamus ja usko lääkäreihin, hoitajiin ja terveydenhuoltoon karisee ja katoaa jopa lopullisesti. Onko se silloin mikään ihmekään? Etenkin, jos on ollut mt-potilaan asemassa peräti yli 20 vuoden ajan, ja hoitokertoja, tai osastojaksoja on saattanut tulla useampia. Miettikääpä sitä. Asettuminen toisen asemaan on kovin, kovin vaikeaa. Silloin on liikaa edes odottaa, tai kuvitella, että se luottamus palveluita tuottavaa tahoon palaisi noin vain takaisin.

        Jos tilanne muuttuisi, eli psykiatriassa todella oikeasti oltaisiin kiinnostuneita kohtaamansa yksilön kokemista asioista ja tapahtumista, mm. koettujen traumojen kohdalla, ja tarjottaisiin sitä palveluita käyttävälle apua ja tukea, niin asia olisi toinen. Toistaiseksi en ole saanut siitä mitään sellaista kuvaa, että psykiatriassa edes haluttaisiin ymmärtää oireilevaa ihmistä. Tai että ihmisestä ja hänen hyvinvoinnistaan, terveydestään ja elämästään oikeasti välitettäisiin. Tähän mennessä en ole saanut sellaisia todisteita, että psykiatrian lähtökohta olisi mikään toinen, kuin vain se, mitä edellä jo toin esille. Eli, että se pohjautuu aivan liiaksi diagnoosi ja lääkekeskeisyyteen. Jos ala ja sen hoitokäytännöt osoittaisivat muuttumista, esim. jo seuraavina lähivuosina, niin se herättäisi edes jotakin toiveikkuutta siitä, että myös mt-oireista kärsivienkohtelu, asema ja tilanne kohenisi parempaan suuntaan.

        Nyt en oikein ymmärrä, miksi et kykene käsittelemään juurisyitäsi terapiassa?

        Vai yritätkö nyt selittää että psykiatrian pitäisi olla joku ukko ylijumala, joka käy antamassa selkään sille tokaluokan Matille joka kiusasi sinua?

        Mä tavallaan jopa ymmärrän sen, koska omatkin hoitovirheeni tehtiin lapsuudessa, ja kannan siitä vielä tänäkin päivää niin henkisiä kuin fyysisisä arpia, mutta totuus on, että minä pystyn vaikuttamaan vain itseeni ja omaan ajattelutapaani, ja omiin keinoihini selviytyä, siihen parhaat eväät olen saanut terapiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No monet psykiatriset sairaudet kyllä paranevat lääkehoidolla. Ne ovat vinksahtaneisuutta aivokemioissa. Esim. Psykoosissa liikaa dopamiinia.

        Mitä ne juurisyyt sitten ovat, joiden koet vaikuttaneen omaan elämääsi? Ehkä joku terapia ja siellä asioiden pohtiminen olisi paikallaan?

        Minua on kyllä kohdeltu ihan hyvin hoitopaikoissa ja oltu tosi positiivisia ja kannustavia. Ei olla ajateltu, että olet vain sairaus, tai leimattu mitenkään. Itselläni on ehkä ollut negatiivisempi käsitys aiemmin.

        Olen aloittaja ja minullakin on skitsofrenia ja se on parantunut lääkkeillä. Lääkkeet ja hoito ovat auttaneet minua tosi paljon. En haluaisi olla ilman.

        Mistä tiedät että onliikaa dopamiinia? Kuinkas sitä sitten mitataan. Tottahan neuroleptit hidastavat kaikkea ajattelua ja latistavat tunteita niin onhan niillä toki vaikutuksensa mutta eivät ne sinua paranna. Jos joudut niitä käyttämään niin et voi sanoa olevasi terve.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät että onliikaa dopamiinia? Kuinkas sitä sitten mitataan. Tottahan neuroleptit hidastavat kaikkea ajattelua ja latistavat tunteita niin onhan niillä toki vaikutuksensa mutta eivät ne sinua paranna. Jos joudut niitä käyttämään niin et voi sanoa olevasi terve.

        Kun ihmiselle tulee joku kumma ajatus päähän, terveellä ihmisellä dopamiinit laskevat, jolloin aivot antavat signaalin, että tämä ei ole totta.

        Skitsofreenikolla on niin paljon dopamiinia, että ne antavat viestin, että tämä ajatus pitää nyt paikkansa. Silloin mikä tahansa päähän pälkähtävä ajatus on totta.

        Eli että ruoka on myrkytettyä, vartijat yrittävät tappaa sinut ja sinua säteilytetään.

        Eli kaikki mitä sattuu ajattelemaan, tuntuu todelta.

        Niin psyykenlääkkeet juuri vaikuttavat noihin dopamiineihin kai, että ihminen ei usko enää höpöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että ymmärrettäisiin oireiden taustalla olevat juurisyyt, tai selvitettäisiin oireiden taustalla olevia tekijöitä ja asioita, olisi minusta oikeampi lähestymistapa. Nykyisessä psykiatriassa ja myös joidenkin tälle palstalle kirjoittavien sairauskeskeinen ajattelu vain leimaa ja antaa sen kuvan, että olet vain tuo kyseinen sairaus, et mitään muuta. Jos et sitä tee, olet automaattisesti sairaudentunnoton. - Ja ettei sinulla ole mitään muuta arvoa ihmisenä, kuin niellä ja hyväksyä, että olet mt-potilas. Ja se sama näkyy myös kaikkiin sinusta tehdyissä kirjauksissa, mm. Omakannassa. Olet siis vain se psyykkinen sairaus, sairaushistoriasi, ja lääkityksesi. Ettei sinun elämässäsi kokemillasi asioilla ja tapahtumilla olisi muka mitään osuutta siihen, miksi oireilet. Tällainen kuva minulle tulee joistakin tänne tehdyistä ketjuista ja kirjoituksista. Messutaan ja vannotaan sen nimeen, että jos avaat mt-palveluita tarjoavan hoitopaikan tms., että elämäsi korjaantuu ja paranee sillä, kun menet sinne. Se kun ei kenenkään elämää ja hyvinvointia paranna, vaikka kirjoittaisi sata miljoonaa kertaa liitutaululle saadun diagnoosin nimi.

        Voi kun siellä psykiatriassa ei keskitytä oireiden taustalla oleviin asioihin ja taustasyihin. Siksi niiden palveluiden käyttäminen on täysin hyödytöntä. Asia on, tai olisi toinen, jos siellä siellä alettaisiin muuttaa käytäntöjä, tapoja ajatella ja kohdella potilaita. Potilaita kun ei kohdata ja kohdella ihmisinä, vaan siellä ajatellaan vain sairaus ja lääkekeskeisesti.

        Minä en ainakaan halua, että minua katsotaan, tarkkaillaan, arvioidaan, kohdataan ja kategorisoidaan vain sillä silmällä ja ajatuksella, että olen psyykkisesti sairas. Minulla on oma historiani, omat koetut kokemukseni ja tunteeni. Minä olen ihminen ja haluan, että minua kohdellaan myös sellaisena, eikä jonkin sairauden omaavana, ollen muka vain se kyseinen "sairaus", vaan tasavertaisena ja samanarvoisena ihmisenä, joka myös ansaitsee tulla kohdelluksi ihmisenä ja saada ihmisarvoista kohtelua.

        Terv. ihminen

        Mullakin on vuosia vanhoja diagnooseja, ajattelen silti olevani ihminen, en jotenkin sairas ihminen.
        Olen minä, en diagnoosini. Elän itseni takia oman tahdon mukaan, en siten kuin ehkä diagnoosit määrittelevät.
        Omasta mielestäni tasavertainen kaikkien muiden kanssa, vaikka joskus jossain kaikki eivät ole samaa mieltä. Onneksi se ei ole kovin yleistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ihmiselle tulee joku kumma ajatus päähän, terveellä ihmisellä dopamiinit laskevat, jolloin aivot antavat signaalin, että tämä ei ole totta.

        Skitsofreenikolla on niin paljon dopamiinia, että ne antavat viestin, että tämä ajatus pitää nyt paikkansa. Silloin mikä tahansa päähän pälkähtävä ajatus on totta.

        Eli että ruoka on myrkytettyä, vartijat yrittävät tappaa sinut ja sinua säteilytetään.

        Eli kaikki mitä sattuu ajattelemaan, tuntuu todelta.

        Niin psyykenlääkkeet juuri vaikuttavat noihin dopamiineihin kai, että ihminen ei usko enää höpöjä.

        Ai sen pystyy todentamaan?

        Kerros, missä ja milloin ja miten tämmöinen tutkimus on tehty ja kenen taholta?


    • Anonyymi

      99.8pros suomalaisista on henkisesti dööd. Heille kelpaa sanoitukseksi ralliautossa: ajan ojaan, kuolen, katoan. Sen sijaan he harvat, jotka eivät ole vihollismielisiä...Heille no heitä on niin paaaallljon että sen sijaan että puhuisin heistä puhun muumeista.

      Sotamuumi: eliitti rappari, tapjan kaikji, saanj siitja pesjaa muij jalta kotjoona. Siinja minjun loppueljaman sjuunnitelma.

      Psykoosi ei ole itseaiheutettu. Siihen tarvitaan eläköittäjiä. Niitä kansassamme on 99.6 prosenttia. Eläköittäjät formula-kolarin jälkeen: mahtavaa, noikin apinat pääsee tuhkaluukuttamaan toisiaan mindfulness-harjoidukzilla. Olen GodZilla. Tämä viesti on kielletty alle 13-vuotiailta.

    • Anonyymi

      Olitpa sitten ap trolli tai todenhenkilö niin kirjoitanpa itsekin taas ketjuun. En vaan enää jaksa tätä touhua mielenterveysongelmaisen tyttärenä, ensin paska lapsuus tai ei lainkaan lapsuutta ja nyt koko aikuisiän tasaisin välein vanhemman toistuvat psyykoosit. Käsketään kertomaan omista huolista läheisille, mutta ystävänä pitämäni henkilö pisti ihan läskinauruksi kun pari kertaa olen yrittänyt kertoa, ettei mulla ollut ns. normaali lapsuus ja vanhemmat. Kelle siis kerron? En enää kenellekään ja lopulta sairastuin uupumukseen ja masennukseen.
      Vanhemmat aiheuttaa vitutusta ja ahdistusta. Olen ollut itsekin koko kevään masentunut ja jaksanut käydä vain töissä, mutta nyt tsemppasin, kävin kukkakaupassa ja hain äidin kyytiin, että mennään laittamaan sukuhauta kuntoon.
      Mutta joo nyt olikin sitten äidillä taas psykoosi päällä, naapurit kopistelee ja melkein stetoskoopilla kuuntelee, kun hän käy vessassa. Tämän vastaavan ongelman takia on psykoosissa siis vaihtanut ennenkin asuntoa ja olen tälle palstalle avautunut. Hänen päässään ei ole vikaa, eikä ole kuulemma koskaan psykoosia sairastanut vaikka suljetulla ollut useamman kertaa. Mutta mun masennus se aiheuttaa hänelle huolta, no olisiko sitä kannattanut miettiä kun olin lapsi ja hakea apua eikä jättää kaikkea lapsen hoidettavaksi…
      Kuinka tän paskan kanssa jaksaa vuosi tolkulla, kun luonne ei anna periksi täysin välejä katkaista?

      • Anonyymi

        No jos hän hoitaa raha-asiansa niin senkun vaihtaa asuntoa. Pakkokos sitä on aina samassa osoitteessa asua jos ei viihdy. Vaihtelua hänkin kaipaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos hän hoitaa raha-asiansa niin senkun vaihtaa asuntoa. Pakkokos sitä on aina samassa osoitteessa asua jos ei viihdy. Vaihtelua hänkin kaipaa.

        No kun hoitaisi itse myös muuton, mutta kun ei hoida ja miten rollan kanssa hoitaisikaan enää tänä päivänä?
        Edellinen kerralla sovittiin, että hänellä on loput kamat on pakattu, kun seuraavana päivänä mentiin muuttoa jatkamaan. Kaikki pakkaamatta eli siinä lapset mukana pakattiin ja muutettiin koko helvetin päivä miehen kanssa ilta kymmeneen ja valmista ei tullut, koska ei itse tehnyt mitään psykoosissaan. Meillä seuraavana päivänä työpäivä eli ei tosiaan hoida asioitaan, vaan kaataa ne minun niskoille kuten on tehnyt siitä asti kun olin ala-asteella.


    • Anonyymi

      Hienoa siskosi pääsi hoitoon. Moni MT-potilas ei itse tunnista hoidon tarvetta. Lääkitsevät itseään psyykelääkeillä,tupakalla,kaljalla tai viinillä. Lukenut mielenterveyspotilaat ei pääse Helsinki alueet hoitoon ajalla ja ei edes terapiaan.Kalja päissään vanhat naiset sen lisäksi todella akressiivisia. Eivät noudata yksin asuvina Helsinki alueet kaljoissan Vuokra talon järjestys sääntöjä.Paljon pahempia kuin miehet. On tabu asiasta ei julkisesti puhuta lehdistö TV.Lääkeet ja alkoholi on kamala koktaili. Mutta lääke reseptin kirjoittaessa 1v.kerralla lääkäri. Pysy MT-potilas pois Terveyskeskus.On halvin muoto hoitaa Mt potilaita läkkeillä. Kuin terapialla ja terapian lisäksi päivä toiminnalla.

    • Anonyymi

      Joskus voi olla paikallaan hoitoon ohjaus ja hetkellinen lääkitys. Useimmiten ne psyykenlääkkeet vain määrätään loppuelämäksi ekalla lääkärikäynnillä, psyyken oireilun syihin perehtymättä.

      Itse koen, että aikoinaan olisin vain vähän tarvinnut ihan konkreettista tukea kodinhoidon opettamisesta lähtien kun koitti itsenäistymisen aika. Ja jonku aivoilla ja korvilla varustetun, jolle olisi voinut kertoa lapsuuteni kamalat kokemukset. Nämä tekijät, lisäksi ensimmäiset alkoholinkäyttö kokeilut, johtivat tilanteeseen, jossa sain loppuelämän lääkityksen.

      Edelleenkään kukaan ei ole halukas kuulemaan niitä kamalia kokemuksia, vaikka haluaisin purkaa niitä, jotta ne jäisivät lopullisesti historiaan saatuani käsiteltyä ne. Vasta muutama vuosi sitten ehdotettiin tukea kotiin, lähinnä tarkoittaen sitä, että itselle täysin vieras ihminen määrää mitä ja milloin ja millä siivotaan tänään. Harmi, että se apu tuli aivan liian myöhään, olin ehtinyt luomaan itselleni omat tavat siivota ja jonkinlaisen siisteyskäsityksen. Ja lähinnä suutuin siitä, että tultiin määräilemään kotiini ja määräämään miten kuuluisi elää. Alkoholia en juurikaan käytä, ehkä kerran kesässä käyn terassilla juomassa sen yhden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe